''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 162
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בן אהרון » 23 אפריל 2019, 01:06

ארצה לדעת מה הסבה שבצבור הספרדי ישנו עידוד גדול ללימוד ההלכה (כבר לפני הגר''ע יוסף זצ''ל וכ''ש אחרי), ומאידך בציבור הליטאי אין הוראה המעודדת את לימוד ההלכה ואפ' לראות אברכים בגיל 30 ומעלה עדיים עסוקים בגפ''ת במס' ב''מ. כמובן שלא חסר בציבור הליטאי פוסקי הלכה מובהקים או אפ' אברכים צעירים הבקיאים בהלכה אבל מ''מ משודר באופן סמוי מסר שהלכה שייך למי שמתחיל ''להתייבש''. מה הסבה לזה?


תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 23 אפריל 2019, 01:58

נראה שעלינו להבין את העניים בצד השני של המתרס מדוע בציבור החסידי והספרדי יש פחות דגש על הבנה ולומדע'ס (בלשון יותר ברורה) מסתמא זה תלוי אחד בשני.


בר בי רב
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בר בי רב » 23 אפריל 2019, 02:04

אין התנגדות ללימוד הלכה, אלא הכל על בסיס הבנה וידיעה שההלכה נמסרה בעיקר לפסוק ע"פ לימוד הגמ' והבנת הסוגי' משרשה, כמבואר הרבה בספרי הגר"א והגר"ח מולוזין.
ונוסף לזה עוד מה שבדורות האחרונים נתנו דגש רב על דרך הלימוד של ההבנה העמוקה ביסודות הסוגיות.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 162
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בן אהרון » 23 אפריל 2019, 11:22

בר בי רב כתב:
23 אפריל 2019, 02:04
אין התנגדות ללימוד הלכה, אלא הכל על בסיס הבנה וידיעה שההלכה נמסרה בעיקר לפסוק ע"פ לימוד הגמ' והבנת הסוגי' משרשה, כמבואר הרבה בספרי הגר"א והגר"ח מולוזין.
ונוסף לזה עוד מה שבדורות האחרונים נתנו דגש רב על דרך הלימוד של ההבנה העמוקה ביסודות הסוגיות.
צודק אבל הפוסקים השכונתיים אינם כ''כ במהלך זה של יצרית פסק חדש מהבנת הסוגיה אלא מצטטים את פסקי הגרי''ש, הרב ווזנר, הגר''נ קרליץ וכו' וללימוד מסוג זה דומים הם מאד לדרכם של הספרדים האוספים הלכה משו''תים או פסקים אחרים.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2311
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 419 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי יהודי » 23 אפריל 2019, 11:32

יש משהו בטענת הבן אהרון, מצד שני אלו המשקיעים בעיקר בהלכה, הרבה פעמים לוקים בחוסר הבנה חמור בשורשי ההלכה ולעיתים מדמים מילתא למילתא בצורות המעוררות גיחוך וצער גם יחד (אני לא רוצה לכתוב דוגמאות כדי שלא יכתבו שכוונתי לתקוף אנשים ידועים, מ"מ אכתוב דוגמא קטנה שסיפר לי חבר ששאל אותו אברך שנבחן ברבנות על ענייני שבת לאחר תקופה ממבחנו על מה נחלקו בדיוק חנניה ורבנן שם בסי' רנג). האיזון המתבקש הוא ללמוד את הסוגיא היטב וללמוד אף בעיון נמרץ את ההלכה, ולוואי שכך ישתרש בכל חלקי הציבור.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 162
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בן אהרון » 23 אפריל 2019, 12:06

יהודי כתב:
23 אפריל 2019, 11:32
האיזון המתבקש הוא ללמוד את הסוגיא היטב וללמוד אף בעיון נמרץ את ההלכה, ולוואי שכך ישתרש בכל חלקי הציבור.
האיזון הזה נראה אידאלי וב' הצדדים שואפים איליו נראה לי אך משום מה אינו ריאלי והשקעה בצד א' של הלימוד ישפיע על הב'. למשל אברך מחבורת הלכה במיר לא יוכל לדעת כמות הלכות הפרטיות והספציפיות שיודע אברך ''יחוה דעת'' ומאידך אברך יח''ד לא יוכל לאחוז ראש בכל השו''ט בגמ' כמו שיודע האברך מיר. א''כ יש לבחור ''שיטה'' ....


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1023
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 64 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 23 אפריל 2019, 12:08

בן אהרון כתב:
23 אפריל 2019, 01:06
ארצה לדעת מה הסבה שבצבור הספרדי ישנו עידוד גדול ללימוד ההלכה (כבר לפני הגר''ע יוסף זצ''ל וכ''ש אחרי), ומאידך בציבור הליטאי אין הוראה המעודדת את לימוד ההלכה ואפ' לראות אברכים בגיל 30 ומעלה עדיים עסוקים בגפ''ת במס' ב''מ. כמובן שלא חסר בציבור הליטאי פוסקי הלכה מובהקים או אפ' אברכים צעירים הבקיאים בהלכה אבל מ''מ משודר באופן סמוי מסר שהלכה שייך למי שמתחיל ''להתייבש''. מה הסבה לזה?
טעות, לא רק בגיל שלושים ומעלה, אלא עד זקנה ושיבה, כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה. והמבין יבין שאינו סותר כלל לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1305
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 551 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בן של רב » 23 אפריל 2019, 12:23

ראשית אין להכליל את הליטאים בחדא מחתא
כי כל תלמידי החזו"א מאמינים ומחנכים שההלכה היא קודש הקדשים של הסוגיא
(הביטוי הוא מהם, כמדומני מהגר"ד לנדו ואולי מהחזו"א באמו"ב?)

ויש עוד שאינם שייכים לביהמ"ד הזה וגם הם העמידו תלמידים באופן כזה
למשל הגריש"א והגרח"פ שיינברג ועוד.

שנית רבינו הסטייפלר הוא ההמחשה הכי טובה להציג את הענין במבט הרחב שלו.
כי הוא מצד אחד שימש כראש ישיבה והשקיע בחידוד ופיתוח החשיבה וכו'
ומאידך יעויין בארחות רבינו שלמד איתו חברותא עשרות שנים ומעיד איך למדו את הסוגיא עם השו"ע.
ולא זו בלבד אלא שראיתי פעם מאמר ארוך של הסטייפלר על כך שבכוללים יש ללמוד להלכה כי הם כבר למדו איך לעיין.

אשמח אם מישהו ימצא את המאמר הזה ויעלה כאן.
(יש ספר של הרב ברעוודא על הכוללים שיצא מטעם כולל חזו"א עם הסכמת הרב שך, אולי זה שם).


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2311
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 419 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי יהודי » 23 אפריל 2019, 12:35

גם אני חושב שאי"ז סתירה בעצם, אלא שינוי חשיבתי.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 162
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בן אהרון » 23 אפריל 2019, 12:40

זקן ויושב בישיבה כתב:
23 אפריל 2019, 12:08
טעות, לא רק בגיל שלושים ומעלה, אלא עד זקנה ושיבה, כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה. והמבין יבין שאינו סותר כלל לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא.
[/quote]
@זקן ויושב בישיבה שמך נאה לך :D :)

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 162
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בן אהרון » 23 אפריל 2019, 13:31

בן של רב כתב:
23 אפריל 2019, 12:23
ראשית אין להכליל את הליטאים בחדא מחתא
כי כל תלמידי החזו"א מאמינים ומחנכים שההלכה היא קודש הקדשים של הסוגיא
(הביטוי הוא מהם, כמדומני מהגר"ד לנדו ואולי מהחזו"א באמו"ב?)

ויש עוד שאינם שייכים לביהמ"ד הזה וגם הם העמידו תלמידים באופן כזה
למשל הגריש"א והגרח"פ שיינברג ועוד.

שנית רבינו הסטייפלר הוא ההמחשה הכי טובה להציג את הענין במבט הרחב שלו.
כי הוא מצד אחד שימש כראש ישיבה והשקיע בחידוד ופיתוח החשיבה וכו'
ומאידך יעויין בארחות רבינו שלמד איתו חברותא עשרות שנים ומעיד איך למדו את הסוגיא עם השו"ע.
ולא זו בלבד אלא שראיתי פ
בן של רב כתב:
23 אפריל 2019, 12:23
ראשית אין להכליל את הליטאים בחדא מחתא
כי כל תלמידי החזו"א מאמינים ומחנכים שההלכה היא קודש הקדשים של הסוגיא
(הביטוי הוא מהם, כמדומני מהגר"ד לנדו ואולי מהחזו"א באמו"ב?)

ויש עוד שאינם שייכים לביהמ"ד הזה וגם הם העמידו תלמידים באופן כזה
למשל הגריש"א והגרח"פ שיינברג ועוד.

שנית רבינו הסטייפלר הוא ההמחשה הכי טובה להציג את הענין במבט הרחב שלו.
כי הוא מצד אחד שימש כראש ישיבה והשקיע בחידוד ופיתוח החשיבה וכו'
ומאידך יעויין בארחות רבינו שלמד איתו חברותא עשרות שנים ומעיד איך למדו את הסוגיא עם השו"ע.
ולא זו בלבד אלא שראיתי פעם מאמר ארוך של הסטייפלר על כך שבכוללים יש ללמוד להלכה כי הם כבר למדו איך לעיין.

אשמח אם מישהו ימצא את המאמר הזה ויעלה כאן.
(יש ספר של הרב ברעוודא על הכוללים שיצא מטעם כולל חזו"א עם הסכמת הרב שך, אולי זה שם).
כמובן שלגדולים כמו הסטייפלר לא היה חסר ידע בשו''ע הפוסקים. אבל בכ''ז שאלתי על החינוך במערכת שלא נשמע הד של עידוד שו''ע ונו''כ.


באמונתו יחיה
הודעות: 81
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 23 אפריל 2019, 13:53

בר בי רב כתב:
23 אפריל 2019, 02:04
אין התנגדות ללימוד הלכה, אלא הכל על בסיס הבנה וידיעה שההלכה נמסרה בעיקר לפסוק ע"פ לימוד הגמ' והבנת הסוגי' משרשה, כמבואר הרבה בספרי הגר"א והגר"ח מולוזין.
ונוסף לזה עוד מה שבדורות האחרונים נתנו דגש רב על דרך הלימוד של ההבנה העמוקה ביסודות הסוגיות.
לדוג' בישיבת מיר באופן רשמי אסור לאברכים עד גיל 28 ללמוד משהו שהוא לא "נשים נזיקין"


בר בי רב
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בר בי רב » 23 אפריל 2019, 13:55

אני יכול לשער שאולי תהיה הגבלה מסויימת על חבורות מסויימות להוראה שראשי החבורה הסיפציפית יעדיפו אברכים מבוגרים, אבל לא מסתבר שיש איסור כללי מצד הנהלת הישיבה.


באמונתו יחיה
הודעות: 81
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 23 אפריל 2019, 14:10

בר בי רב כתב:
23 אפריל 2019, 13:55
אני יכול לשער שאולי תהיה הגבלה מסויימת על חבורות מסויימות להוראה שראשי החבורה הסיפציפית יעדיפו אברכים מבוגרים, אבל לא מסתבר שיש איסור כללי מצד הנהלת הישיבה.
יש התנגדות מטעם הנהגת הישיבה
ויש ראשי חבורות שהיו מאוד רוצים את האברכים הצעירים
ואגב לא רק הוראה גם ללמוד מסכת שבת\ברכות\עירבין א"א

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 162
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בן אהרון » 23 אפריל 2019, 14:13

בר בי רב כתב:
23 אפריל 2019, 13:55
אני יכול לשער שאולי תהיה הגבלה מסויימת על חבורות מסויימות להוראה שראשי החבורה הסיפציפית יעדיפו אברכים מבוגרים, אבל לא מסתבר שיש איסור כללי מצד הנהלת הישיבה.
כאשר מתפרסמת מודעה עם פתיחת חבורה בהלכה בהסכמת רה''י בד''כ מצורף לה שזה ל28 ומעלה. זה בעיניי דרך של הר''י להביע דעתו בעניין כי פשוט שאין מקום לאסור באופן חד משמעי לימוד הלכה לפני 28 כמו שאסור פלאפון בבמ''ד.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 448
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי יעקב שלם » 24 אפריל 2019, 00:49

בן אהרון כתב:
23 אפריל 2019, 14:13
כאשר מתפרסמת מודעה עם פתיחת חבורה בהלכה בהסכמת רה''י בד''כ מצורף לה שזה ל28 ומעלה. זה בעיניי דרך של הר''י להביע דעתו בעניין כי פשוט שאין מקום לאסור באופן חד משמעי לימוד הלכה לפני 28 כמו שאסור פלאפון בבמ''ד.
ויש בישיבת מיר חבורה שלמדוו איזהו נשך שנתיים "לא להלכה"
דהיינו בשיטה הם לא למדו את המסקנות למעשה
וזה בהוראת ובהדרכת ראשי הישיבה

לענ"ד הרעיון הוא
אם יש שיטת הראב"ד למשל שלא נפסקה אבל היא גישמאק ולומדעס שאפשר לדבר עליה שבועיים ולכתוב מערוכ'ס
אם ילמדו להלכה זה יפגע בנ"ל
וכנראה שבדורינו שייך עוד יותר אין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ (רק להזהר שזה לא יהיה מקום שהשווער/ השכן / או כל לחץ חיצוני אחר חפץ...)


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 423 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי מבקש אמת » 24 אפריל 2019, 02:11

בן אהרון כתב:
23 אפריל 2019, 01:06
ארצה לדעת מה הסבה שבצבור הספרדי ישנו עידוד גדול ללימוד ההלכה (כבר לפני הגר''ע יוסף זצ''ל וכ''ש אחרי), ומאידך בציבור הליטאי אין הוראה המעודדת את לימוד ההלכה ואפ' לראות אברכים בגיל 30 ומעלה עדיים עסוקים בגפ''ת במס' ב''מ. כמובן שלא חסר בציבור הליטאי פוסקי הלכה מובהקים או אפ' אברכים צעירים הבקיאים בהלכה אבל מ''מ משודר באופן סמוי מסר שהלכה שייך למי שמתחיל ''להתייבש''. מה הסבה לזה?
ככלל צריך לדעת שמוסכמות ציבוריות בדרך כלל אינן נוצרות כתוצאה מדבר מסויים (הוראה, פסק או חוק וכיו"ב), אלא מתהליך חברתי שנוצר ע"י השקפות שמוחדרות לציבור ע"י גורמים המשפיעים עליו. ההשקפות משפיעות על הלך המחשבה של האנשים ואט אט מתרחש תהליך חברתי בו נוצרת אוירה לנהוג ולחשוב בצורה מסויימת. (ההיסטוריה וגם המציאות בימינו מוכיחים שכל השקפה באשר היא יכולה ליהפך למוסכמה חברתית ע"י תהליך מתאים)
מאחר והציבור הליטאי בימינו הינו תוצר של מערכת חינוך ישיבתית, ומנהיגי מערכת זו (=ראשי הישיבות) משקיעים בעיקר בכיוון של לימוד סוגיות ישיבתיות, ממילא נוצרה מוסכמה חברתית בקרב בוגרי הישיבות שהלימוד הישיבתי הוא העיקר ומי שמשקיע בדברים אחרים משקיע בטפל. מאידך בציבור החסידי והספרדי יש עידוד גדול מצד מנהיגי הציבור להשקיע בלימוד הלכה, ע"כ נתפס לימוד הלכה כראשון במעלה.
מעניין להווכח כי עיסוק בעניני מחשבה שבעבר היה נחלת החסידים והמקובלים בלבד, נכנס מאד בשנים האחרונות לציבור הליטאי, והסיבה לכך כנ"ל - משום שהגרא"מ שך שהיה מנהיג עולם הישיבות התנגד לעיסוק נרחב בענינים אלו (עכ"פ לרוב הציבור), וע"כ התקבל בציבור שלא מתעסקים בזה. מאז פטירתו הורחב הלימוד בזה אצל גדולים ורבים כהגר"ש וולבה והגר"מ שפירא והגר"ד כהן והגר"י דייוויד ועוד, ומאידך לא היה מי שיתנגד לזה, וע"כ המוסכמה החברתית ביחס לענין השתנתה.

סמל אישי של משתמש

רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 418
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי רחמים » 24 אפריל 2019, 10:14

בן אהרון כתב:
23 אפריל 2019, 01:06
ארצה לדעת מה הסבה שבצבור הספרדי ישנו עידוד גדול ללימוד ההלכה (כבר לפני הגר''ע יוסף זצ''ל וכ''ש אחרי), ומאידך בציבור הליטאי אין הוראה המעודדת את לימוד ההלכה ואפ' לראות אברכים בגיל 30 ומעלה עדיים עסוקים בגפ''ת במס' ב''מ. כמובן שלא חסר בציבור הליטאי פוסקי הלכה מובהקים או אפ' אברכים צעירים הבקיאים בהלכה אבל מ''מ משודר באופן סמוי מסר שהלכה שייך למי שמתחיל ''להתייבש''. מה הסבה לזה?
לפי מה שהבנתי מרבותי בישיבות שלמדתי הסיבה לזה היא שרוצים לתת חשק והנאה מהלימוד, שבדרך כלל מגיע רק מלימוד של פילפולים וסברות, ועוד שבלימוד ישיבתי הלומד יכול לתת ביטוי עצמי לסברות מחודשות משלו, מה שאין כן בלימוד הלכה שהלומד כפוף לרמב"ם ולשו"ע וכו' ולא יכול להגיד יותר מידי חידושים.
ודווקא אצל בני אשכנז היה צורך מיוחד בזה כדי לנצח את המשיכה להשכלה שנתנה את ההנאה הזו מלימוד של חוכמות העולם ואדאוליות, אבל אצל בני ספרד לא היה את הבעיות האלו, אז למדו כמו מימי משה הלכה למעשה שגדול תלמוד שמביא לידי מעשה.
ולכן בישיבות רבות לומדים דווקא סוגיות ומסכתות לא להלכה כדי לתת לבחורים דרור להגיד איזו סברא שרוצים בלי להיות כפוף לאיזו הלכה ידועה באותה סוגיא.
אבל כיום אכשר דרא ויש עידוד גדול ללימוד הלכה כמו 'דירשו' וכדומה גם אצלי בני אשכנז.


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1023
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 64 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 24 אפריל 2019, 11:12

רחמים כתב:
24 אפריל 2019, 10:14
בן אהרון כתב:
23 אפריל 2019, 01:06
ארצה לדעת מה הסבה שבצבור הספרדי ישנו עידוד גדול ללימוד ההלכה (כבר לפני הגר''ע יוסף זצ''ל וכ''ש אחרי), ומאידך בציבור הליטאי אין הוראה המעודדת את לימוד ההלכה ואפ' לראות אברכים בגיל 30 ומעלה עדיים עסוקים בגפ''ת במס' ב''מ. כמובן שלא חסר בציבור הליטאי פוסקי הלכה מובהקים או אפ' אברכים צעירים הבקיאים בהלכה אבל מ''מ משודר באופן סמוי מסר שהלכה שייך למי שמתחיל ''להתייבש''. מה הסבה לזה?
לפי מה שהבנתי מרבותי בישיבות שלמדתי הסיבה לזה היא שרוצים לתת חשק והנאה מהלימוד, שבדרך כלל מגיע רק מלימוד של פילפולים וסברות, ועוד שבלימוד ישיבתי הלומד יכול לתת ביטוי עצמי לסברות מחודשות משלו, מה שאין כן בלימוד הלכה שהלומד כפוף לרמב"ם ולשו"ע וכו' ולא יכול להגיד יותר מידי חידושים.
ודווקא אצל בני אשכנז היה צורך מיוחד בזה כדי לנצח את המשיכה להשכלה שנתנה את ההנאה הזו מלימוד של חוכמות העולם ואדאוליות, אבל אצל בני ספרד לא היה את הבעיות האלו, אז למדו כמו מימי משה הלכה למעשה שגדול תלמוד שמביא לידי מעשה.
ולכן בישיבות רבות לומדים דווקא סוגיות ומסכתות לא להלכה כדי לתת לבחורים דרור להגיד איזו סברא שרוצים בלי להיות כפוף לאיזו הלכה ידועה באותה סוגיא.
אבל כיום אכשר דרא ויש עידוד גדול ללימוד הלכה כמו 'דירשו' וכדומה גם אצלי בני אשכנז.
גם היום קיימת אותה סיבה, גם היום צריך גישמאק טעם וחיות בלימוד. אבל האמת היא שמפרשי השו"ע כט"ז ומג"א ושאר נו"כ מלאים בזה.
ובקיצור גם בלימוד הלכה יש כמה דרכים יש יודעים לצטט אין ספור של ספרים, ויש הלומדים בעיון ובטעם.
הגר"ע יוסף ידע לשלב את ב' הדברים גם מצד אחד בקיאות בספרים ופוסקים, ומצד שני סברות ישרות ונעימות כנעימותם של חכמי הספרדים.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 448
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי יעקב שלם » 24 אפריל 2019, 11:57

רחמים כתב:
24 אפריל 2019, 10:14
לפי מה שהבנתי מרבותי בישיבות שלמדתי הסיבה לזה היא שרוצים לתת חשק והנאה מהלימוד, שבדרך כלל מגיע רק מלימוד של פילפולים וסברות, ועוד שבלימוד ישיבתי הלומד יכול לתת ביטוי עצמי לסברות מחודשות משלו, מה שאין כן בלימוד הלכה שהלומד כפוף לרמב"ם ולשו"ע וכו' ולא יכול להגיד יותר מידי חידושים.
ו
באמת אשמח לדעת מהציבור שיודע! מה מצב העיון בעולם הישיבות
כמובן שא"א להכליל
אבל מאוד משמעותי האם הנימוק שהוזכר היום בשיא תקפו
אם לא האם השיטה של הכנסת לימוד הלכה בישיבות (לפחות מסוימות) יענה על צרכים חדשים


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1023
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 64 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 24 אפריל 2019, 12:53

יעקב שלם כתב:
24 אפריל 2019, 11:57
רחמים כתב:
24 אפריל 2019, 10:14
לפי מה שהבנתי מרבותי בישיבות שלמדתי הסיבה לזה היא שרוצים לתת חשק והנאה מהלימוד, שבדרך כלל מגיע רק מלימוד של פילפולים וסברות, ועוד שבלימוד ישיבתי הלומד יכול לתת ביטוי עצמי לסברות מחודשות משלו, מה שאין כן בלימוד הלכה שהלומד כפוף לרמב"ם ולשו"ע וכו' ולא יכול להגיד יותר מידי חידושים.
ו
באמת אשמח לדעת מהציבור שיודע! מה מצב העיון בעולם הישיבות
כמובן שא"א להכליל
אבל מאוד משמעותי האם הנימוק שהוזכר היום בשיא תקפו
אם לא האם השיטה של הכנסת לימוד הלכה בישיבות (לפחות מסוימות) יענה על צרכים חדשים
ובכן המצב היום בעייתי מאוד, אבל לא קשור לנושאים הנידונים, אין שום פתרון בלימוד הלכה כפי שאני מבין את כוונתך.


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 319
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 24 אפריל 2019, 14:48

שמעתי מהגרש"צ רוזנבלט שליט"א (רבה החדש של ב"ב...)
שמלפנים בישראל היה נהוג לחתום: "רב ור"מ דעיר..."
והסביר שהסיבה שהרב היה גם ראש ישיבה (לדוגמא הגר"ש שקופ רב ור"מ גרודנא) כי באמת אין ההלכה אמורה לצאת אלא מתוך העיון הלמדני בסוגיא.

ואמנם אמר לי אחד מגדולי הרבנים שליט"א שכהיום אכשר דרא ויש כבר הרבה בעלי הוראה שהם למדנים מופלגים ולומדים ומלמדים בשיטה הזאת של ההלכה היוצאת מתוך הלמדנות והעמקות.


אליהו דניאל
הודעות: 16
הצטרף: 03 יולי 2018, 10:35
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אליהו דניאל » 28 אפריל 2019, 01:54

רחמים כתב:
24 אפריל 2019, 10:14
בן אהרון כתב:
23 אפריל 2019, 01:06
ארצה לדעת מה הסבה שבצבור הספרדי ישנו עידוד גדול ללימוד ההלכה (כבר לפני הגר''ע יוסף זצ''ל וכ''ש אחרי), ומאידך בציבור הליטאי אין הוראה המעודדת את לימוד ההלכה ואפ' לראות אברכים בגיל 30 ומעלה עדיים עסוקים בגפ''ת במס' ב''מ. כמובן שלא חסר בציבור הליטאי פוסקי הלכה מובהקים או אפ' אברכים צעירים הבקיאים בהלכה אבל מ''מ משודר באופן סמוי מסר שהלכה שייך למי שמתחיל ''להתייבש''. מה הסבה לזה?
לפי מה שהבנתי מרבותי בישיבות שלמדתי הסיבה לזה היא שרוצים לתת חשק והנאה מהלימוד, שבדרך כלל מגיע רק מלימוד של פילפולים וסברות, ועוד שבלימוד ישיבתי הלומד יכול לתת ביטוי עצמי לסברות מחודשות משלו, מה שאין כן בלימוד הלכה שהלומד כפוף לרמב"ם ולשו"ע וכו' ולא יכול להגיד יותר מידי חידושים.
ודווקא אצל בני אשכנז היה צורך מיוחד בזה כדי לנצח את המשיכה להשכלה שנתנה את ההנאה הזו מלימוד של חוכמות העולם ואדאוליות, אבל אצל בני ספרד לא היה את הבעיות האלו, אז למדו כמו מימי משה הלכה למעשה שגדול תלמוד שמביא לידי מעשה.
ולכן בישיבות רבות לומדים דווקא סוגיות ומסכתות לא להלכה כדי לתת לבחורים דרור להגיד איזו סברא שרוצים בלי להיות כפוף לאיזו הלכה ידועה באותה סוגיא.
אבל כיום אכשר דרא ויש עידוד גדול ללימוד הלכה כמו 'דירשו' וכדומה גם אצלי בני אשכנז.
יש לזה אולי מקור בספרי ההיסטוריה, מתי בדיוק השתנתה שיטת הלימוד ל"לומדעס"? מי שינה וכו'?
אני בדיוק כותב איזה מאמר שהנושא הנ"ל אמור להיכנס בו.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 28 אפריל 2019, 02:47

כמדומה שהתחיל בעיקר באירופה לאחר מלחמת העולם הראשונה שהיהדות היתה בשפל המדרגה ותלמידי הגר"ח הפיצו את שיטתו בעולם הישיבות. אח"כ ניסה החזו"א למשוך לצד השני [עיון להלכה], והצליח קצת מאוד [ביחס למה שצריך להיות].


משכנות יעקב
הודעות: 49
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי משכנות יעקב » 28 אפריל 2019, 02:51

חשוב לזכור שתלמידי הגר"ח בהתחלה היו בעצמם גם רבנים ופסקו הלכה.
רק לאחר מכן זה השתנה. (בעיקר לאחר השואה)
ר'שמעון ורב"ב עצמם היו רבנים ופסקו הלכה.
וגם תלמידיהם, כמו הר' גוסטמן, הר' משקובסקי, ועוד.
תלמידי מיר כמו הר' שמחה קפלן ר'' זבולון גרז, ועוד.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 28 אפריל 2019, 06:41

שאלו מתי השתנה שיטת הלימוד ללומדעס, והתשובה היא מזמן תלמידי הגר"ח. ואין זה סתירה למה שהם עצמם היו רבנים, כיון שאת עיקר הדגש הניחו על העיון בסוגיות ישיבתיות, וזה היה בבחינת עת לעשות לה', בנסיון להציל מפגעי אותו זמן


אליהו דניאל
הודעות: 16
הצטרף: 03 יולי 2018, 10:35
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אליהו דניאל » 28 אפריל 2019, 13:53

תודה לכל המשיבים.
יש מקום שהדברים הנ"ל כתובים באיזה ספר שהוא?

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 162
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בן אהרון » 28 אפריל 2019, 15:07

אליהו דניאל כתב:
28 אפריל 2019, 01:54
יש לזה אולי מקור בספרי ההיסטוריה, מתי בדיוק השתנתה שיטת הלימוד ל"לומדעס"? מי שינה וכו'?
דווקא השבת ראיתי משהו על הנושא... ע''פ זכרוני בספר ''חכמים'' של בנימין לאו חלק ב' הוא מביא מהגרי''ד סולוויצי'יק (כמדומני בהספד על הגרי''ז שנקרא מה דודך מדוד) שהגר''ח הצליח לנתק את ה''יורה דעה'' מעולם ההלכה שהיה נחשב בעיני הלומדים לשטחי והפך אותו לקונצפטים מופשטים.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 162
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בן אהרון » 28 אפריל 2019, 15:11

אליהו דניאל כתב:
28 אפריל 2019, 13:53
יש מקום שהדברים הנ"ל כתובים באיזה ספר שהוא?
פתחתי נושא עם השאלה שלך
viewtopic.php?f=24&t=5162


באמונתו יחיה
הודעות: 81
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 29 אפריל 2019, 21:05

המימד הנוסף של הענין כתב:
24 אפריל 2019, 14:48
שמעתי מהגרש"צ רוזנבלט שליט"א (רבה החדש של ב"ב...)
שמלפנים בישראל היה נהוג לחתום: "רב ור"מ דעיר..."
והסביר שהסיבה שהרב היה גם ראש ישיבה (לדוגמא הגר"ש שקופ רב ור"מ גרודנא) כי באמת אין ההלכה אמורה לצאת אלא מתוך העיון הלמדני בסוגיא.

ואמנם אמר לי אחד מגדולי הרבנים שליט"א שכהיום אכשר דרא ויש כבר הרבה בעלי הוראה שהם למדנים מופלגים ולומדים ומלמדים בשיטה הזאת של ההלכה היוצאת מתוך הלמדנות והעמקות.
אם כן איך אנו פוסקים לפי גדולי הפוסקים מדורות שקדמו שמתוך תשובותיהם ניכר שלא פסקו על פי לומדעס
לענ"ד איפכא רב ור"מ הכוונה שאף בישיבות למדו אליבא דהילכתא

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: יוסף ה' | 1 אורח