אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
פותח הנושא - הודעות: 1475
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 1960 פעמים
- קיבל תודה: 468 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
שאלה לי אל חו"ר פורום התורה, אשמח אם מישהו יאיר את עיני.
במתניתין נדה יא. נאמר "אע"פ שאמרו [שאשה שיש לה וסת - רש"י] דיה שעתה (כלומר שאם מצאה דם אינה מטמאה למפרע), צריכה להיות בודקת.
והרי בדף ד: אמר ר"י אמר שמואל שכל מטרת הבדיקות היא לשעבר, דהיינו להחזיק את הטהרות שעסקה בהן קודם הבדיקה לטהורות ודאי, וא"כ מה מועילה הבדיקה שתבדוק, הרי ממילא לא נטמא את הטהרות שעסקה בהן למפרע!
וכבר שאלתי לכמה ת"ח ואין מגיד לי.
וידעתי גם ידעתי דברי התוס' לט. שצריכה להיות בודקת היינו בשעת ווסתה, אך כבר תמה רעק"א (בתוספותיו על המשנה) דאז פשיטא שבודקת. ועוד ק' דאז אינה משמשת ובמשנה איירינן גם בבדיקות דשעת תשמיש.
[ואגב, כיון שמוכח שהמשנה עוסקת בבדיקות שלא בשעת ווסתה, א"כ לכאו' גם מה שאמרו דדיה שעתה היינו אפי' שלא בשעת ווסתה, ודלא כב' אוקימתות הגמ' ד:.
וברעק"א שם קצת משמע דנוגע בזה ופוסק בסכינא חריפא, דדיה שעתה בשעת ווסתה ובודקת שלא בשעת ווסתה, וצ"ע.]
במתניתין נדה יא. נאמר "אע"פ שאמרו [שאשה שיש לה וסת - רש"י] דיה שעתה (כלומר שאם מצאה דם אינה מטמאה למפרע), צריכה להיות בודקת.
והרי בדף ד: אמר ר"י אמר שמואל שכל מטרת הבדיקות היא לשעבר, דהיינו להחזיק את הטהרות שעסקה בהן קודם הבדיקה לטהורות ודאי, וא"כ מה מועילה הבדיקה שתבדוק, הרי ממילא לא נטמא את הטהרות שעסקה בהן למפרע!
וכבר שאלתי לכמה ת"ח ואין מגיד לי.
וידעתי גם ידעתי דברי התוס' לט. שצריכה להיות בודקת היינו בשעת ווסתה, אך כבר תמה רעק"א (בתוספותיו על המשנה) דאז פשיטא שבודקת. ועוד ק' דאז אינה משמשת ובמשנה איירינן גם בבדיקות דשעת תשמיש.
[ואגב, כיון שמוכח שהמשנה עוסקת בבדיקות שלא בשעת ווסתה, א"כ לכאו' גם מה שאמרו דדיה שעתה היינו אפי' שלא בשעת ווסתה, ודלא כב' אוקימתות הגמ' ד:.
וברעק"א שם קצת משמע דנוגע בזה ופוסק בסכינא חריפא, דדיה שעתה בשעת ווסתה ובודקת שלא בשעת ווסתה, וצ"ע.]
-
- הודעות: 296
- הצטרף: 18 נובמבר 2020, 11:33
- נתן תודה: 84 פעמים
- קיבל תודה: 100 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
לפי איך שזכור לי יש פלתי שאומר שצריכה לבדוק משום חשש שמא תקבע וסת
-
פותח הנושא - הודעות: 1475
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 1960 פעמים
- קיבל תודה: 468 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 296
- הצטרף: 18 נובמבר 2020, 11:33
- נתן תודה: 84 פעמים
- קיבל תודה: 100 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
עין שם בגמ' במחלוקת ר"ל ור"י האם קובעת וסת בימי נדתה ואם קובעת הגמ' אומרת שצריך לבדוק שמא תקבע וסת אחר
-
פותח הנושא - הודעות: 1475
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 1960 פעמים
- קיבל תודה: 468 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
מהיכי תיתי שהגמ' מדברת באשה שכבר יש לה וסת?
כבודו מדייק מרש"י ד"ה שפיר?
-
- הודעות: 296
- הצטרף: 18 נובמבר 2020, 11:33
- נתן תודה: 84 פעמים
- קיבל תודה: 100 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
האם למישהו יש ראיה האם יש חיוב לבדוק בזמן הוסת רק מחמת חשש שמא יבוא או דלמא שיש חיוב גם אם ברור שבעלה מחוץ לעיר ולא יכול להגיע לתקופה ארוכה בשביל שתדע מה וסתה לפעמים הבאות וא"כ בעונה בינונית אין חשש זה או שנאמר שיש חיוב לבדוק בכל מצב אפילו שבאלמנה ופנויה אין דין זה ומה יהיה הדין באשה שבעלה צמח ל"ע הרי פשוט מסברא שהיא לא צריכה לבדוק זה שאלה שלי מפעם ואני זוכר שמהגמ' כאן לא היה לי ראיה ברורה כי אולי מדבר דוקא לטהרות כי לבעלה ברור שלא צריך לחפש עוד וסתות ונראה לי שע"ז יש פלתי
-
פותח הנושא - הודעות: 1475
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 1960 פעמים
- קיבל תודה: 468 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 296
- הצטרף: 18 נובמבר 2020, 11:33
- נתן תודה: 84 פעמים
- קיבל תודה: 100 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
אינני זוכר כרגע כל מה שכתוב בענין כתוב לי באיזה מקום ואני אבדוק זאת מחר בל"נ
-
- הודעות: 296
- הצטרף: 18 נובמבר 2020, 11:33
- נתן תודה: 84 פעמים
- קיבל תודה: 100 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
לפי חשבונך בסוגריים אז אין שאלה כל שאלתך רק בגלל שנראה לך קשה לחלק את דין זה שכתוב במשנה שדיה שעתה נאמר על שעת וסת ובודקת נאמר שלא על שעת וסתה וזה דלא כהגמ' שם שבמפורש כותבת במשנה ששלא בשעת וסתה לא אמרינן דיה שעתה
-
- הודעות: 1973
- הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
- נתן תודה: 867 פעמים
- קיבל תודה: 543 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
לא הבנתי את הקושיה.סנגורן של ישראל כתב: ↑28 אפריל 2021, 01:02שאלה לי אל חו"ר פורום התורה, אשמח אם מישהו יאיר את עיני.
במתניתין נדה יא. נאמר "אע"פ שאמרו [שאשה שיש לה וסת - רש"י] דיה שעתה (כלומר שאם מצאה דם אינה מטמאה למפרע), צריכה להיות בודקת.
והרי בדף ד: אמר ר"י אמר שמואל שכל מטרת הבדיקות היא לשעבר, דהיינו להחזיק את הטהרות שעסקה בהן קודם הבדיקה לטהורות ודאי, וא"כ מה מועילה הבדיקה שתבדוק, הרי ממילא לא נטמא את הטהרות שעסקה בהן למפרע!
לאחר הבדיקה לא יאכלו את הטהרות שעסקה בהן למפרע.
-
- הודעות: 957
- הצטרף: 17 מרץ 2021, 05:24
- נתן תודה: 265 פעמים
- קיבל תודה: 346 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
מ אלישע כתב: ↑28 אפריל 2021, 02:57לא הבנתי את הקושיה.סנגורן של ישראל כתב: ↑28 אפריל 2021, 01:02שאלה לי אל חו"ר פורום התורה, אשמח אם מישהו יאיר את עיני.
במתניתין נדה יא. נאמר "אע"פ שאמרו [שאשה שיש לה וסת - רש"י] דיה שעתה (כלומר שאם מצאה דם אינה מטמאה למפרע), צריכה להיות בודקת.
והרי בדף ד: אמר ר"י אמר שמואל שכל מטרת הבדיקות היא לשעבר, דהיינו להחזיק את הטהרות שעסקה בהן קודם הבדיקה לטהורות ודאי, וא"כ מה מועילה הבדיקה שתבדוק, הרי ממילא לא נטמא את הטהרות שעסקה בהן למפרע!
לאחר הבדיקה לא יאכלו את הטהרות שעסקה בהן למפרע.
שבתוך הדיה שעתה?
-
- הודעות: 781
- הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
- נתן תודה: 66 פעמים
- קיבל תודה: 199 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
נכון שאשה זו יש לה חזקת טהרה אבל הכלל הוא שגם במקום חזקה, היכא דאפשר לברר מבררינן, ולכן היא חייבת בדיקה כי אם תראה, שלא תטמא טהרות מכאן ולהבא
-
- הודעות: 296
- הצטרף: 18 נובמבר 2020, 11:33
- נתן תודה: 84 פעמים
- קיבל תודה: 100 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
עין בערל"נ במקום שבאר לפי רש"י ד"ה שפיר שמדובר באשה שיש לה וסת ובכ"ז צריכה לבדוק וכן מוכח מהראשונים שמוכיחים דלא כהראב"ד שוסת זה כל הימים שרואה דא"כ גם לר"י צריכה לבדוק משום להמשיך את הוסת ואם נאמר דבאשה שיש לה וסת לא צריך לבדוק אם יש וסת אחרת למה תצטרך לבדוק בימי נדתה הרי יש לה וסת אחרת ועין במילואים סימן ג' בספר סוגה בשושנים[נמצא באוצר החכמה] שדן בכל ענין זה
-
- הודעות: 1387
- הצטרף: 28 אוקטובר 2020, 18:15
- נתן תודה: 685 פעמים
- קיבל תודה: 810 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
איני שקוע בסוגייא כעת ולא רציתי להשיב מקופיא אך היות והתמהמה הדברים הבאים, אכתוב מה שבזכרוני ואם שגיתי ה' הטוב יכפר
הנה אם ל"א די' שעתה שלא בשעת וסתה הרי דקושייא מעיקרא ליתא
אך באמת אם כן הוא הרי מוכח מהמשנה גופא (מחיוב הבדיקה) של"א דיה שעתה וזה לא יתכן כי הרי בגמ' דנה בזה ויש צד עכ"פ דדי' שעתה גם שלא בשעת וסתה וע"כ שחיוב הבדיקה שייך גם אם די' שעתה
ובזכרוני שהתירוץ לקושייא הנ"ל
שהן אמת שעיקר התקנה היה לעניין לטהר הטהרות למפרע מ"מ אם יש משמעות כלשהו לבדיקה, הרי דתקנה לא זזה ממקומה
וכן מוכח מהגמ' בדי"א מבואר דאם קבעה וסת בימי נדתה יש חיוב בדיקה גם שתקבע וסת שבוודאי לא ע"ז היה עיקר תקנת הבדיקה
ובזה מיושב מו"מ האחרונים שרוצים להוכיח מסוגייא זו חיוב בדיקה בוסת שאינו קבוע דלא כהבית יוסף בסימן קפ"ד, ולפי הנ"ל ליכא להוכיח מידי מכיוון שכל שיש משמעות כלשהי לבדיקה שוב לא זזה תקנה ממקומה אך כ"ז בזמן טהרות שיש עליה חיוב בדיקה בעלמא
וה"ה לנ"ד
אקווה שהובנתי
הנה אם ל"א די' שעתה שלא בשעת וסתה הרי דקושייא מעיקרא ליתא
אך באמת אם כן הוא הרי מוכח מהמשנה גופא (מחיוב הבדיקה) של"א דיה שעתה וזה לא יתכן כי הרי בגמ' דנה בזה ויש צד עכ"פ דדי' שעתה גם שלא בשעת וסתה וע"כ שחיוב הבדיקה שייך גם אם די' שעתה
ובזכרוני שהתירוץ לקושייא הנ"ל
שהן אמת שעיקר התקנה היה לעניין לטהר הטהרות למפרע מ"מ אם יש משמעות כלשהו לבדיקה, הרי דתקנה לא זזה ממקומה
וכן מוכח מהגמ' בדי"א מבואר דאם קבעה וסת בימי נדתה יש חיוב בדיקה גם שתקבע וסת שבוודאי לא ע"ז היה עיקר תקנת הבדיקה
ובזה מיושב מו"מ האחרונים שרוצים להוכיח מסוגייא זו חיוב בדיקה בוסת שאינו קבוע דלא כהבית יוסף בסימן קפ"ד, ולפי הנ"ל ליכא להוכיח מידי מכיוון שכל שיש משמעות כלשהי לבדיקה שוב לא זזה תקנה ממקומה אך כ"ז בזמן טהרות שיש עליה חיוב בדיקה בעלמא
וה"ה לנ"ד
אקווה שהובנתי
-
- הודעות: 296
- הצטרף: 18 נובמבר 2020, 11:33
- נתן תודה: 84 פעמים
- קיבל תודה: 100 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
עין תורא"ש במקום שבאמת נשאר בצ"ע שלא מצאנו בדיקה בשביל לקבוע וסת
-
פותח הנושא - הודעות: 1475
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 1960 פעמים
- קיבל תודה: 468 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
כבר התלהבתי, אבל נזכרתי שלדעת כל הראשונים גם ד' נשים המסולקות דמים דיין שעתן ואפ"ה בודקות...
[ואגב, יש לי כדמות ראיה לזה, מהא דבתולה שדמיה טהורין אינה משמשת בעידים, אך משמע שבודקת שחרית וערבית. והנה אם איירי באשה שכבר ראתה, א"כ אין לה אלא יום אחד לב"ה. וביום התשמיש ודאי אי"צ בדיקה דאף אם ישתנה מראית הדם תלינן שהשתנה מחמת התשמיש, וא"כ ודאי איירי בתינוקת שהגיע זמנה ולא ראתה, שיש לה ד' ימים, וחזינן דבעיא בדיקה אף דהיא מסולקת דמים.
והנה החשבון הזה כבר מופיע בתוס' רעק"א על המשנה כאן, אך הוא מציג זאת כפי' רש"י, ואילו אני הוכחתי שאיירי בהגיע זמנה לראות ולא ראתה. ודוק.]
-
פותח הנושא - הודעות: 1475
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 1960 פעמים
- קיבל תודה: 468 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
כל אשה שבודקת מטרת הבדיקה היא שאם תמצא דם לא יאכלו את מה שעסקה בו קודם הבדיקה, דמטמאה למפרע.מ אלישע כתב: ↑28 אפריל 2021, 02:57לא הבנתי את הקושיה.סנגורן של ישראל כתב: ↑28 אפריל 2021, 01:02שאלה לי אל חו"ר פורום התורה, אשמח אם מישהו יאיר את עיני.
במתניתין נדה יא. נאמר "אע"פ שאמרו [שאשה שיש לה וסת - רש"י] דיה שעתה (כלומר שאם מצאה דם אינה מטמאה למפרע), צריכה להיות בודקת.
והרי בדף ד: אמר ר"י אמר שמואל שכל מטרת הבדיקות היא לשעבר, דהיינו להחזיק את הטהרות שעסקה בהן קודם הבדיקה לטהורות ודאי, וא"כ מה מועילה הבדיקה שתבדוק, הרי ממילא לא נטמא את הטהרות שעסקה בהן למפרע!
לאחר הבדיקה לא יאכלו את הטהרות שעסקה בהן למפרע.
אך אשה שיש לה וסת דיה שעתה, כלומר שגם אם תמצא דם - הטהרות שעסקה בהן טהורות, ואין שום מניעה מלאכלם. ולכן שאלתי בדיקה זו למה.
-
פותח הנושא - הודעות: 1475
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 1960 פעמים
- קיבל תודה: 468 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 296
- הצטרף: 18 נובמבר 2020, 11:33
- נתן תודה: 84 פעמים
- קיבל תודה: 100 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
וכאן אי אפשר לומר בשביל לקבוע וסת דהרי מעוברת ומינקת הרי אינם קובעות וסתסנגורן של ישראל כתב: ↑28 אפריל 2021, 19:29כבר התלהבתי, אבל נזכרתי שלדעת כל הראשונים גם ד' נשים המסולקות דמים דיין שעתן ואפ"ה בודקות...
-
פותח הנושא - הודעות: 1475
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 1960 פעמים
- קיבל תודה: 468 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
לכשתידוק היטב בגמ' שם תראה שהגמ' לא דנה בזה כלל, אלא רק אליבא דמאן המשנה. ולא היה צד שהמשנה איירי שלא בשעת וסתה.
ואדרבה, חשבתי לומר שהכרח הגמ' דאיירי בשעת וסתה הוא מחמת שאלתי, אלא שאח"כ נזכרתי שהשאלה קשה כאמור גם בד' נשים...
-
פותח הנושא - הודעות: 1475
- הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
- נתן תודה: 1960 פעמים
- קיבל תודה: 468 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
יפה מאד.מחכים כתב: ↑28 אפריל 2021, 14:36ובזכרוני שהתירוץ לקושייא הנ"ל
שהן אמת שעיקר התקנה היה לעניין לטהר הטהרות למפרע מ"מ אם יש משמעות כלשהו לבדיקה, הרי דתקנה לא זזה ממקומה
וכן מוכח מהגמ' בדי"א מבואר דאם קבעה וסת בימי נדתה יש חיוב בדיקה גם שתקבע וסת שבוודאי לא ע"ז היה עיקר תקנת הבדיקה
ובזה מיושב מו"מ האחרונים שרוצים להוכיח מסוגייא זו חיוב בדיקה בוסת שאינו קבוע דלא כהבית יוסף בסימן קפ"ד, ולפי הנ"ל ליכא להוכיח מידי מכיוון שכל שיש משמעות כלשהי לבדיקה שוב לא זזה תקנה ממקומה אך כ"ז בזמן טהרות שיש עליה חיוב בדיקה בעלמא
וה"ה לנ"ד
חידוש שלך?
אגב, בכיוון הזה הלך גם תוס' לט. לגבי ד' נשים, עיי"ש.
-
- הודעות: 1387
- הצטרף: 28 אוקטובר 2020, 18:15
- נתן תודה: 685 פעמים
- קיבל תודה: 810 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
אני לא זוכר (וכידוע מאמר העולם שהזכרון גנב)
אבל עכ"פ כ"ה ביאור העניין בזכרוני מלמדי סוגיות אלו
-
- הודעות: 296
- הצטרף: 18 נובמבר 2020, 11:33
- נתן תודה: 84 פעמים
- קיבל תודה: 100 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
שיטת הרשב"א ותורא"ש בדף ט שמעוברת ומיניקת אינם צריכות לבדוק כי הם מסולקות דמים ורק בזקנה ובתולה ששייך קביעת וסת צריכות להיות בודקות והמשנה שדיין שעתן לא הולכת על שני אלוסנגורן של ישראל כתב: ↑28 אפריל 2021, 19:29כבר התלהבתי, אבל נזכרתי שלדעת כל הראשונים גם ד' נשים המסולקות דמים דיין שעתן ואפ"ה בודקות...
-
- הודעות: 3714
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 791 פעמים
- קיבל תודה: 2087 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
איני מונח כעת
אבל זו אחת מהראיות שעיקר הבדיקות נתקנו להבא, כמ"ש כל היד המרבה לבדוק כו' (ומודה שמאי בהם, וזה ענין משמשת בעדים, ועסוקה בטהרות דחייבת לבדוק אינה עסוקה בקדשים שרק הם טמאים למפרע לחד לישנא, וכנראה אפילו אינה דוקא עסוקה בתרומה, ובפוסקים דימו שחרית וערבית דטהרות לבדיקות ז' נקיים, ועוד)
ולשון הגמ' בדף ד' ע"ב לא מתפרשא אעיקר התקנה אלא מבארת שתקנת מעת לעת מתבססת על זה שאשה אמורה לבדוק שחרית וערבית והבדיקות מועילות למפרע.
וכן אפשר לדייק מדברי הראשונים.
וכ"כ החזו"א.
-
- הודעות: 1861
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 1240 פעמים
- קיבל תודה: 1143 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
אני לא בטוח שזו שאלתך, אבל אעתיק כאן מן הרשום אצלי [ג''א איני מונח כעת]
נדה ד' ע"ב. א"ר מאי טעמייהו דרבנן וכו' חכמים תקנו להן לבנות ישראל שיהו בודקות עצמן שחרית וערבית שחרית להכשיר טהרות של לילה וערבית להכשיר טהרות של יום וזו הואיל ולא בדקה הפסידה עונה מאי עונה עונה יתירה כו' ע"כ. ועי' פרש"י דפי' דעונה אחת מפסידה מעיקר הדין ועונה אחת משום קנס.
וצ"ע, דמהו תחילת דבר זה, דהא אמרת דסיבת הקנס היא משום שלא בדקה כתקנת חכמים לבדוק שחרית וערבית, ומאיזו סיבה אמרו חכמים לבדוק שחרית [לדוגמא], הא פרש"י דהיינו כדי שלא תטמא טהרות של ערבית הקודם אם תמצא טמאה בערב הבא, ומדוע בלא בדיקתה יש לטהרות דערבית להיות טמאין, הא נת' דאין טומאתן אלא משום קנס, ולפני הקנס היו טהורין, וא"כ איך הוא תחילת ענין זה.
שו"ר שכבר עמד בזה ב'מראה כהן', ועי"ש מה שביאר, ולא הבנתי דבריו, הא אכתי מאיזו סיבה יש לבדוק שחרית, דאי משום שאם תראה ערבית תדע שאמש היתה טהורה הא אמרת דרק לעונה אחת יש לחשוש כשרואה דם וא"כ בלא"ה לא היינו חוששים לאמש, ומה מועיל מה שהיא יודעת לאחר העונה שהיא טהורה, וצ"ע.
וכן עמד בזה בספר חדוד הלכות [להס"ט], ועי"ש מה שפי' לולא פי' רש"י, וכן מה שפי' בדוחק בד' רש"י.
נדה ד' ע"ב. א"ר מאי טעמייהו דרבנן וכו' חכמים תקנו להן לבנות ישראל שיהו בודקות עצמן שחרית וערבית שחרית להכשיר טהרות של לילה וערבית להכשיר טהרות של יום וזו הואיל ולא בדקה הפסידה עונה מאי עונה עונה יתירה כו' ע"כ. ועי' פרש"י דפי' דעונה אחת מפסידה מעיקר הדין ועונה אחת משום קנס.
וצ"ע, דמהו תחילת דבר זה, דהא אמרת דסיבת הקנס היא משום שלא בדקה כתקנת חכמים לבדוק שחרית וערבית, ומאיזו סיבה אמרו חכמים לבדוק שחרית [לדוגמא], הא פרש"י דהיינו כדי שלא תטמא טהרות של ערבית הקודם אם תמצא טמאה בערב הבא, ומדוע בלא בדיקתה יש לטהרות דערבית להיות טמאין, הא נת' דאין טומאתן אלא משום קנס, ולפני הקנס היו טהורין, וא"כ איך הוא תחילת ענין זה.
שו"ר שכבר עמד בזה ב'מראה כהן', ועי"ש מה שביאר, ולא הבנתי דבריו, הא אכתי מאיזו סיבה יש לבדוק שחרית, דאי משום שאם תראה ערבית תדע שאמש היתה טהורה הא אמרת דרק לעונה אחת יש לחשוש כשרואה דם וא"כ בלא"ה לא היינו חוששים לאמש, ומה מועיל מה שהיא יודעת לאחר העונה שהיא טהורה, וצ"ע.
וכן עמד בזה בספר חדוד הלכות [להס"ט], ועי"ש מה שפי' לולא פי' רש"י, וכן מה שפי' בדוחק בד' רש"י.
-
- הודעות: 3714
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 791 פעמים
- קיבל תודה: 2087 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
והתשובה כנ"ל, שחיוב הבדיקות והטומאה למפרע אינם תולדה אחד של השני, אלא כל אחד מהם נתקן כסייג לטהרות.
וכשבאו חכמים לקצוב הטומאה למפרע, שלא להפריז על מדותיהם, התחשבו בחיוב הבדיקות, שגורם שאשה שמקיימת תקנת חכמים לעולם לא תטמא יותר מעונה, ומתאים שזו שלא קיימה את התקנה תגרום בזה לעצמה טומאת עוד עונה.
-
- הודעות: 1861
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 1240 פעמים
- קיבל תודה: 1143 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
תוכל לציין המקור בחזו''א?אבי חי כתב: ↑20 מאי 2022, 13:21והתשובה כנ"ל, שחיוב הבדיקות והטומאה למפרע אינם תולדה אחד של השני, אלא כל אחד מהם נתקן כסייג לטהרות.
וכשבאו חכמים לקצוב הטומאה למפרע, שלא להפריז על מדותיהם, התחשבו בחיוב הבדיקות, שגורם שאשה שמקיימת תקנת חכמים לעולם לא תטמא יותר מעונה, ומתאים שזו שלא קיימה את התקנה תגרום בזה לעצמה טומאת עוד עונה.
-
- הודעות: 3714
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 791 פעמים
- קיבל תודה: 2087 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
לע"ע לא. אשתדל בל"נ בהמשך.
(ואקוה שהוא אכן כותב מה שזכור לי ממנו. יש כזה מושג תקוה לשעבר?)
-
- הודעות: 1861
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 1240 פעמים
- קיבל תודה: 1143 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אע"פ שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 2 תגובות
- 131 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי צבי הירש
05 פברואר 2022, 21:19
-
- 7 תגובות
- 164 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלף בית גימל
29 יוני 2022, 13:18
-
-
האם אשה צריכה להוריד את הטבעת כשנוטלת לולב
על ידי שמואל יעקב » 22 ספטמבר 2021, 22:50 » ב סוכות, שמחת תורה ושמיני עצרת - 1 תגובות
- 63 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
22 ספטמבר 2021, 23:03
-
-
- 7 תגובות
- 279 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אור זרוע
16 ינואר 2022, 23:47
-
- 6 תגובות
- 89 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי למדניסט
16 ינואר 2022, 13:46
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים