מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

יהודי של פעם
הודעות: 111
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יהודי של פעם » 02 אפריל 2019, 08:10

כבו"ד ר"ת
בטל ומבוטל כעפרא דארעא
הרב מאזוז


בנציון
הודעות: 402
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 153 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בנציון » 02 אפריל 2019, 14:08

משה נפתלי כתב:
01 אפריל 2019, 22:10
סבא כתב:
31 יולי 2018, 10:12
קדוש ישראל הגרנ"א השקיע במקום הנכון, אולי לא קנו את ספרו הגויים והבלשנים, אבל חיבורו מעטר היום את החומש הנפלא "מאור התורה", ומי לא מעיין מפעם לפעם בפירושו ודבריו הנפלאים.
מחבר הפירוש 'נתינה לגר' הוא הרב נתן מרקוס אדלר, יהודי מודרני, ד"ר לפילוסופיה, ששימש כרבה הראשי של בריטניה במחצית השניה של המאה התשע-עשרה.
בזמנו היה צורך בסגנון כזה, לגזול את החנית מידי הרפורמים בהם הוא נלחם.


יהודי של פעם
הודעות: 111
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יהודי של פעם » 02 אפריל 2019, 14:19

ר' משה שפירא זצ"ל סיפר שבפעם הראשונה שבא למרן הגרי"ז
לדבר איתו בלימוד שאל את הגרי"ז האם הוא מפריע כעת
והגרי"ז ענה לו תיכף נראה..


משה נפתלי
הודעות: 201
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי משה נפתלי » 02 אפריל 2019, 14:29

בנציון כתב:
02 אפריל 2019, 14:08
בזמנו היה צורך בסגנון כזה, לגזול את החנית מידי הרפורמים בהם הוא נלחם.
ההערה נכתבה להסב את תשומת הלב כי המחבר איננו החסיד שבכהונה מפרנקפורט רבו של החת"ס.


יצחק
הודעות: 865
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 266 פעמים
קיבל תודה: 260 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יצחק » 03 אפריל 2019, 23:30

שמעתי הלצה בערך כך (בלי אחריות על הפרטים), ר' יעקב קמנצקי היה תקופה רב בקהילה חסידית מודרנית (יחסית) בטורנטו, יום אחד הם אמרו לו שכאשר יהודים נאספים לסעודה זה זמן גדול מאד שיכולים לבקש מהקב"ה מה שרוצים כי כתוב ויאמר המלך לאסתר במשתה היין מה שאלתך וינתן לך וכו' וכידוע שהמלך הוא הקב"ה ואסתר היא כנסת ישראל וכו'
אמר להם ר' יעקב אם המלך הוא הקב"ה ואסתר היא כנסת ישראל אז גם היין הוא לא היין הרגיל שלנו..


שלמה שיר
הודעות: 10
הצטרף: 09 אפריל 2019, 15:44
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי שלמה שיר » 09 אפריל 2019, 23:52

ובפסחים (ט.) מצינו לשון נופל על לשון 'וכי חולדה נביאה היא'.


בן של רב
הודעות: 488
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בן של רב » 10 אפריל 2019, 00:19

סליחה על ההערה, אבל נראה לכם שכל סיפור מותר לספר?

הרי יש סיפורים שהם עצמם לא היו רוצים שישארו לדורות

ויש סיפורים שבאמת לא היו ולפעמים אסור להאמין להם.

האם לא יתכן אצל כל אדם גדול פליטת פה עם חרטה מיד אחר כך?

האם לא יתכן שאמרו בחריפות משהו למישהו שהגיע לו לתועלתו
או שידעו והכירו בו שהוא לא רגיש.
אבל מעולם לא חלמו שיבוא יום ונהפוך את הציניות והעוקצנות וכו'
למשהו שהוא דרך בחיים מרבותינו ולפתוח על זה אשכול רשמי?

ברשותכם - אולי נחלק את כל מה שכתבו לשלש סוגים שונים
1. דברים שידיעתם היא תועלת או עכ"פ לא נורא.
2. דברים שהם רק נזק וחילול כבוד התורה.
3. גם וגם.


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי במבי » 15 אפריל 2019, 22:28

הגמ' בשבת כותבת באמת אמרו החזן רואה היכן התינוקות קורין אך הוא לא יקרא ובדף יג. הגמ' מקשה שם שהתינוקות של בית רבן היו מסדרין פרשיות וקורין לאור הנר וכו'
וכותב שם רב נסים גאון זאת התיובתא פירקו עליה ב' פירוקין בתלמודינו ובתלמוד ירושלמי פירקו פירוק אחר חביב רציתי לכתבו בכאן וכך אמרו בעו דיטפי בוצינא ואילין לא בעי דיטפי בוצינא ופי' דבריהם כי בתינוקות יתרחקו מן הקריאה ויאהבו שיכבה הנר ואנו בטוחים בהן כי הם לא יטו הנר ולפיכך הותר להם לקרות לאור הנר וכו'


פרלמן משה
הודעות: 486
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 162 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פרלמן משה » 16 אפריל 2019, 01:20

במבי כתב:
15 אפריל 2019, 22:28
הגמ' בשבת כותבת באמת אמרו החזן רואה היכן התינוקות קורין אך הוא לא יקרא ובדף יג. הגמ' מקשה שם שהתינוקות של בית רבן היו מסדרין פרשיות וקורין לאור הנר וכו'
וכותב שם רב נסים גאון זאת התיובתא פירקו עליה ב' פירוקין בתלמודינו ובתלמוד ירושלמי פירקו פירוק אחר חביב רציתי לכתבו בכאן וכך אמרו בעו דיטפי בוצינא ואילין לא בעי דיטפי בוצינא ופי' דבריהם כי בתינוקות יתרחקו מן הקריאה ויאהבו שיכבה הנר ואנו בטוחים בהן כי הם לא יטו הנר ולפיכך הותר להם לקרות לאור הנר וכו'
למרות שלא קשור לאשכול חביב הוא.


במבי
הודעות: 399
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי במבי » 16 אפריל 2019, 01:51

פרלמן משה כתב:
16 אפריל 2019, 01:20
במבי כתב:
15 אפריל 2019, 22:28
הגמ' בשבת כותבת באמת אמרו החזן רואה היכן התינוקות קורין אך הוא לא יקרא ובדף יג. הגמ' מקשה שם שהתינוקות של בית רבן היו מסדרין פרשיות וקורין לאור הנר וכו'
וכותב שם רב נסים גאון זאת התיובתא פירקו עליה ב' פירוקין בתלמודינו ובתלמוד ירושלמי פירקו פירוק אחר חביב רציתי לכתבו בכאן וכך אמרו בעו דיטפי בוצינא ואילין לא בעי דיטפי בוצינא ופי' דבריהם כי בתינוקות יתרחקו מן הקריאה ויאהבו שיכבה הנר ואנו בטוחים בהן כי הם לא יטו הנר ולפיכך הותר להם לקרות לאור הנר וכו'
למרות שלא קשור לאשכול חביב הוא.
ברגע שרואים רעיון זה בירושלמי זה מעלה חיוך על הפנים ואולי לזה התכוון ר' ניסים גאון שכינה מאמר זה "חביב'

וזה מזכיר לשון כמדומני בתוספתא בעירובין שעירובי תחומין עושים לחכם שבא או לאדם שהולך לחבירו או לאב שבורח מהמלמד שמגיע לגבות את כספו ואמנם זאת לא בדיחה אך אם זה מעלה חיוך על הפנים זה "בדיחותא דקדושה" והתורה משמחת !


ליזרזון
הודעות: 2
הצטרף: 01 אוגוסט 2018, 20:46
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי ליזרזון » 17 אפריל 2019, 02:12

במבי כתב:
15 אפריל 2019, 22:28
הגמ' בשבת כותבת באמת אמרו החזן רואה היכן התינוקות קורין אך הוא לא יקרא ובדף יג. הגמ' מקשה שם שהתינוקות של בית רבן היו מסדרין פרשיות וקורין לאור הנר וכו'
וכותב שם רב נסים גאון זאת התיובתא פירקו עליה ב' פירוקין בתלמודינו ובתלמוד ירושלמי פירקו פירוק אחר חביב רציתי לכתבו בכאן וכך אמרו בעו דיטפי בוצינא ואילין לא בעי דיטפי בוצינא ופי' דבריהם כי בתינוקות יתרחקו מן הקריאה ויאהבו שיכבה הנר ואנו בטוחים בהן כי הם לא יטו הנר ולפיכך הותר להם לקרות לאור הנר וכו'
שמעתי פעם שזה קשור עם האופי - הילדים הבבלים תמימים ומפחדים היו מרבותיהם, והירושלמים חריפים היו ופחד לא היה להם אלא החשש שירצו להפטר מהלימוד


יעקב שלם
הודעות: 95
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יעקב שלם » 17 אפריל 2019, 02:28

בן של רב כתב:
10 אפריל 2019, 00:19
סליחה על ההערה, אבל נראה לכם שכל סיפור מותר לספר?

הרי יש סיפורים שהם עצמם לא היו רוצים שישארו לדורות

ויש סיפורים שבאמת לא היו ולפעמים אסור להאמין להם.

האם לא יתכן אצל כל אדם גדול פליטת פה עם חרטה מיד אחר כך?

האם לא יתכן שאמרו בחריפות משהו למישהו שהגיע לו לתועלתו
או שידעו והכירו בו שהוא לא רגיש.
אבל מעולם לא חלמו שיבוא יום ונהפוך את הציניות והעוקצנות וכו'
למשהו שהוא דרך בחיים מרבותינו ולפתוח על זה אשכול רשמי?

ברשותכם - אולי נחלק את כל מה שכתבו לשלש סוגים שונים
1. דברים שידיעתם היא תועלת או עכ"פ לא נורא.
2. דברים שהם רק נזק וחילול כבוד התורה.
3. גם וגם.
מש

ודאי שצריכה זהירות
אבל לא פחות חמור הצד השני
שיכתוב ההיסטוריה והפיכת גדולי ישראל לאנשים שנולדו עם גישמאק וטעם בלימוד ורצינוס ונלכה נרדפה לדעת את ה'

וידוע מכתב ר' יצחק הוטנר

ובלי להשוות לגמרי
אבל חז"ל מביאים אין ספור מעשים שעלולים לחשוב ולפרש וכו
(ואגב גם את זה נמצאו מצנזרים -בעיני ראיתי חוברת הדרכה למדריכות בעיר מאוד מסוימת ושם נכתב אין לצטט מקורות מחז"ל...)

לסיכום
כל כותב בפורום צריך לזכור שלא כל מה שחושבים אומרים ולא כל מה שאומרים כותבים ולא כל מה שכותבים מפרסמים

אבל ודאי שעלהו לא יבול שיחת חולין של ת"ח צריכים לימוד וזה מה שעשה פותח האשכול
ויה"ר שיינו של האשכול לא יחמיץ


מבני ברק
הודעות: 25
הצטרף: 09 דצמבר 2018, 17:30
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מבני ברק » 17 אפריל 2019, 10:15

שאלו לר' מנדל מקוצק מה שונה הגדה של פסח שכל שנה יש בדפוס והוצאה חדשה?
ענה שהבן הרשע של שנה שעברה הינו החכם של השנה...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח