גדר שמירת העיניים

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי חכם באשי » 01 מאי 2019, 22:08

ידוע חילוק האחרוניפ (מוזכר כמדומה גם במשנ"ב סי' ע"ה) בין "ראיה" לבין "הסתכלות", והדברים עתיקים ומפורסמים. יש גם תשובה ארוכה מהגרח"ק בענין זה, ולאחרונה נמצאו הדברים בהדיא בכת"י רבינו הרא"ש, כך זכור לי מספר היראה של הרב זילבר.

מכבר הסתפקתי בדבריו של הגר"ח בכתר ראש אות קצ"ה, [ויש לי צדדים בזה, אבל אשמח לשמוע חו"ד חו"ר הפורום, כי כמדומני שאלה דברים התלויים בסברא ולא בראיה כ"כ],
"הסתכלות עריות ושיחתן, אמר [הגר"ח] זה הכלל, כל מה שיגדור את עצמו ויפרוש מראיה, אחר כך אם יראה ויביט יבער בו היצר כאש. אלא כשדעתו לילך בשוק יתפלל ויבקש רחמים לבל יכשל ח"ו בשום נדנוד חטא והרהור עבירה ר"ל"
האם תיסק אדעתין לומר לבחור ישיבה השוקד בישיבה יומם ולילה, צא מידי פעם לרחובה של עיר, כדי שבבין הזמנים לא יקשה עליך יותר?!

הרי זה מזכיר את הטענה של המזרחי כלפי החרדים. [וכבר המליצו ע"ז משל למה"ד, לשנים שהולכים על שביל חצץ, הראשון כולו נחבל, והשני לא ארע לו כלום כי "רגיל" הוא בכך, היות והוא בן כפר ההולך תמיד יחף... ואוי לו לשוטה שסבור מכך שמעלת השני גדולה יותר].

ראשית אבקש ממי שיכול לבדוק במהדורה החדשה של זלושינסקי שיש שם שינו"ס אם יש הבדל נוסחאות.

שנית, אשמח לשמוע חו"ד. (יש לי ליישב אבל בדוחק קצת, ואי"ה אולי בהמשך אכתוב)


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 893
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי במבי » 01 מאי 2019, 22:36

שמעתי לפני שנים רבות מהרב לויכטר שליט"א שלעיתים במגורים בסביבה שאינה דתית יש פחות בעיה של שמירת העיניים שהרי בן הכפר לא חושק בבבת המלך.

ומה ששייך יותר אל האדם היצר יותר מפתהו.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 767
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי בנציון » 01 מאי 2019, 22:40

במהדורה של הרב זלושינסקי אכן מביא נוסחת הגריז"ס שכותב כמו שרמזת:
image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי חכם באשי » 01 מאי 2019, 22:59

במבי כתב:
01 מאי 2019, 22:36
שמעתי לפני שנים רבות מהרב לויכטר שליט"א שלעיתים במגורים בסביבה שאינה דתית יש פחות בעיה של שמירת העיניים שהרי בן הכפר לא חושק בבבת המלך.

ומה ששייך יותר אל האדם היצר יותר מפתהו.
רח"ל


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי חכם באשי » 01 מאי 2019, 23:00

בנציון כתב:
01 מאי 2019, 22:40
במהדורה של הרב זלושינסקי אכן מביא נוסחת הגריז"ס שכותב כמו שרמזת:
image.png
יישר כח, אבל סיום דבריו "על כן אל יפרוש עצמו יותר מדאי" עדיין קשה ותמוה וכאמור


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי מבקש אמת » 02 מאי 2019, 02:29

חכם באשי כתב:
01 מאי 2019, 22:59
במבי כתב:
01 מאי 2019, 22:36
שמעתי לפני שנים רבות מהרב לויכטר שליט"א שלעיתים במגורים בסביבה שאינה דתית יש פחות בעיה של שמירת העיניים שהרי בן הכפר לא חושק בבבת המלך.

ומה ששייך יותר אל האדם היצר יותר מפתהו.
רח"ל
למה רח"ל? שמעתי מכמה וכמה אנשים שזה באמת נכון אצלם, וככל שהאשה יותר מרוחקת מהם (גויה, חילוניה) כך הנסיון פחות גדול.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי מבקש אמת » 02 מאי 2019, 02:39

חכם באשי כתב:
01 מאי 2019, 22:08
ידוע חילוק האחרוניפ (מוזכר כמדומה גם במשנ"ב סי' ע"ה) בין "ראיה" לבין "הסתכלות", והדברים עתיקים ומפורסמים. יש גם תשובה ארוכה מהגרח"ק בענין זה, ולאחרונה נמצאו הדברים בהדיא בכת"י רבינו הרא"ש, כך זכור לי מספר היראה של הרב זילבר.

מכבר הסתפקתי בדבריו של הגר"ח בכתר ראש אות קצ"ה, [ויש לי צדדים בזה, אבל אשמח לשמוע חו"ד חו"ר הפורום, כי כמדומני שאלה דברים התלויים בסברא ולא בראיה כ"כ],
"הסתכלות עריות ושיחתן, אמר [הגר"ח] זה הכלל, כל מה שיגדור את עצמו ויפרוש מראיה, אחר כך אם יראה ויביט יבער בו היצר כאש. אלא כשדעתו לילך בשוק יתפלל ויבקש רחמים לבל יכשל ח"ו בשום נדנוד חטא והרהור עבירה ר"ל"
האם תיסק אדעתין לומר לבחור ישיבה השוקד בישיבה יומם ולילה, צא מידי פעם לרחובה של עיר, כדי שבבין הזמנים לא יקשה עליך יותר?!

הרי זה מזכיר את הטענה של המזרחי כלפי החרדים. [וכבר המליצו ע"ז משל למה"ד, לשנים שהולכים על שביל חצץ, הראשון כולו נחבל, והשני לא ארע לו כלום כי "רגיל" הוא בכך, היות והוא בן כפר ההולך תמיד יחף... ואוי לו לשוטה שסבור מכך שמעלת השני גדולה יותר].

ראשית אבקש ממי שיכול לבדוק במהדורה החדשה של זלושינסקי שיש שם שינו"ס אם יש הבדל נוסחאות.

שנית, אשמח לשמוע חו"ד. (יש לי ליישב אבל בדוחק קצת, ואי"ה אולי בהמשך אכתוב)
במשל שהבאת באמת יש נקודה למחשבה: אם כולם יקלעו למחנה עבודה בו נעליהם ילקחו מהם, הרי שבאמת בני הכפר יהיו במצב יותר טוב מבני העיר. אין פה ענין של מעלה, אלא שלמעשה בן הכפר יוכל לשרוד ובן העיר יפול למשכב עם זיהומים קשים ברגליו, ואוי לו לבן העיר השוטה שחושב שבגלל שבהיותו בעיר הלך בצורה יותר מכובדת הרי שזה מועיל לו במחנה העבודה...

קראתי תיאור על אחת ממחנות הריכוז בשואה, בו היהודים שהגיעו ממערב אירופה ולא היו מורגלים בעבודה פיזית מתו במהירות תוך כמה שבועות מעת הגיעם למחנה, ואילו היהודים מהמזרח שהורגלו בעבודה פיזית הצליחו יותר לשרוד. זה בדיוק מה שבא הגר"ח מוואלוז'ין לומר - אם סף הרגישות שלך מדי גבוה, הרי שעם כל המעלה שבזה - ברגע שתקלע למצב בעייתי אתה תפגע קשות. והדברים פשוטים וידועים לכל מי שמכיר את המציאות.

כמובן ששאלתך שאלה טובה, מה הגדר בזה, וכי נאמר לכולם להוריד את סף הרגישות שלהם? התשובה היא שבעצם מוטל עלינו לשמור על סף רגישות גבוה ככל האפשר, אבל מצד שני עלינו לקחת בחשבון את המציאות, ולנסות לכוון את סף הרגישות בצורה שלא יצא שכרנו בהפסדנו. והענין תלוי במצב האישי והמציאותי של כל אחד ואחד)


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי מבקש אמת » 02 מאי 2019, 02:44

אגב נושא זה, יש בנותן טעם להעלות קטע מהספר החדש "בנין נפש האדם" ממשנתו של הרב שלמה הופמן זצ"ל (מופיע בעמוד קח בהערה):

אחד מחשובי הרבנים בארה"ק מעיד שלאחר שהתעורר במחשבה שמא הגורמים הפועלים ללא לאות בחוצות הערים והרחובות בענייני אזהרת האנשים מהפריצות ותולדותיה, ויש שבוקע מתוכם צליל צורמני, אולי חלק מאנשים אלו למעשה סובלים מגירויים חזקים בנושאים אלו, ולכן הם משליכים את חוויותיהם המסעירות על הכלל כולו כביכול כולם מועדים לנסיונות אלו כמותם ולכן חובה לעסוק בזה בשער בת רבים.

הציע הרה"ג שליט"א את הנחתו זו שמא חלק מהעוסקים בזה לוקים כנ"ל, אצל שני המומחים בנפשות האדם הלא הם מו"ר רבי שלמה זצ"ל ולהבחל"ח הרב גרינוולד שליט"א שרב שימושו בתחומי הנפש אצל הגרי"י קנייבסקי ה'סטייפלר' ועוד. וענו שניהם [בנפרד] באותה הלשון: 'לא חלקם, אלא כולם!'


ודו"ק.


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי חכם באשי » 02 מאי 2019, 02:52

תודה רבה על תגובתך.
קח את הדוגמא ששאלתי, בחור ישיבה שוקד על תלמודו, נניח באיזה ישיבה במושב נידח, מגיע מתחילת זמן חורף עד סופו, תגיד לו שקצת יצא "לראות עולם", כי הרי אם לא, הוא ייכשל יותר כאשר יצא.


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 252
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי אסף » 02 מאי 2019, 03:16

לענ"ד יש כאן הבחנה דקה אבל אמיתית בין הסתכלות לראיה המותרת. יש מציאות של ראיה תוך חוסר התעניינות שאינה משאירה רושם ולכן אינה אסורה. (מידת חסידות להימנע גם מזה כמובן)
ויתכן שלא תועיל עצה כזאת לבחור שאינו יודע את הגדר הדק בין השנים, ומה גם שאיסור "ולא תתורו" הוא גם על ראיה סקרנית בעלמא שממנה יבוא להסתכלות.
אבל נראה לענ"ד שמה שכתבו כאן, שנכון שאדם ירגיל את עצמו להביט רק בראיה המותרת ובכך ימנע מהסתכלות לגמרי. ז"א - שלא ילך לרחוב ע"מ להתנסות בראיה המותרת... אלא שבכל ראיות שהוא נצרך ינסה לראות בצורה הנכונה.
ואולי - שאם הוא צריך ללכת למקום מסוים שיש בו נסיונות וליכא דרכא אחרינא, צריך ללמוד איך ללכת בשלום ולחזור בשלום ע"י הרגל בראיה המותרת.
ואני מנסה להציע בדרך אפשר - שמה שכתבו כאן שמי שגר בשכונה חילונית יתכן שהוא מוגן יותר - הכוונה שרגיל מראש שלא להתבונן כי הורגל בכך שיש ציבור שלא מעניין אותו כלל והוא כבר לא 'רואה' אותם. הסיבה שאותו אחד מוגן יותר אינה מחמת שהשביע את יצרו בראיות אסורות אלא שמראש הרעיבו כלפי אותם שמחוץ להסתכלויותיו.


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי חכם באשי » 02 מאי 2019, 03:32

מבקש אמת כתב:
02 מאי 2019, 02:29
חכם באשי כתב:
01 מאי 2019, 22:59
במבי כתב:
01 מאי 2019, 22:36
שמעתי לפני שנים רבות מהרב לויכטר שליט"א שלעיתים במגורים בסביבה שאינה דתית יש פחות בעיה של שמירת העיניים שהרי בן הכפר לא חושק בבבת המלך.

ומה ששייך יותר אל האדם היצר יותר מפתהו.
רח"ל
למה רח"ל? שמעתי מכמה וכמה אנשים שזה באמת נכון אצלם, וככל שהאשה יותר מרוחקת מהם (גויה, חילוניה) כך הנסיון פחות גדול.
אני לא יכול להתווכח על זה,
אבל אדם הנכשל בשמירת העיניים, הוא לא נכשל דוקא במי שמותרת לו,,, אלא במה שנתקלות עיניו, באם לא שומר עליהם,
גם אם יהיה בחו"ל וגם בכל מקום אחר בעולם, הנסיון אותו נסיון.

יש נקודה אחרת, ועליה ראיתי פעם בספר על שמירת העיניים שזה תלוי בטבע בנ"א, והוא, שפעמים אדם שגר במקום חילוני, היות והנשים שם פרוצות לגמרי אינו מביט כלל, גם אם "רואה", כי יודע שזה בודאי איסור, אבל במקום חרדי והאשה לבושה שלא ע"פ גדרי ההלכה, בזה פחות מקפיד ונכשל יותר. ויש בנ"א שזה להיפך, במקום חרדי אי"ז מעורר אותם לראות ולהביט, משא"כ במקום חילוני.


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי חכם באשי » 02 מאי 2019, 03:36

אסף כתב:
02 מאי 2019, 03:16
לענ"ד יש כאן הבחנה דקה אבל אמיתית בין הסתכלות לראיה המותרת. יש מציאות של ראיה תוך חוסר התעניינות שאינה משאירה רושם ולכן אינה אסורה. (מידת חסידות להימנע גם מזה כמובן)
ויתכן שלא תועיל עצה כזאת לבחור שאינו יודע את הגדר הדק בין השנים, ומה גם שאיסור "ולא תתורו" הוא גם על ראיה סקרנית בעלמא שממנה יבוא להסתכלות.
אבל נראה לענ"ד שמה שכתבו כאן, שנכון שאדם ירגיל את עצמו להביט רק בראיה המותרת ובכך ימנע מהסתכלות לגמרי. ז"א - שלא ילך לרחוב ע"מ להתנסות בראיה המותרת... אלא שבכל ראיות שהוא נצרך ינסה לראות בצורה הנכונה.
ואולי - שאם הוא צריך ללכת למקום מסוים שיש בו נסיונות וליכא דרכא אחרינא, צריך ללמוד איך ללכת בשלום ולחזור בשלום ע"י הרגל בראיה המותרת.
ואני מנסה להציע בדרך אפשר - שמה שכתבו כאן שמי שגר בשכונה חילונית יתכן שהוא מוגן יותר - הכוונה שרגיל מראש שלא להתבונן כי הורגל בכך שיש ציבור שלא מעניין אותו כלל והוא כבר לא 'רואה' אותם. הסיבה שאותו אחד מוגן יותר אינה מחמת שהשביע את יצרו בראיות אסורות אלא שמראש הרעיבו כלפי אותם שמחוץ להסתכלויותיו.
על ההבחנה הדקה הזו אני שואל.

נניח, ישאלך אברך בן עליה, הכיצד עלי לנהוג בעודי מהלך בדרך. יכול אני, מחד, ללכת עם עיניים בקרקע, כמובן לא בצורה מוקצנת ומוגזמת, ובזה בודאי כמעט לא אכשל אפילו ב"ראיה", או מאידך, יכול הוא ללכת "רגיל" כמו שרוב בנ"א הולכים (וע' תוס' ב"ק כ"ז ודו"ק), אע"פ שנכשל ב"ראיה" (לא ב"הבטה" האסורה) מידי פעם. מה עדיף להורות לו?

לדברי הגר"ח הנ"ל, יש להורות לו באמת ללכת "רגיל". האמנם?!


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 252
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי אסף » 02 מאי 2019, 11:21

בנושא שמירת העיניים צריך לדעת דבר יסודי ראשוני -
העיניים צריכות שמירה יותר מאחר וחוש הראיה מהיר וקליט, והמציאות היא שתיכף שהעין רואה מיד הלב חומד בלי מעצורים, ועל זה הוזהרנו "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם".
וכן מפרש רש"י עה"פ "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" - כמו "מתור הארץ". הלב והעינים הם מרגלים לגוף ומסרסרים לו את העבירות, העין רואה והלב חומד והגוף עושה את העבירות". ומקורו בבמדבר רבה "ד"א תנה בני לבך לי וגו' מה ראה הקדוש ברוך הוא לשאול מישראל הלב והעינים שיהיו אחריו לפי שהעבירה תלויה בהם הה"ד ולא תתורו אחרי לבבכם וגו', עינא וליבא תרי סרסורי דחטאה אינון, כי שוחה עמוקה זונה, כשם שאמר משה אשר אתם זונים אחריהם לומר שהזנות תלויה בהם, העינים רואות את הזונה והלב מהרהר אחריה כך אמר רוח הקדש ע"י שלמה" לכאו' כתוב ברש"י שהציווי במצות "ולא תתורו" הוא על ב' דברים, הלב והעיניים אלא שהעיניים מביאות אל הלב את המראות וכך הוא הסדר - עיניים, לב, גוף.

וכאן צריך להבין למה התורה מקדימה בלשונה את האיסור לתור אחר הלב קודם לתיור אחר העיניים, דלהנ"ל האזהרה על העיניים קודמת לאזהרה על הלב.
וכתב ע"ז במלבי"ם "והנה דעת רבים שהתעוררות חמדת הלב אל העברה בא מסבת החושים כמ"ש העין רואה והלב חומד, ואמרו שאין אדם מתאוה אלא ממה שראו עיניו. אמנם חז"ל דייקו ההפך כי בצד א' לולא קדמו ציורי התאוה למשול בלבו בדרך רע או דרכי המינות שמשלו בלבו להסיר מפניו יראת ה' ופחדו לא היה נפעל ממראה עיניו, ומה שנפעל ממראה עיניו אל התאוה זה אות כי כבר סללו ציורי התאוה מסלה בלבבו מקודם, וכן שקדמו בלבו מחשבות און להקל ביראת ה' המשקיף על נסתריו ונגלהו, ומזה הסביר הראב"ע מה שצוה לא תתאוה בית רעך לא תחמוד אשת רעך שאם ישפיל ציורי התאוה ולא יעלה על פני הלב וכן אם יזכור תמיד שה' צוה והזהיר ועומד עליו ורואה במעשיו לא יגיע לידו חיבה כלל כמו שלא יחמוד הכפרי בבת המלך, וז"ש שהענינים הולכים אחר הלב שלולא ציורי התאוה שקננו בלבו לא יתפעל מראות עיניו, וע"כ הקדים ולא תתורו אחרי לבבכם שהוא הקודם לצייר ציורי התאוה ומדות הרעות ואז יתור אחר עיניו, והביאו ראי' נגד האומרים שלא יתפעל הלב אל הציורים הרעים רק ע"י שהובילו אותם העינים אל הנפש פנימה דהא גם הסומא יעשה תועבות גדולות אף שלא ראה בעיניו".
ובעצם כל פרשת ציצית היא פרשה שמורה היאך לנהוג עם חוש הראיה בצורה החיובית הנכונה - "וראיתם אותו וזכרתם", ואין כאן המקום להאריך.

ולפי דבריו - כל עצה לשמירת העיניים שאינה כוללת שימת לב ראשונית למקור ההסתכלות שהוא הלב, אינה יעילה כלל. ובפשטות גם אם יש עצה להתרגל בראיה המותרת - חובה להקדים לה את הטיפול בשורש הנטיה, דהיינו להתרכז במה שבאמת מעניין מהדברים הטובים וכמש"כ הרמב"ם (סוף איסו"ב) "גדולה מכל זאת אמרו יפנה עצמו ומחשבתו לדברי תורה וירחיב דעתו בחכמה שאין מחשבת עריות מתגברת אלא בלב פנוי מן החכמה, ובחכמה הוא אומר אילת אהבים ויעלת חן דדיה ירווך בכל עת באהבתה תשגה תמיד", ועי"כ להטות את הלב והרצון למקום הנכון שמואס ממילא בכל מה שמתנגד לחכמה.

רק מתוך זה אפשר לתרגל ראיה מותרת - במקומות שבלא"ה צריך להיות לפנות ליבו לחכמה שאז גם כשהעיניים רואות אין הלב חומד (וכאן החילוק בין ראיה להסתכלות).

וכמובן כל זה - אם אדם אמיתי וישר וכן עם עצמו לידע אם באמת יש כאן רק ראיה או לא.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי מבקש אמת » 02 מאי 2019, 17:20

חכם באשי כתב:
02 מאי 2019, 03:32
מבקש אמת כתב:
02 מאי 2019, 02:29
חכם באשי כתב:
01 מאי 2019, 22:59

רח"ל
למה רח"ל? שמעתי מכמה וכמה אנשים שזה באמת נכון אצלם, וככל שהאשה יותר מרוחקת מהם (גויה, חילוניה) כך הנסיון פחות גדול.
אני לא יכול להתווכח על זה,
אבל אדם הנכשל בשמירת העיניים, הוא לא נכשל דוקא במי שמותרת לו,,, אלא במה שנתקלות עיניו, באם לא שומר עליהם,
גם אם יהיה בחו"ל וגם בכל מקום אחר בעולם, הנסיון אותו נסיון.
על זה אני בא להתווכח, ולבאר ב' טעמים למה יש יותר נסיון באשה קרובה מבאשה רחוקה. נקדים כי הבעיה בהסתכלות אסורה איננה עצם הראייה (דלא כמו שחושבים כמה טועים שעצם ראיית אשה הוא פגם, שזו השקפה נוצרית לחלוטין) אלא ההרהור שזה מביא כמבואר בגמ' ובפוסקים, וההרהור הוא דבר פנימי שתלוי בגורמים המעוררים את הרגש. (יעויין בריטב"א קידושין פא,א שכללי ההרחקה מנשים תלויים בטבע כל אדם באופן ספציפי).

גורם אחד המעורר את הרגש הוא החידוש - אם הוא יודע שחלק מסויים אמור להיות מכוסה ורואה אותו מגולה הרי זה מעורר אצלו הרהור; ומטעם זה כתבו הראשונים ששיער אשה נשואה גורם הרהור ולא שיער פנויה, כיון שהאדם יודע ששיער נשואה אמור להיות מכוסה והחידוש שבגילוי מעורר אצלו את ההרהור, משא"כ שיער פנויה הרי הוא מצפה שתהיה מגולה ולכן אין זה מעורר הרהור*. מטעם זה גויה או חילוניה מעוררת פחות הרהור, כיון שמצפה שלא תקפיד על צניעות, משא"כ חרדיה שאמורה להקפיד על צניעות ואיננה מקפידה - הרי זה מגביר את ההרהור. כמו כן, מטעם זה מי שרגיל בנשים אינו בא לידי הרהור בקלות, מאחר ואין כאן שום דבר חדש המעורר את רגשותיו. (והפוסקים התירו מטעם זה דברים שונים, כמו הלבוש שהתיר ישיבה מעורבת בחתונות, או הלקט יושר שהיקל יותר בהליכה מאחורי אשה)

גורם נוסף הוא הקרבה שיש לאדם עם האשה - ככל שיותר קרובה אליו כך יותר מתעורר הרגש שלו כלפיה, ומטעם זה ידוע שאנשי המערב אינם נמשכים כ"כ לנשים אסייתיות, היות והן נראות שונות מדי. וע"כ גויה פחות תעורר הרהור מחילוניה, וחילוניה תעורר פחות הרהור מחרדיה, וכן הלאה ע"ז הדרך. דברים אלו ידועים ומפורסמים אצל המבינים בנפש האדם, וכמדומני שכמעט כל אדם שיבחון את עצמו יראה שגורמים אלו הינם משמעותיים ביותר.

כמובן שכל הנ"ל הוא רק באופן כללי, וכל מקרה נידון לגופו, אך עכ"פ יש לקחת בחשבון את הגורמים הללו.




*אגב יש להעיר תובנה העולה מדברים אלו, שהפשקוילים שונים המופצים בחוצות העיר המתריעים השכם והערב על הפריצות במחננו, עם פירוט מדוייק של צורות הלבוש הבעייתיות, הרי שהם גופא מגבירים ומחזקים את הבעיה פי כמה. זאת משום שגם אדם שעד היום מעולם לא הרהר בצורת לבוש כזו או אחרת, חזקה שאחרי קריאת הפשקויל כבר יתחיל להרהר, כיון שכעת הוא רואה בזה חוסר צניעות ועצם הידיעה שזה אמור להיות מכוסה מעוררת את ההרהור. ושמעתי הרגשה זו מכמה וכמה אנשים.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי בן של רב » 02 מאי 2019, 17:49

משעשע.
כותבים כאן לא לעסוק ולא לפרט וזה בדיוק מה שאתם עושים...

לעצם הענין יצויין שהגמילה הסטנדרטית מכל דבר היא ע"י התמכרות זמנית למשהו אחר.

איז ממילא כשאדם מכור/ממוקד/טרוד ברע ובבריחה ממנו
העצה היא בתרתי.

מצד תאות החידוש שיש בכל ראיה: להתמכר לאילת אהבים ויעלת חן וכנ"ל.
וגם בדרך להיות מכור למשהו מטריד או מרתק.

ומצד החוסר הנפשי שחושבים למלא: להשתדל שלא יהיה מתח בבית וד"ל ...


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי מבקש אמת » 02 מאי 2019, 18:40

בן של רב כתב:
02 מאי 2019, 17:49
משעשע.
כותבים כאן לא לעסוק ולא לפרט וזה בדיוק מה שאתם עושים...
הנידון כאן הוא הבנת הדרך בה רגש האדם עובד, וזה חשוב מאד למי שרוצה להצליח בנושא זה. הבעיה בעיסוק המפורט היא כשמכניסים למודעות את הפרטים הטכניים בלבוש, מה שגורם לשימת לב יתירה לנשים שלא נוהגות כדין. (כמובן אין המדובר כשלומדים את הענין בהלכה כדרכה של תורה, אלא לעיסוק חיצוני ושטחי).


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי מבקש אמת » 02 מאי 2019, 18:50

חכם באשי כתב:
02 מאי 2019, 03:36
אסף כתב:
02 מאי 2019, 03:16
לענ"ד יש כאן הבחנה דקה אבל אמיתית בין הסתכלות לראיה המותרת. יש מציאות של ראיה תוך חוסר התעניינות שאינה משאירה רושם ולכן אינה אסורה. (מידת חסידות להימנע גם מזה כמובן)
ויתכן שלא תועיל עצה כזאת לבחור שאינו יודע את הגדר הדק בין השנים, ומה גם שאיסור "ולא תתורו" הוא גם על ראיה סקרנית בעלמא שממנה יבוא להסתכלות.
אבל נראה לענ"ד שמה שכתבו כאן, שנכון שאדם ירגיל את עצמו להביט רק בראיה המותרת ובכך ימנע מהסתכלות לגמרי. ז"א - שלא ילך לרחוב ע"מ להתנסות בראיה המותרת... אלא שבכל ראיות שהוא נצרך ינסה לראות בצורה הנכונה.
ואולי - שאם הוא צריך ללכת למקום מסוים שיש בו נסיונות וליכא דרכא אחרינא, צריך ללמוד איך ללכת בשלום ולחזור בשלום ע"י הרגל בראיה המותרת.
ואני מנסה להציע בדרך אפשר - שמה שכתבו כאן שמי שגר בשכונה חילונית יתכן שהוא מוגן יותר - הכוונה שרגיל מראש שלא להתבונן כי הורגל בכך שיש ציבור שלא מעניין אותו כלל והוא כבר לא 'רואה' אותם. הסיבה שאותו אחד מוגן יותר אינה מחמת שהשביע את יצרו בראיות אסורות אלא שמראש הרעיבו כלפי אותם שמחוץ להסתכלויותיו.
על ההבחנה הדקה הזו אני שואל.

נניח, ישאלך אברך בן עליה, הכיצד עלי לנהוג בעודי מהלך בדרך. יכול אני, מחד, ללכת עם עיניים בקרקע, כמובן לא בצורה מוקצנת ומוגזמת, ובזה בודאי כמעט לא אכשל אפילו ב"ראיה", או מאידך, יכול הוא ללכת "רגיל" כמו שרוב בנ"א הולכים (וע' תוס' ב"ק כ"ז ודו"ק), אע"פ שנכשל ב"ראיה" (לא ב"הבטה" האסורה) מידי פעם. מה עדיף להורות לו?

לדברי הגר"ח הנ"ל, יש להורות לו באמת ללכת "רגיל". האמנם?!
זה בדיוק מה שכתוב בדבריו, הלא כן?

למעשה, ההגיון אומר שתלוי בטבע האדם. אם טבעו שאם יראה קצת פה ושם ימשך לזה עוד ועוד, ואילו אם יכבוש עיניו לגמרי יצליח בזה, א"כ בודאי שמהלך זה עדיף לו, גם אם לעתים רחוקות יגרם לו הרהור כתוצאה מראיה בטעות. אבל אם טבעו שהפרישות היתרה קשה לו ועצם הנסיון שלו לפרוש יגביר אצלו את ההרהורים, אזי עדיף לו להתנהג כרגיל, כיון שבזה ישיג יותר קדושה. כמו כן תלוי במיקומו של האדם, האם נמצא במקום שמצויים בו מראות פרוצים ובלתי אפשרי להמנע מראייתם, שאז הפרישות תזיק לו, או שנפגש בזה רק לעתים רחוקות שאז להיפך - אם לא יפרוש יוזק, כיון שאינו רגיל בראיות אלו.

(מטעם זה הנני סבור שאי אפשר ללמוד כלל מדברים הכתובים בספרים שונים שנכתבו בדורות עברו בענין זה, היות ואז מראות פרוצים היו דבר בלתי שכיח כלל, וממילא היה אפשרי לפרוש לגמרי. אבל בימינו שהעולם השתנה לחלוטין בנושא זה - גם ברחוב החרדי - א"כ הנסיון לחקות את ההנהגה בדורות הקודמים רק תזיק, ודו"ק).


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי חכם באשי » 02 מאי 2019, 19:31

מבקש אמת כתב:
02 מאי 2019, 17:20
חכם באשי כתב:
02 מאי 2019, 03:32
מבקש אמת כתב:
02 מאי 2019, 02:29

למה רח"ל? שמעתי מכמה וכמה אנשים שזה באמת נכון אצלם, וככל שהאשה יותר מרוחקת מהם (גויה, חילוניה) כך הנסיון פחות גדול.
אני לא יכול להתווכח על זה,
אבל אדם הנכשל בשמירת העיניים, הוא לא נכשל דוקא במי שמותרת לו,,, אלא במה שנתקלות עיניו, באם לא שומר עליהם,
גם אם יהיה בחו"ל וגם בכל מקום אחר בעולם, הנסיון אותו נסיון.
על זה אני בא להתווכח, ולבאר ב' טעמים למה יש יותר נסיון באשה קרובה מבאשה רחוקה. נקדים כי הבעיה בהסתכלות אסורה איננה עצם הראייה (דלא כמו שחושבים כמה טועים שעצם ראיית אשה הוא פגם, שזו השקפה נוצרית לחלוטין) אלא ההרהור שזה מביא כמבואר בגמ' ובפוסקים, וההרהור הוא דבר פנימי שתלוי בגורמים המעוררים את הרגש. (יעויין בריטב"א קידושין פא,א שכללי ההרחקה מנשים תלויים בטבע כל אדם באופן ספציפי).
זה לא נכון, יש מח' בפוסקים אם יש איסור גם ב"ראיה" בעלמא, ובודאי שיש בזה פגם כלשהוא, הגרח"ק בתשובה שרמזתי לעיל מוכיח שב"קרובים" כלומר בני משפחה אין לחוש כלל, אבל בשאר עלמא בודאי שיש לחוש - לכתחילה בלבד.

על שאר דבריך, לא ראיתי צורך להוסיף יותר ממה שכתבתי, והבוחר יבחר.


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי חכם באשי » 02 מאי 2019, 19:35

מבקש אמת כתב:
02 מאי 2019, 18:50
על ההבחנה הדקה הזו אני שואל.

נניח, ישאלך אברך בן עליה, הכיצד עלי לנהוג בעודי מהלך בדרך. יכול אני, מחד, ללכת עם עיניים בקרקע, כמובן לא בצורה מוקצנת ומוגזמת, ובזה בודאי כמעט לא אכשל אפילו ב"ראיה", או מאידך, יכול הוא ללכת "רגיל" כמו שרוב בנ"א הולכים (וע' תוס' ב"ק כ"ז ודו"ק), אע"פ שנכשל ב"ראיה" (לא ב"הבטה" האסורה) מידי פעם. מה עדיף להורות לו?

לדברי הגר"ח הנ"ל, יש להורות לו באמת ללכת "רגיל". האמנם?!
זה בדיוק מה שכתוב בדבריו, הלא כן?

[/quote]

אכן, לכאורה, אבל קשה לי לקבל את זה, האם אני יחיד בסברא זו?
כאמור זה דבר שתלוי בהרגשת הלב של כ"א, אבל כהוראה כללית להורות לבן עליה שלא ישב בביהמ"ד כל משך זמן חורף, אלא מידי פעם יצא לרחובה של עיר, לדידי בעניותי נשמע לי חידוש, אני לא מסוגל להורות כך, ואני לא מאמין שיש מי שמורה כך בפועל - אדרבא, אם יש היודע יחכימנו.


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי חכם באשי » 02 מאי 2019, 19:40

בן של רב כתב:
02 מאי 2019, 17:49
1] משעשע.
כותבים כאן לא לעסוק ולא לפרט וזה בדיוק מה שאתם עושים...

2] לעצם הענין יצויין שהגמילה הסטנדרטית מכל דבר היא ע"י התמכרות זמנית למשהו אחר.

3] איז ממילא כשאדם מכור/ממוקד/טרוד ברע ובבריחה ממנו
העצה היא בתרתי.

4] מצד תאות החידוש שיש בכל ראיה: להתמכר לאילת אהבים ויעלת חן וכנ"ל.
וגם בדרך להיות מכור למשהו מטריד או מרתק.

5] ומצד החוסר הנפשי שחושבים למלא: להשתדל שלא יהיה מתח בבית וד"ל ...
מעלת הניק המופלג, כמוהר"ר @בן של רב שליט"א,

חילקתי דבריך לסעיפים, להקל על התגובה.

1] איש לא דן, ולא פירט, דיברו בכללות על לבוש צנוע - לבוש לא צנוע. לא יותר.

2] לא שאלו כאן עצות לגמילה למי שיצרו תוקפו בענין שמירת העיניים,

אנא ממך, ראה שאלת פותח האשכול, ואם יש לך עליה מה להוסיף ולהחכים (או על שאר תגובות חו"ר הפורום שליט"א), בבקשה, נשמח לשמוע.

ממילא כל שאר דבריך (3-5) לא שייכים בכלל לעניין.


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 408
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי חכם באשי » 02 מאי 2019, 19:44

שוב אדגיש, כמו שכתבתי בהודעתי הקודמת, אין השאלה איך לטפל / עצות / הדרכות למי שיצרו תוקפו בענין שמירת העיניים.

אין השאלה איזה סוג ראיה מותר ואיזה סוג אסור.

אלה נידונים חשובים, ראוי אולי להקדיש לכל אחד מהם אשכול נפרד.

השאלה היא על דרך החינוך וההדרכה לבן עליה הלן באהלה של תורה, האם להורות לו לצאת לרחובה של עיר, כדי ש"יתרגל", וכך לא יתקוף אותו יצרו בתוקף כאשר ייתקל בשגגה במראה אסור, או דלמא - לא.

דומני שמצד הצדדים והסברות יפה כבר כתבו ודנו, אשמח למקורות / שמועות מוסמכות בענין דברי הגר"ח הנ"ל.

אי"ה, בהמשך אכתוב דעתי העניה [והאמת, הדחוקה] בביאור כוונתו הקדושה של הגר"ח זצוק"ל.


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 252
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי אסף » 02 מאי 2019, 20:22

דבריך דברי טעם.
מבקש אמת כתב:
02 מאי 2019, 17:20
*אגב יש להעיר תובנה העולה מדברים אלו, שהפשקוילים שונים המופצים בחוצות העיר המתריעים השכם והערב על הפריצות במחננו, עם פירוט מדוייק של צורות הלבוש הבעייתיות, הרי שהם גופא מגבירים ומחזקים את הבעיה פי כמה. זאת משום שגם אדם שעד היום מעולם לא הרהר בצורת לבוש כזו או אחרת, חזקה שאחרי קריאת הפשקויל כבר יתחיל להרהר, כיון שכעת הוא רואה בזה חוסר צניעות ועצם הידיעה שזה אמור להיות מכוסה מעוררת את ההרהור. ושמעתי הרגשה זו מכמה וכמה אנשים.
כל זה מלבד עצם הפרסום הבולט של דברים אלו - שהוא חוסר צניעות בולט.

בישיבות הק' לא הזניחו את הנושא אלא הצניעו אותו והורו הוראות ברורות ופרטיות למי שנצרך, (כמובן שיש יוצאים מן הכלל וכו') מפני שברור לכל בר דעת שעצם העיסוק בנושא הוא חוסר צניעות. (מאידך, הדיון כאן מכובד וענייני מאחר ואינו עוסק בפרטים ומעיד על מעלתם של הכותבים)
בפרט שמפרסמים שטויות וטעויות כאילו כל ענין הצניעות לאישה הוא צורך האיש, ומפרטים כיצד הלבוש גורם פיתוי היצר באר היטב וכמו שכתבו כאן כבר - ממש צועק מתוך כל העלונים והמודעות המושקעות שבאים להשביע את יצרם ותו לא.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי מבקש אמת » 02 מאי 2019, 21:19

חכם באשי כתב:
02 מאי 2019, 19:31
מבקש אמת כתב:
02 מאי 2019, 17:20
חכם באשי כתב:
02 מאי 2019, 03:32

אני לא יכול להתווכח על זה,
אבל אדם הנכשל בשמירת העיניים, הוא לא נכשל דוקא במי שמותרת לו,,, אלא במה שנתקלות עיניו, באם לא שומר עליהם,
גם אם יהיה בחו"ל וגם בכל מקום אחר בעולם, הנסיון אותו נסיון.
על זה אני בא להתווכח, ולבאר ב' טעמים למה יש יותר נסיון באשה קרובה מבאשה רחוקה. נקדים כי הבעיה בהסתכלות אסורה איננה עצם הראייה (דלא כמו שחושבים כמה טועים שעצם ראיית אשה הוא פגם, שזו השקפה נוצרית לחלוטין) אלא ההרהור שזה מביא כמבואר בגמ' ובפוסקים, וההרהור הוא דבר פנימי שתלוי בגורמים המעוררים את הרגש. (יעויין בריטב"א קידושין פא,א שכללי ההרחקה מנשים תלויים בטבע כל אדם באופן ספציפי).
זה לא נכון, יש מח' בפוסקים אם יש איסור גם ב"ראיה" בעלמא, ובודאי שיש בזה פגם כלשהוא, הגרח"ק בתשובה שרמזתי לעיל מוכיח שב"קרובים" כלומר בני משפחה אין לחוש כלל, אבל בשאר עלמא בודאי שיש לחוש - לכתחילה בלבד.

על שאר דבריך, לא ראיתי צורך להוסיף יותר ממה שכתבתי, והבוחר יבחר.
המחלוקת היא האם יש לאסור ראיה בלי כוונה מחשש שמא יביא לידי הרהור, אבל לא בגלל שיש איסור בעצם הראיה. למה שלאיש יהיה אסור לראות ולאשה מותר? בשאר עניני הסתכלות כבפני רשע ובקשת אין חילוק בין איש לאשה, משום ששם זה לא קשור להרהור אלא לעצם ההסתכלות, אבל באשה כל הבעיה זה מצד ההרהור לכו"ע.

השקפת הנוצרים שאשה היא דבר פגום במהותו, ונובע מהבנה מוטעית בחטא עץ הדעת (שהחטא היה עצם מה שאדם הזדווג לחווה וזה גרם שהתפתה לדבריה), וממילא לפי זה באמת הסתכלות באשה מהווה פגם מצד עצמו, כמו הסתכלות בפני רשע. אבל כמובן זו הבנה מסולפת להחריד, וח"ו אין זו דעת התורה.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 767
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי בנציון » 02 מאי 2019, 21:24

חכם באשי כתב:
02 מאי 2019, 19:35
מבקש אמת כתב:
02 מאי 2019, 18:50
על ההבחנה הדקה הזו אני שואל.

נניח, ישאלך אברך בן עליה, הכיצד עלי לנהוג בעודי מהלך בדרך. יכול אני, מחד, ללכת עם עיניים בקרקע, כמובן לא בצורה מוקצנת ומוגזמת, ובזה בודאי כמעט לא אכשל אפילו ב"ראיה", או מאידך, יכול הוא ללכת "רגיל" כמו שרוב בנ"א הולכים (וע' תוס' ב"ק כ"ז ודו"ק), אע"פ שנכשל ב"ראיה" (לא ב"הבטה" האסורה) מידי פעם. מה עדיף להורות לו?

לדברי הגר"ח הנ"ל, יש להורות לו באמת ללכת "רגיל". האמנם?!
זה בדיוק מה שכתוב בדבריו, הלא כן?
אכן, לכאורה, אבל קשה לי לקבל את זה, האם אני יחיד בסברא זו?
כאמור זה דבר שתלוי בהרגשת הלב של כ"א, אבל כהוראה כללית להורות לבן עליה שלא ישב בביהמ"ד כל משך זמן חורף, אלא מידי פעם יצא לרחובה של עיר, לדידי בעניותי נשמע לי חידוש, אני לא מסוגל להורות כך, ואני לא מאמין שיש מי שמורה כך בפועל - אדרבא, אם יש היודע יחכימנו.
הוא בוודאי לא מתכוין לזה, אסור לאדם להכנס לידי נסיון, ואף אם עוצם עיניו נקרא רשע אם איכא דרכא אחרינא. אלא כוונתו שלא ינסה להימנע מהסתכלות בצורה קיצונית, שגורמת לאדם בסופו של דבר רק התנגדות כמו קפיץ שמותחים אותו יותר מדי, כגון כשמשלם לקופאית שלא יסובב את הראש וישלח את היד מהצד. וצ"ע.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1784
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי מבקש אמת » 02 מאי 2019, 21:24

חכם באשי כתב:
02 מאי 2019, 19:35
מבקש אמת כתב:
02 מאי 2019, 18:50
על ההבחנה הדקה הזו אני שואל.

נניח, ישאלך אברך בן עליה, הכיצד עלי לנהוג בעודי מהלך בדרך. יכול אני, מחד, ללכת עם עיניים בקרקע, כמובן לא בצורה מוקצנת ומוגזמת, ובזה בודאי כמעט לא אכשל אפילו ב"ראיה", או מאידך, יכול הוא ללכת "רגיל" כמו שרוב בנ"א הולכים (וע' תוס' ב"ק כ"ז ודו"ק), אע"פ שנכשל ב"ראיה" (לא ב"הבטה" האסורה) מידי פעם. מה עדיף להורות לו?

לדברי הגר"ח הנ"ל, יש להורות לו באמת ללכת "רגיל". האמנם?!
זה בדיוק מה שכתוב בדבריו, הלא כן?
אכן, לכאורה, אבל קשה לי לקבל את זה, האם אני יחיד בסברא זו?
כאמור זה דבר שתלוי בהרגשת הלב של כ"א, אבל כהוראה כללית להורות לבן עליה שלא ישב בביהמ"ד כל משך זמן חורף, אלא מידי פעם יצא לרחובה של עיר, לדידי בעניותי נשמע לי חידוש, אני לא מסוגל להורות כך, ואני לא מאמין שיש מי שמורה כך בפועל - אדרבא, אם יש היודע יחכימנו.
[/quote]

בוודאי שהרגשתך צודקת, הגר"ח לא אומר שילך ויסתכל בדווקא, אלא שלא יפרוש את עצמו יותר מדאי. יש חילוק ברור בין מי שיוצא מבית המדרש כדי להסתכל בנשים, לבין מי שהולך ברחוב בצורה רגילה ולא עסוק במאבק עם עיניו על כל צל של אשה.


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 465
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי דורדיא » 03 מאי 2019, 03:07

כשאדם הולך ברחוב ושומר על עיניו
וכה"ז חושב שאני עכשיו לא מסתכל על פריצות!

אני עכשיו לא מסתכל על פריצות!

אז הוא כל הזמן יחשוב רק על פריצות.

תנסו בבית:
תבקשו ממישהו לא לחשוב בדקה הקרובה על פיל לבן , על מה הוא יחשוב?


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1184
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר שמירת העיניים

שליחה על ידי נבשר » 03 מאי 2019, 03:16

דורדיא כתב:
03 מאי 2019, 03:07
כשאדם הולך ברחוב ושומר על עיניו
וכה"ז חושב שאני עכשיו לא מסתכל על פריצות!

אני עכשיו לא מסתכל על פריצות!

אז הוא כל הזמן יחשוב רק על פריצות.

תנסו בבית:
תבקשו ממישהו לא לחשוב בדקה הקרובה על פיל לבן , על מה הוא יחשוב?
כמדומה יש כזה מעשה עם אחד מאדמור"י גור.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • שמירת סדרים
    על ידי ברל » 08 פברואר 2019, 07:15 » ב אקטואליה
    4 תגובות
    304 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהודי
    27 אפריל 2019, 23:55
  • סגולת שמירת הכוס ששוברים תחת החופה
    על ידי פעלעד » 02 אפריל 2019, 22:32 » ב הלכה ומנהג
    2 תגובות
    156 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי פעלעד
    02 אפריל 2019, 23:06
  • שמירת חלק ממצת האפיקומן
    על ידי אוריאל » 21 אפריל 2019, 10:29 » ב פסח
    5 תגובות
    156 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בבבלי עז
    21 אפריל 2019, 17:00
  • שמירת סדרים וזמנים
    על ידי נדיב לב » 27 אפריל 2019, 23:04 » ב אקטואליה
    45 תגובות
    1208 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יאיר
    26 מאי 2019, 13:56
  • שמירת עיניים בנשים
    על ידי מבקש אמת » 21 מאי 2019, 19:28 » ב בית המדרש
    12 תגובות
    348 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מבקש אמת
    21 מאי 2019, 23:15

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הרטוב | 0 אורחים