ותחזירנו לשלום

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
אם הוא ביום אחר למה שלא יאמר אז תפילת הדרך? אבל באותו יום הא נקטינן דאומרה פעם אחת ביום [כמבואר בטור מכל בו]
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
אם הוא ביום אחר למה שלא יאמר אז תפילת הדרך? אבל באותו יום הא נקטינן דאומרה פעם אחת ביום [כמבואר בטור מכל בו]

דעת הגר"י קמינצקי זצ"ל שהבאתי הוא שתקנו חכמים להתפלל על הדרך חזרה גם אם איננו חוזר באותו יום, והמדלג עליו הוא כמשנה ממטבע שטבעו חכמים, וא"כ זה לא משנה מה שגם למחר הוא יאמר שוב תפילת הדרך, מ"מ מטבע של נוסח התפילה של היום כולל את התפילה על החזרה.
 

מדלג על ההרים

משתמש חדש
סברא: דאם זה ביום אחר הרי כל דבר ייחשב כנסיעה בפני עצמו.
האם ביוצא לדרך לשנה שלימה כבחורי ישיבות יבקשו כבר ותחזירנו לשלום ?!
 

בשלמא

משתמש ותיק
מדלג על ההרים אמר:
סברא: דאם זה ביום אחר הרי כל דבר ייחשב כנסיעה בפני עצמו.
האם ביוצא לדרך לשנה שלימה כבחורי ישיבות יבקשו כבר ותחזירנו לשלום ?!
אם תיקנו תפילה אזי לא פלוג.
בזוה"ק נזכר שצריך להתפלל על החזרה כבר משעת היציאה וציין לכך המהרצ"א.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
יש שטועים שאם הם לא אמרו "ותחזירנו לשלום" בהליכתם, הם אומרים שוב תפילת הדרך אפילו שהיא באותו היום.
 

דרומאי

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
השאלה היא גם בחוזר לביתו שלא ביום יציאתו, אם יאמר "ותחזירנו", לאן?
למה שלא יאמר ותחזירנו לשלום, וקאי על אותו יום שבדעתו לחזור.
אלא שאם הולך שלא ע"מ לחזור כלל אלא להשתקע, ודאי שאין לומר ותחזירנו.
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
יש שטועים שאם הם לא אמרו "ותחזירנו לשלום" בהליכתם, הם אומרים שוב תפילת הדרך אפילו שהיא באותו היום.
אם לא חשבו מראש שהם יסעו שוב באותו יום - אז גם אם אמרו "ותחזירנו לשלום" מתפללים שוב.
 

דבש לפי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אלא שאם הולך שלא ע"מ לחזור כלל אלא להשתקע, ודאי שאין לומר ותחזירנו.
כיוונת לסברת ר' זעליגמאן בער בסידור עבודת ישראל.
אבל אין זה מוכרח, כי ייתכן שגם הגעה לבית החדש נחשבת חזרה (כמו שאמרו חז"ל "זו היא שיבה זו היא ביאה").
 

רוח נכון

משתמש רגיל
המקור הקדום ביותר לזה שאומר רק אם דעתו לחזור מיד הוא בסידור הגר"ז. ושם כתוב בשדעתו לחזור מיד, אבל מה שכתוב בסידורים לחזור באותו היום אין לו מקור לענ"ד.
ומכל מקום, לפני סידור הגר"ז לא נמצא מקור לחלק באמירתו, ויש גרסאות שכוללות אותו ויש שלא. ומה שמסברא הדעת נותנת, שאם באנו לחלק החילוק יהיה שהכל תלוי אם תפילת הדרך שאומר עכשיו מועילה לו גם לחזרתו (ואין זה תלוי באותו יום אלא בכמה פרטים, יעוי' במ"ב ובה"ל), ואם לא אולי אין שייך לומר ותחזירנו לשלום.
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
השאלה היא גם בחוזר לביתו שלא ביום יציאתו, אם יאמר "ותחזירנו", לאן?
למה שלא יאמר ותחזירנו לשלום, וקאי על אותו יום שבדעתו לחזור.
אלא שאם הולך שלא ע"מ לחזור כלל אלא להשתקע, ודאי שאין לומר ותחזירנו.

אני שאלתי מה הוא אומר בחזירתו
 

לבי במערב

משתמש ותיק
תמוה, דהלא בלא"ה לפנינו בש"ס ובכמה ראשונים ליתא, ונמצא רק אצל כמה מהראשונים (ובהגהות הגר"א על הגליון הוסיפו).
לכאו' אף בלאה"כ המשנה ממטבע כו' הוא דוקא ב(פתיחת ו)חתימת הברכה ("והתיבות שפרטו חכמים שהן מעכבות" כו’ - ראה שו"ע אדה"ז סי' סו סוסי"ב, וש"נ), וצע"ג.
 
חלק עליון תַחתִית