דעת מרן הגריש"א בת"ת

נושאים שונים

פותח הנושא
חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1107
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 131 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 29 אפריל 2019, 17:12

בהקלטה הידועה של מרן הגרי"ש אלישיב זללה"ה לומד הוא נשמע חוזר כמה פעמים גם על שמות האמוראים, האם ניתן ללמוד מזה שס"ל שגם האומר אמר אביי מקיים מצות ת"ת ( שנחלקו בזה האבי עזרי והדברי יציב) או שמכיון שכך ילמד יותר טוב (מחמת הניגון וכו׳) לכו"ע הוי ת"ת.

ערכים:


סתם איש
הודעות: 92
הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי סתם איש » 29 אפריל 2019, 17:26

נ"ל פשוט שאף אם היה בזה משום ת"ת אבל ודאי לא מחמת זה עסק בזה הגריש"א, עכ"פ משום ביטול תורה באיכות. וע"כ שזה היה חלק מצורת לימודו והועיל לו בלימודו וא"כ אין בזה שום ראיה.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 449
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי יעקב שלם » 29 אפריל 2019, 21:31

חלק א׳ ממעל כתב:
29 אפריל 2019, 17:12
נחלקו בזה האבי עזרי והדברי יציב
אפשר לפרט את המחלוקת


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 423 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי מבקש אמת » 29 אפריל 2019, 22:29

חלק א׳ ממעל כתב:
29 אפריל 2019, 17:12
בהקלטה הידועה של מרן הגרי"ש אלישיב זללה"ה לומד הוא נשמע חוזר כמה פעמים גם על שמות האמוראים, האם ניתן ללמוד מזה שס"ל שגם האומר אמר אביי מקיים מצות ת"ת ( שנחלקו בזה האבי עזרי והדברי יציב) או שמכיון שכך ילמד יותר טוב (מחמת הניגון וכו׳) לכו"ע הוי ת"ת.
יש לך הגדרה מדוייקת מה נכלל במצוות תלמוד תורה? האם הרפואות בגיטין נחשבות כתלמוד תורה? אם כן, למה? והאם רפואות המוזכרות בספרי הרמב"ם הינם תלמוד תורה? מתי סיפורי צדיקים נחשבים כת"ת ומתי לא - האם דווקא כשמוזכרים בגמ', בראשונים, באחרונים או בספרי זמננו?

כמדומנני שהגדר של מצות ת"ת אינו ברור ומוגדר כלל, כך שאני מתקשה להבין נידונים מסוג זה.


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 64 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 29 אפריל 2019, 22:42

מבקש אמת כתב:
29 אפריל 2019, 22:29
חלק א׳ ממעל כתב:
29 אפריל 2019, 17:12
בהקלטה הידועה של מרן הגרי"ש אלישיב זללה"ה לומד הוא נשמע חוזר כמה פעמים גם על שמות האמוראים, האם ניתן ללמוד מזה שס"ל שגם האומר אמר אביי מקיים מצות ת"ת ( שנחלקו בזה האבי עזרי והדברי יציב) או שמכיון שכך ילמד יותר טוב (מחמת הניגון וכו׳) לכו"ע הוי ת"ת.
יש לך הגדרה מדוייקת מה נכלל במצוות תלמוד תורה? האם הרפואות בגיטין נחשבות כתלמוד תורה? אם כן, למה? והאם רפואות המוזכרות בספרי הרמב"ם הינם תלמוד תורה? מתי סיפורי צדיקים נחשבים כת"ת ומתי לא - האם דווקא כשמוזכרים בגמ', בראשונים, באחרונים או בספרי זמננו?

כמדומנני שהגדר של מצות ת"ת אינו ברור ומוגדר כלל, כך שאני מתקשה להבין נידונים מסוג זה.
יש שאמרו שמי שלומד מסכת עירובין אינו מקיים מצוות תלמוד תורה, כיון שזה לא מן התורה. ולפי זה ביארו הגמרא בקידושין לג. והא ר' חייא הוה יתיב בי מסחותא וחליף ואזיל רבי שמעון בר רבי ולא קם מקמיה ואיקפד ואתא אמר ליה לאבוה שני חומשים שניתי לו בספר תהלים ולא עמד מפני ותו בר קפרא ואמרי לה ר' שמואל בר ר' יוסי הוה יתיב בי מסחותא על ואזיל ר' שמעון בר רבי ולא קם מקמיה ואיקפד ואתא א''ל לאבוה שני שלישי שליש שניתי לו בתורת כהנים ולא עמד מפני וכו' ולמה הזכיר דווקא מה ששנה חומשים ותורת כהנים, משום שרק מחמת לימוד זה היה צריך לקום בעבורו.


סתם איש
הודעות: 92
הצטרף: 05 מרץ 2016, 21:56
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי סתם איש » 29 אפריל 2019, 22:53

מבקש אמת כתב:
29 אפריל 2019, 22:29
חלק א׳ ממעל כתב:
29 אפריל 2019, 17:12
בהקלטה הידועה של מרן הגרי"ש אלישיב זללה"ה לומד הוא נשמע חוזר כמה פעמים גם על שמות האמוראים, האם ניתן ללמוד מזה שס"ל שגם האומר אמר אביי מקיים מצות ת"ת ( שנחלקו בזה האבי עזרי והדברי יציב) או שמכיון שכך ילמד יותר טוב (מחמת הניגון וכו׳) לכו"ע הוי ת"ת.
יש לך הגדרה מדוייקת מה נכלל במצוות תלמוד תורה? האם הרפואות בגיטין נחשבות כתלמוד תורה? אם כן, למה? והאם רפואות המוזכרות בספרי הרמב"ם הינם תלמוד תורה? מתי סיפורי צדיקים נחשבים כת"ת ומתי לא - האם דווקא כשמוזכרים בגמ', בראשונים, באחרונים או בספרי זמננו?

כמדומנני שהגדר של מצות ת"ת אינו ברור ומוגדר כלל, כך שאני מתקשה להבין נידונים מסוג זה.
יש קשר בין הדברים? בגלל שלא ברור למה הרפואות שמוזכרות בתלמוד הם ת"ת זה אמור להיות קשור אמר אביי?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 423 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי מבקש אמת » 29 אפריל 2019, 22:53

זקן ויושב בישיבה כתב:
29 אפריל 2019, 22:42
מבקש אמת כתב:
29 אפריל 2019, 22:29
חלק א׳ ממעל כתב:
29 אפריל 2019, 17:12
בהקלטה הידועה של מרן הגרי"ש אלישיב זללה"ה לומד הוא נשמע חוזר כמה פעמים גם על שמות האמוראים, האם ניתן ללמוד מזה שס"ל שגם האומר אמר אביי מקיים מצות ת"ת ( שנחלקו בזה האבי עזרי והדברי יציב) או שמכיון שכך ילמד יותר טוב (מחמת הניגון וכו׳) לכו"ע הוי ת"ת.
יש לך הגדרה מדוייקת מה נכלל במצוות תלמוד תורה? האם הרפואות בגיטין נחשבות כתלמוד תורה? אם כן, למה? והאם רפואות המוזכרות בספרי הרמב"ם הינם תלמוד תורה? מתי סיפורי צדיקים נחשבים כת"ת ומתי לא - האם דווקא כשמוזכרים בגמ', בראשונים, באחרונים או בספרי זמננו?

כמדומנני שהגדר של מצות ת"ת אינו ברור ומוגדר כלל, כך שאני מתקשה להבין נידונים מסוג זה.
יש שאמרו שמי שלומד מסכת עירובין אינו מקיים מצוות תלמוד תורה, כיון שזה לא מן התורה. ולפי זה ביארו הגמרא בקידושין לג. והא ר' חייא הוה יתיב בי מסחותא וחליף ואזיל רבי שמעון בר רבי ולא קם מקמיה ואיקפד ואתא אמר ליה לאבוה שני חומשים שניתי לו בספר תהלים ולא עמד מפני ותו בר קפרא ואמרי לה ר' שמואל בר ר' יוסי הוה יתיב בי מסחותא על ואזיל ר' שמעון בר רבי ולא קם מקמיה ואיקפד ואתא א''ל לאבוה שני שלישי שליש שניתי לו בתורת כהנים ולא עמד מפני וכו' ולמה הזכיר דווקא מה ששנה חומשים ותורת כהנים, משום שרק מחמת לימוד זה היה צריך לקום בעבורו.
לא מדוייק, הנידון הוא האם מי שלומד על מצווה דרבנן מקיים מצות ת"ת מדרבנן או מדאורייתא, אך בודאי שמקיים מצות ת"ת, אחרת לא היו כותבים ע"ז מסכת שלמה. בספר אעלה בתמר על בריסק מביא שהגראי"ל דן בזה, ואמר שהמעלה בלימוד קדשים היא שהכל ת"ת דאורייתא, אך כמדומה שנשאר בספק בענין זה.

אמנם לענ"ד קשה מאד לקבל את הצד שהוא מצוה רק מדרבנן, כיון שא"כ היה צריך להיות מוזכר בגמ' או לפחות בספרי הפוסקים שיש להקדים לימוד מצוות דאורייתא על פני מצוות דרבנן, כמו שכתוב שצריך להקדים הלכה למעשה וכדומה, ומדלא הוזכר בשום מקום דבר זה שהוא הלכה תמידית הנוגעת לכל יהודי, משמע דאינו נכון.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 423 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי מבקש אמת » 29 אפריל 2019, 22:57

סתם איש כתב:
29 אפריל 2019, 22:53
מבקש אמת כתב:
29 אפריל 2019, 22:29
חלק א׳ ממעל כתב:
29 אפריל 2019, 17:12
בהקלטה הידועה של מרן הגרי"ש אלישיב זללה"ה לומד הוא נשמע חוזר כמה פעמים גם על שמות האמוראים, האם ניתן ללמוד מזה שס"ל שגם האומר אמר אביי מקיים מצות ת"ת ( שנחלקו בזה האבי עזרי והדברי יציב) או שמכיון שכך ילמד יותר טוב (מחמת הניגון וכו׳) לכו"ע הוי ת"ת.
יש לך הגדרה מדוייקת מה נכלל במצוות תלמוד תורה? האם הרפואות בגיטין נחשבות כתלמוד תורה? אם כן, למה? והאם רפואות המוזכרות בספרי הרמב"ם הינם תלמוד תורה? מתי סיפורי צדיקים נחשבים כת"ת ומתי לא - האם דווקא כשמוזכרים בגמ', בראשונים, באחרונים או בספרי זמננו?

כמדומנני שהגדר של מצות ת"ת אינו ברור ומוגדר כלל, כך שאני מתקשה להבין נידונים מסוג זה.
יש קשר בין הדברים? בגלל שלא ברור למה הרפואות שמוזכרות בתלמוד הם ת"ת זה אמור להיות קשור אמר אביי?
כנראה לא הבהרתי דבריי. כוונתי שאם נבוא לדון על כל תיבה ותיבה האם זה מצות תלמוד תורה לא מצאנו ידינו ורגלינו, כיון שעל כל דבר ודבר שאדם לומד שייך לדון שמא אין זה תלמוד תורה, ובע"כ שכל שעוסק בדברים שנמסרו לידינו כחלק מהתורה הרי זה מקיים מצוות תלמוד תורה (אם כי לא ברור שאפשר לברך ע"ז ברכת התורה, אבל זה כבר לא קשור למצוות ת"ת שהרי איכא מ"ד שאין מברכים על משנה וגמרא). ועדיין לא נתיישב לי הדבר, וצ"ע.


ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 210
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 29 אפריל 2019, 23:00

מבקש אמת כתב:
29 אפריל 2019, 22:53
זקן ויושב בישיבה כתב:
29 אפריל 2019, 22:42
מבקש אמת כתב:
29 אפריל 2019, 22:29

יש לך הגדרה מדוייקת מה נכלל במצוות תלמוד תורה? האם הרפואות בגיטין נחשבות כתלמוד תורה? אם כן, למה? והאם רפואות המוזכרות בספרי הרמב"ם הינם תלמוד תורה? מתי סיפורי צדיקים נחשבים כת"ת ומתי לא - האם דווקא כשמוזכרים בגמ', בראשונים, באחרונים או בספרי זמננו?

כמדומנני שהגדר של מצות ת"ת אינו ברור ומוגדר כלל, כך שאני מתקשה להבין נידונים מסוג זה.
יש שאמרו שמי שלומד מסכת עירובין אינו מקיים מצוות תלמוד תורה, כיון שזה לא מן התורה. ולפי זה ביארו הגמרא בקידושין לג. והא ר' חייא הוה יתיב בי מסחותא וחליף ואזיל רבי שמעון בר רבי ולא קם מקמיה ואיקפד ואתא אמר ליה לאבוה שני חומשים שניתי לו בספר תהלים ולא עמד מפני ותו בר קפרא ואמרי לה ר' שמואל בר ר' יוסי הוה יתיב בי מסחותא על ואזיל ר' שמעון בר רבי ולא קם מקמיה ואיקפד ואתא א''ל לאבוה שני שלישי שליש שניתי לו בתורת כהנים ולא עמד מפני וכו' ולמה הזכיר דווקא מה ששנה חומשים ותורת כהנים, משום שרק מחמת לימוד זה היה צריך לקום בעבורו.
לא מדוייק, הנידון הוא האם מי שלומד על מצווה דרבנן מקיים מצות ת"ת מדרבנן או מדאורייתא, אך בודאי שמקיים מצות ת"ת, אחרת לא היו כותבים ע"ז מסכת שלמה. בספר אעלה בתמר על בריסק מביא שהגראי"ל דן בזה, ואמר שהמעלה בלימוד קדשים היא שהכל ת"ת דאורייתא, אך כמדומה שנשאר בספק בענין זה.

אמנם לענ"ד קשה מאד לקבל את הצד שהוא מצוה רק מדרבנן, כיון שא"כ היה צריך להיות מוזכר בגמ' או לפחות בספרי הפוסקים שיש להקדים לימוד מצוות דאורייתא על פני מצוות דרבנן, כמו שכתוב שצריך להקדים הלכה למעשה וכדומה, ומדלא הוזכר בשום מקום דבר זה שהוא הלכה תמידית הנוגעת לכל יהודי, משמע דאינו נכון.
אולי זה תלוי בדעות הרמב"ם ושאר ראשונים האם "משמרת למשמרתי" וכן "לא תסור" הופכים כל דין דרבנן לדאורייתא.


פותח הנושא
חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1107
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 131 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 אפריל 2019, 01:07

יעקב שלם כתב:
29 אפריל 2019, 21:31
חלק א׳ ממעל כתב:
29 אפריל 2019, 17:12
נחלקו בזה האבי עזרי והדברי יציב
אפשר לפרט את המחלוקת
האם מי שיגיד אמר אביי מקיים מצות ת"ת


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי טעם ודעת » 30 אפריל 2019, 14:27

כל את ואות שבגמרא זה 'תורה שלימה' כאדם אומר, אמר אביי נברא מלאכים ממנו, מה כל הדיון הרדוד הזה, לא מצליח לקלוט.


פותח הנושא
חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1107
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 131 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 אפריל 2019, 15:00

נחלקו בזה הרב שך והצאנזער וזה רדוד?


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 64 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 30 אפריל 2019, 15:03

מבקש אמת כתב:
29 אפריל 2019, 22:53
זקן ויושב בישיבה כתב:
29 אפריל 2019, 22:42
מבקש אמת כתב:
29 אפריל 2019, 22:29

יש לך הגדרה מדוייקת מה נכלל במצוות תלמוד תורה? האם הרפואות בגיטין נחשבות כתלמוד תורה? אם כן, למה? והאם רפואות המוזכרות בספרי הרמב"ם הינם תלמוד תורה? מתי סיפורי צדיקים נחשבים כת"ת ומתי לא - האם דווקא כשמוזכרים בגמ', בראשונים, באחרונים או בספרי זמננו?

כמדומנני שהגדר של מצות ת"ת אינו ברור ומוגדר כלל, כך שאני מתקשה להבין נידונים מסוג זה.
יש שאמרו שמי שלומד מסכת עירובין אינו מקיים מצוות תלמוד תורה, כיון שזה לא מן התורה. ולפי זה ביארו הגמרא בקידושין לג. והא ר' חייא הוה יתיב בי מסחותא וחליף ואזיל רבי שמעון בר רבי ולא קם מקמיה ואיקפד ואתא אמר ליה לאבוה שני חומשים שניתי לו בספר תהלים ולא עמד מפני ותו בר קפרא ואמרי לה ר' שמואל בר ר' יוסי הוה יתיב בי מסחותא על ואזיל ר' שמעון בר רבי ולא קם מקמיה ואיקפד ואתא א''ל לאבוה שני שלישי שליש שניתי לו בתורת כהנים ולא עמד מפני וכו' ולמה הזכיר דווקא מה ששנה חומשים ותורת כהנים, משום שרק מחמת לימוד זה היה צריך לקום בעבורו.
לא מדוייק, הנידון הוא האם מי שלומד על מצווה דרבנן מקיים מצות ת"ת מדרבנן או מדאורייתא, אך בודאי שמקיים מצות ת"ת, אחרת לא היו כותבים ע"ז מסכת שלמה. בספר אעלה בתמר על בריסק מביא שהגראי"ל דן בזה, ואמר שהמעלה בלימוד קדשים היא שהכל ת"ת דאורייתא, אך כמדומה שנשאר בספק בענין זה.

אמנם לענ"ד קשה מאד לקבל את הצד שהוא מצוה רק מדרבנן, כיון שא"כ היה צריך להיות מוזכר בגמ' או לפחות בספרי הפוסקים שיש להקדים לימוד מצוות דאורייתא על פני מצוות דרבנן, כמו שכתוב שצריך להקדים הלכה למעשה וכדומה, ומדלא הוזכר בשום מקום דבר זה שהוא הלכה תמידית הנוגעת לכל יהודי, משמע דאינו נכון.
אז למה זה לא סיבה לקום לפניו?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 423 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי מבקש אמת » 30 אפריל 2019, 18:38

זקן ויושב בישיבה כתב:
30 אפריל 2019, 15:03
מבקש אמת כתב:
29 אפריל 2019, 22:53
זקן ויושב בישיבה כתב:
29 אפריל 2019, 22:42
יש שאמרו שמי שלומד מסכת עירובין אינו מקיים מצוות תלמוד תורה, כיון שזה לא מן התורה. ולפי זה ביארו הגמרא בקידושין לג. והא ר' חייא הוה יתיב בי מסחותא וחליף ואזיל רבי שמעון בר רבי ולא קם מקמיה ואיקפד ואתא אמר ליה לאבוה שני חומשים שניתי לו בספר תהלים ולא עמד מפני ותו בר קפרא ואמרי לה ר' שמואל בר ר' יוסי הוה יתיב בי מסחותא על ואזיל ר' שמעון בר רבי ולא קם מקמיה ואיקפד ואתא א''ל לאבוה שני שלישי שליש שניתי לו בתורת כהנים ולא עמד מפני וכו' ולמה הזכיר דווקא מה ששנה חומשים ותורת כהנים, משום שרק מחמת לימוד זה היה צריך לקום בעבורו.
לא מדוייק, הנידון הוא האם מי שלומד על מצווה דרבנן מקיים מצות ת"ת מדרבנן או מדאורייתא, אך בודאי שמקיים מצות ת"ת, אחרת לא היו כותבים ע"ז מסכת שלמה. בספר אעלה בתמר על בריסק מביא שהגראי"ל דן בזה, ואמר שהמעלה בלימוד קדשים היא שהכל ת"ת דאורייתא, אך כמדומה שנשאר בספק בענין זה.

אמנם לענ"ד קשה מאד לקבל את הצד שהוא מצוה רק מדרבנן, כיון שא"כ היה צריך להיות מוזכר בגמ' או לפחות בספרי הפוסקים שיש להקדים לימוד מצוות דאורייתא על פני מצוות דרבנן, כמו שכתוב שצריך להקדים הלכה למעשה וכדומה, ומדלא הוזכר בשום מקום דבר זה שהוא הלכה תמידית הנוגעת לכל יהודי, משמע דאינו נכון.
אז למה זה לא סיבה לקום לפניו?
לא ברור כלל מה הראיה, בפשטות זה רק מה שלימד אותו ולא יותר. הרי רבי שמעון ברבי לא היה רבם של רב חייא ובר קפרא אלא אביו רבי היה, ורק שאת הספרים הללו הוא לימד אותם ולא אביו.


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 64 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 30 אפריל 2019, 19:11

מבקש אמת כתב:
30 אפריל 2019, 18:38
זקן ויושב בישיבה כתב:
30 אפריל 2019, 15:03
מבקש אמת כתב:
29 אפריל 2019, 22:53

לא מדוייק, הנידון הוא האם מי שלומד על מצווה דרבנן מקיים מצות ת"ת מדרבנן או מדאורייתא, אך בודאי שמקיים מצות ת"ת, אחרת לא היו כותבים ע"ז מסכת שלמה. בספר אעלה בתמר על בריסק מביא שהגראי"ל דן בזה, ואמר שהמעלה בלימוד קדשים היא שהכל ת"ת דאורייתא, אך כמדומה שנשאר בספק בענין זה.

אמנם לענ"ד קשה מאד לקבל את הצד שהוא מצוה רק מדרבנן, כיון שא"כ היה צריך להיות מוזכר בגמ' או לפחות בספרי הפוסקים שיש להקדים לימוד מצוות דאורייתא על פני מצוות דרבנן, כמו שכתוב שצריך להקדים הלכה למעשה וכדומה, ומדלא הוזכר בשום מקום דבר זה שהוא הלכה תמידית הנוגעת לכל יהודי, משמע דאינו נכון.
אז למה זה לא סיבה לקום לפניו?
לא ברור כלל מה הראיה, בפשטות זה רק מה שלימד אותו ולא יותר. הרי רבי שמעון ברבי לא היה רבם של רב חייא ובר קפרא אלא אביו רבי היה, ורק שאת הספרים הללו הוא לימד אותם ולא אביו.
אני רק ציטטתי.


ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 210
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 30 אפריל 2019, 22:28

ברשות הת"ח אציע מהלך מחודש (או שלא?) במצות ת"ת הפותר דילמות לרוב.
בהקדם כמה קושיות.

א. אם כל הסיבה שתלמוד גדול שמביא לידי מעשה - אז למה הוא גדול?

ב. אם הלומד שלא על מנת לקיים אפילו תורה אין לו אז למה לומדים דברים שהם ממש לא על מנת לקיים?

ג. איך היה פשוט לכל גדולי עולם שאני לומד כאן ופלוני מושפע ומתחזק שם ואפילו לא הרגישו צורך להביא מקור?

ד. למה באמת? מה זו הילה רוחנית מיסתורית? ולמה דוקא/בעיקר לימוד?

ה. היתכן שלימוד יהיה חשוב יותר מהצלת נפשות כשבעצם כל כולו להציל מישהו שלמד לומד וילמד? זה לא לפחות כמו ללמד אותו?


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1010
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 189 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי נדיב לב » 30 אפריל 2019, 22:32

חלק א׳ ממעל כתב:
29 אפריל 2019, 17:12
בהקלטה הידועה של מרן הגרי"ש אלישיב זללה"ה לומד הוא נשמע חוזר כמה פעמים גם על שמות האמוראים, האם ניתן ללמוד מזה שס"ל שגם האומר אמר אביי מקיים מצות ת"ת ( שנחלקו בזה האבי עזרי והדברי יציב) או שמכיון שכך ילמד יותר טוב (מחמת הניגון וכו׳) לכו"ע הוי ת"ת.
לא ברור לי עסק התורה זו דווקא על ידי הנפקת מילים? או כל שקורא ושונה וחושב ומהרהר נחשב עסק התורה מלשון עסק ובודאי הגריש"א בשעה שקרא הועיל לו לעסק התורה בכלל


ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 210
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 30 אפריל 2019, 22:43

אך הנה באמת התורה לא מזכירה כלל ללמוד עד ספר דברים.
וכנראה צורת התורה הבסיסית כלפינו היא להבין קודם כל שהארץ היא המטרה של ה' ונתאוה לדור בתחתונים וכו'.
ולכן התורה מאריכה קודם כל בניהול חיי הכלל והפרט כרצונו.

בשלב ב' מגיעה מצות ושננתם - שע"פ הפשט הפשוט השינון הוא ג"כ איך לדעת ולא הצורך לעשות שטייגען עצמי ע"י הפה - המוזכר רק אחרי חתימת הס"ת כשנאמר ליהושע לא ימוש.

והטעם הוא שהתכלית היא המעשה כנ"ל.

אלא מאי גילו לנו סוד גדול שכיון שאין ההשראה האלוקית יורדת אלא כתורה/הוראה/גילוי רצונו/הלכה.
ממילא יש לה סדר כזה: מחשבה דיבור מעשה.

ולכן כל לימוד על מנת לקיים הוא פועל בעולם שבכל רגע נתון קיים בראשו של איש הישראלי הצו האלוקי כהוראת הפעלה בעת שיזדמן אם וכאשר.

ולכן גם אם צפוי שזה לא יקרה טכנית - חסר רק מעשה אבל יש מחשבה ודיבור.

והכוח של מחשבה ודיבור הוא כמו נבואה שכאשר ירד הגשם והשלג מן השמים.. כי אם >עשה< את אשר חפצתי... כן יהיה דברי...

דהיינו: עצם זה שיש קוד הפעלה לרצון ה' בתוך הבריאה - גורם שזה כבר ייעשה ע"י מישהו אחר כי כל ישראל הם כגוף אחד (ערבים/מעורבים).

ולכן הלימוד יותר מהעשייה בפועל כי הוא כל הזמן קיים במחשבה על מנת לקיים וגורם שיקויים ע"י שהמחשבה שהיא עליונה מחברת את ההשפעת רצונו אל התחתונים שיחול בהם קיום קיים לנצח.

קיצרתי והארכתי...


ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 210
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 30 אפריל 2019, 22:45

כעת מובן הרבה יותר הקושי מהיכ"ת שאמר אביי יהא תורה.
אולי בהמשך יבואר.
{ מחד חוששני מלהכביד ומאידך זה מידי מתומצת ויש דברים שנראים לא תקינים...}


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 423 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי מבקש אמת » 30 אפריל 2019, 23:53

נדיב לב כתב:
30 אפריל 2019, 22:32
חלק א׳ ממעל כתב:
29 אפריל 2019, 17:12
בהקלטה הידועה של מרן הגרי"ש אלישיב זללה"ה לומד הוא נשמע חוזר כמה פעמים גם על שמות האמוראים, האם ניתן ללמוד מזה שס"ל שגם האומר אמר אביי מקיים מצות ת"ת ( שנחלקו בזה האבי עזרי והדברי יציב) או שמכיון שכך ילמד יותר טוב (מחמת הניגון וכו׳) לכו"ע הוי ת"ת.
לא ברור לי עסק התורה זו דווקא על ידי הנפקת מילים? או כל שקורא ושונה וחושב ומהרהר נחשב עסק התורה מלשון עסק ובודאי הגריש"א בשעה שקרא הועיל לו לעסק התורה בכלל
נכון מאד, זה באמת מה שניסיתי לציין קודם - שתלמוד תורה הוא לא הנפקת מילים אלא עיסוק בתורה. לא ברור בדיוק מה הגדרים לעיסוק זה, כיון שלא מדובר במילים מסויימות שצריך לומר (כמו בתפילה), אלא בהבנת רצונו יתברך.


פותח הנושא
חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1107
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 131 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 01 מאי 2019, 16:43

כמדו׳ שמרנן הגראי"ל והגרח"ג דנו למה לא ללמוד בהרהור שזה יותר מילים בדקה מאשר בלהוציא בפה, ונדפס ב׳מילי דהספידא׳ על הגרח"ג שיצא לאחר השנה (הרו׳ בכריכה רכה ודק) ויל"ע שם


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 449
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי יעקב שלם » 01 מאי 2019, 18:43

האם הרפואות שמוזכרות ברמב"ם זה לימוד תורה

אם כן מה זה שונה מהכתבים הרפואיים של הרמב"ם


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 304
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 01 מאי 2019, 23:15

ייעוץ תורני כתב:
30 אפריל 2019, 22:28
ד. למה באמת? מה זו הילה רוחנית מיסתורית? ולמה דוקא/בעיקר לימוד?
תשובה לשאלתך תמצא כאן (איך לימוד התורה גורם לכך שאנשים אחרים יחזרו בתשובה)
ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ד http://rabenubook.com/%D7%9C%D7%99%D7%A ... %99%D7%93/


ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 210
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 02 מאי 2019, 14:18

הלימוד נקרא חיי עולם מול המצוות שהם חיי שעה.
כי אף שהתכלית היא ביטוי רצונו בפועל = מביא לידי מעשה.
מ"מ הלומד על מנת לעשות זה נשאר כקוד הפעלה במוחו לעולם וזה גורם כל רגע חיי שעה = שהוא וגם אחרים יקיימו.

וכששוכח תלמודו - 'כאשה שיולדת וקוברת' שנשמת המציאות מסתלקת מגופה.
אבל 'הזהרו בזקן ששכח תלמודו מחמת אונסו ששברי לוחות מונחים בארון' - שיש גם כעת רושם וזה עוד יחזור ל'עלמא דעתיד לאתחדתא' - בשלמות.


שלמה שיר
הודעות: 14
הצטרף: 09 אפריל 2019, 15:44
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי שלמה שיר » 02 מאי 2019, 21:41

מצאתי בחיד"א על המשנה באבות "כל דבריהם גחלי אש", שכל דבר שאמרו חז"ל הוא תורה ממש. אמנם אם לא נימא כך לכאורה אין טעם ללמוד קטעי הרפואות שבגמ' שהרי אסור להשתמש בהם כפי שגזרו הקדמונים.
עוד יש לדון האם דין תורה על בירור פרטיו המציאותים נחשב תלמוד תורה ומסתבר שלא וכן משמע בגמרא ברכות חלש ליביהו.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1298
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 545 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דעת מרן הגריש"א בת"ת

שליחה על ידי בן של רב » 02 מאי 2019, 21:44

חלש ליביהו.
לאיזה גמ' כונתך?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 7 אורחים