על כל מימרא שהייתי אומר היה מקשה ומתרץ 24. איפה זה???

פרג' אזרק

משתמש רגיל
ידועים דברי הגמרא במציעא לגבי ריש לקיש ור' יוחנן שמתי שנפטר ריש לקיש ר' יוחנן היה בוכה והביאו לפניו את ר' אלעזר בן פדת וכו', ואז בכה ר' יוחנן ואמר שריש לקיש היה מקשה על כל מימרא שלו 24 קושיות ו24 תירוצים.
ולא זכיתי להבין הדבר, שמהקצת שאני זוכה ללמוד, אך פעם לא ראיתי מהלך בגמרא שיש לו 24 קושיות ותירוצים.
אז להיכן הלכו כל דברי ריש לקיש?
אשמח לתירוץ הגון בעניין הזה. 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
בדרך כלל הקושיות והתירוצים היו לבירור העניין, ואחרי שהעניין התברר - קבעוהו בנוסח התלמוד שלימדו את התלמידים באופן שהתברר, ולא הזדקקו להביא את כל המשא ומתן.
אמנם במקומות שיש קושיות ותירוצים שכן יש תועלת גדולה בהעברתם לדורות הבאים אז אכן מסרו אותם, ובדרך כלל זה רק חלק מה24.
 

מםאלף

משתמש ותיק
הגע עצמך, כל אותם שנים שלמדו רבי יוחנן וריש לקיש (לא רק הם אלא כל התנאים ואמוראים), וכי רוב הזמן שתקו? הלא ודאי התוכחו ביניהם בריתחא דאורייתא, והיכן כל אותה שקלא וטריא שהיתה ביניהם?

(הנה לדוגמא, לשון הגמרא הידועה בברכות "היה רבן גמליאל יושב ודורש, ורבי יהושע עומד על רגליו, עד שרננו כל העם ואמרו לחוצפית התורגמן: עמוד! ועמד".
היכן הוא אותו שיעור כללי שדרש רבן גמליאל בפני גדולי התנאים?)

ובוודאי המשנה והגמרא אינם אלא סיכום דברים שנתלבנו בין חכמינו משך מאות שנים.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
פרג' אזרק אמר:
ולא זכיתי להבין הדבר, שמהקצת שאני זוכה ללמוד, אך פעם לא ראיתי מהלך בגמרא שיש לו 24 קושיות ותירוצים.
בכדי לקבל מושגים: לגאון המופלא ר' יוסף ענגיל יש ספר שנקרא "גבורות שמונים", ובו 80 תירוצים על קושיה אחת, וספר אחר עם 70 תירוצים על קושיה אחרת.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
פרג' אזרק אמר:
בדברי כתבתי "בגמרא".
תודה!
הכוונה הייתה להמחיש אפשרות של 24 תירוצים לקושיה אחת. לשאלתך, ברור שאילו היו רבותינו התנאים והאמוראים כותבים כל קושיא וכל תירוץ, יכלה הנייר והם לא יכלו, וכמשנ"ת.
 
חלק עליון תַחתִית