להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 509
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 165 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי מלמד להועיל » 23 אפריל 2019, 18:14

האם מותר לאשכנזי שלא אוכל קטניות, להכין בשביעי של פסח "טשולנט" לשבת עם שעועית וגריסים.

יש כאן כמה צדדים. האם אפשר להכין מיו"ט לשבת, שאפילו שיש עירוב תבשילין אבל תמיד יש הואיל שראוי לאכילה ביו"ט, וכאן אי"ז ראוי לאכילה ביו"ט כיון שזה קטניות
או נאמר דמכיון דאינו אסור מעיקר הדין אלא רק חומרא, ומותר לחולה או לקטן, שרי. ואולי א"צ לכל זה, וסגי במה שמותר לספרדי לאוכלו

עוד שאלה, האם אפשר להשתמש בכלי של פסח לצורך זה, או שמחמירים בקטניות כמו חמץ שאין לבשל אותו בכלי של פסח,
וגם האם ראויה התעסקות בקטניות בפסח

אשמח רק לתשובות מגובות בראיות או מקורות. תודה רבה מראש.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1291
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 138 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 23 אפריל 2019, 19:43

החזו"א בסוף קו׳ המוקצה או"ח סימן מ"ט ס"ק ט"ו ט"ז כ׳ לגבי שרוי׳ שאם הוי איסור מן הדין אסור משום הכנה אבל לא משום מוקצה, ועפ"ז יל"ד איך מגדירים את מנהג אי אכילת קטניות אם כאיסור מן הדין או כדבר המותר שנהגו בו איסור, ומדהוכיח החזו"א שגם למחמירים בשרוי׳ אי"ז מן הדין ממה שמקילים באחרון של פסח א"כ בקטניות שכ׳ המ"ב תנ"ג ז׳ שאין להקל באחרון ש"פ חזינן דהחזיקו מנהגן לאסור מן הדין, ומטו בשם מרן הגרד"ל שליט"א שבביקורו האחרון אצל מרן הגר"ח גריינימן זללה"ה בכ׳ ניסן ה׳תשע"ה יום לפני פטירתו דנו בזה ואמר שדעתו נוטה להחמיר והגרד"ל פקפק בדבר אבל אמר שהגר"ח הי׳ נראה חלש ולא יכל להתווכח אתו ע"ז, וכמדו׳ ששנה שעברה פרסמו בשם הקנה בושם ז"ל שמותר וכ"כ במנחת שלמה תנינא ס"ס י"ז.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 23 אפריל 2019, 20:58

חלק א׳ ממעל כתב:
23 אפריל 2019, 19:43
החזו"א בסוף קו׳ המוקצה או"ח סימן מ"ט ס"ק ט"ו ט"ז כ׳ לגבי שרוי׳ שאם הוי איסור מן הדין אסור משום הכנה אבל לא משום מוקצה, ועפ"ז יל"ד איך מגדירים את מנהג אי אכילת קטניות אם כאיסור מן הדין או כדבר המותר שנהגו בו איסור, ומדהוכיח החזו"א שגם למחמירים בשרוי׳ אי"ז מן הדין ממה שמקילים באחרון של פסח א"כ בקטניות שכ׳ המ"ב תנ"ג ז׳ שאין להקל באחרון ש"פ חזינן דהחזיקו מנהגן לאסור מן הדין, ומטו בשם מרן הגרד"ל שליט"א שבביקורו האחרון אצל מרן הגר"ח גריינימן זללה"ה בכ׳ ניסן ה׳תשע"ה יום לפני פטירתו דנו בזה ואמר שדעתו נוטה להחמיר והגרד"ל פקפק בדבר אבל אמר שהגר"ח הי׳ נראה חלש ולא יכל להתווכח אתו ע"ז, וכמדו׳ ששנה שעברה פרסמו בשם הקנה בושם ז"ל שמותר וכ"כ במנחת שלמה תנינא ס"ס י"ז.
לכאורה אם מותר לקטנים לא שייך בזה איסור של הכנה.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2588
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 485 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי יהודי » 23 אפריל 2019, 21:34

אמר לי נין הגרי"ש שאמר שלבני תורה יש להחמיר מחמת מוקצה (זו מח' ראשונים בסוג מוקצה זה).


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 27 אפריל 2019, 21:44

יהודי כתב:
23 אפריל 2019, 21:34
אמר לי נין הגרי"ש שאמר שלבני תורה יש להחמיר מחמת מוקצה (זו מח' ראשונים בסוג מוקצה זה).
השתתפתי בשלום זכר בליל שבת, היה שם ארבעס, וסיפר בעל הבית ששאל את פי הגאב"ד הגר"מ גרוס שליט"א כדת מה לעשות, והורה לו שיבקש ממי שנוהג היתר בקטניות שיבשל אותם, ובכך יצא מחשש איסור בישול שלא לצורך, ולאיסור מוקצה צ"ל דלא חיישינן משום מוקצה מחמת יום שעבר.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2588
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 485 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי יהודי » 27 אפריל 2019, 21:57

על זה בדיוק (מוקצה מחמת יום שעבר) אמר הגרי"ש שראוי לבני תורה להחמיר בזה.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 724
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי הכהן » 27 אפריל 2019, 22:09

מלמד להועיל כתב:
23 אפריל 2019, 18:14
"טשולנט" לשבת עם שעועית וגריסים.

גריסים???!!!


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2588
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 485 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי יהודי » 27 אפריל 2019, 22:15

הוא לא התכוין כנראה.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 760
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי בנציון » 27 אפריל 2019, 22:19

יהודי כתב:
27 אפריל 2019, 21:57
על זה בדיוק (מוקצה מחמת יום שעבר) אמר הגרי"ש שראוי לבני תורה להחמיר בזה.
מדוע זה מוקצה, הרי זה ראוי להרבה יהודים כשרים וטובים. ובשלמא בארצות אירופה שכולם החמירו בקטניות זה היה מסתמא מוקצה, אבל בימינו שאתה יכול להביא את התבשיל לשכנך הספרדי, לכאורה מסברא לא שייך בזה מוקצה.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 724
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי הכהן » 27 אפריל 2019, 22:24

יהודי כתב:
27 אפריל 2019, 22:15
הוא לא התכוין כנראה.
כבר שמעתי על מי שעשה את זה...

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 27 אפריל 2019, 22:27

חלק א׳ ממעל כתב:
23 אפריל 2019, 19:43
החזו"א בסוף קו׳ המוקצה או"ח סימן מ"ט ס"ק ט"ו ט"ז כ׳ לגבי שרוי׳ שאם הוי איסור מן הדין אסור משום הכנה אבל לא משום מוקצה, ועפ"ז יל"ד איך מגדירים את מנהג אי אכילת קטניות אם כאיסור מן הדין או כדבר המותר שנהגו בו איסור, ומדהוכיח החזו"א שגם למחמירים בשרוי׳ אי"ז מן הדין ממה שמקילים באחרון של פסח א"כ בקטניות שכ׳ המ"ב תנ"ג ז׳ שאין להקל באחרון ש"פ חזינן דהחזיקו מנהגן לאסור מן הדין, ומטו בשם מרן הגרד"ל שליט"א שבביקורו האחרון אצל מרן הגר"ח גריינימן זללה"ה בכ׳ ניסן ה׳תשע"ה יום לפני פטירתו דנו בזה ואמר שדעתו נוטה להחמיר והגרד"ל פקפק בדבר אבל אמר שהגר"ח הי׳ נראה חלש ולא יכל להתווכח אתו ע"ז, וכמדו׳ ששנה שעברה פרסמו בשם הקנה בושם ז"ל שמותר וכ"כ במנחת שלמה תנינא ס"ס י"ז.
כמדומה שיש חילוק מסברא בין שרויה לקטניות. כי לגבי שרויה המנהג הוא לא רק שלא לאכול שרויה. אלא גם שלא להשרות. כדי שלא יבוא לידי חימוץ של הקמח וכו'. וא"כ גם אם מבשל לאחרי פסח יש בעיה.

משאי"כ קטניות. שנהגו שלא לאוכלם משום חשש של משהו חמץ שנפל בפנים. וכאן מאי שנא אם מחזיקם בארון או בסיר.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 27 אפריל 2019, 22:30

עוד יש לצרף לדיון שמא יש לאסור לבשל בשביעי של פסח כי כאן לא יועיל העירוב תבשילין. כי כל הרעיון של עירוב תבשילין הוא שבמקרים חריגים יוכלו לאכול מזה ביו"ט. וזה הרי א"א לקיים כאן.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1291
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 138 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 27 אפריל 2019, 22:31

מכל מלמדי השכלתי כתב:
27 אפריל 2019, 22:27
חלק א׳ ממעל כתב:
23 אפריל 2019, 19:43
החזו"א בסוף קו׳ המוקצה או"ח סימן מ"ט ס"ק ט"ו ט"ז כ׳ לגבי שרוי׳ שאם הוי איסור מן הדין אסור משום הכנה אבל לא משום מוקצה, ועפ"ז יל"ד איך מגדירים את מנהג אי אכילת קטניות אם כאיסור מן הדין או כדבר המותר שנהגו בו איסור, ומדהוכיח החזו"א שגם למחמירים בשרוי׳ אי"ז מן הדין ממה שמקילים באחרון של פסח א"כ בקטניות שכ׳ המ"ב תנ"ג ז׳ שאין להקל באחרון ש"פ חזינן דהחזיקו מנהגן לאסור מן הדין, ומטו בשם מרן הגרד"ל שליט"א שבביקורו האחרון אצל מרן הגר"ח גריינימן זללה"ה בכ׳ ניסן ה׳תשע"ה יום לפני פטירתו דנו בזה ואמר שדעתו נוטה להחמיר והגרד"ל פקפק בדבר אבל אמר שהגר"ח הי׳ נראה חלש ולא יכל להתווכח אתו ע"ז, וכמדו׳ ששנה שעברה פרסמו בשם הקנה בושם ז"ל שמותר וכ"כ במנחת שלמה תנינא ס"ס י"ז.
כמדומה שיש חילוק מסברא בין שרויה לקטניות. כי לגבי שרויה המנהג הוא לא רק שלא לאכול שרויה. אלא גם שלא להשרות. כדי שלא יבוא לידי חימוץ של הקמח וכו'. וא"כ גם אם מבשל לאחרי פסח יש בעיה.

משאי"כ קטניות. שנהגו שלא לאוכלם משום חשש של משהו חמץ שנפל בפנים. וכאן מאי שנא אם מחזיקם בארון או בסיר.
החזו"א לא דן מצד חמץ


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 724
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי הכהן » 27 אפריל 2019, 22:37

מכל מלמדי השכלתי כתב:
27 אפריל 2019, 22:30
עוד יש לצרף לדיון שמא יש לאסור לבשל בשביעי של פסח כי כאן לא יועיל העירוב תבשילין. כי כל הרעיון של עירוב תבשילין הוא שבמקרים חריגים יוכלו לאכול מזה ביו"ט. וזה הרי א"א לקיים כאן.
יש הואיל ומקלעי אורחים שאוכלים קטניות


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 27 אפריל 2019, 22:38

יהודי כתב:
27 אפריל 2019, 21:57
על זה בדיוק (מוקצה מחמת יום שעבר) אמר הגרי"ש שראוי לבני תורה להחמיר בזה.
מהיכ"ת להחמיר בזה, למיטב ידיעתי כל הראשונים מסכימים לזה וגם להלכה. וכן גם אינו ברור כלל שקטניות הם מוקצה ביו"ט למי שאינו אוכלם.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 27 אפריל 2019, 22:41

הכהן כתב:
27 אפריל 2019, 22:37
מכל מלמדי השכלתי כתב:
27 אפריל 2019, 22:30
עוד יש לצרף לדיון שמא יש לאסור לבשל בשביעי של פסח כי כאן לא יועיל העירוב תבשילין. כי כל הרעיון של עירוב תבשילין הוא שבמקרים חריגים יוכלו לאכול מזה ביו"ט. וזה הרי א"א לקיים כאן.
יש הואיל ומקלעי אורחים שאוכלים קטניות
מותר למחמירים לבשל ולהאכיל למקילין? אם כן מדוע יש כאן נידון על מוקצה?


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 27 אפריל 2019, 22:42

בנציון כתב:
27 אפריל 2019, 22:19
יהודי כתב:
27 אפריל 2019, 21:57
על זה בדיוק (מוקצה מחמת יום שעבר) אמר הגרי"ש שראוי לבני תורה להחמיר בזה.
מדוע זה מוקצה, הרי זה ראוי להרבה יהודים כשרים וטובים. ובשלמא בארצות אירופה שכולם החמירו בקטניות זה היה מסתמא מוקצה, אבל בימינו שאתה יכול להביא את התבשיל לשכנך הספרדי, לכאורה מסברא לא שייך בזה מוקצה.
יש הטוענים, כי אף שאינו מוקצה לענין טלטול מחמת שחזי לאחרים וכמש"כ, אבל עדיין כלפיו יהא מוקצה לאכילה כמו שמצינו בתוס' שבת דף מו: שמי שאסר על עצמו בנדר הדבר אסור לו באכילה מדין מוקצה אף שחזי לאחרים, וכן פירשו בזה את דברי רעק"א שכתב דאוכל ביום הכפורים הוי ליה מוקצה והרי מותר בטלטול דחזי לקטנים אלא כוונתו דעכ"פ לענין אכילה הוי מוקצה.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 27 אפריל 2019, 22:47

הכהן כתב:
27 אפריל 2019, 22:37
מכל מלמדי השכלתי כתב:
27 אפריל 2019, 22:30
עוד יש לצרף לדיון שמא יש לאסור לבשל בשביעי של פסח כי כאן לא יועיל העירוב תבשילין. כי כל הרעיון של עירוב תבשילין הוא שבמקרים חריגים יוכלו לאכול מזה ביו"ט. וזה הרי א"א לקיים כאן.
יש הואיל ומקלעי אורחים שאוכלים קטניות
כבר הביאו על זה את דברי הרמ"א סימן תקכ"ז סעיף כ' דמי שמתענה ביום טוב אסור לו לבשל אף לאחרים.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2588
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 485 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי יהודי » 27 אפריל 2019, 22:51

זקן ויושב בישיבה כתב:
27 אפריל 2019, 22:38
יהודי כתב:
27 אפריל 2019, 21:57
על זה בדיוק (מוקצה מחמת יום שעבר) אמר הגרי"ש שראוי לבני תורה להחמיר בזה.
מהיכ"ת להחמיר בזה, למיטב ידיעתי כל הראשונים מסכימים לזה וגם להלכה.
לא זוכר איזה ראשונים חולקים בזה בדיוק, אבל זה ממש לא כל הראשונים, אלא מחלוקת ברורה.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להכין תבשיל לשבת הקרובה עם קטניות

שליחה על ידי נדיב לב » 27 אפריל 2019, 22:57

מלמד להועיל כתב:
23 אפריל 2019, 18:14
האם מותר לאשכנזי שלא אוכל קטניות, להכין בשביעי של פסח "טשולנט" לשבת עם שעועית וגריסים.

יש כאן כמה צדדים. האם אפשר להכין מיו"ט לשבת, שאפילו שיש עירוב תבשילין אבל תמיד יש הואיל שראוי לאכילה ביו"ט, וכאן אי"ז ראוי לאכילה ביו"ט כיון שזה קטניות
או נאמר דמכיון דאינו אסור מעיקר הדין אלא רק חומרא, ומותר לחולה או לקטן, שרי. ואולי א"צ לכל זה, וסגי במה שמותר לספרדי לאוכלו

עוד שאלה, האם אפשר להשתמש בכלי של פסח לצורך זה, או שמחמירים בקטניות כמו חמץ שאין לבשל אותו בכלי של פסח,
וגם האם ראויה התעסקות בקטניות בפסח

אשמח רק לתשובות מגובות בראיות או מקורות. תודה רבה מראש.
ראיתי כאן הביאו מקורות לשאלה זו
גבריאל פולארד כתב:
03 אפריל 2018, 17:34
מעשה שארע בעיר אחת באדם אחד שנולד לו בן בחוהמ"פ בשנה שבה פסח חל בשבת כגון שנה זו...

ונשאלת השאלה א] האם מותר לו לכתוב ו/או להדפיס ו/או לתלות מודעות המודיעות על השלו' זכר, שהרי אין במלאכה זו שום צורך המועד. וראיתי בספר שמירת המועד כהלכתו פ"ב הערה 28 שהעיר בזה, וכתב דכל ההיתר לעשות מלאכות מחוה"מ לשבת הוא מטעם הואיל, והואיל ובנדו"ד ליכא הואיל, צ"ב אם יש להתיר.
ושם בפרק שעוסק בצרכי רבים דן לדונו כצרכי רבים ומסיק לחומרא.
וא"כ עדיין יל"ע אם יש היתר לזה.

ב] שאלת הארבעס. מישהו הראה לי פעם בחוברת עיון הפרשה, כנראה מלפני שנתים [או שלוש], משהו שכתב הגר"ע אויערבאך בענין בישול קטניות ביו"ט ע"י עירוב תבשילין והתיחס שם לנדון דמוקצה ולנדון דהואיל כמדומני. אשמח אם מישהו יוכל להעלות, וכן עוד מראי מקומות בנושא זה, ובנדון האם יש לדמות לחזו"א סוסי' מ"ט או דעדיף או דגרע.
ולכאו' אמנם הנדון דמוקצה אינו נוגע לחוה"מ, אבל נדון דהואיל נוגע.

[נ.ב. ולא, אני לא אבי הבן]
viewtopic.php?f=8&t=2075#p21260

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים