אלוהים אחרים

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 16:37

אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 16:33
כמובן שהכוונה שיפעל ישועה אצל הקב"ה.
אין ספק.

בודאי שאותו יהודי מאמין בכל לבו כי 'אין עוד מלבדו'.

אמנם הכרח הוא לזכור : העיקר של 'שהוא יחיד ואין יחידות כמוהו בשום פנים', הוא עיקר נפרד מהעיקר של 'לו לבדו ראוי להתפלל'.

גם המאמין בכל לבו בהעיקר הראשון, חובה עליו לקיים את העיקר השני.


יהודה יעקבזון
הודעות: 2137
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 1338 פעמים
קיבל תודה: 2138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 12 מאי 2022, 16:42

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 15:45
עלון שיחת השבוע פרשת בהר : (ההדגשות לא במקור..).
 
התיאורים של הרב לדרמן קשים, ונחסוך אותם מהקוראים. "הייתי חסר אונים", הוא מספר. "לא הצלחתי להזיז את הידיים ואת הרגליים. ואז פתאום התחלתי לדבר עם רבי שמעון. 'רבי שמעון הקדוש! אם תוציא אותי מכאן בחיים, אני מקבל עליי בלי נדר ללמוד בכל יום קטע מספר הזוהר'. לא יודע מאיפה צץ במוחי הרעיון הזה באותם רגעים נוראים, אבל זה מה שקרה".

ההבטחה לרבי שמעון

בדרך נס הצליח להינצל: "הרגשתי שעוד רגע לא אשרוד. פניתי שוב לרבי שמעון והתחננתי שיציל אותי. ופתאום התחלתי להרגיש הקלת מה. הגב השתחרר מעט, ואז הראש. פניתי לאדם שמעליי וביקשתי שינסה לקום. הוא ענה לי שאינו מסוגל. הבנתי אותו. כעבור כמה רגעים הצליחו שני אברכים להרים אותו. קמתי בקושי. התחלתי אט-אט לחלץ את עצמותיי".

לשיפוט הציבור.
 

דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה:

הרש"ר הירש במכתב לחתנו: "בענין מכניסי רחמים, זהו ענין אהוב על הקלים והחצופים ולכן חלו בו אי הבנות ורכיליות. במקום אחד אנו מתפללים למלאכי מרום, אכל בקשתנו מהם היא שיתפללו עבורנו אצל הקב"ה... הרעיון שהמלאכים יתפללו עבורנו חוזר ושב על עצמו בפיוטים שלנו, וכמו בפזמון הנאה 'מלאכי רחמים משרתי עליון, חלו פני עליון במיטב הגיון' וכו' - ומדוע לא נבקש מהמלאכים שיתפללו עבורנו? וכי אין אנו מבקשים זאת מבני אדם?"


באופן כללי: יש פולמוס ידוע בעניין אמירת מלאכי רחמים, אפשר להקיש מחילוקי הדעות בענין זה גם לעניינינו.


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אור זרוע » 12 מאי 2022, 16:45

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:37
אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 16:33
כמובן שהכוונה שיפעל ישועה אצל הקב"ה.
אין ספק.

בודאי שאותו יהודי מאמין בכל לבו כי 'אין עוד מלבדו'.

אמנם הכרח הוא לזכור ולשנן : העיקר של 'שהוא יחיד ואין יחידות כמוהו בשום פנים', הוא עיקר נפרד מהעיקר של 'לו לבדו ראוי להתפלל'.

גם המאמין בכל לבו בהעיקר הראשון, חובה עליו לקיים את העיקר השני.


אין זו פנייה בדרך תפילה ועבודה, וכמובן.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 16:47

יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 16:42
דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה
ב"ב קט"ז.

אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".
 


ישר א-ל
הודעות: 855
הצטרף: 26 ינואר 2019, 22:24
נתן תודה: 585 פעמים
קיבל תודה: 348 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי ישר א-ל » 12 מאי 2022, 16:48

ביאור הליקוטים סי' י

image.png
image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אור זרוע » 12 מאי 2022, 16:50

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:47
יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 16:42
דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה
ב"ב קט"ז.

אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".

וכן הכוונה ברורה גם אם שלא בפירוש כמו בתענית כג, ב: רבי מני בריה הוו קא מצערי ליה דבי נשיאה. אישתטח על קברא דאבוה, אמר ליה: אבא, אבא, הני מצערו לי...
 


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 16:52

יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 16:42
הרש"ר הירש במכתב לחתנו: "בענין מכניסי רחמים, זהו ענין אהוב על הקלים והחצופים ולכן חלו בו אי הבנות ורכיליות. במקום אחד אנו מתפללים למלאכי מרום, אכל בקשתנו מהם היא שיתפללו עבורנו אצל הקב"ה... הרעיון שהמלאכים יתפללו עבורנו חוזר ושב על עצמו בפיוטים שלנו, וכמו בפזמון הנאה 'מלאכי רחמים משרתי עליון, חלו פני עליון במיטב הגיון' וכו' - ומדוע לא נבקש מהמלאכים שיתפללו עבורנו? וכי אין אנו מבקשים זאת מבני אדם?"

באופן כללי: יש פולמוס ידוע בעניין אמירת מלאכי רחמים, אפשר להקיש מחילוקי הדעות בענין זה גם לעניינינו.

יש שני אופנים שונים.

לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיבקשו עלינו רחמים. על זה דנו בהרחבה.

לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיושיעו, כמדומה שאין שום נידון.
 


יהודה יעקבזון
הודעות: 2137
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 1338 פעמים
קיבל תודה: 2138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 12 מאי 2022, 16:53

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:47
יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 16:42
דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה
ב"ב קט"ז.

אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".
 

אז צריך לשאול את הרב לדרמן מה התכוון בבקשתו, ולא את הציבור.


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אור זרוע » 12 מאי 2022, 16:54

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:52
יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 16:42
הרש"ר הירש במכתב לחתנו: "בענין מכניסי רחמים, זהו ענין אהוב על הקלים והחצופים ולכן חלו בו אי הבנות ורכיליות. במקום אחד אנו מתפללים למלאכי מרום, אכל בקשתנו מהם היא שיתפללו עבורנו אצל הקב"ה... הרעיון שהמלאכים יתפללו עבורנו חוזר ושב על עצמו בפיוטים שלנו, וכמו בפזמון הנאה 'מלאכי רחמים משרתי עליון, חלו פני עליון במיטב הגיון' וכו' - ומדוע לא נבקש מהמלאכים שיתפללו עבורנו? וכי אין אנו מבקשים זאת מבני אדם?"

באופן כללי: יש פולמוס ידוע בעניין אמירת מלאכי רחמים, אפשר להקיש מחילוקי הדעות בענין זה גם לעניינינו.

יש שני אופנים שונים.

לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיבקשו עלינו רחמים. על זה דנו בהרחבה.

לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיושיעו, כמדומה שאין שום נידון.

והיכן הנך מכליל את הבקשה "ברכוני לשלום"?
 


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 16:57

אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 16:50
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:47
יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 16:42
דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה
ב"ב קט"ז.

אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".
וכן הכוונה ברורה גם אם שלא בפירוש כמו בתענית כג, ב: רבי מני בריה הוו קא מצערי ליה דבי נשיאה. אישתטח על קברא דאבוה, אמר ליה: אבא, אבא, הני מצערו לי...

וזאת למודעי : אין שם המשך, דבריו נחתמו במילים אלו "אבא, אבא, הני מצערו לי".

לא 'הושיעני' ולא 'הצילני'.

אסור לבכות לפני האבא?!

אסור לעורר את רחמיו ולעוררו שיבקש מהקב"ה לסייע לו?!


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 16:58

אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 16:45
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:37


אמנם הכרח הוא לזכור ולשנן : העיקר של 'שהוא יחיד ואין יחידות כמוהו בשום פנים', הוא עיקר נפרד מהעיקר של 'לו לבדו ראוי להתפלל'.

גם המאמין בכל לבו בהעיקר הראשון, חובה עליו לקיים את העיקר השני.

אין זו פנייה בדרך תפילה ועבודה, וכמובן.
מה זה תפילה אם לא : "פניתי שוב לרבי שמעון והתחננתי שיציל אותי" ?
 


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 17:01

אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 16:54
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:52
יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 16:42
הרש"ר הירש במכתב לחתנו: "בענין מכניסי רחמים, זהו ענין אהוב על הקלים והחצופים ולכן חלו בו אי הבנות ורכיליות. במקום אחד אנו מתפללים למלאכי מרום, אכל בקשתנו מהם היא שיתפללו עבורנו אצל הקב"ה... הרעיון שהמלאכים יתפללו עבורנו חוזר ושב על עצמו בפיוטים שלנו, וכמו בפזמון הנאה 'מלאכי רחמים משרתי עליון, חלו פני עליון במיטב הגיון' וכו' - ומדוע לא נבקש מהמלאכים שיתפללו עבורנו? וכי אין אנו מבקשים זאת מבני אדם?"

באופן כללי: יש פולמוס ידוע בעניין אמירת מלאכי רחמים, אפשר להקיש מחילוקי הדעות בענין זה גם לעניינינו.

יש שני אופנים שונים.

לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיבקשו עלינו רחמים. על זה דנו בהרחבה.

לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיושיעו, כמדומה שאין שום נידון.
והיכן הנך מכליל את הבקשה "ברכוני לשלום"?


גם אני יכול לברך אותך לשלום.

'לברך' אין פירושו להעניק ולתת מדנפשיה, אלא רק לברך ולאחל, שיזכה לברכת ה' עליו.

כמדומה שזה פשוט.
 


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אור זרוע » 12 מאי 2022, 17:03

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:58
מה זה תפילה אם לא : "פניתי שוב לרבי שמעון והתחננתי שיציל אותי" ?


ממש לא. ואם כן גם בקשה שימליץ טוב, היא גם תפילה. ואמירת "מכניסי רחמים" וכל שאר הפיוטים נאמרים בעיצומה של תפילה גמורה, ואינם בכלל האיסור, למנהגינו.

ובקשר להודעה קודמת: ומה זו הפנייה למלאכים בכניסה לבית הכסא (ברכות ס, ב): "שמרוני שמרוני, עזרוני עזרוני, סמכוני סמכוני...".
 
 


יהודה יעקבזון
הודעות: 2137
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 1338 פעמים
קיבל תודה: 2138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 12 מאי 2022, 17:04

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:57
אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 16:50
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:47

ב"ב קט"ז.

אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".
וכן הכוונה ברורה גם אם שלא בפירוש כמו בתענית כג, ב: רבי מני בריה הוו קא מצערי ליה דבי נשיאה. אישתטח על קברא דאבוה, אמר ליה: אבא, אבא, הני מצערו לי...

וזאת למודעי : אין שם המשך, דבריו נחתמו במילים אלו "אבא, אבא, הני מצערו לי".

לא 'הושיעני' ולא 'הצילני'.

אסור לבכות לפני האבא?!

אסור לעורר את רחמיו ולעוררו שיבקש מהקב"ה לסייע לו?!

אסור לבכות לפני הצדיק?!


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 17:04

יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 16:53
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:47
יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 16:42
דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה
ב"ב קט"ז.

אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".

אז צריך לשאול את הרב לדרמן מה התכוון בבקשתו, ולא את הציבור.
מדין 'אתי מחשבה ומבטלת דיבור'?!

אם הדיבור נעשה באופן האסור, לא תועיל מחשבה שכוונתו לשמים.

(אגב, פשוט וברור שאין לדון אדם על מעשיו בשעת צערו, רחמ"ל, עיקר התמיהה היא על דרך סיפור הדברים, כביכול כן הוא דבר פשוט "פניתי שוב לרבי שמעון והתחננתי שיציל אותי").


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 17:05

יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 17:04
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:57
אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 16:50

וכן הכוונה ברורה גם אם שלא בפירוש כמו בתענית כג, ב: רבי מני בריה הוו קא מצערי ליה דבי נשיאה. אישתטח על קברא דאבוה, אמר ליה: אבא, אבא, הני מצערו לי...

וזאת למודעי : אין שם המשך, דבריו נחתמו במילים אלו "אבא, אבא, הני מצערו לי".

לא 'הושיעני' ולא 'הצילני'.

אסור לבכות לפני האבא?!

אסור לעורר את רחמיו ולעוררו שיבקש מהקב"ה לסייע לו?!

אסור לבכות לפני הצדיק?!

לבכות, כן. לבקש שיעתיר עליו, כן. לבקש שיושיעו, לא ולא.
 


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אור זרוע » 12 מאי 2022, 17:07

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 17:01
אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 16:54
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:52


יש שני אופנים שונים.

לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיבקשו עלינו רחמים. על זה דנו בהרחבה.

לגבי לבקש ממלאכים\צדיקים שיושיעו, כמדומה שאין שום נידון.
והיכן הנך מכליל את הבקשה "ברכוני לשלום"?

גם אני יכול לברך אותך לשלום.

'לברך' אין פירושו להעניק ולתת מדנפשיה, אלא רק לברך ולאחל, שיזכה לברכת ה' עליו.

כמדומה שזה פשוט.

בכלל לא פשוט, ואכן כתב בגשר החיים ח"ב עמ' קצב:

image.png
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יהודה יעקבזון
הודעות: 2137
הצטרף: 27 יולי 2020, 20:14
נתן תודה: 1338 פעמים
קיבל תודה: 2138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי יהודה יעקבזון » 12 מאי 2022, 17:07

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 17:05
יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 17:04
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:57


וזאת למודעי : אין שם המשך, דבריו נחתמו במילים אלו "אבא, אבא, הני מצערו לי".

לא 'הושיעני' ולא 'הצילני'.

אסור לבכות לפני האבא?!

אסור לעורר את רחמיו ולעוררו שיבקש מהקב"ה לסייע לו?!

אסור לבכות לפני הצדיק?!

לבכות, כן. לבקש שיעתיר עליו, כן. לבקש שיושיעו, לא ולא.
 

אם מבקש בנוסח 'אני בצרה גדולה, אנא, הושיענו, והעתר בעדי בפני כסא הכבוד',
איך אתה מפרש את דבריו?


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 17:11

אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 17:03
ומה זו הפנייה למלאכים בכניסה לבית הכסא (ברכות ס, ב): "שמרוני שמרוני, עזרוני עזרוני, סמכוני סמכוני...".

יש שם המשך.

"שמרוני שמרוני עזרוני עזרוני סמכוני סמכוני, (בכך ש)המתינו לי המתינו לי עד שאכנס ואצא".

אם לא נפרש כן, היאך נוכל להבין כאן את מקומה של 'תפילה' זו? מה הקשר לבקש ש'יסמכוהו' ו'יעזרוהו' דווקא בשעה זו בה הוא נכנס לבית הכסא?


חיי עולם
הודעות: 623
הצטרף: 17 יוני 2020, 14:35
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 761 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי חיי עולם » 12 מאי 2022, 17:14

אלהיט קצת את האוירה.
לא רק שאפשר לבקש מהצדיק להעתיר בעדו, אלא אפשר לבקש מהצדיק שישתמש בכוח (שנתן לו הבוי"ת) ע"מ לגזור שיבוטל ממנו גזירות רעות.
ופוק חזי דבר עמא לבקש מצדיקים שיבטיחו להם ישועות, עד השונמית אשר אמרה לפני אלישע 'אַל אֲדֹנִי אִישׁ הָאֱלֹהִים, אַל תְּכַזֵּב בְּשִׁפְחָתֶךָ'.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 17:18

יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 17:07
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 17:05
יהודה יעקבזון כתב:
12 מאי 2022, 17:04


אסור לבכות לפני הצדיק?!

לבכות, כן. לבקש שיעתיר עליו, כן. לבקש שיושיעו, לא ולא.


אם מבקש בנוסח 'אני בצרה גדולה, אנא, הושיענו, והעתר בעדי בפני כסא הכבוד',
איך אתה מפרש את דבריו?

'להעתיר' אין פירושו 'להושיע'.

ומשכך, אצטרך להניח שסוף דבריו סותר את תחילת דבריו.

ומסתבר שיש לתלות את דיבורו לטובה, וכענין 'תפוס לשון אחרון'.

אך כאשר אומר רק 'להושיע' אין לי במה לתלות את דיבורו כלל.


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אור זרוע » 12 מאי 2022, 17:20

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 17:11
אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 17:03
ומה זו הפנייה למלאכים בכניסה לבית הכסא (ברכות ס, ב): "שמרוני שמרוני, עזרוני עזרוני, סמכוני סמכוני...".

יש שם המשך.

"שמרוני שמרוני עזרוני עזרוני סמכוני סמכוני, (בכך ש)המתינו לי המתינו לי עד שאכנס ואצא".

אם לא נפרש כן, היאך נוכל להבין כאן את מקומה של 'תפילה' זו? מה הקשר לבקש ש'יסמכוהו' ו'יעזרוהו' דווקא בשעה זו בה הוא נכנס לבית הכסא?

המפרשים דנים שם בנושא, ואכ"מ.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 17:21

אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 17:07
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 17:01
אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 16:54

והיכן הנך מכליל את הבקשה "ברכוני לשלום"?

גם אני יכול לברך אותך לשלום.

'לברך' אין פירושו להעניק ולתת מדנפשיה, אלא רק לברך ולאחל, שיזכה לברכת ה' עליו.

כמדומה שזה פשוט.
בכלל לא פשוט, ואכן כתב בגשר החיים ח"ב עמ' קצב:

תמונה

יודעני שיש המפקפקים בכך, וכנ"ל בענין מלאכי רחמים וכו'.

וכבר כתבתי שיש נידון אפילו על עצם הבקשה שיעתירו בעדו.

אמנם בזה נוטה מנהג הציבור לסמוך על המתירים בשופי, (ויש לכך גם כמה ראיות ברורות, לענ"ד, מדברי חז"ל).

אך לענין בקשה לישועה ממש, לא מצינו שום נידון.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 17:25

מאן דהו (יהודי מחכמי המקום, אשר שייך לקהל החסידים...) שלח לי בהודעה פרטית ציטוט של האמור כאן, וביקשני להוסיף זאת לה'מחאה' דכאן :

‏‏לכידה2.PNG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מבשן אשיב
הודעות: 1181
הצטרף: 05 אפריל 2021, 21:02
נתן תודה: 1533 פעמים
קיבל תודה: 895 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי מבשן אשיב » 12 מאי 2022, 17:44

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 15:45
לשיפוט הציבור.
כבר נדון ונידוש הנידון האם מותר לבקש מהצדיקים על קברותיהם
המצוטט הינו אולי בניסוח שיכול לצרום אך איני רואה חילוק מהותי בענין
 


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אור זרוע » 12 מאי 2022, 17:49

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:57
אור זרוע כתב:
12 מאי 2022, 16:50
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:47

ב"ב קט"ז.

אך הכוונה ברורה "ילך אצל חכם, ו(החכם) יבקש עליו רחמים", כמובן, וכנראה להדיא מדרשת הכתוב שהוא מקור דברי חז"ל : "ואיש חכם יכפרנה".
וכן הכוונה ברורה גם אם שלא בפירוש כמו בתענית כג, ב: רבי מני בריה הוו קא מצערי ליה דבי נשיאה. אישתטח על קברא דאבוה, אמר ליה: אבא, אבא, הני מצערו לי...

וזאת למודעי : אין שם המשך, דבריו נחתמו במילים אלו "אבא, אבא, הני מצערו לי".

לא 'הושיעני' ולא 'הצילני'.

אסור לבכות לפני האבא?!

אסור לעורר את רחמיו ולעוררו שיבקש מהקב"ה לסייע לו?!

כ"כ פשוט שמותר? אכן המנהג להתיר.
ונקל לשער את תגובתך לפנייה דומה לרשב"י: "רבי שמעון מציקים לי". "רבי שמעון, דוחפים אותי".

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי ובכן » 12 מאי 2022, 18:47

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 17:18
'להעתיר' אין פירושו 'להושיע'.

ומשכך, אצטרך להניח שסוף דבריו סותר את תחילת דבריו.

ומסתבר שיש לתלות את דיבורו לטובה, וכענין 'תפוס לשון אחרון'.

אך כאשר אומר רק 'להושיע' אין לי במה לתלות את דיבורו כלל.

ועל ידי עבדיך הנביאים כתוב לאמור:
מלכים (ב, ו כו) כתב: וַיְהִי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל עֹבֵר עַל הַחֹמָה, וְאִשָּׁה צָעֲקָה אֵלָיו לֵאמֹר; הוֹשִׁיעָה אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ!

והגם כי - 
שם (פסוק כז) כתב: וַיֹּאמֶר אַל יוֹשִׁעֵךְ יְיָ - מֵאַיִן אוֹשִׁיעֵךְ? הֲמִן הַגֹּרֶן אוֹ מִן הַיָּקֶב? 
- לא מצד ליתא דעבודה זרה ענה לה, אלא מצד זה שאין בכוחו להושיע לה אם אין ה' נותן להושיע.

חדלו, הניחו.
אני יכול לבקש את חברי שיעזור לי, שיציל אותי מהתסבוכת הכספית שנפלתי, ושיושיע אותי מהמצוקה שלי עם העירייה, ושגם יגן עלי פיזית מהמטורף שמתנכל לי כל יום ליד התחנה.

וזה למרות שברור שה' הוא המלך העוזר והמושיע והמגן, ושרק אליו מותר להתפלל.

וזה בסדר גמור.


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי אור זרוע » 12 מאי 2022, 19:29

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 15:45
רבי שמעון הקדוש! אם תוציא אותי מכאן בחיים

ראה עוד באשכול אחר מ-כאן והלאה.


חימקו
הודעות: 6613
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 3135 פעמים
קיבל תודה: 2999 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי חימקו » 12 מאי 2022, 19:46

ובכן כתב:
12 מאי 2022, 18:47
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 17:18
'להעתיר' אין פירושו 'להושיע'.

ומשכך, אצטרך להניח שסוף דבריו סותר את תחילת דבריו.

ומסתבר שיש לתלות את דיבורו לטובה, וכענין 'תפוס לשון אחרון'.

אך כאשר אומר רק 'להושיע' אין לי במה לתלות את דיבורו כלל.

ועל ידי עבדיך הנביאים כתוב לאמור:
מלכים (ב, ו כו) כתב: וַיְהִי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל עֹבֵר עַל הַחֹמָה, וְאִשָּׁה צָעֲקָה אֵלָיו לֵאמֹר; הוֹשִׁיעָה אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ!

והגם כי - 
שם (פסוק כז) כתב: וַיֹּאמֶר אַל יוֹשִׁעֵךְ יְיָ - מֵאַיִן אוֹשִׁיעֵךְ? הֲמִן הַגֹּרֶן אוֹ מִן הַיָּקֶב? 
- לא מצד ליתא דעבודה זרה ענה לה, אלא מצד זה שאין בכוחו להושיע לה אם אין ה' נותן להושיע.

חדלו, הניחו.
אני יכול לבקש את חברי שיעזור לי, שיציל אותי מהתסבוכת הכספית שנפלתי, ושיושיע אותי מהמצוקה שלי עם העירייה, ושגם יגן עלי פיזית מהמטורף שמתנכל לי כל יום ליד התחנה.

וזה למרות שברור שה' הוא המלך העוזר והמושיע והמגן, ושרק אליו מותר להתפלל.

וזה בסדר גמור.
יש הבדל בין בקשת עזרה מבשר ודם שיש בכוחו לעזור לי על פי חוקי הטבע, לבין לבקש עזרה שלא לפי חוקי הטבע.

לבקש מאדם שיעזור לי להיחלץ מהדוחק אין זו סתירא לתפילה, אין קשר ביניהם בכלל.
לבקש מאדם או מנפטר שיושיע אותי (ע"י עזרה רוחנית), זה בעצם להעדיף אותו על בורא עולם ח"ו. 
 

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלוהים אחרים

שליחה על ידי ובכן » 12 מאי 2022, 19:54

חימקו כתב:
12 מאי 2022, 19:46
יש הבדל בין בקשת עזרה מבשר ודם שיש בכוחו לעזור לי על פי חוקי הטבע, לבין לבקש עזרה שלא לפי חוקי הטבע.

לבקש מאדם שיעזור לי להיחלץ מהדוחק אין זו סתירא לתפילה, אין קשר ביניהם בכלל.
לבקש מאדם או מנפטר שיושיע אותי (ע"י עזרה רוחנית), זה בעצם להעדיף אותו על בורא עולם ח"ו. 
מותר לבקש מנפטר שישתמש בכוח המיוחד לו - לבקש עלי רחמים אצל הקב"ה. זה מוחלט.

כמו כן, מותר לזעוק אל מלך בשר ודם שישתמש בכח המיוחד לו - לשפוט ולהעניש - שיושיע אותי מגוזלי. זה גם יוצא ברור.
וזה גם כאשר אני לא מפרט בדיוק בזעקתי שה'ישועה' שהמלך 'ישלח' לי הוא בכוחו לשפוט ולהעניש, כי אני לא צריך לפרט למלך מדוע יש בכוחו להושיע אותי.

כאן מחדשים בעלי תריסין כמוך, שכאשר זועקים לנפטר שיושיע אותי מצרתי - כמובן בכוח שיש לו, לבקש עלי רחמים אצל הבורא ב"ה - עלינו לפרט בדיוק; 'הושע נא אותי בכך שתבקש עלי רחמים אצל הקב"ה', ואסור לומר בסתמא 'הושיעה נא אותי מצרתי', בלי להכנס לדרכים ואופנים שעומדים ברשות הנפטר.

חידוש נאה ויפה. אשר מכוחו אין שום פקפוק ומניעה כל שהם להוציא לעז על רבבות עמך בית ישראל, אהוביו של מקום, שהם דורשים אל המתים, חלילה, ומתעלמים מאחד מי"ג העיקרים, שרק לבורא ב"ה מותר להתפלל. יפה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ידיד נפש, יוסף אומץ, מודים דרבנן, נפתולי, צפנת פענח | 2 אורחים