הצעיר שבחבורה
משתמש ותיק
אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.אמונת אומן אמר:בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.אמונת אומן אמר:בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
חוצמזה שלא איתברר האיסור לעלות על אוטובוס בשבתהצעיר שבחבורה אמר:אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.אמונת אומן אמר:בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
יהי' כאן פינג-פונג אינסופי של דירוג חומרות, כאשר כל אחד יסבור שבמה שהוא מחמיר, זה מגוחך להקל בו ולהחמיר בדבר אחר.אמונת אומן אמר:בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
גם אם יביאו לי ספר של 30 כרכים שמוכיח שר''ת לא היה ולא נברא כמו שר' משה ליב מסאסוב לא היה ולא נברא...
הוא התכוון, שכיון שהאור בבית דולק, נקל על המתגלח לחתוך את זקנו בתער.יואל שילה אמר:מבקש אמת אמר:האם אסור לעובד בחברת החשמל לייצר חשמל בגלל שיש אנשים המשתמשים בו בבתיהם לגילוח זקנם בתער?
לגלח זקן בתער - עם חשמל???
איזה מין תער זה שמופעל בחשמל?
אני לא מכיר
[ויש מקום לחשוש שלזאת כיוונת כדי לרמוז שהשימוש במכונה חשמלית הוא תער ממש, כדי שאפשר יהיה לנגח אותי שוב, בבחינת בל תשחית הזדמנות להשמיץ]
אפשר לקיים שניהם.יושב אוהלים אמר:בקונטרס של הרב שילה המובא כאן כתוב שרי"נ קופרשטוק ז"ל, מח"ס 'מאורות נתן' - בענין חשמל בשבת שאל בשעתו את החזו"א מדוע לא כתב לאסור את ההשתמשות בחשמל בש"ק מפני איסור מעשה שבת, והשיב לו 'אם אגיד טעם אחר יבואו לחלוק ולהתווכח, אבל בזה אין אפשרות להתווכח'".well אמר:אני לא מדבר כרגע על הענין של חילול השם שהוא נושא שמטבע הדברים לא מוגדר באופן ברור ונתון לוויכוח
ויש לציין שיש דיון בפוסקי זמנינו על השקאה ממוחשבת בשמיטה (לכוון את זה לפני שמיטה), וגם בזה יש לדון כנ"ל.מבקש אמת אמר:האם אסור לעובד בחברת החשמל לייצר חשמל בגלל שיש אנשים המשתמשים בו בבתיהם לגילוח זקנם בתער?פינחס רוזנצוויג אמר:שאלה שלא נגע בה כלל מורינו הרב @יואל שילה שליט"א.
הרי כשדולק אצלי בבית מכשיר חשמלי כגון תאורה או מנוע, כל פעולה שהפועל עושה בתחנה מפעילה בידים ממש את המכשיר שאצלי בבית, וממילא מחויב אדם בערב שבת, למנוע חילול שבת אף בפיקוח נפש.
זה לא ליצנות אלא חוסר ידיעה של המושג "פסק הלכה", ומחשבה מוטעית כאילו היהדות מתחילה ונגמרת בספרו של רבינו יוסף קארו.הצעיר שבחבורה אמר:אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.אמונת אומן אמר:בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
אינני מעוניין להמשיך לדון בזה כי יסיט את האשכול לפולמוס על ר"ת, רק מסקרן אותי במי מדובר.הצעיר שבחבורה אמר:אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.אמונת אומן אמר:בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
הנה כבר קיבלת את מנת הטרף שלך לארוחת ערב.ידידיה אמר:זה לא ליצנות אלא חוסר ידיעה של המושג "פסק הלכה", ומחשבה מוטעית כאילו היהדות מתחילה ונגמרת בספרו של רבינו יוסף קארו.הצעיר שבחבורה אמר:אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.אמונת אומן אמר:בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
גם אם רוב הפעולות אוטומטיות, אם כל "יחידת" חשמל זקוקה ללחיצת כפתור אחת ע"י אדם אין שום קולא בכך שרוב הפעולות נעשות ע"י אדם.מבקש אמת אמר:יש לציין בכל הנושא הזה שבעקבות ההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות רוב ייצור החשמל נעשה באופן אוטומטי (הוא גם עבר מפחם הדורש הרבה יותר התערבות אנושית לגז טבעי שפועל ברובו בצורה אוטומטית). מקריאת נתונים שונים בנושא נראה כי רוב ההתערבות האנושית בתחנות הכח מיועדת עבור מטרות צדדיות כגון ויסות למטרות חסכון, רישום נתונים, בקרות בטיחות וכד', ולא עבור עצם ייצור החשמל שרובו מתבצע באופן אוטומטי. נמצא אם כן שבפשטות רוב החשמל בימינו מיוצר בהיתר ורק מיעוטו באיסור,
אם החילול שבת שבהדלקת האור מתייחס לעובד למה לא נאסור לו לייצר חשמל שמשמש לעבירות שונות כגילוח בתער וכד'?פינחס רוזנצוויג אמר:מותר,מבקש אמת אמר:האם אסור לעובד בחברת החשמל לייצר חשמל בגלל שיש אנשים המשתמשים בו בבתיהם לגילוח זקנם בתער?פינחס רוזנצוויג אמר:שאלה שלא נגע בה כלל מורינו הרב @יואל שילה שליט"א.
הרי כשדולק אצלי בבית מכשיר חשמלי כגון תאורה או מנוע, כל פעולה שהפועל עושה בתחנה מפעילה בידים ממש את המכשיר שאצלי בבית, וממילא מחויב אדם בערב שבת, למנוע חילול שבת אף בפיקוח נפש.
אבל אסור לי להשאיר אור בבת ולגרום תוספת חילול שבת לאותם המבעירים את המכונות בשבת.
הרב אמונת אומן הנכבד, לא הגיע הזמן להתבגר קצת? לא כל דבר צריך לקחת אישי. תקפתי את הדעה שהבעת ולא אותך, ואין שום סיבה שאמנע מלהביע את דעתי. אין לי לא עונג בלכתוב נגד אחרים ולא צער בכך שאחרים כותבים נגדי [אם כבר אז להיפך, אני אוהב כל יהודי ומצטער אם מישהו שנהג כראוי נפגע ממני, וכשכותבים נגדי אני משתעשע].אמונת אומן אמר:הנה כבר קיבלת את מנת הטרף שלך לארוחת ערב.ידידיה אמר:זה לא ליצנות אלא חוסר ידיעה של המושג "פסק הלכה", ומחשבה מוטעית כאילו היהדות מתחילה ונגמרת בספרו של רבינו יוסף קארו.הצעיר שבחבורה אמר:אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.
אתה יכול ללכת לישון מתוך עונג.
רבש"ע הריני מוחל...
אולי העברת הפחם. אבל "הרמת שלטר" של קו חשמל היא לא גרמא.יואל שילה אמר:מה שהם עושים הוא הרבה יותר גרמא מאשר שפיכת חביות הסולר בזמן הגרשז"אפינחס רוזנצוויג אמר:כל דברי הגרש"ז והגרזמ, נסובו על איסור ההבערה של הפחם בתחנת הכח, שהוא גרמא בעלמא ותוספת בעלמא.
ואני שואל על איסור הדלקת האור שאצלי בבית, שעל ידי הוספת הפחם והפעלת המכשירים הרי הם נדלקים בפועל, וכל עובד בתחנה עובר בכמה מליוני חיובי כרת כשמדליק את מנורות כל המדינה, ואף אם יש לו התר פיקוח נפש, אבל ודאי שמחויב למנוע מלאכה בערב שבת, כי אינו רק מרבה בשיעורים, אלא מוסיף מלאכה ממש, והרי הוא כמי שעוקר שלוש תאנים בשלוש עוקצין.
במחילה מכבוד תורתו, אני כתבתי כאן בפורום בהרחבה לחזק צדדי ההיתר שכבודו מביא בקונטרסו, הן בענין החשמל והן בענין השימוש במכונת גילוח, כך שנחשדתי בהיפך הגמור ממה שיש בי.יואל שילה אמר:מבקש אמת אמר:האם אסור לעובד בחברת החשמל לייצר חשמל בגלל שיש אנשים המשתמשים בו בבתיהם לגילוח זקנם בתער?
לגלח זקן בתער - עם חשמל???
איזה מין תער זה שמופעל בחשמל?
אני לא מכיר
[ויש מקום לחשוש שלזאת כיוונת כדי לרמוז שהשימוש במכונה חשמלית הוא תער ממש, כדי שאפשר יהיה לנגח אותי שוב, בבחינת בל תשחית הזדמנות להשמיץ]
זה בדיוק מה שאני טוען, אלא שהוספתי שגם חילול שבת של העובד בחברת החשמל אין כאן משום שרק פעולתו הישירה מתייחסת אליו ולא כל מליוני הפעולות החשמליות שנעשות ברחבי הארץ.יואל שילה אמר:קבל את התנצלותי על חשד השוא
לא שייך לפני עיוור ביצירת חשמל שמשמש לאלפי שימושים שונים, וביניהם יש גם אנשים שבבחירתם הגמורה מחליטים לעשות בזה עבירות
והוא דומה להשכרת דירה למי שגם ישעה בה עבירות שהיה מנוע מלעשות אלמלא היתה לו דירה
והוא המכונה לפני דלפני דלא מפקדינן עלה
הגרח"ק (בעיני ראיתי), הגרנ"ק (עדות מכלי ראשון), הגריג"א (בעיני ראיתי) הגרב"ד פוברסקי (בעיני ראיתי) וזו רק רשימה חלקית.אמונת אומן אמר:אינני מעוניין להמשיך לדון בזה כי יסיט את האשכול לפולמוס על ר"ת, רק מסקרן אותי במי מדובר.הצעיר שבחבורה אמר:אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.אמונת אומן אמר:בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
אפשר גם באותיות גדולות.
אתה יכול לנסות למכור את מרכולתך למי שלא מכיר את הודעותיך העקביותידידיה אמר:הרב אמונת אומן הנכבד, לא הגיע הזמן להתבגר קצת? לא כל דבר צריך לקחת אישי. תקפתי את הדעה שהבעת ולא אותך, ואין שום סיבה שאמנע מלהביע את דעתי. אין לי לא עונג בלכתוב נגד אחרים ולא צער בכך שאחרים כותבים נגדי [אם כבר אז להיפך, אני אוהב כל יהודי ומצטער אם מישהו שנהג כראוי נפגע ממני, וכשכותבים נגדי אני משתעשע].אמונת אומן אמר:הנה כבר קיבלת את מנת הטרף שלך לארוחת ערב.ידידיה אמר:זה לא ליצנות אלא חוסר ידיעה של המושג "פסק הלכה", ומחשבה מוטעית כאילו היהדות מתחילה ונגמרת בספרו של רבינו יוסף קארו.
אתה יכול ללכת לישון מתוך עונג.
רבש"ע הריני מוחל...
בכל אופן מה שבאמת משעשע כאן זה שמי שהעיז לכתוב על מנהג הרבה מגדולי הת"ח שבדור "בדיחה עלובה מאד" מזדעזע כשכותבים שדבריו אלו נובעים מחוסר ידיעה וטעות.
לא ידעתי, והאמת קשה לי להאמין לכל הרשימה הזו.הצעיר שבחבורה אמר:הגרח"ק (בעיני ראיתי), הגרנ"ק (עדות מכלי ראשון), הגריג"א (בעיני ראיתי) הגרב"ד פוברסקי (בעיני ראיתי) וזו רק רשימה חלקית.אמונת אומן אמר:אינני מעוניין להמשיך לדון בזה כי יסיט את האשכול לפולמוס על ר"ת, רק מסקרן אותי במי מדובר.הצעיר שבחבורה אמר:אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.
אפשר גם באותיות גדולות.
מדועאמונת אומן אמר:לא ידעתי, והאמת קשה לי להאמין לכל הרשימה הזו.
לא אגיב כרגע לענין ר''ת.דיין אמר:שימוש בחשמל זה איסור גמור מדינא
משפחה כזו גם בלי גנרטור יחסר להם.לביא אמר:מידיעה אישית, אלו שמחמירים גנרטורים, או שבלעה״ר הם יושבים טוב, או שהם מקצצים בדברים אחרים לא פחות חשובים.
(משפחה כזו שאני מכיר, בשיא החורף לא יכולים להרשות לעצמם כמות מספיקה של נייר טועלט)
לא הם בלבד, אלא רוב החרדים לדבר ד' בארץ ישראל, רוב מוחלט של החסידים והספרדים, וחלק לא מבוטל מהעולם הליטאי,כהן אמר:הדבר כואב בעיקר אצל הספרדים שמנסים להוכיח כמה הדבר הזה מותר, וכל זה בגלל שהרב עובדיה והרב יצחק לא מחמירים בדבר הזה
יש לי בכתובים [לא סיימתי] היתר שחברת חשמל משותפת לכולנו בעלות נכסי המדינה] ואם אנו מוחים על חילול השבת שנעשה עבורנו מותר להשתמש דכמו שנעשה בביתנו על כרחינו שאין צריך לצאת מהבית ויתרה מזו כיון שאפשר לסדר ללא חילול שבת ובמכוון אינם רוצים דמי לגוי שמנסך היין במזיד לאסור על ישראל שאינו נאסר. [זה תמצית ההיתר]well אמר:לחברי הפורום - ניסיתי לחפש בפורום האם פעם התקיים כאן דיון בנושא שימוש בחשמל בשבת, ולא הצלחתי למצוא.
מאחר והאוסרים מפרסמים דעתם בכל דרך אפשרית, אודה לחברי הפורום אם יאירו את עיני - על מה מסתמכים אלו שמקילים בכך [רוב ציבור שותו"מ]?
אני לא מדבר כרגע על הענין של חילול השם שהוא נושא שמטבע הדברים לא מוגדר באופן ברור ונתון לוויכוח אלא לפן ההלכתי של מעשה שבת.
אם יש למישהו חומר מסודר של דעות המתירים אשמח לקבל אותו.
וכמו כן מי הם הרבנים המקילים נכון להיום.
תודה!
כוונתי היתה שבבית מדרשו של החזו"א השימוש בחשמל אסור מדינא לעומת ר"ת שאינו אלא חומרא (וידעתי שיש קהילות חסידים שתופסים את ר"ת לעיקר יותר), ומשכך אין מקום לתמוה על אותם עדויות שהקלו בר"ת והחמירו בחשמל עד הקצה האחרוןאמונת אומן אמר:לא אגיב כרגע לענין ר''ת.דיין אמר:שימוש בחשמל זה איסור גמור מדינא
חלילה לומר איסור גמור מדינא על דבר שהתירוהו למעשה הרב מטשיבין ומהר''א מבעלזא.
ואם לדין, כבר הובאו לעיל סברות להיתר.
מי שרוצה להחמיר אשרי חלקו.
מי שנהנה לקטרג על ישראל מפסיד את שכרו.
אתה מבלבל את המח.לביא אמר:ומידיעה אישית, אלו שמחמירים גנרטורים, או שבלעה״ר הם יושבים טוב, או שהם מקצצים בדברים אחרים לא פחות חשובים.
זה שמשתמש בתער עשה זאת מבחירתו האישית הוא לא גורם לעובד בחברת החשמל לעבור שום איסור, מה שהוא בחר להשתמש בתער זה איסור שלומבקש אמת אמר:כוונתי היתה שאם יש תער שמופעל ע"י חיבור חשמלי האם נאסור על עובד בחברת החשמל לייצר חשמל משום שהוא מזרים חשמל לתער? בעיני פשוט שלא, משום שפעולת התער אינה מתייחסת באופן ישיר לעובד החברה, והרי זה ככח שני או שלישי, וה"ה שהדלקת התאורה בבית אינה מתייחסת לעובד בחברת החשמל מאותו הטעם, וממילא אין כאן חשש של לפני עוור.