ושבועת אבות מה תהא עליה?
.
אמנם בפרשת המרגלים, על דברי השם יתברך למשה 'אַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר וְאוֹרִשֶׁנּוּ וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם מִמֶּנּוּ', מפרש רש"י:
אמנם בפרשת המרגלים, על דברי השם יתברך למשה 'אַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר וְאוֹרִשֶׁנּוּ וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם מִמֶּנּוּ', מפרש רש"י:
'וְאוֹרִשֶׁנּוּ' - וְאִם תֹּאמַר: מָה אֶעֱשֶׂה לִשְׁבוּעַת אָבוֹת? 'וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל' – שֶׁאַתָּה מִזַּרְעָם.
אך משתיקתו בפרשה זו נראה, שכאן נקט רש"י במדה אחרת, שנכון היה השם ית' להתם ברית אבות ולכרות עם משה ברית חדשה לגמרי. תדע לך, שכן להלן אומר רש"י כי משה טען לפניו ית':
ואל תתמה, שהרי איתן האזרחי אומר על הברית שכרת השם עם דוד: נֵאַרְתָּה (בִּטַּלְתָּ) בְּרִית עַבְדֶּךָ, חִלַּלְתָּ לָאָרֶץ נִזְרוֹ.מָה אַתָּה אוֹמֵר לִי 'וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל'? וְאִם כִּסֵּא שֶׁל שָׁלשׁ רַגְלַיִם אֵינוֹ עוֹמֵד לְפָנֶיךָ בִּשְׁעַת כַּעַסְךָ, קַל וָחֹמֶר לְכִסֵּא שֶׁל רֶגֶל אַחַת.