ליל שימורים - גם ביו"ט שני של גליות?

חוות דעת

משתמש רגיל
הסתפקתי, האם גם ביו"ט שני נאמרה האבטחה של ליל שימורים ( עי' טור סי' תפ וסי' תפז לענין לילה ההבטחה בלילה הראשון ), דלכאורה כיון שרק נאמרה בליל הראשון של פסח, א"כ מהיכ"ת לומר שאף ביו"ט שני נאמרה הבטחה זו.

אולם יש מקום לדמות ענין זה למה שמבואר בזוהר ( פנחס רלא: ) דביו"ט השני של ר"ה יש גם דין ( דינא רפיא). אלא שלא מצינו כן לענין ליל שימורים, ועוד יש לדחות, דיום שני של ר"ה הוא לכל עם ישראל ( אף לבני א"י), משא"כ יום שני דפסח.

עוד יש לדמות להא דמבואר בחזו"א ( יח, ד, דלא כסמ"ע חו"מ סז, ב) דגם בזה"ז דשביעית דרבנן יש ברכה דוצויתי את ברכתי. אלא שיש לדחות כנ"ל דשביעית בזה"ז דרבנן לכל העולם ולא רק לאלו הנמצאים בחו"ל.

איברא דיש להוכיח מהגמ' בפסחים דיש הבטחה דליל שימורים אף בליל השני, דאיתא שם ( דף קט: ) ולא יפחתו לו מארבעה: היכי מתקני רבנן מידי דאתי בה לידי סכנה והתניא לא יאכל אדם תרי ולא ישתה תרי ולא יקנח תרי ולא יעשה צרכיו תרי אמר רב נחמן אמר קרא ליל שמורים ליל המשומר ובא מן המזיקין. ואם ביו"ט שני של גליות אין שמירה, הדרא קושיית הגמ' לדוכתא ודו"ק.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
חוות דעת אמר:
עוד יש לדחות, דיום שני של ר"ה הוא לכל עם ישראל ( אף לבני א"י), משא"כ יום שני דפסח.

מה זה שייך
כל העולם כשגרים בחו"ל יש להם חובה לעשות יו"ט שני
ובפרט שבזמן המשנה לא היו שני ימי ר"ה
ומזמן שהתחדש הדין אצל כלל ישראל גם הקב"ה מנהיג עולמו לפ"ז וה"ה בנידון דידן
והגדרת יו"ט שני שתיקנו לעשות פעם שניה את אותו יו"ט וממילא זה כולל את כל פרטיו וענייניו
 

חוות דעת

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
חוות דעת אמר:
עוד יש לדחות, דיום שני של ר"ה הוא לכל עם ישראל ( אף לבני א"י), משא"כ יום שני דפסח.

מה זה שייך

כוונתי לומר דשמא הקב"ה רק משנה המערכת בשביל כל עם ישראל ולא בשביל חלק ודו"ק
 

חוות דעת

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
חוות דעת אמר:
עוד יש לדחות, דיום שני של ר"ה הוא לכל עם ישראל ( אף לבני א"י), משא"כ יום שני דפסח.


ובפרט שבזמן המשנה לא היו שני ימי ר"ה

כבר נחלקו בזה רש"י ותוס' בר"ה ( יח. ) עיי"ש
 

חוות דעת

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
חוות דעת אמר:
עוד יש לדחות, דיום שני של ר"ה הוא לכל עם ישראל ( אף לבני א"י), משא"כ יום שני דפסח.

והגדרת יו"ט שני שתיקנו לעשות פעם שניה את אותו יו"ט וממילא זה כולל את כל פרטיו וענייניו

זה גופא כל הספק שלי, ומנין פשיטא לך זאת, הרי אתה רואה שלהסמ"ע אין הבטחה בזה"ז ולא אמרינן "כעין דאורייתא"
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
חוות דעת אמר:
כוונתי לומר דשמא הקב"ה רק משנה המערכת בשביל כל עם ישראל ולא בשביל חלק ודו"ק

ברוב שנות הגלות זה היה נוגע לכל כלל ישראל כיון שבקושי היו יהודים בארץ
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
חוות דעת אמר:
הרי אתה רואה של סמ"ע אין הבטחה בזה"ז ולא אמרינן "כעין דאורייתא"

הדימוי לשמיטה לא מובן
יו"ט שני נקבע בגלל ספק מתי הוא היו"ט האמיתי לכן חז"ל חייבו פעמיים ושפיר הבאת ראיה מראש השנה
משאי"כ שמיטה שזה רק זכר לדאורייתא

אגב יש תוס' כמעט מפורש כמו הסמ"ע שהבאת שלא תקנו גם יובל מדרבנן שלא יכולים לעמוד בלי עבודה שלוש שנים משמע שלא שייך הברכה
 

חוות דעת

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
חוות דעת אמר:
הרי אתה רואה של סמ"ע אין הבטחה בזה"ז ולא אמרינן "כעין דאורייתא"

הדימוי לשמיטה לא מובן
יו"ט שני נקבע בגלל ספק מתי הוא היו"ט האמיתי לכן חז"ל חייבו פעמיים ושפיר הבאת ראיה מראש השנה
משאי"כ שמיטה שזה רק זכר לדאורייתא

אגב יש תוס' כמעט מפורש כמו הסמ"ע שהבאת שלא תקנו גם יובל מדרבנן שלא יכולים לעמוד בלי עבודה שלוש שנים משמע שלא שייך הברכה

מה לא מובן מהדמיון לשמיטה? איה"נ שלכל תקנה יש לה טעם אחר אבל אפשר לראות אם נתקן עם כל הפרטים של ה"דאורייתא" או לא
 
חלק עליון תַחתִית