זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי הבוחן » 15 אפריל 2019, 20:35

שמעתי שיש להקפיד גם לא לנסוע עם רכב מרחקים קצרים.

ערכים:


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 589
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי הכהן » 15 אפריל 2019, 21:07

אז גם לא לעלות במעלית קומה אחת


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 572 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 15 אפריל 2019, 22:26

שתי הערות בהלכות חול המועד.
א. שמעתי מישהו שהעיר שיש להזהר מלהטעין טלפון פלאפון וכדו' בערב שביעי של פסח. שכן הטעינה היא אך ורק לצורך חול.

ב. לשנה זו- כבר כתבתי על זה בפורום שנה שעברה שכלל לא ברור ששיך היתר להכין מחוה''מ לצורך שבת שלאחריו ללא ההיתר דהואיל, למאי דקי''ל דחוששים למ"ד חוה''מ דאורייתא, ואף שבאוכל וכדו' אין נפק''מ דתמיד יש טעם דהואיל, מ''מ נפק''מ לכתיבת מודעת שלו"ז בחוה''מ וכיו"ב בשנה זו.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1596
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 471 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי שאר לעמו » 15 אפריל 2019, 22:30

במבי כתב:
15 אפריל 2019, 05:39
זוהתה קולה חדשה:
נורות זמנינו שהם לד בלבד אין בהדלקתן ובכיבויין איסור דאורייתא.
מלבד שהחזו"א אמר שזה בונה, הרי המקובל הוא שההבנה הבסיסית היא שזה איסור דאורייתא השאלה של מה. זה לברוא דבר חדש (את האור).
וע"ז לא יועילו שום מענות וויכוחים.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 589
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי הכהן » 15 אפריל 2019, 23:08

שאר לעמו כתב:
15 אפריל 2019, 22:30
המקובל הוא שההבנה הבסיסית היא שזה איסור דאורייתא השאלה של מה.
כמדומני שהגרא"ז וייס שליט"א טען שבכל דבר כזה יש לתא דמכה בפטיש.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 422 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 אפריל 2019, 23:27

חגי פאהן כתב:
15 אפריל 2019, 11:44
יעקב שלם כתב:
15 אפריל 2019, 10:08
חגי פאהן כתב:
15 אפריל 2019, 10:01
לפי זה צריך
למה זה לפי זה
לפי מה

מה עם לבשל את כל האוכל לפני חול המועד
ואת כל הקניות

אולי אפשר לחלק שצורך שמחדש במועד מותר לעשות במועד
לגבי בישול - המשנ"ב כ' בסי' תקל"ג סק"ב שרק באכילה הקלו שמותר לכתחילה לכוון מלאכתו במועד משום שמחה, אבל בשאר מלאכות משמע שלא.
שם מדובר ב"כיוון מלאכתו במועד" כגון טחינת קמח שהיו עושים להרבה זמן, ובאופן הרגיל היה טוחן לפני המועד אלא שחיכה למועד כיון שיש לו זמן פנוי שאינו עוסק במלאכה, וע"ז אומר המשנ"ב שהתירו משום שמחה, אבל בחיתוך נייר טואלט וכדומה הרגילות היא שעושים רק לצורך מיידי ולא מכינים מראש להרבה זמן, וממילא לא חשיב כיוון מלאכתו במועד ושוב הרי זה צורך המועד.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 422 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 אפריל 2019, 23:29

חגי פאהן כתב:
15 אפריל 2019, 13:19
שמעיה כתב:
15 אפריל 2019, 12:00
אם כבר מדברים על לד. לכאורה אין כל איסור לכבות נורת לד. ועיין בקובץ של הרב רובין שהובא לעיל שהביא ב' סיבות לאסור: א', בונה ומכה בפטיש; ב', מוליד. שניהם לא שייכים בכיבוי.
ונוגע למי שרוצה לכבות לצורך מצווה וכדו', שיכול בכלאחר יד.
לכא' לשיטת חזו"א כמו שמדליק הוא בונה, מכבה הוא סותר.
אבל הוא סותר שלא ע"מ לבנות, וא"כ הו"ל מלאכה שא"צ לגופה שאסורה רק מדרבנן לשיטת רוב הראשונים וכדקיי"ל להלכה, וא"כ אין לאסור כיבוי שלא לצורך בחוה"מ אפילו לשיטת החזו"א.


mdy
הודעות: 8
הצטרף: 07 אוגוסט 2018, 10:24
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי mdy » 15 אפריל 2019, 23:56

חגי פאהן כתב:
15 אפריל 2019, 10:01
לפי זה צריך להכין נייר חתוך לכל חול המועד. בדיעבד מותר, אבל אם אפשר להכין לפני המועד אז למה לכוון מלאכתו למועד?
זה צורך הגוף. כמו אוכל נפש. אין בעיה לכוון מלאכתו למועד.
ואפילו לצורך המועד יש טוענים שאין זה נחשב מכוון כיון שתמיד נוהג לחתוך הנייר כשמשתמש ולא דחה את החיתוך למועד דווקא. ולכםן הקלו לגהץ למי שלא מגהץ בפעם אחת לכל השבוע. (אם כי לא ראיתי פוסקים שמזכירים סברא זו. אשמח אם יש למישהו מקור.)


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 422 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 אפריל 2019, 00:21

שאר לעמו כתב:
15 אפריל 2019, 22:30
במבי כתב:
15 אפריל 2019, 05:39
זוהתה קולה חדשה:
נורות זמנינו שהם לד בלבד אין בהדלקתן ובכיבויין איסור דאורייתא.
מלבד שהחזו"א אמר שזה בונה, הרי המקובל הוא שההבנה הבסיסית היא שזה איסור דאורייתא השאלה של מה. זה לברוא דבר חדש (את האור).
וע"ז לא יועילו שום מענות וויכוחים.
אין הבנה בסיסית כזו כלל וכלל, רוב האחרונים (כגון האחיעזר, המהרש"ם, הערוך השלחן, הבית יצחק ואחרים, ואחריהם הגרצ"פ פרנק, הגרא"ז מלצר, הגרש"ז אויערבאך, החלקת יעקב, הציץ אליעזר ורבים מחכמי הספרדים) שדנו בנושא החשמל כשהתחיל להתפשט בעולם דנו אם לאסרו מצד מבעיר או לא, ויש שחידשו שיש בזה משום מוליד מדרבנן, ולא עלה על דעת אף אחד לאסרו מדאורייתא משום יצירת דבר חדש - בונה או מכה בפטיש. (האג"מ אמנם מזכיר במקו"א שיש בזה חשש דאורייתא אף שלא ברור איזה מלאכה, אך בכמה מקומות כשהשיב למעשה נקט שהוא דרבנן, וכך גם נוקטים בניו ותלמידיו).


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1596
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 471 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי שאר לעמו » 16 אפריל 2019, 01:11

ההבנה הבסיסית של החזו"א. וכן היה נראה מהאג"מ כמו שהזכרת.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 561
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 283 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי במבי » 16 אפריל 2019, 01:45

שאר לעמו כתב:
16 אפריל 2019, 01:11
ההבנה הבסיסית של החזו"א. וכן היה נראה מהאג"מ כמו שהזכרת.
שאר לעמו כתב:
15 אפריל 2019, 22:30
במבי כתב:
15 אפריל 2019, 05:39
זוהתה קולה חדשה:
נורות זמנינו שהם לד בלבד אין בהדלקתן ובכיבויין איסור דאורייתא.
מלבד שהחזו"א אמר שזה בונה, הרי המקובל הוא שההבנה הבסיסית היא שזה איסור דאורייתא השאלה של מה. זה לברוא דבר חדש (את האור).
וע"ז לא יועילו שום מענות וויכוחים.
היה מקובל שחוט הלהט יש בו איסור מבעיר, שזאת אין בנורות הלד, לא בריאת אור שזאת לא מצאנו ולא ראינו באף מקום כמובא במ"מ שהובאו לעיל.
(וכידוע רק בהמה היא עקשנית ולא משנה מדעותיה. ואמנם צריך לדעת את הגבול ואם אין איסור דאורייתא זה לא אומר שזה קל, שהרי עוף בחלב זה גם "רק" דרבנן, וזה לא מוריד מחומרת האיסור)


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 422 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זוהתה חומרא חדשה: הגר"י ברטלר זצוק"ל נמנע מלכבות התאורה בביתו בחוה"מ!

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 אפריל 2019, 01:52

במבי כתב:
16 אפריל 2019, 01:45
שאר לעמו כתב:
16 אפריל 2019, 01:11
ההבנה הבסיסית של החזו"א. וכן היה נראה מהאג"מ כמו שהזכרת.
שאר לעמו כתב:
15 אפריל 2019, 22:30
במבי כתב:
15 אפריל 2019, 05:39
זוהתה קולה חדשה:
נורות זמנינו שהם לד בלבד אין בהדלקתן ובכיבויין איסור דאורייתא.
מלבד שהחזו"א אמר שזה בונה, הרי המקובל הוא שההבנה הבסיסית היא שזה איסור דאורייתא השאלה של מה. זה לברוא דבר חדש (את האור).
וע"ז לא יועילו שום מענות וויכוחים.
היה מקובל שחוט הלהט יש בו איסור מבעיר, שזאת אין בנורות הלד, לא בריאת אור שזאת לא מצאנו ולא ראינו באף מקום כמובא במ"מ שהובאו לעיל.
(וכידוע רק בהמה היא עקשנית ולא משנה מדעותיה. ואמנם צריך לדעת את הגבול ואם אין איסור דאורייתא זה לא אומר שזה קל, שהרי עוף בחלב זה גם "רק" דרבנן, וזה לא מוריד מחומרת האיסור)
אין פה שאלה של קל או חמור, אלא שאם הוא איסור דאורייתא יש צד גדול שאסור בחוה"מ שלא לצורך המועד, ואילו אם הוא איסור דרבנן אינו אסור כלל. ולכן כל השאלה בכיבוי אור שאינו להט שלא לצורך המועד מתחילה רק לפי החזו"א שהוא ענין דאורייתא (אלא שמאחר והיא מלאכה שא"צ לגופה לא ברור טעם המחמירים, אלא אם נאמר שחששו לדעת הרמב"ם)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים