ההיתר להרוג רודף - זה משום הצלת הנרדף או משום ענישת הרודף?

4568734

משתמש ותיק
זכורני שחקרו כן האחרונים.
אשמח לכל מראה מקום בענין.
 
4568734 אמר:
זכורני שחקרו כן האחרונים.
אשמח לכל מראה מקום בענין.

שני ראיות
א. אם ניתן להצילו באחד מאיבריו, אין להורגו.
ולכאו' אם זה היה עונש היה לנו להורגו.

ב. רודף בשוגג (עובר את אימו[נדמה לי שכל נפסק]) ג"כ דינו כרודף.
ואם זה היה עונש אין לנו להורגו משום שהוא שוגג.

אלא זהו משום הצלת הנרדף. 
 

ahgby100@gmail.com

משתמש ותיק
אם אני זוכר נכון וודאי שאם אין הצלת הנרדף א"א להורגו אבל הצד שזה עונש הוא
שבשביל הצלת הנרדף התירו לכולם להענישו
 

בן עזאי

משתמש ותיק
בקשר לראיות הנ"ל, יתכן עדיין דתרווייהו איתנייהו בסתם רודף ויתכן כמה נ"מ.

עוד מראה מקום בזה.
עיין מ"ל (פרק כ"ד דשבת) אם מצילין מן העבירה הבא על ערוה בשבת בנפשו של רודף, משום שאין עונשין בשבת וכו'.
 

משה יעקב

משתמש ותיק
גם אם אי"ז משום עונש לרודף,
אך מ"מ יתכן דאי"ז להצלת הנרדף אלא להציל הרודף מעבירה
עי' משמעות המש' סנהדרי' עג: ובתוס' שם ועוד.
 

דודעלע

משתמש ותיק
ספר המצוות לרמב"ם, מצוות עשה, המצווה הרמ"ז
הציווי שנצטווינו להציל הנרדף מיד מי שרודפו להרגו, אפילו בנפשו של רודף, לומר: שאנו מצווים להרוג את הרודף, אם לא נוכל להציל את הנרדף אלא בנפש הרודף. והוא אמרו יתעלה: "וקצתה את כפה לא תחוס עינך" (דברים כה, יב).
 

יאיר

משתמש ותיק
פשיטא להציל הנרדף.

איפה מצינו על מחשבה גרידא שיהיה חייב מיתה והרי עוד לא עשה דבר
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
ולהזכיר מספיקו של אחד הרבנים בעניין הרואה חבירו מתאבד האם חייב להצילו בנפשו, דאין הצלת הנרדף אבל יש הצלה לרודף, ותשובה שהשיבו הרב ענבל - דעפ"ז יל"ד גם בעומד להתאבד וא"י לעמוד ביצרו, מי נימא דחייב להציל עצמו בנפשו או לא...
 

דודעלע

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
ולהזכיר מספיקו של אחד הרבנים בעניין הרואה חבירו מתאבד האם חייב להצילו בנפשו, דאין הצלת הנרדף אבל יש הצלה לרודף, ותשובה שהשיבו הרב ענבל - דעפ"ז יל"ד גם בעומד להתאבד וא"י לעמוד ביצרו, מי נימא דחייב להציל עצמו בנפשו או לא...
חשבתי שרק לי עלו בראש המקרים האלה...

מ"מ יכול להציל הנרדף באיברי הרודף, וכן עיקר.
 

ערך רב

משתמש ותיק
אם זה רק היתר להצלת הנרדף, מדוע הבא במחתרת ושבר את החבית, אם אין לו דמים פטור על החבית משום דבדמים קננהו? (סנהדרין עב, א)
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
והנראה לומר בזה, דבאמת גם ברודף דין גברא קטילא שלו הוא דין מיוחד מגזה"כ, וכדכתיב בקרא גבי בא במחתרת אין לו דמים, וא"כ נאמר בזה דין מסוים דמלבד עיקר ההצלה של נרדף חלה על עצמו של הרודף ובא במחתרת תורת אין לו דמים, ושני דינים נאמרו ברודף, חדא עיקר דין ההצלה של נרדף שניתן להצילו בנפשו של רודף, ושנית דהרודף עצמו אין לו דמים עליו לגבי כל הדינים.
חידושי מרן רי"ז הלוי רוצח ושמירת נפש פ"א הי"ג
 
חלק עליון תַחתִית