שיר באתי לגני, מותר או אסור?

פרלמן משה

משתמש ותיק
הזדמן אצלי שיר על הכתוב באתי לגני שחיבר חתן לרגל נישואיו, האם מותר להקשיב לשיר כזה?
הרי ידוע מאחז"ל סנהדרין (קא.) תנו רבנן: הקורא פסוק של שיר השירים, ועושה אותו כמין זמר [שקורא בנגינה אחרת שאינו נקוד בה ועושה אותה כמין שיר אע''פ שמשיר השירים הוא ועיקרו שיר אסור לעשותו כמין שיר אלא בקריאתו רש"י], והקורא פסוק בבית המשתאות בלא זמנו, מביא רעה לעולם, מפני שהתורה חוגרת שק, ועומדת לפני הקדוש ברוך הוא ואומרת לפניו, רבונו של עולם, עשאוני בניך ככינור שמנגנים בו לצים. ע"כ.
 

בנציון

משתמש ותיק
כמובן השאלה לאו דווקא לגבי שיר זה, אלא עוד שירים משיר השירים [כגון משכני אחריך; מים רבים וכו'].
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
יש הרבה שירים ידועים שהתקבלו בכל ביהכנ"ס והחצרות והביה"מ משיר השירים
כגון 'מים רבים לא יוכלו' ועוד...
אתה צודק בהערתך אבל כיון שכבר נפוץ שירים משה"ש - יותר נכון למצוא היתר ולא איך לאסור מאחר שלא יתקבל.
כך נלענ"ד
 

יאיר

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
יש הרבה שירים ידועים שהתקבלו בכל ביהכנ"ס והחצרות והביה"מ משיר השירים
כגון 'מים רבים לא יוכלו' ועוד...
אתה צודק בהערתך אבל כיון שכבר נפוץ שירים משה"ש - יותר נכון למצוא היתר ולא איך לאסור מאחר שלא יתקבל.
כך נלענ"ד

ככה זה? כל פעם שנמצא שהציבור בטעות (או לא) עברו על איסור נחפש בנרות "היתר" (מזכיר לי ציבור מסויים מאוד)

אולי נחפש גם היתר לנסיעה בשבת בשביל אחינו החילונים?

זה נשמע/נראה לך הגיוני?!

זו דרכה של תורה?! לא לפי הבנתי

מה שמותר מותר ומה שאסור אסור! (וחומרות מד"ש)
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
א. בזכרוני שהאיסור הוא לאו דוקא שיר השירים, אלא כל פסוקי הקודש.
ב. מה שנהגו להקל כי לשון הגמ' "בית משתאות" ומשמע דוקא דרך קלות ראש,
אך כל שעושה כן בשביל להתעורר בדביקות בה' ית', שרי.
ג. כך זה בזכורני שראיתי בשם גדולי ההוראה וכמדו' גם באורחות רבינו של הקה"י זיע"א, אך איני לוקח אחריות!
 

חדא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
יוסף יוסף אמר:
יש הרבה שירים ידועים שהתקבלו בכל ביהכנ"ס והחצרות והביה"מ משיר השירים
כגון 'מים רבים לא יוכלו' ועוד...
אתה צודק בהערתך אבל כיון שכבר נפוץ שירים משה"ש - יותר נכון למצוא היתר ולא איך לאסור מאחר שלא יתקבל.
כך נלענ"ד

ככה זה? כל פעם שנמצא שהציבור בטעות (או לא) עברו על איסור נחפש בנרות "היתר" (מזכיר לי ציבור מסויים מאוד)

אולי נחפש גם היתר לנסיעה בשבת בשביל אחינו החילונים?

זה נשמע/נראה לך הגיוני?!

זו דרכה של תורה?! לא לפי הבנתי

מה שמותר מותר ומה שאסור אסור! (וחומרות מד"ש)

מה שנהגו רוב ישראל (החרדים לדבר ה') יש לחפש לימוד זכות עליהם, ולא להחליט שכולם טועים
כך דרך רבים מגדולי ישראל מהערוך השלחן ומהרש"ם ועד הגרש"ז אוירבאך ואחרים
 

חדא

משתמש ותיק
בנציון אמר:
כמובן השאלה לאו דווקא לגבי שיר זה, אלא עוד שירים משיר השירים [כגון משכני אחריך; מים רבים וכו'].

ממש לא.
כששרים את הפסוקים במשמעם האמיתי יש הרבה פוסקים שמתירים
אבל כאן השאלה שמסיבים את המשמעות, לשיר שחתן שר לכלתו בחתונה
וזה וודאי אסור.
 

יאיר

משתמש ותיק
חדא אמר:
יאיר אמר:
יוסף יוסף אמר:
יש הרבה שירים ידועים שהתקבלו בכל ביהכנ"ס והחצרות והביה"מ משיר השירים
כגון 'מים רבים לא יוכלו' ועוד...
אתה צודק בהערתך אבל כיון שכבר נפוץ שירים משה"ש - יותר נכון למצוא היתר ולא איך לאסור מאחר שלא יתקבל.
כך נלענ"ד

ככה זה? כל פעם שנמצא שהציבור בטעות (או לא) עברו על איסור נחפש בנרות "היתר" (מזכיר לי ציבור מסויים מאוד)

אולי נחפש גם היתר לנסיעה בשבת בשביל אחינו החילונים?

זה נשמע/נראה לך הגיוני?!

זו דרכה של תורה?! לא לפי הבנתי

מה שמותר מותר ומה שאסור אסור! (וחומרות מד"ש)

מה שנהגו רוב ישראל (החרדים לדבר ה') יש לחפש לימוד זכות עליהם, ולא להחליט שכולם טועים
כך דרך רבים מגדולי ישראל מהערוך השלחן ומהרש"ם ועד הגרש"ז אוירבאך ואחרים

נו זו היתה תגובה צפויה מאוד...

וכי לא ברור לך שזה רק אחרי בירור ההלכה מעיקרה?! וכי משוא פנים יש בדבר?
 

שמעיה

משתמש ותיק
הגאון הצדיק כמלאך ה' רבי ברוך בער ליבוביץ זי''ע היה משורר את הפסוק 'אני ישנה ולבי ער, קול דודי דופק פתחי לי'.
 

בנציון

משתמש ותיק
חדא אמר:
בנציון אמר:
כמובן השאלה לאו דווקא לגבי שיר זה, אלא עוד שירים משיר השירים [כגון משכני אחריך; מים רבים וכו'].

ממש לא.
כששרים את הפסוקים במשמעם האמיתי יש הרבה פוסקים שמתירים
אבל כאן השאלה שמסיבים את המשמעות, לשיר שחתן שר לכלתו בחתונה
וזה וודאי אסור.

אתה מתכוין שבשיר זה יש שאלה נוספת משום שמשנים את המשמעות האמיתית של הפסוק, אבל אני התייחסתי לשאלתו של @פרלמן משה מצד לעשות זמר מפסוק משיר השירים, שלגבי שאלה זו אין נ"מ כמובן אם משנים את המשמעות של הפסוק או לא, וממילא השאלה עומדת על כל השירים של פסוקים משיר השירים.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
הבהרה:
שירת פסוק משה"ש דרך יר"ש כבר נתפשט בכל תפוצות ישראל ונהגו כן רבותינו נוחי עדן כך שאיני רואה מקום להרהר בזה.
שאלתי באה רק על אותו שיר שהופיע לאחרונה ע"י זמר המתפאר שלרגל נישואיו חיבר שיר על "אחותי כלה",
ההוא אינו בוש לגלות ברבים, כי לקח את הפסוק משה"ש המדבר על קוב"ה וכנסת ישראל, והשתמש בו בכוונה פשטית רח"ל.
על זה באה השאלה האם יש צד היתר לשורר או להקשיב לשיר זה?
 

יאיר

משתמש ותיק
גם מה שפשוט לך אינו פשוט כלל ועוד לא נמצא מי שביאר זאת בשופי. כך שמעתי לפני שנים מהרב מיכל זילבר שליט"א.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
יאיר אמר:
גם מה שפשוט לך אינו פשוט כלל ועוד לא נמצא מי שביאר זאת בשופי. כך שמעתי לפני שנים מהרב מיכל זילבר שליט"א.
גאון ישראל וקדושו ר' ברוך בער זי"ע שחיבר שיר אני ישנה מספיק לי.
גדולי ישראל ששרו השבעתי אתכם מספיק לי.
יש גם ניגון עתיק על חיכו ממתקים מבית לובאויטש.
ר' צבי מאיר זילברברג שליט"א הצמיד מנגינה למילים משכני אחריך נרוצה, ומושר המון בציבור.
 

בנציון

משתמש ותיק
אז בעצם אתה עובר לשאלה חדשה, את השאלה הראשונה ששאלת האם מותר לשיר זמר משיר השירים אתה פושט שאין בעיה, וכעת אתה שואל שאלה חדשה מצד עיוות הפשט.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
בנציון אמר:
אז בעצם אתה עובר לשאלה חדשה, את השאלה הראשונה ששאלת האם מותר לשיר זמר משיר השירים אתה פושט שאין בעיה, וכעת אתה שואל שאלה חדשה מצד עיוות הפשט.
זאת היתה כוונתי מלכתחילה, לכן ציינתי שהשיר חובר ע"י חתן ליום נישואיו.
בעצם יתכן שהדבר תלוי בכוונת מי ששר את השיר, ואין נפק"מ מה היו כוונותיו של מחבר השיר.
אבל צריך את @בן של רב או @המימד להסביר כי המחשבה אינה נכונה.
 

שמעיה

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
הבהרה:
שירת פסוק משה"ש דרך יר"ש כבר נתפשט בכל תפוצות ישראל ונהגו כן רבותינו נוחי עדן כך שאיני רואה מקום להרהר בזה.
שאלתי באה רק על אותו שיר שהופיע לאחרונה ע"י זמר המתפאר שלרגל נישואיו חיבר שיר על "אחותי כלה",
ההוא אינו בוש לגלות ברבים, כי לקח את הפסוק משה"ש המדבר על קוב"ה וכנסת ישראל, והשתמש בו בכוונה פשטית רח"ל.
על זה באה השאלה האם יש צד היתר לשורר או להקשיב לשיר זה?
וכי יש שאלה? ברור שאסור! ועל זה חגרה שיר השירים שק לפני הקב''ה. רחמנא לצלן.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמעיה אמר:
פרלמן משה אמר:
הבהרה:
שירת פסוק משה"ש דרך יר"ש כבר נתפשט בכל תפוצות ישראל ונהגו כן רבותינו נוחי עדן כך שאיני רואה מקום להרהר בזה.
שאלתי באה רק על אותו שיר שהופיע לאחרונה ע"י זמר המתפאר שלרגל נישואיו חיבר שיר על "אחותי כלה",
ההוא אינו בוש לגלות ברבים, כי לקח את הפסוק משה"ש המדבר על קוב"ה וכנסת ישראל, והשתמש בו בכוונה פשטית רח"ל.
על זה באה השאלה האם יש צד היתר לשורר או להקשיב לשיר זה?
וכי יש שאלה? ברור שאסור! ועל זה חגרה שיר השירים שק לפני הקב''ה. רחמנא לצלן.
ברור אצלך שהדבר תלוי בכוונת מחבר השיר?
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאלתי אינה על מחבר השיר המלחין והמבצע.
הנידון הוא על עצם השיר, מאחר שמותר לשיר פסוקי שה"ש בכוונה טהורה, איך יש להתיייחס לשיר כגון זה.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמעיה אמר:
פרלמן משה אמר:
הבהרה:
שירת פסוק משה"ש דרך יר"ש כבר נתפשט בכל תפוצות ישראל ונהגו כן רבותינו נוחי עדן כך שאיני רואה מקום להרהר בזה.
שאלתי באה רק על אותו שיר שהופיע לאחרונה ע"י זמר המתפאר שלרגל נישואיו חיבר שיר על "אחותי כלה",
ההוא אינו בוש לגלות ברבים, כי לקח את הפסוק משה"ש המדבר על קוב"ה וכנסת ישראל, והשתמש בו בכוונה פשטית רח"ל.
על זה באה השאלה האם יש צד היתר לשורר או להקשיב לשיר זה?
וכי יש שאלה? ברור שאסור! ועל זה חגרה שיר השירים שק לפני הקב''ה. רחמנא לצלן.
יש למחות במי ששר?
 

בנציון

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
שאלתי אינה על מחבר השיר המלחין והמבצע, הוא בודאי עשה דבר אסור, מסכן שוגג, הקב"ה יחזירו בתשובה.
הנידון הוא על עצם השיר, מאחר שמותר לשיר פסוקי שה"ש בכוונה טהורה, איך יש להתיייחס לשיר כגון זה.

מה זה משנה מה כיוון המלחין? אני מכוין את הכוונה האמיתית.
 
A

Anonymous

Guest
בנציון אמר:
פרלמן משה אמר:
שאלתי אינה על מחבר השיר המלחין והמבצע, הוא בודאי עשה דבר אסור, מסכן שוגג, הקב"ה יחזירו בתשובה.
הנידון הוא על עצם השיר, מאחר שמותר לשיר פסוקי שה"ש בכוונה טהורה, איך יש להתיייחס לשיר כגון זה.

מה זה משנה מה כיוון המלחין? אני מכוין את הכוונה האמיתית.
נו באמת, סוג ניגונים אלו אינו מביא ליראת שמים.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
[highlight=yellow]מי לא יחוש להכניס עצמו וכל העולם לספק סכנה ח"ו
חז"ל אמרו "מביא רעה לעולם"!
[/highlight]
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
בנציון אמר:
פרלמן משה אמר:
שאלתי אינה על מחבר השיר המלחין והמבצע, הוא בודאי עשה דבר אסור, מסכן שוגג, הקב"ה יחזירו בתשובה.
הנידון הוא על עצם השיר, מאחר שמותר לשיר פסוקי שה"ש בכוונה טהורה, איך יש להתיייחס לשיר כגון זה.

מה זה משנה מה כיוון המלחין? אני מכוין את הכוונה האמיתית.
השיר הזה מורכב משני פסוקים בשני פרקים שונים בשיר השירים, - הצירוף ביניהם הוא הכוונה של המלחין.
איך אתה מכוין את הכוונה האמיתית? איזה כוונה אמיתית נודעה לך פתאום בצירוף ב' הפסוקים?
 

חדא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
חדא אמר:
יאיר אמר:
ככה זה? כל פעם שנמצא שהציבור בטעות (או לא) עברו על איסור נחפש בנרות "היתר" (מזכיר לי ציבור מסויים מאוד)

אולי נחפש גם היתר לנסיעה בשבת בשביל אחינו החילונים?

זה נשמע/נראה לך הגיוני?!

זו דרכה של תורה?! לא לפי הבנתי

מה שמותר מותר ומה שאסור אסור! (וחומרות מד"ש)

מה שנהגו רוב ישראל (החרדים לדבר ה') יש לחפש לימוד זכות עליהם, ולא להחליט שכולם טועים
כך דרך רבים מגדולי ישראל מהערוך השלחן ומהרש"ם ועד הגרש"ז אוירבאך ואחרים

נו זו היתה תגובה צפויה מאוד...

וכי לא ברור לך שזה רק אחרי בירור ההלכה מעיקרה?! וכי משוא פנים יש בדבר?

דמי מר כבר בי רב דחד יומא
יש מושג בפוסקים של לימוד זכות, אף שיתכן מלכתחילה לא היו פוסקים כך, וזה כמו שעת הדחק, וכדומה
 
חלק עליון תַחתִית