נגיעה ביד במאכל חם

בן אהרון

משתמש ותיק
לדברי האוסרים אכילת בשר אדם ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
 

בר בי רב

משתמש ותיק
כל דבר חי אינו בולע.
והנידון בפוסקים כבר קיים גם מבע"ח כגון חתולה חיה שנפלה לטשולנט שמעיקר הדין הוא מותר כל זמן שהחתולה חיה.
אין היתר לאכול בשר אדם, רק מחלוקת בין הרמב"ם להרמב"ן אם הוא איסור תורה או מדרבנן.
 

בן אהרון

משתמש ותיק
פותח הנושא
בר בי רב אמר:
כל דבר חי אינו בולע.
והנידון בפוסקים כבר קיים גם מבע"ח כגון חתולה חיה שנפלה לטשולנט שמעיקר הדין הוא מותר כל זמן שהחתולה חיה.
אין היתר לאכול בשר אדם, רק מחלוקת בין הרמב"ם להרמב"ן אם הוא איסור תורה או מדרבנן.
תוכל לשלוח מקור בבקשה
 

בר בי רב

משתמש ותיק
עי' דרשות מהר"ח או"ז סי' כ"א ד"ה ושרץ חי.
ומאידך עי' חת"ס ע"ז ס"ח ע"ב ד"ה האי עכברא.
ויש מעשה ידוע מהרב מפוניבז' על זה.
 
A

Anonymous

Guest
בן אהרון אמר:
לדברי האוסרים אכילת בשר אדם ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
חס ושלום, ישתקע הדבר ולא יאמר, אין מקום להחמיר בדברים שלא שערום אבותינו,
לכל היותר אפשר לשאול בתורת שאלה, אבל מקום לאסור אין. אנחנו לא חכמים יותר מכל הדורות, ולא גרים,
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
בן אהרון אמר:
לדברי האוסרים אכילת בשר אדם ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?

יש על זה אריכות ידועה בקהלות יעקב חולין סי' ה

וכך היא הצעה של שאלה, כמו ששאלת, ואל תחוש לדברי מהבילים
 
בן אהרון אמר:
לדברי האוסרים אכילת בשר אדם ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?

בחתם סופר יורה דעה סימן צ"ד מבואר שגם חי מפליט לגבי תרנגול שנפל לסיר חם.
ועיין עוד בשו"ת לבושי מרדכי יורה דעה מהדורה תניינא סימן לג, וזה תחילת דבריו:
בעובדא שתחב אדם אצבעו לתוך תבשיל רותח. והשתא לדעת הרמב"ם פ"ב מהל' מאכלות אסורות [ה"ג] דבשר אדם אסור מן התורה, אם אוסר תערובותו, והאריך והעמיק להוכיח בראיות עצומות להקל באיסור עשה. והביא ג"כ דברי הש"ך [יו"ד סי' ע"ט סק"ד] דהיוצא מאיסור עשה אין המשקין כיוצא בהן, והם הם דברי הרב המגיד בהל' מאכלות אסורות [שם]. וכת"ה דן מזה, דהוא הדין לענין טעם כעיקר. והנה בתוס' מס' פסחים פרק ב' [כ"ד ע"ב ד"ה אלא זיעה] לא משמע כן, דהקשה במה דאיתא שם דזיעה בעלמא היוצא מפירות של ערלה, דמ"מ לאסור על כל פנים משום טעם כעיקר. ובחוות דעת בהל' בשר בחלב [עי' סי' ק"ה ס"ק ב' וס"ק ט"ו] באמת מתרץ על דרך זו קושיא תוס' הנ"ל בסברא, דכל טעם כעיקר היינו על היוצא מאיסור בתערובת, אבל (היאך) [היכא] דהיוצא ממנו אפי' בעיניה מותר, לית ביה משום טעם כעיקר. ודברי הרשב"א בחידושיו [חולין צ"ח ע"ב ד"ה אמר רבא] בסוגיא דזרוע בשלה ידועים...
ועיין בשו"ת רב פעלים חלק ג - יורה דעה סימן ד.
 

פעלעד

משתמש ותיק
אם כבר שואלים כאלו שאלות, יש לי שאלה יותר קשה, בלי קשר אם בשר אדם מותר או אסור, מה קורה עם אדם נוגע בידו בחלב רותח... נעשה בליעה שח בשר בחלב?
 

יוספי

משתמש ותיק
עיקר ההיתר בזה וכמדומה שכן כתב הקה"י שבשר אדם הוי רק איסור עשה ובאיסור עשה איכא דעת הנודב"י שלא אמרינן בזה טעם כעיקר.
ובשר בחלב לא נכלל בזה כיון דאינו בשר בהמה ולא נכלל בגזירת חכמים של בשר עוף.
ועד שאתה שואל על היד תשאל על פה האדם אמאי אינו פולט כשאוכלים דבר חם.
 
יש לי עוד הרהורים בנושא, שהרי דם האדם מותר אפילו מדרבנן כל זמן שהוא בפה שלו, ומה שונה הפליטה שפולט כשנוגע בחם?
ועוד הרי רק העור פולט והעור כמדומה שאין לו טעם או שטעמו פגום.
ועוד שאם לא נוצרה כויה מוכח שלא היה פה יד סולדת כלל, או שהעור שלו קשה כל כך שלא נכווה ואם כן העור הזה הוי כאבן שאין לו טעם.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
בן אהרון אמר:
לדברי האוסרים אכילת בשר אדם ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
חס ושלום, ישתקע הדבר ולא יאמר, אין מקום להחמיר בדברים שלא שערום אבותינו,
לכל היותר אפשר לשאול בתורת שאלה, אבל מקום לאסור אין. אנחנו לא חכמים יותר מכל הדורות, ולא גרים,

לא למהר להכריע שלא להחמיר...
הרב שטיינמן כפי עדות בן ביתו היה מקפיד על זה מאד, ואם פעם נגעה הדייסה החמה בבשרו - לא היה אוכלה. וכששאלו מדוע, השיבו משום החשש הנ"ל.
 
A

Anonymous

Guest
מבין ענין אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
בן אהרון אמר:
לדברי האוסרים אכילת בשר אדם ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
חס ושלום, ישתקע הדבר ולא יאמר, אין מקום להחמיר בדברים שלא שערום אבותינו,
לכל היותר אפשר לשאול בתורת שאלה, אבל מקום לאסור אין. אנחנו לא חכמים יותר מכל הדורות, ולא גרים,

לא למהר להכריע שלא להחמיר...
הרב שטיינמן כפי עדות בן ביתו היה מקפיד על זה מאד, ואם פעם נגעה הדייסה החמה בבשרו - לא היה אוכלה. וכששאלו מדוע, השיבו משום החשש הנ"ל.
איפה העדות?
 

מבין ענין

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבין ענין אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
חס ושלום, ישתקע הדבר ולא יאמר, אין מקום להחמיר בדברים שלא שערום אבותינו,
לכל היותר אפשר לשאול בתורת שאלה, אבל מקום לאסור אין. אנחנו לא חכמים יותר מכל הדורות, ולא גרים,

לא למהר להכריע שלא להחמיר...
הרב שטיינמן כפי עדות בן ביתו היה מקפיד על זה מאד, ואם פעם נגעה הדייסה החמה בבשרו - לא היה אוכלה. וכששאלו מדוע, השיבו משום החשש הנ"ל.
איפה העדות?

בן ביתו העיד סיפר ביתד נאמן באחד המאמרים לדמותו של מרן. בטח יהיה כאן מי שיזכור מקורות.
 

סתם איש

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
אם כבר שואלים כאלו שאלות, יש לי שאלה יותר קשה, בלי קשר אם בשר אדם מותר או אסור, מה קורה עם אדם נוגע בידו בחלב רותח... נעשה בליעה שח בשר בחלב?
אין איסור בב"ח בבשר אדם שלא עדיף מבשר עוף וחיה [ולא מצינו שרבנן אסרו בזה כמו בעוף וחיה]
 

בן אהרון

משתמש ותיק
פותח הנושא
יוספי אמר:
ועד שאתה שואל על היד תשאל על פה האדם אמאי אינו פולט כשאוכלים דבר חם.
אין הכי נמי הקה''י מכליל את זה בשאלה (באופן שנכווה מחום כמו שכתבו)
 
A

Anonymous

Guest
מבין ענין אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבין ענין אמר:
לא למהר להכריע שלא להחמיר...
הרב שטיינמן כפי עדות בן ביתו היה מקפיד על זה מאד, ואם פעם נגעה הדייסה החמה בבשרו - לא היה אוכלה. וכששאלו מדוע, השיבו משום החשש הנ"ל.
איפה העדות?

בן ביתו העיד סיפר ביתד נאמן באחד המאמרים לדמותו של מרן. בטח יהיה כאן מי שיזכור מקורות.
מוזר מאוד.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבין ענין אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
איפה העדות?

בן ביתו העיד סיפר ביתד נאמן באחד המאמרים לדמותו של מרן. בטח יהיה כאן מי שיזכור מקורות.
מוזר מאוד.
אם יש למישהו את הספר כאיל תערוג שיבדוק אם זה כ׳ שם
 

מבין ענין

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבין ענין אמר:
בן ביתו העיד וסיפר ביתד נאמן באחד המאמרים לדמותו של מרן. בטח יהיה כאן מי שיזכור מקורות.
מוזר מאוד.
אם יש למישהו את הספר כאיל תערוג שיבדוק אם זה כ׳ שם

האמן לי שלא המצאתי את זה... בשבילי זו הייתה הפעם הראשונה בכלל ששמעתי נידון בנושא, והענין הפתיע אותי מאד...
[לא עצם הנידון באיסור אכילת בשר אדם שהשיטות והדעות היו ידועות לי, אלא בחשש של נתינת טעם בדייסא מבשר אדם].
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
מוזר מאוד.
אם יש למישהו את הספר כאיל תערוג שיבדוק אם זה כ׳ שם

האמן לי שלא המצאתי את זה... בשבילי זו הייתה הפעם הראשונה בכלל ששמעתי נידון בנושא, והענין הפתיע אותי מאד...
[לא עצם הנידון באיסור אכילת בשר אדם שהשיטות והדעות היו ידועות לי, אלא בחשש של נתינת טעם בדייסא מבשר אדם].
תנוח דעתך, לא התכונתי לערער על זה אלא לחזק דבריך מהמפקפקים
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
אם כבר שואלים כאלו שאלות, יש לי שאלה יותר קשה, בלי קשר אם בשר אדם מותר או אסור, מה קורה עם אדם נוגע בידו בחלב רותח... נעשה בליעה שח בשר בחלב?

אם כבר אז נשאל איך מותר לשתות חלב חם ולאכול מאכלי חלב חמים הלא נוגע בבשר הפה...
 

מבין ענין

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
פעלעד אמר:
אם כבר שואלים כאלו שאלות, יש לי שאלה יותר קשה, בלי קשר אם בשר אדם מותר או אסור, מה קורה עם אדם נוגע בידו בחלב רותח... נעשה בליעה שח בשר בחלב?

אם כבר אז נשאל איך מותר לשתות חלב חם ולאכול מאכלי חלב חמים הלא נוגע בבשר הפה...

אה"נ, יתכן שהמקפידים - יקפידו גם בזה.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
פעלעד אמר:
אם כבר שואלים כאלו שאלות, יש לי שאלה יותר קשה, בלי קשר אם בשר אדם מותר או אסור, מה קורה עם אדם נוגע בידו בחלב רותח... נעשה בליעה שח בשר בחלב?

אם כבר אז נשאל איך מותר לשתות חלב חם ולאכול מאכלי חלב חמים הלא נוגע בבשר הפה...

אה"נ, יתכן שהמקפידים - יקפידו גם בזה.

וא"כ כל אוכל חם לא יאכלו שבולע מבשר הפה
 

מבין ענין

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
מבין ענין אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
אם כבר אז נשאל איך מותר לשתות חלב חם ולאכול מאכלי חלב חמים הלא נוגע בבשר הפה...

אה"נ, יתכן שהמקפידים - יקפידו גם בזה.

וא"כ כל אוכל חם לא יאכלו שבולע מבשר הפה

רק אם היד סולדת בו, וזה לא מצוי שאוכלים, או שעכ"פ שייך להזהר בזה.
 
A

Anonymous

Guest
מבין ענין אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
פעלעד אמר:
אם כבר שואלים כאלו שאלות, יש לי שאלה יותר קשה, בלי קשר אם בשר אדם מותר או אסור, מה קורה עם אדם נוגע בידו בחלב רותח... נעשה בליעה שח בשר בחלב?

אם כבר אז נשאל איך מותר לשתות חלב חם ולאכול מאכלי חלב חמים הלא נוגע בבשר הפה...

אה"נ, יתכן שהמקפידים - יקפידו גם בזה.
מעולם לא שמענו מי שהקפיד בכגון דא.
 

יצחק

משתמש ותיק
בספר נוטריקון של הפמ"ג יש סיפור מרב אחד שהוא לא מזכיר את שמו שנפל עוף חי לתוך קדרה רותחת של חמאה והרב אסר למכור את החמאה לעכו"ם משום שבב"ח אסור בהנאה, ובאו ואמרו לרב שאין לאסור בהנאה משום בב"ח כי הרי בשר עוף בחלב מותר בהנאה והרב נאלץ לחזור בו מההוראה. אבל אח"כ דנו שאולי הרב כן צדק משום שבשעה שהעוף נפל לתוך הקדרה הוא היה חי ומפליט טעם של אבר מן החי ותלוי בשיטות אם חי מפליט ואם בהמה בחייה לאיברים עומדת והפמ"ג מפלפל בזה.
וידוע שהרב שטעה בזה הוא הגאון ההפלאה ביום הראשון כשהתמנה לרבנות של פרנקפורט
 

בן אהרון

משתמש ותיק
פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה אמר:
מבין ענין אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
אם כבר אז נשאל איך מותר לשתות חלב חם ולאכול מאכלי חלב חמים הלא נוגע בבשר הפה...

אה"נ, יתכן שהמקפידים - יקפידו גם בזה.
מעולם לא שמענו מי שהקפיד בכגון דא.
לכאו' יש להביא ראיה שמותר מגמ' גיטין מה,א גבי מעשה דבנתיה דרב נחמן שהיו בוחשות בקדירה בידיהן ורב עיליש חשב אותן לצדיקות שאין האור שולט בהן, ולכאו' לא סבר שהתבשיל נאסר משום בשר אדם כי א''כ אינן צדיקות כי אוכלות תבשיל עם בליעת בשר אדם. (אמת דבסוף התברר שהיו עושות את זה בכשפים מ''מ לפי ה''א דרב עיליש יש להוכיח)
 

יצחק

משתמש ותיק
בן אהרון אמר:
[highlight=yellow]לדברי האוסרים אכילת בשר אדם[/highlight] ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
הערה על הניסוח, בשר אדם אסור לכו"ע המחלוקת היא אם הוא אסור מדרבנן או מהתורה
 

בן אהרון

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק אמר:
בן אהרון אמר:
[highlight=yellow]לדברי האוסרים אכילת בשר אדם[/highlight] ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
הערה על הניסוח, בשר אדם אסור לכו"ע המחלוקת היא אם הוא אסור מדרבנן או מהתורה
צודק... בר בי רב כבר העיר. אך אם זה דרבנן מסתבר שרבנן לא יאסרו את בליעת בשר אדם חי בגלל נדו''ד.
 

אברך כולל

משתמש רגיל
בן אהרון אמר:
יצחק אמר:
בן אהרון אמר:
[highlight=yellow]לדברי האוסרים אכילת בשר אדם[/highlight] ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
הערה על הניסוח, בשר אדם אסור לכו"ע המחלוקת היא אם הוא אסור מדרבנן או מהתורה
צודק... בר בי רב כבר העיר. אך אם זה דרבנן מסתבר שרבנן לא יאסרו את בליעת בשר אדם חי בגלל נדו''ד.
ממש לא. הרמב"ן לא אוסר אפי' מדרבנן
 
חלק עליון תַחתִית