פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

נושאים שונים
סמל אישי של משתמש

סענדער
הודעות: 139
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 15:30
מיקום: במקום שהמחשבה נמצאת, שם האדם נמצא!
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי סענדער » 09 אוקטובר 2018, 23:12

לאלו שביקשו מקור על רשע בעינים 'סובייקטיביות'...
חפץ חיים בכלל ד אות י כתב: וְאַף עַל פִּי כֵן אִם רוֹאֶה אָדָם בִּאֶחָד מִדָּה מְגֻנָּה, כְּגוֹן: גַּאֲוָה אוֹ כַּעַס אוֹ שְׁאָרֵי מִדּוֹת רָעוֹת אוֹ שֶׁהוּא בַּטְלָן מִתּוֹרָה וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, נָכוֹן לוֹ לְסַפֵּר דָּבָר זֶה לִבְנוֹ אוֹ לְתַלְמִידָיו וּלְהַזְהִירָם, שֶׁלֹּא יִתְחַבְּרוּ עִמּוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִלְמְדוּ מִמַּעֲשָׂיו, כִּי הָעִקָּר מַה שֶּׁהִזְהִירָה הַתּוֹרָה בְּלָשׁוֹן הָרָע, אֲפִלּוּ עַל אֱמֶת, הוּא אִם כַּוָּנָתוֹ לְבַזּוֹת אֶת חֲבֵרוֹ וְלִשְׂמֹחַ לִקְלוֹנוֹ, אבָל אִם כַּוָּנָתוֹ לִשְׁמֹר אֶת חֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא יִלְמֹד מִמַּעֲשָׂיו פָּשׁוּט דְּמֻתָּר וּמִצְּוָה נַמֵּי אִיכָּא. עיי"ש עוד.
לשונו של החפץ חיים הוא 'אם רואה אדם' - בעיניים שלו - מדה מגונה, אזי מותר ומצוה לספר אם כוונתו לטובה.
לא צריך לזה לא בית דין ולא מכתב מרבנים.

ערכים:

סמל אישי של משתמש

סענדער
הודעות: 139
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 15:30
מיקום: במקום שהמחשבה נמצאת, שם האדם נמצא!
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי סענדער » 09 אוקטובר 2018, 23:39

כלפי ליא כתב:
יהודה1 כתב:
כלפי ליא כתב:מי שדואג לעבור על איסורי לשוה"ר והופך איסורים למצוות חדשות וחובות, ועושה אותם בזדון ובשאט נפש במהלך סדרתי, הוא עבריין.
אם כוונתו למנוע מכשול מאחרים זה לא שאט נפש.
תלוי מה הענין. וכמבואר כל התנאים בח"ח. אם הוא בשאט נפש עובר על התנאים של הח"ח, הוא עבריין.
מקור?
ובכלל סביר להניח שבדרך כלל זה לא בשאט נפש.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 678
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 300 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי בנציון » 10 אוקטובר 2018, 00:02

סענדער כתב:לאלו שביקשו מקור על רשע בעינים 'סובייקטיביות'...
חפץ חיים בכלל ד אות י כתב: וְאַף עַל פִּי כֵן אִם רוֹאֶה אָדָם בִּאֶחָד מִדָּה מְגֻנָּה, כְּגוֹן: גַּאֲוָה אוֹ כַּעַס אוֹ שְׁאָרֵי מִדּוֹת רָעוֹת אוֹ שֶׁהוּא בַּטְלָן מִתּוֹרָה וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, נָכוֹן לוֹ לְסַפֵּר דָּבָר זֶה לִבְנוֹ אוֹ לְתַלְמִידָיו וּלְהַזְהִירָם, שֶׁלֹּא יִתְחַבְּרוּ עִמּוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִלְמְדוּ מִמַּעֲשָׂיו, כִּי הָעִקָּר מַה שֶּׁהִזְהִירָה הַתּוֹרָה בְּלָשׁוֹן הָרָע, אֲפִלּוּ עַל אֱמֶת, הוּא אִם כַּוָּנָתוֹ לְבַזּוֹת אֶת חֲבֵרוֹ וְלִשְׂמֹחַ לִקְלוֹנוֹ, אבָל אִם כַּוָּנָתוֹ לִשְׁמֹר אֶת חֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא יִלְמֹד מִמַּעֲשָׂיו פָּשׁוּט דְּמֻתָּר וּמִצְּוָה נַמֵּי אִיכָּא. עיי"ש עוד.
לשונו של החפץ חיים הוא 'אם רואה אדם' - בעיניים שלו - מדה מגונה, אזי מותר ומצוה לספר אם כוונתו לטובה.
לא צריך לזה לא בית דין ולא מכתב מרבנים.
אין זה שייך לנושא הנדון. כאן דנו האם צריך שהוא יראה דבר שמוסכם על כולם שהא מגונה, או שמספיק שלפי דעתו ושיטתו זה מגונה. החפץ חיים שהבאת רק אומר שמספיק שהוא רואה בעיניו, אבל שהוא רואה דבר שלכולי עלמא הוא מגונה.

סמל אישי של משתמש

סענדער
הודעות: 139
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 15:30
מיקום: במקום שהמחשבה נמצאת, שם האדם נמצא!
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי סענדער » 10 אוקטובר 2018, 00:28

במקרה הזה שהח"ח מדבר בו, אם תשאל את אותו בעל גאוה, האם הנך לוקה במידת הגאווה, מה הוא יענה לך,
כן או לא?
ברור שלא.
נו... אז זה לא 'לכולי עלמא מגונה'.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 678
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 300 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי בנציון » 10 אוקטובר 2018, 00:31

אני חושב שהחילוק ברור.

סמל אישי של משתמש

סענדער
הודעות: 139
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 15:30
מיקום: במקום שהמחשבה נמצאת, שם האדם נמצא!
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי סענדער » 10 אוקטובר 2018, 00:43

לא התכוונתי רק לבעל הגאוה עצמו, תשאל עוד הרבה אנשים האם אותו אחד הוא בעל גאוה.
ויהיו לך כאלו שיגידו, מה פתאום? הוא לא בעל גאוה!


הסיפריה התורנית
הודעות: 24
הצטרף: 24 יולי 2018, 23:55
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי הסיפריה התורנית » 10 אוקטובר 2018, 01:20

למה אף אחג לא מצטט מד' החזו' 'א הידועים(מתוך הזיכרון),' 'ראוי הוא לכל.. לדעת את אופיים באמת' ומדמה כן לבעל מלאכה וכו'


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1166
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 307 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי אחד התלמידים » 10 אוקטובר 2018, 08:48

הסיפריה התורנית כתב:למה אף אחג לא מצטט מד' החזו' 'א הידועים(מתוך הזיכרון),' 'ראוי הוא לכל.. לדעת את אופיים באמת' ומדמה כן לבעל מלאכה וכו'
viewtopic.php?f=8&t=3153


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 856
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 190 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי שמעיה » 10 אוקטובר 2018, 08:58

סענדער כתב:לאלו שביקשו מקור על רשע בעינים 'סובייקטיביות'...
חפץ חיים בכלל ד אות י כתב: וְאַף עַל פִּי כֵן אִם רוֹאֶה אָדָם בִּאֶחָד מִדָּה מְגֻנָּה, כְּגוֹן: גַּאֲוָה אוֹ כַּעַס אוֹ שְׁאָרֵי מִדּוֹת רָעוֹת אוֹ שֶׁהוּא בַּטְלָן מִתּוֹרָה וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, נָכוֹן לוֹ לְסַפֵּר דָּבָר זֶה לִבְנוֹ אוֹ לְתַלְמִידָיו וּלְהַזְהִירָם, שֶׁלֹּא יִתְחַבְּרוּ עִמּוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִלְמְדוּ מִמַּעֲשָׂיו, כִּי הָעִקָּר מַה שֶּׁהִזְהִירָה הַתּוֹרָה בְּלָשׁוֹן הָרָע, אֲפִלּוּ עַל אֱמֶת, הוּא אִם כַּוָּנָתוֹ לְבַזּוֹת אֶת חֲבֵרוֹ וְלִשְׂמֹחַ לִקְלוֹנוֹ, אבָל אִם כַּוָּנָתוֹ לִשְׁמֹר אֶת חֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא יִלְמֹד מִמַּעֲשָׂיו פָּשׁוּט דְּמֻתָּר וּמִצְּוָה נַמֵּי אִיכָּא. עיי"ש עוד.
לשונו של החפץ חיים הוא 'אם רואה אדם' - בעיניים שלו - מדה מגונה, אזי מותר ומצוה לספר אם כוונתו לטובה.
לא צריך לזה לא בית דין ולא מכתב מרבנים.
קודם כל, תודה על ההיענות לבקשתי להביא 'מקורות' ולא 'סברות'.
יש לך אפשרות אחרת לח''ח לכתוב, לו היה רוצה להבהיר שמדובר ברשע אובייקטיבי ולא סובייקטיבי? ברור שהאדם רואה! אלא מה?
ולבד מזאת. הח''ח כאן אינו מדבר על ההיתר של דיבור לשוה''ר על רשע. הוא מדבר על אחריות שיש לכל מנהיג והורה כלפי תלמידיו חניכיו ובניו. ואין כאן לשון הרע, אלא שמירת חבירו, וכפי שהוא כותב בפירוש.
אנחנו מדברים על לשון הרע, גנאי וביזוי, שהותרה ברשע הואיל ואינו בכלל עמיתך.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1256
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי יהודה1 » 10 אוקטובר 2018, 09:06

סענדער כתב:לאלו שביקשו מקור על רשע בעינים 'סובייקטיביות'...
חפץ חיים בכלל ד אות י כתב: וְאַף עַל פִּי כֵן אִם רוֹאֶה אָדָם בִּאֶחָד מִדָּה מְגֻנָּה, כְּגוֹן: גַּאֲוָה אוֹ כַּעַס אוֹ שְׁאָרֵי מִדּוֹת רָעוֹת אוֹ שֶׁהוּא בַּטְלָן מִתּוֹרָה וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, נָכוֹן לוֹ לְסַפֵּר דָּבָר זֶה לִבְנוֹ אוֹ לְתַלְמִידָיו וּלְהַזְהִירָם, שֶׁלֹּא יִתְחַבְּרוּ עִמּוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִלְמְדוּ מִמַּעֲשָׂיו, כִּי הָעִקָּר מַה שֶּׁהִזְהִירָה הַתּוֹרָה בְּלָשׁוֹן הָרָע, אֲפִלּוּ עַל אֱמֶת, הוּא אִם כַּוָּנָתוֹ לְבַזּוֹת אֶת חֲבֵרוֹ וְלִשְׂמֹחַ לִקְלוֹנוֹ, אבָל אִם כַּוָּנָתוֹ לִשְׁמֹר אֶת חֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא יִלְמֹד מִמַּעֲשָׂיו פָּשׁוּט דְּמֻתָּר וּמִצְּוָה נַמֵּי אִיכָּא. עיי"ש עוד.
לשונו של החפץ חיים הוא 'אם רואה אדם' - בעיניים שלו - מדה מגונה, אזי מותר ומצוה לספר אם כוונתו לטובה.
לא צריך לזה לא בית דין ולא מכתב מרבנים.
אבל מדובר לבנו או לתלמידו ולא לפרסם לכל העולם. (ולמה באמת לא הרי זה תועלת לכל? אולי בגלל שבדרך כלל פירסום לכל אינו מועיל וגורם גם דיבור שלא לתועלת...)


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1298
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 545 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי בן של רב » 02 מאי 2019, 17:15

לא יודע מה הוא יענה אבל הוא חייב לענות שיש להלחם בהם בחכמה ולתועלת בכל דרך שתועיל.

ומי שאומר שלא - זה ממש לשון הרע/מרועע/שובר.
כי כבר יסד לנו הרמב"ם שלה"ר כולל באותה מידה דיבור שמזיק כמו דיבור שמגנה!

מי כתב שלומר טוב על השני זה לשון הרע אם בכך יצא נזק?
התלמיד של החפץ חיים!
רבי אלחנן וסרמן הי"ד בקובץ... לא זוכר.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1298
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 545 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי בן של רב » 02 מאי 2019, 17:18

חבל חבל שנסחפנו לסילופי סילופים וטעויות מוטעות בהלכות לה"ר.

רבינו יונה מונה יחד עם כת מספרי לה"ר גם את כת חנפים ושקרים!


הנופל
הודעות: 170
הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי הנופל » 02 מאי 2019, 21:54

ברשותכם מבט קצת חדש על הלכות לשון הרע
שלדעתי גם עולה בקנה אחד עם החפץ חיים למרות שאני לא בטוח שהוא הסמכות היחידה בנושא
כולם מכירים את הסיפורים על החזון איש והרב מבריסק איך הם זילזלו בכל מיני דמויות ואנשים
נכון שתמיד אפשר לומר שהם שקלו וראו שבדיוק התלמיד הזה צריך לשמוע על האדם הזה וכו'
אבל זה לא נכון במציאות הם רצו שהדברים ישמעו ולא דייקו בכל תנאי ותנאי של החפץ חיים וכו'
ומה שנראה שברור שהח''ח לא המציא את הכללים הללו והם גם אינם מוזכרים כך בראשונים
אלא שמכל הלכות לשון הרע שבר'''מ ורבנו יונה וכדו' עולה שענין הלשון הרע הוא הדיבור בגנות חברו
מתוך מטרה ללכלך ולגנותו וכמו שתיאר זאת דוד המלך תשב באחיך תדבר בבן אמך תתן דופי
מין יצר כזה לשבת ולצבוע את השני בצבעים רעים
אבל מי שמדבר מתוך מטרה אחרת לגמרי וכגון שאישתו מספרת לו על מריבותיה עם חברותיה וכיו''ב
אין כאן שום ענין לשון הרע
והדבר הזה גמיש מאוד ונזיל מאוד
עד כדי שהח''ח ניסה לייצר לו גדרים ברורים אך אסור לשכוח את מה שעומד מאחוריהם
אני שוב מדגיש שאיני בא לקבוע כאן מסמרות רק להעלות את הכיוון כדי ללמוד מהתגובות ולהתקדם
אשמח מאוד לקבל תגובות
ולסיום אציין אימרה בשם הגראי''ל ששאל מדוע לא הותר רציחה לתועלת
ולדעתי הכיוון שהעלתי כאן מתרץ גם על זה


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1298
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 545 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי בן של רב » 02 מאי 2019, 22:34

הותר רציחה לתועלת.

ב"ד אפילו בזמן הזה יכולים להרוג סתם כך למיגדר מילתא!

כך מפורש בשו"ע ריש חו"מ בתוך הסימן המדבר על סמכויות ב"ד בזה"ז ושליחותייהו וכו'.

אולי מישהו יצטט?


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 449
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי יעקב שלם » 02 מאי 2019, 23:05

הנופל כתב:
02 מאי 2019, 21:54
ברשותכם מבט קצת חדש על הלכות לשון הרע
דברים נפלאים ומסתברים (כך שמעתי מעוד ת"ח חוץ ממך)
האם יש לך מקורות ברורים לזה


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1493
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 215 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 02 מאי 2019, 23:07

הנופל כתב:
02 מאי 2019, 21:54
אבל מי שמדבר מתוך מטרה אחרת לגמרי וכגון שאישתו מספרת לו על מריבותיה עם חברותיה וכיו''ב
אין כאן שום ענין לשון הרע
כן מפורסם בשם הגרשז"א, וכמדומני שאף נדפס.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2382
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1460 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי מאן דהו » 02 מאי 2019, 23:34

האחד בא לגור כתב:
02 מאי 2019, 23:07
הנופל כתב:
02 מאי 2019, 21:54
אבל מי שמדבר מתוך מטרה אחרת לגמרי וכגון שאישתו מספרת לו על מריבותיה עם חברותיה וכיו''ב
אין כאן שום ענין לשון הרע
כן מפורסם בשם הגרשז"א, וכמדומני שאף נדפס.
גם אני שמעתי כך בשם רבי שלמה זלמן אוירבך


הנופל
הודעות: 170
הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירסום ביקורת על ספרים וכדומה

שליחה על ידי הנופל » 03 מאי 2019, 01:27

בן של רב כתב:
02 מאי 2019, 22:34
הותר רציחה לתועלת.
א. רציחה לפי כללי הלתועלת של החפץ חיים ודאי אסורה.
ב. יש כאן שאלה עקרונית איך מותר להזיק לאדם אחד כדי להועיל לאדם אחר ורציחה זו רק המחשה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 9 אורחים