להשיג אמר:
הרב @משיב כהלכה
בוויכוח בינך לבין הרב @ישר א-ל אני מצדד בך.
אמנם בנקו' הספציפית של לימוד תוכן דבריו של מוהר"ן בעמקות,
אני בעניותי לא מצאתי כן בדברי מוהרא"ש שפגשתי, אדרבה, אשמח אם תפנה אותי.
(לא שבעיני זה משפיע על גדלותו של מוהרא"ש, וכמש"כ, הרובד היותר שיטחי אינו תורה אחרת מהרובד העמוק)
אם ברצונך לראות עמקות, ראה אולי בספרי "תוך הנחל", דרשות על פרשיות השבוע, שם הביא את דברי מוהר"ן ועל פיהם בנה בניינו וקישר אותו לפרשת השבוע.
אבל אינני יכול לשבת כרגע על מאות ספריו של מוהרא"ש, רק כדי להציע לך דברים עמוקים שתואיל להתרשם מעמקותו. גם לא אכפת לי כל כך אם תתקרב למוהרא"ש, או לברסלב בכלל, אם ברצונך להתחזק בתורה ויר"ש אפשר להתחזק מכל דבר.
רק אומר לך שהענין של רבי נחמן היה אדרבה להתרחק מכל פילוסופיה ובלבול מוח, עמקות והגות כנהוג אצל משפיעים בדורנו, והוא התמקד בדיבורים פשוטים על חובת האדם בעולמו, וזה מה שעשה מוהרא"ש שוב ושוב.
בדבריו היתה חכמה עצומה - אפשר למצוא שם פסיכולוגיה עמוקה והבנה בנפש האדם, אבל בשורה התחתונה מה שחשוב הוא ה"תכלס", שינון העצות המעשיות שרבי נחמן העניק לנו, וקיומם הלכה למעשה.
אמנם הוא גילה סודות נוראים, כל "סיפורי מעשיות" הם סודות, אבל לא ידוע לי על מישהו שבאמת פיענח את הסודות. מנסים לבאר בכל מיני אופנים, שבעים פנים לתורה, אבל לא באמת יורדים לעומקם של דברים אליבא דאמת. אפילו רבי נתן בעצמו (שהיה גאון עצום) בקושי ציין כל מיני רמזים שהבין מרבי נחמן שיכולים קצת לשפוך אור.
זו הסיבה שרבי נתן כתב את ליקוטי עצות - כי אמנם ליקוטי מוהר"ן הוא מתוק מדבש אבל ההבנה בו מאוד קשה ואין מי שיבין בו לעומקו אלא אם כן ידע אותו מהתחלה לסוף ומהסוף להתחלה ויוכל לקשר הכל זה בזה (ולכן כתבתי לעיל לאותו המזלזל, שכאשר ידע את ליקו"מ וליקו"ה בעל פה ישר והפוך כאשר ידע מוהרא"ש, יוכל בכלל להתחיל לדבר על עמקות...) והעיקר הוא המעשה, וכן עשה מוהרא"ש שרוב כתביו הם עצות מעשיות נפלאות.