תיבנא מן מזייה

מוישה הירש

משתמש ותיק
נדרים דף נ עמוד א
הוה קא מנקיט ליה תיבנא מן מזייה

שמעתי בשם הגר''א שבי' באיזהו מקומן, שהכוונה שר''ע הוציא לה דעות לא נכונות מראשה, או משהו כעי''ז.

ידוע למישהו מקור?
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
מעניין, מוזר מאוד. ראיתי הרבה שדיברו בזה, אבל לא ראיתי את הפירוש הנ"ל (שגם נראה כזלזול באשת ר"ע, שהיא בעצם זו שגרמה לו ללמוד תורה). כל עוד לא ראית זאת מפורש בגר"א, לא כדאי לכתוב זאת.

ואגב דעסקינן באשת רבי עקיבא ובשערותיה, מבואר בירושלמי מסכת שבת דף ל"ד שרבי עקיבא יכל לעסוק בתורה בזכות שאשתו היתה פיאנית, ומשערותיה עשתה פאות נכריות ומכרה לחברותיה. ומזה צמח רבי עקיבא, והעמיד חמישה תלמידים שמהם כל התורה שיש לנו כיום.

ונמצא א"כ שכל התורה שיש לנו היום היא בזכות עסק של פאות.
 

רימון

משתמש ותיק
משיב כהלכה אמר:
מעניין, מוזר מאוד. ראיתי הרבה שדיברו בזה, אבל לא ראיתי את הפירוש הנ"ל (שגם נראה כזלזול באשת ר"ע, שהיא בעצם זו שגרמה לו ללמוד תורה). כל עוד לא ראית זאת מפורש בגר"א, לא כדאי לכתוב זאת.

ואגב דעסקינן באשת רבי עקיבא ובשערותיה, מבואר בירושלמי מסכת שבת דף ל"ד שרבי עקיבא יכל לעסוק בתורה בזכות שאשתו היתה פיאנית, ומשערותיה עשתה פאות נכריות ומכרה לחברותיה. ומזה צמח רבי עקיבא, והעמיד חמישה תלמידים שמהם כל התורה שיש לנו כיום.

ונמצא א"כ שכל התורה שיש לנו היום היא בזכות עסק של פאות.
אם כבר, בחגיגה ד: מבואר בתוס' שמרים מגדלא שער נשייא (פאנית) היא אמו של יש"ו הנוצרי...

 
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
מעצבת שיער, ספרית, ומי שלא מבין שפה פשוטה, יכול לעיין גם ברש"י שם. אין שום קשר לפאות (והמקור הוא שבת ק"ד, גם תוס' מפנה לשם). לא ברור על מי ניסית לעבוד עם הדבר המביך הזה.

במה שהבאתי, הירושלמי מדבר במפורש על עסק של פאות, "דהוות מזבנה קליעתא דשערה ויהבה ליה והוא לעי באורייתא", ומפרש הפני משה, "קליעת שערה ממש, לעשות מהן פאה נכרית" (הציון שבת דף ל"ד נעתק ממקו"א בטעות ולא שמתי לב, והוא בירושלמי סוטה פרק ט').
 

מםאלף

משתמש ותיק
רימון אמר:
אם כבר, בחגיגה ד: מבואר בתוס' שמרים מגדלא שער נשייא (פאנית) היא אמו של יש"ו הנוצרי...
לא כן הוא, שמרים מגדלא שיער נשייא היתה מעצבת שיער ועשתה קליעות לנשים (ולכאורה הלכו בגילוי שיער) משא"כ רחל אשת רבי עקיבא מפורש שמכרה שערותיה (לא פאנית אבל מכרה את שערה לפאניות).
 

ובכן

משתמש ותיק
משיב כהלכה אמר:
ואגב דעסקינן באשת רבי עקיבא ובשערותיה, מבואר בירושלמי מסכת שבת דף ל"ד שרבי עקיבא יכל לעסוק בתורה בזכות שאשתו היתה פיאנית, ומשערותיה עשתה פאות נכריות ומכרה לחברותיה. ומזה צמח רבי עקיבא, והעמיד חמישה תלמידים שמהם כל התורה שיש לנו כיום.

ונמצא א"כ שכל התורה שיש לנו היום היא בזכות עסק של פאות.
ורבי עקיבא, שרצה לקחת חלק בדבר הגדול הזה, הקדיש זמן ללקט את התבן משערותיה, למען תוכל לסחור בהם...
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
ובכן אמר:
משיב כהלכה אמר:
ואגב דעסקינן באשת רבי עקיבא ובשערותיה, מבואר בירושלמי מסכת שבת דף ל"ד שרבי עקיבא יכל לעסוק בתורה בזכות שאשתו היתה פיאנית, ומשערותיה עשתה פאות נכריות ומכרה לחברותיה. ומזה צמח רבי עקיבא, והעמיד חמישה תלמידים שמהם כל התורה שיש לנו כיום.

ונמצא א"כ שכל התורה שיש לנו היום היא בזכות עסק של פאות.
ורבי עקיבא, שרצה לקחת חלק בדבר הגדול הזה, הקדיש זמן ללקט את התבן משערותיה, למען תוכל לסחור בהם...
 

ומכאן דחייה לדעת האומרים שהפאות בזמנם היו נראות כעין קש וגבבא...
 

ובכן

משתמש ותיק
מוישה הירש אמר:
הוה קא מנקיט ליה תיבנא מן מזייה
שמעתי בשם הגר''א שבי' באיזהו מקומן, שהכוונה שר''ע הוציא לה דעות לא נכונות מראשה, או משהו כעי''ז.
לא שמעתי בלתי היום.

והואיל ושבעים פנים לתורה, אענה חלקי אני בדרך האולי.

שרבי עקיבא, ובעקבותיו גם אשתו רחל, סבלו חרפות עוני למען התורה הקדושה, וקיימו בעצמם - 'כך הוא דרכה של תורה... ועל הארץ תישן, וחיי צער תחיה'.

וברוב ימים היה אפשר שמהדרך יעשה עיקר, וישתרש בדעה שיש ענין בעצם - לחיות חיי צער.

ורבי עקיבא לא כן דעתו עמו, ולא עוד אלא שאף עודד תמיד את אשתו שיתכונו לה חיי עושר, ויעשה לה 'ירושלים של זהב' לתפארת בראשה.
וחיי הצער הם רק דרך, אבל הצורה הראויה בעצם לבני ישראל, הם חיי עושר וכבוד כבני מלכים.

לכן כבר עתה, כל יום הוציא לה תבן משערותיה, שלא תשתקע בניוולה, וכבר עתה הכין לה את הבסיס ל'ירושלים של זהב' שתענוד בראשה.
 

ובכן

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
ומכאן דחייה לדעת האומרים שהפאות בזמנם היו נראות כעין קש וגבבא...
אבל אולי יש לדחות את הדחיה, ולומר שכל ענינו של רבי עקיבא שהיה מלקט את התבן, הוא משום נקיות ממדת הגזל, שלא ימכרו חלילה קש ותבן במחיר של שער, הואיל והכל נראה אותו דבר...

:)
 
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
לא כן הוא, שמרים מגדלא שיער נשייא היתה מעצבת שיער ועשתה קליעות לנשים (ולכאורה הלכו בגילוי שיער) משא"כ רחל אשת רבי עקיבא מפורש שמכרה שערותיה (לא פאנית אבל מכרה את שערה לפאניות).

רק הערה קטנה: הנשים לא הלכו ח"ו בגילוי שיער, אלא כל הנשים (רווקות ונשואות) כיסו ראשן והוציאו צמתן, ומכאן הביטוי השגור "שיער שחוץ לצמתה", שהוא השערות הבודדות היוצאות חוץ לצמה, וכמבואר כל זה בקובץ המצ"ב. ולכן היה צורך במקצוע של עיצוב שיער, שבזמנם האופנה היתה קליעת שערות (ושיער פזור היה נחשב למגונה).

ועוד הערה, הפאה בזמנם היתה קליעת שיער, שאותה היו הנשים (הקרחות, או ששערן הלבין ורצו שיער שחור) מושיבות בשערן, "כל שהוא תושב בשיער נקרא פאה" (ירושלמי שבת פרק ו הלכה ד) ומוציאות מחוץ לכיסוי, ככל הנשים, כנ"ל.

וממילא לא היה צורך בפיאנית מתווכת, אלא אשת רבי עקיבא מכרה שערותיה ישירות לנשים אחרות, והוא הוא "עסק של פאות" שכתבתי לעיל.

הצג קובץ מצורף ביאור סוגיות הגמרא.pdf
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
ובכן אמר:
ורבי עקיבא, שרצה לקחת חלק בדבר הגדול הזה, הקדיש זמן ללקט את התבן משערותיה, למען תוכל לסחור בהם...

וממילא מיושב הפירוש שהביא פותח האשכול, שהוציא מראשה דעות לא נכונות - היינו הדעות שקראה בפשקווילים נגד עסק הפאות שלה...
 

אור זרוע

משתמש ותיק
ובכן אמר:
אור זרוע אמר:
ומכאן דחייה לדעת האומרים שהפאות בזמנם היו נראות כעין קש וגבבא...
אבל אולי יש לדחות את הדחיה, ולומר שכל ענינו של רבי עקיבא שהיה מלקט את התבן, הוא משום נקיות ממדת הגזל, שלא ימכרו חלילה קש ותבן במחיר של שער, הואיל והכל נראה אותו דבר...

:)
 

ואת התבן היה מלקט מבין שערותיה הגזוזות...
 

מםאלף

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
ומכאן דחייה לדעת האומרים שהפאות בזמנם היו נראות כעין קש וגבבא...
אין צריך לכך, כי בנזיר דף כח מפורש שפאה נכרית נראית כשערה ממש ואי לאו זוהמא היה ר"מ מודה שאין הבעל יכול לומר אי אפשי בפאה נכרית. ע"ש.

כתבתי זאת כהערה צדדית, חבל לקטוע דיון מליצי ולהפכו לוויכוח מתיש על פאות....
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
נדרים דף נ עמוד א
הוה קא מנקיט ליה תיבנא מן מזייה

שמעתי בשם הגר''א שבי' באיזהו מקומן, שהכוונה שר''ע הוציא לה דעות לא נכונות מראשה, או משהו כעי''ז.

ידוע למישהו מקור?
זאת לא מצאתי, אבל כעין ענין זה יש מהאריז"ל (ליקוטי תורה ריש כי תצא): וגלחה את ראשה - שתסיר האמונות רעות שבה.
 

קבצים מצורפים

  • ליקוטי.png
    ליקוטי.png
    157.8 KB · צפיות: 2

משיב כהלכה

משתמש ותיק
אין קשר.

ור"ע היה עם הארץ כשהתחתן (פסחים מ"ט) רק היו לו מידות טובות. ואשתו שהיתה צדקת נדירה, שלחה אותו ללמוד תורה ונעשה רבי עקיבא שכל תורתנו היא ממנו.

אז הנ"ל מופרך מכל בחינה.
 
ואגב דעסקינן באשת רבי עקיבא ובשערותיה, מבואר בירושלמי מסכת שבת דף ל"ד שרבי עקיבא יכל לעסוק בתורה בזכות שאשתו היתה פיאנית, ומשערותיה עשתה פאות נכריות ומכרה לחברותיה. ומזה צמח רבי עקיבא, והעמיד חמישה תלמידים שמהם כל התורה שיש לנו כיום.

ונמצא א"כ שכל התורה שיש לנו היום היא בזכות עסק של פאות.
פני משה -
אמנם ר' קרבן העדה -



אם כבר, בחגיגה ד: מבואר בתוס' שמרים מגדלא שער נשייא (פאנית) היא אמו של יש"ו הנוצרי...

הגאון שפע חיים מקלויזנבורג היה נוהג לומר בדרך צחות על ספירת הנוצרים שנשתמש בה כמנין ללידת רבי עקיבא ולא ללידת ישוע שכן כדברי סדה"ד נולדו בחדא שתא.
 
דחוק מאוד מאוד לפרש שקליעת שערה הוא צעיף שבראשה.
המעשה נמצא גם בירו' סוטה [מו.] פ"ט הט"ו ושם אכן נמצא הל' קליעתא דשערה,
ומעניין לציין שהקרבן העדה כ' והפני משה לא נצמדו לפירושם לעיל
קרבן העדה -
פני משה -
יפה מראה -
 
חלק עליון תַחתִית