תריג מצוות
משתמש ותיק
על זה אני בדיוק מעיר, מה זה 'הם אומרים שזה לא מתפיח', מי הם? ממתי המדענים יודעים מה זה התפחה של חמץ ומה זה לא?
אותי לימדו שמה שלא יודעים לא אומרים.יהודי אמר:אני לא יודע אם מומחי הכשרות של בד"ץ ב"י הם באמת מומחים, ומבינים בכשרות, ואפשר לסמוך עליהם במשהו.
לא ידוע לי שהפוסקים האשכנזים נתייחסו לזה כל כך כיון שבין כה וכה מצה עשירה נוהגים לאסור, ואם כן נתייחסו, כנראה לא נודעו לכותב (כמו שאני לא נתוודעתי אליהם) ולכן נסתייג.יהודי אמר:'רוב פוסקי ההלכה הספרדים' הוא דמגוגיה זולה, יען אין כאן הבדל בין ספרדים לאשכנזים בזה.
דמגוגיה, תביא אותם לפנינו ונדון.יהודי אמר:יש הרבה ת"ח ספרדים שנקטו שהוא חמץ גמור
הכוונה שלא יכלו לומר לו העניין, וזה רק לימוד זכות שאמר מי שראה את המפעל ולא הבין איך אמר הג"ר יעקב מה שאמר.יהודי אמר:עצם הגישה שאחר שנפטר וכו' וכו' אינה עניינית וכמובן.
א. מדברי הרה"כ הנ"ל נראה שברור לו להיפך, ואתה אומר שלא, שוב, דמגוגיה...יהודי אמר:לזכרוני רוב הפוסקים פסקו כהבית מאיר שהועתק בביאור הלכה לדינא.
זה ההבדל בין האשכנזים לספרדים, הספרדים יודעים לרדת עד סוף עומק ההלכה ולא פוחדים להכריע אפי' להיתר של כריתויות כמו שמצינו גם בהל' נדה וכדו', ואילו האשכנזים מסירים ידם ונשארים פעמים רבות ב'צ"ע' ומחמירים, וכבר נתבאר בחיד"א (כמדומני) הטעם לחילוק זה שאלו מגבורות ואלו מחסדים וכו'.יהודי אמר:אבל לענ"ד עיקר הנקודה שכל הנידון בזה הוא האם יש ענין להכשיר דברים מפוקפקים ומאה ואחד טעמים או להזהר מכל נדנוד חמץ כמו שנהגו אבותינו מכל העדות אלפי שנים.
במחילה מכבודו, אבל כבודו בעצמו "מבין" בכשרות? וכמו כן כבודו "ראה בעצמו" דברים?יהודי אמר:לגבי מומחי הכשרות כתבתי מידיעה, רק לא רציתי להיות בוטה מדי. כל מבין משהו בכשרות יודע בדיוק במה מדובר.
ובמשה עבדו אמר:במחילה מכבודו, אבל כבודו בעצמו "מבין" בכשרות? וכמו כן כבודו "ראה בעצמו" דברים?יהודי אמר:לגבי מומחי הכשרות כתבתי מידיעה, רק לא רציתי להיות בוטה מדי. כל מבין משהו בכשרות יודע בדיוק במה מדובר.
למה אני שואל? מפני שבעצמי שמעתי עדות של שלושה חכמים יראים ושלימים, שמתוכם שניים מחכמי הדור יראים ושלימים, ושניים שמבינים גדולים במיוחד בתחום הכשרות והשחיטה, ואלו הם:
א. הגאון רבי שלמה משה עמאר הראש"ל לשעבר ורבה של ירושלים בהווה, שלצד גדלותו התורנית (הנראית בספרי השו"ת שלו לכל מבין), עיקר עיסוקו קודם הרבנות הראשית היה בתחום הכשרות, ובתוך השטח ממש.
ולפני כשמונה שנים סיפר לי הרב מרדכי מלכה רב העיר אלעד, שבאותה שנה כאשר בא הרב עמאר ליתן שיעור בעיר, ואח"כ התארח בביתו לארוחת צהריים, שאל מה הכשר הבשר, וכשהשיב לו הרב מלכה שזה שחיטה אישית של חבורה שהוא עצמו שוחט ולא סומך על אף אחד כבר שלושים שנה עוד ממקום גידולו שלמד שחיטה בב"ב אצל הגר"נ קרליץ, ענה לו הרב עמאר שימחל לו כי אחר שהוא מבין מאוד מה זה כשרות ואחר שראה את ההתנהלות והמציאות בכשרות בית יוסף, הוא קיבל עליו לאכול רק בית יוסף.
ב. הגאון מוהרא"ש, הרב שלמה אליעזר שיק זיע"א, רבה של יבניאל, וכפי שאביא להלן בהודעה הבאה את הדברים במקוריותם (ואני זוכר אותם בשעתו ממש כשהתפרסמו, אלא שכעת מצאתי זאת באחד המאגרים כפי שאביא להלן).
ג. הגאון רבי מרדכי מלכה רב העיר אלעד, שלצד הנהגתו המחמירה בתחומים רבים, ע"פ מה שינק בב"ב מקום גידולו אצל הגר"נ קרליץ, הוא עצמו שלושים שנה שוחט בפועל בעצמו בשחיטת חבורה מפני שראה מה הולך ולא סמך על שום שחיטה כמו על מה שעושה בעצמו.
ובשנת תשע"ו בדרשת שבת הגדול סיפר במפתיע קבל עם ובהתלהבות יתירה, שאחר שהוצרך לאיזה סיבה לערוך ביקור במשחטת בית יוסף, הופתע ונדהם מהמראות הנוראות שראה שם בדקדוקים מפעימים כל עין רואה וכל מבין בתחום, והוסיף שכ"כ התרשם מרמת ההידור והמומחיות וההתנהלות וכו', עד שברור לו שגם אם היה רוצה לא היה יכול להגיע לרמת הידור שכזה ע"י עצמו, ולו רק מהבחינה הטכנית של המכשור והכלים והנגישות וכו', ואמר שלכן קיבל עליו מאז שאינו אוכל יותר אפילו משחיטת עצמו מה שכ"כ נזהר שלושים שנה, אלא אוכל מאז רק הכשר בית יוסף.
מכון קול יוסף אמר:הוא זה שפתח את ההכשר, נקודה.
יהודי אמר:הכל בד"ץ העד"ח פרט לכמה מוצרים בכשרות חוג.
יהודי אמר:זאת חלק מהבעיה, קחו את אוסם למשל, הכל בד"ץ העד"ח פרט לכמה מוצרים בכשרות חוג. וכהנה רבות.
הייתי הבוקר בסופר ונזדעזעתי לראות שכל המוצרים שהיו בעבר בכשרות רבנות לפסח (בורקס מלוואח ושאר מרעין בישין) היום הפכו כולם לבית יוסף, ד' ירחם.
(צריך להיות פתי כדי להאמין שאלפי מוצרים לפסח עברו ביקורת מדוקדקת של רכיב רכיב.)
בעיקר הענין ודאי שכל איש נורמטיבי ישמח שמערכות הכשרות כולן יהיו מהודרות ללא קולות משונות עבור בצע כסף.
אדון שחושב עצמו מבין עניין ובאמת אינו מבין עניין.מבין ענין אמר:מה יש לדעת לטפל בזה? הרב יעקב יוסף זצ"ל ביקר שם במפעל בעצמו, ואמר שבמשך שנים הטעו את אבא.