שאלתי פעם את המקובל הרב עדאס. איך זה שיכול להיות שבתלמוד כתוב רק שלא יחליף בין ג' לפ' וכו', והיום יש הלכות על כל דבר, ואמר לי שיש הוכחה מקוצו של יוד שהוא רק קוץ והנה אנו רואים שזה מעכב.
אבל עכשיו שעיינתי בכתב יד הזה ובעוד כתבי יד, יש לי פירכה לדבריו, שבכתב יד הזה רואים שכל הקוץ של היוד הוא הוא בעצם כל גופו העליון, כמו שתראה בתמונה מה שהקפתי בעיגול אדום. ולפי זה גם השיטה שהקוץ למעלה וגם השיטה שהקוץ למטה הם בעצם אותו דבר. וגם לא מדובר פה על קוץ קטן כמו שכולם חושבים.
ואמר לי משהו כי פשטות לשון הגמרא אינה שזה דין מיוחד דווקא לקוצו של יוד, אלא שהכוונה אפילו לקוץ הכי קטן של האות הכי קטנה. אלא שהגמרא אומרת שזה פשיטא, וממילא ודאי אי אפשר ללמוד זאת באופן שודאי אינו פשיטא, אבל יש מקום לומר שכל קו קצר באות (בצורתה בזמן חז"ל) הוא קוץ המעכב אלא אם כן הוא בזוית האות (ששם טבע הכתיבה הוא שפעמים יהיה קוץ אחד ופעמים שניים ופעמים בלי קוץ), אך אין זה מוכרח וייתכן שדווקא ראשי וו ויוד וזין ונון פשוטה מעכבים אבל לא שאר קוצים.
אבל עכשיו שעיינתי בכתב יד הזה ובעוד כתבי יד, יש לי פירכה לדבריו, שבכתב יד הזה רואים שכל הקוץ של היוד הוא הוא בעצם כל גופו העליון, כמו שתראה בתמונה מה שהקפתי בעיגול אדום. ולפי זה גם השיטה שהקוץ למעלה וגם השיטה שהקוץ למטה הם בעצם אותו דבר. וגם לא מדובר פה על קוץ קטן כמו שכולם חושבים.
ואמר לי משהו כי פשטות לשון הגמרא אינה שזה דין מיוחד דווקא לקוצו של יוד, אלא שהכוונה אפילו לקוץ הכי קטן של האות הכי קטנה. אלא שהגמרא אומרת שזה פשיטא, וממילא ודאי אי אפשר ללמוד זאת באופן שודאי אינו פשיטא, אבל יש מקום לומר שכל קו קצר באות (בצורתה בזמן חז"ל) הוא קוץ המעכב אלא אם כן הוא בזוית האות (ששם טבע הכתיבה הוא שפעמים יהיה קוץ אחד ופעמים שניים ופעמים בלי קוץ), אך אין זה מוכרח וייתכן שדווקא ראשי וו ויוד וזין ונון פשוטה מעכבים אבל לא שאר קוצים.