פפושדו

תריג מצוות

משתמש ותיק
על זה אני בדיוק מעיר, מה זה 'הם אומרים שזה לא מתפיח', מי הם? ממתי המדענים יודעים מה זה התפחה של חמץ ומה זה לא?
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
אם אתה נצמד לכתוב בלי להתייחס למדע, אז אין לך אלא מה שאמרו חז"ל דהיינו שמרי יין ותו לא, כל מה שלא מתייחסים למדע זה רק בדברים המפורשים, אבל בדברים המתחדשים זה דבר ברור שמתייחסים למדע, פוק חזי מה עשו גדולי הדור הקודם בעניין החשמל, ובעוד עניינים, וראה בספר פחד יצחק לר' יצחק הרופא לאמפרונטי שהביא על הסדר בדברים המתחדשים את דעת המדענים, ועוד ועוד, אינני חושב שיש על זה מחלוקת.
 

ובמשה עבדו

משתמש רגיל
שלום וברכה לרבנים החשובים שליט"א
מישהו סיקרן אותי לראות את כל הכתוב לחיים בשרשור זה.
ואמנם הוא צדק, זה די מענין.
יש לי הקטן להעיר, כצופה מן הצד, דלכאורה הויכוח כאן מתנהל ע"פ נתונים שאינם מדוייקים, באופן שמשנה את כל משקל הטענות שבויכוח בצורה משמעותית.
מפני שבחוברת של הרב ללוש שנשלחה כאן בעבר, כתוב שהרב בקשי דורון הוא ראשון שעורר בזה במאמר כתוב את החשש מהחומר המתפיח שלכאורה יש לדמותו לשמרי יין, והעלה דאף שהעיקר להלכה להקל כדעת רוב הפוסקים, אבל ראוי לחוש לדעת המשנ"ב ולכן אין לכתוב על ההכשר שהוא "למהדרין". ועל דבריו אלו דן וחלק הרב עמאר, והעלה שאף לדעת המשנ"ב הדבר מותר לכתחילה ובשופי, ואפשר לכתוב עליו "למהדרין". ושכך דעת מרן הרב עובדיה. ועוד ציין שבכל מי מפוסקי אותו הזמן שכתבו בזה מאמרים או תשובות הלכתיות מבוררות במשא ומתן הלכתי, כולם התירו, ולא נמצא מי שאוסר זולת הרב זעפראני שהובא בשו"ת של הרב עמאר.
ואני הקטן בדקתי הדברים בשו"ת בנין אב המצויין שם, ובשו"ת שמע שלמה המצויין שם, ובשאר מקורות שציין שם כמקור לדברים, ומצאתי דבריו כנים ואמיתיים מצד הנתונים.

ומעתה נמצא שיש כאן ג' שינויים בתפיסת הנתונים, ממה שהיו סבורים הרבנים המתווכחים עד כאן.
א. רוב האחרונים מתירים וחולקים בזה על הגאון משנ"ב.
ב. גם לדעת הגאון משנ"ב יש מחלוקת אם יחמיר גם בנידון דידן.
ג. רוב ככל פוסקי הדור הספרדים שכתבו בזה מאמרים או תשובות, דעתם להתיר ולא לאסור.

ועוד דבר קטן וחשוב, דלפ"ז מ"ש אחד הרבנים לעיל למנות את דעות האוסרים (וכלל את החכמים שלא כתבו בזה, ולכן עלה בידו סיכום אחר מהחוברת הנ"ל), ומנה בתוכם את הרב בקשי דורון שליט"א, אינו נכון אחר המחילה, מפני שבחוברת ציין היכן מפורש בדברי הרב בקשי דורון בשני מקומות לפחות להתיר אפילו לכתחילה, רק להוריד את המילה "למהדרין". ולא בדקתי אחר שמות אחרים שמנה שם לברר דעתם, כי כאמור גם לא כתבו בזה כדי שנוכל לעמוד בנקל על דעתם. ואף שכתב שם ששמע מפורשות מהם, נראה דאמר בדדמי, שהרי בדברי הרב בקשי דורון ודאי שלא דק בעדותו. ושמא נתחלף לו בין החולקים על הרב עמאר רק בדעת המשנ"ב, לבין האוסרים.

ולכן אשמח שתמשיכו את הבירור הבונה לפי הנתונים המכוונים הנ"ל.
 

ובמשה עבדו

משתמש רגיל
דבר נוסף שראיתי להביא מן החדש, כפי הנראה מאתמול ממש, בעניין פיקוח ההשגחה שבמפעל, והוא מה ששלחו אלי אתמול מכתב שנתפרסם של הרב של קו ההלכה הספרדי הרב ירון אשכנזי שליט"א,
וז"ל: ערב טוב הגאון הרב ללוש שליט"א
אני אישית הייתי במפעל וראיתי בעיני שמדובר בעלילת שוא, או ששינו וסידרו הדברים מאז פטירתו של הגאון הרב יעקב זצ"ל, או שביקר במפעל אחר דומה לזה, אבל במפעל פפושדו הדברים היו ממש מסודרים.
המשגיח שעובד במפעל מזה שנים רבות, הוא משגיח תלמיד חכם, ובסביבות חודש תשרי הולך בעצמו ליקבי אפרת לפקח על ייצור היין שמיועד לעוגיות, בודק שאין מים בדודים וכו', לאחר מכן היין עובר פיסטור (לפי זכרוני אם אינו מטעה אותי מדובר על פיסטור ב 70 מעלות.
כשהיין מגיע למפעל מגיע חתום בשתי חותמות, היחיד שמוסמך לפתוח את החביות הוא המשגיח בלבד והוא מחבר את החבית לצינור שמוביל לדוד גדול ששם נשפך הסוכר ומתערבב עם היין, ורק לאחר מכן יש ברז ממנו ניתן לקחת את היין המתוק, נמצא שאין שום חשש של יין נסך בעוגיות אלו.
אני מציין שוב שהלכתי עם כמה מומחי כשרות ולא עם רבנים, שזה הוסיף לי את האימון שמה שראיתי הוא נכון, מדובר על אנשים שיודעים לבדוק מפעלים ואחד מהם אחראי על כל המפעלים במטה בנימין, וכולם אמרו פה אחד שחוץ מזה שהקמח אינו מצה שמורה, הכל מהדרין. (כמובן לאחר פסק מרן זצוק"ל שחומרי התפחה מותרים).
עכ"ל המכתב של הרב של קו ההלכה הספרדי.

גם יש להעמיד על הדיוק, שהמודעה שהובאה לעיל מטעם בד"ץ בית יוסף, נתברר לי בשנים עברו שלא כולה מדברי הבד"ץ, רק מה שבמסגרת, ושם מבואר הטעם מפני שהמפעל עבר לתעשייה כל השנה. כלומר וזה היה בשונה ממה שהיה עד אז שעבד רק לפסח. אבל מתחת למסגרת שבמודעה, הפירוט והפרשנות שם הם ממפיצי המודעה ועל דעתם. (ועוד דיוק קטן ופחות חשוב שנתברר לי, דמה שכתבו לעיל שהקונטרס של הרב ללוש נכתב בהתיעצות צפופה עם הרב אברהם יוסף, הוא שלא בדקדוק, אלא אחר שכתב הרב ללוש את הקונטרס פנה לרב אברהם יוסף שיעבור על הדברים ויעיר או יתקן ואולי יתן מכתב ברכה, והרב אברהם יוסף קילס אותו על הקונטרס, והתנצל שמנוע מליתן מכתב, והוסיף לו רק כמה הבהרות באופן ההקפדה המחמירה שהם נוקטים במפעל, וביקש שיכתוב אחת הדוגמאות בקונטרס, והוא כתב.)

בשורות טובות
ובברכת פסח כשר ושמח
 

יהודי

משתמש ותיק
א. אני לא יודע אם מומחי הכשרות של בד"ץ ב"י הם באמת מומחים, ומבינים בכשרות, ואפשר לסמוך עליהם במשהו.
ב. 'רוב פוסקי ההלכה הספרדים' הוא דמגוגיה זולה, יען אין כאן הבדל בין ספרדים לאשכנזים בזה.
ג. יש הרבה ת"ח ספרדים שנקטו שהוא חמץ גמור כך שג' ת"ח מופלגים ככל שיהיו אינם רוב מנין. למרות שכנראה להבנת הכותב מי שלא שייך לשס כנראה אינו ת"ח מספיק בענין.
ד. עצם הגישה שאחר שנפטר וכו' וכו' אינה עניינית וכמובן.
ה. לזכרוני רוב הפוסקים פסקו כהבית מאיר שהועתק בביאור הלכה לדינא.

אבל לענ"ד עיקר הנקודה שכל הנידון בזה הוא האם יש ענין להכשיר דברים מפוקפקים ומאה ואחד טעמים או להזהר מכל נדנוד חמץ כמו שנהגו אבותינו מכל העדות אלפי שנים.

פסח כשר באמת ושמח
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
יהודי אמר:
אני לא יודע אם מומחי הכשרות של בד"ץ ב"י הם באמת מומחים, ומבינים בכשרות, ואפשר לסמוך עליהם במשהו.
אותי לימדו שמה שלא יודעים לא אומרים.
יהודי אמר:
'רוב פוסקי ההלכה הספרדים' הוא דמגוגיה זולה, יען אין כאן הבדל בין ספרדים לאשכנזים בזה.
לא ידוע לי שהפוסקים האשכנזים נתייחסו לזה כל כך כיון שבין כה וכה מצה עשירה נוהגים לאסור, ואם כן נתייחסו, כנראה לא נודעו לכותב (כמו שאני לא נתוודעתי אליהם) ולכן נסתייג.
יהודי אמר:
יש הרבה ת"ח ספרדים שנקטו שהוא חמץ גמור
דמגוגיה, תביא אותם לפנינו ונדון.
יהודי אמר:
עצם הגישה שאחר שנפטר וכו' וכו' אינה עניינית וכמובן.
הכוונה שלא יכלו לומר לו העניין, וזה רק לימוד זכות שאמר מי שראה את המפעל ולא הבין איך אמר הג"ר יעקב מה שאמר.
יהודי אמר:
לזכרוני רוב הפוסקים פסקו כהבית מאיר שהועתק בביאור הלכה לדינא.
א. מדברי הרה"כ הנ"ל נראה שברור לו להיפך, ואתה אומר שלא, שוב, דמגוגיה...
ב. גם אם אמת דבריך, לא ברור בכלל שגם המשנ"ב יאסור את זה.
יהודי אמר:
אבל לענ"ד עיקר הנקודה שכל הנידון בזה הוא האם יש ענין להכשיר דברים מפוקפקים ומאה ואחד טעמים או להזהר מכל נדנוד חמץ כמו שנהגו אבותינו מכל העדות אלפי שנים.
זה ההבדל בין האשכנזים לספרדים, הספרדים יודעים לרדת עד סוף עומק ההלכה ולא פוחדים להכריע אפי' להיתר של כריתויות כמו שמצינו גם בהל' נדה וכדו', ואילו האשכנזים מסירים ידם ונשארים פעמים רבות ב'צ"ע' ומחמירים, וכבר נתבאר בחיד"א (כמדומני) הטעם לחילוק זה שאלו מגבורות ואלו מחסדים וכו'.
 

יהודי

משתמש ותיק
לגבי מומחי הכשרות כתבתי מידיעה, רק לא רציתי להיות בוטה מדי. כל מבין משהו בכשרות יודע בדיוק במה מדובר.
לגבי שאר הדברים אין לי ענין לענות ולהתעמת, יען לא מאמין שמישהו יזוז משהו כמלא נימה בעיקר שאצל הקול יוסף המטרה מסומנת מראש.
 

ובמשה עבדו

משתמש רגיל
יהודי אמר:
לגבי מומחי הכשרות כתבתי מידיעה, רק לא רציתי להיות בוטה מדי. כל מבין משהו בכשרות יודע בדיוק במה מדובר.
במחילה מכבודו, אבל כבודו בעצמו "מבין" בכשרות? וכמו כן כבודו "ראה בעצמו" דברים?
למה אני שואל? מפני שבעצמי שמעתי עדות של שלושה חכמים יראים ושלימים, שמתוכם שניים מחכמי הדור יראים ושלימים, ושניים שמבינים גדולים במיוחד בתחום הכשרות והשחיטה, ואלו הם:
א. הגאון רבי שלמה משה עמאר הראש"ל לשעבר ורבה של ירושלים בהווה, שלצד גדלותו התורנית (הנראית בספרי השו"ת שלו לכל מבין), עיקר עיסוקו קודם הרבנות הראשית היה בתחום הכשרות, ובתוך השטח ממש.
ולפני כשמונה שנים סיפר לי הרב מרדכי מלכה רב העיר אלעד, שבאותה שנה כאשר בא הרב עמאר ליתן שיעור בעיר, ואח"כ התארח בביתו לארוחת צהריים, שאל מה הכשר הבשר, וכשהשיב לו הרב מלכה שזה שחיטה אישית של חבורה שהוא עצמו שוחט ולא סומך על אף אחד כבר שלושים שנה עוד ממקום גידולו שלמד שחיטה בב"ב אצל הגר"נ קרליץ, ענה לו הרב עמאר שימחל לו כי אחר שהוא מבין מאוד מה זה כשרות ואחר שראה את ההתנהלות והמציאות בכשרות בית יוסף, הוא קיבל עליו לאכול רק בית יוסף.

ב. הגאון מוהרא"ש, הרב שלמה אליעזר שיק זיע"א, רבה של יבניאל, וכפי שאביא להלן בהודעה הבאה את הדברים במקוריותם (ואני זוכר אותם בשעתו ממש כשהתפרסמו, אלא שכעת מצאתי זאת באחד המאגרים כפי שאביא להלן).

ג. הגאון רבי מרדכי מלכה רב העיר אלעד, שלצד הנהגתו המחמירה בתחומים רבים, ע"פ מה שינק בב"ב מקום גידולו אצל הגר"נ קרליץ, הוא עצמו שלושים שנה שוחט בפועל בעצמו בשחיטת חבורה מפני שראה מה הולך ולא סמך על שום שחיטה כמו על מה שעושה בעצמו.
ובשנת תשע"ו בדרשת שבת הגדול סיפר במפתיע קבל עם ובהתלהבות יתירה, שאחר שהוצרך לאיזה סיבה לערוך ביקור במשחטת בית יוסף, הופתע ונדהם מהמראות הנוראות שראה שם בדקדוקים מפעימים כל עין רואה וכל מבין בתחום, והוסיף שכ"כ התרשם מרמת ההידור והמומחיות וההתנהלות וכו', עד שברור לו שגם אם היה רוצה לא היה יכול להגיע לרמת הידור שכזה ע"י עצמו, ולו רק מהבחינה הטכנית של המכשור והכלים והנגישות וכו', ואמר שלכן קיבל עליו מאז שאינו אוכל יותר אפילו משחיטת עצמו מה שכ"כ נזהר שלושים שנה, אלא אוכל מאז רק הכשר בית יוסף.
 

ובמשה עבדו

משתמש רגיל
...המשך אות ב (עדות מוהרא"ש מיבניאל זיע"א)

מתוך הקישור: כתבה_ביקור_במשחטת_עטרה/www.breslevcity.co.il שנמצא בחיפוש לנושא זה:

ביום ראשון לסדר אמור, י"א אייר ה'תש"ע, 25/04/10 למניינם, נסע כ"ק מוהרא"ש שליט"א בלוויית רבני הקהילה לביקור מיוחד במינו במשחטת עטרה – בית יוסף.

הרקע לביקור: מפעלי הבשר של ההכשר שהיה נהוג עד עכשיו בקהילתנו לא הצליחו לספק לקהילתנו בת שלוש מאות המשפחות, (כן ירבו), את הכמות המספקת של הבשר, ובפרט בחגים ובימים טובים וכו' לא עמדו ביכולת לספק את הכמות. מסיבה זו החליט כ"ק מוהרא"ש שליט"א לצאת בעצמו ולבדוק ולבחון מקרוב כשרות מהודרת נוספת עבור קהילתנו הקדושה. לאחר שהתקבלו כמה המלצות על כשרות 'עטרה בית-יוסף' שבנשיאות מרן הגר"ע יוסף שליט"א ומונהגת ביד רמה בראשות בנו הרה"ג ר' משה יוסף שליט"א, החליט כ"ק מוהרא"ש שליט"א לנסוע למקום ולבצע בעצמו את הבדיקה הקפדנית עבור אנשי-שלומנו חסידי ברסלב מיבנאל ומכל ארץ ישראל. אל הנסיעה הצטרפו גאב"ד יבנאל הרה"ג ר' משה יעקב קורץ שליט"א, מנכ"ל משרד הקהילה ר' אברהם עמר נ"י, והמשב"ק הר"ר אברהם משה ברדוגו נ"י.

עם הגיעו של מוהרא"ש שליט"א למקום, כבר המתינו בחוץ צוות הרבנים והשוחטים ובראשם הרה"ג ר' משה יוסף שליט"א, אשר קיבלו את כ"ק מוהרא"ש שליט"א בשמחה עצומה, ובכבוד גדול.

לאחר קבלת הפנים הלבבית, נכנס כ"ק מוהרא"ש שליט"א אל תוככי המשחטה והמפעל על מנת לחזות מקרוב במו עיניו בכל תהליך השחיטה. כ"ק מוהרא"ש שליט"א ביקש להדגיש לאחראים במפעל שברצונו לראות את כל תהליך השחיטה, מרגע הגעת הלולים ופריקתם במשחטה ועד לרגע האריזה באריזות ובארגזים.


וכך החלה המשלחת ובראשה כ"ק מוהרא"ש שליט"א בהתרשמות ובבדיקה מדוקדקת של כשרות המפעל.
בתחילה בדק כ"ק מוהרא"ש שליט"א את כשרות סכיני השחיטה יחד עם גאב"ד יבנאל הגרמ"י קורץ שליט"א. במהלך הבדיקה הזכיר את מאמר רבינו ז"ל, שאמר (ליקוטי מוהר"ן רע"ח) "שעל חלף כשר אפשר לראות את כלי המקדש..."

לאחר מכן נכנס כ"ק מוהרא"ש שליט"א אל האזור בו מתבצעת השחיטה בפועל, יחד עם הגר"א יפת שליט"א – המפקח הכללי, ובדק כל פרט ופרט בהקפדה גדולה מאוד ובעיון רב, החל מרגע קבלת העופות החיים ופריקתם מהמשאיות, דרך תפקוד השוחטים בעת שחיטתם, וכלה בכל שלבי הבדיקה והניקוי וכו' מהירות השחיטה וכו' עד האריזה ממש.

מעניין לציין, שתוך כדי כך נוצרו גם כמה דיונים הלכתיים ושאלות הנוגעות להלכה שעלו על הפרק, ונתלבנו והובררו ע"י רבני המשחטה. במשך כל הסיור בחן גאב"ד יבנאל הגאון רבי משה יעקב קורץ שליט"א כל פרט ועניין בדקדוק רב כשהוא מנסה להערים קשיים ושאלות רבות על צוות השוחטים והמשגיחים, כאשר הם עומדים בבחינות בהצלחה מרובה...

יש לציין שכמה פעמים במהלך הסיור, לחש כ"ק מוהרא"ש שליט"א על אוזנו של המשב"ק את התפעלותו והתרשמותו הרבה מההידורים הרבים המבוצעים במהלך השחיטה ובכל שלבי ההכנה, וכן אמר שרואה שכנראה העניין שחלק מאחינו בני ישראל לא קונים את הבשר 'בית יוסף' נובע אולי מגזענות... כי הרי הנה הוא פה ורואה את כל ההידורים הנהוגים...
‎‎
לסיום, הביע כ"ק מוהרא"ש שליט"א באוזני רבני המשחטה והצוות את התפעלותו והתרשמותו מרמת הכשרות וההשגחה המהודרת.


לאחר סיומו של הביקור המוצלח, כתב כ"ק מוהרא"ש שליט"א מכתב לכל אנשי שלומנו ביבנאל עיר ברסלב ובכל ערי ארץ ישראל, בו תיאר את ביקורו במשחטה ואת התרשמותו, ונתן הסכמה לאכול בשר משחיטה זו וקבע שכשרות זו הינה "למהדרין מן המהדרין, ואני לוקח את האחריות עלי... יאכלו ענווים וישבעו". מכתב זה התקבל בהפתעה והינו חידוש גדול מכיוון שכ"ק מוהרא"ש שליט"א ידוע בהקפדתו הרבה על כל עניין הכשרות, ובפרט על ענייני שחיטה.

כמובן, שאנשי שלומנו חסידי ברסלב הביעו קורת רוח רבה מפסיקה זו, מהסיבה שכעת יוכלו להנות מזמינות מוצרי הבשר, וממחירם הסביר, אך עם כשרות מהודרת שאינה נופלת מכשרות הבדצי"ם המפורסמים.

עד כאן הכתבה.

ולהלן המכתב (בשעתו ראיתי את המכתב בכתי"ק ולצידו את המודפס, אות באות):

image.png

וזאת הכתבה שהיתה בזמנו ביום ליום:

image.png
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
ובמשה עבדו אמר:
יהודי אמר:
לגבי מומחי הכשרות כתבתי מידיעה, רק לא רציתי להיות בוטה מדי. כל מבין משהו בכשרות יודע בדיוק במה מדובר.
במחילה מכבודו, אבל כבודו בעצמו "מבין" בכשרות? וכמו כן כבודו "ראה בעצמו" דברים?
למה אני שואל? מפני שבעצמי שמעתי עדות של שלושה חכמים יראים ושלימים, שמתוכם שניים מחכמי הדור יראים ושלימים, ושניים שמבינים גדולים במיוחד בתחום הכשרות והשחיטה, ואלו הם:
א. הגאון רבי שלמה משה עמאר הראש"ל לשעבר ורבה של ירושלים בהווה, שלצד גדלותו התורנית (הנראית בספרי השו"ת שלו לכל מבין), עיקר עיסוקו קודם הרבנות הראשית היה בתחום הכשרות, ובתוך השטח ממש.
ולפני כשמונה שנים סיפר לי הרב מרדכי מלכה רב העיר אלעד, שבאותה שנה כאשר בא הרב עמאר ליתן שיעור בעיר, ואח"כ התארח בביתו לארוחת צהריים, שאל מה הכשר הבשר, וכשהשיב לו הרב מלכה שזה שחיטה אישית של חבורה שהוא עצמו שוחט ולא סומך על אף אחד כבר שלושים שנה עוד ממקום גידולו שלמד שחיטה בב"ב אצל הגר"נ קרליץ, ענה לו הרב עמאר שימחל לו כי אחר שהוא מבין מאוד מה זה כשרות ואחר שראה את ההתנהלות והמציאות בכשרות בית יוסף, הוא קיבל עליו לאכול רק בית יוסף.

ב. הגאון מוהרא"ש, הרב שלמה אליעזר שיק זיע"א, רבה של יבניאל, וכפי שאביא להלן בהודעה הבאה את הדברים במקוריותם (ואני זוכר אותם בשעתו ממש כשהתפרסמו, אלא שכעת מצאתי זאת באחד המאגרים כפי שאביא להלן).

ג. הגאון רבי מרדכי מלכה רב העיר אלעד, שלצד הנהגתו המחמירה בתחומים רבים, ע"פ מה שינק בב"ב מקום גידולו אצל הגר"נ קרליץ, הוא עצמו שלושים שנה שוחט בפועל בעצמו בשחיטת חבורה מפני שראה מה הולך ולא סמך על שום שחיטה כמו על מה שעושה בעצמו.
ובשנת תשע"ו בדרשת שבת הגדול סיפר במפתיע קבל עם ובהתלהבות יתירה, שאחר שהוצרך לאיזה סיבה לערוך ביקור במשחטת בית יוסף, הופתע ונדהם מהמראות הנוראות שראה שם בדקדוקים מפעימים כל עין רואה וכל מבין בתחום, והוסיף שכ"כ התרשם מרמת ההידור והמומחיות וההתנהלות וכו', עד שברור לו שגם אם היה רוצה לא היה יכול להגיע לרמת הידור שכזה ע"י עצמו, ולו רק מהבחינה הטכנית של המכשור והכלים והנגישות וכו', ואמר שלכן קיבל עליו מאז שאינו אוכל יותר אפילו משחיטת עצמו מה שכ"כ נזהר שלושים שנה, אלא אוכל מאז רק הכשר בית יוסף.

אין כדאי להאריך בדברים, ובסמכותם של האישים המוזכרים, מאחר שהכל מתפרש כענינים פוליטיים. אבל בקצרה, מי שמכיר את הנושא ואין לו נגיעות קדומות להצדיק או להפליל את ההכשר מחמת נימוקים שונים, מגיע למסקנה הברורה, שאין למדקדק במעשיו לאכול מהכשר זה. וכתבתי הדברים בלשון עדינה.
ושוב, כשעוסקים בשאלה זו, יש להישמר מאוד שלא לערב נימוקים צדדיים [מעבר לשאלה על צורת ההתנהלות של הכשרות]
 

יהודי

משתמש ותיק
הלוואי שמש"כ המשה הנ"ל היה נכון באחוז אחד (אינני רוצה לכתוב שמות של יהודים יראים שהיו שם ונשלחו משם יען מחמת דבקותם בכשרות עלו מחירי המוצרים וכו'), ורק עצוב שלאחר שהיה בכוחם להגדיל את תחומי הכשרות המהודרת לא עשו כן אלא הרחיבו את הרבנות לחותמת נוספת ותו לא מידי, ולצערי אני רואה אברכים תמימים צדיקים שאוכלים מ'הכשר' זה ואח"כ מתפלאים מדוע אינם רואים ברכה בלימודם.
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
בינתיים כל ת"ח שהיה במפעלים שבהשגחת הבד"ץ ב"י (הן של העופות והן של 'פפושדו') יצא בהתפעלות מההשגחה הקפדנית, זה ששמעתם איזה סיפור על איזה מסעדה וכדו' זה לא אומר שכל המערך בעייתי, א. רק אדם שבקי ביו"ד ובפרקטיקת הכשרות יודע לומר מה נקרא בעיה ומה לא. ב. גם בהכשרים הכי טובים יש תקלות עם משגיחים שלא בדיוק יראי שמים והתקבלו ע"פ שיקול דעת מוטעה, ואם מדברים על שמועות, אני בעצמי ראיתי את העירנות של משגיח מסויים בהכשר ב"י, חוץ מזה, המערכת לא יודעת לבד כשיש בעיה, צריך לדווח לה, ואנשים מספרים שהם דיווחו על משגיחים שלא היו כ"כ מקפידים, והעניין טופל. אצל כל ההכשרים צריך לבדוק במסעדות ומקומות פתוחים מי המשגיח מה שיחו ומה שיגו, כי אצל כולם יש תקלות.
חזקו ואמצו.
 

יהודי

משתמש ותיק
אני לא מתבסס על סיפורים פה ושם אלא על דברים חמורים שבחמורים, לא מכיר אנשים בעלי דעה עצמאית (שאינם מחוייבים למפלגה מחמת מישרה וכדו') המבינים בכשרות שאמרו מילה טובה על הכשר זה. אני כן מכיר אנשים כנ"ל שאמרו דברים חמורים ביותר על הכשר זה.
וצריך לדעת שפרט לכך, הכשר שרוב הצורכים אותו הם מסורתיים וכמה חרדים תמימים הנופלים ברשת זו, אינו נתון לביקורות ריאליות, ואותם חרדים מסכנים הנכשלים מחמתו אינם צורכים אותו מחמת שביררו וכדומה אלא מחמת שהם שייכים לאותה מפלגה, ומה יעשה הכשר לא מבוקר ולא יחטא.
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
הרי כבר הביא כאן 'ובמשה עבדו' רב שאינו מזוהה עם הפוליטיקה וזה לא מדבר אליכם, כי לא משנה מי אני אביא, כל רב שהולך אחרי מרן הגר"ע זיע"א הוא נהיה פוליטי, אין לי מניות שם ואין לי שום אינטרס שתאכלו או שלא תאכלו. אז היה שלום.
 

יהודי

משתמש ותיק
אתה צריך להבין, אני הייתי מאוד שמח אם הייתם צודקים, אבל מה לעשות שהנתונים מהשטח מדאיגים מאוד.
ואגב, מהכרותי עם הרבה מחסידי הגרע"י זצ"ל, היראים מתוכם לא נוגעים בהכשר זה.
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
אני מהיכרותי איתך יודע שכל מה שקשור איך שהוא למרן זצ"ל ישר צווח אתה כי כרוכיא בטענות ומענות, אין זה סוד, אז לומר שהיית שמח אם היינו צודקים, אני לא יודע איך המקלדת הסכימה לך שתכתוב את זה... חבל, במקומות אחרים אני דווקא מאוד אוהב לראות מה שאתה כותב, אבל בנושאים האלה מישהו הכניס לך שטויות לראש.
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
אתה לא מחדש כלום, הדברים שאתה אומר נאמרו מתי שמרן זצ"ל עורר עניינים בעייתיים בכשרויות האשכנזיות ואז התחילו לצאת בחזרה גם על ההכשר שלו, הוא זה שפתח את ההכשר, נקודה.
חג שמח, חבל על זמני היקר, אפשר לדבר כך עד הבוקר ולא יצא מזה שום דבר, כל טוב.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
מכון קול יוסף אמר:
הוא זה שפתח את ההכשר, נקודה.

מבלי להכנס לדיון המוזר
כתבת טענה מגוחכת זה אולי סיבה מה לבחור בבחירות אבל לא מה לאכול
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
שמעתי מרב ספרדי במבשרת שמבין בכשרות
שלא התלהב מההכשר
למשל הפריע לו שבדץ נתנו הכשר לכל הדוריטוס חוץ מלאחד מסויים
ומי כן הסכים לתת לאותו מלוח חמוץ מתוק חריף מעושן מקסיקני או סוג אחר
בד"ץ ב"י
 

יהודי

משתמש ותיק
זאת חלק מהבעיה, קחו את אוסם למשל, הכל בד"ץ העד"ח פרט לכמה מוצרים בכשרות חוג. וכהנה רבות.
הייתי הבוקר בסופר ונזדעזעתי לראות שכל המוצרים שהיו בעבר בכשרות רבנות לפסח (בורקס מלוואח ושאר מרעין בישין) היום הפכו כולם לבית יוסף, ד' ירחם.
(צריך להיות פתי כדי להאמין שאלפי מוצרים לפסח עברו ביקורת מדוקדקת של רכיב רכיב.)

בעיקר הענין ודאי שכל איש נורמטיבי ישמח שמערכות הכשרות כולן יהיו מהודרות ללא קולות משונות עבור בצע כסף.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
יהודי אמר:
הכל בד"ץ העד"ח פרט לכמה מוצרים בכשרות חוג.

זה קצת מאוחר אבל למה באמת חוג כ"כ נפוץ בפסח
כי זה לא מהודר או סיבה אחרת

בבקשה ממידע מבוסס
 

ובמשה עבדו

משתמש רגיל
יהודי אמר:
זאת חלק מהבעיה, קחו את אוסם למשל, הכל בד"ץ העד"ח פרט לכמה מוצרים בכשרות חוג. וכהנה רבות.
הייתי הבוקר בסופר ונזדעזעתי לראות שכל המוצרים שהיו בעבר בכשרות רבנות לפסח (בורקס מלוואח ושאר מרעין בישין) היום הפכו כולם לבית יוסף, ד' ירחם.
(צריך להיות פתי כדי להאמין שאלפי מוצרים לפסח עברו ביקורת מדוקדקת של רכיב רכיב.)

בעיקר הענין ודאי שכל איש נורמטיבי ישמח שמערכות הכשרות כולן יהיו מהודרות ללא קולות משונות עבור בצע כסף.

מחילה רבה, אולי מבלי משים אבל אתה מכשיל את כל הקוראים דבריך בהוצאת שם רע או אפילו לשיטתך בלשון הרע גמור!!!
כי אתה מביא כאן "רק" "השערות" ו"שמועות" בינתיים, טענה אחת בדבריך לא ראיתי "עובדתית", כגון שהבאת מישהו בשמו המלא, שהלך שם וראיה בעיה ספציפית שהזכרת אותה בפירוט, ובירר עם מערכת הכשרות באופן המסודר והמקובל, וקיבל אכזבה מתגובתם. (גם אם שמעת על כאלו, אבל לא הבאת אותם, וכן הבאת דברים שאסור לנו שלקרא מפני שאין בהם שום תועלת, רק זריית אבק על המציאות, לערפל אותה יותר ממה שהיתה, לעומת העדויות המבוררות ומפורשות הניתנות גם לבירור באופן חי ומלא).
ו"רק" זה נקרא טענה עובדתית שהם אכן חלילה מזלזלים.
כי זולת זה, יתכן שמה שנראה לך או למבק'ר אחר כבעיה, לפי האמת בראיית כל התמונה הרחבית אינה בעיה כלל, ואדרבא יש שם עירנות מוחלטת.
ומה שאתה משער שבגלל שלא היה עדה החרדית לכמה מוצרים וכעת יש להם בית יוסף, שזהו בשביל "בצע כסף" חלילה, זו הוש"ר גמורה, האם ביררת מדוע?!
ובזה אני הקטן יכול להוסיף לך, שכשרות זו הוקמה מעיקרה בהפצרתו ועידודו ותמיכתו של מרן רבנו עובדיה יוסף זיע"א, על מנת להביא מחד את כל ההידורים האפשריים, ומאידך שיהיה אפשר כמה שיותר לזכות את ישראל שיהיו להם מוצרים כשרים למהדרין, ולא יצטרכו לרעות בשדות זרים ובמקורות כלכלה מפוקפקים. וזאת שמו להם למטרה קדושה בעיניהם, ולכן יש דברים שאחרים לא יכשירו מחמת כמה עקרונות לא מהותיים בהלכה, ובינתיים הציבור אוכל מחמת כן בלי הכשר מהודר, ומי יודע כמה הפסד נגרם בזה, ולכן הם מרימים את הכפפה ושמים בצד כל מיני עקרונות שאינם מהותיים מצד עצם הכשרות, רק מסיבות צדדיות לחלוטין, ומאפשרים לחברות להכליל יותר ויותר מוצרים בכלל המוצרים המהודרים, כי בפועל אפשר לומר שכמעט הכל אפשרי.
כמו למשל בורקסים וכדומה, או מוצרים שיש בהם קטניות, אם מצד המרכיבים הכל כשר למהדרין (לאוכלי קטניות, שזה לא "קולא" בהלכה למי ש"קצת" מבין בהלכה, רק מנהג מסיבה חיצונית שהיתה שייכת בזמנם ובמקומם בחו"ל, שכיום אין בזה כל חשש חמץ לכל הדעות והפוסקים, ואכ"מ), וכל העיקרון הוא מצד הניראות והאידישקאייט, א"כ כיון שאין כאן שום פסול בעצם הידור הכשרות, הם יוותרו על העיקרון הצדדי הזה למען ההמון הכללי שכן אוכלים כאלו מוצרים אפילו בהכשרים פחותים ובקולות יתירות, ומזכים אותם שיאכלו אותם מוצרים אבל בהידור רב של עצם כשרות המוצרים. משא"כ גופי כשרות אחרים. ודון מינה לעוד דוגמאות, ותן לחכם ויחכם עוד.

ומי שאומר שצריך להיות פתי וכו' כדבריך, מוכיח בעליל שאינו מבין "כלום" מה הפירוש "גוף מערכתי נרחב של כשרות", ואינו יודע כלום בנגישות המצויה בדורנו בכל מכל כל.
רק לסבר את האוזן, אחד ממשתתפי השיעורים שהייתי פעם מוסר, הוא חסיד, וכבר שלושים שנה בתחום השחיטה של העופות בעיקר, וגם אביו וכל משפחתו שוחטים ותיקים משכבר השנים. ואמר לי באחד השיעורים שפעם אמר לו אביו, שהעוף בכשרות הכי מהודרת של לפני שלושים שנה, אינו משתווה ולא יכול להגיע לרמת הכשרות כיום של עוף רבנות (אני והוא לא אוכלים רבנות כמובן), ובעיקר בגלל הנגישות, הכלים, המכשור, סוגי המתכות של הסכינים, כלי העמדת הסכינים, משטחי העבודה הנוחים והקלים לביצע, ועוד כהנה וכהנה. וגם בזה תן לחכם ויחכם עוד.

ולמעשה מאותם שהזכרתי לעיל, ניכר שאתה לא מכיר כלל.
כי הרב מלכה רב העיר אלעד כולו טענות על עשרות נושאים הלכתיים ועובדתיים בכל הסובב התורני, הן בענייני סת"ם, והן בענייני טהרה, והן עד אותה שנה בענייני כשרות, שהיה מדבר שאי אפשר לסמוך וכו' ושהוא מדבר מהשטח כי שלושים שנה בתחום וכו', (ולכן בזמנו אמר שאינו מבין כלל את הרב עמאר במה שאמר לו בביקורו הנ"ל.) אבל הגיע השעה שהיה צריך לבקר שם ביקור אמיתי כפי שבאמת אפשר לעמוד על הבירור, ואו אז נוכח לאמת והפך דעתו (רק בזה) מן הקצה אל הקצה.
וכן מוהרא"ש מיבניאל, לא ידעתי איזה נגיעות וכו' שייך בזה, והניחא אם היו שואלים אותו אם לסמוך והיה מורה שאפשר לסמוך כי הוא ביקר שם, ניחא. אבל הוא יצא מגדרו וכתב מכתב חריג במיוחד בכל גישתו, וכתב שהוא לוקח את האחריות עליו של כל מי שאוכל מזה, אז מה יש עוד לכתוב כמו שכתבת. נראה שכבודו צריך לצאת מהמטרה המסומנת או המקובעת שלו כדי לעמוד על בירור הענין כדבעי, ועכ"פ אסור לו להעביר הגיגיו שהם איסורי דאורייתא כנגד גוף שלם, וחמור כשלוש עברות החמורות, וגם גובל הרבה בחילול ה'.
אז אני שוב מבקש ממך, לטובתך ולטובת כלל הקוראים כאן, אל תוסף דבר עוד בדברים שאינם עובדתיים נקודתיים וספציפיים, שיכולים באמת להביא אל ה"בירור" וה"נרצה", ולא סתם להמשיך לזרוע ולנטוע עוד ועוד ערפל מחלוקת וחילול ה'.

ואתה דע לך...
 

בן של רב

משתמש ותיק
מאוד מענין שאין לאנשים שום פחד לתת בבטחון כזה מרשים - הגנה וגיבוי להכשר שהם לא באמת יכולים להישבע על כשרותו כי הרי הם לא המשגיחים...

אולי הם לא מאמינים בשכר ועונש?

אולי כבוד המפלגה דוחה כבוד שמים?

או אולי הם סבורים שאחריות וחיוב ערבות - זה רק על מה שאני עצמי אוכל ולא על אחרים שיכשלו ויאכלו בגללי.

על סברא כגון דא אומרים אצל הצ'אלמרס: שטותים מיט לאקשן...
 

יהודי

משתמש ותיק
אני לא כתבתי דבר מהשערות אלא מדברים שידועים לי, וגם אם הוא ספק יש מצוה להפריש התמימים מספק איסור.
מה שיצא לי מהאשכול הזה שיש קצת חרדים האוכלים הכשר זה, וישנם שנים שאף מאמינים בו.
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
אולי תפסיקו בבקשה לגבב מילים ותתחילו לענות באמת על מה שאומרים לכם? אני במקומם אם היו לי סיפורים מאומתים על מה שקורה הייתי כותב הכל ונותן לו להתמודד עם 'האמת', אבל כנראה שאין לכם סיפורים כאלה ולכן אתם פוטרים את כל מה שטרח להגיב פה ב'שטותים מיט לאקשן'.
 

יצחק בל

משתמש רגיל
א. הר יצחק לוי בעצם אומר את דעתו של הרב יצחק יוסף ללוש ג"כ וכל מי שהבאתם שמתיר בשמו של הרב יצחק הם.
וזה שהרב מזוז והרב יעקב יוסף והרב בן ציון אבא שאול והרב רצאבי חולקים כמעט בכל דבר על מרן מלכא רבנו עובדיה יוסף זיע"א, ומהם אין להביא הוכחה
ב. הרב בקשי דורון והרב מחפוד שחולקים הם מהטעם האמיתי של בד"צ בית יוסף בראשות בנו וממשיך דרכו של מרן בכשרות הרב משה יוסף הסירו את הכשרות שכל ההיתר של מרן זה לא לנו הבני תורה וכך אמר לי הרב עובדיה יוסף טולידאנו נכדו של מרן וכך הוא עצמו נוהג.
 

יצחק בל

משתמש רגיל
מבין ענין אמר:
מה יש לדעת לטפל בזה? הרב יעקב יוסף זצ"ל ביקר שם במפעל בעצמו, ואמר שבמשך שנים הטעו את אבא.
אדון שחושב עצמו מבין עניין ובאמת אינו מבין עניין.
האינך יודע שבין  מרן מלכא הרב עובדיה לבנו הגאון רבי יעקב יוסף היה מחלוקות בהרבה דברי תורה שהפוליטקאים לקחו אותם אח"כ גם למריבה אישית?
בזמנו שהרב יעקב יוסף אמר את זה לא היה לו שום קשר למרן ואיך ידע שהטעו אותו?
 
 
חלק עליון תַחתִית