אין ספק.
בודאי שאותו יהודי מאמין בכל לבו כי 'אין עוד מלבדו'.
אמנם הכרח הוא לזכור : העיקר של 'שהוא יחיד ואין יחידות כמוהו בשום פנים', הוא עיקר נפרד מהעיקר של 'לו לבדו ראוי להתפלל'.
גם המאמין בכל לבו בהעיקר הראשון, חובה עליו לקיים את העיקר השני.
|
---|
גם אתה לומד דף היומי? אתה לא לבד! הצטרף לקהילת לומדי דף היומי בפורום לתורה, רכוש ידיעות מחבריך, הענק להם מידיעותיך, ותעשיר את לימוד הדף שלך ושל עוד מאות חברי הפורום. מחכים לך,
היכנס עכשיו >>>
|
אין ספק.
המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 15:45עלון שיחת השבוע פרשת בהר : (ההדגשות לא במקור..).
התיאורים של הרב לדרמן קשים, ונחסוך אותם מהקוראים. "הייתי חסר אונים", הוא מספר. "לא הצלחתי להזיז את הידיים ואת הרגליים. ואז פתאום התחלתי לדבר עם רבי שמעון. 'רבי שמעון הקדוש! אם תוציא אותי מכאן בחיים, אני מקבל עליי בלי נדר ללמוד בכל יום קטע מספר הזוהר'. לא יודע מאיפה צץ במוחי הרעיון הזה באותם רגעים נוראים, אבל זה מה שקרה".
ההבטחה לרבי שמעון
בדרך נס הצליח להינצל: "הרגשתי שעוד רגע לא אשרוד. פניתי שוב לרבי שמעון והתחננתי שיציל אותי. ופתאום התחלתי להרגיש הקלת מה. הגב השתחרר מעט, ואז הראש. פניתי לאדם שמעליי וביקשתי שינסה לקום. הוא ענה לי שאינו מסוגל. הבנתי אותו. כעבור כמה רגעים הצליחו שני אברכים להרים אותו. קמתי בקושי. התחלתי אט-אט לחלץ את עצמותיי".
לשיפוט הציבור.
המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:37אין ספק.
בודאי שאותו יהודי מאמין בכל לבו כי 'אין עוד מלבדו'.
אמנם הכרח הוא לזכור ולשנן : העיקר של 'שהוא יחיד ואין יחידות כמוהו בשום פנים', הוא עיקר נפרד מהעיקר של 'לו לבדו ראוי להתפלל'.
גם המאמין בכל לבו בהעיקר הראשון, חובה עליו לקיים את העיקר השני.
ב"ב קט"ז.יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 16:42דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה
וכן הכוונה ברורה גם אם שלא בפירוש כמו בתענית כג, ב: רבי מני בריה הוו קא מצערי ליה דבי נשיאה. אישתטח על קברא דאבוה, אמר ליה: אבא, אבא, הני מצערו לי...המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:47ב"ב קט"ז.יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 16:42דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה
אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".
יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 16:42הרש"ר הירש במכתב לחתנו: "בענין מכניסי רחמים, זהו ענין אהוב על הקלים והחצופים ולכן חלו בו אי הבנות ורכיליות. במקום אחד אנו מתפללים למלאכי מרום, אכל בקשתנו מהם היא שיתפללו עבורנו אצל הקב"ה... הרעיון שהמלאכים יתפללו עבורנו חוזר ושב על עצמו בפיוטים שלנו, וכמו בפזמון הנאה 'מלאכי רחמים משרתי עליון, חלו פני עליון במיטב הגיון' וכו' - ומדוע לא נבקש מהמלאכים שיתפללו עבורנו? וכי אין אנו מבקשים זאת מבני אדם?"
באופן כללי: יש פולמוס ידוע בעניין אמירת מלאכי רחמים, אפשר להקיש מחילוקי הדעות בענין זה גם לעניינינו.
המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:47ב"ב קט"ז.יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 16:42דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה
אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".
והיכן הנך מכליל את הבקשה "ברכוני לשלום"?המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:52יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 16:42הרש"ר הירש במכתב לחתנו: "בענין מכניסי רחמים, זהו ענין אהוב על הקלים והחצופים ולכן חלו בו אי הבנות ורכיליות. במקום אחד אנו מתפללים למלאכי מרום, אכל בקשתנו מהם היא שיתפללו עבורנו אצל הקב"ה... הרעיון שהמלאכים יתפללו עבורנו חוזר ושב על עצמו בפיוטים שלנו, וכמו בפזמון הנאה 'מלאכי רחמים משרתי עליון, חלו פני עליון במיטב הגיון' וכו' - ומדוע לא נבקש מהמלאכים שיתפללו עבורנו? וכי אין אנו מבקשים זאת מבני אדם?"
באופן כללי: יש פולמוס ידוע בעניין אמירת מלאכי רחמים, אפשר להקיש מחילוקי הדעות בענין זה גם לעניינינו.
יש שני אופנים שונים.
לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיבקשו עלינו רחמים. על זה דנו בהרחבה.
לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיושיעו, כמדומה שאין שום נידון.
אור זרוע כתב: ↑12 מאי 2022, 16:50וכן הכוונה ברורה גם אם שלא בפירוש כמו בתענית כג, ב: רבי מני בריה הוו קא מצערי ליה דבי נשיאה. אישתטח על קברא דאבוה, אמר ליה: אבא, אבא, הני מצערו לי...המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:47ב"ב קט"ז.יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 16:42דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה
אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".
מה זה תפילה אם לא : "פניתי שוב לרבי שמעון והתחננתי שיציל אותי" ?אור זרוע כתב: ↑12 מאי 2022, 16:45המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:37
אמנם הכרח הוא לזכור ולשנן : העיקר של 'שהוא יחיד ואין יחידות כמוהו בשום פנים', הוא עיקר נפרד מהעיקר של 'לו לבדו ראוי להתפלל'.
גם המאמין בכל לבו בהעיקר הראשון, חובה עליו לקיים את העיקר השני.
אין זו פנייה בדרך תפילה ועבודה, וכמובן.
אור זרוע כתב: ↑12 מאי 2022, 16:54והיכן הנך מכליל את הבקשה "ברכוני לשלום"?המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:52יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 16:42הרש"ר הירש במכתב לחתנו: "בענין מכניסי רחמים, זהו ענין אהוב על הקלים והחצופים ולכן חלו בו אי הבנות ורכיליות. במקום אחד אנו מתפללים למלאכי מרום, אכל בקשתנו מהם היא שיתפללו עבורנו אצל הקב"ה... הרעיון שהמלאכים יתפללו עבורנו חוזר ושב על עצמו בפיוטים שלנו, וכמו בפזמון הנאה 'מלאכי רחמים משרתי עליון, חלו פני עליון במיטב הגיון' וכו' - ומדוע לא נבקש מהמלאכים שיתפללו עבורנו? וכי אין אנו מבקשים זאת מבני אדם?"
באופן כללי: יש פולמוס ידוע בעניין אמירת מלאכי רחמים, אפשר להקיש מחילוקי הדעות בענין זה גם לעניינינו.
יש שני אופנים שונים.
לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיבקשו עלינו רחמים. על זה דנו בהרחבה.
לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיושיעו, כמדומה שאין שום נידון.
המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:58מה זה תפילה אם לא : "פניתי שוב לרבי שמעון והתחננתי שיציל אותי" ?
המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:57אור זרוע כתב: ↑12 מאי 2022, 16:50וכן הכוונה ברורה גם אם שלא בפירוש כמו בתענית כג, ב: רבי מני בריה הוו קא מצערי ליה דבי נשיאה. אישתטח על קברא דאבוה, אמר ליה: אבא, אבא, הני מצערו לי...המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:47
ב"ב קט"ז.
אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".
וזאת למודעי : אין שם המשך, דבריו נחתמו במילים אלו "אבא, אבא, הני מצערו לי".
לא 'הושיעני' ולא 'הצילני'.
אסור לבכות לפני האבא?!
אסור לעורר את רחמיו ולעוררו שיבקש מהקב"ה לסייע לו?!
מדין 'אתי מחשבה ומבטלת דיבור'?!יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 16:53המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:47ב"ב קט"ז.יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 16:42דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה
אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".
אז צריך לשאול את הרב לדרמן מה התכוון בבקשתו, ולא את הציבור.
יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 17:04המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:57
וזאת למודעי : אין שם המשך, דבריו נחתמו במילים אלו "אבא, אבא, הני מצערו לי".
לא 'הושיעני' ולא 'הצילני'.
אסור לבכות לפני האבא?!
אסור לעורר את רחמיו ולעוררו שיבקש מהקב"ה לסייע לו?!
אסור לבכות לפני הצדיק?!
בכלל לא פשוט, ואכן כתב בגשר החיים ח"ב עמ' קצב:המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 17:01אור זרוע כתב: ↑12 מאי 2022, 16:54והיכן הנך מכליל את הבקשה "ברכוני לשלום"?המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:52
יש שני אופנים שונים.
לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיבקשו עלינו רחמים. על זה דנו בהרחבה.
לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיושיעו, כמדומה שאין שום נידון.
גם אני יכול לברך אותך לשלום.
'לברך' אין פירושו להעניק ולתת מדנפשיה, אלא רק לברך ולאחל, שיזכה לברכת ה' עליו.
כמדומה שזה פשוט.
המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 17:05יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 17:04המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:57
וזאת למודעי : אין שם המשך, דבריו נחתמו במילים אלו "אבא, אבא, הני מצערו לי".
לא 'הושיעני' ולא 'הצילני'.
אסור לבכות לפני האבא?!
אסור לעורר את רחמיו ולעוררו שיבקש מהקב"ה לסייע לו?!
אסור לבכות לפני הצדיק?!
לבכות, כן. לבקש שיעתיר עליו, כן. לבקש שיושיעו, לא ולא.
יהודה יעקבזון כתב: ↑12 מאי 2022, 17:07
אם מבקש בנוסח 'אני בצרה גדולה, אנא, הושיענו, והעתר בעדי בפני כסא הכבוד',
איך אתה מפרש את דבריו?
המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 17:11
יש שם המשך.
"שמרוני שמרוני עזרוני עזרוני סמכוני סמכוני, (בכך ש)המתינו לי המתינו לי עד שאכנס ואצא".
אם לא נפרש כן, היאך נוכל להבין כאן את מקומה של 'תפילה' זו? מה הקשר לבקש ש'יסמכוהו' ו'יעזרוהו' דווקא בשעה זו בה הוא נכנס לבית הכסא?
אור זרוע כתב: ↑12 מאי 2022, 17:07בכלל לא פשוט, ואכן כתב בגשר החיים ח"ב עמ' קצב:המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 17:01
גם אני יכול לברך אותך לשלום.
'לברך' אין פירושו להעניק ולתת מדנפשיה, אלא רק לברך ולאחל, שיזכה לברכת ה' עליו.
כמדומה שזה פשוט.
כבר נדון ונידוש הנידון האם מותר לבקש מהצדיקים על קברותיהם
המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:57אור זרוע כתב: ↑12 מאי 2022, 16:50וכן הכוונה ברורה גם אם שלא בפירוש כמו בתענית כג, ב: רבי מני בריה הוו קא מצערי ליה דבי נשיאה. אישתטח על קברא דאבוה, אמר ליה: אבא, אבא, הני מצערו לי...המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 16:47
ב"ב קט"ז.
אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".
וזאת למודעי : אין שם המשך, דבריו נחתמו במילים אלו "אבא, אבא, הני מצערו לי".
לא 'הושיעני' ולא 'הצילני'.
אסור לבכות לפני האבא?!
אסור לעורר את רחמיו ולעוררו שיבקש מהקב"ה לסייע לו?!
המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 17:18'להעתיר' אין פירושו 'להושיע'.
ומשכך, אצטרך להניח שסוף דבריו סותר את תחילת דבריו.
ומסתבר שיש לתלות את דיבורו לטובה, וכענין 'תפוס לשון אחרון'.
אך כאשר אומר רק 'להושיע' אין לי במה לתלות את דיבורו כלל.
מלכים (ב, ו כו) כתב: וַיְהִי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל עֹבֵר עַל הַחֹמָה, וְאִשָּׁה צָעֲקָה אֵלָיו לֵאמֹר; הוֹשִׁיעָה אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ!
- לא מצד ליתא דעבודה זרה ענה לה, אלא מצד זה שאין בכוחו להושיע לה אם אין ה' נותן להושיע.שם (פסוק כז) כתב: וַיֹּאמֶר אַל יוֹשִׁעֵךְ יְיָ - מֵאַיִן אוֹשִׁיעֵךְ? הֲמִן הַגֹּרֶן אוֹ מִן הַיָּקֶב?
יש הבדל בין בקשת עזרה מבשר ודם שיש בכוחו לעזור לי על פי חוקי הטבע, לבין לבקש עזרה שלא לפי חוקי הטבע.ובכן כתב: ↑12 מאי 2022, 18:47המצפה לישועת ה' כתב: ↑12 מאי 2022, 17:18'להעתיר' אין פירושו 'להושיע'.
ומשכך, אצטרך להניח שסוף דבריו סותר את תחילת דבריו.
ומסתבר שיש לתלות את דיבורו לטובה, וכענין 'תפוס לשון אחרון'.
אך כאשר אומר רק 'להושיע' אין לי במה לתלות את דיבורו כלל.
ועל ידי עבדיך הנביאים כתוב לאמור:
מלכים (ב, ו כו) כתב: וַיְהִי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל עֹבֵר עַל הַחֹמָה, וְאִשָּׁה צָעֲקָה אֵלָיו לֵאמֹר; הוֹשִׁיעָה אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ!
והגם כי -
- לא מצד ליתא דעבודה זרה ענה לה, אלא מצד זה שאין בכוחו להושיע לה אם אין ה' נותן להושיע.שם (פסוק כז) כתב: וַיֹּאמֶר אַל יוֹשִׁעֵךְ יְיָ - מֵאַיִן אוֹשִׁיעֵךְ? הֲמִן הַגֹּרֶן אוֹ מִן הַיָּקֶב?
חדלו, הניחו.
אני יכול לבקש את חברי שיעזור לי, שיציל אותי מהתסבוכת הכספית שנפלתי, ושיושיע אותי מהמצוקה שלי עם העירייה, ושגם יגן עלי פיזית מהמטורף שמתנכל לי כל יום ליד התחנה.
וזה למרות שברור שה' הוא המלך העוזר והמושיע והמגן, ושרק אליו מותר להתפלל.
וזה בסדר גמור.
מותר לבקש מנפטר שישתמש בכוח המיוחד לו - לבקש עלי רחמים אצל הקב"ה. זה מוחלט.