פלא נשגב על כל המכירה של החמץ ע"י המפעלים והחנויות


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1124
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 463 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פלא נשגב על כל המכירה של החמץ ע"י המפעלים והחנויות

שליחה על ידי בן של רב » 18 אפריל 2019, 02:14

הקדמה: בפשטות אין שייך למכור את מה שכבר ביטלתי כעפרא דארעא.

הנה פשוט שכל בעל חנות או מפעל שמבטל החמץ שכל פרנסתו תלויה בו - באמת אינו מתכוין לרגע לאפשר לנו להכנס בפסח ולקחת הכל ללא תשלום...
אבל עדיין לא אומרים שהביטול אינו כלום.

מה כן? אנו סומכים גם על המכירה.
ואנו מקווים שלמכירה הוא כן מתכוין ברצינות כי הוא מבין שזה קריטי עבורו
כדי שלא יאסר לנו לקנות ממנו.

אך דא עקא שהמכירה נעשית בסוף הזמן המותר כי הרבנים דוחים בכוונה.
ואת הביטול לרוב הוא כבר עשה לפני כן.

וממילא אם יש משמעות או ספק משמעות לביטול - הרי זה מחליש את כוחו למכור כי זה כמו שאינו יכול למכור דבר שאינו ברשותו.

ולכן צ"ע איך חלה המכירה אחר שזה כבר אולי לא שלו/ברשותו.
ולסמוך על הביטול ג"כ קשה מאוד וכנ"ל.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1124
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 463 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא נשגב על כל המכירה של החמץ ע"י המפעלים והחנויות

שליחה על ידי בן של רב » 18 אפריל 2019, 02:25

הבהרה: אם היו הרבנים מוכרים גם מכירה מוקדמת לפני הביטול - היה מצויין, כי המכירה היא כשזה לגמרי שלו/ברשותו, והביטול אח"כ הוא רק לרווחא דמילתא.

דברתי עם אחד הרבנים האמורים לישב במכירת חמץ של בד"צ ב"ב ולא היתה לו תשובה ברורה אבל לא כ"כ הסכים שצריך לטרוח ולשנות מהמנהג העתיק לעשות רק מכירה אחת.
(אכן זו טרחה גדולה מחמת כל הקנינים שעושים עם הגוי.
ולהקדים אותה א"א כי יש תמיד כאלו שמגיעים ברגע האחרון למכור)


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא נשגב על כל המכירה של החמץ ע"י המפעלים והחנויות

שליחה על ידי רוצה לדעת » 18 אפריל 2019, 02:28

בן של רב
נא יבאר השאלה,
מפעלים וכו' באמת לא מבטלים את החמץ, מי אמר לכבודו שהם מבטלים את החמץ כעפרא דארעא את כל המפעל הגדול שלהם,
סומכים על המכירה,
ואכן דעת הגר"א שלכתחילה אין לסמוך על מכירת חמץ בעין,
וכהיום נהגו לכתוב כמנהג המדינה ואולי זה כבר יותר קל.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 737
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 185 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא נשגב על כל המכירה של החמץ ע"י המפעלים והחנויות

שליחה על ידי כלפי ליא » 18 אפריל 2019, 02:36

על המפעלים ודאי שאין קושיא, הסבירות שלא מבטלים את כמויות החמץ האדירות, וגם אם מבטלים מסתבר שזה אחרי המכירה, שהיא דווקא נעשית מוקדם יחסית.
הקושיא היא כן על אנשים מבינינו. אלו ששורפים את החמץ ואומרים כל חמירא מוקדם, ונמצא שהחמץ מבוטל, ואין חל מכירה על חמץ מבוטל, וחמץ שביטלו ולא ביערו מביתו, אסור לאחה"פ, וא"כ מי שמכר חמץ או תערובת חמץ באופן שנאסר לאחר הפסח, לא הועילה לו השליחות שמינה את הרב למכור לו את חמצו. [ומשום כך הקפיד מרן הגרנ"ק שליט"א למכור מיד סמוך לסוף זמן אכילת חמץ, וכמדו' שכך מקפיד גם הראב"ד הגרש"ר שליט"א, בכדי להציל את המון העם שמבטלים כבר באותו זמן].


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 912
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא נשגב על כל המכירה של החמץ ע"י המפעלים והחנויות

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 18 אפריל 2019, 10:53

בן של רב כתב:
18 אפריל 2019, 02:14
הקדמה: בפשטות אין שייך למכור את מה שכבר ביטלתי כעפרא דארעא.

הנה פשוט שכל בעל חנות או מפעל שמבטל החמץ שכל פרנסתו תלויה בו - באמת אינו מתכוין לרגע לאפשר לנו להכנס בפסח ולקחת הכל ללא תשלום...
אבל עדיין לא אומרים שהביטול אינו כלום.

מה כן? אנו סומכים גם על המכירה.
ואנו מקווים שלמכירה הוא כן מתכוין ברצינות כי הוא מבין שזה קריטי עבורו
כדי שלא יאסר לנו לקנות ממנו.

אך דא עקא שהמכירה נעשית בסוף הזמן המותר כי הרבנים דוחים בכוונה.
ואת הביטול לרוב הוא כבר עשה לפני כן.

וממילא אם יש משמעות או ספק משמעות לביטול - הרי זה מחליש את כוחו למכור כי זה כמו שאינו יכול למכור דבר שאינו ברשותו.

ולכן צ"ע איך חלה המכירה אחר שזה כבר אולי לא שלו/ברשותו.
ולסמוך על הביטול ג"כ קשה מאוד וכנ"ל.
לפלא על פליאתך. ממנ"פ אם אינך סומך על הביטול אז תסמוך על המכירה. איך אתה תופס את החבל משתי קצותיו? אתה שואל מצד אחד הרי הביטול שלהם לא ביטול ומצד שני איך הם יכולים למכור אחר הביטול?
ובנוגע לעיקר השאלה איך מוכרים אחר הביטול, גם כן בפשטות לא קשה מידי, דהרי הטעם שלא מספיק הביטול משום שאין סומכים על הביטול וא"כ ממנ"פ יכול למכור.
ובקצרה, הגדר בתקנת חכמים היא שצריך לעשות מעשה שיועיל להוציא החמץ מרשותו אף לולא הביטול.


תריג מצוות
הודעות: 19
הצטרף: 17 אפריל 2019, 00:39
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא נשגב על כל המכירה של החמץ ע"י המפעלים והחנויות

שליחה על ידי תריג מצוות » 18 אפריל 2019, 11:03

אדרבה, יש ענין שהמכירה תהיה לאחר שביטל את החמץ, שדעת התבואות שור (בכור שור פסחים כא.) שאין מכירת חמץ אלא בחמץ דרבנן כגון שביטלו, ובאמת החת"ס הקשה (או"ח סי' סב) שמאחר שמבטל את חמצו היאך יכול למכרו, אכן כבר כתבו כמה פוסקים (שו"ת בית שלמה או"ח סי' עב ושדי חמד מערכת חמץ ומצה סי' ט ס"ק טו) להשיב, שכוונת המוכר בשעת הביטול לבטל מה שלא תועיל לו המכירה לגוי.
בנוסף לזאת, עי' בביאור הלכה סי' תמח סוף ד"ה בדבר מועט שכתב שיש ענין שיפקיר את החמץ בפני ב"ד ויעשה תנאי שאם לא חלה המכירה יחול ההפקר.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 811
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פלא נשגב על כל המכירה של החמץ ע"י המפעלים והחנויות

שליחה על ידי שמעיה » 18 אפריל 2019, 12:39

בן של רב כתב:
18 אפריל 2019, 02:14
הקדמה: בפשטות אין שייך למכור את מה שכבר ביטלתי כעפרא דארעא.

הנה פשוט שכל בעל חנות או מפעל שמבטל החמץ שכל פרנסתו תלויה בו - באמת אינו מתכוין לרגע לאפשר לנו להכנס בפסח ולקחת הכל ללא תשלום...
אבל עדיין לא אומרים שהביטול אינו כלום.

מה כן? אנו סומכים גם על המכירה.
ואנו מקווים שלמכירה הוא כן מתכוין ברצינות כי הוא מבין שזה קריטי עבורו
כדי שלא יאסר לנו לקנות ממנו.

אך דא עקא שהמכירה נעשית בסוף הזמן המותר כי הרבנים דוחים בכוונה.
ואת הביטול לרוב הוא כבר עשה לפני כן.

וממילא אם יש משמעות או ספק משמעות לביטול - הרי זה מחליש את כוחו למכור כי זה כמו שאינו יכול למכור דבר שאינו ברשותו.

ולכן צ"ע איך חלה המכירה אחר שזה כבר אולי לא שלו/ברשותו.
ולסמוך על הביטול ג"כ קשה מאוד וכנ"ל.
קודם כל, אין שום סיבה שבעל חנות לא יתכוון למכור לגמרי.
יש לו איזה אינטרס למכור לך דווקא? מבחינתו הוא יכול בשקט למכור לגוי (לאחר שישלים לו את כל התשלום כמסוכם.)
כמו כן, אין לנו ספק שבעל חנות או מפעל שמבטל חמץ, והיינו יהודי יר''ש - מתכוון ברצינות גמורה לבטל את כל החמץ הנשאר ברשותו, וחלילה לו לעבור באיסור תורה.
כמובן שהביטול בליל י''ד חל על החמץ שאין ידוע לו, והביטול ביום י''ד חל גם על החמץ הידוע לו, אך לא על חמץ שהוא מוכר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים