מיתה על קידוש השם האמנם?

נושאים שונים

פותח הנושא
יעקב שלם
הודעות: 1690
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 614 פעמים
קיבל תודה: 535 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

מיתה על קידוש השם האמנם?

שליחה על ידי יעקב שלם » 06 מאי 2019, 23:38

מקובל שכל מי שמת בגלל יהדותו נחשב שמת על קידוש השם 
במקור המושג של מיתה על קידוש השם שהוא מוסר נפש למות ולא לעבור עבירה

א. מה המקור של הביטוי שנפוץ בעולם
ב. מה המשמעות של עניין זה (חוץ מלכתוב בעיתון הקדוש..)
ג. מה ההבנה בדבר זה בשלמא הבוחר למות על קידוש השם יש פה גילוי על כח האמונה בבורא וש"ש מתקדש על ידו
אבל מי שנהרג בלי בחירה כי הוא יהודי איך מתקדש שם ה'
(לכאורה זה להיפך מי שנושא שם ה' בעולם והוא נהרג זה חילול השם)

ערכים:


דורדיא
הודעות: 536
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 258 פעמים
קיבל תודה: 252 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש השם האמנם?

שליחה על ידי דורדיא » 06 מאי 2019, 23:41

הזוה"ק מדבר בשבח מעלתם של אלו ש"מתו ע"י גויים בגלל שהם יהודים"
(כמעט בפירוש לא על אלו שמתו כדי לא לעבור עבירה)


אין לפני כעת את המקור, אשתדל להביאו.


אחד התלמידים
הודעות: 1718
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 526 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי אחד התלמידים » 06 מאי 2019, 23:48

שו"ת מהרי"ל סימן עב: 'ומה שכתבת בהני דנהרגו מתוך רשען דמיקרי קדוש וחסיד, אין ה"נ קרא נמי כתיב נתנו נבלת עבדך וגו' ומוקמינן [סנהדרין מ"ז, א'] בהני דנהרגים מתוך רשען וכל ישראל קדושים הם'.


יוסף יצחק
הודעות: 536
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 185 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי יוסף יצחק » 07 מאי 2019, 08:13

א. כך נקטו גדולי ישראל כלפי הרוגי השואה כמו הגרא"ו זצוק"ל הי"ד בהקדמה לספרו קוב"ש
ב. המשמעות היא ששם שמיים מתקדש ולמי לא אכפת (ע' עלינו לשבח...)?!
אגב, בעיתון הוזכרו הדברים בשם מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א
ג. הרוצח אכן מחלל שם שמיים, קידוש השם זה מצד הנרצח שלא נטש את עמ"י למרות היותנו נרדים ונרדפים ובזה הוא מחזק את כולם למסור את הנפש למען שמו יתברך מתוך בחירה והגויים ג"כ רואים שאנו לא עוזבים את עמנו עם כל הצרות שבאות עלינו


פותח הנושא
יעקב שלם
הודעות: 1690
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 614 פעמים
קיבל תודה: 535 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי יעקב שלם » 07 מאי 2019, 08:43

יוסף יצחק כתב:
07 מאי 2019, 08:13
א. כך נקטו גדולי ישראל כלפי הרוגי השואה כמו הגרא"ו זצוק"ל הי"ד בהקדמה לספרו קוב"ש
ב. המשמעות היא ששם שמיים מתקדש ולמי לא אכפת (ע' עלינו לשבח...)?!
אגב, בעיתון הוזכרו הדברים בשם מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א (ואכמ"ל באותו חצוף שלא ניח"ל בדברים...)
ג. הרוצח אכן מחלל שם שמיים, קידוש השם זה מצד הנרצח שלא נטש את עמ"י למרות היותנו נרדים ונרדפים ובזה הוא מחזק את כולם למסור את הנפש למען שמו יתברך מתוך בחירה והגויים ג"כ רואים שאנו לא עוזבים את עמנו עם כל הצרות שבאות עלינו
חזרה למעלה
תודה על התשובה המפורטת
ב. תחילה אבהיר שלא התכוונתי לעיתון מסויים וסליחה אם נפגעת

ג. עיקר השאלה שלי היא
מצאנו אצל הרוגי לוד שנאמר עליהם אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם
התכוונתי לשאול האם יש מעי"ז או כל נ"מ אחרת לגבי הנהרגים מחמת יהדותם

ד. גם את זה לא הבנתי הרי בשואה נהרגו גם מתבוללים והם נהרגו מחמת יהדותם
ולכאורה הם גם נקראים קדושים למרות שא"א לומר עליהם "שהם לא עזבו את עמינו למרות הצרות"
כך שכנראה יש משהו אחר באותה קדושה


תיובתא
הודעות: 818
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 408 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי תיובתא » 07 מאי 2019, 09:13

יש שאלה בנידון, בספר של הרב פעסין מבאי ביתו של הגרח"ק, שבו שואל לגבי חיילים שנהרגו במלחמות, ולמיטב זכרוני נוקט דחשיב שנהרגו עקה"ש (ואף שואלו האם ניתן לומר למשפחותיהם את זה, ועונה לו שכן).
אין הספר מצוי תחת ידי.


יהושע
הודעות: 1711
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי יהושע » 07 מאי 2019, 13:07

כמדומה ששמעתי מהרב פינקוס שתמה על זה


נושא למחשבה
הודעות: 112
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי נושא למחשבה » 07 מאי 2019, 14:42

בענין מה שהזכיר הרב דורדיא מדברי הזוה"ק. הנה ראיתי בשו"ת דברי שלום (להרה"ג ר' שלום קרויז זצ"ל, ח"ד סי' קל"ט) במכתב תנחומים ששלח לאחיו על אודות בנו שנרצח ע"י גוי. וז"ל, "עי' בזוה"ק (ס' בראשית דל"ח ע"ב) בהיכלא ד' (שבגן עדן התחתון) תמן כו' כל אינון קטולי דשאר עמי עכו"ם כו' ושם (דמ"א ע"א) בהיכל ד' בעולם היצירה יש שם ממונה אחד על כל נשמות הקדושים שנהרגו ע"י הגוים ורשומים בלבוש הקב"ה עד שהקב"ה יתן נקמתו בגוים. ועיי"ש (דל"ט) דכל אלו שמתו על קדושת השם הם בהיכל ה' שבגן עדן. וראה שם (דל"ח ע"ב ודל"ט) דמשיח מביא אור ורפואה לכל אלו שנהרגו ביד עכו"ם והוא עמהם בהיכל ד' שבגן עדן והוא לובש לבוש נכבד שבו חקוקים כל צורות הקדושים. וע' בחלק שמות (דרמ"ו ע"ב) דיש ממונה מיוחד שנוטל נשמות הקדושים שנקטלו ע"י עכו"ם ומעלה אותם לפני הקב"ה והקב"ה לוקח אותם וחוקק אותם בלבושה", ע"כ.


בנציון
הודעות: 980
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 438 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש השם האמנם?

שליחה על ידי בנציון » 07 מאי 2019, 14:43

לגבי אלו שנהרגו בשואה למרות שלא היתה להם שום ברירה להמיר דת ולהינצל, מקובל שזה נקרא שמתו על קידוש השם משום שעצם זה שהגויים הורגים את היהודים על זה שהם יהודים, זה מראה כמה חשיבות יש ליהודי - בן של ה', עד שהגוי לא מסוגל להכיל את זה ואינו יכול להתמודד עם זה אלא ע"י שיהרוג את היהודי.

סמל אישי של משתמש

רחמים
הודעות: 496
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 92 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי רחמים » 07 מאי 2019, 16:55

יעקב שלם כתב:
06 מאי 2019, 23:38
מקובל שכל מי שמת בגלל יהדותו נחשב שמת על קידוש ה'
במקור המושג של מיתה על קידוש ה' שהוא מוסר נפש למות ולא לעבור עבירה

א. מה המקור של הביטוי שנפוץ בעולם
ב. מה המשמעות של עניין זה (חוץ מלכתוב בעיתון הקדוש..)
ג. מה ההבנה בדבר זה בשלמא הבוחר למות על קידוש ה' יש פה גילוי על כח האמונה בבורא וש"ש מתקדש ע"י
אבל מי שנהרג בלי בחירה כי הוא יהודי איך מתקדש שם ה'
(לכאורה זה להיפך מי שנושא שם ה' בעולם והוא נהרג זה חילול ה')
דף על הדף כתובות דף לז עמוד ב
כתב חכ"א בקובץ ישורון (כרך י"ח ע' תשמח): מרגלא בפומיה דאינשי שמי שנהרג בידי גוי בגלל היותו יהודי [כגון בשואה או ע"י פיגוע חבלני] קדוש יקרא לו, ומזומן הוא לחיי עוה"ב, ולא מצאתי לעת עתה מקור מפורש לענין זה.

ורבים הראו מקורו מהא דאיתא בסנהדרין (מז ע"א) נהרג מתוך רשעו כיון דלאו כי אורחיה מיית הויא ליה כפרה תדע דכתיב מזמור לאסף אלקים באו גויים בנחלתך טמאו את היכל קדשך וגו' נתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים בשר חסידיך לחיתו ארץ, מאי עבדיך ומאי חסידיך, לאו חסידיך חסידיך ממש, עבדיך הנך דמיחייבי דינא מעיקרא וכיון דאיקטול קרי להו עבדיך, וכן איתא במדרש תהילים פרק עט על הפס' שם.

ולהלן כותב שם: וכיסוד הנזכר דהנהרג ביד גוי על יהדותו נקרא בשם קדוש היינו רק אם היו חייו קודש לעבודת השם, נראה מוכח מדברי המהר"ח אור זרוע (סי' יד): אדם שעבר עבירה שיש בה חיוב מיתה ונהרג בידי גויים מתוך רשעו הוה ליה כפרה ומתאבלין עליו, וכל שכן וכל שכן עד סוף כל העולם אלו הקדושים שנהרגו מתוך צדקם בידי גויים על קידוש הב"ה ונתקדשו על יחוד שמו יתברך שמתאבלין עליהם. הרי דרק באופן השני שמתו מתוך צדקם נקט בשם 'קדושים', והיינו שמסרו עצמם מרצון על קדוש השם.

אמנם בשו"ת מהרי"ל מצאנו לכאורה ראיה שקרא גם לנהרגים מתוך רשעם בשם קדוש [ופליג על מהר"ח או"ז], ראה בסי' עו אות ג, "מה שכתבת דהני דנהרגו מתוך רשען דמיקרי קדוש וחסיד, אין הכי נמי, קרא נמי כתיב נתנו נבלת עבדיך וכו' ומוקמינן בהני דנהרגים מתוך רשען, וכל ישראל קדושים הם". ונראה דאינה אלא מליצה בעלמא וכמו שסיים "כל ישראל קדושים" אשר ביטוי זה נאמר כמה פעמים לגבי כלל ישראל, וא"כ מיניה וביה חזינן שאין בהם מעלה טפי מאחריני, [ואדרבה, כוונת המהרי"ל דאין לתת להם מכח זה שנהרגו נאמנות יותר מכל ישראל, אלא דגם הרשעים נכללו בשם ישראל, אשר גם הם נקראו קדושים, ע"ש בגופא דעובדא]. וכן נראה לבאר במה דאיתא בשו"ת חת"ס יו"ד שלג, לגבי יהודי שנהרג ע"י גוי "אוקמית ליה בחזקת כשרות וצדקות וקדוש יאמר לו", שאינה אלא מליצה לכוללו בחזקת "כשרות וצדקות", ואדרבה משמע שכן הוא רק מכח הסתמא דלא ידעינן על מעשיו - ואילו ידעינן בוודאי שאינו "בחזקת כשרות וצדקות" וכגון שידעינן בו שחטא כל ימיו בחילול שבת ועבר על כל התורה כולה אין לקרוא לו קדוש, ודו"ק.


מ אלישע
הודעות: 26
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי מ אלישע » 12 פברואר 2020, 21:51

הרמב''ן בתורת האדם כתב שמתכפר לו גם ללא תשובה


משה יהושע
הודעות: 26
הצטרף: 20 פברואר 2019, 19:35
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי משה יהושע » אתמול, 12:07

בנביאים ישנם פסוקים שכאשר הגויים מצרים ליהודים זה נחשב לחילול שמו יתברך


משה יהושע
הודעות: 26
הצטרף: 20 פברואר 2019, 19:35
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי משה יהושע » אתמול, 12:13

התכוונתי ליחזקאל לו כ "ויבוא אל הגוים אשר באו שם ויחללו את שם קדשי באמר להם עם יהוה אלה ומארצו יצאו". ופירש רש"י "ויחללו את שם קדשי" - השפילו את כבודי ומהו החילול באמור אויביהם עליהם עם ה' אלה ומארצו יצאו ולא היה יכולת בידו להציל את עמו ואת ארצו.


מה אדבר
הודעות: 115
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש השם האמנם?

שליחה על ידי מה אדבר » אתמול, 12:15

מענין לענין באותו ענין. שמעתי להקשות מדוע אומרים "נעקד על קידוש השם", ולא "נהרג על קידוש השם". ויש שאמרו שזה התחיל מכך שכתבו על אשה "נעקד"ה", שזה ר"ת "נהרגה על קידוש השם", והיה נראה מזה שהיא נעקדה, ולכן גם על איש כותבים "נעקד", אך זה שיבוש.


לישועתך קויתי השם
הודעות: 628
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 502 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » אתמול, 12:39

רבי קלונימוס קלמיש שפירא - האדמו"ר מפיאסצנה כתב (אינני זוכר כעת את המקור) על מי שמת בגגל יהדותו (כמו בשואה) שזה השלמה לעקידת יצחק, יצחק מסר נפשו אך בסופש"ד לא מת, וכל יהודי שמת כנ"ל זה השלמה לזה.


יראתי בפצותי
הודעות: 377
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי יראתי בפצותי » אתמול, 12:51

פשוט וברור, שקידוש ה', זה רק אם נהרג, כי מסר נפשו על המצוות, שצריך למסור נפש עליהם, או אף כשיש בזה מצוה או חסידות. נהרג על ידי גוי, אינו קידוש ה'. אך גם בזה יש כפרה וכמבואר בחז"ל, בפסוק בשר חסידך לחייתו ארץ. וגם עליהם כתוב, שדמם כביכול, על בגדו של הקב"ה.


מוחל וסולח
הודעות: 310
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי מוחל וסולח » אתמול, 12:52

יעקב שלם כתב:
06 מאי 2019, 23:38
מקובל שכל מי שמת בגלל יהדותו נחשב שמת על קידוש ה'
במקור המושג של מיתה על קידוש ה' שהוא מוסר נפש למות ולא לעבור עבירה

ג. מה ההבנה בדבר זה בשלמא הבוחר למות על קידוש ה' יש פה גילוי על כח האמונה בבורא וש"ש מתקדש ע"י
אבל מי שנהרג בלי בחירה כי הוא יהודי איך מתקדש שם ה'


קידוש השם, הינו גם מצב, לא רק עשיה, או אי עשיה.


כל העולם אמור להגיע למצב של קידוש השם מוחלט, "והיה ד' למלך על כך הארץ, ביום ההוא יהיה ד' אחד ושמו אחד".
מוות של יהודי, בגלל יהדותו, זה חלק מתצרף ענק, שמוביל למקום זה.

וזה לא סותר את ההבנה, שקשה יותר לחיות על קידוש השם, מאשר למות על קידוש השם.


chaim
הודעות: 137
הצטרף: 30 יוני 2020, 23:03
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש השם האמנם?

שליחה על ידי chaim » אתמול, 18:08

אחרי כל מה שכתבו כולם - עדיין איני מבין איך מתקדש שמו ית' בזה? ומה המקור, שהרי אע"פ שנמחל לו עונותיו ויושבים שבעה עליו אף אם היה בעל עבירה רח"ל, מ"מ אין כאן מעלה של מת על קידוש ה'?
ומה שמבואר בגמ' סנהדרין עה"פ נבלת עבדיך, זה גם אם המית אותו גוי רוצח אע"פ שלא ידע שהורג יהודי, אלא עצם הרציחה מכפר לו על עונותיו.
ויה"ר שנתבשר בבשורות טובות


אוי טאטע זיסער
הודעות: 30
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:31
קיבל תודה: 9 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי אוי טאטע זיסער » אתמול, 20:05

יראתי בפצותי כתב:
אתמול, 12:51
פשוט וברור, שקידוש ה', זה רק אם נהרג, כי מסר נפשו על המצוות, שצריך למסור נפש עליהם, או אף כשיש בזה מצוה או חסידות. נהרג על ידי גוי, אינו קידוש ה'. אך גם בזה יש כפרה וכמבואר בחז"ל, בפסוק בשר חסידך לחייתו ארץ. וגם עליהם כתוב, שדמם כביכול, על בגדו של הקב"ה.

נא לדייק, דמם של הקדושים הם על בגדו כביכול של הקב''ה.
הדם הוא מוחשי ולא כביכול.
הכינוי בגדו של הקב''ה זהו כביכול.


ספרא אמר
הודעות: 89
הצטרף: 05 אוגוסט 2018, 02:45
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש השם האמנם?

שליחה על ידי ספרא אמר » אתמול, 23:37

מצו"ב מאמר המסכם את הדעות בנושא זה
הרוגי פגועים כמקדשי השם.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], שייף עייל | 2 אורחים