מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
כללי הפורום
- פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
- אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
- יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.
-
פותח הנושא - הודעות: 815
- הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
- נתן תודה: 434 פעמים
- קיבל תודה: 235 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
מפורסם המדרש האומר "ושמו אלקנה. הרשעים קודמין לשמם נבל שמו שבע בן בכרי שמו.
אבל הצדיקים שמם קודמים להם, ושמו אלקנה ושמו בועז ושמו מרדכי, דומין לבוראם ושמי ה'". [ילקו"ש נ"ך רמז ע"ז וכ"ה ברבה].
לעומת זאת האלשיך [על איוב חלקת מחוקק פסוק א] כותב:
הנה מתחלה איש היה בארץ עוץ כלומר איש חשוב כמשמע כל איש או אנשים שבמקרא שהיה איש חשוב רשום בעושר וטובה אך בארץ עוץ שהוא לפי ערך הארץ ההיא
והוא כי היה צדיק ראוי יאמר בו איוב שמו שהוא הוראת היותו בגדר צדיקים [הפך המדרש שזו הוראת גדר הרשעים, וכבר כתבו בכמה דרכים ליישב מדוע אכן איוב מתואר כ'רשע' כביכול (אפשר לראות כאן)] ממה שלא אמר ושמו איוב שהוא סגנון הנאמר בבלתי צדיקים כנודע מרז"ל כד"א יאשיהו שמו דומה לקונו כד"א ה' שמו הפך הרשעים כד"א ושם האיש נבל וכיוצא [אדרבה, במדרש הביא "נבל שמו" - שזו הדרך לכתוב ברשעים!]
אך אחרי כן שהגדיל בכשרון עד הגיעו אל גדר תארים תם וישר כו' אז גם ה' הגדיל טובו פירות רעשיו בעולם הזה וז"א והיה כו' לומר עד כה לא היה רק חשוב בערך ארץ עוץ למה שלא היה רק צדיק אך כאשר אחרי כן והיה האיש ההוא שקנה הויה להקרא תם וישר כו':
האם לאלשיך הקדוש היה מדרש אחר האומר הפוך? או אולי כתב מן הזכרון ונתהפך לו, כמפורסם אצל בני אנוש?
אבל הצדיקים שמם קודמים להם, ושמו אלקנה ושמו בועז ושמו מרדכי, דומין לבוראם ושמי ה'". [ילקו"ש נ"ך רמז ע"ז וכ"ה ברבה].
לעומת זאת האלשיך [על איוב חלקת מחוקק פסוק א] כותב:
הנה מתחלה איש היה בארץ עוץ כלומר איש חשוב כמשמע כל איש או אנשים שבמקרא שהיה איש חשוב רשום בעושר וטובה אך בארץ עוץ שהוא לפי ערך הארץ ההיא
והוא כי היה צדיק ראוי יאמר בו איוב שמו שהוא הוראת היותו בגדר צדיקים [הפך המדרש שזו הוראת גדר הרשעים, וכבר כתבו בכמה דרכים ליישב מדוע אכן איוב מתואר כ'רשע' כביכול (אפשר לראות כאן)] ממה שלא אמר ושמו איוב שהוא סגנון הנאמר בבלתי צדיקים כנודע מרז"ל כד"א יאשיהו שמו דומה לקונו כד"א ה' שמו הפך הרשעים כד"א ושם האיש נבל וכיוצא [אדרבה, במדרש הביא "נבל שמו" - שזו הדרך לכתוב ברשעים!]
אך אחרי כן שהגדיל בכשרון עד הגיעו אל גדר תארים תם וישר כו' אז גם ה' הגדיל טובו פירות רעשיו בעולם הזה וז"א והיה כו' לומר עד כה לא היה רק חשוב בערך ארץ עוץ למה שלא היה רק צדיק אך כאשר אחרי כן והיה האיש ההוא שקנה הויה להקרא תם וישר כו':
האם לאלשיך הקדוש היה מדרש אחר האומר הפוך? או אולי כתב מן הזכרון ונתהפך לו, כמפורסם אצל בני אנוש?
-
- הודעות: 3485
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- מיקום: ביתר עילית
- נתן תודה: 292 פעמים
- קיבל תודה: 1804 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
והוא פלאי.
אמנם מקרא שהביא 'הנה בן נולד לדוד יאשיהו שמו' אינו תשובה לדעת רבותינו, כי שם בנבואה לעתיד הכתוב מדבר, וכאומר 'יאשיהו יהיה שמו'. השוה דברי נתן הנביא אל דויד: 'הנה בן נולד לך, הוא יהיה איש מנוחה, כי שלמה יהיה שמו'.
-
- הודעות: 189
- הצטרף: 25 אפריל 2022, 11:12
- נתן תודה: 155 פעמים
- קיבל תודה: 97 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
היה בן אנוש?! הרי האלשיך הקדוש 'גבוה מעל גבוה'!
-
- הודעות: 266
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 15:30
- מיקום: במקום שהמחשבה נמצאת, שם האדם נמצא!
- נתן תודה: 185 פעמים
- קיבל תודה: 200 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
גם בספרים של צדיקים כמלאכים ישנם טעויות
על טעויות בספרי הרה"ק בעל בני יששכר ראה בקבצים המצורפים
ראה כאן בהערות הצבי והצדק הערה י"ג
וכאן בהערה לח
על טעויות בספרי הרה"ק בעל בני יששכר ראה בקבצים המצורפים
ראה כאן בהערות הצבי והצדק הערה י"ג
וכאן בהערה לח
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
פותח הנושא - הודעות: 815
- הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
- נתן תודה: 434 פעמים
- קיבל תודה: 235 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
להזכירך, מה אנוש כי תזכרנו - נאמר על משה רבינו...
ועי' מסכת שבת דף סג עמוד ב - כי סליק רב דימי לנהרדעא, שלח להו: דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי, ברם כך אמרו...
וכך מופיע 7 פעמים בש"ס, ובראשונים ואחרונים לאין מספר.
וכל זה מבלי לקבוע שדברי הרב הן טעות, אלא רק שנדע שגם גדולים טועים וחוזרים בהם, ומודים על טעותן, ו"מודים דרבנן - היינו שבחייהו"...
-
- הודעות: 13048
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 1343 פעמים
- קיבל תודה: 4078 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
בספר חנוכת התורה בפרשת פנחס (סי' קמד) כתוב:
בפסוק אבינו מת במדבר והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על ה' בעדת קרח ובנים לא היו לו כי בחטאו מת וגו'. ויש לדקדק דהוה ליה למיכתב כי בחטאו מת תיכף אחר הדיבור והוא לא היה בעדת קרח וכך הוה ליה למיכתב "אבינו מת במדבר והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על ה' בעדת קרח כי בחטאו מת ובנים לא היו לו. ויש לומר...
עד כאן לשון ספר חנוכת התורה: (וממשיך לבאר למה כתוב כך ולא כמו "דהוה ליה למיכתב")
ותימא גדולה שאכן כן כתוב בפסוק בדיוק כמו שמקשה ש"הוה ליה למיכתב".
אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר וְהוּא לֹא הָיָה בְּתוֹךְ הָעֵדָה הַנּוֹעָדִים עַל הוי"ה בַּעֲדַת קֹרַח כִּי בְחֶטְאוֹ מֵת וּבָנִים לֹא הָיוּ לוֹ.
וחלא כמו שציטט בתחילת דבריו: בפסוק אבינו מת במדבר והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על ה' בעדת קרח ובנים לא היו לו כי בחטאו מת וגו'.
-
- הודעות: 345
- הצטרף: 26 דצמבר 2021, 14:39
- נתן תודה: 397 פעמים
- קיבל תודה: 303 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
הקדמת שו''ת רב פעלים, עי' ד''ה הנך רואה
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=8
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=8
-
- הודעות: 539
- הצטרף: 10 יוני 2021, 16:19
- נתן תודה: 162 פעמים
- קיבל תודה: 287 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
ליקוט מאוחר מאד.
התימה מפורסם, וכבר מצאו מקור האימרה בספר אחר אבל ה"דיוק" בפסוק נוסף כאן ע"י המלקט בלא לעיין בחומש.
-
- הודעות: 1002
- הצטרף: 27 ספטמבר 2021, 18:16
- נתן תודה: 300 פעמים
- קיבל תודה: 1065 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
רמב"ם פירוש המשניות, מסכת זבחים פרק יד משנה ח:
ירושלים ... קדושתה ועמידתה לעולם, ועליה אמר הנביא ונחלתו לא יעזוב. לפי שאמר בתחילת דבריו שהשם בחר בירושלים לשכינתו ובחר בישראל לסגולתו, אח"כ אמר שהקב"ה ישמור העם הזה אשר בחר בו במקום ההוא אשר בחר בו ג"כ, שנאמר כי בחר ה' בציון וגו' כי יעקב בחר לו יה וגו', כי לא יטוש ה' את עמו וגו', וביאר גודל מעלתה ואמר זאת מנוחתי עדי עד וגו'.
והעיר הרש"ש [זבחים דף קיט ע"א ד"ה נחלה זו ירושלים]: יראתי וזחלתי לומר על אדונינו עטרת ראשנו הרמב"ם זלה"ה דלפי ששגור היה בפיו סדור הג' כתובים בנוסח יהי כבוד זאח"ז ... סבר שכן המה סדורים בכתוב. ובאמת לא קרב זא"ז, כי הראשון הוא בתהלים קל"ב, הב' בקל"ה והג' בצ"ד
ירושלים ... קדושתה ועמידתה לעולם, ועליה אמר הנביא ונחלתו לא יעזוב. לפי שאמר בתחילת דבריו שהשם בחר בירושלים לשכינתו ובחר בישראל לסגולתו, אח"כ אמר שהקב"ה ישמור העם הזה אשר בחר בו במקום ההוא אשר בחר בו ג"כ, שנאמר כי בחר ה' בציון וגו' כי יעקב בחר לו יה וגו', כי לא יטוש ה' את עמו וגו', וביאר גודל מעלתה ואמר זאת מנוחתי עדי עד וגו'.
והעיר הרש"ש [זבחים דף קיט ע"א ד"ה נחלה זו ירושלים]: יראתי וזחלתי לומר על אדונינו עטרת ראשנו הרמב"ם זלה"ה דלפי ששגור היה בפיו סדור הג' כתובים בנוסח יהי כבוד זאח"ז ... סבר שכן המה סדורים בכתוב. ובאמת לא קרב זא"ז, כי הראשון הוא בתהלים קל"ב, הב' בקל"ה והג' בצ"ד
-
- הודעות: 3485
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- מיקום: ביתר עילית
- נתן תודה: 292 פעמים
- קיבל תודה: 1804 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 13048
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 1343 פעמים
- קיבל תודה: 4078 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 16471
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20405 פעמים
- קיבל תודה: 13586 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
ראה באשכול סמוך בארוכה, ויעו"ע:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 16471
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20405 פעמים
- קיבל תודה: 13586 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 90
- הצטרף: 04 ינואר 2021, 20:57
- נתן תודה: 15 פעמים
- קיבל תודה: 53 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
יש גם עניין כזה של 'טעות' בהיפוך דברי חז"ל,
בכתבי מהר"ל, ושמעתי בשם אחד מאדמורי בעלז שמשמים סיבבו כך כדי שנדע שגם לצדיקים יכול להיות טעויות והם בני אנוש.
משהו כזה, איני זוכר במדוייק וייתכן שיש שינויי פרטים וכו'.
אם ידוע למישהו בזה אשמח שיציין.
בכתבי מהר"ל, ושמעתי בשם אחד מאדמורי בעלז שמשמים סיבבו כך כדי שנדע שגם לצדיקים יכול להיות טעויות והם בני אנוש.
משהו כזה, איני זוכר במדוייק וייתכן שיש שינויי פרטים וכו'.
אם ידוע למישהו בזה אשמח שיציין.
-
- הודעות: 16471
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20405 פעמים
- קיבל תודה: 13586 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 470
- הצטרף: 03 מאי 2021, 15:31
- נתן תודה: 266 פעמים
- קיבל תודה: 269 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
הגם שפשוט מצד אחד שגם קדושים וטהורים יכולים לטעות וגם מצד שני פשוט - לי - שאי אפשר למהר ולחרוץ שזה טעות במושכל הראשון (או השני) מ״מ אין הנדון דומה לראיה.סענדער כתב: ↑04 מאי 2022, 15:38גם בספרים של צדיקים כמלאכים ישנם טעויות
על טעויות בספרי הרה"ק בעל בני יששכר ראה בקבצים המצורפים
ראה כאן בהערות הצבי והצדק הערה י"ג
אוצר החכמה_בני יששכר -עם ביאור הצבי והצדק- - ב - שפירא, צבי אלימלך בן פסח מדינוב_269.pdf
וכאן בהערה לח
אוצר החכמה_אגרא דכלה על התורה -הצבי והצדק- - בראשית - שפירא, צבי אלימלך בן פסח מדינוב_125_126.pdf
ההערות ב׳אגרא דכלה׳ ובבנ״י מדברים על שגיאה שאינו מלוז העניין (1. ס׳ או ע׳ בכלל לא משנה לדרוש 2. הדין של כלאיים בדגים הוא מביא כבדרך אגב ומסיים שאינו אומרו להלכה וכו׳)
אך מה שמובא באלשיך הק׳ הינו עצם ה׳סוגיא׳ דהיינו הוא לפרש את ספר איוב ומפרש למה כתוב ׳איוב שמו׳ וגם מאריך בה ומביא כמה דוגמאות ׳ממה שמובא במדרש עצמו׳ כך שזה הרבה יותר פליאה.
-
פותח הנושא - הודעות: 815
- הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
- נתן תודה: 434 פעמים
- קיבל תודה: 235 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
מישהו מכיר מאן דהו הבקי בכתבי האלשיך הקדוש, מישהו שההדיר את כתביו, לדוגמא?
-
- הודעות: 266
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 15:30
- מיקום: במקום שהמחשבה נמצאת, שם האדם נמצא!
- נתן תודה: 185 פעמים
- קיבל תודה: 200 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 266
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 15:30
- מיקום: במקום שהמחשבה נמצאת, שם האדם נמצא!
- נתן תודה: 185 פעמים
- קיבל תודה: 200 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
לא עיינת מספיק טרם כתבת את תגובתךבן יהוידע כתב: ↑05 מאי 2022, 17:19הגם שפשוט מצד אחד שגם קדושים וטהורים יכולים לטעות וגם מצד שני פשוט - לי - שאי אפשר למהר ולחרוץ שזה טעות במושכל הראשון (או השני) מ״מ אין הנדון דומה לראיה.סענדער כתב: ↑04 מאי 2022, 15:38גם בספרים של צדיקים כמלאכים ישנם טעויות
על טעויות בספרי הרה"ק בעל בני יששכר ראה בקבצים המצורפים
ראה כאן בהערות הצבי והצדק הערה י"ג
אוצר החכמה_בני יששכר -עם ביאור הצבי והצדק- - ב - שפירא, צבי אלימלך בן פסח מדינוב_269.pdf
וכאן בהערה לח
אוצר החכמה_אגרא דכלה על התורה -הצבי והצדק- - בראשית - שפירא, צבי אלימלך בן פסח מדינוב_125_126.pdf
ההערות ב׳אגרא דכלה׳ ובבנ״י מדברים על שגיאה שאינו מלוז העניין (1. ס׳ או ע׳ בכלל לא משנה לדרוש 2. הדין של כלאיים בדגים הוא מביא כבדרך אגב ומסיים שאינו אומרו להלכה וכו׳)
אך מה שמובא באלשיך הק׳ הינו עצם ה׳סוגיא׳ דהיינו הוא לפרש את ספר איוב ומפרש למה כתוב ׳איוב שמו׳ וגם מאריך בה ומביא כמה דוגמאות ׳ממה שמובא במדרש עצמו׳ כך שזה הרבה יותר פליאה.
במקום המליך עין ברוגז וטבת בשנה, כתב המליך סמ"ך ברוגז וטבת בשנה. על כן סמ"ך מלך בבל בעת הרוגז.
אם כתוב ע' ולא ס' אז כל הקטע דינו להימחק.
-
- הודעות: 470
- הצטרף: 03 מאי 2021, 15:31
- נתן תודה: 266 פעמים
- קיבל תודה: 269 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מישהו יכול לתת הסבר לדברי האלשיך - הסותרים מאמר חז"ל?
צודק!
אך בעיקר דברי עדיין תופסים בהבדל בין הנדונים.
-
פותח הנושא - הודעות: 815
- הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
- נתן תודה: 434 פעמים
- קיבל תודה: 235 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 3 תגובות
- 146 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שמואל101
08 מאי 2022, 01:07
-
-
מצנן אויר, מישהו מכיר? מישהו יודע?
על ידי ששמואל » 24 ספטמבר 2021, 00:44 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 1 תגובות
- 143 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
24 ספטמבר 2021, 01:10
-
-
-
מישהו יכול להעלות את המאמר מישורון על הסיפורעם רבינו תם ומשה רבינו?
על ידי מידות ושיעורי תורה » 14 יולי 2021, 12:07 » ב בית המדרש - 22 תגובות
- 696 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אליהוא בן ברכאל
02 פברואר 2022, 00:18
-
-
-
מישהו יכול לייבא לי מפורום אוצה"ח?
על ידי מנצפך » 02 אוגוסט 2021, 12:41 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 9 תגובות
- 258 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
04 אוגוסט 2021, 20:18
-
-
-
מישהו יכול להוריד לי קהילות יעקב [סטייפלר] טהרות סי' ס"ו ? יישר כח.
על ידי יונה בן יעקב » 02 אוגוסט 2021, 23:22 » ב ספרים - 0 תגובות
- 94 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יונה בן יעקב
02 אוגוסט 2021, 23:22
-