'זכרונו לברכה' על אדם חי

אוריאל

משתמש ותיק
יש מהרש"א ידוע, שאפשר לומר 'זכרונו לברכה' גם על אדם חי.
היכן הוא נמצא?
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
איני יודע המהרש"א

רק המקור הוא מהפסוק במשלי י ז
זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה וְשֵׁם רְשָׁעִים יִרְקָב.

כך לכאורה בפשוטו אין סיבה לומר רק על נפטר

אלא שכך זה התקבל
 

בן אהרון

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
יש מהרש"א ידוע, שאפשר לומר 'זכרונו לברכה' גם על אדם חי.
היכן הוא נמצא?

כמו''כ איני יודע מהרש''א אבל בבראשית (יח, יח וסימניך חי חי :D ) עה''פ ואברהם היו יהיה לגוי גדול פרש''י וז''ל ''מדרש אגדה (בבלי יומא ל״ח:): זכר צדיק לברכה (משלי י׳:ז׳), הואיל והזכירו ברכו.''
 

יוספי

משתמש ותיק
יש רמבן שכותב שאפשר להגיד נשמתו צרורה בצרור החיים על אדם חי - צדיק.
באחד מהפסוקים של לדקבקה בו המופיעים בדברים. ובאריכות בדרשות הרן
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יש על זה שדי חמד.

הוא בטעות כינה חכם חי בתואר ז"ל. אותו רב שלח לו מכתב שהוא עדיין חי. והשדי חמד התנצל. אך אחר כך דן כדרכה של תורה אם יש בכך בעיה...
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
לאחר חיפוש קל מצאתי גם במכלול.

מקובל להוסיף לשמו של אדם שמת את הביטוי "זִכרונו לברכה" או "זכרו לברכה", ובראשי תיבות - ז"ל, אם כי בעבר היה מקובל להשתמש בביטוי זה גם על אנשים חיים[4]. בתלמוד הבבלי[5] מוזכר דין שאדם יאמר ביטוי זה על אביו שמת, בנוסף לביטוי "הריני כפרת משכבו". עוד מוזכרים[6] הביטויים: "זכר צדיק לברכה" ו"שם רשעים יִרְקַב". בעוד לשמותיהם של אנשים אהובים מוסיפים את הביטוי "זכרו לברכה", לשמותיהם של אנשים שנואים שמתו נהוג להוסיף את הביטוי "יִמח שְמו" (ימ"ש) או "יִמח שְמו וזכרו".
----
4 הרב ישראל דנדרוביץ, ‏זכרונו לברכה על אדם חי, בתוך: נזר התורה, גליון יא, אב תשס"ה, עמ' קנז-קסח, באתר HebrewBooks
5 במסכת קידושין, דף ל"א, עמוד ב'
6 במסכת יומא, דף ל"ח, עמוד א' ובבראשית רבה, פרשה מ"ט, פסקה א'; ע"פ ספר משלי, פרק י', פסוק ז'
 

אוריאל

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן אהרון אמר:
אוריאל אמר:
יש מהרש"א ידוע, שאפשר לומר 'זכרונו לברכה' גם על אדם חי.
היכן הוא נמצא?

כמו''כ איני יודע מהרש''א אבל בבראשית (יח, יח וסימניך חי חי :D ) עה''פ ואברהם היו יהיה לגוי גדול פרש''י וז''ל ''מדרש אגדה (בבלי יומא ל״ח:): זכר צדיק לברכה (משלי י׳:ז׳), הואיל והזכירו ברכו.''

המהרש"א בקדושין שציין הרב @גבריאל פולארד, מביא הראיה מאברהם, כמש"כ.
 
חלק עליון תַחתִית