''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

במה תורנית לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 328
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 30 אפריל 2019, 04:14

באמונתו יחיה כתב:
29 אפריל 2019, 21:05
המימד הנוסף של הענין כתב:
24 אפריל 2019, 14:48
שמעתי מהגרש"צ רוזנבלט שליט"א (רבה החדש של ב"ב...)
שמלפנים בישראל היה נהוג לחתום: "רב ור"מ דעיר..."
והסביר שהסיבה שהרב היה גם ראש ישיבה (לדוגמא הגר"ש שקופ רב ור"מ גרודנא) כי באמת אין ההלכה אמורה לצאת אלא מתוך העיון הלמדני בסוגיא.

ואמנם אמר לי אחד מגדולי הרבנים שליט"א שכהיום אכשר דרא ויש כבר הרבה בעלי הוראה שהם למדנים מופלגים ולומדים ומלמדים בשיטה הזאת של ההלכה היוצאת מתוך הלמדנות והעמקות.
אם כן איך אנו פוסקים לפי גדולי הפוסקים מדורות שקדמו שמתוך תשובותיהם ניכר שלא פסקו על פי לומדעס
לענ"ד איפכא רב ור"מ הכוונה שאף בישיבות למדו אליבא דהילכתא
אמנם שיטת לימודם היה שונה, אבל עיקר המכוון בזה הוא לפסוק מתוך הסוגיות ולא עפ"י מנהגים וסברות וכו' בלבד


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1137
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי אחד התלמידים » 30 אפריל 2019, 14:39

בן אהרון כתב:
28 אפריל 2019, 15:07
אליהו דניאל כתב:
28 אפריל 2019, 01:54
יש לזה אולי מקור בספרי ההיסטוריה, מתי בדיוק השתנתה שיטת הלימוד ל"לומדעס"? מי שינה וכו'?
דווקא השבת ראיתי משהו על הנושא... ע''פ זכרוני בספר ''חכמים'' של בנימין לאו חלק ב' הוא מביא מהגרי''ד סולוויצי'יק (כמדומני בהספד על הגרי''ז שנקרא מה דודך מדוד) שהגר''ח הצליח לנתק את ה''יורה דעה'' מעולם ההלכה שהיה נחשב בעיני הלומדים לשטחי והפך אותו לקונצפטים מופשטים.
לא צריך לחזור על שטות כזאת. פעם הרבנים ופוסקי הלכה היו הלמדנים הכי גדולים בכלל ישראל. כמעט כל הספרים הישיבתיים מלפני הדור שלנו, כגון קצות נתיבות חי' רעק"א ועוד ועוד ועוד, נתחברו ע"י רבני ערים.


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 240
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי כרם » 30 אפריל 2019, 15:13

אני מתקומם על הכותרת "התנגדות" - למרות שהיא במרכאות...
הציבור הליטאי, ז.א. הישיבות הליטאיות, גרסו כי בגיל צעיר, גיל ההתפתחות השכלית, צריך להשקיע את מירב המרץ ב"לומדות", לחדד את השכל ולהגיע להבנה עמוקה ויסודית. "לימוד ההלכה" - דהיינו השינון היבש של הלכות, לא מתוך הבנה של סברא, אלא מתוך ידיעה בעלמא, לדעת שכך עושים כך וכך עושים כך, דהיינו צבירת ידע, יכולה להעשות גם בזמן מאוחר יותר, והיא גם עדיפה ותועלתית כאשר התלמיד כבר מורגל בהבנה ובעיון הדק היטב, שאז כל ההלכות לא מתקבלות כידע יבש, אלא כמילתא בטעמא, שיכולים לדמות אליו בהבנה טובה ועמוקה.
בלשון ארכאית, לשון הגמרא, ניתן לומר, כי הישיבות הליטאיות השקיעו יותר ב"תלמוד", ולא ב"משנה", מתוך הכרה, כי אחרי שנעשה בעל-תלמוד, תהיה גם משנתו טובה יותר.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 702
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 אפריל 2019, 15:19

או במשפט קצר: אין התנגדות ואין עידוד.


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 240
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי כרם » 30 אפריל 2019, 15:38

חלק א׳ ממעל כתב:
30 אפריל 2019, 15:19
או במשפט קצר: אין התנגדות ואין עידוד.
בשלב מאוחר יותר, כאשר השתלם בלמדנות כל צרכו, דהיינו בגילאים המבוגרים יותר בכוללים, ישנו עידוד להשתלם בהלכה. אלא שאז אין זה לימוד-יבש, כצבירת ידע של פרטים ופרטי פרטים, אלא זה לימוד עם הבנה כשכל הפרטים הם למעשה משולבים בהבנה ולמדנות מעמיקה.


באמונתו יחיה
הודעות: 72
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 30 אפריל 2019, 15:59

נחפשה דרכינו כתב:
30 אפריל 2019, 04:14
באמונתו יחיה כתב:
29 אפריל 2019, 21:05
אם כן איך אנו פוסקים לפי גדולי הפוסקים מדורות שקדמו שמתוך תשובותיהם ניכר שלא פסקו על פי לומדעס
לענ"ד איפכא רב ור"מ הכוונה שאף בישיבות למדו אליבא דהילכתא
אמנם שיטת לימודם היה שונה, אבל עיקר המכוון בזה הוא לפסוק מתוך הסוגיות ולא עפ"י מנהגים וסברות וכו' בלבד
מה שהמימד הנוסף ניסה לטעון הוא שצריכים לומדעס כדי לפסוק והביא את הגר"ש שקופ כדוג' וע"ז כתבתי מה שכתבתי.
אף אחד לא חשב שאפשר לפסוק סברות בלא לדעת את הסוגיות חוץ מאולי חלק מהלמדנים בעלי הלומדעס שפוסקים ע"פ סברות בלבד.
וח"ו שלא יטעה הקורא איני מן המתנגדים ללומדעס ואדרבא ואדרבא אך איני חושב שאפשר לשלול לכן את לימוד ההלכה ועוד כמה זמן אפשר ללמוד איך לעשות לומדעס וכי לא די ב5 שנים???


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 319
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 30 אפריל 2019, 19:05

כשנראה לאחרונים שאלו שלפניהם טעו בלומדעס - יש והם אכן מתעלמים מדעתם.
באופן כללי אל דאגה - למדנים היו תמיד בכל הדורות ב"ה.

אגב: אני מסכים עמך שלא צריך יותר מ- 5 שנים ללמוד איך ללמוד.

[אני מתאפק לא להוציא כאן את הכאב המצטבר שלי על כמה ישיבות שמעקמות את השכל הטבעי והבריא וחונקות את הכשרונות
וקוראות לזה לומדעס]


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 328
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 מאי 2019, 03:09

באמונתו יחיה כתב:
30 אפריל 2019, 15:59
נחפשה דרכינו כתב:
30 אפריל 2019, 04:14
באמונתו יחיה כתב:
29 אפריל 2019, 21:05
אם כן איך אנו פוסקים לפי גדולי הפוסקים מדורות שקדמו שמתוך תשובותיהם ניכר שלא פסקו על פי לומדעס
לענ"ד איפכא רב ור"מ הכוונה שאף בישיבות למדו אליבא דהילכתא
אמנם שיטת לימודם היה שונה, אבל עיקר המכוון בזה הוא לפסוק מתוך הסוגיות ולא עפ"י מנהגים וסברות וכו' בלבד
מה שהמימד הנוסף ניסה לטעון הוא שצריכים לומדעס כדי לפסוק והביא את הגר"ש שקופ כדוג' וע"ז כתבתי מה שכתבתי.
אף אחד לא חשב שאפשר לפסוק סברות בלא לדעת את הסוגיות חוץ מאולי חלק מהלמדנים בעלי הלומדעס שפוסקים ע"פ סברות בלבד.
וח"ו שלא יטעה הקורא איני מן המתנגדים ללומדעס ואדרבא ואדרבא אך איני חושב שאפשר לשלול לכן את לימוד ההלכה ועוד כמה זמן אפשר ללמוד איך לעשות לומדעס וכי לא די ב5 שנים???
סליחה, הנני מתקן את דבריי, מה שיש ללמוד מגדולי הדורות הוא לפסוק מתוך הסוגיות ולא מספירת דעות האחרונים וכדו'


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 240
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי כרם » 01 מאי 2019, 16:26

המימד הנוסף של הענין כתב:
30 אפריל 2019, 19:05
...

[אני מתאפק לא להוציא כאן את הכאב המצטבר שלי על כמה ישיבות שמעקמות את השכל הטבעי והבריא וחונקות את הכשרונות
וקוראות לזה לומדעס]
חבל על המלים כדרבנות על "עקום השכל הטבעי והבריא", שהוא נדון אחד, ונדון שונה לגמרי של "חונקות את הכשרונות", ואם על הראשון אפשר לומר שקרואים לזה לומדעס - לשני אין קשר לכך.
כמדומני שהם נתלים בדברי הגר"ר גרוזובסקי זצ"ל, שכתב ששכל התורה הוא לא השכל הטבעי, או דברים דומים.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 157
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בן אהרון » 01 מאי 2019, 17:21

כרם כתב:
30 אפריל 2019, 15:38
בשלב מאוחר יותר, כאשר השתלם בלמדנות כל צרכו, דהיינו בגילאים המבוגרים יותר בכוללים, ישנו עידוד להשתלם בהלכה
מסכים לאיך שאתה מסביר את ה''שיטה'' (אני אוהב מרכאות :D :D ) בגיל צעיר, אבל מתי נעשה העידוד שאח''כ חעבור להלכה?

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 157
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי בן אהרון » 01 מאי 2019, 17:41

באמונתו יחיה כתב:
30 אפריל 2019, 15:59
וח"ו שלא יטעה הקורא איני מן המתנגדים ללומדעס ואדרבא ואדרבא
המימד הנוסף של הענין כתב:
30 אפריל 2019, 19:05
כשנראה לאחרונים שאלו שלפניהם טעו בלומדעס - יש והם אכן מתעלמים מדעתם.
באופן כללי אל דאגה - למדנים היו תמיד בכל הדורות ב"ה.
נראה לי שלית מאן דפליג בזה שכדי לפסוק הלכה צריך ללמוד את הסוגיא בעומק.
אך מה שיש לדון בו הוא שנראה מדבריכם שלומדעם הוא שם נרדף לעומק וחוץ ממנו אין עומק. דרכם של הנוב''י והחיד''א אינה בלומדעס כל עיקר ולא חסר בהם קורטוב של עומק. בבכל דרכי הלימוד קיים עומק אלא שבזה גופא חולקים הדרכים מה היא הנקודה העמוקה שבסוגיא. ממילא אין צורך כ''כ לעודד את הלומדעס כדי לחזק את העומק וכמ''כ אין צורך להגן על הדורות הקודמים ולטעון שלא היה חסר בהם לומדעס.


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 795
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ''התנגדות'' ללימוד הלכה בציבור הליטאי

שליחה על ידי רוצה לדעת » 02 מאי 2019, 23:56

מהרש"א סוטה כ"ב ע"א: ירא את ה' בני ומלך ועם שונים גו' ששונין הלכות כו'. שלמה קאמר האי קרא לבנו רחבעם ירא את ה' בני ומלך גם שאתה מלך ולא תהא בור שאינו ירא חטא גם אם קרא הרי שלא שנה ואמר גם עם שונים ולא שמשו ת"ח אל תתערב שהם ע"ה כדעת אחרים וכדמסיק שמורין הלכה מתוך משנתן בלא שימוש ת"ח אבל הלומד במשנה בלא הוראה מיישובי עולם הן כמ"ש הליכות עולם לו גו' ועיין בחידושי אגדות דסוף מסכת נדה ובדורות הללו אותן שמורין הלכה מתוך שו"ע והרי הם אין יודעין טעם הענין של כל דבר אם לא ידקדקו מתחלה בדבר מתוך התלמוד שהוא שימוש ת"ח וטעות נפל בהוראותם והרי הן בכלל מבלי עולם ויש לגעור בהן:

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח