סדר לקיחת הקטורת

נושאים שונים

פותח הנושא
ebh
מאמרים: 0
הודעות: 21
הצטרף: 03 ינואר 2016, 18:26
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

סדר לקיחת הקטורת

שליחה על ידי ebh » 03 מאי 2016, 11:23

שלום לכולם. אני עוסק באיור תלת מימדי של אלבום תמונות \ וספר מאיור על מסכת יומא וסדר העבודה. במהלך העבודה על התמונות התקשתי להבין את החלק הטכני בהעברת הקטורת מהבזך אל הכף. (הקטרה ראשונה בהיכל ולא זו שבקודש הקודשים) הייתי מאוד מעוניין לדעת אם יש למישהו הבנה עמוקה בנושא. מתואר שם שמדובר בכלי קטן (הנקרא בזך) היושב בכלי גדול קצת יותר הנקרא "כף". את הדברים קראתי בספר אחת בשנה של הרב אליעזר בן שם. אבל לא הבנתי את המראה של העברת הקטורת. תודה מראש לכל העוזרים.


יעבץ
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1051
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 407 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר לקיחת הקטורת

שליחה על ידי יעבץ » 03 מאי 2016, 15:59

אתה מתכוון מן הסתם להקטרת הקטורת הרגילה שבכל יום - תוכל לראות הדברים במקור במסכת תמיד פרק ו מ"ג. לא היו מעבירים את הקטורת לכף אלא לידים של המקטיר - הכף נועדה לשמור על הקטורת שבבזך כי הוא היה גדוש. המקטיר היה מעביר את הבזך לחבר שלו שהיה לו זכות לבחור מי יהיה (ללא פיס) והוא היה שם לו בחופניו. היה מצוי שנשפך קצת לכף ואז החבר היה אוסף ומביא לו גם כן לידים (את זה אתה מן הסתם לא אמור לצייר).
בכל אופן בשעת ההקטרה החבר היה יוצא החוצה - אז האיור אמור להראות את המקטיר שהקטרת בחפניו והבזך וגם הכף לא בסביבה - החבר הוציא אותם.

הייתי ממליץ לא לסמוך על הביאור שלי כאן. אם זה ספר שמתפרסם צריך להיות מדויקים. אבל על ידי עיון קל במקור שציינתי ובפרושים המצויים אני מאמין שתוכל למצוא.
הרבה הרבה הצלחה, מלאכתך מלאכת שמים.


פותח הנושא
ebh
מאמרים: 0
הודעות: 21
הצטרף: 03 ינואר 2016, 18:26
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר לקיחת הקטורת

שליחה על ידי ebh » 03 מאי 2016, 17:43

קודם, תודה רבה לך על התשובה. בכל מקרה מה שהספקתי להבין מעיון נוסף בספר "אחת בשנה" שמביא שם גם שיטות של כמה מפרשים בנושא. הוא כך.
א. הבזך היה כלי קטן יותר עם ידיות בצידיו והוא היה יושב בתוך הכף בזמן נשיאתו לתוך ההיכל.
ב. אוהבו של הכה"ג (אני עוסק ביוה"כ שכל עבודות כשרות בכה"ג בלבד) היה נכנס עימו בשביל להחזיק את הכף מתחת לבזך כאשר הכה"ג הערה מתוך הבזך לתוך כפות ידיו
ג. אוהבו לא הוביל כלום אלא הכה"ג עשה זאת בעצמו כי גם הולכת הקטורת והגחלים היתה עבודה (לפי הכלל שכל עבודות של יוה"כ כשרות בכה"ג בלבד)
ד. מה שנפל מהבזך נשר לתוך הכף שהיה גדול יותר מן הבזך.
ה. המכסה היה על הבזך שהיה מלא מעל גדותיו וזו היתה הסיבה שהיה לו מכסה והיתה לו מטוטלת (לפי אחד הפרושים בגד קטן לנוי מטוטלת מלשון טלית שכיסה אותו, ולפי הפירוש השני מטוטלת מלשון טילטול שהיא טבעת שאיתה ניתן לטלטל ולהסיר את המכסה מעל הבזך לפני שפיכת הקטורת לידיו.
ו. בזמן ההקטרה עצמה הכה"ג היה לבדו.

אם משהו מזה לא נכון או יש לך הערות לדברים אשמח לשמוע. כי יצירת התמונה היא עבודה קשה והייתי מעדיף באמת לעשות דבר מתוקן תחת ידי עד כמה שידי משגת ולא שאצטרך לחזור על דברים.


כבוד שמים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1050
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר לקיחת הקטורת

שליחה על ידי כבוד שמים » 05 מאי 2016, 22:07

בספר דרך החיים לר"ח ראז ראיתי שמעיר או מביא שהמטוטלת היתה מזהב, שהרי א"א לכסות גחלים בוערות בבגד מבד.


אאא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 834
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר לקיחת הקטורת

שליחה על ידי אאא » 11 מאי 2016, 22:57

כבוד שמים כתב:בספר דרך החיים לר"ח ראז ראיתי שמעיר או מביא שהמטוטלת היתה מזהב, שהרי א"א לכסות גחלים בוערות בבגד מבד.
הכניסו שם את הקטורת לפני ההקטרה, שזה בשמים כתושים הדק היטב. וזה קר.
את הגחלים לקחו במחתה, ולא בבזך וכף.

ולפי זה יכלו לשים בד מעל הכיסוי, כי שם היה קטורת, ולא גחלים בוערות.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים