תוכל לשלוח מקור בבקשהבר בי רב אמר:כל דבר חי אינו בולע.
והנידון בפוסקים כבר קיים גם מבע"ח כגון חתולה חיה שנפלה לטשולנט שמעיקר הדין הוא מותר כל זמן שהחתולה חיה.
אין היתר לאכול בשר אדם, רק מחלוקת בין הרמב"ם להרמב"ן אם הוא איסור תורה או מדרבנן.
חס ושלום, ישתקע הדבר ולא יאמר, אין מקום להחמיר בדברים שלא שערום אבותינו,בן אהרון אמר:לדברי האוסרים אכילת בשר אדם ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
בן אהרון אמר:לדברי האוסרים אכילת בשר אדם ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
בן אהרון אמר:לדברי האוסרים אכילת בשר אדם ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
ועיין בשו"ת רב פעלים חלק ג - יורה דעה סימן ד.בעובדא שתחב אדם אצבעו לתוך תבשיל רותח. והשתא לדעת הרמב"ם פ"ב מהל' מאכלות אסורות [ה"ג] דבשר אדם אסור מן התורה, אם אוסר תערובותו, והאריך והעמיק להוכיח בראיות עצומות להקל באיסור עשה. והביא ג"כ דברי הש"ך [יו"ד סי' ע"ט סק"ד] דהיוצא מאיסור עשה אין המשקין כיוצא בהן, והם הם דברי הרב המגיד בהל' מאכלות אסורות [שם]. וכת"ה דן מזה, דהוא הדין לענין טעם כעיקר. והנה בתוס' מס' פסחים פרק ב' [כ"ד ע"ב ד"ה אלא זיעה] לא משמע כן, דהקשה במה דאיתא שם דזיעה בעלמא היוצא מפירות של ערלה, דמ"מ לאסור על כל פנים משום טעם כעיקר. ובחוות דעת בהל' בשר בחלב [עי' סי' ק"ה ס"ק ב' וס"ק ט"ו] באמת מתרץ על דרך זו קושיא תוס' הנ"ל בסברא, דכל טעם כעיקר היינו על היוצא מאיסור בתערובת, אבל (היאך) [היכא] דהיוצא ממנו אפי' בעיניה מותר, לית ביה משום טעם כעיקר. ודברי הרשב"א בחידושיו [חולין צ"ח ע"ב ד"ה אמר רבא] בסוגיא דזרוע בשלה ידועים...
זקן ויושב בישיבה אמר:חס ושלום, ישתקע הדבר ולא יאמר, אין מקום להחמיר בדברים שלא שערום אבותינו,בן אהרון אמר:לדברי האוסרים אכילת בשר אדם ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
לכל היותר אפשר לשאול בתורת שאלה, אבל מקום לאסור אין. אנחנו לא חכמים יותר מכל הדורות, ולא גרים,
איפה העדות?מבין ענין אמר:זקן ויושב בישיבה אמר:חס ושלום, ישתקע הדבר ולא יאמר, אין מקום להחמיר בדברים שלא שערום אבותינו,בן אהרון אמר:לדברי האוסרים אכילת בשר אדם ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
לכל היותר אפשר לשאול בתורת שאלה, אבל מקום לאסור אין. אנחנו לא חכמים יותר מכל הדורות, ולא גרים,
לא למהר להכריע שלא להחמיר...
הרב שטיינמן כפי עדות בן ביתו היה מקפיד על זה מאד, ואם פעם נגעה הדייסה החמה בבשרו - לא היה אוכלה. וכששאלו מדוע, השיבו משום החשש הנ"ל.
זקן ויושב בישיבה אמר:איפה העדות?מבין ענין אמר:זקן ויושב בישיבה אמר:חס ושלום, ישתקע הדבר ולא יאמר, אין מקום להחמיר בדברים שלא שערום אבותינו,
לכל היותר אפשר לשאול בתורת שאלה, אבל מקום לאסור אין. אנחנו לא חכמים יותר מכל הדורות, ולא גרים,
לא למהר להכריע שלא להחמיר...
הרב שטיינמן כפי עדות בן ביתו היה מקפיד על זה מאד, ואם פעם נגעה הדייסה החמה בבשרו - לא היה אוכלה. וכששאלו מדוע, השיבו משום החשש הנ"ל.
אין איסור בב"ח בבשר אדם שלא עדיף מבשר עוף וחיה [ולא מצינו שרבנן אסרו בזה כמו בעוף וחיה]פעלעד אמר:אם כבר שואלים כאלו שאלות, יש לי שאלה יותר קשה, בלי קשר אם בשר אדם מותר או אסור, מה קורה עם אדם נוגע בידו בחלב רותח... נעשה בליעה שח בשר בחלב?
אין הכי נמי הקה''י מכליל את זה בשאלה (באופן שנכווה מחום כמו שכתבו)יוספי אמר:ועד שאתה שואל על היד תשאל על פה האדם אמאי אינו פולט כשאוכלים דבר חם.
מוזר מאוד.מבין ענין אמר:זקן ויושב בישיבה אמר:איפה העדות?מבין ענין אמר:לא למהר להכריע שלא להחמיר...
הרב שטיינמן כפי עדות בן ביתו היה מקפיד על זה מאד, ואם פעם נגעה הדייסה החמה בבשרו - לא היה אוכלה. וכששאלו מדוע, השיבו משום החשש הנ"ל.
בן ביתו העיד סיפר ביתד נאמן באחד המאמרים לדמותו של מרן. בטח יהיה כאן מי שיזכור מקורות.
אם יש למישהו את הספר כאיל תערוג שיבדוק אם זה כ׳ שםזקן ויושב בישיבה אמר:מוזר מאוד.מבין ענין אמר:זקן ויושב בישיבה אמר:איפה העדות?
בן ביתו העיד סיפר ביתד נאמן באחד המאמרים לדמותו של מרן. בטח יהיה כאן מי שיזכור מקורות.
חלק א׳ ממעל אמר:אם יש למישהו את הספר כאיל תערוג שיבדוק אם זה כ׳ שםזקן ויושב בישיבה אמר:מוזר מאוד.מבין ענין אמר:בן ביתו העיד וסיפר ביתד נאמן באחד המאמרים לדמותו של מרן. בטח יהיה כאן מי שיזכור מקורות.
תנוח דעתך, לא התכונתי לערער על זה אלא לחזק דבריך מהמפקפקיםמבין ענין אמר:חלק א׳ ממעל אמר:אם יש למישהו את הספר כאיל תערוג שיבדוק אם זה כ׳ שםזקן ויושב בישיבה אמר:מוזר מאוד.
האמן לי שלא המצאתי את זה... בשבילי זו הייתה הפעם הראשונה בכלל ששמעתי נידון בנושא, והענין הפתיע אותי מאד...
[לא עצם הנידון באיסור אכילת בשר אדם שהשיטות והדעות היו ידועות לי, אלא בחשש של נתינת טעם בדייסא מבשר אדם].
פעלעד אמר:אם כבר שואלים כאלו שאלות, יש לי שאלה יותר קשה, בלי קשר אם בשר אדם מותר או אסור, מה קורה עם אדם נוגע בידו בחלב רותח... נעשה בליעה שח בשר בחלב?
חלק א׳ ממעל אמר:פעלעד אמר:אם כבר שואלים כאלו שאלות, יש לי שאלה יותר קשה, בלי קשר אם בשר אדם מותר או אסור, מה קורה עם אדם נוגע בידו בחלב רותח... נעשה בליעה שח בשר בחלב?
אם כבר אז נשאל איך מותר לשתות חלב חם ולאכול מאכלי חלב חמים הלא נוגע בבשר הפה...
מבין ענין אמר:חלק א׳ ממעל אמר:פעלעד אמר:אם כבר שואלים כאלו שאלות, יש לי שאלה יותר קשה, בלי קשר אם בשר אדם מותר או אסור, מה קורה עם אדם נוגע בידו בחלב רותח... נעשה בליעה שח בשר בחלב?
אם כבר אז נשאל איך מותר לשתות חלב חם ולאכול מאכלי חלב חמים הלא נוגע בבשר הפה...
אה"נ, יתכן שהמקפידים - יקפידו גם בזה.
חלק א׳ ממעל אמר:מבין ענין אמר:חלק א׳ ממעל אמר:אם כבר אז נשאל איך מותר לשתות חלב חם ולאכול מאכלי חלב חמים הלא נוגע בבשר הפה...
אה"נ, יתכן שהמקפידים - יקפידו גם בזה.
וא"כ כל אוכל חם לא יאכלו שבולע מבשר הפה
מעולם לא שמענו מי שהקפיד בכגון דא.מבין ענין אמר:חלק א׳ ממעל אמר:פעלעד אמר:אם כבר שואלים כאלו שאלות, יש לי שאלה יותר קשה, בלי קשר אם בשר אדם מותר או אסור, מה קורה עם אדם נוגע בידו בחלב רותח... נעשה בליעה שח בשר בחלב?
אם כבר אז נשאל איך מותר לשתות חלב חם ולאכול מאכלי חלב חמים הלא נוגע בבשר הפה...
אה"נ, יתכן שהמקפידים - יקפידו גם בזה.
לכאו' יש להביא ראיה שמותר מגמ' גיטין מה,א גבי מעשה דבנתיה דרב נחמן שהיו בוחשות בקדירה בידיהן ורב עיליש חשב אותן לצדיקות שאין האור שולט בהן, ולכאו' לא סבר שהתבשיל נאסר משום בשר אדם כי א''כ אינן צדיקות כי אוכלות תבשיל עם בליעת בשר אדם. (אמת דבסוף התברר שהיו עושות את זה בכשפים מ''מ לפי ה''א דרב עיליש יש להוכיח)זקן ויושב בישיבה אמר:מעולם לא שמענו מי שהקפיד בכגון דא.מבין ענין אמר:חלק א׳ ממעל אמר:אם כבר אז נשאל איך מותר לשתות חלב חם ולאכול מאכלי חלב חמים הלא נוגע בבשר הפה...
אה"נ, יתכן שהמקפידים - יקפידו גם בזה.
הערה על הניסוח, בשר אדם אסור לכו"ע המחלוקת היא אם הוא אסור מדרבנן או מהתורהבן אהרון אמר:[highlight=yellow]לדברי האוסרים אכילת בשר אדם[/highlight] ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
צודק... בר בי רב כבר העיר. אך אם זה דרבנן מסתבר שרבנן לא יאסרו את בליעת בשר אדם חי בגלל נדו''ד.יצחק אמר:הערה על הניסוח, בשר אדם אסור לכו"ע המחלוקת היא אם הוא אסור מדרבנן או מהתורהבן אהרון אמר:[highlight=yellow]לדברי האוסרים אכילת בשר אדם[/highlight] ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?
ממש לא. הרמב"ן לא אוסר אפי' מדרבנןבן אהרון אמר:צודק... בר בי רב כבר העיר. אך אם זה דרבנן מסתבר שרבנן לא יאסרו את בליעת בשר אדם חי בגלל נדו''ד.יצחק אמר:הערה על הניסוח, בשר אדם אסור לכו"ע המחלוקת היא אם הוא אסור מדרבנן או מהתורהבן אהרון אמר:[highlight=yellow]לדברי האוסרים אכילת בשר אדם[/highlight] ( ע' שו''ע ס' ע''ט ברמ''א) האם יש מקום לאסור נגיעה בידים במאכל חם מחמת בליעה של בשר אדם במאכל?