חשמל המיוצר בשבת

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.
חוצמזה שלא איתברר האיסור לעלות על אוטובוס בשבת
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
גם אם יביאו לי ספר של 30 כרכים שמוכיח שר''ת לא היה ולא נברא כמו שר' משה ליב מסאסוב לא היה ולא נברא...
יהי' כאן פינג-פונג אינסופי של דירוג חומרות, כאשר כל אחד יסבור שבמה שהוא מחמיר, זה מגוחך להקל בו ולהחמיר בדבר אחר.

לכל אחד יש את רבותיו, ולפי זה ידרג. מבחינת דעת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש, ההחמרה בחשמל היא בהחלט מן הראוי (ועשה בזה השתדלות שיעשו גנרטור בכפ"ח), אבל לגבי חומרת ר"ת - לא הנהיג בזה חומרא אלא קולא כהגאונים (וכפי הכרעתו האחרונה של כ"ק אדמה"ז).
וממילא אין סיכוי שאחמיר אי פעם כר"ת (אני לא אחמיר כשיטה שאדמה"ז הכריע שלא כמותה. כחסיד, כת"ר ודאי יבין זאת). אבל בחשמל יש לי יותר נטיי' להחמיר (לע"ע, נטיי' תיאורטית, עוד לא מעשית).

ומי שרבו נוטה להחמיר בר"ת, ולעניין החשמל הוא לא מייחס חשיבות כ"כ, ודאי שאצלו צריך קודם כל להחמיר כר"ת.

אבל בעיקר -
אין איזו סתירה בין חומרת החשמל לחומרת ר"ת.
זה לא כמו לשלם על מצבר ואז אין כסף למצוה אחרת.
הרי מי שמחמיר בחשמל, זה לא מפריע לו להחמיר כר"ת כלל. ואם הוא מיקל כהגאונים מטעמי נוחות (לכל הגרוע), אין זו סיבה שיקל גם בחשמל. זה יוצא משני מוקדי כח שונים.
 
 
יואל שילה אמר:
מבקש אמת אמר:
האם אסור לעובד בחברת החשמל לייצר חשמל בגלל שיש אנשים המשתמשים בו בבתיהם לגילוח זקנם בתער?

לגלח זקן בתער - עם חשמל???
איזה מין תער זה שמופעל בחשמל?
אני לא מכיר
[ויש מקום לחשוש שלזאת כיוונת כדי לרמוז שהשימוש במכונה חשמלית הוא תער ממש, כדי שאפשר יהיה לנגח אותי שוב, בבחינת בל תשחית הזדמנות להשמיץ]
הוא התכוון, שכיון שהאור בבית דולק, נקל על המתגלח לחתוך את זקנו בתער.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
היה יכול להביא דוגמא שכיון שהאור דולק האשה יכולה לחתוך את זקנה בתער
 

well

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
well אמר:
אני לא מדבר כרגע על הענין של חילול השם שהוא נושא שמטבע הדברים לא מוגדר באופן ברור ונתון לוויכוח
בקונטרס של הרב שילה המובא כאן כתוב שרי"נ קופרשטוק ז"ל, מח"ס 'מאורות נתן' - בענין חשמל בשבת שאל בשעתו את החזו"א מדוע לא כתב לאסור את ההשתמשות בחשמל בש"ק מפני איסור מעשה שבת, והשיב לו 'אם אגיד טעם אחר יבואו לחלוק ולהתווכח, אבל בזה אין אפשרות להתווכח'".
אפשר לקיים שניהם.
החזו"א לא היה ברור לו הלכתית אם אפשר לאסור את זה, אבל השקפתית היה ברור לו שיש כאן חילול השם.
ואילו אני שרוצה ללמוד את הסוגיא, יכול לנסות להבין את אלו שטוענים שאין כאן חילול השם מסיבות שונות, אבל השאלה ההלכתית הברורה של מעשה שבת ועוד זקוקה למענה. ובפרט שמסתבר שהחזו"א דיבר על מציאות אחרת.
 
 

רימון

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
שאלה שלא נגע בה כלל מורינו הרב @יואל שילה שליט"א.
הרי כשדולק אצלי בבית מכשיר חשמלי כגון תאורה או מנוע, כל פעולה שהפועל עושה בתחנה מפעילה בידים ממש את המכשיר שאצלי בבית, וממילא מחויב אדם בערב שבת, למנוע חילול שבת אף בפיקוח נפש.
האם אסור לעובד בחברת החשמל לייצר חשמל בגלל שיש אנשים המשתמשים בו בבתיהם לגילוח זקנם בתער?
ויש לציין שיש דיון בפוסקי זמנינו על השקאה ממוחשבת בשמיטה (לכוון את זה לפני שמיטה), וגם בזה יש לדון כנ"ל.
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.
זה לא ליצנות אלא חוסר ידיעה של המושג "פסק הלכה", ומחשבה מוטעית כאילו היהדות מתחילה ונגמרת בספרו של רבינו יוסף קארו.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.
אינני מעוניין להמשיך לדון בזה כי יסיט את האשכול לפולמוס על ר"ת, רק מסקרן אותי במי מדובר.
אפשר גם באותיות גדולות.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.
זה לא ליצנות אלא חוסר ידיעה של המושג "פסק הלכה", ומחשבה מוטעית כאילו היהדות מתחילה ונגמרת בספרו של רבינו יוסף קארו.
הנה כבר קיבלת את מנת הטרף שלך לארוחת ערב.
אתה יכול ללכת לישון מתוך עונג.
רבש"ע הריני מוחל...
 

ידידיה

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
יש לציין בכל הנושא הזה שבעקבות ההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות רוב ייצור החשמל נעשה באופן אוטומטי (הוא גם עבר מפחם הדורש הרבה יותר התערבות אנושית לגז טבעי שפועל ברובו בצורה אוטומטית). מקריאת נתונים שונים בנושא נראה כי רוב ההתערבות האנושית בתחנות הכח מיועדת עבור מטרות צדדיות כגון ויסות למטרות חסכון, רישום נתונים, בקרות בטיחות וכד', ולא עבור עצם ייצור החשמל שרובו מתבצע באופן אוטומטי. נמצא אם כן שבפשטות רוב החשמל בימינו מיוצר בהיתר ורק מיעוטו באיסור,
גם אם רוב הפעולות אוטומטיות, אם כל "יחידת" חשמל זקוקה ללחיצת כפתור אחת ע"י אדם אין שום קולא בכך שרוב הפעולות נעשות ע"י אדם.
אינני יודע מה המציאות, אבל כפי הנשמע כאן לפחות לצורך הויסות [דהיינו הדלקה וכיבוי של יחידות ייצור חשמל] נעשות פעולות ע"י אדם בכל החשמל המיוצר.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
מבקש אמת אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
שאלה שלא נגע בה כלל מורינו הרב @יואל שילה שליט"א.
הרי כשדולק אצלי בבית מכשיר חשמלי כגון תאורה או מנוע, כל פעולה שהפועל עושה בתחנה מפעילה בידים ממש את המכשיר שאצלי בבית, וממילא מחויב אדם בערב שבת, למנוע חילול שבת אף בפיקוח נפש.
האם אסור לעובד בחברת החשמל לייצר חשמל בגלל שיש אנשים המשתמשים בו בבתיהם לגילוח זקנם בתער?
מותר,
אבל אסור לי להשאיר אור בבת ולגרום תוספת חילול שבת לאותם המבעירים את המכונות בשבת.
אם החילול שבת שבהדלקת האור מתייחס לעובד למה לא נאסור לו לייצר חשמל שמשמש לעבירות שונות כגילוח בתער וכד'?
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
ידידיה אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.
זה לא ליצנות אלא חוסר ידיעה של המושג "פסק הלכה", ומחשבה מוטעית כאילו היהדות מתחילה ונגמרת בספרו של רבינו יוסף קארו.
הנה כבר קיבלת את מנת הטרף שלך לארוחת ערב.
אתה יכול ללכת לישון מתוך עונג.
רבש"ע הריני מוחל...
הרב אמונת אומן הנכבד, לא הגיע הזמן להתבגר קצת? לא כל דבר צריך לקחת אישי. תקפתי את הדעה שהבעת ולא אותך, ואין שום סיבה שאמנע מלהביע את דעתי. אין לי לא עונג בלכתוב נגד אחרים ולא צער בכך שאחרים כותבים נגדי [אם כבר אז להיפך, אני אוהב כל יהודי ומצטער אם מישהו שנהג כראוי נפגע ממני, וכשכותבים נגדי אני משתעשע].

בכל אופן מה שבאמת משעשע כאן זה שמי שהעיז לכתוב על מנהג הרבה מגדולי הת"ח שבדור "בדיחה עלובה מאד" מזדעזע כשכותבים שדבריו אלו נובעים מחוסר ידיעה וטעות.
 

ידידיה

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
כל דברי הגרש"ז והגרזמ, נסובו על איסור ההבערה של הפחם בתחנת הכח, שהוא גרמא בעלמא ותוספת בעלמא.
ואני שואל על איסור הדלקת האור שאצלי בבית, שעל ידי הוספת הפחם והפעלת המכשירים הרי הם נדלקים בפועל, וכל עובד בתחנה עובר בכמה מליוני חיובי כרת כשמדליק את מנורות כל המדינה, ואף אם יש לו התר פיקוח נפש, אבל ודאי שמחויב למנוע מלאכה בערב שבת, כי אינו רק מרבה בשיעורים, אלא מוסיף מלאכה ממש, והרי הוא כמי שעוקר שלוש תאנים בשלוש עוקצין.
מה שהם עושים הוא הרבה יותר גרמא מאשר שפיכת חביות הסולר בזמן הגרשז"א
אולי העברת הפחם. אבל "הרמת שלטר" של קו חשמל היא לא גרמא.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
מבקש אמת אמר:
האם אסור לעובד בחברת החשמל לייצר חשמל בגלל שיש אנשים המשתמשים בו בבתיהם לגילוח זקנם בתער?

לגלח זקן בתער - עם חשמל???
איזה מין תער זה שמופעל בחשמל?
אני לא מכיר
[ויש מקום לחשוש שלזאת כיוונת כדי לרמוז שהשימוש במכונה חשמלית הוא תער ממש, כדי שאפשר יהיה לנגח אותי שוב, בבחינת בל תשחית הזדמנות להשמיץ]
במחילה מכבוד תורתו, אני כתבתי כאן בפורום בהרחבה לחזק צדדי ההיתר שכבודו מביא בקונטרסו, הן בענין החשמל והן בענין השימוש במכונת גילוח, כך שנחשדתי בהיפך הגמור ממה שיש בי.

כוונתי היתה שאם יש תער שמופעל ע"י חיבור חשמלי האם נאסור על עובד בחברת החשמל לייצר חשמל משום שהוא מזרים חשמל לתער? בעיני פשוט שלא, משום שפעולת התער אינה מתייחסת באופן ישיר לעובד החברה, והרי זה ככח שני או שלישי, וה"ה שהדלקת התאורה בבית אינה מתייחסת לעובד בחברת החשמל מאותו הטעם, וממילא אין כאן חשש של לפני עוור.
 
 

יואל שילה

משתמש ותיק
קבל את התנצלותי על חשד השוא
לא שייך לפני עיוור ביצירת חשמל שמשמש לאלפי שימושים שונים, וביניהם יש גם אנשים שבבחירתם הגמורה מחליטים לעשות בזה עבירות
והוא דומה להשכרת דירה למי שגם ישעה בה עבירות שהיה מנוע מלעשות אלמלא היתה לו דירה
והוא המכונה לפני דלפני דלא מפקדינן עלה
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
יואל שילה אמר:
קבל את התנצלותי על חשד השוא
לא שייך לפני עיוור ביצירת חשמל שמשמש לאלפי שימושים שונים, וביניהם יש גם אנשים שבבחירתם הגמורה מחליטים לעשות בזה עבירות
והוא דומה להשכרת דירה למי שגם ישעה בה עבירות שהיה מנוע מלעשות אלמלא היתה לו דירה
והוא המכונה לפני דלפני דלא מפקדינן עלה
זה בדיוק מה שאני טוען, אלא שהוספתי שגם חילול שבת של העובד בחברת החשמל אין כאן משום שרק פעולתו הישירה מתייחסת אליו ולא כל מליוני הפעולות החשמליות שנעשות ברחבי הארץ.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
בעיני ברור שלהחמיר בגנרטור עד הקצה, ולעלות על אוטובוס לפני זמן ר''ת זו בדיחה עלובה מאד.
אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.
אינני מעוניין להמשיך לדון בזה כי יסיט את האשכול לפולמוס על ר"ת, רק מסקרן אותי במי מדובר.
אפשר גם באותיות גדולות.
הגרח"ק (בעיני ראיתי), הגרנ"ק (עדות מכלי ראשון), הגריג"א (בעיני ראיתי) הגרב"ד פוברסקי (בעיני ראיתי) וזו רק רשימה חלקית.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
אמונת אומן אמר:
ידידיה אמר:
זה לא ליצנות אלא חוסר ידיעה של המושג "פסק הלכה", ומחשבה מוטעית כאילו היהדות מתחילה ונגמרת בספרו של רבינו יוסף קארו.
הנה כבר קיבלת את מנת הטרף שלך לארוחת ערב.
אתה יכול ללכת לישון מתוך עונג.
רבש"ע הריני מוחל...
הרב אמונת אומן הנכבד, לא הגיע הזמן להתבגר קצת? לא כל דבר צריך לקחת אישי. תקפתי את הדעה שהבעת ולא אותך, ואין שום סיבה שאמנע מלהביע את דעתי. אין לי לא עונג בלכתוב נגד אחרים ולא צער בכך שאחרים כותבים נגדי [אם כבר אז להיפך, אני אוהב כל יהודי ומצטער אם מישהו שנהג כראוי נפגע ממני, וכשכותבים נגדי אני משתעשע].

בכל אופן מה שבאמת משעשע כאן זה שמי שהעיז לכתוב על מנהג הרבה מגדולי הת"ח שבדור "בדיחה עלובה מאד" מזדעזע כשכותבים שדבריו אלו נובעים מחוסר ידיעה וטעות.
אתה יכול לנסות למכור את מרכולתך למי שלא מכיר את הודעותיך העקביות
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אומנות הליצנות עתיקה היא כימי אומתנו. אבל מה נעשה שבדיחה זו נעשתה ע"י גדולי תלמידי החכמים שבדורנו.
אינני מעוניין להמשיך לדון בזה כי יסיט את האשכול לפולמוס על ר"ת, רק מסקרן אותי במי מדובר.
אפשר גם באותיות גדולות.
הגרח"ק (בעיני ראיתי), הגרנ"ק (עדות מכלי ראשון), הגריג"א (בעיני ראיתי) הגרב"ד פוברסקי (בעיני ראיתי) וזו רק רשימה חלקית.
לא ידעתי, והאמת קשה לי להאמין לכל הרשימה הזו.
כפי שכתבתי לפני כן, את מסקנותי מזה אשמור להזדמנות אחרת.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
דיין אמר:
שימוש בחשמל זה איסור גמור מדינא
לא אגיב כרגע לענין ר''ת.

חלילה לומר איסור גמור מדינא על דבר שהתירוהו למעשה הרב מטשיבין ומהר''א מבעלזא.

ואם לדין, כבר הובאו לעיל סברות להיתר.

מי שרוצה להחמיר אשרי חלקו.

מי שנהנה לקטרג על ישראל מפסיד את שכרו.
 

כהן

משתמש ותיק
לביא אמר:
מידיעה אישית, אלו שמחמירים גנרטורים, או שבלעה״ר הם יושבים טוב, או שהם מקצצים בדברים אחרים לא פחות חשובים.
(משפחה כזו שאני מכיר, בשיא החורף לא יכולים להרשות לעצמם כמות מספיקה של נייר טועלט)
משפחה כזו גם בלי גנרטור יחסר להם.
זה כמו שבממשלה הזו להבדיל תולים את כל העוני בחרדים.
זה כמו שאדם יזרוק מהספינה את התפילין בתור דבר ראשון שיציל אותו.
הוצאות שבת חוזרות זה דבר שכתוב בחז"ל, זה לא סיסמא או איזה סגולה שמישהו המציא.
אף אדם לא יעני מחמת הגנרטור. זה סתם ניסיון לקרר את הענין.
מי שבאמת חשוב לו ויודע כמה חילולי שבת נעשים שם יתאמץ עוד קצת ויראה ברכה בזכות השבת.
לסמוך על היתרים דחוקים של ספקות וספקי ספקות ופיקוח נפש וכדומה לכתחלה בצורה קבועה זה לא צורה נכונה. רק מי שאין לו או מתארח וכדומה נחשב אצלו הדבר כדיעבד ומותר, אבל למה לכתחלה? רק משום שלא מבינים עד כמה הדבר חמור.
הדבר כואב בעיקר אצל הספרדים שמנסים להוכיח כמה הדבר הזה מותר, וכל זה בגלל שהרב עובדיה והרב יצחק לא מחמירים בדבר הזה, ולכן מוציאים קונטרסים להוכיח כביכול שמותר לכתחלה, והרואה יראה כמה הדבר כואב, האם השבת היא עגונה שצריכים כ"כ להתאמץ להתיר זאת 'לכתחלה'? אפשר לכתוב תשובה וקונטרס למה מותר 'בדיעבד' להשתמש אבל לא 'לכתחלה', א"א לצרף הרבה ספקות ודעות ולהפוך את זה לשיטה ולנהוג כך לכתחלה.
צריך לדעת שלעולם א"א להתיר לכתחלה חילול שבת שנעשה עבורנו בשאט נפש, ולא יעזור כל הספקות והצירופים אלא לענין דיעבד.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
כהן אמר:
הדבר כואב בעיקר אצל הספרדים שמנסים להוכיח כמה הדבר הזה מותר, וכל זה בגלל שהרב עובדיה והרב יצחק לא מחמירים בדבר הזה
לא הם בלבד, אלא רוב החרדים לדבר ד' בארץ ישראל, רוב מוחלט של החסידים והספרדים, וחלק לא מבוטל מהעולם הליטאי,
והדבר אומר דרשני.
לא ששמעתי היתר מחוור, ולמרות שאני אישית איני מחמיר בזה למעשה, אך לבי נוקפי ע"כ.
 

מודים דרבנן

משתמש ותיק
נדמה שענין החשמל בשבת זהה לענין חלב בהמה שאכלה ספיחין.
משום מה בענין חלב בהמה שאכלה ספיחין רק איזה יחידים מחמירים, ואילו חשמל בשבת נתפס הרבה יותר חזק.
מאי טעמא?
 

0548415779

משתמש ותיק
well אמר:
לחברי הפורום - ניסיתי לחפש בפורום האם פעם התקיים כאן דיון בנושא שימוש בחשמל בשבת, ולא הצלחתי למצוא.
מאחר והאוסרים מפרסמים דעתם בכל דרך אפשרית, אודה לחברי הפורום אם יאירו את עיני - על מה מסתמכים אלו שמקילים בכך [רוב ציבור שותו"מ]?
אני לא מדבר כרגע על הענין של חילול השם שהוא נושא שמטבע הדברים לא מוגדר באופן ברור ונתון לוויכוח אלא לפן ההלכתי של מעשה שבת.
אם יש למישהו חומר מסודר של דעות המתירים אשמח לקבל אותו.
וכמו כן מי הם הרבנים המקילים נכון להיום.
תודה!
יש לי בכתובים [לא סיימתי] היתר שחברת חשמל משותפת לכולנו בעלות נכסי המדינה] ואם אנו מוחים על חילול השבת שנעשה עבורנו מותר להשתמש דכמו שנעשה בביתנו על כרחינו שאין צריך לצאת מהבית ויתרה מזו כיון שאפשר לסדר ללא חילול שבת ובמכוון אינם רוצים דמי לגוי שמנסך היין במזיד לאסור על ישראל שאינו נאסר. [זה תמצית ההיתר]
 
 

דיין

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
דיין אמר:
שימוש בחשמל זה איסור גמור מדינא
לא אגיב כרגע לענין ר''ת.

חלילה לומר איסור גמור מדינא על דבר שהתירוהו למעשה הרב מטשיבין ומהר''א מבעלזא.

ואם לדין, כבר הובאו לעיל סברות להיתר.

מי שרוצה להחמיר אשרי חלקו.

מי שנהנה לקטרג על ישראל מפסיד את שכרו.
כוונתי היתה שבבית מדרשו של החזו"א השימוש בחשמל אסור מדינא לעומת ר"ת שאינו אלא חומרא (וידעתי שיש קהילות חסידים שתופסים את ר"ת לעיקר יותר), ומשכך אין מקום לתמוה על אותם עדויות שהקלו בר"ת והחמירו בחשמל עד הקצה האחרון
 
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
כוונתי היתה שאם יש תער שמופעל ע"י חיבור חשמלי האם נאסור על עובד בחברת החשמל לייצר חשמל משום שהוא מזרים חשמל לתער? בעיני פשוט שלא, משום שפעולת התער אינה מתייחסת באופן ישיר לעובד החברה, והרי זה ככח שני או שלישי, וה"ה שהדלקת התאורה בבית אינה מתייחסת לעובד בחברת החשמל מאותו הטעם, וממילא אין כאן חשש של לפני עוור.
זה שמשתמש בתער עשה זאת מבחירתו האישית הוא לא גורם לעובד בחברת החשמל לעבור שום איסור, מה שהוא בחר להשתמש בתער זה איסור שלו
אבל מי שמדליק אור גורם בצורה ישירה שהעובד יעבוד בשבת
 
חלק עליון תַחתִית