חמישים טעמים!! בטעם קריאת השבת הקרובה "שבת הגדול"
-
פותח הנושא - הודעות: 996
- הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
- נתן תודה: 427 פעמים
- קיבל תודה: 392 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
חמישים טעמים!! בטעם קריאת השבת הקרובה "שבת הגדול"
קבלתי בדוא"ל ממשהו
והנני לשתף את הרבנים שליט"א.
והנני לשתף את הרבנים שליט"א.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
ערכים:
-
פותח הנושא - הודעות: 996
- הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
- נתן תודה: 427 פעמים
- קיבל תודה: 392 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נ' טעמים! בטעם קריאת השבת הקרובה "שבת הגדול"
לא בדקתי אם טעם זה מובא בקונ'
ואשתף את הרבנים ממה שחשבתי בס"ד בדרך רמז,
המכילתא פר' בחודש [ח'] דאיתא: כתיב זכור את יום השבת לקדשו וכנגדו כתיב לא תענה מגיד הכתוב שכל מי שמחלל את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם שלא ברא עולמו לששה ימים ולא נח בשביעי וכל מי שמשמר את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם שברא עולמו לששה ימים ונח בשביעי שנא' "ואתם עדי נאום ה'", עכ"ל.
עפי"ז יש לבאר שלכך קבעו זכר לנס שהיה במצרים כאשר לקחו הע"ז שלהם לקרבן ולא ניזוקו ממצרים, בשבת דוקא, וכבר האריכו בזה.
וי"ל כי מטרת ק"פ הוא "משכו ידיכם מע"ז" ולכן קבעו כן בשבת שהיא כנגד לא תענה שהמחלל את השבת מעיד לפני מי שאמר וכו'.
ואשתף את הרבנים ממה שחשבתי בס"ד בדרך רמז,
המכילתא פר' בחודש [ח'] דאיתא: כתיב זכור את יום השבת לקדשו וכנגדו כתיב לא תענה מגיד הכתוב שכל מי שמחלל את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם שלא ברא עולמו לששה ימים ולא נח בשביעי וכל מי שמשמר את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם שברא עולמו לששה ימים ונח בשביעי שנא' "ואתם עדי נאום ה'", עכ"ל.
עפי"ז יש לבאר שלכך קבעו זכר לנס שהיה במצרים כאשר לקחו הע"ז שלהם לקרבן ולא ניזוקו ממצרים, בשבת דוקא, וכבר האריכו בזה.
וי"ל כי מטרת ק"פ הוא "משכו ידיכם מע"ז" ולכן קבעו כן בשבת שהיא כנגד לא תענה שהמחלל את השבת מעיד לפני מי שאמר וכו'.
-
- הודעות: 1607
- הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
- נתן תודה: 735 פעמים
- קיבל תודה: 524 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נ' טעמים! בטעם קריאת השבת הקרובה "שבת הגדול"
נפלא מאד.
ואולי יש להוסיף דהא אמרו בגמרא דהמשמר שבת כהלכתו, אפילו עובד עבודה זרה כאנוש מוחלין לו, ולכן ענין זה של משכו ידיכם מע"ז שהוא תקנה מכאן ולהבא שלא יהיו עוד קשורים בע"ז ח"ו, נעשה דוקא בשבת קדש שזהו זמן כפרה גם על העבר, ונמצא מתקנים העבר ופורשים להבא בהדי הדדי, ודוק.
ואולי יש להוסיף דהא אמרו בגמרא דהמשמר שבת כהלכתו, אפילו עובד עבודה זרה כאנוש מוחלין לו, ולכן ענין זה של משכו ידיכם מע"ז שהוא תקנה מכאן ולהבא שלא יהיו עוד קשורים בע"ז ח"ו, נעשה דוקא בשבת קדש שזהו זמן כפרה גם על העבר, ונמצא מתקנים העבר ופורשים להבא בהדי הדדי, ודוק.
-
- הודעות: 2511
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 775 פעמים
- קיבל תודה: 796 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נ' טעמים! בטעם קריאת השבת הקרובה "שבת הגדול"
עיין במהר"ל דרוש על שבת הגדול, שכתוב שם באופן אחר, אבל באותו ענין, עדות לבטל הע"ז, ישראל והשבת הם ב' העדים, עיי"ש.רוצה לדעת כתב: ↑12 אפריל 2019, 00:59לא בדקתי אם טעם זה מובא בקונ'
ואשתף את הרבנים ממה שחשבתי בס"ד בדרך רמז,
המכילתא פר' בחודש [ח'] דאיתא: כתיב זכור את יום השבת לקדשו וכנגדו כתיב לא תענה מגיד הכתוב שכל מי שמחלל את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם שלא ברא עולמו לששה ימים ולא נח בשביעי וכל מי שמשמר את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם שברא עולמו לששה ימים ונח בשביעי שנא' "ואתם עדי נאום ה'", עכ"ל.
עפי"ז יש לבאר שלכך קבעו זכר לנס שהיה במצרים כאשר לקחו הע"ז שלהם לקרבן ולא ניזוקו ממצרים, בשבת דוקא, וכבר האריכו בזה.
וי"ל כי מטרת ק"פ הוא "משכו ידיכם מע"ז" ולכן קבעו כן בשבת שהיא כנגד לא תענה שהמחלל את השבת מעיד לפני מי שאמר וכו'.
-
פותח הנושא - הודעות: 996
- הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
- נתן תודה: 427 פעמים
- קיבל תודה: 392 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נ' טעמים! בטעם קריאת השבת הקרובה "שבת הגדול"
ויסוה"ד בדברי המדרש שהביאו התוס' בחגיגה דף ג' ע"ב ד"ה ומי כעמך ישראל וז"ל: אמרי' במדרש ג' מעידין זה על זה ישראל ושבת והקב"ה, ישראל והקב"ה מעידים על השבת שהוא יום מנוחה ישראל ושבת על הקב"ה שהוא אחד הקב"ה ושבת על ישראל שהם יחידים באומות, ועל זה סמכינן לומר אתה אחד במנחה בשבת אף על פי שאינו מדבר מעניינא דיומא דשבת כמו תפלת ערבית ושחרית, עכ"ל.נבשר כתב: ↑12 אפריל 2019, 01:46עיין במהר"ל דרוש על שבת הגדול, שכתוב שם באופן אחר, אבל באותו ענין, עדות לבטל הע"ז, ישראל והשבת הם ב' העדים, עיי"ש.רוצה לדעת כתב: ↑12 אפריל 2019, 00:59לא בדקתי אם טעם זה מובא בקונ'
ואשתף את הרבנים ממה שחשבתי בס"ד בדרך רמז,
המכילתא פר' בחודש [ח'] דאיתא: כתיב זכור את יום השבת לקדשו וכנגדו כתיב לא תענה מגיד הכתוב שכל מי שמחלל את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם שלא ברא עולמו לששה ימים ולא נח בשביעי וכל מי שמשמר את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם שברא עולמו לששה ימים ונח בשביעי שנא' "ואתם עדי נאום ה'", עכ"ל.
עפי"ז יש לבאר שלכך קבעו זכר לנס שהיה במצרים כאשר לקחו הע"ז שלהם לקרבן ולא ניזוקו ממצרים, בשבת דוקא, וכבר האריכו בזה.
וי"ל כי מטרת ק"פ הוא "משכו ידיכם מע"ז" ולכן קבעו כן בשבת שהיא כנגד לא תענה שהמחלל את השבת מעיד לפני מי שאמר וכו'.
-
פותח הנושא - הודעות: 996
- הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
- נתן תודה: 427 פעמים
- קיבל תודה: 392 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נ' טעמים! בטעם קריאת השבת הקרובה "שבת הגדול"
כוונת הרב "אוריאל" שליט"א לדברי הטור בסי' ת"ל: שבת שלפני הפסח קורין אותו שבת הגדול והטעם לפי שנעשה בו נס גדול שפסח מצרים מקחו בעשור כדכתיב בעשור לחודש הזה ויקחו להם שה לבית אבות שה לבית ופסח שיצאו ישראל ממצרים היה ביום ה' כדאיתא בסדר עולם ונמצא שי' בחדש היה שבת ולקחו להם כל אחד שה לפסחו וקשר אותו בכרעי מטתו ושאלום המצריים למה זה לכם והשיבו לשחטו לשם פסח במצות השם עלינו והיו שיניהם קהות על ששוחטין את אלהיהן ולא היו רשאין לומר להם דבר ועל שם אותו הנס קורין אותו שבת הגדול, עכ"ל. הרי שהצווי "משכו ידיכם מע"ז היתה בשבת, והיינו משום שהשבת היא כנגד ע"ז ולכן המשמר את השבת אפי' עבד ע"ז כאנוש וכו',אוריאל כתב: ↑12 אפריל 2019, 01:03נפלא מאד.
ואולי יש להוסיף דהא אמרו בגמרא דהמשמר שבת כהלכתו, אפילו עובד עבודה זרה כאנוש מוחלין לו, ולכן ענין זה של משכו ידיכם מע"ז שהוא תקנה מכאן ולהבא שלא יהיו עוד קשורים בע"ז ח"ו, נעשה דוקא בשבת קדש שזהו זמן כפרה גם על העבר, ונמצא מתקנים העבר ופורשים להבא בהדי הדדי, ודוק.
ואלא שיש לעיין שהלא עדין לא "נצטוו" על השבת, ומבו' בזה ש"מציאות" השבת היא כנגד ע"ז, גם בלא ה"צווי".
-
- הודעות: 1607
- הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
- נתן תודה: 735 פעמים
- קיבל תודה: 524 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נ' טעמים! בטעם קריאת השבת הקרובה "שבת הגדול"
ייש"כ. ובאמת כן לכאו' משמע ממה שאיתא במדרש שמשה ביקש לישראל יום אחד מנוחה והיו ישראל משמרים את השבת במצרים אף שעדיין לא הצטוו על זה, ואח"כ כשהצטוו על השבת שמח משה שמחה גדולה, וחזינן כנ"ל שגם בלא הציווי, השבת היא שבת, והיתה משמעות לשמירת השבת אף קודם שהצטוו, ודוק.רוצה לדעת כתב: ↑12 אפריל 2019, 18:09כוונת הרב "אוריאל" שליט"א לדברי הטור בסי' ת"ל: שבת שלפני הפסח קורין אותו שבת הגדול והטעם לפי שנעשה בו נס גדול שפסח מצרים מקחו בעשור כדכתיב בעשור לחודש הזה ויקחו להם שה לבית אבות שה לבית ופסח שיצאו ישראל ממצרים היה ביום ה' כדאיתא בסדר עולם ונמצא שי' בחדש היה שבת ולקחו להם כל אחד שה לפסחו וקשר אותו בכרעי מטתו ושאלום המצריים למה זה לכם והשיבו לשחטו לשם פסח במצות השם עלינו והיו שיניהם קהות על ששוחטין את אלהיהן ולא היו רשאין לומר להם דבר ועל שם אותו הנס קורין אותו שבת הגדול, עכ"ל. הרי שהצווי "משכו ידיכם מע"ז היתה בשבת, והיינו משום שהשבת היא כנגד ע"ז ולכן המשמר את השבת אפי' עבד ע"ז כאנוש וכו',אוריאל כתב: ↑12 אפריל 2019, 01:03נפלא מאד.
ואולי יש להוסיף דהא אמרו בגמרא דהמשמר שבת כהלכתו, אפילו עובד עבודה זרה כאנוש מוחלין לו, ולכן ענין זה של משכו ידיכם מע"ז שהוא תקנה מכאן ולהבא שלא יהיו עוד קשורים בע"ז ח"ו, נעשה דוקא בשבת קדש שזהו זמן כפרה גם על העבר, ונמצא מתקנים העבר ופורשים להבא בהדי הדדי, ודוק.
ואלא שיש לעיין שהלא עדין לא "נצטוו" על השבת, ומבו' בזה ש"מציאות" השבת היא כנגד ע"ז, גם בלא ה"צווי".
-
פותח הנושא - הודעות: 996
- הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
- נתן תודה: 427 פעמים
- קיבל תודה: 392 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נ' טעמים! בטעם קריאת השבת הקרובה "שבת הגדול"
מצאתי בס"ד יסוה"ד בס' אפריון לבעל קיצור שולחן ערוךאוריאל כתב: ↑13 אפריל 2019, 21:22ייש"כ. ובאמת כן לכאו' משמע ממה שאיתא במדרש שמשה ביקש לישראל יום אחד מנוחה והיו ישראל משמרים את השבת במצרים אף שעדיין לא הצטוו על זה, ואח"כ כשהצטוו על השבת שמח משה שמחה גדולה, וחזינן כנ"ל שגם בלא הציווי, השבת היא שבת, והיתה משמעות לשמירת השבת אף קודם שהצטוו, ודוק.רוצה לדעת כתב: ↑12 אפריל 2019, 18:09כוונת הרב "אוריאל" שליט"א לדברי הטור בסי' ת"ל: שבת שלפני הפסח קורין אותו שבת הגדול והטעם לפי שנעשה בו נס גדול שפסח מצרים מקחו בעשור כדכתיב בעשור לחודש הזה ויקחו להם שה לבית אבות שה לבית ופסח שיצאו ישראל ממצרים היה ביום ה' כדאיתא בסדר עולם ונמצא שי' בחדש היה שבת ולקחו להם כל אחד שה לפסחו וקשר אותו בכרעי מטתו ושאלום המצריים למה זה לכם והשיבו לשחטו לשם פסח במצות השם עלינו והיו שיניהם קהות על ששוחטין את אלהיהן ולא היו רשאין לומר להם דבר ועל שם אותו הנס קורין אותו שבת הגדול, עכ"ל. הרי שהצווי "משכו ידיכם מע"ז היתה בשבת, והיינו משום שהשבת היא כנגד ע"ז ולכן המשמר את השבת אפי' עבד ע"ז כאנוש וכו',אוריאל כתב: ↑12 אפריל 2019, 01:03נפלא מאד.
ואולי יש להוסיף דהא אמרו בגמרא דהמשמר שבת כהלכתו, אפילו עובד עבודה זרה כאנוש מוחלין לו, ולכן ענין זה של משכו ידיכם מע"ז שהוא תקנה מכאן ולהבא שלא יהיו עוד קשורים בע"ז ח"ו, נעשה דוקא בשבת קדש שזהו זמן כפרה גם על העבר, ונמצא מתקנים העבר ופורשים להבא בהדי הדדי, ודוק.
ואלא שיש לעיין שהלא עדין לא "נצטוו" על השבת, ומבו' בזה ש"מציאות" השבת היא כנגד ע"ז, גם בלא ה"צווי".
מצורף
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 4695
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 577 פעמים
- קיבל תודה: 984 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חמישים טעמים!! בטעם קריאת השבת הקרובה "שבת הגדול"
זכור אזכור בימי נעורי שהמלמד בת"ת שאל בערב שבת הגדול "מי יודע למה נקראת השבת שלפני חג הפסח שבת הגדול"?
קפץ ילד חריף אחד ואמר (בדרך גוזמא) "יש 101 טעמים!"
אמר לו המלמד כיון שיצא דבר זה מפיך מצווה אני עליך שתחקור ותמצא לנו 101 טעמים לשם שבת הגדול.
ואכן חזר הילד אחרי שבועיים (!!) עם ליקוט נפלא של 101!! טעמים שלקט וליקט מהרבה ספרים וסופרים לקריאת שם שבת זו שבת הגדול.
קפץ ילד חריף אחד ואמר (בדרך גוזמא) "יש 101 טעמים!"
אמר לו המלמד כיון שיצא דבר זה מפיך מצווה אני עליך שתחקור ותמצא לנו 101 טעמים לשם שבת הגדול.
ואכן חזר הילד אחרי שבועיים (!!) עם ליקוט נפלא של 101!! טעמים שלקט וליקט מהרבה ספרים וסופרים לקריאת שם שבת זו שבת הגדול.
-
פותח הנושא - הודעות: 996
- הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
- נתן תודה: 427 פעמים
- קיבל תודה: 392 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: חמישים טעמים!! בטעם קריאת השבת הקרובה "שבת הגדול"
לרגל שבת הגדול הבעל"ט, הנני להעלות זה שוב לתועלת הלומדים.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 3 תגובות
- 127 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי well
21 אפריל 2020, 18:09
-
-
חידוש בטעם למה נוהגים להניח היד על העיניים בשעת קריאת פסוק ראשון של ק"ש
על ידי יושב אוהלים » 05 נובמבר 2020, 11:49 » ב סידור התפילה - 10 תגובות
- 178 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מ אלישע
06 נובמבר 2020, 09:14
-
-
-
התעוררות לשמירת שבת בשבת הקרובה!
על ידי מוליך ומביא » 19 מרץ 2020, 11:33 » ב הקורונה והשלכותיה - באספקלריא של תורה [הודעה בפורום זה תפורסם רק לאחר אישורה ע"י מנהל] - 1 תגובות
- 59 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לישועתך קויתי השם
19 מרץ 2020, 12:26
-
-
- 2 תגובות
- 769 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי)
14 אפריל 2020, 00:28
-
-
חיזוק לתקופה הקרובה
על ידי י.ק » 13 מרץ 2020, 13:16 » ב הקורונה והשלכותיה - באספקלריא של תורה [הודעה בפורום זה תפורסם רק לאחר אישורה ע"י מנהל] - 7 תגובות
- 256 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ayedavid
17 מרץ 2020, 01:44
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים