מה הדין סגר דלת עם מפתח בשבת ונתכוין שלא יפתחנה לעולם

מ אלישע

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
האם חייב משום בונה דאו' דרבנן
לא מובן כ"כ מתוך השאלה. 
האם איבד את המפתח  או מנע אחרים מלפתוח,
או שיש שאלה גם אם אחרים יכולים לפתוח.
(עכ"פ לכאורה דברי הרב יתכן ומסתבר נכונים, ולכאורה הרב נתן הבבלי רומז לענין לא ידוע לי ולכן אעפ"כ שאל)
 
 

מםאלף

משתמש ותיק
היתה גבוהה מעשרים אמה ובא למעטה בכרים וכסתות לא הוי מיעוט ואע"ג דבטלינהו [לכולהו] משום דבטלה דעתו אצל כל אדם
וכשם שלענין סוכה לא נחשב בניין אף שביטלם ה"ה הכא, שהרי בטלה דעתו.
וכאשר כתב @יתכן ומסתבר נ.ב. משוך קו על תיבת 'לכאורה'.
 

שניאור

משתמש ותיק
יתכן ומסתבר אמר:
לכאורה בטלה דעתו אצל כל אדם.
בפשטות לא צריך להגיע לדין של 'בטלה דעתו', כי כל עוד שאין זה דרך בנייה רגיל בעולם, הוא לא בנה כלום גם אם הוא מאוד רצה לבנות.
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
בקושר, הקשר נתהווה כבר. ותלוי בדעתו לאיזו מטרה עשאם. כמו מוציא בשיעור זוטרא מדאחשביה.
אבל נעילת דלת במפתח אינה קשירה או הוצאה שהמעשה נעשה והשאר תליא בדעתיה. ועד כמה שנעילת מפתח אינו בונה מצד עצמו הרי למחר הוא יימלך ויפתח.
 

שניאור

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
אכן בשבת קיג. משמע קצת שתלוי בדעתו.
(ויל"ע ב"ב יב)
קושר לא קשור בכלל לענין, והראיה שדעת היראים [וכן נפסק בפוסקים] שאם עשה קשר ע"מ להתירו ביומו ואח"כ נמלך להשאירו לעולם הרי הוא חייב חטאת למפרע.
ופשוט שאין כזה דין בבונה.
וע"כ כמ"ש הרב @שאר לעמו שבקושר המלאכה כבר נעשית והשאר תליא בדעתיה, משא"כ בשאר מלאכות.
 
 
חלק עליון תַחתִית