הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
-
פותח הנושא - הודעות: 80
- הצטרף: 19 מאי 2022, 16:02
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 23 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
שיגרא דלישנא בפי כל איניש ואיניש כשאנו קוראים לחומש או לפרשת "במדבר" אנו אומרים זאת בפתח ולא בשווא נע כפי שכתוב בפסוק.
השאלה היא למה?
אשמח לשמוע רעיונות.
השאלה היא למה?
אשמח לשמוע רעיונות.
-
פותח הנושא - הודעות: 80
- הצטרף: 19 מאי 2022, 16:02
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 23 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
למעשה ראיתי פעם במקום מסוים שכיוון שהרמב"ן בהקדמתו לחומש זה כותב "שאין בספר הזה מצוות הנוהגות לדורות זולת מצוות בעניני הקרבנות שהתחיל בהן בספר הכהנים ולא נישלם ביאורן שם והשלימן בספר הזה". וא"כ משמע שזה ספר זה לא נכתב לדורות והמצוות שבו נהוגות הן אך ורק למדבר ולכן שגור בפי כל אדם להגיד בַמדבר בפתח כי נוהג הוא על תקופת המדבר
-
- הודעות: 387
- הצטרף: 29 מאי 2019, 17:56
- נתן תודה: 387 פעמים
- קיבל תודה: 236 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
לכאורה כיוון שקוראים לפרשות במילה אחת והלא בשוא הוא בסמוך וכיוון שאומרים במילה אחת שינו לומר בפתח.חוצפית המתורגמן כתב: ↑23 מאי 2022, 21:28שיגרא דלישנא בפי כל איניש ואיניש כשאנו קוראים לחומש או לפרשת "במדבר" אנו אומרים זאת בפתח ולא בשווא נע כפי שכתוב בפסוק.
השאלה היא למה?
אשמח לשמוע רעיונות.
אי נמי הרי כידוע בספרי הדיקדוק הקדמונים נכתב שקריאתו והגייתו של השוא נע הוא כקריאת הפתח ממילא אפשר לומר שנשתמרה קריאה זו וכמו שמסביר האבן עזרא[להלן העירו שכנראה בטעות ייחסתי כן לאבן עזרא, ואולי טעיתי במקור הדברים אך אני זוכר שקראתי כן וצריך חיפוש] על מילת ירמיה שאומרים בחיריק המ' למרות שהיא שואית שלפי הקריאה המקורית שוא לפני י' נקראת כחיריק. ונשתמרה קריאה זו וכדבריו יש לומר גם על מילת נייר שבמשניות מנוקדת הנון בשוא ואומרים כולם בחיריק.
-
- הודעות: 1002
- הצטרף: 27 ספטמבר 2021, 18:16
- נתן תודה: 300 פעמים
- קיבל תודה: 1069 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
בְּמִדְבַּר - (ב ראשונה בשווא ב שניה בפתח) כך כתוב בפסוק מפני שהוא נסמך ל 'סיני'. מכיון שאני קוראים לחומש בתיבה אחת ולא נסמכת אין אנו יכולים לנקדה כך.
בְּמִדְבָּר - (ב ראשונה בשווא ב שניה בקמץ) משמע מדבר סתמא כלומר בכל מדבר שהוא, וא"כ לא יהיה משמעותו כמשמעות הפסוק שמדבר על מדבר מסויים.
בַּמִּדְבָּר (ב ראשונה בפתח ב שניה בקמץ) משמעותי במדבר הידוע הלא הוא מדבר סיני עליו מדבר הפסוק וכך ראוי לומר.
בְּמִדְבָּר - (ב ראשונה בשווא ב שניה בקמץ) משמע מדבר סתמא כלומר בכל מדבר שהוא, וא"כ לא יהיה משמעותו כמשמעות הפסוק שמדבר על מדבר מסויים.
בַּמִּדְבָּר (ב ראשונה בפתח ב שניה בקמץ) משמעותי במדבר הידוע הלא הוא מדבר סיני עליו מדבר הפסוק וכך ראוי לומר.
-
- הודעות: 540
- הצטרף: 10 יוני 2021, 16:19
- נתן תודה: 163 פעמים
- קיבל תודה: 287 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1002
- הצטרף: 27 ספטמבר 2021, 18:16
- נתן תודה: 300 פעמים
- קיבל תודה: 1069 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 387
- הצטרף: 29 מאי 2019, 17:56
- נתן תודה: 387 פעמים
- קיבל תודה: 236 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
הקושיא נכונה גם לפרשת בהר. ואתה לא צריך לחזור בך כי מן הסתם אין כאן איזה כלל שמחייב בכל הפרשות אלא שכך רגילים אנשים לומר ולא תפסו מידה שווה בזה. אפשר שבפרשת במדבר דקדקו ובשמות ובפרשת בהר לא.(גם פרשות שמות לפי הקריאה בימינו בנסמך ונפרד נהגה אותו דבר כי נוהגים לומר צירי ושוא נע אותו דבר).
גם האבן עזרא שישב המנהג לומר ירמיה בחיריק היוד אפשר להקשות עליו מכל המילים שנוהגים אחרת אלא שאין לומר כן כי בחלק נשמרה הקפדה ובחלק לו.
-
- הודעות: 3714
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 791 פעמים
- קיבל תודה: 2087 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 387
- הצטרף: 29 מאי 2019, 17:56
- נתן תודה: 387 פעמים
- קיבל תודה: 236 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
אצל הספרדים שאין להם הבדל בזה. לבד מאריכות ההיגוי ששוא נע קצר מסגול וסגול קצר מצירי.(אם כי כיום הרוב המוחלט לא מדקדקים באריכות הנ"ל).
אני מקפיד לדייק בזה שכן אין זה נכון לומר הספרדים לא מדקדקים, שמשמע שהנכון הוא הקריאה האחרת, אלא שאין להם הבדל ואין מכאן לומר שקריאת האשכנזים נכונה ואכ"מ.
-
- הודעות: 3714
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 791 פעמים
- קיבל תודה: 2087 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
מורנו @נוריאל עזרא
נראה שלא התנסחתי טוב.
כונתי אכן היתה לאותם מהספרדים שאינם מדקדקים בהבדל בין שוא נע לתנועה גמורה.
נראה שלא התנסחתי טוב.
כונתי אכן היתה לאותם מהספרדים שאינם מדקדקים בהבדל בין שוא נע לתנועה גמורה.
-
- הודעות: 387
- הצטרף: 29 מאי 2019, 17:56
- נתן תודה: 387 פעמים
- קיבל תודה: 236 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
תודה על ההסבר ייש"כ.
נ.ב- למען הסר ספק אני רחוק מלהיות מוגדר "מורנו". אברך פשוט אנכי.
-
- הודעות: 3714
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 791 פעמים
- קיבל תודה: 2087 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
לא זכור לי כעת משהו ספציפי, אבל כן זכור לי מר כאחד שהחכמתי ממנו רבות. ויש"כ.
(דרך אגב, מילא אינסטלטור פשוט או מנכ"ל פשוט, אבל אברך פשוט? :)
-
- הודעות: 387
- הצטרף: 29 מאי 2019, 17:56
- נתן תודה: 387 פעמים
- קיבל תודה: 236 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
קבלתי התוכחה באהבה.
-
- הודעות: 3486
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- מיקום: ביתר עילית
- נתן תודה: 292 פעמים
- קיבל תודה: 1806 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 4376
- הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
- נתן תודה: 1882 פעמים
- קיבל תודה: 5248 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 426
- הצטרף: 11 נובמבר 2020, 10:08
- נתן תודה: 542 פעמים
- קיבל תודה: 282 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
היכן אומר זאת הראב"ע?נוריאל עזרא כתב: ↑23 מאי 2022, 21:43מסביר האבן עזרא על מילת ירמיה שאומרים בחיריק המ' למרות שהיא שואית שלפי הקריאה המקורית שוא לפני י' נקראת כחיריק
-
- הודעות: 6922
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 2180 פעמים
- קיבל תודה: 2442 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
אשמח לדעת לאלו דברי אבן עזרא כוונתך, ומה מקומו ולשונו.נוריאל עזרא כתב: ↑23 מאי 2022, 22:15גם האבן עזרא שישב המנהג לומר ירמיה בחיריק היוד אפשר להקשות עליו מכל המילים שנוהגים אחרת אלא שאין לומר כן כי בחלק נשמרה הקפדה ובחלק לו.
וכי אין ירמיה בחירק היו"ד?
-
- הודעות: 6922
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 2180 פעמים
- קיבל תודה: 2442 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 6922
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 2180 פעמים
- קיבל תודה: 2442 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 4376
- הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
- נתן תודה: 1882 פעמים
- קיבל תודה: 5248 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 462
- הצטרף: 12 נובמבר 2021, 13:28
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 258 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
יש כאן עירוב.
ירמיהו - הנכון הוא - בשווא תחת המ"ם, הרגילות- בחיריק תחת המ"ם.
ישעיהו - הנכון שווא תחת היוד הראשונה, הרגילות - חיריק תחת היוד הראשונה
ועכשיו לחידה: היכן ממוקם הצירי בתיבת 'דניאל' ?
ירמיהו - הנכון הוא - בשווא תחת המ"ם, הרגילות- בחיריק תחת המ"ם.
ישעיהו - הנכון שווא תחת היוד הראשונה, הרגילות - חיריק תחת היוד הראשונה
ועכשיו לחידה: היכן ממוקם הצירי בתיבת 'דניאל' ?
-
- הודעות: 5481
- הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
- נתן תודה: 11986 פעמים
- קיבל תודה: 6384 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
- הודעות: 462
- הצטרף: 12 נובמבר 2021, 13:28
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 258 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
האם יש בכליך את טעם השינוי בין 'מיכאל' [כדוגמא], לבין דניאל?
-
- הודעות: 5481
- הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
- נתן תודה: 11986 פעמים
- קיבל תודה: 6384 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
לומד ומלמד כתב: ↑24 מאי 2022, 00:00
ישעיהו - הנכון שווא תחת היוד הראשונה, הרגילות - חיריק תחת היוד הראשונה
כמדומה שאין רגילות לקרוא היו"ד הראשונה בחיריק. אגב בלשון התנ"ך זה ישעי' ללא וא"ו בסוף.
-
- הודעות: 5481
- הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
- נתן תודה: 11986 פעמים
- קיבל תודה: 6384 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
אני מניח שזה משום שהנו"ן של "דני" היא בחיריק. אבל איני יודע כלל בזה.לומד ומלמד כתב: ↑24 מאי 2022, 00:02האם יש בכליך את טעם השינוי בין 'מיכאל' [כדוגמא], לבין דניאל?
-
- הודעות: 462
- הצטרף: 12 נובמבר 2021, 13:28
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 258 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 426
- הצטרף: 11 נובמבר 2020, 10:08
- נתן תודה: 542 פעמים
- קיבל תודה: 282 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הערה: במדבר בפתח או בשווא נע
איזה עירוב?לומד ומלמד כתב: ↑24 מאי 2022, 00:00יש כאן עירוב.
ירמיהו - הנכון הוא - בשווא תחת המ"ם, הרגילות- בחיריק תחת המ"ם.
הוא התכוון שלמרות שבמ"ם יש שווא, הרגילות לקרוא בחיריק היא לא סתם טעות, אלא היא שריד של הגייה שהיתה נהוגה בעבר אצל הספרדים, ועד היום אצל התימנים, לקרוא שווא נע שלפני יו"ד - כחטף-חיריק.
(השאלה אם באמת האבן עזרא אמר את זה. יותר נראה לי שמישהו מאוחר ממנו אמר את זה)
-
- הודעות: 426
- הצטרף: 11 נובמבר 2020, 10:08
- נתן תודה: 542 פעמים
- קיבל תודה: 282 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 5 תגובות
- 140 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הצעיר שבחבורה
24 נובמבר 2021, 22:16
-
-
"סכנה בפתח": תושבי שכונת 'גינות דוד' בבני ברק מתריעים
על ידי אכתי עבדי פרעה אנן » 15 פברואר 2022, 23:35 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 6 תגובות
- 181 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בעל אוצר
16 פברואר 2022, 07:56
-
-
- 1 תגובות
- 87 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
16 מרץ 2022, 11:55
-
- 9 תגובות
- 272 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יתכן ומסתבר
22 מאי 2022, 12:41
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים