משכו וקחו לכם

יצחק

משתמש ותיק
ע' פיה"מ לכלים פרק י"ט משנה ב' כתב בזה"ל: מה שאמר (התנא) קושרים את הפסחים כוונתו בזה כשהם חיים כדרכן של הדלים שקושרים את הכבשים בבתיהם. עכ"ל.
באמת לא כתוב שהיו צריכים לקשור דווקא למיטה רק שכך עשו בפועל כדרכן של עניים.
 

אוריאל

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
למה היה הציווי לקשור את הכבש דוקא למיטה ולא למקום אחר?

ייתכן שהביאור האמיתי הוא כמש"כ @יצחק, אבל לולי זה אולי יש לבאר עפ"י מה שמבואר בזוה"ק הסיבה שהצטוו ישראל דווקא לצלות את הפסח, כדי שיהיה ריח הצליה החזק מגיע בכל מצרים, ורואים המצרים כיצד בהמות אלו שהיו אליליהם נשרפים בידי ישראל, והיה בזה קידוש ה'.
אולי מטעם זה ג"כ קשרו הכבשים למיטות, שיש בזה השפלה גדולה למצרים ולע"ז שלהם.
 

טעם ודעת

משתמש ותיק
בספרי החסידות מבואר שכל הקרבן פסח זה לשחוט את היצר הרע ועל כן היו קושרים את זה 'בכרעי המיטה' כדי להעלות כל עיני המיטה עיין תפארת שלמה פסח.
 

נבשר

משתמש ותיק
טעם ודעת אמר:
בספרי החסידות מבואר שכל הקרבן פסח זה לשחוט את היצר הרע ועל כן היו קושרים את זה 'בכרעי המיטה' כדי להעלות כל עיני המיטה עיין תפארת שלמה פסח.
זה קרוב לדברי @זאת תורת בשם החזו"א.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
אולי יש לומר עוד על דרך צחות לרמז ל"מיטת" יעקב שהיתה שלמה,
והיינו שמעתה שפרשו מע"ז, שוב מיטת יעקב שלימה, בלא פגם, ומפגם ע"ז מצינו שיעקב חשש מאוד כדאי' בפסחים שמא וכו' וענו לו השבטים כשם וכו', ועי'.
 
חלק עליון תַחתִית