זמן עלות השחר

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
מי שיכול להוסיף ביאור וליישב את ענין המעלות, בפרט לפי מנהג אבותינו ורבותינו באירופה ובארצות ספרד וכו', יהיה לו זכות גדולה.
 

יונה

משתמש רשום
החשבון של 16.1 מעלות הוא המקום שבה נמצאה החמה 72 דקות לפני הזריחה כשהיום ולילה שוים. ולפיה מחשבים כל השנה.
 

יהושע

משתמש ותיק
אאא אמר:
שיעור ד' מיל [72 דק'] כן כתוב בפוסקים.
הרמב"ם מביא זאת, והמגן אברהם, והמשנה ברורה בביאור הלכה, ועוד ועוד ועוד.
אתה יכול לציין מראה מקום איפה הרמבם והמשנה ברורה והמג"א,? וגם הרי כתבו גם הסימן של האיר המזרח ומה נעשה כשהם סותרים? האם גם במקומות הצפונים בקיץ נלך בתר ד מילים? ועדיין לא הסברת מה זה שונה מצאת הכוכבים, והגרא והפרח והמנחת כהן כתבו להדיא שאעפ שהפוסקים סתמו דבריהם צריכים לפרש שכוונתם בניסן ותשרי בא"י.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
לא הבאתי שום חידושים. תעשה חיפוש באחד המאגרים ותמצא.

השאלה היא לגבי המעלות.

אז איך מחשבים את עלות השחר לפי הפרי חדש והמנחת כהן?
 

יהושע

משתמש ותיק
אאא אמר:
מי שיכול להוסיף ביאור וליישב את ענין המעלות, בפרט לפי מנהג אבותינו ורבותינו באירופה ובארצות ספרד וכו', יהיה לו זכות גדולה.
אם אני מבין נכון זה שמה שאתה טוען זה שנכון שהמנחת כהן והפר״ח והגר״א והבעה״ת ועוד כתבו שבמקומות צפוניים ובקיץ הנשף יותר ארוך, רק הם לא כתבו שהדרך לחשבן את זה זה ע״י מעלות. אבל מה נעשה והדבר נבדק ע״י מומחים ונמצא שזה הדרך הנכון לחשבן את זה, וממה שהאחרונים לא כתבו דרך החישוב הזאת אין ראיה שלא סברו ככה, רק או שלא ידעו או שלא היו בטוחים שזה הדרך הנכונה כיון שלא היה להם כלים לבדוק את זה.

ואם כוונתך לשאול שנהגו לחשוב עלות השחר יותר מאוחר, זה לא קשה כי הם החליטו לפי ראות העין ולא היה להם דרך לבדוק לפי מעלות, וכיון שהאור הקלוש בקצה המזרח קשה להבחין בו רק במקום חשוך מוחלט ואויר נקי אז מאוד מצוי לטעות בזה, אבל כיון שהתברר שד׳ מיל בא״י יותר מוקדם אז לא צריך להמשיך לנהוג מנהג שברור שזה טעות.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה רבה.
ומכל מקום ראוי לבאר יותר.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
הקושיא העיקרית זה, שלא יתכן שבמשך מאות או אלפי שנים לא ידעו אבותינו מתי זמן עלות השחר, ורק כעת עם גילוי חישוב המעלות זה התברר.
 

יהושע

משתמש ותיק
אאא אמר:
הקושיא העיקרית זה, שלא יתכן שבמשך מאות או אלפי שנים לא ידעו אבותינו מתי זמן עלות השחר, ורק כעת עם גילוי חישוב המעלות זה התברר.
איך הגעת לאלפי שנים? ולמה לא יכול להיות במאתיים שנה האחרונות נשתכח זמן עלות השחר המדוייק ברוב ישראל? כבר היה לעולמים שנשתכח הלכות וחזרו .
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
האם החישוב של עלות השחר במעלות, הוא כן גם לגבי צאת הכוכבים שצריך לחשב 72 דקות במעלות?
 

כרם

משתמש ותיק
אאא אמר:
הקושיא העיקרית זה, שלא יתכן שבמשך מאות או אלפי שנים לא ידעו אבותינו מתי זמן עלות השחר, ורק כעת עם גילוי חישוב המעלות זה התברר.

עד המצאת השעון, היו מביטים לצד מזרח וקובעים עה"ש לפי ראיית העין - ייתכן והיו שגיאות, כמו ביום המעונן וכדו', כמו בזמן הגמ' עם צאת הכוכבים.
לאחר המצאת השעון, או יותר נכון, אחרי ההשתעבדות לשעון, אי אפשר לעשות לוח לפי השעון על ראיית העין, והוצרכו לקחת את העקרונות ההלכתיים, ולתרגם אותם לשפה של השעון.
רק מאז, התחילו הבעיות של הגדרת זמן עה"ש.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהושע אמר:
אאא אמר:
האם החישוב של עלות השחר במעלות, הוא כן גם לגבי צאת הכוכבים שצריך לחשב 72 דקות במעלות?

ברור, למה שיהיה הבדל.

האם כן נהגו ברוב הקהילות שנקטו זמן ר"ת?
 

יהושע

משתמש ותיק
אאא אמר:
יהושע אמר:
אאא אמר:
האם החישוב של עלות השחר במעלות, הוא כן גם לגבי צאת הכוכבים שצריך לחשב 72 דקות במעלות?

ברור, למה שיהיה הבדל.

האם כן נהגו ברוב הקהילות שנקטו זמן ר"ת?

הרוב הקהילות נהגו או כהמנחת כהן או 72 דקות, היו מעט קהילות שנהגו יותר מ72 ויש שנהגו תשעים דקות ויש שנהגו זמניות ובדברי יציב כותב שהיו קהילות בפולין שנהגו יותר מתשעים דקות.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
נמצא דלפי מה שכתבתם באשכול זה, צריך לשמור זמן ר"ת לפי מעלות דווקא.
ויישר כח על מה שהבאת את הדברי יציב שיש מקומות שנהגו יותר מתשעים דק'. נמצא שיש סמך גדול לזמן המעלות.
יהושע אמר:
ובדברי יציב כותב שהיו קהילות בפולין שנהגו יותר מתשעים דקות.
 

יהושע

משתמש ותיק
אאא אמר:
נמצא דלפי מה שכתבתם באשכול זה, צריך לשמור זמן ר"ת לפי מעלות דווקא.
ויישר כח על מה שהבאת את הדברי יציב שיש מקומות שנהגו יותר מתשעים דק'. נמצא שיש סמך גדול לזמן המעלות.
יהושע אמר:
ובדברי יציב כותב שהיו קהילות בפולין שנהגו יותר מתשעים דקות.

גם הרב מסטריז׳וב כתב שבקיץ צריך לחכות יותר מ72, והמנחת אלעזר כותב במקומותיהם שנהשף מאריך צריך אפילו בחורף לחכות יוצר מ72, וכן הגה״ק מסאטמר החמיר בהונגריה יוצר מ72 וכן בלונדון בקיץ צווה להחמיר יותר מ72, ואני תמה האיך באמריקה בקיץ לא צווה להחמיר יותר מ72 דקות רק החמיר לעצמו הרי ידע שבאמריקה בקיץ מאריך הנשף יותר מבניסן ותשרי באר״י.

ותמוה מאוד מנהג רוב הקהילות לפני השואה, שמצד אחד הקילו כר״ת אבל לא יותר מזמן המנחת כהן או 72, ומצד שני זמן העלות היה בין 12 ל14 מעלות, הרי בגמרא מבואר שהנשפים של בוקר וערב שווים, וכן תמוה מנהג כמה קהילות בחו״ל שנוהגים גם לעניין עלות השחר 72 דקות שוות גם לקולא וזה מנהג שלא היה מעולם ואין לזה שום מקום ומקור וסברא בהלכה.
 
חלק עליון תַחתִית