קונטרס "בשולי השולחן"

שיתוף מידע בכל מה שקשור לספרים, חדשים גם ישנים
בקשות ספרים
כללי הפורום
אין אישור להעלות שום תוכן פירסומי מלבד כהעלאה אישית ובתור עזרה הדדית לטובת חברי הפורום, וג"ז רק לאחר אישור מנהל ראשי

גבריאל פולארד
הודעות: 282
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 166 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 29 מרץ 2019, 07:45

נחפשה דרכינו כתב:
28 מרץ 2019, 00:25
הוא כותב: וכמו לענין שבת וכנ"ל סימן ר"נ. ושם לא כתוב שיש לשתות בתוך הסעודה, אלא: ירבה בבשר ויין ומגדנות כפי יכלתו. משמע שאין ענין דוקא ביין, אלא במה שמתענג.
איך שלא יהיה. במשנ"ב מבואר שם שמשמעות הלשון "לקבוע סעודה על היין" היינו מלבד הקידוש ומכיון שאותו לשון מוזכר ברמב"ם גם לענין שבת א"כ ממילא אין שום הבדל.
ובדקתי שוב ומצאתי שמצוין אצלי ברשימת הסתירות במשנ"ב (כת"י...) הסתירה משם לסי' רצא.


פותח הנושא
נחפשה דרכינו
הודעות: 281
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 29 מרץ 2019, 09:13

השאלה היא אם פוסקים כהרמב"ם לענין שבת. מה הכונה "הסתירה משם לסימן רצ"א", שהמשנ"ב לא מביא בשבת לגבי הסעודות הראשונות?


יצחק
הודעות: 867
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 268 פעמים
קיבל תודה: 260 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי יצחק » 29 מרץ 2019, 09:26

במבי כתב:
29 מרץ 2019, 07:13
זכורני שראיתי פעם ב"דרך החיים" להמלבי"ם, שהרמב"ם לא פוסק שצריך נט"י שחרית, ומסתמא מוכיח זאת מהעובדה שלא מביא דין זה בחיבורו.
(וצריך כתפיים רחבות מאד להגיד משפט זה !)
לא עיינתי במלבי"ם אבל לכאורה הענין פשוט מאד, מה זה הדין של נט"י בבוקר?! הר"מ סובר שיש כאן שני ענינים נפרדים, א. נט"י לתפילה שע"ז מברכים אקב"ו ענט"י, והר"מ סובר שגם לפני מנחה צריך לברך! ב. יש ענין של סכנה מחמת "בת מלך" ואין בזה שום הלכה אלא ידיעה מדעית כמו כל עניני רפואה והר"מ לא הביא את זה כמו שלא הביא את כל עניני הרפואה שבש"ס.
מה שכתוב למשל שלא לשתות מים מגולים או שלא לשתות מנהרות בלי לבדוק אם יש שם עלוקה וכיו"ב שהר"מ כן העתיק הסיבה היא משום שבזה היתה תקנת חז"ל שאדם לא יוכל לומר לעצמו שהוא אינו חושש (ראה לשון הרמב"ם פי"א מהלכות רוצה ה"ה) משא"כ כל שאר הדברים של סכנה אדם יכול לומר שאינו חושש לעצמו כיון שאי"ז סכנה גמורה.


יצחק
הודעות: 867
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 268 פעמים
קיבל תודה: 260 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי יצחק » 29 מרץ 2019, 09:27

אגב, דרך החיים זה מהמלבי"ם או מהנתיבות?!


פותח הנושא
נחפשה דרכינו
הודעות: 281
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 29 מרץ 2019, 09:59

נכון, גם אני לא שמתי לב...


פותח הנושא
נחפשה דרכינו
הודעות: 281
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 30 מרץ 2019, 21:38

יצחק כתב:
29 מרץ 2019, 09:26
במבי כתב:
29 מרץ 2019, 07:13
זכורני שראיתי פעם ב"דרך החיים" להמלבי"ם, שהרמב"ם לא פוסק שצריך נט"י שחרית, ומסתמא מוכיח זאת מהעובדה שלא מביא דין זה בחיבורו.
(וצריך כתפיים רחבות מאד להגיד משפט זה !)
לא עיינתי במלבי"ם אבל לכאורה הענין פשוט מאד, מה זה הדין של נט"י בבוקר?! הר"מ סובר שיש כאן שני ענינים נפרדים, א. נט"י לתפילה שע"ז מברכים אקב"ו ענט"י, והר"מ סובר שגם לפני מנחה צריך לברך! ב. יש ענין של סכנה מחמת "בת מלך" ואין בזה שום הלכה אלא ידיעה מדעית כמו כל עניני רפואה והר"מ לא הביא את זה כמו שלא הביא את כל עניני הרפואה שבש"ס.
מה שכתוב למשל שלא לשתות מים מגולים או שלא לשתות מנהרות בלי לבדוק אם יש שם עלוקה וכיו"ב שהר"מ כן העתיק הסיבה היא משום שבזה היתה תקנת חז"ל שאדם לא יוכל לומר לעצמו שהוא אינו חושש (ראה לשון הרמב"ם פי"א מהלכות רוצה ה"ה) משא"כ כל שאר הדברים של סכנה אדם יכול לומר שאינו חושש לעצמו כיון שאי"ז סכנה גמורה.
אבל לגבי נט"י שחרית באחרונים מובא מהזוהר שמי שהולך ד"א בלי נט"י חייב מיתה, ומוכח שנקטו שזה כן בגדר תקנה, והרמב"ם שלא מביא את זה יתכן שלא סבר כן


פותח הנושא
נחפשה דרכינו
הודעות: 281
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 30 מרץ 2019, 23:04

האם הענין של נט"י שחרית משום רוח רעה לא מוזכר בגמרא?


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי במבי » 31 מרץ 2019, 00:01

יצחק כתב:
29 מרץ 2019, 09:27
אגב, דרך החיים זה מהמלבי"ם או מהנתיבות?!
עד כמה שזכור לי המלבי"ם חיבר את דרך החיים. (שהמ"ב כל הזמן מביאו)


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי במבי » 31 מרץ 2019, 00:04

נחפשה דרכינו כתב:
30 מרץ 2019, 23:04
האם הענין של נט"י שחרית משום רוח רעה לא מוזכר בגמרא?
אכן מוזכר, ולא כל מה שמוזכר נפסק. ובמקרה דנן כולם פוסקים זאת להלכה חוץ ממנו.


אוריאל
הודעות: 1077
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 526 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי אוריאל » 31 מרץ 2019, 00:10

@במבי אולי אתה מתכוון לארצות החיים?


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי במבי » 31 מרץ 2019, 00:12

אוריאל כתב:
31 מרץ 2019, 00:10
@במבי אולי אתה מתכוון לארצות החיים?
ייתכן, אי"ה אבדוק זאת כי כבר עברו מספר שנים מאז ראיתי זאת.


פותח הנושא
נחפשה דרכינו
הודעות: 281
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 31 מרץ 2019, 00:54

במבי כתב:
31 מרץ 2019, 00:01
יצחק כתב:
29 מרץ 2019, 09:27
אגב, דרך החיים זה מהמלבי"ם או מהנתיבות?!
עד כמה שזכור לי המלבי"ם חיבר את דרך החיים. (שהמ"ב כל הזמן מביאו)
את סידור דרך החיים [אותו מביא המשנ"ב] חיבר רבינו יעקב מליסא בעל נתיבות המשפט. המלבי"ם חיבר ספר ארצות החיים


פותח הנושא
נחפשה דרכינו
הודעות: 281
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קונטרס "בשולי השולחן"

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 31 מרץ 2019, 07:06

במבי כתב:
31 מרץ 2019, 00:04
נחפשה דרכינו כתב:
30 מרץ 2019, 23:04
האם הענין של נט"י שחרית משום רוח רעה לא מוזכר בגמרא?
אכן מוזכר, ולא כל מה שמוזכר נפסק. ובמקרה דנן כולם פוסקים זאת להלכה חוץ ממנו.
זה די משונה, בד"כ צריך סיבה משמעותית למה לא לפסוק גמרא

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים