למחמירים במצות מכונה, אם בליל פסח לא יהא להם מצת יד, גם אז לא יאכלו מצת מכונה???

  • Thread starter Anonymous
  • תאריך התחלה

שמעיה

משתמש ותיק
מתחזק אמר:
שמעיה אמר:
מתחזק אמר:
הצהרה מאוד חמורה כוונתי, כמו הצהרה של אדם שהוא לא יקיים מצווה שהוא חייב אותה, ודם אם רק במצב מסויים כמו נידון דידן, אבל יש כאן חסרון בקבלת עול המצווה.

לענ''ד, הצהרתך חמורה מאוד.
זה כמו הצהרה של אדם, ששיקול דעתו ההלכתי של פוסק מקובל על עשרות אלפי יהודים יראים ושלמים, אין בו די על מנת שההולכים לאורו ינהגו כפסקו בכל מקרה שיקרה.
ועדיין הצהרה זו יותר חמורה.

לא הבנתי.
נחלקו הפוסקים האם מצת מכונה כשרה לפסח או לא. אומר תלמיד הפוסק שפסק שמצת מכונה אינה כשרה לפסח, ובשל כך לא ניתן לקיים על ידי אכילתה את מצוות הלילה, שכאשר אין לו מצת יד, הרי הוא במצב שאין לו מצות. זאת על פי פסק רבו. לפי זה, אין כאן הצהרה ולא חמורה, אלא יש כאן תחושת אני ורבותיי ופוסקיי, ומלבדי אין עוד.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
שמעיה אמר:
מתחזק אמר:
שמעיה אמר:
לענ''ד, הצהרתך חמורה מאוד.
זה כמו הצהרה של אדם, ששיקול דעתו ההלכתי של פוסק מקובל על עשרות אלפי יהודים יראים ושלמים, אין בו די על מנת שההולכים לאורו ינהגו כפסקו בכל מקרה שיקרה.
ועדיין הצהרה זו יותר חמורה.

לא הבנתי.
נחלקו הפוסקים האם מצת מכונה כשרה לפסח או לא. אומר תלמיד הפוסק שפסק שמצת מכונה אינה כשרה לפסח, ובשל כך לא ניתן לקיים על ידי אכילתה את מצוות הלילה, שכאשר אין לו מצת יד, הרי הוא במצב שאין לו מצות. זאת על פי פסק רבו. לפי זה, אין כאן הצהרה ולא חמורה, אלא יש כאן תחושת אני ורבותיי ופוסקיי, ומלבדי אין עוד.
יצאו כאן מתוך הנחה שאף האוסרים המקוריים לא התכוונו עד כדי כך, אלא שהיום יהיו כאלו שיקצינו עד שם ועליהם מדובר.
עדיין איננו יודעים אם יש מי שפוסק כך.
 

שמעיה

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
שמעיה אמר:
מתחזק אמר:
ועדיין הצהרה זו יותר חמורה.

לא הבנתי.
נחלקו הפוסקים האם מצת מכונה כשרה לפסח או לא. אומר תלמיד הפוסק שפסק שמצת מכונה אינה כשרה לפסח, ובשל כך לא ניתן לקיים על ידי אכילתה את מצוות הלילה, שכאשר אין לו מצת יד, הרי הוא במצב שאין לו מצות. זאת על פי פסק רבו. לפי זה, אין כאן הצהרה ולא חמורה, אלא יש כאן תחושת אני ורבותיי ופוסקיי, ומלבדי אין עוד.
יצאנו מתוך הנחה שאף האוסרים המקוריים לא התכוונו עד כדי כך, אלא שהיום יהיו כאלו שיקצינו עד שם ועליהם מדובר.
עדיין איננו יודעים אם יש מי שפוסק כך.

לא נכנסתי כלל לנידון עצמו. אני הגבתי על הצהרתו התמוהה של מתחזק שכוונה אל מי שכתב
ברל אמר:
לשיטתם וכך אוחזים בצאנז ככל הידוע לי שזה חמץ בדיוק כמו לחם למה שיעשו את זה?
ועל כך כתב
מתחזק אמר:
לענ"ד, להצהיר שאם יהא לו רק כזית מצה מכונה הוא לא יאכל אותה בליל ט"ו, זוהי הצהרה מאוד חמורה.
ועל כך כתבתי את מה שכתבתי.
 

זכרונות

משתמש ותיק
השאלה שנשאלה דומה לשאלה האם כשאין למישהוא תפילין רגילות ויש לו רק תפילין שהפרשיות נכתבו במכונת כתיבה עתיקה שלכמה מהפוסקים זה נקרא כתיבה האם יניח אותם או לא
השאלה מתעצמת כשגם הפרשיות נכתבו במכונת כתיבה מודרנית שבלחיצה אחת נכתבו כל הפרשיות
מצב מצות מכונה היום הוא ללא הכר למצב הראשוני שעליה דנו הפוסקים לפני כמאה וחמישים שנה שאז המציאות שהמוצר המוגמר היה בדיוק כמו מצות עבו"י וההבדל היחיד היה שרידוד הבצק נעשה ע"י מכונה ידנית, משא"כ כיום התנור לא מוסק כמו שנהגו אבותינו אלא החום בהתחלתו הוא הרבה פחות חם כדי שהבצק יקבל תפיחה ורק אח"כ הוא נאפה, כך שהדמיון בינו למצות שצוותה תורתינו הקדושה לאכול בליל הסדר הוא רחוק כרחוק מזרח ממערב ויתכן גם להיכשל באיסור כרת
 

נפתולי

משתמש ותיק
אני יודע מקרוב שיש קהילות מסויימות שאף אינם אוכלים "לאחר הפסח" מצות מכונה, משום שהם לא נמכרו במכירת חמץ!!!
לכאורה לדעתם הם בוודאי לא יאכלו כלל מצה בליל הסדר, מאשר לאכול מצת מכונה שהוא לדידם חמץ גמור.
לדוגמא בעלמא אני מעתיק כאן מתשובת בעל חלקת יואב (או"ח י"ד), שרואים דעת האוסרין כי אכילת מצות מכונה דינו כאכילת חמץ ממש, ואין זה אפילו פתרון לאופים מסויימים שלא אפו מצות כהלכתן והכשילו את הרבים באכילת חמץ:
לכידה.JPG
המדובר היה באופים שמכשילים את הרבים בחמץ, וחשבו להתיר משום זה מצות מכונה.
 

אברך כולל

משתמש רגיל
מתפלפלים כאן מסברא על דבר שנפסק בשולחן ערוך
סתירת זקנים בנין אמר:
יהושע אמר:
אבל עדיין יש לדון מדין נדר.
אין נשבעים על המצוות, דאין שבועה חלה על שבועה, ונדר לא שייך פה כי אין זה מצה מסויימת שלפנינו, וגם אם כן יהיה חייב לעשות על זה התרת נדרים.
הצג קובץ מצורף שלחן ערוך [תבנית הדף].pdf
 

שמעיה

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
מתפלפלים כאן מסברא על דבר שנפסק בשולחן ערוך
סתירת זקנים בנין אמר:
יהושע אמר:
אבל עדיין יש לדון מדין נדר.
אין נשבעים על המצוות, דאין שבועה חלה על שבועה, ונדר לא שייך פה כי אין זה מצה מסויימת שלפנינו, וגם אם כן יהיה חייב לעשות על זה התרת נדרים.
שלחן ערוך [תבנית הדף].pdfשלחן ערוך [תבנית הדף].pdf

אכן. רציתי להעיר מכבר שלכאורה דומה לנשבע שלא לאכול מצה כלל, דבכה''ג חל על המצוות.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
שמעיה אמר:
אברך כולל אמר:
מתפלפלים כאן מסברא על דבר שנפסק בשולחן ערוך
סתירת זקנים בנין אמר:
אין נשבעים על המצוות, דאין שבועה חלה על שבועה, ונדר לא שייך פה כי אין זה מצה מסויימת שלפנינו, וגם אם כן יהיה חייב לעשות על זה התרת נדרים.
שלחן ערוך [תבנית הדף].pdfשלחן ערוך [תבנית הדף].pdf

אכן. רציתי להעיר מכבר שלכאורה דומה לנשבע שלא לאכול מצה כלל, דבכה''ג חל על המצוות.
למה? אתה מתכוון מדין כולל? האם אוסר מצה על עצמו כל שבעת ימי הפסח זה כולל?
 

שמעיה

משתמש ותיק
לשון המחבר, באם קשה לפתוח את הקובץ שצירף הרב @אברך כולל
אמר שבועה שלא אוכל מצה סתם, אסור לאכול מצה בליל פסח.

ברגע שהוא אוסר על עצמו מצות מכונה מחצות ערב פסח ועד צאת הפסח, הרי הוא כולל. ואם אצטרך, אפשפש ואמצא את האבני נזר הדן על עניין זה.
יתר על כן, יש לדון במי שאוסר על עצמו מצה של כוסמין, וקרה המקרה ובליל פסח לא היה לפניו מצת דגן כי אם של כוסמין. סברתי נותנת שאין מדובר בנשבע על המצווה וייאסר עליו לאכול מצת כוסמין זו.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
שמעיה אמר:
לשון המחבר, באם קשה לפתוח את הקובץ שצירף הרב @אברך כולל
אמר שבועה שלא אוכל מצה סתם, אסור לאכול מצה בליל פסח.

ברגע שהוא אוסר על עצמו מצות מכונה מחצות ערב פסח ועד צאת הפסח, הרי הוא כולל. ואם אצטרך, אפשפש ואמצא את האבני נזר הדן על עניין זה.
יתר על כן, יש לדון במי שאוסר על עצמו מצה של כוסמין, וקרה המקרה ובליל פסח לא היה לפניו מצת דגן כי אם של כוסמין. סברתי נותנת שאין מדובר בנשבע על המצווה וייאסר עליו לאכול מצת כוסמין זו.

כי אני זוכר שדנים אם אסר על כל ליל פסח, אם נחשב לכולל, אבל שם יש סברא לומר שאינו יכול לאכול את הכזית השני בלי לאכול את הראשון וממילא נחשב לביטול המצווה, אבל באוסר כמה ימים לכאורה נחשב לכולל אלא שיש לדון שכיון שהזמן הראשון שאסר הוא זמן חיוב וצריך עיון, אכן אם אסר מחצות כמו שכתבתם, אז לכאורה ודאי הוי כולל.
 

שמעיה

משתמש ותיק
ברור שמצות מכונה נאסרות על האוסרים מחצות, ככל חמץ אחר.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
לגוף ההערה של נדר, אני לא יודע בכלל אם זה נקרא נדר, הרי הם סוברים שזה חשש חמץ, ואוסרים זאת מעיקר הדין.
אם אדם בתחילה היתה דעתו לאיסור ועל כן נהג איסור ואח"כ נמלך וסבור שזה היתר האם יש בזה משום נדר?
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
שמעיה אמר:
ברור שמצות מכונה נאסרות על האוסרים מחצות, ככל חמץ אחר.
אני חושב עכשיו, שיתכן שכיון שבלאו הכי אסור אז לאכול מצה עד הלילה, א"כ ממה נפשך, מחצות ועד הלילה הוי שבועה לקיים את המצווה שהרי אסורות לו מדינא, ובלילה כבר יש לדון כהנ"ל שאם הזמן הראשון הוא ביטול מצווה לא מהני בזה כולל.
 

שמעיה

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
שמעיה אמר:
ברור שמצות מכונה נאסרות על האוסרים מחצות, ככל חמץ אחר.
אני חושב עכשיו, שיתכן שכיון שבלאו הכי אסור אז לאכול מצה עד הלילה, א"כ ממה נפשך, מחצות ועד הלילה הוי שבועה לקיים את המצווה שהרי אסורות לו מדינא, ובלילה כבר יש לדון כהנ"ל שאם הזמן הראשון הוא ביטול מצווה לא מהני בזה כולל.

מצה עשירה, ובצקות של נכרים, גם הם מצה ייקראו ומותרות מחצות ואילך.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
ויש כאן עוד להעיר שאינו נחשב שבועה לבטל את המצווה שהרי נשבע רק על סוג אחד של מצות ויכול עדין לקיים המצווה בשאר, ואיני זוכר בסוגיות בשבועות אם כזה דבר נחשב לביטול מצווה.
שוב ראיתי שכבר כתבת את זה למעלה.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
שמעיה אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
שמעיה אמר:
ברור שמצות מכונה נאסרות על האוסרים מחצות, ככל חמץ אחר.
אני חושב עכשיו, שיתכן שכיון שבלאו הכי אסור אז לאכול מצה עד הלילה, א"כ ממה נפשך, מחצות ועד הלילה הוי שבועה לקיים את המצווה שהרי אסורות לו מדינא, ובלילה כבר יש לדון כהנ"ל שאם הזמן הראשון הוא ביטול מצווה לא מהני בזה כולל.

מצה עשירה, ובצקות של נכרים, גם הם מצה ייקראו ומותרות מחצות ואילך.
ואם כך, אז שוב אין צריך לדון כולל מצד הימים אלא כולל מצד סוגי המצות, והנשבע שלא יאכל בליל פסח בין מצה עניה ובין מצה עשירה, לכאורה ודאי חייל משום כולל. ושוב ראיתי בקצוה"ח סימן ע"ג.
 

הכהן

משתמש ותיק
נפתולי אמר:
אני יודע מקרוב שיש קהילות מסויימות שאף אינם אוכלים "לאחר הפסח" מצות מכונה, משום שהם לא נמכרו במכירת חמץ!!!
ואילו אני שמעתי, כמדומני על האדמו"ר מצאנז שליט"א, שנוהג בדווקא לאכול אחר הפסח מצות מכונה ממי שאוכל אותם בפסח.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
הכהן אמר:
נפתולי אמר:
אני יודע מקרוב שיש קהילות מסויימות שאף אינם אוכלים "לאחר הפסח" מצות מכונה, משום שהם לא נמכרו במכירת חמץ!!!
ואילו אני שמעתי, כמדומני על האדמו"ר מצאנז שליט"א, שנוהג בדווקא לאכול אחר הפסח מצות מכונה ממי שאוכל אותם בפסח.
ואני שמעתי מדודי שהוא חסיד גור, שהבית ישראל זצוק"ל אמר שבעצם היה צריך למכור את במכירת חמץ אלא שאי אפשר לפגוע באלה שכן אוכלים את זה כמצה... לא שאני מאמין שהוא אמר את זה.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
שמעיה אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
שמעיה אמר:
ברור שמצות מכונה נאסרות על האוסרים מחצות, ככל חמץ אחר.
אני חושב עכשיו, שיתכן שכיון שבלאו הכי אסור אז לאכול מצה עד הלילה, א"כ ממה נפשך, מחצות ועד הלילה הוי שבועה לקיים את המצווה שהרי אסורות לו מדינא, ובלילה כבר יש לדון כהנ"ל שאם הזמן הראשון הוא ביטול מצווה לא מהני בזה כולל.

מצה עשירה, ובצקות של נכרים, גם הם מצה ייקראו ומותרות מחצות ואילך.
לאחר ההסתכלות בשוע הל' נדרים מבואר שם שמצה עשירה אינה בכלל שבועה שלא לאכול מצה, אבל כאן, אם זה אכן נדר, אז אין כאן לשון מסויימת, אלא מה שאסרו על עצמם מצות מכונה ובזה אכן מסתבר שכולל את כל סוגי המצות.
 

חירב

משתמש רשום
עיין באבני נזר שכתב על מצות מכונה שזה ביהרג ואל יעבור ופשוט שגם אם אין מצות יד כלל
 
אברך כולל אמר:
מתפלפלים כאן מסברא על דבר שנפסק בשולחן ערוך
סתירת זקנים בנין אמר:
יהושע אמר:
אבל עדיין יש לדון מדין נדר.
אין נשבעים על המצוות, דאין שבועה חלה על שבועה, ונדר לא שייך פה כי אין זה מצה מסויימת שלפנינו, וגם אם כן יהיה חייב לעשות על זה התרת נדרים.
שלחן ערוך [תבנית הדף].pdfשלחן ערוך [תבנית הדף].pdf
יש"כ שהארת עינינו, אלא דיש לדון א"כ האם ההוא נקרא שנשבע שלא לאכול בלילי פסחים או שלא לאכול בכלל, ולזה צריך לעיין מעט בנושא.
 

הכהן

משתמש ותיק
חירב אמר:
עיין באבני נזר שכתב על מצות מכונה שזה ביהרג ואל יעבור ופשוט שגם אם אין מצות יד כלל

פשוט שהפליג בזה, שהרי חמץ גופו אינו ביהרג ואל יעבור.
 

מיכי

משתמש ותיק
מתחזק אמר:
עולה בי ספק, אותם המחמירים באופן קיצוני כלפי מצות מכונה כצאנז וכדו'
מה יעשו אם בליל ט"ו לא יהא להם מצות יד, האם לא יאכלו כזית מצות מכונה כדי שלא לבטל מצווה דאורייתא? או שגם בזה לא יאכלו מצת מכונה ויבטלו מצווה מן התורה?
כמדומה שזהו מבחן מעניין.

עיין חולין יא ב פסח וקדשים מאי איכא למימר אלא היכא דאפשר אפשר וכו
 

זמן היקר

משתמש ותיק
טעם ודעת אמר:
אף לדברי בעל החידושי הרי"ם וגודלי דורו שמצות מכונה 'אינם כשרים', ברור שעם הכשר דרא של היום עם היכולות המופלגות שיש בעידן דידן מבחינה הלכתית שאינו דומה כלל וכלל למה שהיה לפני 180 שנה שיש בזה השבחה לטיבותא מכל הבחינות וכל ח"י רגעים עולה להבה ומכלה את הכל נקי צח וכשר, כלל וכלל לא בטוח שהיה אוסרים אותו, ומימלא בוודאי במקום שאין לו כלל מצות יש לקיים המצוות באלו המצות.

אין יכולים לפסוק עפ"י השערה בעלמא...
 

זמן היקר

משתמש ותיק
הכהן אמר:
נפתולי אמר:
אני יודע מקרוב שיש קהילות מסויימות שאף אינם אוכלים "לאחר הפסח" מצות מכונה, משום שהם לא נמכרו במכירת חמץ!!!
ואילו אני שמעתי, כמדומני על האדמו"ר מצאנז שליט"א, שנוהג בדווקא לאכול אחר הפסח מצות מכונה ממי שאוכל אותם בפסח.
גם שמעתי כן בשם הרבי משה אריה פריינד זצ"ל הגאב"ד בעדה החרדית ירושלים שהי' מבית צאנז-שינאווא שכך קיבל מבית רבותיו שהוראת הרה"ק מצאנז זצוק"ל שמצות מכונה הם חמץ גמור, לא פסק כן רק על פסח אבל לא אלאחר פסח לענין חמץ שעבר עליו הפסח.

ולעצם שאלת פותח השכול בעיני הסרים למשמעתו של הרה"ק מצאנז זצוק"ל, זהו כמו שאלה: אם אין לו לבנאדם בליל ט"ו רק מצה חמוצה שנשאר לו בטעות ולא שרפה, האם גם לא יאכלנו כדי לקיים מצות אכילת כזית.... מצה או חמץ?!

חמץ זה חמץ גם אם אינו מבין למה זה חמור כל כך בעיניהם, כך אמר הרה"ק מצאנז, חמץ גמור. נקודה. זהו זה.
 
 

שינובה

משתמש ותיק
העדפת מצות יד היא חומרא , לדעת הדברי חיים מדובר ב"חמץ" והפטיר שיש לו בזה גם טעם הכמוס עמו סתם ולא פירש .ומכיון שלא פירש אין פתח לצאצאי וחסידי בית צאנז לבקש מקום להיתר עד ימינו!
 

צפנת פענח

משתמש ותיק
זמן היקר אמר:
הכהן אמר:
נפתולי אמר:
אני יודע מקרוב שיש קהילות מסויימות שאף אינם אוכלים "לאחר הפסח" מצות מכונה, משום שהם לא נמכרו במכירת חמץ!!!
ואילו אני שמעתי, כמדומני על האדמו"ר מצאנז שליט"א, שנוהג בדווקא לאכול אחר הפסח מצות מכונה ממי שאוכל אותם בפסח.
גם שמעתי כן בשם הרבי משה אריה פריינד זצ"ל הגאב"ד בעדה החרדית ירושלים שהי' מבית צאנז-שינאווא שכך קיבל מבית רבותיו שהוראת הרה"ק מצאנז זצוק"ל שמצות מכונה הם חמץ גמור, לא פסק כן רק על פסח אבל לא אלאחר פסח לענין חמץ שעבר עליו הפסח.

ולעצם שאלת פותח השכול בעיני הסרים למשמעתו של הרה"ק מצאנז זצוק"ל, זהו כמו שאלה: אם אין לו לבנאדם בליל ט"ו רק מצה חמוצה שנשאר לו בטעות ולא שרפה, האם גם לא יאכלנו כדי לקיים מצות אכילת כזית.... מצה או חמץ?!

חמץ זה חמץ גם אם אינו מבין למה זה חמור כל כך בעיניהם, כך אמר הרה"ק מצאנז, חמץ גמור. נקודה. זהו זה.
 
היכן אמר הרה"ק מצאנז שהוא "חמץ גמור"?
מישהו יכול להעלות את התשובה מספרו?
 

תלמיד קטן

משתמש ותיק
זמן היקר אמר:
חמץ זה חמץ גם אם אינו מבין למה זה חמור כל כך בעיניהם, כך אמר הרה"ק מצאנז, חמץ גמור. נקודה. זהו זה.

חמץ זה חמץ, כלומר: חמץ הוא בצק שתפח. בצק שנאפה לפני שתפח = מצה.
הדברי חיים הקדוש גזר על מצות מכונה, מטעם הכמוס, שיש להתייחס אליהם כדין חמץ גמור.
והדברים פשוטים שגזירה זו אינה דוחה מצוות עשה דאורייתא.
 

זמן היקר

משתמש ותיק
תלמיד קטן אמר:
זמן היקר אמר:
חמץ זה חמץ גם אם אינו מבין למה זה חמור כל כך בעיניהם, כך אמר הרה"ק מצאנז, חמץ גמור. נקודה. זהו זה.

חמץ זה חמץ, כלומר: חמץ הוא בצק שתפח. בצק שנאפה לפני שתפח = מצה.
הדברי חיים הקדוש גזר על מצות מכונה, מטעם הכמוס, שיש להתייחס אליהם כדין חמץ גמור.
והדברים פשוטים שגזירה זו אינה דוחה מצוות עשה דאורייתא.

זוהי לדעתך ולדעת המתירים
אבל עיי' בתגובה הקודמת לך ותראה לשון הדברי חיים, ואין להסתפק בזה שבוודאי לדעתו אין זה מצות עשה דאורייתא בכלל לאכול מצות מכונה בליל א' דפסח
ואדרבה הוא נכשל באכילת חמץ רח"ל....
אם רוצים להתיר באופן שאין לו מצות אחרים צריך האוסר בעצמו להתיר במקרה כזה
כנראה אין לך הבנה ביחס החסידים לדברי רבם הקדוש...
 
חלק עליון תַחתִית