ההמחשה איננה חדשה! = לא לחינם גדולה שימושה!

בן של רב

משתמש ותיק
מאז ומעולם אני מצדד ומשכנע שיש לשכלל ולהמחיש את הלימוד פי מאה ממה שנהוג היום.
והנה להבדיל כל המתחרים הגדולים של התורה - העוסקים בפרסום ושיווק העוה"ז - יודעים שזו הדרך היחידה להצליח ולהגיע אל תת ההכרה וגם לכבוש אותו.
אך אצלנו עדיין ישנה התנגדות הגיונית לזה מכמה סיבות שאכמ"ל.

התוצאה: חלקים רבים בתורה אינם מובנים לנו או אינם מחוברים לליבנו.
ומאידך ב"ה יש חלקים בתורה שזכו להינצל משכחה בזכות אלו שטרחו ועמלו להמחיש אותה לציבור.

עד כאן ההקדמה.

אשמח אם הציבור ימחישו כאן דוגמאות כיצד חז"ל המחישו לעצמם ולאחרים.
וכן מי יכול להעלות כאן דינים שכל ענינם ומהותם הוא חיוב המחשה.

(אל תאמרו שזה קשה למצוא - כי כעת אנו הולכים לקיים והגדת לבנך עם הרבה הלכות שזה בעצם כל מה שנאמר בהם = להמחיש!)
 

במבי

משתמש ותיק
חז"ל אני לא יודע אבל תשאל כל תימני ממוצע ויספר לך איך מסתובבים עם השק סביב השולחן כביציאת מצרים.

אבי שיחי' כשאוכל החריין נאנח קשות ואומר כשדמעות בעיניו "אוי איך היה מר לאבותינו במצריים"
 

החפץ להחכים

משתמש רגיל
במבי אמר:
חז"ל אני לא יודע אבל תשאל כל תימני ממוצע ויספר לך איך מסתובבים עם השק סביב השולחן כביציאת מצרים.

אבי שיחי' כשאוכל החריין נאנח קשות ואומר כשדמעות בעיניו "אוי איך היה מר לאבותינו במצריים"

איך מדגמים את השעבוד ע"י הליכה סביב השולחן ?
 

במבי

משתמש ותיק
החפץ להחכים אמר:
במבי אמר:
חז"ל אני לא יודע אבל תשאל כל תימני ממוצע ויספר לך איך מסתובבים עם השק סביב השולחן כביציאת מצרים.

אבי שיחי' כשאוכל החריין נאנח קשות ואומר כשדמעות בעיניו "אוי איך היה מר לאבותינו במצריים"

איך מדגמים את השעבוד ע"י הליכה סביב השולחן ?

עדיין אינני תימני, אשמח גם אם היודעים, יתנו לאצבעות ללכת במקומם, וישיבו.
 

דורדיא

משתמש ותיק
רק להזכיר לציבור שהמחשת קושי השיעבוד במצרים ע"י הליכה מסביב לשולחן או דמעות באכילת מרור
לפי הרמב"ם זה רק לצאת יד"ח סיפור יצ"מ לבן קטן או טיפש....

או לילד שבתוכנו.. או לחלק הטיפש שבתוכנו...

לגדול או חכם זה סיפור אחר לגמרי......
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
לענ"ד אם מישהו חושב על סיפורי השואה איזו עבדות נוראה היתה לסבים וסבתות שלנו, ומדמיין איך היה נראה לצאת מהמחנות באופן של יציאת מצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה עם אותות ומופתים (ולא בשחרור של בעלות הברית) הרי זה עוזר מאד להתחבר רגשית לכל הענין.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
המעשה עם הרוכל מאן בעי חיי המופיע במדרש ומעי"ז עם רב אלכסנדרי במסכת ע"ז הוא בדיוק המחשה יעויין באריכות נפלאה בכלי יקרר בתחילת פרשתינו = מצורע

מה שמפורסם בשם ? אין בין צדיק לרשע אלא כח הציור בלבד
 

אסף

משתמש ותיק
גם בזה מסתמא נכון הכלל שאמר הגר"א בנוגע להשפעה על אחרים - שיש למלא את הגביע על גדותיו וממנו יתמלאו הגביעים שסביבו.
ולכן ההתחלה היא לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים - וממנה "להראות".
אם מעוררים בעצמנו את ההתבוננות ע"י כח הציור מרגישים וחווים את היציאה ממצרים וממילא כל אחד לפי ענינו גם משפיע לאחרים.
אם האמצעים מלאכותיים נשארת רק ההצגה, ולא היציאה ממצרים.

ברמב"ם כתוב "לפי דעתו של בן אביו מלמדו" - והיינו שיבין, וכל אחד יעשה באופן שיבין בנו.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אסף אמר:
אם מעוררים בעצמנו את ההתבוננות ע"י כח הציור מרגישים וחווים את היציאה ממצרים וממילא כל אחד לפי ענינו גם משפיע לאחרים.
אם האמצעים מלאכותיים נשארת רק ההצגה, ולא היציאה ממצרים.

מוכרח לומר כן ולהשתמש בכח הציור הרי את הפרטים על סיפור יצי"מ הוא שמע וקרא עם כל המרשים שנלמדו בחיידר וכו
ומה שנשאר לדבר בליל הסדר זה א. כח הצייור
(ב. את ההשלכות של יצי"מ את הברית עם עמ"י את בצאתכם ממצרים תעבדון)
 

נבשר

משתמש ותיק
דורדיא אמר:
רק להזכיר לציבור שהמחשת קושי השיעבוד במצרים ע"י הליכה מסביב לשולחן או דמעות באכילת מרור
לפי הרמב"ם זה רק לצאת יד"ח סיפור יצ"מ לבן קטן או טיפש....

או לילד שבתוכנו.. או לחלק הטיפש שבתוכנו...

לגדול או חכם זה סיפור אחר לגמרי......
ממש לא, מהרי"ל כן נהג.
 

נבשר

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
המעשה עם הרוכל מאן בעי חיי המופיע במדרש ומעי"ז עם רב אלכסנדרי במסכת ע"ז הוא בדיוק המחשה יעויין באריכות נפלאה בכלי יקרר בתחילת פרשתינו = מצורע

מה שמפורסם בשם ? אין בין צדיק לרשע אלא כח הציור בלבד
המקור הוא הסבא מקלם, שההבדל בין צדיק לרשע זה כח הציור.
 

נבשר

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
מאז ומעולם אני מצדד ומשכנע שיש לשכלל ולהמחיש את הלימוד פי מאה ממה שנהוג היום.
והנה להבדיל כל המתחרים הגדולים של התורה - העוסקים בפרסום ושיווק העוה"ז - יודעים שזו הדרך היחידה להצליח ולהגיע אל תת ההכרה וגם לכבוש אותו.
אך אצלנו עדיין ישנה התנגדות הגיונית לזה מכמה סיבות שאכמ"ל.

התוצאה: חלקים רבים בתורה אינם מובנים לנו או אינם מחוברים לליבנו.
ומאידך ב"ה יש חלקים בתורה שזכו להינצל משכחה בזכות אלו שטרחו ועמלו להמחיש אותה לציבור.

עד כאן ההקדמה.

אשמח אם הציבור ימחישו כאן דוגמאות כיצד חז"ל המחישו לעצמם ולאחרים.
וכן מי יכול להעלות כאן דינים שכל ענינם ומהותם הוא חיוב המחשה.

(אל תאמרו שזה קשה למצוא - כי כעת אנו הולכים לקיים והגדת לבנך עם הרבה הלכות שזה בעצם כל מה שנאמר בהם = להמחיש!)
כבר הזכיר @רוצה לדעת שבעלי המוסר עלו על מה שדעתך מאז ומעולם, שהעיקר הוא החוש והפעלת כח הציור, ויש בזה הרבה אריכות בספריהם, יש ע"ז דווגמא בחז"ל על אחד שתמה שעתידה אישה לילד בכל יום, והראה לו תרנגולת שיולדת בכל יום, היינו החושיות. משום מה בעלי המוסר לא העמידו את זה על חושיות מעשית ופרקטית, אלא התבוננות בשכל ומחשבה. אבל ידוע הסיפור על ר' חצקל שהמחיש בחדרו כיצד נעשית יצי"מ.
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
נבשר אמר:
בן של רב אמר:
מאז ומעולם אני מצדד ומשכנע שיש לשכלל ולהמחיש את הלימוד פי מאה ממה שנהוג היום.
והנה להבדיל כל המתחרים הגדולים של התורה - העוסקים בפרסום ושיווק העוה"ז - יודעים שזו הדרך היחידה להצליח ולהגיע אל תת ההכרה וגם לכבוש אותו.
אך אצלנו עדיין ישנה התנגדות הגיונית לזה מכמה סיבות שאכמ"ל.

התוצאה: חלקים רבים בתורה אינם מובנים לנו או אינם מחוברים לליבנו.
ומאידך ב"ה יש חלקים בתורה שזכו להינצל משכחה בזכות אלו שטרחו ועמלו להמחיש אותה לציבור.

עד כאן ההקדמה.

אשמח אם הציבור ימחישו כאן דוגמאות כיצד חז"ל המחישו לעצמם ולאחרים.
וכן מי יכול להעלות כאן דינים שכל ענינם ומהותם הוא חיוב המחשה.

(אל תאמרו שזה קשה למצוא - כי כעת אנו הולכים לקיים והגדת לבנך עם הרבה הלכות שזה בעצם כל מה שנאמר בהם = להמחיש!)
כבר הזכיר @רוצה לדעת שבעלי המוסר עלו על מה שדעתך מאז ומעולם, שהעיקר הוא החוש והפעלת כח הציור, ויש בזה הרבה אריכות בספריהם, יש ע"ז דווגמא בחז"ל על אחד שתמה שעתידה אישה לילד בכל יום, והראה לו תרנגולת שיולדת בכל יום, היינו החושיות. משום מה בעלי המוסר לא העמידו את זה על חושיות מעשית ופרקטית, אלא התבוננות בשכל ומחשבה. אבל ידוע הסיפור על ר' חצקל שהמחיש בחדרו כיצד נעשית יצי"מ.
בעבר בעלי המוסר טענו זאת שוב ושוב.
אך לא דיברו על עצם הידיעה כמה היא קיימת בפועל אלא רק איך להשיב את הידוע אל הלב ואל הרצון.

אבל בימינו התחדש ע"י כל אנשי המקצוע השונים - שלא רק שכך מתחזקים וכו' אלא שכך מבינים וכך משתפים חלקים אחרים בתודעה = אונות נוספות במוח.

וזה נפק"מ לכל הענין של תלמוד תורה שיתכן שאיננו מתקיים כהלכה עד שיהיה מצב של שימושה כי היודע באופן גלמי ואינו יודע באופן מציאותי יש חלקים במוח שאינם יודעים את אותה הסוגיא כלל

ובקיצור אם 'נמנו וגמרו' שתמונה אחת שווה אלף מילים...
אולי גם בסוגיות הש"ס תמונה אחת או כל המחשה אחרת שווה אלף חזרות...
 

נבשר

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
נבשר אמר:
בן של רב אמר:
מאז ומעולם אני מצדד ומשכנע שיש לשכלל ולהמחיש את הלימוד פי מאה ממה שנהוג היום.
והנה להבדיל כל המתחרים הגדולים של התורה - העוסקים בפרסום ושיווק העוה"ז - יודעים שזו הדרך היחידה להצליח ולהגיע אל תת ההכרה וגם לכבוש אותו.
אך אצלנו עדיין ישנה התנגדות הגיונית לזה מכמה סיבות שאכמ"ל.

התוצאה: חלקים רבים בתורה אינם מובנים לנו או אינם מחוברים לליבנו.
ומאידך ב"ה יש חלקים בתורה שזכו להינצל משכחה בזכות אלו שטרחו ועמלו להמחיש אותה לציבור.

עד כאן ההקדמה.

אשמח אם הציבור ימחישו כאן דוגמאות כיצד חז"ל המחישו לעצמם ולאחרים.
וכן מי יכול להעלות כאן דינים שכל ענינם ומהותם הוא חיוב המחשה.

(אל תאמרו שזה קשה למצוא - כי כעת אנו הולכים לקיים והגדת לבנך עם הרבה הלכות שזה בעצם כל מה שנאמר בהם = להמחיש!)
כבר הזכיר @רוצה לדעת שבעלי המוסר עלו על מה שדעתך מאז ומעולם, שהעיקר הוא החוש והפעלת כח הציור, ויש בזה הרבה אריכות בספריהם, יש ע"ז דווגמא בחז"ל על אחד שתמה שעתידה אישה לילד בכל יום, והראה לו תרנגולת שיולדת בכל יום, היינו החושיות. משום מה בעלי המוסר לא העמידו את זה על חושיות מעשית ופרקטית, אלא התבוננות בשכל ומחשבה. אבל ידוע הסיפור על ר' חצקל שהמחיש בחדרו כיצד נעשית יצי"מ.
בעבר בעלי המוסר טענו זאת שוב ושוב.
אך לא דיברו על עצם הידיעה כמה היא קיימת בפועל אלא רק איך להשיב את הידוע אל הלב ואל הרצון.

אבל בימינו התחדש ע"י כל אנשי המקצוע השונים - שלא רק שכך מתחזקים וכו' אלא שכך מבינים וכך משתפים חלקים אחרים בתודעה = אונות נוספות במוח.

וזה נפק"מ לכל הענין של תלמוד תורה שיתכן שאיננו מתקיים כהלכה עד שיהיה מצב של שימושה כי היודע באופן גלמי ואינו יודע באופן מציאותי יש חלקים במוח שאינם יודעים את אותה הסוגיא כלל

ובקיצור אם 'נמנו וגמרו' שתמונה אחת שווה אלף מילים...
אולי גם בסוגיות הש"ס תמונה אחת או כל המחשה אחרת שווה אלף חזרות...
לא אחזור ע"ז שוב, אבל למעיין בכתביהם יראה שבחוש נמצא הכל, ובמיוחד האריך בזה ר' ירוחם.
 
חלק עליון תַחתִית