למה אנשים לא עוצרים טרמפים?

יחיד ורבים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יחיד ורבים אמר:
כלומר הבעיה שלו היא שהכריע בדבר בלי לשאול אותי או אותך...
למה "כלומר"? וכי אכן אתה מעלה על דעתך שלזה התכוונתי?
חלילה וחס. כתבתי בדרך צחות, שמשתמע שהבעיה שלו היא למה הכריע בעצמו, ולא שאל רב כפי שאני "הוריתי" לעשות וכפי שגם אתה סבור כנראה שיש לעשות.
לגופו של ענין, סבורני שמותר לאדם להימנע מלהעלות ילד לרכבו, גם אם מישהו אחר עלול להעלות אותו. האחריות על הילד מוטלת בעיקר על כתפי ההורים, ועלי לנסות ליידע אותם על מעשיהם של בנם, אך לא לתת גושפנקא לילד למעשהו, ולא לגרום לו מחר לנסות שוב לעצור טרמפ.
כל עוד הילד לא בסכנה ודאית (ואפילו לא בספק סכנה, אלא רק באחוזים בודדים), איני סבור שאי ההעלאה היא סוג של פשיעה או גרמא בנזיקין וכו'
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יחיד ורבים אמר:
רבים מספור הם האסונות והפגעים שהתרחשו בגלל עלייה לרכב של אדם זר, והרבה כספים ודמעות כבר נשפכו אצל מטפלים למיניהם עקב תופעה זו
יחיד ורבים אמר:
כל עוד הילד לא בסכנה ודאית (ואפילו לא בספק סכנה, אלא רק באחוזים בודדים), איני סבור שאי ההעלאה היא סוג של פשיעה או גרמא בנזיקין וכו'

תפוס לשון ראשון או תפוס לשון אחרון?
 

מביט

משתמש ותיק
E. W אמר:
שי למורא אמר:
 
2. נקודה מעניינת: אנשים גם חרדים עוצרים יותר לנערות ונשים גם במקום של שאלת יחוד וכו' וזה מידיעה ברורה! נסעתי פעם עם בת משפחתי מהצפון הרחוק לבית שמש והנסיעה היתה קצרה ביותר אנשים עצרו בנדיבות ומהירות ולא בגללי...

הוצאת שם רע מטופשת ומיותרת לחלוטין...
מיעוט דמיעוט הם נשים חרדיות שעוצרות טרמפים
ועוד יותר מיעוט הנשים שעולים לנהג גבר ועוד לבד?
כנ"ל בנהגים חרדים נדיר שלוקחים נשים לבדם ולו מפני מראית העין
מה שהלך לך ברטמפים עם בת משפחתך זה בגלל שגם אתה הית איתה מה שמוריד את כל הבעיה. 
 
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יחיד ורבים אמר:
רבים מספור הם האסונות והפגעים שהתרחשו בגלל עלייה לרכב של אדם זר, והרבה כספים ודמעות כבר נשפכו אצל מטפלים למיניהם עקב תופעה זו
יחיד ורבים אמר:
כל עוד הילד לא בסכנה ודאית (ואפילו לא בספק סכנה, אלא רק באחוזים בודדים), איני סבור שאי ההעלאה היא סוג של פשיעה או גרמא בנזיקין וכו'

תפוס לשון ראשון או תפוס לשון אחרון?
כמובן שבהכללה רחבה של כל המקרים יחדיו (מכל השנים ומכל המקומות) - המקרים הם רבים מספור, אך ביחס לילד ספציפי זה המבקש טרמפ (תופעה שאגב מעולם לא נתקלתי בה, ב"ה) - מדובר באחוזים בודדים מתוך המכלול.
אלא שההורים אשר האחריות לשלום הילד מוטלת על כתפיהם - חייבים כמובן להזהיר את הילד גם מפני אחוזים בודדים אלו, אך אתה בתור נהג למה שתלמד את הילד לעלות על טרמפים, שהוא הרבה יותר גרוע מאשר להשאירו כעת לבד מפני ספק ספיקא של גרם נזיקין, ולענ"ד נראה פשוט.

ואני חייב לציין, אגב, את הנאתי היתירה מכך שאתה כה מתעמק בדבריי ומדייק ומדקדק בכל קוץ ותג בהם, כמעט כבדברי הראשונים... :)
 
 

יואל שילה

משתמש ותיק
יחיד ורבים אמר:
למיעוט דעתי, חלק מהמגיבים באשכול שציינת לקויים בשנאה עצמית מסויימת.
וכו'...
כבודו רואה את העולם מעט בשחור לבן
אין ספק שאני אעדיף לאבד ארנק ברכסים ולא בתל אביב, ובודאי שלא באום אל פאחם
ואם בתי תתקשר אלי בשעה שתים בלילה שהיא צועדת ברחוב שומם ושומעת צעדים מאחוריה - אעדיף שזה יהיה ברכסים, ולא בתל אביב וכו'
אם היתה לי חנות פיצוחים - הייתי מעדיף אותה בבני ברק ולא במחוזות האחרים ששם נוהגים לטעום מכל הבא ליד בלי לשלם
אם הייתי מנהל בית ספר לבנות - הייתי מעדיף לנהל אותו באוירה חרדית ולא בג'ונגל המצוי של מורים+מורות
וכל כיו"ב

אבל עם זאת הייתי מעדיף שהכניסה לבניינים שלנו תראה כמו בתל אביב
ושנוכחות חרדית בפארקים תשאיר רושם מטונף רק כמו שתל אביבים משאירים ולא כפי המקובל במחוזותינו
אין ללמוד קלקול ממקולקלים, אבל בהחלט ראוי ללמוד תיקון ממי שמתוקן בדבר מסויים
הייתי פעם במערת הקשת, וחילונית אחת החלה לצרוח על חרדים שטינפו, ואת העצבים לה הוציאה עלי
אמרתי לה שהיא טעתה בכתובת, אצלי בבית יש מיחזור נפרד לפלסטיק ולזכוכית ולקרטון ולנייר, ולעולם לא תתפוס מישהו ממשפחתי משליך חפץ ברחוב!
היא נבלמה, אבל אני התביישתי שאני אמור לייצג 'חיות הקודש', שמטנפות שוברות קורעות ומשמידות רכוש ציבורי כדרך חיים סטנדרטית.

גם לתרבות הטרמפים יש מה ללמוד ממי שמתוקן בזה יותר
היוהרה של 'יחי אנחנו' לא תוביל איש לתיקון מה שבאמת צריך שיפור אצלנו

 
 

ידידיה

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
בתור נהג שלעתים לא מסוגל לעצור - אבל לפחות משתדל לסמן, בתנועה של משיכת כתפיים עם יד פרוסה לצדדים - זה מתקבל היטב אצל הטרמפיסטים שמבינים היטב את התנועה.
בציבור הכללי בחוץ מקובל להרים את כל האצבעות פרוסות - לסימן שהרכב מלא לגמרי
בהיותי בצבא טרמפים היו לחם חוקי - בכל שבוע - בקו כפר סבא - מצפה רמון
מהנסיון הרב שלי הן כנוסע והן כנהג - במקרים רבים טרמפיסטים חרדים חסרי דרך ארץ ברמות הזויות
הטרמפיסט אמור לא להפריע לנהג ולא להטריח אותו מעבר למה שמוכרח
הוא אורח ולא בעל הבית
טוב יעשה אם ישים אוזניות כדי לשדר לנהג שיש לו חופש שיחה גמור עם אשתו
יאמר מספיק בזמן היכן רוצה לעצור, כדי שהנהג יוכל לתכנן את עצירתו בבטחה, ולא בהטיות אגרסיביות
יברך את הנהג בתחילה ובסוף
ישאל אם לשים מסיכה, בעידנא דקורונה
יבקש רשות לפתוח או לסגור חלון
יזכור לסגור את החלון אם הוא פתח אותו
לא יטרוק את הדלת
יתן לרכב לנסוע לפני שהוא חוצה את הכביש ומעכב את הנהג
ועוד ועוד, תן לרגיש וירגיש
יישר כח.
אני חושב שחלק מהתלונות של הנהגים נובעות מדברים שהטרמפיסטים פשוט לא חושבים עליהם [הרבה פעמים זה פשוט בגלל שלא רגילים לסיטואציה], לכן טוב שהנהגים יכתבו כאן בצורה ברורה את הנקודות שצריך לשים להם לב.
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
יחיד ורבים אמר:
למיעוט דעתי, חלק מהמגיבים באשכול שציינת לקויים בשנאה עצמית מסויימת.
וכו'...
כבודו רואה את העולם מעט בשחור לבן
אין ספק שאני אעדיף לאבד ארנק ברכסים ולא בתל אביב, ובודאי שלא באום אל פאחם
ואם בתי תתקשר אלי בשעה שתים בלילה שהיא צועדת ברחוב שומם ושומעת צעדים מאחוריה - אעדיף שזה יהיה ברכסים, ולא בתל אביב וכו'
אם היתה לי חנות פיצוחים - הייתי מעדיף אותה בבני ברק ולא במחוזות האחרים ששם נוהגים לטעום מכל הבא ליד בלי לשלם
אם הייתי מנהל בית ספר לבנות - הייתי מעדיף לנהל אותו באוירה חרדית ולא בג'ונגל המצוי של מורים+מורות
וכל כיו"ב

אבל עם זאת הייתי מעדיף שהכניסה לבניינים שלנו תראה כמו בתל אביב
ושנוכחות חרדית בפארקים תשאיר רושם מטונף רק כמו שתל אביבים משאירים ולא כפי המקובל במחוזותינו
אין ללמוד קלקול ממקולקלים, אבל בהחלט ראוי ללמוד תיקון ממי שמתוקן בדבר מסויים
הייתי פעם במערת הקשת, וחילונית אחת החלה לצרוח על חרדים שטינפו, ואת העצבים לה הוציאה עלי
אמרתי לה שהיא טעתה בכתובת, אצלי בבית יש מיחזור נפרד לפלסטיק ולזכוכית ולקרטון ולנייר, ולעולם לא תתפוס מישהו ממשפחתי משליך חפץ ברחוב!
היא נבלמה, אבל אני התביישתי שאני אמור לייצג 'חיות הקודש', שמטנפות שוברות קורעות ומשמידות רכוש ציבורי כדרך חיים סטנדרטית.

גם לתרבות הטרמפים יש מה ללמוד ממי שמתוקן בזה יותר
היוהרה של 'יחי אנחנו' לא תוביל איש לתיקון מה שבאמת צריך שיפור אצלנו
מסתבר ששנינו רואים את העולם בשחור לבן, ונקודת הויכוח היא רק מה הוא השחור ומהו הלבן...
אינני רוצה להאריך בכל הנושאים שהזכרת, הן משום שכבר נידונו בארוכה באשכול זה, והן משום שאינני חפץ לסטות מנושא האשכול הנוכחי, אך אציין בקצרה את דעתי, שממנה אפשר להסיק שלפעמים הביקורת העצמית המוגזמת כלפי הציבור שלנו - מקורה בשנאה עצמית מסויימת, או בנחיתות כלפי המגזר השכן:
א) לגבי חדרי המדריגות והפארקים - כבר הגיבו שם שאין להשוות בין חבורת ילדים רועשת ותוססת המאפיינת משפחה חרדית ממוצעת, לבין ילד+כלב שמאפיין משפחה חילונית ממוצעת. כך שהנסיבות והרקע שונים, ואין מה להשוות כלל.
ב) קח גם בחשבון שאצל החרדים לא תמצא כ"כ זקנים נרגנים ש"יעירו" לך בקולי קולות ובהבעות פנים נזעמות על כל בדל של לכלוך שתזרוק בהיסח הדעת (וזה משום שהערכים אצלנו "מעט" שונים, ועם כל הכבוד להליכות דרך ארץ ונימוסין וכו' - יש דברים מעט יותר חשובים בסולם הערכים אשר תופסים את מקומם), ולכן הילדים יותר משוחררים בנושא.
ג) לגופו של ענין, אני לכשעצמי לא כ"כ משוכנע שכל האמירות הללו לגבי ההבדלים בין החרדים לחילונים נכונות. דוקא מכיר חילונים שמשאירים לכלוך ברמות מזוויעות (לך לגינה ציבורית אחרי שהות לילית של מסטולים ומעשני סמים), וכן מתנהגים בצורה מזעזעת פי אלף בכל הקשור לנימוסים ודרך ארץ והתנהגות אנושית בסיסית. מסכים שהילדים שלנו לא כ"כ מקפידים תמיד להשאיר נקי אחריהם, וגם מסכים שלפעמים נתקלים בבחורי ישיבה (בעיקר ממגזר מסויים - פתוח יותר) שהולכים ברחוב (בדרך כלל בלי כובע וחליפה) בצורה רעשנית וצעקנית ולא הכי מכובדת ומעודנת, אבל זה לא מגיע לקצה קרסולם של הנוער החילוני הפרוע חסר המעצורים.
ד) גם לגבי הטרמפים, מאד צרמה לי ההכללה המבישה הזאת לגבי הטרמפיסטים החרדים. בתור נהג בהווה ובתור טרמפיסט לשעבר (וגם קצת בהווה) - מעולם לא נתקלתי בתופעות הללו, שמסתבר שהן בשולי השוליים ממש (ואולי אנחנו חיים בשני יקומים מקבילים). לא נכון לקחת כל תופעה שולית ולנפח אותה למימדים של פיל.
ואגב, רק בשבוע האחרון לקחתי ברכבי שלשה בחורי ישיבה תוססים ומלאי אנדרלין, שבמשך כל הנסיעה הם ישבו כמו עדת כבשים צייתניות ושתקניות.
 בהצלחה
 
 

דוד ה.

משתמש ותיק
הרב @יושב אוהלים
אישית לא דיברתי על ילדים שעוצרים טרמפים אלא על ילדים העומדים סחוטים בגשם בתחנת אוטובוס מטפטפת, כשאני רואה מצבים אלו ליבי יוצא אליהם וממש לא נעים לי להמשיך בנסיעה ולהשאיר אותם להצטנן ולסבול, אבל אם אקח אותם היום מחר מישהו אחר ייקח אותם ואחריתו מי ישורנו, אני מעדיף שילדיי יצטננו מאשר שאדם שאינו קרוב משפחה ייקח אותם ברכב כשהוא לבד, שמעתי יותר מידי סיפורים וכך היא דעתי, על כן בשביל התועלת ברגע זה שיש לילד לא אגרום לו להתרגל לאפשרות לעלות על רכב של אדם זר.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דוד ה. אמר:
על כן בשביל התועלת ברגע זה שיש לילד לא אגרום לו להתרגל לאפשרות לעלות על רכב של אדם זר.
הרב @דוד ה.
ובדיוק על נקודה זו דיברתי, דווקא בגלל ה"יותר מדי סיפורים" שאתה מדבר עליהם, למה אתה מכריע שהתועלת של מחר, יותר חשוב מהתועלת של עכשיו שכרגע הוא נמצא בסכנה ש-
דוד ה. אמר:
אדם שאינו קרוב משפחה ייקח אותם ברכב כשהוא לבד -ואחריתו מי ישורנו.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
ושוב לא מדובר בילדים שעוצרים טרמפים, מדובר בילדים קדושים טהורים ומחונכים שעומדים בתחנה והסכנה שמישהו אחר יעצור להם כעת כי לא עצרתי להם ויציע להם בנחמדות לעלות אינה גדולה מכל יום אחר או שעה אחרת שהרי כל התחנות מלאות כל העת בילדים.
לעומת זאת אם יעצור להם חרדי מזוקן נחמד וחייכן (אני כמובן) ויעלה אותם כעת מחר הם יעלו לאותו אחד שאסור להם לעלות עליו, תאמר לי הוא יכול להיות מזוקן וחייכן והם יעלו עליו בפעם הראשונה, יתכן, כשם שאני לא ארצה שילדי יעלו לרכב שעוצר להם כך לא אעשה זאת להורי הילדים הממתינים ולהם.
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דוד ה. אמר:
על כן בשביל התועלת ברגע זה שיש לילד לא אגרום לו להתרגל לאפשרות לעלות על רכב של אדם זר.
הרב @דוד ה.
ובדיוק על נקודה זו דיברתי, דווקא בגלל ה"יותר מדי סיפורים" שאתה מדבר עליהם, למה אתה מכריע שהתועלת של מחר, יותר חשוב מהתועלת של עכשיו שכרגע הוא נמצא בסכנה ש-
דוד ה. אמר:
אדם שאינו קרוב משפחה ייקח אותם ברכב כשהוא לבד -ואחריתו מי ישורנו.


מסתבר שעד כה השחתי את דבריי לריק, ולכן אנסה להסביר בצורה קצת יותר מפורטת:
א) דבר מוסכם אצל כל המחנכים, שכל הורה חייב להזהיר את ילדו שלא עולים לרכבים של אנשים זרים (ואינו צריך לפנים).
ב) אי לכך, כאשר משאירים ילד בתחנה, אין צורך ממשי לחשוש שמישהו אחר יעלה אותו.
ג) כאשר אני משכנע את הילד לעלות לרכבי, הוא רואה שזה לא כ"כ גרוע כמו שלימדו אותו, ועובדה היא שאני הנהג המוכר לו לא סובר שזה נורא, ואדרבה - אפילו עזרתי לו להגיע הביתה בשלום, ואז אחת מהשתיים - או שהוא יתרגל לבקש מעצמו, כי זה הרי מאד נוח וכו', או שכאשר מישהו מסוכן יציע לו לעלות - הוא יתפתה לכך בקלות.
ד) לסיכום: התועלת של עכשיו (לא להשאיר אותו לבד) היא אפסית עד לא קיימת, לעומת התועלת של מחר (לא להרגיל אותו לטרמפים) שהיא הכרחית וקריטית מאין כמוה.
ה) כאשר מדובר בילד שמבקש מעצמו טרמפים (אולי משום שהורגל לכך ע"י בעלי חסד למיניהם) - קודם כל יש לנסות לעדכן את ההורים (במידה שמכירים אותם), ובכל מקרה - אין להציע להם טרמפ כדי להצילם ממישהו אחר, משום שאתה לא אחראי להצלה שלהם (היות שלא מדובר בנזק מיידי ומוכח אלא רק בחשש די רחוק כלפי ילד ספציפי זה), ומצד שני - אם אתה מעלה אותם אתה גורם להם נזק בידיים, בכך שאתה נותן להם גושפנקא לבקשת הטרמפ שלהם, ואתה גם מעודד אותם להמשיך לבקש טרמפים היות שזה הולך להם.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דוד ה. אמר:
לעומת זאת אם יעצור להם חרדי מזוקן נחמד וחייכן (אני כמובן) ויעלה אותם כעת מחר הם יעלו לאותו אחד שאסור להם לעלות עליו,
ממ"נ אם אתה לא מדבר על ילדים שביקשו ממך להעלותם, ושאתה מסרב להם, אלא על ילדים שעומדים בקדושה וטהרה בתחנה, וכוונתך שלא תציע להם מתחילה שיעלו לרכבך, א"כ גם אם לא תציע לקחת אותם הם לא ילמדו מזה שאם מציעים להם שאסור לעלות.
ואם מדובר שכן ביקשו ממך להעלות אותם, אז אדרבה אם לא תיקח אותם יהיה יותר גרוע שהרי אחרי שעזבת הם יבקשו לעלות עם אותו אחד שאסור להם לעלות עתו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יחיד ורבים אמר:
המסומן לא מובן (אולי יש טעות הדפוס).
נלך שלב שלב
מה היתה כוונתך במה שכתבת שאתה לא מעלה לרכבך ילדים (קדושים טהורים ומחונכים שעומדים בתחנה), שאתה לא מציע להם לעלות לרכבך, או שאתה לא תעלה אותם אם הם מבקשים ממך שתיקח אותם?
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יחיד ורבים אמר:
המסומן לא מובן (אולי יש טעות הדפוס).
נלך שלב שלב
מה היתה כוונתך במה שכתבת שאתה לא מעלה ילדים, שאתה לא מציע להם לעלות לרכבך, או שאתה לא תעלה אותם אם הם מבקשים ממך שתיקח אותם?
כבר מחקתי את הודעתי הנ"ל, אבל לגוף שאלתך - שאני יציע? מאן דכר שמיה! אבל גם אם יבקשו לא אעלה אותם, מהסיבה שכתבתי בהודעתי הקודמת אות ה'.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יחיד ורבים אמר:
ה) גם כאשר מדובר בילד שמבקש מעצמו טרמפים (אולי משום שהורגל לכך ע"י בעלי חסד למיניהם) - יש לנסות לעדכן את ההורים (במידה שמכירים אותם), ובכל מקרה - אין להציע להם טרמפ כדי להצילם ממישהו אחר,
אתה לא אחראי להצלה שלהם (היות שלא מדובר בנזק מיידי ומוכח אלא רק בחשש די רחוק)
על זה בדיוק שאלתי - למה הנזק של היום הוא רק חשש רחוק ושל מחר זה חשש גדול יותר? ועוד הרי כתבת גם עכשיו ש"אין להציע להם טרמפ" הרי שלא ביקשו ממך אלא שאתה מציע, ומה תרויח בזה שלא תציע לגבי העתיד, הרי בעתיד מישהו כן יציע ויעלו אליו.
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יחיד ורבים אמר:
ה) גם כאשר מדובר בילד שמבקש מעצמו טרמפים (אולי משום שהורגל לכך ע"י בעלי חסד למיניהם) - יש לנסות לעדכן את ההורים (במידה שמכירים אותם), ובכל מקרה - אין להציע להם טרמפ כדי להצילם ממישהו אחר,
אתה לא אחראי להצלה שלהם (היות שלא מדובר בנזק מיידי ומוכח אלא רק בחשש די רחוק)
על זה בדיוק שאלתי - למה הנזק של היום הוא רק חשש רחוק ושל מחר זה חשש גדול יותר?
כאשר אני נוקט בשב ואל תעשה, אין עלי לחשוש פן הפסיביות שלי תזיק, כל עוד מדובר בחשש רחוק ולא מוכח. אך כאשר אני נוקט בקום ועשה - יש עלי לחשוש הרבה יותר פן האקטיביות שלי תזיק לאי-מי בעתיד.
במילים אחרות: כאשר אני נוקט בשב ואל תעשה ומשאיר אותו בטרמפיאדה וכדו' - לא הפקרתי אותו לנפשו. למה שאחשוש שמישהו מסוכן יעלה אותו? וכי עלי לחשוש שבדיוק יעבור נהג מסוכן ויעלה אותו? ואולי מוטל עלי להעלות לרכבי כל הולך רגל מחשש שמא בדיוק יבוא מחבל וידקור אותו? בקיצער - לא להעלות ילד לרכבי אין בו שום נזק מוכח. אך כאשר אני נוקט בקום ועשה ואני כן מעלה אותו - יש עלי לחשוש הרבה יותר פן ע"י מעשה זה אזיק לו בעתיד בכך שארגיל אותו לטרמפים, וברגע האמת (אילו יתרחש חלילה) יהיה לי חלק בנזק שייגרם לו [כי הרי בגדול יש מקרים ל"ע, אלא שאין צורך לחשוש כל פעם שכעת זה יקרה, אך להרגיל אותו לא לפחד מזרים - זה כבר ודאי נזק ממשי.
משל למה הדבר דומה, לאדם שניגש לילד ואומר לו: כל מה שההורים מזהירים אותך לא ללכת עם זרים - זה סתם שטויות והבלים. אל תפחד ללכת עם זרים. הכל בסדר. מצד שני - אדם יראה ילד הולך לבד ברחוב, ולא ייגש ללוות אותו הביתה מחשש שמא מישהו יפגע בו בדרך. מהו דבר נורא ומהו שום דבר? כמובן שהאיש הראשון עשה דבר איום ונורא ואילו האיש השני לא עשה ולא כלום (ואדרבה, אילו יציע לו את שירות הליווי שלו אז בזה עצמו יש אמירה ומסר שאין צורך לפחד מזרים, וכאמור)].
ועוד הרי כתבת גם עכשיו ש"אין להציע להם טרמפ" הרי שלא ביקשו ממך אלא שאתה מציע, ומה תרויח בזה שלא תציע לגבי העתיד, הרי בעתיד מישהו כן יציע ויעלו אליו.
זה כבר קשור לחינוך של ההורים שאמורים ללמד אותו לא לעלות. אתה רק אמור לא לקלקל את החינוך הזה ולא להשריש בו הרגלים הפוכים ע"י הצעת טרמפ.
 
יואל שילה אמר:
נו, אל תדון את האדם עד שתגיע למקומו
בשלמא רעייתי ואני יכולים לשוחח באנגלית, מה שמרבית הטרמפיסטים לא מבינים
אבל מהיכי תיתי שאדם רגיל ירצה שותפים לזמן ארוך לזמן האיכות שיש לו אתה כעת, בשקט, ללא הילדים?
צריכים מדה מרובה של הקרבה כדי להעלות טרמפים כשנוסע רק עם אשתו
הלזה ייקרא זמן איכות?
 
 

יואל שילה

משתמש ותיק
נסיעה מבני ברק לרכסים בשעת לילה שקטה היא לא זמן איכות?
אמנם אנחנו כבר שש שנים 'זוג צעיר' לאחר חתונות הילדים, אבל אדם מצוי צריך לגרד זמן שקט שבו לא מסוגל להתעסק בשום דבר אחר
ובחזרה מחתונה וכדו' הזדמנה לו ההזדמנות
וממילא צריך הרבה הרבה הקרבה לוותר על זה
הטרמפיסטים בוחרים שלא לנסוע בתחבורה ציבורית, שזמינה גם בשעות מאוחרות
אפשר להבין אותם, אבל לא חייבים להתחשב בהם, ובודאי שלא יכולה להיות להם תרעומת על מי שלא עוצר
ובפרט כשמצטרפים עוד שיקולים - הם עומדים בפעמים רבות במקומות שמסוכנים לעצירה, מפטפטים בקול, ממשיכים ויוזמים שיחות טלפון רועשות, וכל כיו"ב

אחד מידידי לא עוצר בעליה הגדולה ברכסים [דרך שרה] באומרו שזה הזמן היחיד שיש לו להחליף כמה מילים עם אשתו בשקט
לנו יש נוסעת קבועה באחד הימים - לפעמים היא משתלטת על השיח עם אשתי, ועז חשקי להפעיל איזו הרצאה בקול ולא לחוש כנהג בוס
היום עלתה טרמפיסטית כשהייתי באמצע שיחה טלפונית חשובה ברמקול, היא חשבה שזו הרצאה מוקלטת והמשיכה לדבר בקולי קולות והפריעה לי, עד שהשתקנו אותה

יש לנהגים צד שני! נא לא לשפוט כל כך בחומרא.
 

רברבין

משתמש רגיל
יחיד ורבים אמר:
א) לגבי חדרי המדריגות והפארקים - כבר הגיבו שם שאין להשוות בין חבורת ילדים רועשת ותוססת המאפיינת משפחה חרדית ממוצעת, לבין ילד+כלב שמאפיין משפחה חילונית ממוצעת. כך שהנסיבות והרקע שונים, ואין מה להשוות כלל.
ב) קח גם בחשבון שאצל החרדים לא תמצא כ"כ זקנים נרגנים ש"יעירו" לך בקולי קולות ובהבעות פנים נזעמות על כל בדל של לכלוך שתזרוק בהיסח הדעת (וזה משום שהערכים אצלנו "מעט" שונים, ועם כל הכבוד להליכות דרך ארץ ונימוסין וכו' - יש דברים מעט יותר חשובים בסולם הערכים אשר תופסים את מקומם), ולכן הילדים יותר משוחררים בנושא.
באופן אישי אני נוהג לחנך את ילדיי ש'לא מלכלכים את ארץ הקודש'. והדבר מחלחל להם ב"ה ומאוד מועיל, נסו והיוכחו.
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
רברבין אמר:
יחיד ורבים אמר:
א) לגבי חדרי המדריגות והפארקים - כבר הגיבו שם שאין להשוות בין חבורת ילדים רועשת ותוססת המאפיינת משפחה חרדית ממוצעת, לבין ילד+כלב שמאפיין משפחה חילונית ממוצעת. כך שהנסיבות והרקע שונים, ואין מה להשוות כלל.
ב) קח גם בחשבון שאצל החרדים לא תמצא כ"כ זקנים נרגנים ש"יעירו" לך בקולי קולות ובהבעות פנים נזעמות על כל בדל של לכלוך שתזרוק בהיסח הדעת (וזה משום שהערכים אצלנו "מעט" שונים, ועם כל הכבוד להליכות דרך ארץ ונימוסין וכו' - יש דברים מעט יותר חשובים בסולם הערכים אשר תופסים את מקומם), ולכן הילדים יותר משוחררים בנושא.
באופן אישי אני נוהג לחנך את ילדיי ש'לא מלכלכים את ארץ הקודש'. והדבר מחלחל להם ב"ה ומאוד מועיל, נסו והיוכחו.
אני מחנך בלי זה, לא זורקים שום דבר מחוץ לפח, וזה עובד מצוין (אולי רצונך גם לחנכם למעלת ארץ הקודש, ואם כן הרי שכרך בצדך, אבל לעצם הענין אי"צ לזה).
 
 

יואל שילה

משתמש ותיק
רברבין אמר:
באופן אישי אני נוהג לחנך את ילדיי ש'לא מלכלכים את ארץ הקודש'. והדבר מחלחל להם ב"ה ומאוד מועיל, נסו והיוכחו.
וכשיגיעו לניו יורק ילכלכו?
לפ"ז במצפה רמון גם אפשר ללכלך, או שמא תלוי בדעות האם הגבול בפארן או בנחל צין

וכשמחנכים שעל האשה אסור לצעוק בכל מקרה - היינו על כל אחד אחר כן?
דרך ארץ קדמה לתורה!!!
 
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
רברבין אמר:
באופן אישי אני נוהג לחנך את ילדיי ש'לא מלכלכים את ארץ הקודש'. והדבר מחלחל להם ב"ה ומאוד מועיל, נסו והיוכחו.
וכשיגיעו לניו יורק ילכלכו?
לפ"ז במצפה רמון גם אפשר ללכלך, או שמא תלוי בדעות האם הגבול בפארן או בנחל צין

וכשמחנכים שעל האשה אסור לצעוק בכל מקרה - היינו על כל אחד אחר כן?
דרך ארץ קדמה לתורה!!!
וכאשר מחנכים שיש לכבד הורים זה אומר שכל אדם אחר אין לכבד?
וכשמחנכים להתנהג יפה בסעודת שבת זה אומר שבכל שאר הזמנים אין להתנהג יפה?
יש דברים בהם יש להיזהר יותר, ויש דברים שבהם ניתן להתנהג בצורה רגילה.
(ואגב - מישהו דיבר פה אתמול על שחור ולבן? ...)
וסתם כך, הציניות לא תורמת לשום דבר. היא רק מעידה על מרמור מסויים, וחבל.
אולי מי שבא מהעבר השני, מנסה כל הזמן לתקן את הציבור שאליו היגר, ולהשוות אותו כל העת עם הציבור אותו עזב.
אבל חבל על הזמן. צריך להשלים עם מה שיש, ולהתחיל להביט על הצדדים הטובים והיפים, שיש המון! (וזה סתם כך מבט בריא יותר לכל ענייני החיים).
 
 

יואל שילה

משתמש ותיק
מן הסתם אני שומר מצוות יותר שנים מאשר אתה חי
ומן הסתם לקחתי טרמפים לפחות פי חמש יותר ממך, ואולי יותר, במשך 36 שנות רישיון הנהיגה שלי
וילדי לא טינפו גם את מצפה רמון, אפילו לפי ההכרעה שלי שהיא חו"ל
ואולי גם מבין דבר או שנים בחינוך, ברוך השם ילדי נועצים בי גם בחינוך של ששת נכדי
זו לא ציניות, אלא מקסימום תסכול
ובודאי עקיצה ל'יחי אנחנו' שלא מאפשר לתקן את מה שצריכים לתקן
ויש מה לתקן!

חינוך להיות אדם טוב ומועיל ובעל מדות טובות לא אמור לכלול בתוכו אלמנטים כאלו כגון שאת ארץ ישראל אנחנו לא מלכלכים
כל מבין בחינוך יסביר לך שזו שגיאה חינוכית
שאז מפסידים את התועלת בהכוונת התכונות, כדי להרוויח תועלת שאיננה מחוייבת כלל, וקשה יותר להטמיע אותה בנפש כי היא לא חלק מבנין קומת האדם
 

רברבין

משתמש רגיל
יואל שילה אמר:
רברבין אמר:
באופן אישי אני נוהג לחנך את ילדיי ש'לא מלכלכים את ארץ הקודש'. והדבר מחלחל להם ב"ה ומאוד מועיל, נסו והיוכחו.
וכשיגיעו לניו יורק ילכלכו?
לפ"ז במצפה רמון גם אפשר ללכלך, או שמא תלוי בדעות האם הגבול בפארן או בנחל צין

וכשמחנכים שעל האשה אסור לצעוק בכל מקרה - היינו על כל אחד אחר כן?
דרך ארץ קדמה לתורה!!!
כוונתי היא לתת ערך נוסף ללא ללכלך, כמובן שכאשר מתרגלים בארה"ק לא ללכלך, מאליו לא מלכלכים גם בארץ העמים (מצפה רמון לדעת כבודו וכו', אף ששם גם אם כל ילדיי ב"ב יזרקו לכלוכים לא יראו זאת מחמת ביטול במאה אלף בגודל המקום. בדרך הלצה כמובן).

בעניין הנ"ל מסופר על כ"ק אדמו"ר מסאטמר זצוק"ל (כמדומני שהיה זה אצל ר' יואליש) שבאחד הדינרים עבור מוסדותיו עמדו בחוץ 'שנוררים' וקיבצו נדבות. מארגני הכנס רצו לגרש אותם, בטענה שאנשים יוציאו את הכסף עוד לפני הכניסה לדינר ולא יתנו בדינר. כששמע זאת האדמו"ר אמר: "תנו להם שיאספו, אנשים צריכים להתרגל לתת, כשיתרגלו לתת ייתנו גם לכם יותר..."

כך גם בענייננו כשהילד מתרגל לא ללכלך אפי' שהסיבה היא מחמת ארה"ק וכדו' בדרך ממילא לא מלכלכך גם במקומות אחרים. כנלע"ד.
 
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
רברבין אמר:
כוונתי היא לתת ערך נוסף ללא ללכלך, כמובן שכאשר מתרגלים בארה"ק לא ללכלך, מאליו לא מלכלכים גם בארץ העמים (מצפה רמון לדעת כבודו וכו', אף ששם גם אם כל ילדיי ב"ב יזרקו לכלוכים לא יראו זאת מחמת ביטול במאה אלף בגודל המקום. בדרך הלצה כמובן).

בעניין הנ"ל מסופר על כ"ק אדמו"ר מסאטמר זצוק"ל (כמדומני שהיה זה אצל ר' יואליש) שבאחד הדינרים עבור מוסדותיו עמדו בחוץ 'שנוררים' וקיבצו נדבות. מארגני הכנס רצו לגרש אותם, בטענה שאנשים יוציאו את הכסף עוד לפני הכניסה לדינר ולא יתנו בדינר. כששמע זאת האדמו"ר אמר: "תנו להם שיאספו, אנשים צריכים להתרגל לתת, כשיתרגלו לתת ייתנו גם לכם יותר..."

כך גם בענייננו כשהילד מתרגל לא ללכלך אפי' שהסיבה היא מחמת ארה"ק וכדו' בדרך ממילא לא מלכלכך גם במקומות אחרים. כנלע"ד.
על דרך "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות"
 
 

יואל שילה

משתמש ותיק
יש כאן טעות לא קטנה בגישה לחינוך
אחר המעשים נמשכים הלבבות זה לא מין קסם כזה
זה עובד רק כשהמיקוד נמצא לאותו כיוון, אבל כשהמיקוד מוסח לכיוון אחר
עובד תברואה בעיריה לא יתחנך לשמירת הנקיון באופן אישי גם לאחר עשרים שנות עבודה, אם דעתו לא תהיה להתחנך לכיוון הזה.
כדי שמסר יחלחל הוא חייב להיות ממוקד לאותו כיוון
שמירת ארץ ישראל בהחלט תוביל לשמירת ארץ ישראל - וכלפי זה נאמר שאחר המעשים נמשכים הלבבות, אבל לא תרגיל בשום אופן לכיוון של שמירת הרכוש הציבורי - כי הלבבות לא מכוונים בכלל לכיוון הזה.

 
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
רברבין אמר:
כך גם בענייננו כשהילד מתרגל לא ללכלך אפי' שהסיבה היא מחמת ארה"ק וכדו' בדרך ממילא לא מלכלכך גם במקומות אחרים. כנלע"ד.
למה לא פשוט לחנך אותו להיות בן אדם ולא ללכלך?!
למה לחפש סיבות מיותרות?
המקסימום זה שאפשר לומר לילד שלכלך את ארה"ק שחטא בתרתי גם הוא לא בן אדם וגם לכלך את ארה"ק.
(אגב, חינוך "לא ללכלך" הוא מיותר כשמחנכים את הילד שלכל דבר יש מקום, וגם ללכלוך יש מקום, ואכמ"ל)
 

יואל שילה

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
למה לא פשוט לחנך אותו להיות בן אדם ולא ללכלך?!
למה לחפש סיבות מיותרות?
אינני מכיר את המשתתפים כאן, אבל בפעמים רבות אלו שמייצגים גישה כזו כמובן בטוחים שחייבים להטמיע במוח החניכים 'תורה ויראת שמים' בהזרקה ישירה ומסיבית, וחלילה לא לתת לשום ערך אחר מקום - גם אם הוא זהה לערכי התורה אבל קוראים לו בשם אחר.
ולכן אין 'איזה יופי' אלא 'מה רבו מעשיך ה''
אין 'אל תעקוף תור' אלא 'גזל זמן'
אין 'תתלבשי כמו בנאדם' אלא 'פריצות'
וכל כיו"ב
הכוונה בודאי טובה, דא עקא שזה פשוט לא יעיל
גם החניך לומד לדקלם סיסמאות, במקרים רבים
בנאדם לא כל כך יוצא ממנו לפעמים
והאידישקייט שלו היא סיסמאות
כמובן ללא הכללות, אבל זה כיוון שצריכים לחשוב עליו
אבל כשהחינוך הוא - בנאדם לא מלכלך, בנאדם מתלבש, וכו' - יש לזה סיכוי נהדר להפוך לחלק מהמהות של החניך
וכעת יהיה בשל גם להפנים שמה שהוא עושה - הוא ערך יהודי

תחשוב על מי שהרגילו אותו לצחצח שינים כי שינים הן נכס לעשרות שנים, לעומת מי שהרגילו אותו לצחצח שינים לכבוד הבורא
אם הוא בעתיד לא יהיה הדתי הגדול ביותר - מה האחוז שימשיך לצחצח שינים בכל אחת מהאפשרויות
מדד זה ממחיש מה ההשפעה על הפנימיות

לאחר שזה הפך לחלק ממנו - כעת הזמן להעלות את הרמה ולהפנים את השיקול היהודי
 

שקל

משתמש חדש
האמת שאני דיי בהלם מחלק מהתגובות פה,
אנשים שלא מבינים איך אנשים לא עוצרים להם, ואיך זה שהם ממתינים לאוטבוס כבר כמה שעות, ומגיעים בתלונות איך יכול להיות שאין שום אדם שהועיל בטובו לעצור,
אז יש לי לומר להם כמה דברים,
א, כולנו יודעים שישנם הרבה אנשים שעוצרים סתם, למשל רואים שהאוטבוס אמור להגיע עוד 2 דקות, והם כבר מרימים את היד, כי מה אכפת להם, או שרוצים לחסוך בכסף וכו', ולכן לא כל טרמפיסט שעוצר מייד מתמלאים רחמך לעצור לו, והראיה שאם תעצור בשעה מאוחרת אני מאמין שהרבה יותר אנשים יעצרו לך.
ב, ישנו גישה נצלנית שבא בשם מצוות חסד ודורשת ממך תעשה חסד, איך אתה לא עוצר? אני תקוע כבר הרבה זמן ואתה יושב ריק, התשובה לאותם אנשים היא כמו שאתה לא יכול לדרוש צדקה או הכנסת אורחים או לעקוף בתור לסופר כי אתה מבין שזה משהו שאמור להגיע מצד הנותן, ולא משנה כמה אתה לחוץ כספית, או לחוץ לעזוב את הסופר, ככה גם בטרמפים,

ואגב, שמעתי סיפור מבעל המעשה, שהיה נהג לפעמים של ר' חיים ברים זצ"ל, ובאחד מהנסיעות הליליות בטראמפידיה של כביש מרכזי היה אדם שניסה לעצור טראמפ, והנהג תוך כדי התלבטות אם לעצור כבר המשיך בנסיעתו, הוא שאל את ר' חיים אם לחזור לקחת אותו, ענה לו ר' חיים בשביל לעצור צריך כבר לפתוח את הלב בבית!!
 
חלק עליון תַחתִית