רענון ועדכון של קטעים בתפילה בהתאמה למציאות ולהרגשה בימינו

אשכול זה נחוץ מאוד למי שרוצה לקיים "יקראוהו באמת" ולהתפלל באופן שגם הלב מסכים למילים שהפה אומר.
אבל אין לו הסבר איך דברים רבים בתפילה הם הגיוניים ואיך אפשר לומר זאת כשנראה לעיניים בדיוק להיפך.
וכן איך הבקשה הנאמרת היא מתוככי הנפש ואיך הלב מרגיש קשור ומחובר.

ניתן גם להעלות דברים שמעיקים ואחרים יביאו תשובות בס"ד.
 

המימד הנוסף של הענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוגמא ראשונה:
איך יתכן לומר עיני כל אליך ישברו?
וכי גם הכופרים משברים ומייחלים אליו ית' שיתן להם פרנסה
ומה עם ביל גייטס?
ועוד יותר קשה "הכפירים שואגים לטרף ולבקש מאל אכלם"
היתכן?

יש לי פשט פשוט אבל נראה אולי אחרים יחכימו גם אותי ברעיונות טובים יותר.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
המימד הנוסף של הענין אמר:
ועוד יותר קשה "הכפירים שואגים לטרף ולבקש מאל אכלם"
היתכן?

זה בעצם שאלה על כל פרק שירה ורגילים להסביר שזה המלאך הממונה וכדו'

רק להוסיף שרואים שיש קפידא על בסיס דובר שקרים לא יכול לנגד עיני
לדבר רק דברים נכונים בתפילה ולכן בסליחות הראשונות במוצאי מנוחה קדמנוך תחילה אומרים בלילה או משנים הנוסח בבוקר

דוגמא שמפריעה לי בדמעתי ערשי אמסה

ברש"י: ""אשחה בכל לילה מטתי" - לשון סחי ומאוס (איכה ג) והיתה נבלתם כסוחה (ישעיהו ה) ממאס אני מטתי בדמעות ומנחם חברו עם כאשר יפרש השוחה לשחות (שם כה) ועם מי שחו (יחזקאל מז).
"בדמעתי ערשה אמסה" - אלחלח וארטיב כמו מים

ב] במצודות: "יגעתי" - נעשיתי עיף ויגע במה שאני מתאנח בכל עת
"בדמעתי" - אני מתיך ומרטיב ערשי בדמעות עיני וכפל הדבר במ"ש
"אשחה" - אני משיט את מטתי במי הבכי כדבר השט על פני המים


דרגה מאוד גבוהה
מה אמורים לחשוב שאומרים דבר זה
יישר כח על הנושא הטעון
 
A

Anonymous

Guest
המימד הנוסף של הענין אמר:
דוגמא ראשונה:
איך יתכן לומר עיני כל אליך ישברו?
וכי גם הכופרים משברים ומייחלים אליו ית' שיתן להם פרנסה
ומה עם ביל גייטס?
ועוד יותר קשה "הכפירים שואגים לטרף ולבקש מאל אכלם"
היתכן?

יש לי פשט פשוט אבל נראה אולי אחרים יחכימו גם אותי ברעיונות טובים יותר.
לא הבנתי מה קשה מהכפירים שואגים, לא כתוב כופרים כתוב כפירים...
 
A

Anonymous

Guest
יעקב שלם אמר:
המימד הנוסף של הענין אמר:
ועוד יותר קשה "הכפירים שואגים לטרף ולבקש מאל אכלם"
היתכן?

זה בעצם שאלה על כל פרק שירה ורגילים להסביר שזה המלאך הממונה וכדו'

רק להוסיף שרואים שיש קפידא על בסיס דובר שקרים לא יכול לנגד עיני
לדבר רק דברים נכונים בתפילה ולכן בסליחות הראשונות במוצאי מנוחה קדמנוך תחילה אומרים בלילה או משנים הנוסח בבוקר

דוגמא שמפריעה לי בדמעתי ערשי אמסה

ברש"י: ""אשחה בכל לילה מטתי" - לשון סחי ומאוס (איכה ג) והיתה נבלתם כסוחה (ישעיהו ה) ממאס אני מטתי בדמעות ומנחם חברו עם כאשר יפרש השוחה לשחות (שם כה) ועם מי שחו (יחזקאל מז).
"בדמעתי ערשה אמסה" - אלחלח וארטיב כמו מים

ב] במצודות: "יגעתי" - נעשיתי עיף ויגע במה שאני מתאנח בכל עת
"בדמעתי" - אני מתיך ומרטיב ערשי בדמעות עיני וכפל הדבר במ"ש
"אשחה" - אני משיט את מטתי במי הבכי כדבר השט על פני המים


דרגה מאוד גבוהה
מה אמורים לחשוב שאומרים דבר זה
יישר כח על הנושא הטעון
אין זה קשור לסליחות, הסליחות נתקנו מראש לאומרם בזמן מסויים כמו במוצאי מנוחה וכיו"ב.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
אין זה קשור לסליחות, הסליחות נתקנו מראש לאומרם בזמן מסויים כמו במוצאי מנוחה וכיו"ב.
חזרה למעלה

הדברים שכתבתי ע"פ הספר שערי הימים הנוראים (הגר"י טשזנר)
הזמן לסליחות הוא באשמורת הבוקר של יום א
אך כתבו הפוסקים שאם אומר סליחות בבוקר יום א ישמיט את המילים במוצאי מנוחה
 
A

Anonymous

Guest
יעקב שלם אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
אין זה קשור לסליחות, הסליחות נתקנו מראש לאומרם בזמן מסויים כמו במוצאי מנוחה וכיו"ב.
חזרה למעלה

הדברים שכתבתי ע"פ הספר שערי הימים הנוראים (הגר"י טשזנר)
הזמן לסליחות הוא באשמורת הבוקר של יום א
אך כתבו הפוסקים שאם אומר סליחות בבוקר יום א ישמיט את המילים במוצאי מנוחה
נכון מאוד, אמרתי שזה שבסליחות נוהגים לשנות, אינו קשור לנידון דידן, אלא שם הוא מפני שהם נתקנו לומר במוצאי מנוחה, ואם אומרם בבוקר אין טעם לומר במוצאי מנוחה, ואין זה קשור כלל לאמירת פסוקי תהילים כשאדם אינו בדרגה שאחז בה דוד המלך.
 

אסף

משתמש ותיק
הכפירים בטבעם שואגים לטרף, כמו שמביא הרב וולבה ז"ל בעלי שור לגבי ענין ה"פרומקייט", שיש טבע בבריאה לרוחניות ולדתיות, ואין הכרח שכעת כל כוונה של אריה שדרכו להזיק היא לאותו הטבע.
וכן יש לפרש בכל פרק שירה,
וכנראה זאת כוונת הרב @יעקב שלם שמדבר על המלאך.

ובמה שנוגע אל לשון התפילה שלא נהיה כדוברי שקרים, אכן מפורסם (אולי מהגרשז"א) שהיה מוסיף לפני אמירת וידויו של רב ניסים גאון ביוכ"ק את המילים "וכך היה רב ניסים אומר" שלא יהא כדובר שקרים באמירת "הנני מתודה בחלישות כוח וכו'", ומצד שני באמירת פסוקים לא שמענו על החשש.
ויתכן להסביר שהתפילה באמצעות הפסוקים, מבטאת את המצב הנוכחי של המתפלל שהרגשתו ובקשתו מתוך מצב דומה לנאמר בפסוקים, ובאמירתם יש כוח וקדושה יותר מצחות הלשון. כאשר יש איזה מגע ושייכות כלשהי לאותו מצב בו עמד דוד המלך או שאר נביאים, אין מניעה לומר את הפסוק אע"פ שאינו תואם בדיוק נמרץ את המציאות, שהרי איני ממסה בדימעתי את ערסי, אך מ"מ הנני דואג במידת מה ומזכיר את דאגתו של דוד המלך באופן שיש איזה דמיון למצבי ודרך זה אני מתחנן על עצמי.
ומלבד זאת אם כל נתקן ע"י מי ממתקני התפילה לומר פסוקים אלו לצורך התחינה, אין בכך כל חיסרון ובלבד שיעשה תפילתו רחמים ולא קבע.
כנלענ"ד.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
אין זה קשור כלל לאמירת פסוקי תהילים כשאדם אינו בדרגה שאחז בה דוד המלך.
חזרה למעלה

למיטב הבנתי הסיבה שמשנים זה יותר מצד דובר שקרים לא יכול לנגד עיני
ולכן גם משנים לשונות נוספים בעמדם לפניך בלילות וכדו'
וא"כ זה צריך להיות רלונטי גם בכל מה שאומרים בתפילה

וזה דבר שהמשגיחים רגילים לדבר עליו איך אומרים בשמו"ע לישועתך קיוינו כל היום וזה לא מטריד אף לרגע וכדו' וזה אותו עניין שתקנו לומר לשונות שהם בדרגה גבוהה
ואולי בבחינת האמנתי כי אדבר שעל ידי הדיבור זה יכנס וישפיע
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
המימד הנוסף של הענין אמר:
דוגמא ראשונה:
איך יתכן לומר עיני כל אליך ישברו?
וכי גם הכופרים משברים ומייחלים אליו ית' שיתן להם פרנסה
ומה עם ביל גייטס?
ועוד יותר קשה "הכפירים שואגים לטרף ולבקש מאל אכלם"
היתכן?

יש לי פשט פשוט אבל נראה אולי אחרים יחכימו גם אותי ברעיונות טובים יותר.

נראה שבעומק הענין גם הכופרים והעשירים הבוטחים בממונם מייחלים לתשועת ה', אלא שאינם שתים לבם לכך. זאת משום שאין אף אדם שפוי בעולם שמרגיש בטחון גמור בממונו, מאחר ויתכנו דברים רבים שאינם בשליטתו שיגרמו לו לא לקבל את צרכיו. גם העשיר הגדול יכול לקבל התקף לב או אירוע מוחי או להקלע לתאונת דרכים באופן שלא יקבל את אכלו בעתו, מחמת שאינו יכול לאכול. כמו כן יכול להקלע לצרות עם הממשלה וזו תקפיא כל נכסיו ואף תשלח אותו לכלא (מעשים שבכל יום), כך שכל אחד מייחל בסתר ליבו שהמזל יאיר לו פנים ולא יארע לו שום נזק, למען יוכל ליהנות מממונו ולספק צרכיו ומאוייו. ייחול זה הוא בעצם לישועת ה' ששולט על כל המזלות ועל כל הכוחות בבריאה, אלא שהכופר אינו קורא לזה ה' אלא "טבע" "מזל" ושאר שמות מעין אלו, אבל בעצם כוונתו לאיזה כח נסתר שאין לו שליטה עליו, וזהו הקב"ה.
 

המימד הנוסף של הענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
יפה מאוד.
רק שכחת את שאגת האריה...
הרד"ק מסביר כמוך גם על 'רבי אריה' ודומיו מהג'ונגל.
שעצם זה שהוא יוצא לחפש זברה לארוחת צהרים מבוססת על הנחה פשוטה שאכן גם היום עדיין ישנה לזברה בעולם
וגם שהיא אכן משביעה כמו פעם...
וגם שהכוח שלו להשתלט לא יפסיק באמצע
והשיניים ימשיכו לטחון כמו תמיד.

בקיצור: הוא סומך בלי לחשוב על כח עליון שיתן לו מה שצריך.
זה המינימום המינימלי של אמונה ואין מי שאין לו בטחון בזה.

ועל זה מצביע דוד המלך ומשבח את ה' שלמרות שהוא כ"כ נסתר הנה רואים את אמונתו בגילוי בכל לב של כל נברא - נמוך וסכל ככל שיהיה.

מלא כל הארץ כבודו!
 

הנופל

משתמש ותיק
אולי מתאים כאן לפורום גם ענין קטעי התפילה שאינם רלוונטים
כגון יקום פורקן
למי שיש הגיגים בענין נשמח שיכתוב
 
לא יודע אם על זה במדויק אתה מדבר, אבל זה דבר מאד דומה.
אני זוכר שבעבר הוטרדתי באמירת תהילים מ2 דברים:
אחד - דוד המלך משבח את עצמו על היותו חסיד והיותו צדיק מול אויביו, ובפרט בפרק קי"ט על אהבתו העצומה את התורה, ויראתו רק מה' ושנאתו לרשע, ומה שהפריע לי זה שאם אני חש כי אני לא מתקרב לדרגת דוד המלך בזה בלשון המעטה - האם אין זה שקר?
דבר שני - דוד המלך מאד מאד חריף כלפי אויביו, ומאחל להם את הדברים האיומים והנוראים ביותר בעולם הזה ובעולם הבא, ואני או שאין לי כאלה אויבים, וגם אם יש לי מי שמציק לי ואני מתפלל לה' שיעזור לי מולו - עדיין איני מאחל לו דברים כל כך נוראים.

בזמנו אמרתי לעצמי (בטעות) - שאולי זה לא צריך להטריד כ"כ, כי אומרים את התהילים כ"סגולה", וזה ס"ה ציטוט של דוד המלך.

ב"ה שהוציאני מאפילה לאור גדול, ומצאתי בליקוטי מוהר"ן שמישהו שאל את רבינו בדיוק את זה. וז"ל:

מֵעִנְיַן אֲמִירַת תְּהִלִּים דִּבֵּר עִם אֶחָד וְאָמַר לוֹ שֶׁעִקָּר אֲמִירַת תְּהִלִּים לוֹמַר כָּל מִזְמוֹרֵי תְּהִלִּים עַל עַצְמוֹ לִמְצא אֶת עַצְמוֹ בְּתוֹך כָּל מִזְמוֹר וּמִזְמוֹר וְשָׁאַל אוֹתוֹ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה: אֵיך ? וּפֵרֵשׁ לוֹ רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, קְצָת כִּי כָל הַמִּלְחָמוֹת שֶׁבִּקֵּשׁ דָּוִד הַמֶּלֶך, עָלָיו הַשָּׁלוֹם שֶׁיַּצִּילֵהוּ הַשֵּׁם יִתְבָּרַך מֵהֶם הַכּל צְרִיכִין לְפָרֵשׁ לְעַצְמוֹ עַל מִלְחֶמֶת הַיֵּצֶר הָרָע וְחֵילוֹתָיו וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה בִּשְׁאָר הַמִּזְמוֹרִים [וְכַמְבאָר מִזֶּה לְעֵיל בְּסִימָן קא] וְשָׁאַל אוֹתוֹ. אֵיך יְפָרֵשׁ לְעַצְמוֹ מֵהַפְּסוּקִים, שֶׁדָּוִד הַמֶּלֶך, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, מְשַׁבֵּחַ אֶת עַצְמוֹ כְּגוֹן : ''שָׁמְרָה נַפְשִׁי כִּי חָסִיד אָנִי'' (תְּהִלִּים פ''ו), וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה הֵשִׁיב לוֹ: גַּם זֶה צְרִיכִין לְפָרֵשׁ עַל עַצְמוֹ כִּי צְרִיכִין לָדוּן אֶת עַצְמוֹ לְכַף זְכוּת וְלִמְצא בְּעַצְמוֹ אֵיזֶה זְכוּת וּנְקֻדָּה טוֹבָה אֲשֶׁר בִּבְחִינַת הַנְּקֻדָּה טוֹבָה הַזּאת הוּא בְּחִינַת חָסִיד וְכַיּוֹצֵא וְאָמַר לוֹ רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה. הֲלא אֵצֶל יְהוֹשָׁפָט כְּתִיב (דִּבְרֵי הַיָּמִים ב יז) : ''וַיִּגְבַּהּ לִבּוֹ בְּדַרְכֵי ה'' שֶׁבְּדַרְכֵי ה וַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַך הִגְבִּיהַּ לִבּוֹ קְצָת עוֹד אָמַר לוֹ רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה. הֲלא בַּבּקֶר אָנוּ אוֹמְרִים בַּתְּחִלָּה: מָה אָנוּ מֶה חַיֵּינוּ וְכוּ וְאָנוּ מַקְטִינִים עַצְמֵנוּ מְאד וְאַחַר כָּך אָנוּ אוֹמְרִים : אֲבָל אֲנַחְנוּ עַמְּך בְּנֵי בְרִיתֶך וְכוּ שֶׁאַחַר כָּך אָנוּ מְחַזְּקִים עַצְמֵנוּ וּמְרִימִים אֶת עַצְמֵנוּ וְאָנוּ מְסַפְּרִים אֶת גְּדֻלָּתֵנוּ וּמִתְפָּאֲרִים, שֶׁאֲנַחְנוּ עַמּוֹ בְּנֵי בְרִיתוֹ זֶרַע אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקב וְכוּ כִּי כָּך צְרִיכִין לְהִתְנַהֵג בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם כַּנַּ''ל וְעַיֵּן מִזֶּה סֵפֶר הָרִאשׁוֹן בְּסִימָן רפ''ב עַל פָּסוּק: ''אֲזַמְּרָה לֵאלקַי בְּעוֹדִי'' חַזֲּק חַזֲּק חַזֲּק
 

המימד הנוסף של הענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
זה כבר נכנס לנושא של "לא לשנות נוסח בתפילה"
מי יכול לעשות כאן קישור לאשכול שדן בזה?

ובינתיים ניתן לכוין בהקשר הרחב יותר - על גלות בין יהודים כאן.
וכעין המכתב של החזו"א בשעתו שפולין נחשבת כבבל כי רוב הישיבות בה והח"ח שרוי בתוכה וכו'.
 

נבשר

משתמש ותיק
הנופל אמר:
אולי מתאים כאן לפורום גם ענין קטעי התפילה שאינם רלוונטים
כגון יקום פורקן
למי שיש הגיגים בענין נשמח שיכתוב
זכרוני פעם שקראתי שהשינוי הראשון שהרפורמים עשו למחוק את יקום פורקן, מקוה שזוכר טוב.
 

בן של רב

משתמש ותיק
אשמח לקבל עזרה:
סומך ה' לכל הנופלים וזוקף לכל הכפופים וכו' וכו' .
לכל ? ? ?
 

אסף

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
אשמח לקבל עזרה:
סומך ה' לכל הנופלים וזוקף לכל הכפופים וכו' וכו' .
לכל ? ? ?
יעוין בספר נצח ישראל פרק יג
שמבאר ג' פסוקים שנזכר בהם 'כל' - "פותח את ידך ושמביע לכל חי רצון" וכן "נותן לחם לכל בשר" והפסוק השלישי הוא הפסוק הנזכר - וכולם מתייחסים אל החיים הנצחיים, דהיינו שהקב"ה מביא את כל ישראל, על כל פנים, אל תכליתם.
 

בן של רב

משתמש ותיק
פחד ורחב לבבי לראות שההטבה היא לכל ישראל למרות כל מעשינו...

ואם זה כפשוטו הרי זה מתאים עם מש"כ הלשם שהעולם מתוכנן כך שלא ידח ממנו נידח ואפילו הרשעים הגדולים כולם יתוקנו.

לכאורה יש כאן חידוש ולקח עצום למעשה!
שהנה דוד המלך במגמתו לשבח ולעורר אהבת ה' - לא חשש להדגיש את זה למרות שזה מאוד משמח את הרשעים, ואולי היה מקום לטעון מה יהא על יראת העונש.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
נבשר אמר:
זכרוני פעם שקראתי שהשינוי הראשון שהרפורמים עשו למחוק את יקום פורקן, מקוה שזוכר טוב.

למיטב זכרוני השינוי היה לצמצם שנים לאחד
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
הלשם שהעולם מתוכנן כך שלא ידח ממנו נידח ואפילו הרשעים הגדולים כולם יתוקנו.

וכן כתב הרמח"ל שמי שיאבד רח"ל העוה"ב הם מעט מזעיר לא כביר
וכ"כ הגאון ר' משה פיינשטיין בסוגיא של גר קטן למה זה זכות לגיירו אולי יחטא ויאבד עולמו ויפסיד בגלל הגירות
ותירץ הפלא ופלא שבסוף בסוף אחרי כל הזיכוך גדולה מעלת היהודי החוטא מאשר הגוי
 

בן של רב

משתמש ותיק
המימד הנוסף של הענין אמר:
זה כבר נכנס לנושא של "לא לשנות נוסח בתפילה"
מי יכול לעשות כאן קישור לאשכול שדן בזה?

ובינתיים ניתן לכוין בהקשר הרחב יותר - על גלות בין יהודים כאן.
וכעין המכתב של החזו"א בשעתו שפולין נחשבת כבבל כי רוב הישיבות בה והח"ח שרוי בתוכה וכו'.


אם הנקודה של "לא לשנות" היא חדשה כמו שהיו שטענו שהיא סוג של תרופה וגזרה מאוחרת מאוד מפני המתפרצים.
א"כ לפני אלף שנה היו צריכים להפסיק להזכיר את בבל ביקום פורקן
ולהזכיר את צרפת או כל מקום שבו היה ריכוז יהודי ות"ח.
אלא כנראה מוכח שבבל זה לא רק מקום אלא שם של סמל הגלות.
 

רפאל זהבי

משתמש חדש
הכותרת הנזכרת בדבר "ריענון קטעים בתפילה" אמורה להטריד כל אשר בשם ירא ה' יקרא
אעתיק קטע מדבריו של הגרמ"מ שולזינגר זצוק"ל ומכאן יש להשליך לכלל :
"אין דברים קטנים - זכינו וישבנו אצל הסטייפלער זצ"ל והוא אמר לנו שה"רפורמים שר"י היה להם רק טענה בנוסח התפילה למה אומרים שני יקום פורקן', למה אומרים שנים ? הרי אין לנו היום ריש גלוותא, ולא ודי בבבל, וממילא לא צריך לומר שני יקום פורקן, וזה הרי קלייניקייט, זה רק דבר קטן, ומה היה לבסוף, הסוף היה 'וימח את כל היקום' לא רק שהם מחקו יקום פורקן אחד, אלא קיימו בכלל ישראל את הכתוב 'וימח את כל היקום' את כל האידישקייט הם מחקו.

וכל המוסיף גורע ...
 

אסף

משתמש ותיק
כפי שהסביר פותח האשכול הכוונה לרענן אצלינו את ההרגשה ולחבר את הלב והנפש לנאמר בתפילה - וכל תוספת הבנה בזה היא עליה ביראת שמים ובמצות התפילה.
יפה שהינך בודק כל דבר במשקפי ההשקפה הטהורה אך נא להיוודע שיש הבחנות ודרגות גם כלפי מעלה ויש לאנשים שאיפה להתקדם ולא להיפך (ולא להבחין רק בין השחור והלבן).
 

בן של רב

משתמש ותיק
ידידי @אסף אף שביארת יפה את מטרת האשכול - מ"מ יש גם צד שני...
הצד הזה הוא - שזה טבעי ומתבקש שאנשים טובים עם כוונות טובות נבהלים ונרתעים מכל נוסח חדשני לאותה פנימיות.

(פעם ת"ח גדול אמר לי שמסתמא כשעברו מכתיבה ע"ג פאפירוס למוצר המודרני שנקרא נייר - זו היתה פירצה חמורה ושינוי מהמסורת... )

כמובן שלברי דעת ומעמיקים אמיתיים - העיקר זה התוכן הפנימי של הקשר עם ה' והדבקות האמיתית במצוותיו כולל מצות תפילה ולא המסגרת הממוסגרת...

אבל הרבה פעמים קורה שמתבלבלים (בלי קשר לנכתב כאן!)
ובפרט כשטהורי לב עם שאיפות קדושות וגעגועים לעולם הטהור של פעם עוברים קמפיינים שלמים המבוססים על סיפורים שיצאו מהקשרם וסטו ממשמעותם העמוקה.

אולי זה עוד הסבר למכתבו המפורסם של החזו"א:
"ואמנם אין ההלכה נקבעת על פי סיפורים" וכו'.
 
A

Anonymous

Guest
בן של רב אמר:
ידידי @אסף אף שביארת יפה את מטרת האשכול - מ"מ יש גם צד שני...
הצד הזה הוא - שזה טבעי שאנשים טובים עם כוונות טובות נבהלים ונרתעים מכל נוסח חדשני לאותה פנימיות.

(פעם ת"ח גדול אמר לי שמסתמא כשעברו מכתיבה ע"ג פאפירוס למוצר המודרני שנקרא נייר - זו היתה פירצה חמורה ושינוי מהמסורת... )

כמובן שלברי דעת ומעמיקים אמיתיים - העיקר זה התוכן הפנימי של הקשר עם ה' והדבקות האמיתית במצוותיו כולל מצות תפילה ולא המסגרת הממוסגרת...

אבל קורה שמתבלבלים.
ובפרט כשטהורי לב עם שאיפות קדושות וגעגועים לעולם הטהור של פעם עוברים קמפיינים שלמים המבוססים על סיפורים שיצאו מהקשרם וסטו ממשמעותם העמוקה.
לא צריך להיות כזה ת"ח גדול בשביל לומר אימרה חסרת טעם שכזו... עם הארץ גדול אף הוא יכול לכוון לזה.
 
A

Anonymous

Guest
אסף אמר:
כפי שהסביר פותח האשכול הכוונה לרענן אצלינו את ההרגשה ולחבר את הלב והנפש לנאמר בתפילה - וכל תוספת הבנה בזה היא עליה ביראת שמים ובמצות התפילה.
יפה שהינך בודק כל דבר במשקפי ההשקפה הטהורה אך נא להיוודע שיש הבחנות ודרגות גם כלפי מעלה ויש לאנשים שאיפה להתקדם ולא להיפך (ולא להבחין רק בין השחור והלבן).
כמדומה שהמילה 'עדכון' של קטעים בתפילה אינה במקום.
גם לי זה צרם.
והא ראיה שאחד הכותבים כאן נפל לפתע ל'יקום פורקן', מה שאני מקווה לא היה בכוונתך.
כמו כן יש להעיר על הנוסח 'בעקבות המציאות בימינו' אי הבנתך את התפילות המדוברות אינו קשור לשום מציאות חדשה, וכי בזמן דוד המלך לא היו כופרים. האם אז לא היה ביל גייטס?
 
חלק עליון תַחתִית