המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא


פותח הנושא
יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי יהודי של פעם » 29 מרץ 2019, 01:38

כפי ששמעתי ממורי הוראה העוסקים בעניני ריבית
במקרה דלהלן קיים המכשול הכי נפוץ בהל' ריבית שנכשלים בו אברכים ובני תורה לרוב ל"ע,
ובעצמי נתקלתי בכמה שנכשלו בזה,

והוא שכאשר יהודי בשם אפרים לוקח הלואה מהבנק או מחברת אשראי עבור חבירו מנשה הזקוק להלואה,
אסור לו לגבות ממנו את הריבית ששילם עבורו לבנק אא"כ עושים ביניהם הית"ע נפרד בנוסף להית"ע שבין אפרים לבנק,
ולא דנים את הריבית ששילם לבנק כהוצאות של ההלואה שמותר לגבות מהלוה כיון שהוא תשלום של ריבית ורווחים ולא הוצאות,
ולמשל אם אפרים לוה מהבנק [בהיתר עיסקא כמובן] 20,000 ש"ח ונתן אותם למנשה
אע"פ שאפרים ישלם בסוף לבנק כ22,000 ש"ח לא יוכל לגבות ממנשה אלא 20,000 ש"ח שקיבל,
[וזה מפורש ברמ"א סימן קע ס"ב לגבי יהודי שלוה מגוי בריבית ונתן לישראל וכתב הט"ז שם ס"ק ג' שה"ה כשלוה בהית"ע והלוה לישראל]
ומדובר בריבית קצוצה דאו',

ומקרה זה נפוץ א כאשר הבנק לא מאשר ליהודי הלואה והוא מבקש מהחברותא בכולל או מקרוב משפחה שיקח עבורו וכמובן שישלם לו את כל מה שהוא ישלם לבנק,
ב אדם מבקש מבנו החתן או בתו הכלה שתקח הלואה מהבנק עבור ההתחייבויות שלו לחתונה והוא יחזור וישלם לה,
ג כשהבנק לא מאשר משכנתא לזוג הצעיר והאבא לוקח על שמו ונותן לבן וחוזר וגובה ממנו.
ד בשכירות דירה כשחשבון החשמל ומים רשום על שם בעל הדירה והשוכר מאחר בתשלום לחברה ויש ריבית פיגורים,
ויוצא שבעל הבית חייב לחברת חשמל והשוכר לוה מבעל הבית ומשלם עבורו את הריבית שהתחייב.
ובכל המקרים האלו יש שני הלואות האחד בין הלוה הראשון לבנק או חברת האשראי-מים-חשמל וזה נעשה בהית"ע [ואיני נכנס לדבר על עצם ההסתמכות על הית"ע]
והלואה נוספת בין היהודי לחבירו שנעשית בקציצה ללא היתר עיסקא.

ולפעמים רק אחרי שנים תופסים את הטעות וכבר מדובר בריבית של אלפי שקלים
יתבוננו בזה הלומדים ויפיצו את הנושא למען הסר מכשול מדרך עמי.

ערכים:


פותח הנושא
יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי יהודי של פעם » 29 מרץ 2019, 10:31

מאחר והרב @יצחק וכמה מהת"ח כאן מומחים לעניני ריבית
אולי יאירו עינינו בשאלה חמורה זו
האם אכן כך הם פני הדברים
והאם זה מוסכם?


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2934
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 571 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי יהודי » 29 מרץ 2019, 10:35

תראו בספרי הזמן שיש אחרונים שהתירו בזה, אך ודאי שרוב האחרונים החמירו בזה מדינא ממש.


פותח הנושא
יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי יהודי של פעם » 29 מרץ 2019, 13:41

יש"כ,
ידוע לכם האם בדיעבד צריך להחזיר
או שיש על מה לסמוך והממע"ה??


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 318 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי בנציון » 29 מרץ 2019, 15:18

יש כאן נידון של איסור, ולא שייך ע"ז הממע"ה. כמו"כ אשמח אם ר' @יהודי יביא כאן מקור מי הם המתירים.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2934
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 571 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי יהודי » 29 מרץ 2019, 15:28

לזכרוני בשו"ת טוב טעם ודעת, אבל אבדוק בלנ"ד ואביא מדויק יותר.


פותח הנושא
יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי יהודי של פעם » 29 מרץ 2019, 16:47

בנציון כתב:
29 מרץ 2019, 15:18
יש כאן נידון של איסור, ולא שייך ע"ז הממע"ה. כמו"כ אשמח אם ר' @יהודי יביא כאן מקור מי הם המתירים.
לא מדויק,
אמנם לכתחילה מדובר בספק איסור
אבל דין השבת ריבית הוא בפשטות מצוה ממונית למאי דקיי"ל דמהני מחילה
ועי' בש"ך האחרון בהל' ריבית שנח' האח' בספק השבת ריבית אם הממע"ה ונקט שאכן הממע"ה ככל ספק ממון.


פותח הנושא
יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי יהודי של פעם » 30 מרץ 2019, 22:43

שמעתי על מעשה שהיה בבריסקע'ר אחד שלא רצה לסמוך על הית"ע
[לא שצריך להיות בריסקער בשביל לא לסמוך על ההית"ע בבנקים אבל מעשה שהיה כך היה]
וביקש מיהודי אחר שלא אכפת לו שיקח בשבילו הלואה [ואין לפנ"ע כיון שיש לשני על מה לסמוך]
והבריסקע'ר החזיר לו הכל כולל הריביות ששילם לבנק,
וכך נפל מהפח אל הפחת
שלוה בריבית ללא הית"ע כלל.


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי מתחזק » 30 מרץ 2019, 22:46

אם מישהו יכול לפשט את הנושא בשפה תלמודית [ללא בנק ומשכנתאות...]
בתודה מראש.


פותח הנושא
יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי יהודי של פעם » 30 מרץ 2019, 23:22

מבואר בשו"ע יו"ד סימן קע' [ע"פ העולה מהגמ' והראשונים בב"מ ע:]
שאם יהודי לוה מגוי בריבית אסור ליהודי אחר להיות ערב קבלן על ההלואה כי נחשב שהערב לוה מהגוי ומלוה ליהודי בריבית,
[כי ערב קבלן נחשב כלוה ומלוה וי"א רק ערב שלוף דוף ולא נוגע לנושא כאן]
וכתב הרמ"א שאף אם עבר ונעשה ערב והערב היהודי שילם לגוי את ההלואה אסור לו לחזור ולגבות מהישראל אלא את הקרן ששילם ולא את הריבית
ומבואר שאפי' שמותר למלוה לגבות מהלוה את ההוצאות של ההלואה [כגון פשיטי דספרי שמוטל על הלוה כתובות יט:], מ"מ הריבית ששילם עבורו לא נידון כהוצאות ואסור לגבות ממנו, וזה מבואר שם גם בט"ז ס"ק ג',
ולכן מי שלוה בריבית [או מיהודי בהית"ע כמבואר שם בט"ז ועי' תפל"מ שם] וחוזר ומלוה ליהודי אחר על מנת שישלם לו את הריבית ששילם עבור ההלואה
הרי"ז הלואה בריבית קצוצה,
עד כאן בשפה תלמודית, מקוה שזה מספיק ברור.
ומכאן מה שנוגע למי שמחזיק חשבון בנק או משכנתא שיש לעשות הית"ע על ההלואה השניה כדי לגבות את מה שמשלם לבנק.


פותח הנושא
יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי יהודי של פעם » 31 מרץ 2019, 22:51

יהודי כתב:
29 מרץ 2019, 15:28
לזכרוני בשו"ת טוב טעם ודעת, אבל אבדוק בלנ"ד ואביא מדויק יותר.
עדיין בודק??


פותח הנושא
יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המכשול הכי נפוץ בריבית דאורייתא

שליחה על ידי יהודי של פעם » 05 אפריל 2019, 01:03

מענין לענין באותו ענין..
יהודי שלוה מהבנק כדי להלוות לחבירו
ובתחילה הלוה לחבר בלי היתר עיסקא
ואחר תקופה קצרה תפס את עצמו ורוצה לעשות הית"ע מכאן ולהבא
האם יכול לדרוש אחוזים גבוהים [בדמי התפשרות] על העיסקא כדי שיכסה את הריבית של התקופה הראשונה
ויקבל הכל בהיתר?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים