פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
-
פותח הנושא - הודעות: 5941
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 1615 פעמים
- קיבל תודה: 2318 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
ראיתי בסידור תכלאל שהרב צאלח מפרש את הפסוק י֣וֹם לְ֭יוֹם יַבִּ֣יעַֽ אֹ֑מֶר וְלַ֥יְלָה לְּ֝לַ֗יְלָה יְחַוֶּה־דָּֽעַת (תהילים יט-ג) כמו ויגד לשני אחיו שתרגומו יחוי
ועפ"ז י"ל שחווה מלשון דיבור, ומסתדר עם לשון הפסוק "כי היא היתה אם כל חי" ואמא צריכה לדבר עם ילדיה !
ועפ"ז י"ל שחווה מלשון דיבור, ומסתדר עם לשון הפסוק "כי היא היתה אם כל חי" ואמא צריכה לדבר עם ילדיה !
-
- הודעות: 2977
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
- מיקום: למעלה מן השמש
- נתן תודה: 1503 פעמים
- קיבל תודה: 2498 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
איזה בניין זה "חוה", מדברת או דיברה? או שם עצם של "מדבר"?
@במה מדובר
@במה מדובר
-
- הודעות: 4376
- הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
- נתן תודה: 1882 פעמים
- קיבל תודה: 5248 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 1002
- הצטרף: 27 ספטמבר 2021, 18:16
- נתן תודה: 300 פעמים
- קיבל תודה: 1069 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
עיקר כוונתו שם (ליקוטי תניינא תורה פב) שהיא בחינת מלכות והמלכות נקרא דיבור (מלכות פה). ע"ש.
-
- הודעות: 1002
- הצטרף: 27 ספטמבר 2021, 18:16
- נתן תודה: 300 פעמים
- קיבל תודה: 1069 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
ועי"ל 'חוה' מלשון חויא (נחש), שהאכילה לאדם הראשון מעץ הדעת והתנהגה עמו כאשר נהג בה הנחש.
-
- הודעות: 1861
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 1240 פעמים
- קיבל תודה: 1145 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1861
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 1240 פעמים
- קיבל תודה: 1145 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
בראשית רבה פרשת בראשית פרשה כ
יא [ג, כ] ויקרא האדם שם אשתו חוה, ניתנה לו לחיותו ומיעצתו כחויא,
-
פותח הנושא - הודעות: 5941
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 1615 פעמים
- קיבל תודה: 2318 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
הדבר מסתדר, שהרי ....שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ (דברים לב-ז)
ותרגומו
....שְׁאַל אֲבוּך וִיחַוֵי לָך סָבָך וְיֵימְרוּן לָך
-
- הודעות: 1861
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 1240 פעמים
- קיבל תודה: 1145 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
רש"י תהלים פרק יט פסוק ג
יחוה - לשון הגדה:
-
- הודעות: 1002
- הצטרף: 27 ספטמבר 2021, 18:16
- נתן תודה: 300 פעמים
- קיבל תודה: 1069 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
קדמא ואזלא כתב: ↑22 מאי 2022, 21:39בראשית רבה פרשת בראשית פרשה כ
יא [ג, כ] ויקרא האדם שם אשתו חוה, ניתנה לו לחיותו ומיעצתו כחויא,
ורבי אחא אמר חויא חוויך ואת חויא דאדם (שם)
תרגום: הנחש הראה (- יעץ) לך, ואת (כמו) הנחש כלפי אדם.
-
- הודעות: 4376
- הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
- נתן תודה: 1882 פעמים
- קיבל תודה: 5248 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
מסתדר?
קושיא ראיתי כאן -
שהרי מכאן שלא רק האם צריכה לדבר עם ילדיה, אלא גם האב.
ומדוע לא נקרא אדם הראשון 'חוה'.
וצע"ג, ומצוה ליישב.
-
פותח הנושא - הודעות: 5941
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 1615 פעמים
- קיבל תודה: 2318 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
ובכן כתב: ↑22 מאי 2022, 22:23מסתדר?
קושיא ראיתי כאן -
שהרי מכאן שלא רק האם צריכה לדבר עם ילדיה, אלא גם האב.
ומדוע לא נקרא אדם הראשון 'חוה'.
וצע"ג, ומצוה ליישב.
ברור שגם האב צריך ללמד בנו כגון תורה ולשון הקודש
שלומיאל בן צורישדי כתב: ↑04 מרץ 2022, 11:52בשולחן ערוך יורה דיעה סימן רמ"ה כותב המחבר: מאימתי אביו חייב ללמדו תורה? משיתחיל לדבר מלמדו "תורה ציוה לנו משה" ובהרמ"א בהג"ה בסעיף ח': ומ"מ מיד שיהיה בן ג' שנים שלמות מלמדים אותו אותיות, כדי שירגיל עצמו לקרות בתורה..
מעיר הגר"א "איני מבין את שיחתו דהא מייד שיתחיל לדבר חייב כנ"ל והנה רביה''ז בשו"ע שלו הלכות תלמוד תודה מוסיף 2 מילים ועל ידם מתורצת תמיהת הגר"א "התינוק משיתחיל לדבר אביו מלמדו בעל פה תורה ציוה לנו משה"
כלומר שאמנם משיתחיל לדבר מלמדו בע"פ. וההוספה של הרמ"א היא שכשמגיע לגיל שלוש מלמדו לקרוא מבפנים...
-
- הודעות: 521
- הצטרף: 15 נובמבר 2021, 19:24
- נתן תודה: 338 פעמים
- קיבל תודה: 401 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
אברבנאל (בראשית ג, יז):
ולכן אחרי שנתקלל בעבורה קראה חוה ר"ל דברנית מלשון יחוה דעת (איוב לו ב') כתר לי זעיר ואחוך.
ואמר שכיון שהיא בטבעה רצתה להדמות לב"ח כמו שעשתה בענין הנחש שרצתה לאכול מן העץ כמוהו שא"כ היתה אם כל חי אוהבת לב"ח כאלו הם בניה ולכן הרבתה להסתכל בעניניהם כאלו אמר כאשר הרגיש בחולשת דעתה זו היא באמ' מטבע הב"ח אלא שלהיותה מהמין האנושי היא יותר נכבדת מהם והם ראוי שיעבדוה כאלו היא היתה אם כל חי כוללת כל מיני החיי'.
ואפשר לפרש כי היא היתה אם כל חי לענין הדבור וההחואה כאלו יאמר שהיתה חוה כל כך דברנית שהיא היתה בזה אם כל חי. והוא ע"ד מה שאמרו ז"ל עשרה קבין של שיחה ירדו לעולם תשע' נטלו הנשים ואחת כל העולם כלו. ומזה תדע שלא נמשך הספור הזה מקריאת השמות כמו שחשב רש"י אבל בא קריאות השמות לענין יצירת האשה ולכן לא נקרא שמה חוה כשקרא השמות כי אם במקום הזה אחרי הספור כלו...
באר מים חיים (בראשית ג, כ):
ויקרא האדם שם אשתו חוה כי הוא היתה אם כל חי. כבר עמדו בזה המפרשים שלפי זה היה נאה לקרותה חיה ולמה חוה, אכן לפי דברינו כי שמח האדם במה שהשכיל על ידי אכילת העץ לדעת בוראו, וזה היה על ידי אשתו ונדמה לו כאילו היא הגידה לו הדעת לדעת את האלהים לכן קראה חוה מלשון (תהלים י"ט, ג') ולילה ללילה יחוה דעת שהוא לשון הגדה. אך למה דוקא בזה הלשון שיורה על הגדה ולא באחד משאר לשונות של הגדה שהוא אמירה ודיבור ויביע וכדומה ולזה אמר כי היא היתה אם כל חי ונאה לקרותה חוה שיורה לשתי הכוונות כי חוה נופל על לשון חיה כפירוש רש"י.
ליקוטי מוהר"ן (תורה יט, ג):
כי גודל יקר הערך של לשון הקודש, שבו נברא העולם. כמאמר חז"ל (ב"ר פי"ח הובא בפרש"י) (בראשית ב') לזאת יקרא אשה כי מאיש לוקחה זאת, לשון נופל על לשון, מכאן שנברא העולם בלשון הקודש. וזה בחי' חוה, בחי' (תהלים י"ט) ולילה ללילה יחוה. היינו בחי' הדיבור של לשון הקודש, שבו נברא העולם.
-
- הודעות: 4376
- הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
- נתן תודה: 1882 פעמים
- קיבל תודה: 5248 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
ניתן לעיין בקישור
https://shaalti.co.il/?p=5837
מתוך ספרי "תורתך שאלתי", על ספר בראשית
ביאורים רבים לשמה של חוה.
פרטים נוספים ניתן לקבל גם במייל
office@shaalti.co.il
https://shaalti.co.il/?p=5837
מתוך ספרי "תורתך שאלתי", על ספר בראשית
ביאורים רבים לשמה של חוה.
פרטים נוספים ניתן לקבל גם במייל
office@shaalti.co.il
-
פותח הנושא - הודעות: 5941
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 1615 פעמים
- קיבל תודה: 2318 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
חגי 1 כתב: ↑01 יוני 2022, 01:08ניתן לעיין בקישור
https://shaalti.co.il/?p=5837
מתוך ספרי "תורתך שאלתי", על ספר בראשית
ביאורים רבים לשמה של חוה.
פרטים נוספים ניתן לקבל גם במייל
office@shaalti.co.il
מדהים !
מומלץ לעיין גם בווארטים על פרשת השבוע
https://shaalti.co.il/parashiot-idea/
Re: פירוש מחודש בטעם שמה של חוה
[רבינו] בחיי בראשית ג, כ
(כ) ויקרא האדם שם אשתו חוה. ע"ד הפשט, מלת "חוה" פירושה מדברת, מלשון: (איוב טו, יז) "אחוך שמע לי", והיה זה מחכמתו הגדולה בקריאת השמות, וקראה כן כי כן הבין בטבעה שהיא דברנית, ומכאן ראוי להיות כל הנשים דברניות. ואמר "כי היא היתה אם כל חי", כלומר "חי", המדבר, להוציא שאר בעלי חיים שאין להם שכל, והדבר אין בהם.
וע"ד המדרש: (ב"ר כ, יא) שם אשתו חוה מלשון חויא, ומפני שקראה כן לכך נזדווג לה נחש ומכאן למדו רז"ל שהשם גורם.
(כ) ויקרא האדם שם אשתו חוה. ע"ד הפשט, מלת "חוה" פירושה מדברת, מלשון: (איוב טו, יז) "אחוך שמע לי", והיה זה מחכמתו הגדולה בקריאת השמות, וקראה כן כי כן הבין בטבעה שהיא דברנית, ומכאן ראוי להיות כל הנשים דברניות. ואמר "כי היא היתה אם כל חי", כלומר "חי", המדבר, להוציא שאר בעלי חיים שאין להם שכל, והדבר אין בהם.
וע"ד המדרש: (ב"ר כ, יא) שם אשתו חוה מלשון חויא, ומפני שקראה כן לכך נזדווג לה נחש ומכאן למדו רז"ל שהשם גורם.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 14 תגובות
- 201 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
01 אוגוסט 2021, 11:25
-
- 4 תגובות
- 129 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
14 אוקטובר 2021, 06:23
-
- 14 תגובות
- 265 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי NETANEL
27 אוקטובר 2021, 20:51
-
- 0 תגובות
- 201 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
27 אוקטובר 2021, 08:44
-
- 11 תגובות
- 137 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ניצוץ מן המדורה
07 אפריל 2022, 20:19
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים