הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל

משה נפתלי

משתמש ותיק
ושבועת אבות מה תהא עליה?​
.
אמנם בפרשת המרגלים, על דברי השם יתברך למשה 'אַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר וְאוֹרִשֶׁנּוּ וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם מִמֶּנּוּ', מפרש רש"י:​
'וְאוֹרִשֶׁנּוּ' - וְאִם תֹּאמַר: מָה אֶעֱשֶׂה לִשְׁבוּעַת אָבוֹת? 'וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל' – שֶׁאַתָּה מִזַּרְעָם.​
אך משתיקתו בפרשה זו נראה, שכאן נקט רש"י במדה אחרת, שנכון היה השם ית' להתם ברית אבות ולכרות עם משה ברית חדשה לגמרי. תדע לך, שכן להלן אומר רש"י כי משה טען לפניו ית':​
מָה אַתָּה אוֹמֵר לִי 'וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל'? וְאִם כִּסֵּא שֶׁל שָׁלשׁ רַגְלַיִם אֵינוֹ עוֹמֵד לְפָנֶיךָ בִּשְׁעַת כַּעַסְךָ, קַל וָחֹמֶר לְכִסֵּא שֶׁל רֶגֶל אַחַת.
ואל תתמה, שהרי איתן האזרחי אומר על הברית שכרת השם עם דוד: נֵאַרְתָּה (בִּטַּלְתָּ) בְּרִית עַבְדֶּךָ, חִלַּלְתָּ לָאָרֶץ נִזְרוֹ.
 

אברהם משה

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
ושבועת אבות מה תהא עליה?​
.
אמנם בפרשת המרגלים, על דברי השם יתברך למשה 'אַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר וְאוֹרִשֶׁנּוּ וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם מִמֶּנּוּ', מפרש רש"י:​
'וְאוֹרִשֶׁנּוּ' - וְאִם תֹּאמַר: מָה אֶעֱשֶׂה לִשְׁבוּעַת אָבוֹת? 'וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל' – שֶׁאַתָּה מִזַּרְעָם.​
אך משתיקתו בפרשה זו נראה, שכאן נקט רש"י במדה אחרת, שנכון היה השם ית' להתם ברית אבות ולכרות עם משה ברית חדשה לגמרי. תדע לך, שכן להלן אומר רש"י כי משה טען לפניו ית':​
מָה אַתָּה אוֹמֵר לִי 'וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל'? וְאִם כִּסֵּא שֶׁל שָׁלשׁ רַגְלַיִם אֵינוֹ עוֹמֵד לְפָנֶיךָ בִּשְׁעַת כַּעַסְךָ, קַל וָחֹמֶר לְכִסֵּא שֶׁל רֶגֶל אַחַת.
ואל תתמה, שהרי איתן האזרחי אומר על הברית שכרת השם עם דוד: נֵאַרְתָּה (בִּטַּלְתָּ) בְּרִית עַבְדֶּךָ, חִלַּלְתָּ לָאָרֶץ נִזְרוֹ.
הדברים רמוזים בשפתי חכמים בפרשת שלח:
יש מקשים גבי עגל בפרשת כי תשא כתיב נמי ואעשה אותך לגוי גדול ופירש שם אם כסא של ג' רגלים וכו'. ויש לומר דהכא קשה לרש"י למה כתיב עצום ממנו אלא כדי לסלק טענת של כסא של ג' רגלים כלומר שלזרעך יהיה כסא של ד' רגלים כיון שאתה מזרע האבות יהיה להם ג' רגלים וזכותך יהיה רגל ד' אי נמי ממנו שב אל אברהם שהוא תחלת היחוס ואז יהיה לזרעך ד' רגלים אבל לעיל לא כתיב ממנו דמשמע דתחלת יחוס יתחיל ממשה רבינו עליו השלום כלומר שיקראו בני משה ולא בני אברהם יצחק ויעקב לזה אמר אם כסא של ג' רגלים וכו' ודוק היטב כי בזה יתורצו כמה קושיות. 
 
 

ובכן

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
ואל תתמה, שהרי איתן האזרחי אומר על הברית שכרת השם עם דוד: נֵאַרְתָּה (בִּטַּלְתָּ) בְּרִית עַבְדֶּךָ, חִלַּלְתָּ לָאָרֶץ נִזְרוֹ.​
חלילה. פלילות היא שנקט איתן עם קונו, אבל לא שהניח דבר זה כיתכן.

וכאן צריך לומר, שלכך נאמר 'הניחה לי', דהיינו שתלוי ביד משה, שאם יתעקש ויעורר זכות וברית אבות, לא יוכל הקב"ה לעשות כן.

ולא שהקב"ה חפץ היה לבטל הברית, אלא דבר זה עצמו - שאמר לו 'הניחה לי' - הוא גילוי לכך שחפץ בתפילת משה.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ובכן אמר:
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, יֵשׁ לָהֶם עַל מָה שֶׁיִּסְמְכוּ, שֶׁנֶּאֱמַר 'אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי', בְּאַפִּי נִשְׁבַּעְתִּי וְחָזַרְתִּי בִּי.
 

ובכן

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
ובכן אמר:
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, יֵשׁ לָהֶם עַל מָה שֶׁיִּסְמְכוּ, שֶׁנֶּאֱמַר 'אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי', בְּאַפִּי נִשְׁבַּעְתִּי וְחָזַרְתִּי בִּי.
היינו לרעה.
אבל לטובה, אפי' על תנאי אינו חוזר.

והרפה לך מאיתן האזרחי, שוודאי לא כיון לפשט שאתה מכניס בו.
- אם אכן דרכו של הקב"ה להפר ברית, מה זה לו לאיתן לבא בטענות על כך.

ברור הוא שהכוונה לפלילות שעשה עם קונו.
ומסיים בה, 'ברוך ה' לעולם אמן ואמן', הטעם שראה המשורר ברוח הקדש ביאת המשיח על כן נתן תודות לשם (אב"ע בפי' ראשון), כי ישמור אמונתו והבטחתו ותאומן לנצח (מלבי"ם).
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ובכן אמר:
היינו לרעה. אבל לטובה, אפי' על תנאי אינו חוזר.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=142&t=16878&p=247090&hilit=%D7%94%D7%90%D7%96%D7%A8%D7%97%D7%99#p247218
 
 

מםאלף

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
אך משתיקתו בפרשה זו נראה, שכאן נקט רש"י במדה אחרת, שנכון היה השם ית' להתם ברית אבות ולכרות עם משה ברית חדשה לגמרי. תדע לך...
תדע לך שהרי משה משיבו שאינו יכול להפר בריתו, משמע שרצה להפר.
"זְכֹר לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לָהֶם בָּךְ״. מַאי ״בָּךְ״? אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: אָמַר מֹשֶׁה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אִלְמָלֵא נִשְׁבַּעְתָּ לָהֶם בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ, הָיִיתִי אוֹמֵר: כְּשֵׁם שֶׁשָּׁמַיִם וָאָרֶץ בְּטֵלִים — כָּךְ שְׁבוּעָתְךָ בְּטֵלָה. וְעַכְשָׁו שֶׁנִּשְׁבַּעְתָּ לָהֶם בְּשִׁמְךָ הַגָּדוֹל, מָה שִׁמְךָ הַגָּדוֹל חַי וְקַיָּים לְעוֹלָם וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים — כָּךְ שְׁבוּעָתְךָ קַיֶּימֶת לְעוֹלָם וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים. (ברכות לב.)
 
חלק עליון תַחתִית