הרהורים על דעת תורה נשכחת

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1028
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 01 אפריל 2019, 01:36

בעקבות פטירתו של הגרמי"ל לנדא זצ"ל התפרסמה היום הסרטה נדירה ובה התייחסות של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל על הגאון הנ"ל.

בהסרטה נראה הגראי"ל משבח את מערך הכשרות ומוסיף ואומר שהחזו"א "אחז" מהבן יותר מאשר מהאבא. ועוד.

והנה אין דרכי להיכנס לנושאים כאלו - נפיצים ורגישים. ולדון ח"ו על גדולת הגדולים ועל קטנות הקטנים. ובכל זאת לכבוש מילין לא אוכל. על שחשתי והרהרתי בליבי כששמעתי את הדברים.

איך יתכן שאני. שכל ימי גדלתי בין חכמים. בישיבות וכוללים ההולכים לאורם של מרן החזו"א ומרן הגראי"ל דייקא. ועוד גדולים בצלמם כדמותם. מעודי לא שמעתי על ייחס חיובי כלפיו. ואדרבא אם שמעתי (ושמעתי!) היה זה כמעט רק בכיוון ההפוך. ואכמ"ל.

אין ביכולתי להעלות על הכתב את תחושותי. אך התדהמה שאחזה בי היתה רבה מאוד. וכמו מאליה עלתה המחשבה.

אולי עוד כמה מ"רשימת המחוקים" אצלי (סליחה על ההגדרה החריפה) ראויים לייחס שונה. ואינם באמת כפי שהסביבה לימדה אותי עליהם.

ומדוע רק אחרי זמן כה רב נזכר מי שנזכר לפרסם את ההסרטה? ומדוע לא התפרסמה בבמות מכובדות יותר? ולמי היה אינטרס להטעות אותי ורבים כמותי?

ויודע אני שדעת כמה מגדולי רועי הדורות היתה שונה. אך מכל מקום זכות הציבור וחובתו לדעת את התמונה השלמה.

ואלו כמו גם אלו דברי אלוקים חיים.

נא ונא לא לגרור את האשכול למחוזות נמוכים!

ערכים:


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מתחזק » 01 אפריל 2019, 01:40

מה פשר משפט מוזר שכזה, אחז מהבן יותר מהאבא?


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי בן של רב » 01 אפריל 2019, 02:12

כאחד שזכה להכיר מעט את הגראי"ל אני חייב לציין שהרבה קושיות נוספות נופלות אם נזכור היטב דבר אחד פשוט מאוד.
יש מורכבויות בכל אדם ובכל זמן ובכל מעשה.

ולצערנו הציבור לא מבין מורכבויות ובכל נושא הוא מחפש את השחור והלבן ולכן כשצריך להרחיק נזיקין כלשהם שתלויו באדם כלשהו מוכרחים לדבר אל הציבור בשפתו הבלתי מפותחת ו'למחוק' לו לגמרי כי אחרת הוא יכשיר לגמרי!

עצוב שיש מליארדי מבוגרים בעולם שמדברים בשפה כזו.

ב"ה שזכיתי ובכיתה ח' אמר לי המחנך "העולם אינו שחור לבן. אין דבר כזה רבה טוב ורבה רע..."
ואמנם הייתי מופתע מהרעיון המחודש - אבל ראיתי בהמשך יותר יותר כמה העולם מורכב וכמה כל אדם מורכב מאלפי תכונות ונטיות.

ואני כותב ממש בכאב!
כי כל יום כל היום אני מתפוצץ מזה שדנים בכל נושא במבט של 'שחור ולבן' בלי להכיל ולהפנים שיש מורכבויות, ומזיקים בלי סוף לעצמם ולאחרים.

(המקור למורכבויות אינספור - הוא האכילה מעץ הדעת טוב ורע - שעשתה את הכל בכל מכל לתערובת! )


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי בן של רב » 01 אפריל 2019, 02:22

רק להמחשה הרי הגראי"ל אחז נחרצות ממש שחייבים להלחם בנזק של חב"ד אבל בחכמה ובכל דרכי השכנוע שאינם מזיקים ולא מגושמים ומחללי ש"ש וכדו'.

מצד שני כמה שיותר לקרב כל חב"דניק כשהנזק הוא פחות מהתועלת.

מצד שלישי בחדרי חדרים אם אפשר לפרגן על רצינותו בכשרות כדי לחזק ידיו צריך לעשות זאת.

מצד רביעי אם כשמפרסמים זאת זה יחזק ידי כופרים בביאת המשיח - חובה להמנע מלהכיר בו פומבית.

מצד חמישי - יש לחזק ידי הרב שך מדין כבוד התורה ומדין סיוע לו במלחמתו בעקירת מצות סוכה וכדו' מה שהיה אז.

מצד שישי יש כאן אדם שאכפת לו צביון ב"ב ויש לשתף עמו פעולה.

מצד שביעי אין להאריך כאן בצדדים כי זה כבר נמאס לכם...

אבל מצד שמיני אבוי אם נחשוב שירדנו לסוף דעתו בכמה שניות של מחשבה.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1028
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 01 אפריל 2019, 02:32

בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:12
כאחד שזכה להכיר מעט את הגראי"ל אני חייב לציין שהרבה קושיות נוספות נופלות אם נזכור היטב דבר אחד פשוט מאוד.
יש מורכבויות בכל אדם ובכל זמן ובכל מעשה.

ולצערנו הציבור לא מבין מורכבויות ובכל נושא הוא מחפש את השחור והלבן ולכן כשצריך להרחיק נזיקין כלשהם שתלויו באדם כלשהו מוכרחים לדבר אל הציבור בשפתו הבלתי מפותחת ו'למחוק' לו לגמרי כי אחרת הוא יכשיר לגמרי!

עצוב שיש מליארדי מבוגרים בעולם שמדברים בשפה כזו.

ב"ה שזכיתי ובכיתה ח' אמר לי המחנך "העולם אינו שחור לבן. אין דבר כזה רבה טוב ורבה רע..."
ואמנם הייתי מופתע מהרעיון המחודש - אבל ראיתי בהמשך יותר יותר כמה העולם מורכב וכמה כל אדם מורכב מאלפי תכונות ונטיות.

ואני כותב ממש בכאב!
כי כל יום כל היום אני מתפוצץ מזה שדנים בכל נושא במבט של 'שחור ולבן' בלי להכיל ולהפנים שיש מורכבויות, ומזיקים בלי סוף לעצמם ולאחרים.

(המקור למורכבויות אינספור - הוא האכילה מעץ הדעת טוב ורע - שעשתה את הכל בכל מכל לתערובת! )
ראויים הדברים להאמר ולהיזכר. בדגש על תקופת בחירות בה כל ההשקפות הופכות אמוציונליות. והקיטוב חוגג כאילו שאין מחר.


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 252
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי אסף » 01 אפריל 2019, 02:37

אולי באמת אפשר להציע שכל אחד יתבונן בעצמו - כמה סתירות יש בין מעשיו למחשבותיו וביניהם לדיבוריו, ויבין שלא כל הזמנים שוים ולא כל המקומות דומים.
וממילא אפשר להבין אפילו אדם שאינו שומר תו"מ שנמצא במצב עגום זה, ואפשר להכיל את העובדה שאולי הוא לא יתבע על כך, ומתוך זה להאיר לו פנים ולקרב, ויחד עם זאת להתרחק ממנו בתכלית ההרחקה ולהיזהר שלא להיות מושפע.
נקודה נוספת -
היכולת הזאת לתפוס שני צדדים יחד, נרכשת ע"י קשר נכון של בין אדם לחבירו וכמו שנכתב באשכול סמוך - האדם נברא ע"מ להיות בקשר עם זולתו (ואולי זה גם כוונת הגר"ח בהקדמת נפה"ח שהאדם נברא להועיל לאחריני - שכאשר הוא גם מועיל לאחרים הוא משלים את צורתו שלו עצמו), והזולת מלמד אותו להבין צדדים חדשים בעולם.
וכבר אמרו חכמים (בהכרת הטוב) שהיחס שמעניק אדם לחבירו משקף את היחס לבוראו.

יתכן וצריך להוקיע מעשים לא טובים והנהגות לא ראויות של ציבורים שלמים ולהתרחק מהם - וברוך ה' שיש בראשינו עיני העדה שיודעים לכוון אל האמת מתי לעשות כן, אבל גם הם לא כיוונו מעולם לפתח רגשי שנאה אל אותם ציבורים ולראותם כרע מוחלט, ושמעתי באופן אישי מאדם שנכח כאשר מרן הרב שך זיע"א התפלל עבור הרמ"מ מליובאויטש, וכן שמעתי התבטאויות של לימוד זכות של גדולי ישראל כלפי הטועים אע"פ שסברו שטעויותיהם מחריבות ויש להילחם נגדן בכל התוקף.
אף אדם גדול לא העמיד את עצמו כבי"ד של מעלה להכריע אם אותו שכנגדו הוא בן עוה"ב או יורד לבאר שחת, אלא כל ההוראות היו כלפי עצמינו אם עלינו להתקרב או להתרחק מדרכם.


חרסון
הודעות: 4
הצטרף: 21 אוגוסט 2018, 07:15
נתן תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי חרסון » 01 אפריל 2019, 02:45

בקשר להודעה האמורה דלעיל, הנה בנוגע לדוגמא הספציפית של הרב לנדא ז"ל , הנה הרב שטיינמן זצ"ל הביע דעתו בפומבי בכגו"ד, בכמה הזדמנויות, למשל המכתב המצורף:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי בן של רב » 01 אפריל 2019, 03:03

גם זה חייב לבוא יחד עם ההבנה שהגראי"ל אחז שסכנת המכשול באמונת המשיח היא עבודה זרה שבטלה.
וזה לא סותר בכי הוא זה את הצעקות הנוראות שנתן בסתר למכר שלי שהכניס את ה'חוזר' אליו בלי ידיעתו כי סו"ס זה גרם בלבול וטשטוש.

כללו של דבר 'ויחכם מכל האדם - אפילו מן השוטים' להבין עומק השטחיות...
וזו עבודה קשה מאוד מאוד להתמודד עם הראיה המגושמת והשטחית של הציבור שכאילו כל נושא הוא "שחור או לבן".
וזה מכריח את הגדולים להסתבך בספק המוזר הזה - האם יצא יותר נזק כשנגיד לציבור: 'שחור'
או כשנגיד 'לבן'...
וכן כלפי תועלת.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 אפריל 2019, 03:12

בנוגע למכתב דלעיל, חשוב להדגיש שאין זה מכתב המיועד לציבור ומורה לו להכיר בו כרבה של ב"ב, אלא מכתב לתורמים, ואחר שאין זה שקר שהרי יש לו בי"ד וכו', לא ראה סיבה שלא לחתום על המכתב. ואותו הדבר לגבי הגר"נ קרליץ שליט"א, אף שלפי מה ששמעתי התנגד גם הוא לעצם המינוי. ואכמ"ל בזה.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 אפריל 2019, 03:24

מכל מלמדי השכלתי כתב:
01 אפריל 2019, 01:36
בעקבות פטירתו של הגרמי"ל לנדא זצ"ל התפרסמה היום הסרטה נדירה ובה התייחסות של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל על הגאון הנ"ל.

בהסרטה נראה הגראי"ל משבח את מערך הכשרות ומוסיף ואומר שהחזו"א "אחז" מהבן יותר מאשר מהאבא. ועוד.

והנה אין דרכי להיכנס לנושאים כאלו - נפיצים ורגישים. ולדון ח"ו על גדולת הגדולים ועל קטנות הקטנים. ובכל זאת לכבוש מילין לא אוכל. על שחשתי והרהרתי בליבי כששמעתי את הדברים.

איך יתכן שאני. שכל ימי גדלתי בין חכמים. בישיבות וכוללים ההולכים לאורם של מרן החזו"א ומרן הגראי"ל דייקא. ועוד גדולים בצלמם כדמותם. מעודי לא שמעתי על ייחס חיובי כלפיו. ואדרבא אם שמעתי (ושמעתי!) היה זה כמעט רק בכיוון ההפוך. ואכמ"ל.

אין ביכולתי להעלות על הכתב את תחושותי. אך התדהמה שאחזה בי היתה רבה מאוד. וכמו מאליה עלתה המחשבה.

אולי עוד כמה מ"רשימת המחוקים" אצלי (סליחה על ההגדרה החריפה) ראויים לייחס שונה. ואינם באמת כפי שהסביבה לימדה אותי עליהם.

ומדוע רק אחרי זמן כה רב נזכר מי שנזכר לפרסם את ההסרטה? ומדוע לא התפרסמה בבמות מכובדות יותר? ולמי היה אינטרס להטעות אותי ורבים כמותי?

ויודע אני שדעת כמה מגדולי רועי הדורות היתה שונה. אך מכל מקום זכות הציבור וחובתו לדעת את התמונה השלמה.

ואלו כמו גם אלו דברי אלוקים חיים.

נא ונא לא לגרור את האשכול למחוזות נמוכים!
האם תוכל לעלות את ההסרטה מהגראי"ל? זה נשמע מאוד מוזר! מה פתאום שהחזו"א "יאחז" מהבן יותר מאשר האבא, כאשר הבן היה כבן 20 בפטירת החזו"א? לגבי איזה ענין זה יכול להיות?
דברי השבח שאמר הגראי"ל הם על מערכת הכשרות, אשר לית מאן דפליג בגודל דקדוקה והידורה ומה שלא פחד מפני איש להוריד כשרויות וכו' במקום שאחרים מפחדים, וכמדו' שאין אח ורע למערכת כשרות ברמה ובהיקף כזה שנוהלה ע"י אדם פרטי [בשונה מעדה"ח לדוגמא הנמצאת תחת בעלות מסועפת] ועל כל זה לא חלק הרב שך זצ"ל, אלא שהתנגד לתת להם גיבוי מחמת סיבות אחרות, כך שמבחינת היחס ל"אדם" אינני חושב שיש חילוק בין גישותיהם של הרב שך והגראי"ל זצ"ל, אלא החילוק הוא עד כמה צריך להילחם, בדברים ששניהם התנגדו לעצם הענין.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 אפריל 2019, 03:27

אסף כתב:
01 אפריל 2019, 02:37
אולי באמת אפשר להציע שכל אחד יתבונן בעצמו - כמה סתירות יש בין מעשיו למחשבותיו וביניהם לדיבוריו, ויבין שלא כל הזמנים שוים ולא כל המקומות דומים.
וממילא אפשר להבין אפילו אדם שאינו שומר תו"מ שנמצא במצב עגום זה, ואפשר להכיל את העובדה שאולי הוא לא יתבע על כך, ומתוך זה להאיר לו פנים ולקרב, ויחד עם זאת להתרחק ממנו בתכלית ההרחקה ולהיזהר שלא להיות מושפע.
נקודה נוספת -
היכולת הזאת לתפוס שני צדדים יחד, נרכשת ע"י קשר נכון של בין אדם לחבירו וכמו שנכתב באשכול סמוך - האדם נברא ע"מ להיות בקשר עם זולתו (ואולי זה גם כוונת הגר"ח בהקדמת נפה"ח שהאדם נברא להועיל לאחריני - שכאשר הוא גם מועיל לאחרים הוא משלים את צורתו שלו עצמו), והזולת מלמד אותו להבין צדדים חדשים בעולם.
וכבר אמרו חכמים (בהכרת הטוב) שהיחס שמעניק אדם לחבירו משקף את היחס לבוראו.

יתכן וצריך להוקיע מעשים לא טובים והנהגות לא ראויות של ציבורים שלמים ולהתרחק מהם - וברוך ה' שיש בראשינו עיני העדה שיודעים לכוון אל האמת מתי לעשות כן, אבל גם הם לא כיוונו מעולם לפתח רגשי שנאה אל אותם ציבורים ולראותם כרע מוחלט, ושמעתי באופן אישי מאדם שנכח כאשר מרן הרב שך זיע"א התפלל עבור הרמ"מ מליובאויטש, וכן שמעתי התבטאויות של לימוד זכות של גדולי ישראל כלפי הטועים אע"פ שסברו שטעויותיהם מחריבות ויש להילחם נגדן בכל התוקף.
אף אדם גדול לא העמיד את עצמו כבי"ד של מעלה להכריע אם אותו שכנגדו הוא בן עוה"ב או יורד לבאר שחת, אלא כל ההוראות היו כלפי עצמינו אם עלינו להתקרב או להתרחק מדרכם.
אולי תעשיר אותנו מהתבטאויות אלו שבודאי יחכימונו [כמובן מבלי להיכנס למחוזות אפלים של פוליטיקה]


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 אפריל 2019, 03:28

בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 03:03
גם זה חייב לבוא יחד עם ההבנה שהגראי"ל אחז שסכנת המכשול באמונת המשיח היא עבודה זרה שבטלה.
וזה לא סותר בכי הוא זה את הצעקות הנוראות שנתן בסתר למכר שלי שהכניס את ה'חוזר' אליו בלי ידיעתו כי סו"ס זה גרם בלבול וטשטוש.

כללו של דבר 'ויחכם מכל האדם - אפילו מן השוטים' להבין עומק השטחיות...
וזו עבודה קשה מאוד מאוד להתמודד עם הראיה המגושמת והשטחית של הציבור שכאילו כל נושא הוא "שחור או לבן".
וזה מכריח את הגדולים להסתבך בספק המוזר הזה - האם יצא יותר נזק כשנגיד לציבור: 'שחור'
או כשנגיד 'לבן'...
וכן כלפי תועלת.
נשמח ליותר פרטים על המקרה [מה שאפשר להעביר]


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מבקש אמת » 01 אפריל 2019, 06:56

מכל מלמדי השכלתי כתב:
01 אפריל 2019, 01:36
בעקבות פטירתו של הגרמי"ל לנדא זצ"ל התפרסמה היום הסרטה נדירה ובה התייחסות של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל על הגאון הנ"ל.

בהסרטה נראה הגראי"ל משבח את מערך הכשרות ומוסיף ואומר שהחזו"א "אחז" מהבן יותר מאשר מהאבא. ועוד.

והנה אין דרכי להיכנס לנושאים כאלו - נפיצים ורגישים. ולדון ח"ו על גדולת הגדולים ועל קטנות הקטנים. ובכל זאת לכבוש מילין לא אוכל. על שחשתי והרהרתי בליבי כששמעתי את הדברים.

איך יתכן שאני. שכל ימי גדלתי בין חכמים. בישיבות וכוללים ההולכים לאורם של מרן החזו"א ומרן הגראי"ל דייקא. ועוד גדולים בצלמם כדמותם. מעודי לא שמעתי על ייחס חיובי כלפיו. ואדרבא אם שמעתי (ושמעתי!) היה זה כמעט רק בכיוון ההפוך. ואכמ"ל.

אין ביכולתי להעלות על הכתב את תחושותי. אך התדהמה שאחזה בי היתה רבה מאוד. וכמו מאליה עלתה המחשבה.

אולי עוד כמה מ"רשימת המחוקים" אצלי (סליחה על ההגדרה החריפה) ראויים לייחס שונה. ואינם באמת כפי שהסביבה לימדה אותי עליהם.
ההרהורים הנ"ל מלמדים על חשיבה מעמיקה ומתבוננת, שלא נגררת אחרי המוסכמות החברתיות כצאן אחר העדר.

ואם כבר אז כבר - אולי כדאי גם לחשוב על "רשימות" אחרות שיש אצלנו, הן של "מחוקים" והן של "מוחקים" (וד"ל) שמא אינן משקפות את האמת בטהרתה.

בעשרות השנים האחרונות הומצאה המצאה חדשה, כביכול יש איזה "מרן" מסויים שיש לו מונופול בלעדי על דעת תורה, וכל מה שנותר הוא רק לריב עד זוב דם מי הוא אותו מרן, וכל דאלים ומצליח להכתיר את מרנו כקובע האמת הבלעדי של הדור - גבר. אך דעת תורה איננה שייכת לגדול מסויים, ולא לחוג מסויים, ולא למקום מסויים, אלא שבעים פנים לה, וכל זמן שאין לנו בית דין הגדול בירושלים שיכריע עבור כלל ישראל את הדרך ילך בה - אין אתנו יודע עד מה. (ישנם עסקנים מסויימים שניסו להתגבר על המכשול האחרון ע"י הקמת בית דין שיוכרז כבעל כח הכרעה השווה לבי"ד הגדול - אלא שרוב הציבור משום מה לא השתכנע מההכרזה הלזו)

בוודאי שיש לאדם לילך אחר רבו ולאור גדולי ישראל שהוא רואה אותם כמנהיגיו, אך בד בבד עליו לזכור שאף אחד בדורנו לא קיבל את התורה - ובודאי לא את ההשקפה - מסיני (ולא, גבעת המריבה איננה סיני), ויש דברים רבים שגדולי ישראל חלוקים בהם ורואים אותם באור שונה זה מזה. ומאחר וישנם מחלוקות בין גדולי ישראל, אפשר בהחלט להבין שלא כל מוסכמה השקפתית שנשתרשה בקרב ציבור כזה או אחר הינה מייצגת של דעת כל גדולי ישראל, ואפילו לא של כל אלו מתוכם הדרים בבני ברק...

אני מודע לכך שאלו שהתחנכו על ברכי השיטה הגורסת שיש רק אמת אחת ואין בלתה (ואותה אמת ב מ ק ר ה נחתה בדיוק אצלם בכיס) יתקשו מאד לקבל את הדברים הנ"ל, ואף עלולים להגדירם כמינות ואפיקורסות ושאר שמות המחולקים בחינם ע"י חדי הדעת ("חדי" מלשון אחד, כלומר שאין בכחם להשיג יותר מדעה אחת), אך לנבונים יש כאן חומר למחשבה.

מכל מלמדי השכלתי כתב:
01 אפריל 2019, 01:36
ומדוע רק אחרי זמן כה רב נזכר מי שנזכר לפרסם את ההסרטה? ומדוע לא התפרסמה בבמות מכובדות יותר? ולמי היה אינטרס להטעות אותי ורבים כמותי?
שאלת המליון דולר. חוששני שבעלי ה"במות המכובדות" הם גופא אלו שיש להם את האינטרס הנ"ל... ואכמ"ל.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מבקש אמת » 01 אפריל 2019, 07:17

בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
רק להמחשה הרי הגראי"ל אחז נחרצות ממש שחייבים להלחם בנזק של חב"ד אבל בחכמה ובכל דרכי השכנוע שאינם מזיקים ולא מגושמים ומחללי ש"ש וכדו'.
ממש לא, ידידי שלמד בישיבתו (ארחות תורה) סיפר לי שכשאחד מבני הישיבה התחתן באולמי גוטניק (בשנת תשס"ז כמדומה) והיו בחורים שעוררו שאין ללכת מחמת ההכשר וכו' שאלו את ראש הישיבה זצ"ל ואמר שאין בעיה ללכת כי "זה רק פוליטיקה". אמנם להבא המליץ לבחורים שלא יתחתנו שם כדי שלא לעורר מהומות אצל אלו שעדיין חיים בתשמ"ט, ואינם מסוגלים לדמיין חיי תורה שקטים ושלוים מבלי מלחמות וחרמות ושאר מיני ירקות המזינים את יצר האידיאולוגיה התוסס בקרבם.
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד רביעי אם כשמפרסמים זאת זה יחזק ידי כופרים בביאת המשיח - חובה להמנע מלהכיר בו פומבית.
מי בדיוק כופר בביאת המשיח? יש מהם שחושבים שהמשיח כבר הגיע, ושהם יודעים מי הוא, וזה אינו אלא מחשבת שטות בעלמא ולא כפירה בביאת המשיח.
(דווקא יש בעיה אחרת של כפירה מצד הענין של הגשמה וחיבור להקב"ה ע"י אמצעי - אבל זה כבר ענין עמוק יותר, ועכ"פ אינו קשור לביאת המשיח כלל וכלל)
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד חמישי - יש לחזק ידי הרב שך מדין כבוד התורה ומדין סיוע לו במלחמתו בעקירת מצות סוכה וכדו' מה שהיה אז.
אם כל המלחמה היתה על עקירת מצוות סוכה הרי היה אפשר להלחם נגד הרבה חסידים על עקירת זמן תפילה ותחנון במנחה וכדומה. ובאמת נלחמו על זה בוילנא בשנת תקל"ב, אך מאז כבר עברו מים רבים בנהרות ליטא, ולא היתה שום סיבה לחדש את המלחמה כעבור למעלה ממאתיים שנה. המלחמה היתה על דברים אחרים, ועקירת הסוכה היתה רק בבחינת הוספת שמן למדורה. (ובאמת הרבה מגדולי הדור לא ראו צורך במלחמה על הדברים האחרים, מסיבות שונות).


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מבקש אמת » 01 אפריל 2019, 08:21

בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:12
כאחד שזכה להכיר מעט את הגראי"ל אני חייב לציין שהרבה קושיות נוספות נופלות אם נזכור היטב דבר אחד פשוט מאוד.
יש מורכבויות בכל אדם ובכל זמן ובכל מעשה.

ולצערנו הציבור לא מבין מורכבויות ובכל נושא הוא מחפש את השחור והלבן ולכן כשצריך להרחיק נזיקין כלשהם שתלויו באדם כלשהו מוכרחים לדבר אל הציבור בשפתו הבלתי מפותחת ו'למחוק' לו לגמרי כי אחרת הוא יכשיר לגמרי!

עצוב שיש מליארדי מבוגרים בעולם שמדברים בשפה כזו.

ב"ה שזכיתי ובכיתה ח' אמר לי המחנך "העולם אינו שחור לבן. אין דבר כזה רבה טוב ורבה רע..."
ואמנם הייתי מופתע מהרעיון המחודש - אבל ראיתי בהמשך יותר יותר כמה העולם מורכב וכמה כל אדם מורכב מאלפי תכונות ונטיות.

ואני כותב ממש בכאב!
כי כל יום כל היום אני מתפוצץ מזה שדנים בכל נושא במבט של 'שחור ולבן' בלי להכיל ולהפנים שיש מורכבויות, ומזיקים בלי סוף לעצמם ולאחרים.

(המקור למורכבויות אינספור - הוא האכילה מעץ הדעת טוב ורע - שעשתה את הכל בכל מכל לתערובת! )
אמת לאמיתה. לדאבוננו ישנם רבים שלא היה להם כזה מחנך דגול בכתה ח', או שהם עדיין נמצאים בכתה ז' עד היום הזה...


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מתחזק » 01 אפריל 2019, 09:59

נחפשה דרכינו כתב:
01 אפריל 2019, 03:12
בנוגע למכתב דלעיל, חשוב להדגיש שאין זה מכתב המיועד לציבור ומורה לו להכיר בו כרבה של ב"ב, אלא מכתב לתורמים, ואחר שאין זה שקר שהרי יש לו בי"ד וכו', לא ראה סיבה שלא לחתום על המכתב. ואותו הדבר לגבי הגר"נ קרליץ שליט"א, אף שלפי מה ששמעתי התנגד גם הוא לעצם המינוי. ואכמ"ל בזה.
הגראי"ל לא הסכים לחתום על המכתב הידוע של הגרח"ש קרליץ גאב"ד שארית ישראל דאז שכתב 'ממיטת חוליו'.


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מתחזק » 01 אפריל 2019, 10:05

מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 07:17
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
רק להמחשה הרי הגראי"ל אחז נחרצות ממש שחייבים להלחם בנזק של חב"ד אבל בחכמה ובכל דרכי השכנוע שאינם מזיקים ולא מגושמים ומחללי ש"ש וכדו'.
ממש לא, ידידי שלמד בישיבתו (ארחות תורה) סיפר לי שכשאחד מבני הישיבה התחתן באולמי גוטניק (בשנת תשס"ז כמדומה) והיו בחורים שעוררו שאין ללכת מחמת ההכשר וכו' שאלו את ראש הישיבה זצ"ל ואמר שאין בעיה ללכת כי "זה רק פוליטיקה". אמנם להבא המליץ לבחורים שלא יתחתנו שם כדי שלא לעורר מהומות אצל אלו שעדיין חיים בתשמ"ט, ואינם מסוגלים לדמיין חיי תורה שקטים ושלוים מבלי מלחמות וחרמות ושאר מיני ירקות המזינים את יצר האידיאולוגיה התוסס בקרבם.
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד רביעי אם כשמפרסמים זאת זה יחזק ידי כופרים בביאת המשיח - חובה להמנע מלהכיר בו פומבית.
מי בדיוק כופר בביאת המשיח? יש מהם שחושבים שהמשיח כבר הגיע, ושהם יודעים מי הוא, וזה אינו אלא מחשבת שטות בעלמא ולא כפירה בביאת המשיח.
(דווקא יש בעיה אחרת של כפירה מצד הענין של הגשמה וחיבור להקב"ה ע"י אמצעי - אבל זה כבר ענין עמוק יותר, ועכ"פ אינו קשור לביאת המשיח כלל וכלל)
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד חמישי - יש לחזק ידי הרב שך מדין כבוד התורה ומדין סיוע לו במלחמתו בעקירת מצות סוכה וכדו' מה שהיה אז.
אם כל המלחמה היתה על עקירת מצוות סוכה הרי היה אפשר להלחם נגד הרבה חסידים על עקירת זמן תפילה ותחנון במנחה וכדומה. ובאמת נלחמו על זה בוילנא בשנת תקל"ב, אך מאז כבר עברו מים רבים בנהרות ליטא, ולא היתה שום סיבה לחדש את המלחמה כעבור למעלה ממאתיים שנה. המלחמה היתה על דברים אחרים, ועקירת הסוכה היתה רק בבחינת הוספת שמן למדורה. (ובאמת הרבה מגדולי הדור לא ראו צורך במלחמה על הדברים האחרים, מסיבות שונות).
חיים שקטים ושלוים... אבל מה לעשות שגם הגראי"ל עצמו נלחם בחרמות וכו' וכו' וכמו המלחמה לפירוק ישיבה וד"ל. כך שכל אחד והמוחרמים שלו.


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מתחזק » 01 אפריל 2019, 10:07

מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 07:17
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
רק להמחשה הרי הגראי"ל אחז נחרצות ממש שחייבים להלחם בנזק של חב"ד אבל בחכמה ובכל דרכי השכנוע שאינם מזיקים ולא מגושמים ומחללי ש"ש וכדו'.
ממש לא, ידידי שלמד בישיבתו (ארחות תורה) סיפר לי שכשאחד מבני הישיבה התחתן באולמי גוטניק (בשנת תשס"ז כמדומה) והיו בחורים שעוררו שאין ללכת מחמת ההכשר וכו' שאלו את ראש הישיבה זצ"ל ואמר שאין בעיה ללכת כי "זה רק פוליטיקה". אמנם להבא המליץ לבחורים שלא יתחתנו שם כדי שלא לעורר מהומות אצל אלו שעדיין חיים בתשמ"ט, ואינם מסוגלים לדמיין חיי תורה שקטים ושלוים מבלי מלחמות וחרמות ושאר מיני ירקות המזינים את יצר האידיאולוגיה התוסס בקרבם.
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד רביעי אם כשמפרסמים זאת זה יחזק ידי כופרים בביאת המשיח - חובה להמנע מלהכיר בו פומבית.
מי בדיוק כופר בביאת המשיח? יש מהם שחושבים שהמשיח כבר הגיע, ושהם יודעים מי הוא, וזה אינו אלא מחשבת שטות בעלמא ולא כפירה בביאת המשיח.
(דווקא יש בעיה אחרת של כפירה מצד הענין של הגשמה וחיבור להקב"ה ע"י אמצעי - אבל זה כבר ענין עמוק יותר, ועכ"פ אינו קשור לביאת המשיח כלל וכלל)
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד חמישי - יש לחזק ידי הרב שך מדין כבוד התורה ומדין סיוע לו במלחמתו בעקירת מצות סוכה וכדו' מה שהיה אז.
אם כל המלחמה היתה על עקירת מצוות סוכה הרי היה אפשר להלחם נגד הרבה חסידים על עקירת זמן תפילה ותחנון במנחה וכדומה. ובאמת נלחמו על זה בוילנא בשנת תקל"ב, אך מאז כבר עברו מים רבים בנהרות ליטא, ולא היתה שום סיבה לחדש את המלחמה כעבור למעלה ממאתיים שנה. המלחמה היתה על דברים אחרים, ועקירת הסוכה היתה רק בבחינת הוספת שמן למדורה. (ובאמת הרבה מגדולי הדור לא ראו צורך במלחמה על הדברים האחרים, מסיבות שונות).
ברור שמרן הרב שך סבר שיש כאן בעיה בעיקרי היהדות להעמיד את הכל על משיח ולעשות קמפיינים עולמיים שהרבי שלהם הוא המשיח. בין אם זה כפירה ובין אם זה שטות, אין זה משנה כלל. יש כאן מלחמה על צורת היהדות הבסיסית והשורשית. ואכן עינינו רואות היום וד"ל.
ודרך אגב, אמר אחד מגדולי רה"י שליט"א כי קשר לתאר את המצב שהיינו בו אילולא המלחמה הגדולה.


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מתחזק » 01 אפריל 2019, 10:25

מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 06:56
מכל מלמדי השכלתי כתב:
01 אפריל 2019, 01:36
בעקבות פטירתו של הגרמי"ל לנדא זצ"ל התפרסמה היום הסרטה נדירה ובה התייחסות של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל על הגאון הנ"ל.

בהסרטה נראה הגראי"ל משבח את מערך הכשרות ומוסיף ואומר שהחזו"א "אחז" מהבן יותר מאשר מהאבא. ועוד.

והנה אין דרכי להיכנס לנושאים כאלו - נפיצים ורגישים. ולדון ח"ו על גדולת הגדולים ועל קטנות הקטנים. ובכל זאת לכבוש מילין לא אוכל. על שחשתי והרהרתי בליבי כששמעתי את הדברים.

איך יתכן שאני. שכל ימי גדלתי בין חכמים. בישיבות וכוללים ההולכים לאורם של מרן החזו"א ומרן הגראי"ל דייקא. ועוד גדולים בצלמם כדמותם. מעודי לא שמעתי על ייחס חיובי כלפיו. ואדרבא אם שמעתי (ושמעתי!) היה זה כמעט רק בכיוון ההפוך. ואכמ"ל.

אין ביכולתי להעלות על הכתב את תחושותי. אך התדהמה שאחזה בי היתה רבה מאוד. וכמו מאליה עלתה המחשבה.

אולי עוד כמה מ"רשימת המחוקים" אצלי (סליחה על ההגדרה החריפה) ראויים לייחס שונה. ואינם באמת כפי שהסביבה לימדה אותי עליהם.
ההרהורים הנ"ל מלמדים על חשיבה מעמיקה ומתבוננת, שלא נגררת אחרי המוסכמות החברתיות כצאן אחר העדר.

ואם כבר אז כבר - אולי כדאי גם לחשוב על "רשימות" אחרות שיש אצלנו, הן של "מחוקים" והן של "מוחקים" (וד"ל) שמא אינן משקפות את האמת בטהרתה.

בעשרות השנים האחרונות הומצאה המצאה חדשה, כביכול יש איזה "מרן" מסויים שיש לו מונופול בלעדי על דעת תורה, וכל מה שנותר הוא רק לריב עד זוב דם מי הוא אותו מרן, וכל דאלים ומצליח להכתיר את מרנו כקובע האמת הבלעדי של הדור - גבר. אך דעת תורה איננה שייכת לגדול מסויים, ולא לחוג מסויים, ולא למקום מסויים, אלא שבעים פנים לה, וכל זמן שאין לנו בית דין הגדול בירושלים שיכריע עבור כלל ישראל את הדרך ילך בה - אין אתנו יודע עד מה. (ישנם עסקנים מסויימים שניסו להתגבר על המכשול האחרון ע"י הקמת בית דין שיוכרז כבעל כח הכרעה השווה לבי"ד הגדול - אלא שרוב הציבור משום מה לא השתכנע מההכרזה הלזו)

בוודאי שיש לאדם לילך אחר רבו ולאור גדולי ישראל שהוא רואה אותם כמנהיגיו, אך בד בבד עליו לזכור שאף אחד בדורנו לא קיבל את התורה - ובודאי לא את ההשקפה - מסיני (ולא, גבעת המריבה איננה סיני), ויש דברים רבים שגדולי ישראל חלוקים בהם ורואים אותם באור שונה זה מזה. ומאחר וישנם מחלוקות בין גדולי ישראל, אפשר בהחלט להבין שלא כל מוסכמה השקפתית שנשתרשה בקרב ציבור כזה או אחר הינה מייצגת של דעת כל גדולי ישראל, ואפילו לא של כל אלו מתוכם הדרים בבני ברק...

אני מודע לכך שאלו שהתחנכו על ברכי השיטה הגורסת שיש רק אמת אחת ואין בלתה (ואותה אמת ב מ ק ר ה נחתה בדיוק אצלם בכיס) יתקשו מאד לקבל את הדברים הנ"ל, ואף עלולים להגדירם כמינות ואפיקורסות ושאר שמות המחולקים בחינם ע"י חדי הדעת ("חדי" מלשון אחד, כלומר שאין בכחם להשיג יותר מדעה אחת), אך לנבונים יש כאן חומר למחשבה.

מכל מלמדי השכלתי כתב:
01 אפריל 2019, 01:36
ומדוע רק אחרי זמן כה רב נזכר מי שנזכר לפרסם את ההסרטה? ומדוע לא התפרסמה בבמות מכובדות יותר? ולמי היה אינטרס להטעות אותי ורבים כמותי?
שאלת המליון דולר. חוששני שבעלי ה"במות המכובדות" הם גופא אלו שיש להם את האינטרס הנ"ל... ואכמ"ל.
ברור שיש כמה דעות וכו', אבל אדם אינו יכול לחיות בצורה כזו, כי אם כן אז הוא לא יודע את תורתו ומקומו, לכן כל אחד צריך להחליט על מקומו, כגון אם הוא רוצה להשתייך לעולם הישיבות ומסורתו מימי הגר"א והנפש החיים אז עליו לדעת את השקפת הישיבות. את זה למשל ייצג הרב שך.
אכן הוא יכול להחליט שאין מקומו שם. ואז יחפש לו רב אחר. אך להישאר מבחוץ זה לא פיתרון.


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי מתחזק » 01 אפריל 2019, 10:28

עוד ראוי לציין כי גדול הלוחמים היה הגר"ח קנייבסקי שליט"א שהיה נחרץ ביותר, וזכורים לכולם דרשותיו של רח"י מישקובסקי על כך שמי שאוכל מהכשר מסויים זה מטמטם את המוח. [על אף שהוא היה תלמיד מובהק להגראי"ל]


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1927
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי שאר לעמו » 01 אפריל 2019, 10:31

אשכול מיותר
לתשומת לב ההנהלה.


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 465
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי דורדיא » 01 אפריל 2019, 10:36

מאחר ואני רואה שצורת הדיבור כאן היא בבחינת 'יפה שיחתן' כדרכם של ת"ח
יש לי כמה הרהורים בדבר, ואקווה לא לפגוע ח"ו באף אחד אבל תורה היא וללמוד אני צריך..

מצד אחד גם אני מבין כמובן שהיו ויהיו מחלוקות בכלל ישראל,
זה חלק מהחורבן וחטא אדה"ר של עירבוב טוב ורע כפי שכבר הזכירו
ואין שחור ולבן וכו' וכו'

מצד שני אי אפשר על סמך חצאי סיפורים של ההוא שאמר להוא איזה משהו וללמוד מזה משהו,
בגלל שהרב שך התפלל על הרבי ללמוד מזה?
מה הוא התפלל עליו? אולי שיחזור בתשובה..
להבדיל אא"ה מספרים על הרבי מקלם שהצטער על פטירתו של אחד מראשי המשכילים,

בסוף אנחנו יודעים מה הרב שך וגדו"י דיברו בפומבי והשמיעו דעתם הברורה,
דברים חמורים ביותר!
והרב שך שכתב לאחד ששאלו האם ללמוד בספרי חב"ד וענה לו: אנו לא למדנו בספרי ה"כת".
וחשוב מאד לדעת: א. זה היה הרבה לפני כל עניין המשיחיות וב. כת הכוונה לשצ (!!!) ג. אין הכוונה רק לספרי הרבי

(אין לפניי האיגרת במלואה ואקווה שיותר מאוחר אוכל להעלותה)

אולי יש כאן רק איזושהיא תחושה שאני יותר חכם מכל מיליארדי האנשים..?

כשם ש @בן של רב היטיב לבאר שיש סיבות נוספות שאנו לא חושבים עליהם למה
הגראיל אמר על הרב ההוא כך אולי אנו לא יודעים למה הוא גם נלחם?? והיו עוד סיבות למערכה?
ואנו אין לנו מה שהורה ברבים? (מבלי להיות שוטה כמובן)

אז אם השאלה האם מותר לחינם להתקוטט עימהם ולשנוא אותם אני מניח שפשוט כל מה שנאמר שאין שחור ולבן וכו' וכו'
בעיקר בגלל שאין בזה תועלת מכמה סיבות.

אבל האם מותר ללמוד בספריהם? להשתתף במוסדותיהם? לתמוך בהם כלכלית?
אני מאד מנסה להבין.

ואגב,
השאלה היא לא רק על חבד אלא גם על המערכה והמחלוקת של זמנינו אנו,
אך לא ארצה להרחיב בזה שמא הדבר יגלוש למקומות לא נעימים.

ואסיים בוורט נפלא של הרב פינקוס זצ"ל

כתוב אחרי המחלוקת של קרח ועדתו "ולא יהיה כקורח וכעדתו"
תינח לדעת רוב הראשונים שנאמר בזה איסור להחזיק במחלוקת
אך לדעת אותם הסוברים שאין לאו של איסור במחלוקת,
מה כן נאמר בפסוק הזה..?
אלא.. אמר הרב פינקוס,
שנדע, שמחלוקת כזאת שבה יש צד שהוא במאה אחוז צודק וצד שני שהוא במאה אחוז טועה
כזאת מחלוקת לא תהיה בכלל ישראל..
ולא יהיה כקורח וכעדתו...


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1927
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי שאר לעמו » 01 אפריל 2019, 10:41

מרגע לרגע האשכול מתייתר
שיח מקווה לא צריך להעלות בפלטפורמה זו.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי יהודי של פעם » 01 אפריל 2019, 15:16

מתחזק כתב:
01 אפריל 2019, 10:28
וזכורים לכולם דרשותיו של רח"י מישקובסקי על כך שמי שאוכל מהכשר מסויים זה מטמטם את המוח.
מנין לו??


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 01 אפריל 2019, 15:18

שאר לעמו כתב:
01 אפריל 2019, 10:41
מרגע לרגע האשכול מתייתר
שיח מקווה לא צריך להעלות בפלטפורמה זו.
אולי גם עשרות הגמרות שעוסקות בכגון דא מיותרות.
אני דוקא נהניתי לקרוא איך הת"ח כאן נזהרים מטעויות.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 אפריל 2019, 15:26

מתחזק כתב:
01 אפריל 2019, 09:59
נחפשה דרכינו כתב:
01 אפריל 2019, 03:12
בנוגע למכתב דלעיל, חשוב להדגיש שאין זה מכתב המיועד לציבור ומורה לו להכיר בו כרבה של ב"ב, אלא מכתב לתורמים, ואחר שאין זה שקר שהרי יש לו בי"ד וכו', לא ראה סיבה שלא לחתום על המכתב. ואותו הדבר לגבי הגר"נ קרליץ שליט"א, אף שלפי מה ששמעתי התנגד גם הוא לעצם המינוי. ואכמ"ל בזה.
הגראי"ל לא הסכים לחתום על המכתב הידוע של הגרח"ש קרליץ גאב"ד שארית ישראל דאז שכתב 'ממיטת חוליו'.
סליחה על הבורות, אבל מה היה המכתב?


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 אפריל 2019, 15:31

מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 07:17
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
רק להמחשה הרי הגראי"ל אחז נחרצות ממש שחייבים להלחם בנזק של חב"ד אבל בחכמה ובכל דרכי השכנוע שאינם מזיקים ולא מגושמים ומחללי ש"ש וכדו'.
ממש לא, ידידי שלמד בישיבתו (ארחות תורה) סיפר לי שכשאחד מבני הישיבה התחתן באולמי גוטניק (בשנת תשס"ז כמדומה) והיו בחורים שעוררו שאין ללכת מחמת ההכשר וכו' שאלו את ראש הישיבה זצ"ל ואמר שאין בעיה ללכת כי "זה רק פוליטיקה". אמנם להבא המליץ לבחורים שלא יתחתנו שם כדי שלא לעורר מהומות אצל אלו שעדיין חיים בתשמ"ט, ואינם מסוגלים לדמיין חיי תורה שקטים ושלוים מבלי מלחמות וחרמות ושאר מיני ירקות המזינים את יצר האידיאולוגיה התוסס בקרבם.
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד רביעי אם כשמפרסמים זאת זה יחזק ידי כופרים בביאת המשיח - חובה להמנע מלהכיר בו פומבית.
מי בדיוק כופר בביאת המשיח? יש מהם שחושבים שהמשיח כבר הגיע, ושהם יודעים מי הוא, וזה אינו אלא מחשבת שטות בעלמא ולא כפירה בביאת המשיח.
(דווקא יש בעיה אחרת של כפירה מצד הענין של הגשמה וחיבור להקב"ה ע"י אמצעי - אבל זה כבר ענין עמוק יותר, ועכ"פ אינו קשור לביאת המשיח כלל וכלל)
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד חמישי - יש לחזק ידי הרב שך מדין כבוד התורה ומדין סיוע לו במלחמתו בעקירת מצות סוכה וכדו' מה שהיה אז.
אם כל המלחמה היתה על עקירת מצוות סוכה הרי היה אפשר להלחם נגד הרבה חסידים על עקירת זמן תפילה ותחנון במנחה וכדומה. ובאמת נלחמו על זה בוילנא בשנת תקל"ב, אך מאז כבר עברו מים רבים בנהרות ליטא, ולא היתה שום סיבה לחדש את המלחמה כעבור למעלה ממאתיים שנה. המלחמה היתה על דברים אחרים, ועקירת הסוכה היתה רק בבחינת הוספת שמן למדורה. (ובאמת הרבה מגדולי הדור לא ראו צורך במלחמה על הדברים האחרים, מסיבות שונות).
אין כאן המקום להאריך, אבל אמונה בביאת המשיח היא האמונה שצריך לבוא, ומי שסבור שמשיח כבר הגיע עומד בסתירה לזה, וכן פסק הלכה למעשה הגרי"ש אלישיב זצ"ל שמי שסבור על הרבי הידוע שהוא "המשיח" יש לחשוש ששחיטתו פסולה


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 01 אפריל 2019, 15:32

נחפשה דרכינו כתב:
01 אפריל 2019, 03:28
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 03:03
גם זה חייב לבוא יחד עם ההבנה שהגראי"ל אחז שסכנת המכשול באמונת המשיח היא עבודה זרה שבטלה.
וזה לא סותר בכי הוא זה את הצעקות הנוראות שנתן בסתר למכר שלי שהכניס את ה'חוזר' אליו בלי ידיעתו כי סו"ס זה גרם בלבול וטשטוש.

כללו של דבר 'ויחכם מכל האדם - אפילו מן השוטים' להבין עומק השטחיות...
וזו עבודה קשה מאוד מאוד להתמודד עם הראיה המגושמת והשטחית של הציבור שכאילו כל נושא הוא "שחור או לבן".
וזה מכריח את הגדולים להסתבך בספק המוזר הזה - האם יצא יותר נזק כשנגיד לציבור: 'שחור'
או כשנגיד 'לבן'...
וכן כלפי תועלת.
נשמח ליותר פרטים על המקרה [מה שאפשר להעביר]
אני יודע שהגראי"ל אישר להגרי"א וינטרוב לתקוף את חב"ד בכינוס מיוחד (בעקבות התרגיל שהם עשו עם הביקור של ה'חוזר' שנועד לפרסם כאילו הגראי"ל תומך בהם)
ואכן היה כנס בביהכ"נ צעירים.
וכל צמאי הדם ואוהבי האקשן הגיעו (כי הודלף שזה יהיה נגד חב"ד)
ורבי ישראל אליהו דיבר שיחה שלמה על... אמונת חכמים!
כשיצא שאלוהו מה נשתנה ומה קרה?
והשיב שאינו יודע אבל הוא מרגיש שמשמים שמרו עליו
( כי זה היה מיד מתפרש ע"י אנשי 'שחור לבן' שהוא הצטרף ללהקת הזאבים שארבו לגראי"ל תמיד)

עוד עדות שמעתי מרבי אליהו דיסקין שהרב אלישיב אמר שמשיחיסטים הם נחשבים כופרים לגבי כמה דינים. ולעיל כבר ביארו כאן למה.

ומי שאינו מצומצם בראש של 'שחור לבן' יכול להבין שזה לא סותר שהרב אלישיב לא נלחם בהם באופן אלים ונשכני כפי שחסידיו מהגבעה היו מצפים...
כי יש תמיד הרבה הרבה שיקולים!

אגב: בכנס הראשון נגד המשיחיות שלח הרב שך מישהו לדבר.
תנחשו מי זה היה?
הגראי"ל!


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 אפריל 2019, 15:34

מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 07:17
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
רק להמחשה הרי הגראי"ל אחז נחרצות ממש שחייבים להלחם בנזק של חב"ד אבל בחכמה ובכל דרכי השכנוע שאינם מזיקים ולא מגושמים ומחללי ש"ש וכדו'.
ממש לא, ידידי שלמד בישיבתו (ארחות תורה) סיפר לי שכשאחד מבני הישיבה התחתן באולמי גוטניק (בשנת תשס"ז כמדומה) והיו בחורים שעוררו שאין ללכת מחמת ההכשר וכו' שאלו את ראש הישיבה זצ"ל ואמר שאין בעיה ללכת כי "זה רק פוליטיקה". אמנם להבא המליץ לבחורים שלא יתחתנו שם כדי שלא לעורר מהומות אצל אלו שעדיין חיים בתשמ"ט, ואינם מסוגלים לדמיין חיי תורה שקטים ושלוים מבלי מלחמות וחרמות ושאר מיני ירקות המזינים את יצר האידיאולוגיה התוסס בקרבם.
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד רביעי אם כשמפרסמים זאת זה יחזק ידי כופרים בביאת המשיח - חובה להמנע מלהכיר בו פומבית.
מי בדיוק כופר בביאת המשיח? יש מהם שחושבים שהמשיח כבר הגיע, ושהם יודעים מי הוא, וזה אינו אלא מחשבת שטות בעלמא ולא כפירה בביאת המשיח.
(דווקא יש בעיה אחרת של כפירה מצד הענין של הגשמה וחיבור להקב"ה ע"י אמצעי - אבל זה כבר ענין עמוק יותר, ועכ"פ אינו קשור לביאת המשיח כלל וכלל)
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד חמישי - יש לחזק ידי הרב שך מדין כבוד התורה ומדין סיוע לו במלחמתו בעקירת מצות סוכה וכדו' מה שהיה אז.

אם כל המלחמה היתה על עקירת מצוות סוכה הרי היה אפשר להלחם נגד הרבה חסידים על עקירת זמן תפילה ותחנון במנחה וכדומה. ובאמת נלחמו על זה בוילנא בשנת תקל"ב, אך מאז כבר עברו מים רבים בנהרות ליטא, ולא היתה שום סיבה לחדש את המלחמה כעבור למעלה ממאתיים שנה. המלחמה היתה על דברים אחרים, ועקירת הסוכה היתה רק בבחינת הוספת שמן למדורה. (ובאמת הרבה מגדולי הדור לא ראו צורך במלחמה על הדברים האחרים, מסיבות שונות).


לא היה אף חסיד בתקל"ב שסבר שיש ענין להתפלל דוקא אחרי זמן תפילה, משא"כ בענין סוכה


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1138
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 262 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרהורים על דעת תורה נשכחת

שליחה על ידי שמעיה » 01 אפריל 2019, 15:43

נחפשה דרכינו כתב:
01 אפריל 2019, 15:31
מבקש אמת כתב:
01 אפריל 2019, 07:17
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
רק להמחשה הרי הגראי"ל אחז נחרצות ממש שחייבים להלחם בנזק של חב"ד אבל בחכמה ובכל דרכי השכנוע שאינם מזיקים ולא מגושמים ומחללי ש"ש וכדו'.
ממש לא, ידידי שלמד בישיבתו (ארחות תורה) סיפר לי שכשאחד מבני הישיבה התחתן באולמי גוטניק (בשנת תשס"ז כמדומה) והיו בחורים שעוררו שאין ללכת מחמת ההכשר וכו' שאלו את ראש הישיבה זצ"ל ואמר שאין בעיה ללכת כי "זה רק פוליטיקה". אמנם להבא המליץ לבחורים שלא יתחתנו שם כדי שלא לעורר מהומות אצל אלו שעדיין חיים בתשמ"ט, ואינם מסוגלים לדמיין חיי תורה שקטים ושלוים מבלי מלחמות וחרמות ושאר מיני ירקות המזינים את יצר האידיאולוגיה התוסס בקרבם.
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד רביעי אם כשמפרסמים זאת זה יחזק ידי כופרים בביאת המשיח - חובה להמנע מלהכיר בו פומבית.
מי בדיוק כופר בביאת המשיח? יש מהם שחושבים שהמשיח כבר הגיע, ושהם יודעים מי הוא, וזה אינו אלא מחשבת שטות בעלמא ולא כפירה בביאת המשיח.
(דווקא יש בעיה אחרת של כפירה מצד הענין של הגשמה וחיבור להקב"ה ע"י אמצעי - אבל זה כבר ענין עמוק יותר, ועכ"פ אינו קשור לביאת המשיח כלל וכלל)
בן של רב כתב:
01 אפריל 2019, 02:22
מצד חמישי - יש לחזק ידי הרב שך מדין כבוד התורה ומדין סיוע לו במלחמתו בעקירת מצות סוכה וכדו' מה שהיה אז.
אם כל המלחמה היתה על עקירת מצוות סוכה הרי היה אפשר להלחם נגד הרבה חסידים על עקירת זמן תפילה ותחנון במנחה וכדומה. ובאמת נלחמו על זה בוילנא בשנת תקל"ב, אך מאז כבר עברו מים רבים בנהרות ליטא, ולא היתה שום סיבה לחדש את המלחמה כעבור למעלה ממאתיים שנה. המלחמה היתה על דברים אחרים, ועקירת הסוכה היתה רק בבחינת הוספת שמן למדורה. (ובאמת הרבה מגדולי הדור לא ראו צורך במלחמה על הדברים האחרים, מסיבות שונות).
אין כאן המקום להאריך, אבל אמונה בביאת המשיח היא האמונה שצריך לבוא, ומי שסבור שמשיח כבר הגיע עומד בסתירה לזה,
לפי סברא מפתיעה זו, כל בני ישראל לאחר ביאת המשיח יהיו כופרים באחד מי''ג עיקרי האמונה. או שאתה כבר עתה כופר בעיקר ש'זאת התורה לא תהא מוחלפת'...

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים