יהודי אמר:נכון שיש טוענים כן, אך הגרש"צ רוזנבלט אמר לי בעבר כמה פעמים שגם היום זה זה לא ודאי חמץ וכמו פעם.
ודאי מסתבר שאם אפשר בקל לקחת נטחן, ראוי לעשות כן.
חלק א׳ ממעל אמר:יהודי אמר:נכון שיש טוענים כן, אך הגרש"צ רוזנבלט אמר לי בעבר כמה פעמים שגם היום זה זה לא ודאי חמץ וכמו פעם.
ודאי מסתבר שאם אפשר בקל לקחת נטחן, ראוי לעשות כן.
כבר מרן הגרנ"ק שליט"א לרפו"ש (שבחסדי ה׳ עלינו שוחרר אתמול מביה"ח) הי׳ מעורר בדרשת שבה"ג נגד החומרה הזו מכיון שהיום בקושי משפריצים מים ולא כבזמן המ"ב, ובעקבות רבו החל גם הגרש"צ שליט"א שנה שעברה בשיעורי חג הפסח לדבר נגד זה.
זוזו אמר:ראיתי מכתב זה מהג"ר חיים גרינימאן זצ"ל
2019-04-29_101909.png
חלק א׳ ממעל אמר:יהודי אמר:נכון שיש טוענים כן, אך הגרש"צ רוזנבלט אמר לי בעבר כמה פעמים שגם היום זה זה לא ודאי חמץ וכמו פעם.
ודאי מסתבר שאם אפשר בקל לקחת נטחן, ראוי לעשות כן.
כבר מרן הגרנ"ק שליט"א לרפו"ש (שבחסדי ה׳ עלינו שוחרר אתמול מביה"ח) הי׳ מעורר בדרשת שבה"ג נגד החומרה הזו מכיון שהיום בקושי משפריצים מים ולא כבזמן המ"ב, ובעקבות רבו החל גם הגרש"צ שליט"א שנה שעברה בשיעורי חג הפסח לדבר נגד זה.
בר בי רב אמר:חלק א׳ ממעל אמר:יהודי אמר:נכון שיש טוענים כן, אך הגרש"צ רוזנבלט אמר לי בעבר כמה פעמים שגם היום זה זה לא ודאי חמץ וכמו פעם.
ודאי מסתבר שאם אפשר בקל לקחת נטחן, ראוי לעשות כן.
כבר מרן הגרנ"ק שליט"א לרפו"ש (שבחסדי ה׳ עלינו שוחרר אתמול מביה"ח) הי׳ מעורר בדרשת שבה"ג נגד החומרה הזו מכיון שהיום בקושי משפריצים מים ולא כבזמן המ"ב, ובעקבות רבו החל גם הגרש"צ שליט"א שנה שעברה בשיעורי חג הפסח לדבר נגד זה.
מאוד חשוב לי לדעת מה אמר הגרשצ"ז שליט"א על הנושא הזה.
האם יש איזה מקום שאפשר לראות תמליל כתוב מדבריו?
אחד חייב לבוא על חשבון השני?מבין ענין אמר:מה שברור הוא שגם מי שחושש - הרי מדובר בחשש של ספק ספיקא בדרבנן, ספק אם קמח הוא חמץ, ספק אם המכירה תפסה, ועדיין חמץ אחר הפסח הוא דרבנן...
היכן שמענו שמקפידים ומהדרים על ספק ספיקא בדרבנן? הרי די בספק דרבנן אחד כדי שנכריע לקולא.
ואם כן - כדאי להקפיד על ודאי דאורייתא - שמירת הלשון והעיניים. אלה לאוין מפורשים שפעמים ואדם 'דורך עליהם' בכל יום בעקביו, אך מהדר בספק ספיקא דרבנן...
קצת פרופורציות.
תמיד מזכיר לי הדבר את המודעות הגדולות על "חופשת פסח בשוויץ - ללא חשש שרויה"
חשש יציאה לחו"ל לטיול - המפורש בהלכה לאיסור - לא פתרו לנו.
חשש חמץ גמור - כפי ששמעתי לא פעם ממומחה כשרות - שכמעט ולא שייך להכשיר מלון מאה אחוזים לפסח, עאכו"כ במלון בחו"ל שכל השנה משמש גויים - גם את זה לא פתרו לנו.
רק הרגיעו - שרויה אין כאן... שרויה שאין לו שום מקור בתורה ובחז"ל - אין כאן...
עולם הפוך ראיתי...
כתפים רחבות...בלי לסייג בלי להוציא מן הכלל. פשוט כולם עדר נוהה אהה...?מחשבות אמר:בלא להיכנס לנושא הלתיתה שהוא מורכב ואין בו אמינות לאף אחד מסיבות פוליטיות אלו ואחרות (למרבה הכאב)
הרי שברור שהחזו"א ותלמידיו מקילים (ולגבי הטענות על השינויים צ"ע במציאות ולא שמעתי מי ששינה דעתו בגלל זה)
והגריש"א ותלמידיו מחמירים, והוא החמיר למאוד (לעצמו) גם אחרי פסח וכך עוד כמה גדולי עולם.
ולגבי הטענה היכן ראינו להחמיר באיסור דרבנן
לכאורה ודאי יש מקום להחמיר ובפרט במידי דאכילה.
אם כי ממש לא מצאתי טעם לא במרעישים שלא לאכול ולא במרעישים נגדם
וככל החומרות בימינו שהם עניין של סטטוס חברתי ולא יראת שמים.
לא, אבל זה "מזויף מתוכו".מאן דהו אמר:אחד חייב לבוא על חשבון השני?מבין ענין אמר:מה שברור הוא שגם מי שחושש - הרי מדובר בחשש של ספק ספיקא בדרבנן, ספק אם קמח הוא חמץ, ספק אם המכירה תפסה, ועדיין חמץ אחר הפסח הוא דרבנן...
היכן שמענו שמקפידים ומהדרים על ספק ספיקא בדרבנן? הרי די בספק דרבנן אחד כדי שנכריע לקולא.
ואם כן - כדאי להקפיד על ודאי דאורייתא - שמירת הלשון והעיניים. אלה לאוין מפורשים שפעמים ואדם 'דורך עליהם' בכל יום בעקביו, אך מהדר בספק ספיקא דרבנן...
קצת פרופורציות.
תמיד מזכיר לי הדבר את המודעות הגדולות על "חופשת פסח בשוויץ - ללא חשש שרויה"
חשש יציאה לחו"ל לטיול - המפורש בהלכה לאיסור - לא פתרו לנו.
חשש חמץ גמור - כפי ששמעתי לא פעם ממומחה כשרות - שכמעט ולא שייך להכשיר מלון מאה אחוזים לפסח, עאכו"כ במלון בחו"ל שכל השנה משמש גויים - גם את זה לא פתרו לנו.
רק הרגיעו - שרויה אין כאן... שרויה שאין לו שום מקור בתורה ובחז"ל - אין כאן...
עולם הפוך ראיתי...
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=46&p=21435#p21435מבין ענין אמר:עכשיו ראיתי דברים שכתב כאן הרב ויא [עמ' 22]
http://files.dirshu.co.il/images/PDF/Aogdan_Aloni_Ahshbat/5778/86..pdf
ציטוט:
"אבל לאחרונה יש בלבול בנושא, רבים מהציבור חושבים שכל חמץ שנמכר לאחר הפסח הוא איסור גמור – וממשיכים כל השנה לפרסם אילו מוצרים מכילים חמץ ואילו מוצרים אינם מכילים חמץ. הרב אלישיב זצ"ל אמר לי שבתערובת חמץ מקלים. הגאון מוילנא לא סמך על מכירת חמץ, ולא היה משתמש בחמץ לאחר הפסח. אבל הרב אלישיב אמר לי שהמנהג לא כדעת הגאון מוילנא. גם החזון איש והסטייפלר השתמשו בחמץ שנמכר לגוי לפני הפסח.
נקודה חשובה נוספת, היא נושא הקמח. היום, לפני שטוחנים את החיטה מתיזים עליה קצת מים כדי שתהיה קלה לקילוף, השאלה אם היא מגיעה כך לידי חימוץ. בימינו ההתזה היא מאד קטנה ומתבצעת בצורה אלקטרונית, באמצעות ספריי דק, דעת רוב הפוסקים שמדובר פה בספק חמץ, בספק אם מכרו אותו, ובאיסור דרבנן, כי כל האיסור לאכול חמץ שלא נמכר בפסח לאחר הפסח הוא מדרבנן. אם כן, יש כאן ספק על גבי ספק מדרבנן. ולכן אפשר לסמוך על מכירת חמץ".
1. האם יש בקמח שנטחן חשש חמץ זו סוגיא בפני עצמה, (האם יש מקום לחשוש לחימוץ בטכניקת הלתיתה בימינו) ואין לזה קשר למעשה רב.יהי חסדך עלינו אמר:הגר"נ קופשיץ מאד מזלזל במחמירים על קמח שנטחן. ושמעתי ממנו שרק מי שמחמיר שלא לקחת משכנתא כמש"כ הגר"א במעשה רב. דהרי מה שמחמירים זה משום דעת הגר"א שזה הרעמה. ובמעשה רב משכנתא וחמץ שנמכר שהוי הערמה כתוב באתו סעיף.
וגם דהרי כל הסיבה זה משום קנס. והנה המוכר מכולת הלך לתומו לרב לשאול מה לעשות עם החמץ והרב אמר לו למכור. וא"כ איזה סיבה יש להחמיר? ולפי"ז ה"ה מכירת הרבנות. אפי' אם נאמר שזה לא מכירה. אבל אין כאן קנס.
מבין ענין אמר:כדאי להקפיד על ודאי דאורייתא - שמירת הלשון והעיניים