הספר החדש "מוהר"ן, חייו משנתו ותורתו" - כל התשובות וההסברים על מוהר"ן זי"ע ודרכו בעבודת ה'.

ישר א-ל

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
איך תעיז להוציא מלה על מוהרא"ש, הוא גמר ספרי מוהר"ן ומוהרנ"ת יותר פעמים שברכת אשר יצר בחייך, מי אתה בכלל להגות דעות (נפסדות לגמרי)
עם כאלו טענות אני לא מתמודד...
אם היה בדברי פרשנות אולי היה מקום להתחיל לדבר כך.
לדידי אין כאן יותר מאשר הצגת עובדות.
 

להשיג

משתמש ותיק
הרב @משיב כהלכה
בוויכוח בינך לבין הרב @ישר א-ל אני מצדד בך.
אמנם בנקו' הספציפית של לימוד תוכן דבריו של מוהר"ן בעמקות,
אני בעניותי לא מצאתי כן בדברי מוהרא"ש שפגשתי, אדרבה, אשמח אם תפנה אותי.
(לא שבעיני זה משפיע על גדלותו של מוהרא"ש, וכמש"כ, הרובד היותר שיטחי אינו תורה אחרת מהרובד העמוק)
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
נכנסתם פה לכל מיני פינות אישיות וקטנוניות, שלא מכבדות לא את את הפורום ובטח ובטח שלא את רבינו הקדוש...
נא לסור מן הקטנות ולדון בכבוד כדרדכה של תורה.

מי שפתח את האשכול או ששינה את שמו 'ל כל התשובות וההסברים' וכו'... אני מוחה בזאת, על לשון והביטוי, איננו ראויים לקרוא לרבינו אור עיניינו רוח אפינו משיח ה', בשם 'תשובות והסברים', אם יש למישהו שאלה ברצון להבין או להתקרב לאורו, מוזמן לשאול,
אבל להסביר את הצדיק ואת דעתו??? הלא לא יראני האדם וחי.
אין לנו שום השגה בדעתו, של רבינו ולא נותר לנואלא לבאר לפי קט שכלינו את דעתו, בתוך דבריו הקדושים, אבל לא 'אותו' בעצמו שהוא דבר שאין בו תפיסה.----- וכל המהרהר אחר רבו כאילו מהרהר אחר השכינה רח"ל.

ולמזהיר ולנזהר שלומים תן כמי נהר.
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
להשיג אמר:
אדרבה, אשמח אם תפנה אותי.
בגלל שזה משהו שמצריך יותר אנרגי' זה מתעכב, בפרט שעד שבת אני מאוד עסוק עם משהו, בעז"ה כנראה בתחלת שבוע הבא
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
להשיג אמר:
הרב @משיב כהלכה
בוויכוח בינך לבין הרב @ישר א-ל אני מצדד בך.
אמנם בנקו' הספציפית של לימוד תוכן דבריו של מוהר"ן בעמקות,
אני בעניותי לא מצאתי כן בדברי מוהרא"ש שפגשתי, אדרבה, אשמח אם תפנה אותי.
(לא שבעיני זה משפיע על גדלותו של מוהרא"ש, וכמש"כ, הרובד היותר שיטחי אינו תורה אחרת מהרובד העמוק)

אם ברצונך לראות עמקות, ראה אולי בספרי "תוך הנחל", דרשות על פרשיות השבוע, שם הביא את דברי מוהר"ן ועל פיהם בנה בניינו וקישר אותו לפרשת השבוע.

אבל אינני יכול לשבת כרגע על מאות ספריו של מוהרא"ש, רק כדי להציע לך דברים עמוקים שתואיל להתרשם מעמקותו. גם לא אכפת לי כל כך אם תתקרב למוהרא"ש, או לברסלב בכלל, אם ברצונך להתחזק בתורה ויר"ש אפשר להתחזק מכל דבר.

רק אומר לך שהענין של רבי נחמן היה אדרבה להתרחק מכל פילוסופיה ובלבול מוח, עמקות והגות כנהוג אצל משפיעים בדורנו, והוא התמקד בדיבורים פשוטים על חובת האדם בעולמו, וזה מה שעשה מוהרא"ש שוב ושוב.

בדבריו היתה חכמה עצומה - אפשר למצוא שם פסיכולוגיה עמוקה והבנה בנפש האדם, אבל בשורה התחתונה מה שחשוב הוא ה"תכלס", שינון העצות המעשיות שרבי נחמן העניק לנו, וקיומם הלכה למעשה.

אמנם הוא גילה סודות נוראים, כל "סיפורי מעשיות" הם סודות, אבל לא ידוע לי על מישהו שבאמת פיענח את הסודות. מנסים לבאר בכל מיני אופנים, שבעים פנים לתורה, אבל לא באמת יורדים לעומקם של דברים אליבא דאמת. אפילו רבי נתן בעצמו (שהיה גאון עצום) בקושי ציין כל מיני רמזים שהבין מרבי נחמן שיכולים קצת לשפוך אור.

זו הסיבה שרבי נתן כתב את ליקוטי עצות - כי אמנם ליקוטי מוהר"ן הוא מתוק מדבש אבל ההבנה בו מאוד קשה ואין מי שיבין בו לעומקו אלא אם כן ידע אותו מהתחלה לסוף ומהסוף להתחלה ויוכל לקשר הכל זה בזה (ולכן כתבתי לעיל לאותו המזלזל, שכאשר ידע את ליקו"מ וליקו"ה בעל פה ישר והפוך כאשר ידע מוהרא"ש, יוכל בכלל להתחיל לדבר על עמקות...) והעיקר הוא המעשה, וכן עשה מוהרא"ש שרוב כתביו הם עצות מעשיות נפלאות.
 

תודרוס אבוזגלו

משתמש רגיל
רוב ספריו הנפוצים של מוהרא"ש היו מכתבים וקונטרסים שנכתבו בשפה ובצורה שיתאימו גם להמון העם ולכן הם נראים שטחיים, ][הגם שיש בהם הרבה עומק למתבונן], מי שרוצה לראות יותר עומק יכול למצוא זאת בספריו הפחות נפוצים כמו פירושו לליקוטי מוהר"ן [כמדומה שנקרא תוך הנחל] ולסיפורי מעשיות [נחלי אפרסמון] וכיו"ב.
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
מדלג על ההרים אמר:
אדיר במרום אמר:
מדלג על ההרים אמר:
הקירבה בין הגרי"ש לחסידי ברסלב ובפרט בן דודו ושכנו הקרוב השרף רבי שמואל שפירא זצ"ל מברסלב היה קשר אמיתי של יראי השם שלא היה ניתן להפריד בשום צורה, שלא נדבר על הערכה ביניהם.

מוהר"ן כותב שפוסקי הדור יש בידם כוח לברך ולפסוק בפיהם לישועה ולרפואה והם היו אומרים זאת להגרי"ש בשנים קודמות והוא היה מחייך ומברך... וכך בעצם הם היו הראשונים שהפכו אותו לרבי שמברך... (עוד לפני שהליטאים הפכו לחסידים...)
מענין איך הגרי"ש עוד לא נהיה ברסלב'ר
מה זה קשור
אם הגרי"ש כ"כ העריץ את ברסלב 
למה לא נהיה חסיד?
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
מדלג על ההרים אמר:
אדיר במרום אמר:
מענין איך הגרי"ש עוד לא נהיה ברסלב'ר
מה זה קשור
אם הגרי"ש כ"כ העריץ את ברסלב 
למה לא נהיה חסיד?
הגר"ש שפירא ג"כ העריץ מאוד את שכנו הגרי"ש
ולא נהיה ליטאי
זה בכלל לא קשור.
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
משיב כהלכה אמר:
להשיג אמר:
הרב @משיב כהלכה
בוויכוח בינך לבין הרב @ישר א-ל אני מצדד בך.
אמנם בנקו' הספציפית של לימוד תוכן דבריו של מוהר"ן בעמקות,
אני בעניותי לא מצאתי כן בדברי מוהרא"ש שפגשתי, אדרבה, אשמח אם תפנה אותי.
(לא שבעיני זה משפיע על גדלותו של מוהרא"ש, וכמש"כ, הרובד היותר שיטחי אינו תורה אחרת מהרובד העמוק)

אם ברצונך לראות עמקות, ראה אולי בספרי "תוך הנחל", דרשות על פרשיות השבוע, שם הביא את דברי מוהר"ן ועל פיהם בנה בניינו וקישר אותו לפרשת השבוע.

אבל אינני יכול לשבת כרגע על מאות ספריו של מוהרא"ש, רק כדי להציע לך דברים עמוקים שתואיל להתרשם מעמקותו. גם לא אכפת לי כל כך אם תתקרב למוהרא"ש, או לברסלב בכלל, אם ברצונך להתחזק בתורה ויר"ש אפשר להתחזק מכל דבר.

רק אומר לך שהענין של רבי נחמן היה אדרבה להתרחק מכל פילוסופיה ובלבול מוח, עמקות והגות כנהוג אצל משפיעים בדורנו, והוא התמקד בדיבורים פשוטים על חובת האדם בעולמו, וזה מה שעשה מוהרא"ש שוב ושוב.

בדבריו היתה חכמה עצומה - אפשר למצוא שם פסיכולוגיה עמוקה והבנה בנפש האדם, אבל בשורה התחתונה מה שחשוב הוא ה"תכלס", שינון העצות המעשיות שרבי נחמן העניק לנו, וקיומם הלכה למעשה.

אמנם הוא גילה סודות נוראים, כל "סיפורי מעשיות" הם סודות, אבל לא ידוע לי על מישהו שבאמת פיענח את הסודות. מנסים לבאר בכל מיני אופנים, שבעים פנים לתורה, אבל לא באמת יורדים לעומקם של דברים אליבא דאמת. אפילו רבי נתן בעצמו (שהיה גאון עצום) בקושי ציין כל מיני רמזים שהבין מרבי נחמן שיכולים קצת לשפוך אור.

זו הסיבה שרבי נתן כתב את ליקוטי עצות - כי אמנם ליקוטי מוהר"ן הוא מתוק מדבש אבל ההבנה בו מאוד קשה ואין מי שיבין בו לעומקו אלא אם כן ידע אותו מהתחלה לסוף ומהסוף להתחלה ויוכל לקשר הכל זה בזה (ולכן כתבתי לעיל לאותו המזלזל, שכאשר ידע את ליקו"מ וליקו"ה בעל פה ישר והפוך כאשר ידע מוהרא"ש, יוכל בכלל להתחיל לדבר על עמקות...) והעיקר הוא המעשה, וכן עשה מוהרא"ש שרוב כתביו הם עצות מעשיות נפלאות.
ייש"כ, כל מלה 
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
ישר א-ל אמר:
להשיג אמר:
אדרבה, אשמח אם תפנה אותי.
בגלל שזה משהו שמצריך יותר אנרגי' זה מתעכב, בפרט שעד שבת אני מאוד עסוק עם משהו, בעז"ה כנראה בתחלת שבוע הבא

ודאי שאתה עסוק, הנך מחויב ליסע ליבנאל לבקש מחילה, 
 

מדלג על ההרים

משתמש חדש
איש תלמודי אמר:
אדיר במרום אמר:
מדלג על ההרים אמר:
מה זה קשור
אם הגרי"ש כ"כ העריץ את ברסלב 
למה לא נהיה חסיד?
הגר"ש שפירא ג"כ העריץ מאוד את שכנו הגרי"ש
ולא נהיה ליטאי
זה בכלל לא קשור.
הוא היה ליטאי קודם ואחר כך ברסלב
ואם דיברנו על הערצה משני גדולים ליטאי מחד וחסיד ברסלב מאידך, נעבור גם לשני צדיקים בשני צדדי המתרס בהשקפה מעניין לעניין באותו עניין ובאותם משפחות.
חמיו של מרן הגרי"ש ה"ה רבי אריה לוין שלכאו' היה מפורסם בשעתו לא קרוב לקנאים בלשון המעטה היה מגיע לבקר כל פעם אצל חתנו הגדול וכל פעם שהגיע ילדיו של ר' שמואל סיפור בהתרגשות לאביהם שהדוד ר' אריה הגיע, ור' שמואל ביקש שיגידו לו מתי הוא יוצא והיה מלווה אותו עד לרחוב הנביאים בחביבות יתירה כשהמשמעות אצל השומר עיניים הגדול ללכת עד לשם הוא דבר פני עצמו, והקנאות שלו מול השלטון אף היא היה לשם דבר

ולעניינינו; הוא נשאר קנאי והוא נשאר עם דעה של קירוב יותר, והוא נשאר ליטאי והוא נשאר חסיד

הלוואי גם דורנו העני בדעת יבינו וישכילו לחיות כל אחד חזק בדעת רבותיו ובחן של יראי השם יכבד איש על מחנהו ואיש על דגלו
 
 

ברסלבר

משתמש רגיל
רוב ספריו הנפוצים של מוהרא"ש היו מכתבים וקונטרסים שנכתבו בשפה ובצורה שיתאימו גם להמון העם ולכן הם נראים שטחיים, ][הגם שיש בהם הרבה עומק למתבונן], מי שרוצה לראות יותר עומק יכול למצוא זאת בספריו הפחות נפוצים כמו פירושו לליקוטי מוהר"ן [כמדומה שנקרא תוך הנחל] ולסיפורי מעשיות [נחלי אפרסמון] וכיו"ב.
אכן כדבריך, אבל אפילו ספרים אלו נכתבו בשפה פשוטה יותר, אלא שכך היא תורת רבינו הק' מיועדת לכל הסוגים וכל אחד מתחזק ומתעורר ממקום שלבו חפץ, אין דומה אדם לחברו ואין שעה דומה לחברתה
שמעתי מא' חסיד ברסלב מעמיק ומעיין גדול ת''ח מופלג שאמר לי שבשעות של חלישות הדעת ורפיון המח הוא לומד בספרי מוהרא"ש ומתעורר מזה מאד
אגב, אני יודע שא' מתלמידיו (לא ביקשתי ממנו רשות לפרסם את שמו) שאל אותו בפירוש למה אינו מדבר יותר עמוק, והשיב לו 'אין לי למי לדבר דברים עמוקים'
כידוע שרוב מי שהסתובב אצלו היו יותר אנשים של מעמיקים ולכן דיבר אליהם, היו בודדים שהיו שם גם יותר מעמיקים ואליהם מסתמא דיבר בפרטיות באופן אחר 
כידוע גם רבי אברהם ב"ר נחמן היה נזהר מאד לדבר לכל אחד כמו שמתאים לו, וכמו שמזהיר מוהר''ן בכ"מ ואכמ"ל
שמעתי פעם אחד מתלמידי מוהרא''ש שהגדיר את הקונטרסים 'שטיפת מח' כמובן במובן החיובי של המלה, מביא לך מאמר חז''ל ועוד מאמר ושוב מכיוון השני ושוב ושוב, עד שאתה מתעורר לנקודה מסויימת
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מדלג על ההרים אמר:
[א] הוא היה ליטאי קודם ואחר כך ברסלב
[ב] . . שלכאו' היה מפורסם בשעתו לא קרוב לקנאים בלשון המעטה . . 
א. הכוונה על הגרש"ש?! מה שׂח מר?
ב. המילה המודגשת נכונה ומדויקת, ולאפוקי המציאות לאמיתתה (שכמובן, אצל הגרש"א ידועה היתה).
 

תודרוס אבוזגלו

משתמש רגיל
מדלג על ההרים אמר:
ולעניינינו; הוא נשאר קנאי והוא נשאר עם דעה של קירוב יותר, והוא נשאר ליטאי והוא נשאר חסיד
ובאותו עניין - דעתו הייתה מאד בחריפות נגד ההצבעה בבחירות, אך כשר' לוי יצחק בנדר הורה להצביע לא אמר על כך מילה, ואף כשהגיעו אליו כמה עסקנים וניסו להוציא ממנה ולו מילה או רמז נגד הבחירות לא הסכים להגיד מילה, רק חזר ואמר ר' לוי יצחק יודע מה שהוא עושה [הגם שדעתו עדיין הייתה נגד הבחירות], יודעי דבר אומרים שהתנהגות זו שיש בה חכמה וגבורה כאחד מנעה מחלוקת ופילוג גדולים בברסלב של אז.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
תודרוס אבוזגלו אמר:
ובאותו עניין
כוונת ר' '@מדלג על ההרים' במילים 'הוא נשאר קנאי והוא נשאר עם דעה של קירוב יותר' היתה [לכאורה] על הגרש"א ור' ארי' לוין. מ"מ הודיתי על האנקדוטה, הַנָּאָה (כמובן) כשלעצמה (לרבות מוסר־ההשכל הטמון בה).
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
להשיג אמר:
הרב @משיב כהלכה
בוויכוח בינך לבין הרב @ישר א-ל אני מצדד בך.
אמנם בנקו' הספציפית של לימוד תוכן דבריו של מוהר"ן בעמקות,
אני בעניותי לא מצאתי כן בדברי מוהרא"ש שפגשתי, אדרבה, אשמח אם תפנה אותי.
(לא שבעיני זה משפיע על גדלותו של מוהרא"ש, וכמש"כ, הרובד היותר שיטחי אינו תורה אחרת מהרובד העמוק)

חשבתי בהתחלה לעשות א"ז בצורה של השוואת טקסטים ולראות אילו מוטיבים יש בכל טקסט.

אבל אולי זה כבד מדי.
ננסה אחרת,
לפי ההתרשמות שלך מכתביו, האם יש למוהר"ן איזו שהיא שיטה פנימית ברורה ומסודרת, חוץ מאשר הנהגות פרטניות, הוי אומר: התבודדות, התחזקות, אמירת תיקון חצות וכו'.
 

יהודידי

משתמש ותיק
לכל בני התורה ששולחים ידיהם באשכול זה. אתם לא שמים לב להיכן אתם מדרדרים את השיח. זהו זה נהינו אתאיסטים? שמה שאיננו מבינים במוחינו הדל. אז זה כבר קשה על הצדיק?? שומו שמים!! תנקו קודם את החלב מהשפתים לפני שאתם מדברים על צדיקים וקדושי עליון בגאוה ובוז. לגבי רבי נחמן איני רואה צורך בכלל להאריך. מי אתה שתעז לומר שהוא קשה ודבריו קשים. אתה יכול לומר שאתה לא השכלת להבין כונתו הק'. הזהרו וכ"ן שנשיכתן וכ"ו להיכן הגענו?? יושבים אנשים שמחזיקים עצמם לבני תורה ופוערים פיהם על צדיקים וקדושים. והכל במסוה של אוביקטיביות טהורה. האם נקיים אתם בדעתכם...?? האם המוח שלכם כבר קדוש נקי ומבורר?? ולגבי המוהרא"ש אני איני תלמידו. אבל כל אחד שלומד בספריו רואה 1 בקיאות מדהימה בכל חלקי התורה כמונח בקופסא. 2 מבוטל לרבי נחמן הכל רמ"ח איבריו. כל מילה שניה זה רבינו הק' וכ"ו 3רבבות היהודים שחיזק ויצאו בזכותו ממקומות המטונפים זה בלבד מציב אותו במקום שאין לנו זכות לדבר עליו. וידוע שהוא אחד מהיחידים שהרב עובדיה היה קם מפניהם (יש סרטון) אבל באופן כללי הפורום נהפך לשדה קרב מילולי. לשה"ר\מחלוקת\ שנאת חינם. דברים שהם הרבה יותר חמורים מדקדוקים ותמיהות מסוימות שיש לאנשים מסוימים. נהיה מצב שפשוט יש תחרות מי יותר שנון. מי יותר חד וציני. דיייי!! איפה יראתו הקודמת לךחכמתו?? החותם בכאב אמיתי יהודידי
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
לא יודע למי התכוונת,
אבל אבהיר בנוגע אלי:
אין לי כל עניין להוריד את גדלותו של ר' א"ש שיק, יש לו המון זכויות, אני דן רק ביחס לכתבי מוהר"ן, האם הם אותו דבר או שהם שונים.
מי שרואה בזה בעיה מוזמן לסגור את הב"י וכל ספרי ההלכה מאז ועד היום
 

יהודידי

משתמש ותיק
לא התכונתי אישית. התכונתי באופן כללי. וגם שמציגים תמיהות יש להציג אותם בד"א ובצורה נאותה
 

להשיג

משתמש ותיק
ביקום מקביל...
נער לא יציב במיוחד, שבעבר ירד לדיוטות שאוזן יהודית תיכווה מלשומעם, (אולי עשה סוג של תשובה מאז, אבל לא בטוח שזה פועל על עניין היציבות הנפשית)
מנסה לקשור את תלמידו של מוהרא"ש ר' יואל ראטה, להיעלמותו של מוישי קליינרמן,
והעם קונה את זה...
כי למה לחשוב אחרת?
הרי ככה כתב 'בלוגר' אמיתי במפורש באתר!
על אדם 'מפוקפק' כמו ר' יואל ראטה.....
עולם הזוי.
 

יהודידי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
תיקון הכללי על מקרה לילה (בלבד). אחת הטענות הגדולות עליו היא שזה קל מדי.
הרבה יותר קל פשוט, לא לעשות כלום.

ברסלב נותנים חברה פתוחה וחמה, שאינה דוחה אף נידח, אתה בסדר אם עשית כל עבירה, אתה משלנו גם אם אתה שפל בגוף וברוח, וזה מה שסוחב את רוב האנשים לברסלב.

מעניין מאוד שכל החברים שלי ושאינם חברים שירדו מהדרך אומרים במפורש שמה ששבר אותם סופית זה דיבורים כמו שלך. איך אתה רוצה ללמוד שהראש שלך טמא? איך אתה מניח תפילין על מוח פגום וכ"ו עד שאמרו אז יאללה עדיף שלא אניח. ואני יכול להעיד על עצמי. ועל עוד עשרות שאני מכיר שבתקופות הכי קשות שלי. שהיתי כפסע מלחתוך לגמרי. רק החיזוקים של ר' נחמן שאומר לך ה' עמך ואצלך. ואדרבה כשיהודי פגום כמוך זה עושה נחת רוח עצומה לה' ית' כדאיתא בזוהר. כד אתי יתרו וכ"ו אז בבקשה הס פיך מלזרוק גיבובי דברים בחסידות ברסלב הק'. בקיצור: יש יותר אנשים שנפלו ונופלים מחמת שלא האמינו שיש לה' נחת רוח בפעולות של שפלים כמותם. מאשר אנשים שנפלו כי קיבלו מברסלב שהכל טוב תמשיך לעשות עבירות ח"ו. וכל בעל נפש מבין זאת היטב
 

שירת הלווים

משתמש ותיק
רבי נחמן דהיינו רבינו רק הדיוט יזלזל בו ובתורתיו מספיק לקרוא רק תורה אחת בשביל להבין שמדובר באיש פלא, ההקשרים, הפסוקים, גמרות ומדרשי חז"ל הכל כמונח בקופסא בבקיאות מדהימה, שלא לדבר על ההבנה האין סופית של רבינו ברוחו של כל איש ואיש. 
אני אינני חסיד ברסלב כלל אבל היחיד שמדבר איתי לא לשכל שלי אלא איתי כולל כל המורכבות של דעת ורגש מוח ולב ברגעי שמחה וברגעי עצב זה רק רבי נחמן לדעתי מה שהוא אמר שהוא חידוש שלא היה זה המציאות הזו שהוא מדבר איתך בכל הרבדים
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
מדלג על ההרים אמר:
ואם דיברנו על הערצה משני גדולים ליטאי מחד וחסיד ברסלב מאידך, נעבור גם לשני צדיקים בשני צדדי המתרס בהשקפה מעניין לעניין באותו עניין ובאותם משפחות.
חמיו של מרן הגרי"ש ה"ה רבי אריה לוין שלכאו' היה מפורסם בשעתו לא קרוב לקנאים בלשון המעטה היה מגיע לבקר כל פעם אצל חתנו הגדול וכל פעם שהגיע ילדיו של ר' שמואל סיפור בהתרגשות לאביהם שהדוד ר' אריה הגיע, ור' שמואל ביקש שיגידו לו מתי הוא יוצא והיה מלווה אותו עד לרחוב הנביאים בחביבות יתירה כשהמשמעות אצל השומר עיניים הגדול ללכת עד לשם הוא דבר פני עצמו, והקנאות שלו מול השלטון אף היא היה לשם דבר
אשמח למקור. תודה.
ואגב (והוזכר ברמז בדבריך), ר' שמואל שפירא היה אחיינו של ר' אריה (שהיה חתן ר' דוד שפירא, אביו של ר' שלמה יצחק אבי ר' שמואל).
 
 

מדלג על ההרים

משתמש חדש
יחיד ורבים אמר:
מדלג על ההרים אמר:
ואם דיברנו על הערצה משני גדולים ליטאי מחד וחסיד ברסלב מאידך, נעבור גם לשני צדיקים בשני צדדי המתרס בהשקפה מעניין לעניין באותו עניין ובאותם משפחות.
חמיו של מרן הגרי"ש ה"ה רבי אריה לוין שלכאו' היה מפורסם בשעתו לא קרוב לקנאים בלשון המעטה היה מגיע לבקר כל פעם אצל חתנו הגדול וכל פעם שהגיע ילדיו של ר' שמואל סיפור בהתרגשות לאביהם שהדוד ר' אריה הגיע, ור' שמואל ביקש שיגידו לו מתי הוא יוצא והיה מלווה אותו עד לרחוב הנביאים בחביבות יתירה כשהמשמעות אצל השומר עיניים הגדול ללכת עד לשם הוא דבר פני עצמו, והקנאות שלו מול השלטון אף היא היה לשם דבר
אשמח למקור. תודה.
ואגב (והוזכר ברמז בדבריך), ר' שמואל שפירא היה אחיינו של ר' אריה (שהיה חתן ר' דוד שפירא, אביו של ר' שלמה יצחק אבי ר' שמואל).

המקור תוכל לבוא למאה שערים לשמוע מבניו הצדיקים של רבי שמואל. אני אישית שמעתי זאת מחתנו הרב פוקס 
 

מדלג על ההרים

משתמש חדש
לבי במערב אמר:
מדלג על ההרים אמר:
[א] הוא היה ליטאי קודם ואחר כך ברסלב
[ב] . . שלכאו' היה מפורסם בשעתו לא קרוב לקנאים בלשון המעטה . . 
א. הכוונה על הגרש"ש?! מה שׂח מר?
ב. המילה המודגשת נכונה ומדויקת, ולאפוקי המציאות לאמיתתה (שכמובן, אצל הגרש"א ידועה היתה).
א. כן.
ב. כמובן אנו כחמורים ומה לנו בין ההרים והגבעות בדרכם בקודש
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
א. אכן, ונתחלף לי ברבו הגר"ש הלוי הורוויץ.
ב. כוונתי היתה לציין שאין בכך שום חדוש, למכירי שיטת הגרא"ל לוין לאמיתתה.
 

חזקי

משתמש ותיק
מדלג על ההרים אמר:
איש תלמודי אמר:
אדיר במרום אמר:
אם הגרי"ש כ"כ העריץ את ברסלב 
למה לא נהיה חסיד?
הגר"ש שפירא ג"כ העריץ מאוד את שכנו הגרי"ש
ולא נהיה ליטאי
זה בכלל לא קשור.
הוא היה ליטאי קודם ואחר כך ברסלב
ואם דיברנו על הערצה משני גדולים ליטאי מחד וחסיד ברסלב מאידך, נעבור גם לשני צדיקים בשני צדדי המתרס בהשקפה מעניין לעניין באותו עניין ובאותם משפחות.
חמיו של מרן הגרי"ש ה"ה רבי אריה לוין שלכאו' היה מפורסם בשעתו לא קרוב לקנאים בלשון המעטה היה מגיע לבקר כל פעם אצל חתנו הגדול וכל פעם שהגיע ילדיו של ר' שמואל סיפור בהתרגשות לאביהם שהדוד ר' אריה הגיע, ור' שמואל ביקש שיגידו לו מתי הוא יוצא והיה מלווה אותו עד לרחוב הנביאים בחביבות יתירה כשהמשמעות אצל השומר עיניים הגדול ללכת עד לשם הוא דבר פני עצמו, והקנאות שלו מול השלטון אף היא היה לשם דבר

ולעניינינו; הוא נשאר קנאי והוא נשאר עם דעה של קירוב יותר, והוא נשאר ליטאי והוא נשאר חסיד

הלוואי גם דורנו העני בדעת יבינו וישכילו לחיות כל אחד חזק בדעת רבותיו ובחן של יראי השם יכבד איש על מחנהו ואיש על דגלו
נראה לי הסיפור הזה הוא משהו אחר
הרב שמואל שפירא היה לו קושי עם האמא שלו בגלל שנהיה ברסלב
והרב לווין שהיה אוהב שלום הציל אותו מזה והשפיע על אמא שלו והרגיע אותה.
לכן לרב שפירא היה מאוד הכרת הטוב אליו

כך כתוב בספר "השרף"

ואף שהספר הזה בטח יש הרב שקרים כי יש שם את ברלנד שהוא שקרן 
אבל נראה לי שניכרים דברי אמת על הסיפור הזה


אני לא בטוח בכל זה אבל כך נראה לי ואתם תחליטו
 
 
חלק עליון תַחתִית