האם יש ענין לקביעת מקום ללימוד התורה

נושאים שונים

פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1557
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 717 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם יש ענין לקביעת מקום ללימוד התורה

שליחה על ידי אוריאל » 24 אפריל 2019, 20:20

על מעלת קובע מקום לתפילתו מצינו הרבה בחז"ל. האם יש כמו"כ מאמרי חז"ל או ראשונים על ענין קביעת מקום ללימוד תורה?


יאיר
הודעות: 1178
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 328 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש ענין לקביעת מקום ללימוד התורה

שליחה על ידי יאיר » 24 אפריל 2019, 20:34

"וא"ר יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי כל הקובע מקום לתפלתו (נ"א לתורתו וכן גירסת הרי"ף ד.) אויביו נופלים תחתיו שנאמר (שמואל ב ז) ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה" (ברכות ז:)


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1557
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 717 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש ענין לקביעת מקום ללימוד התורה

שליחה על ידי אוריאל » 24 אפריל 2019, 20:42

יאיר כתב:
24 אפריל 2019, 20:34
"וא"ר יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי כל הקובע מקום לתפלתו (נ"א לתורתו וכן גירסת הרי"ף ד.) אויביו נופלים תחתיו שנאמר (שמואל ב ז) ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה" (ברכות ז:)
ייש"כ. ואנכי הרואה ששם ביפה עינים מביא שכך היא ג"כ הגרסא בילקוט ש"ב סי' קמה.


גבריאל פולארד
הודעות: 701
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1143 פעמים
קיבל תודה: 371 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם יש ענין לקביעת מקום ללימוד התורה

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 24 אפריל 2019, 21:05

עי' גם תומר דבורה פ''ה חמישית אורחים וכו' ע"ש.
(ודרך אגב, אמר לי מישהו לא מזמן שהמשגיח שלו ביש"ק היה אומר לפני בין הזמנים שצריך לללמוד בבין הזמנים לימוד קבוע בשמח"ה: שעה, מקום, חברותא, הספק...)


דרופתקי דאורייתא
הודעות: 107
הצטרף: 30 ינואר 2019, 13:45
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 31 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש ענין לקביעת מקום ללימוד התורה

שליחה על ידי דרופתקי דאורייתא » 24 אפריל 2019, 21:09

מה יש בתומר דבורה בענין זה?


אחז"ל ע"ז יח. אין אדם למד אלא במקום שלבו חפץ - בשם הגר"א כפשטו "מקום".


יאיר
הודעות: 1178
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 328 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש ענין לקביעת מקום ללימוד התורה

שליחה על ידי יאיר » 24 אפריל 2019, 21:29

חֲמִישִׁית
הַכְנָסַת אוֹרְחִים.
הֵם הַתִּפְאֶרֶת וְהַיְסוֹד לָתֵת לָהֶם בֵּית מְנוּחָה שֶּׁיָּנוּחוּ בָהּ דְּהַיְנוּ הַמַּלְכוּת, כֵּיוָן שֶׁהֵם הוֹלְכֵי דְּרָכִים בְּסוֹד הַגְלוֹת לְחַזֵּר עַל אֲבֵדָתָם צָרִיךְ לְהַכְנִיסָם שָׁם. וּלְפִי הַמִּתְבָּאֵר בַּזֹּהַר (וַיֵּרָא, ח"א קטו:) שֶׁזֶּה הַמִּצְוָה מִתְקַיֶּמֶת בְּהוֹלְכֵי עַל דֶּרֶךְ שִׂיחוֹ, שֶׁהֵם הַמִּתְגָּרְשִׁים מִבֵּיתֵיהֶם לַעֲסֹק בַּתּוֹרָה שֶׁגּוֹרְמִים שֶׁיִּהְיוּ הָאוֹרְחִים עוֹסְקִים בְּצָרְכֵי הַמַּלְכוּת. וְכֵן כָּל הָעוֹשֶׂה יִחוּד אֶל הַתִּפְאֶרֶת בַּמַּלְכוּת מִבְּחִינָה אַחֶרֶת וְקוֹבֵעַ מָקוֹם לְתוֹרָתוֹ, גּוֹרֵם שֶׁהַתִּפְאֶרֶת יַעֲשֶׂה מְלוֹנוֹ בַּמַּלְכוּת. וְכֵן פֵּרְשׁוּ בַּתִּקּוּנִים (בַּהַקְדָּמָה) וְאֶל הָאוֹרְחִים צָרִיךְ לְהָכִין אֲכִילָה שְׁתִיָּה לְוָיָה, דְּהַיְנוּ שֶׁצָּרִיךְ לְהַכְנִיס הַתִּפְאֶרֶת וְהַיְסוֹד אֶל הַמַּלְכוּת וְלָתֵת לָהֶם שָׁם "אֲכִילָה" מֵעֵין "בָּאתִי לְגַנִּי אָכַלְתִּי יַעְרִי עִם דִּבְשִׁי" (שיר השירים ה, א) שֶׁהוּא שֶׁפַע רָאוּי לַהַנְהָגָה הַתַּחְתּוֹנָה הַמִּתְפַּשֶּׁטֶת מִצַּד הַגְּבוּרָה הַמְּתוּקָה. וּ"שְׁתִיָּה" מֵעֵין "שָׁתִיתִי יֵינִי עִם חֲלָבִי" שֶׁהוּא שֶׁפַע פְּנִימִי מִן הַיַּיִן הַמְּשֻׁמָּר וּמִסּוֹד הֶחָלָב הַמִּתְמַתֵּק לְקַשֵּׁר הַתִּפְאֶרֶת וְהַמַּלְכוּת -יַעֲקֹב וְרָחֵל, וְהַגְּבוּרָה בְּנֶצַח אוֹ בְּהוֹד כִּי כֵן פֵּרְשׁוּ בְּרַעְיָא מְהֵימְנָא (וַיִּקְרָא, דַּף ד.). וְהַ"לְּוָיָה" לְהָבִיא עַצְמוֹ וְנִשְׁמָתוֹ שָׁם עִמָּהֶם בִּדְיוֹקַן עֶלְיוֹן לְלַוּוֹתָם שָׁם. עוֹד לְהָבִיא שְׁאָר הַסְּפִירוֹת שָׁם עִמָּהֶם לַעֲשׂוֹת לָהֶם לְוָיָה טוֹבָה. וְכַמָּה דְּבָרִים נִכְלָלִים בְּתִקּוּן זֶה.

כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר, יִשְׁתַּדֵּל בְּצֹרֶךְ הֶדְיוֹט וִיכַוֵּן בִּרְמִיזָתוֹ וּמֻבְטָח הוּא שֶׁיַּעֲשֶׂה לְמַעְלָה כַּיּוֹצֵא בּוֹ אַחַר שֶׁיִּהְיֶה בָּקִי בַּסּוֹדוֹת. וּמַה טוֹב לְהַזְכִּיר בְּפִיו רְמִיזַת כַּוָּנָתוֹ הַנְּכוֹנָה בִּשְׁעַת מַעֲשֶׂה לְקַיֵּם "בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂוֹתוֹ" (דברים ל, יד). (תומר דבורה פרק ה')


גבריאל פולארד
הודעות: 701
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1143 פעמים
קיבל תודה: 371 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם יש ענין לקביעת מקום ללימוד התורה

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 24 אפריל 2019, 21:38

דרופתקי דאורייתא כתב:
24 אפריל 2019, 21:09
מה יש בתומר דבורה בענין זה?


אחז"ל ע"ז יח. אין אדם למד אלא במקום שלבו חפץ - בשם הגר"א כפשטו "מקום".
וְכֵן כָּל הָעוֹשֶׂה יִחוּד אֶל הַתִּפְאֶרֶת בַּמַּלְכוּת מִבְּחִינָה אַחֶרֶת וְקוֹבֵעַ מָקוֹם לְתוֹרָתוֹ, גּוֹרֵם שֶׁהַתִּפְאֶרֶת יַעֲשֶׂה מְלוֹנוֹ בַּמַּלְכוּת. וְכֵן פֵּרְשׁוּ בַּתִּקּוּנִים. עכ"ל התומר דבורה. (עריכה: שו"ר כי הרב @יאיר הקדימני)



תמיד חשבתי שיש ראיה מדברי התיקו"ז כא: לענין זה וכשבאתי להעתיקו לכאן פתאום שמתי לב שאין ראיה.
ז"ל התיקו"ז:
אִי הָכִי מַאי כִּי יִקָּרֵא קַן, אֶלָּא בְזִמְנָא דְלֵית לָהּ לִשְׁכִינְתָּא אֲתַר לְשַׁרְיָא תַּמָּן בִּקְבִיעוּ, אִיהִי אָזְלַת בְּמִקְרֶה, וְדָא אִיהוּ כָּל הַקּוֹבֵעַ מָקוֹם לִתְפִלָּתוֹ וכו', כְּמָה דְנִשְׁמָתִין עָבְדִין, הָכִי שַׁרְיָא שְׁכִינְתָּא עִמְּהוֹן, נִשְׁמָתָא דְאִיהִי קְבוּעָה בִּצְלוֹתָא אוֹ בְּאוֹרַיְיתָא אִיהִי אֲתַר קָבוּעַ לְשַׁרְיָא בָּהּ שְׁכִינְתָּא, אֲבָל נִשְׁמָתָא דְלֵית לָהּ קְבִיעוּ בִצְלוֹתָא אוֹ בְּאוֹרַיְיתָא, אֶלָּא אִי אִזְדַּמְנַת לָהּ בְּמִקְרֶה, הָכִי אִיהִי שַׁרְיָא עֲלָהּ בְּמִקְרֶה, וְדָא אִיהוּ כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ וכו'

ולכאו' אין שום ראיה משם, דזוה"ק מפרש בדרך רמז ד"המקום" המדובר היינו הנשמה.


רוצה לדעת
הודעות: 969
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 424 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש ענין לקביעת מקום ללימוד התורה

שליחה על ידי רוצה לדעת » 24 אפריל 2019, 21:44

זכור לי משהו שכתוב כן, ואיני מוצא כעת
ובדרך צחות יש לומר שאם יש לקבוע מקום לתפילה ממילא צריך לקבוע מקום לתורה, כי הלא יש ענין להתפלל היכן שלומדים תורה "ביני עמודי" [ברכות ח']...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot], חילך לאורייתא | 5 אורחים