מיתה על קידוש ה' האמנם?

נושאים שונים

פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1084
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי יעקב שלם » 06 מאי 2019, 23:38

מקובל שכל מי שמת בגלל יהדותו נחשב שמת על קידוש ה'
במקור המושג של מיתה על קידוש ה' שהוא מוסר נפש למות ולא לעבור עבירה

א. מה המקור של הביטוי שנפוץ בעולם
ב. מה המשמעות של עניין זה (חוץ מלכתוב בעיתון הקדוש..)
ג. מה ההבנה בדבר זה בשלמא הבוחר למות על קידוש ה' יש פה גילוי על כח האמונה בבורא וש"ש מתקדש ע"י
אבל מי שנהרג בלי בחירה כי הוא יהודי איך מתקדש שם ה'
(לכאורה זה להיפך מי שנושא שם ה' בעולם והוא נהרג זה חילול ה')

ערכים:


דורדיא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 472
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי דורדיא » 06 מאי 2019, 23:41

הזוה"ק מדבר בשבח מעלתם של אלו ש"מתו ע"י גויים בגלל שהם יהודים"
(כמעט בפירוש לא על אלו שמתו כדי לא לעבור עבירה)


אין לפני כעת את המקור, אשתדל להביאו.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1440
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 430 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי אחד התלמידים » 06 מאי 2019, 23:48

שו"ת מהרי"ל סימן עב: 'ומה שכתבת בהני דנהרגו מתוך רשען דמיקרי קדוש וחסיד, אין ה"נ קרא נמי כתיב נתנו נבלת עבדך וגו' ומוקמינן [סנהדרין מ"ז, א'] בהני דנהרגים מתוך רשען וכל ישראל קדושים הם'.


יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי יוסף יצחק » 07 מאי 2019, 08:13

א. כך נקטו גדולי ישראל כלפי הרוגי השואה כמו הגרא"ו זצוק"ל הי"ד בהקדמה לספרו קוב"ש
ב. המשמעות היא ששם שמיים מתקדש ולמי לא אכפת (ע' עלינו לשבח...)?!
אגב, בעיתון הוזכרו הדברים בשם מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א
ג. הרוצח אכן מחלל שם שמיים, קידוש השם זה מצד הנרצח שלא נטש את עמ"י למרות היותנו נרדים ונרדפים ובזה הוא מחזק את כולם למסור את הנפש למען שמו יתברך מתוך בחירה והגויים ג"כ רואים שאנו לא עוזבים את עמנו עם כל הצרות שבאות עלינו


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1084
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי יעקב שלם » 07 מאי 2019, 08:43

יוסף יצחק כתב:
07 מאי 2019, 08:13
א. כך נקטו גדולי ישראל כלפי הרוגי השואה כמו הגרא"ו זצוק"ל הי"ד בהקדמה לספרו קוב"ש
ב. המשמעות היא ששם שמיים מתקדש ולמי לא אכפת (ע' עלינו לשבח...)?!
אגב, בעיתון הוזכרו הדברים בשם מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א (ואכמ"ל באותו חצוף שלא ניח"ל בדברים...)
ג. הרוצח אכן מחלל שם שמיים, קידוש השם זה מצד הנרצח שלא נטש את עמ"י למרות היותנו נרדים ונרדפים ובזה הוא מחזק את כולם למסור את הנפש למען שמו יתברך מתוך בחירה והגויים ג"כ רואים שאנו לא עוזבים את עמנו עם כל הצרות שבאות עלינו
חזרה למעלה
תודה על התשובה המפורטת
ב. תחילה אבהיר שלא התכוונתי לעיתון מסויים וסליחה אם נפגעת

ג. עיקר השאלה שלי היא
מצאנו אצל הרוגי לוד שנאמר עליהם אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם
התכוונתי לשאול האם יש מעי"ז או כל נ"מ אחרת לגבי הנהרגים מחמת יהדותם

ד. גם את זה לא הבנתי הרי בשואה נהרגו גם מתבוללים והם נהרגו מחמת יהדותם
ולכאורה הם גם נקראים קדושים למרות שא"א לומר עליהם "שהם לא עזבו את עמינו למרות הצרות"
כך שכנראה יש משהו אחר באותה קדושה


תיובתא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 575
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 275 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי תיובתא » 07 מאי 2019, 09:13

יש שאלה בנידון, בספר של הרב פעסין מבאי ביתו של הגרח"ק, שבו שואל לגבי חיילים שנהרגו במלחמות, ולמיטב זכרוני נוקט דחשיב שנהרגו עקה"ש (ואף שואלו האם ניתן לומר למשפחותיהם את זה, ועונה לו שכן).
אין הספר מצוי תחת ידי.


יהושע
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1415
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי יהושע » 07 מאי 2019, 13:07

כמדומה ששמעתי מהרב פינקוס שתמה על זה


נושא למחשבה
מאמרים: 0
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי נושא למחשבה » 07 מאי 2019, 14:42

בענין מה שהזכיר הרב דורדיא מדברי הזוה"ק. הנה ראיתי בשו"ת דברי שלום (להרה"ג ר' שלום קרויז זצ"ל, ח"ד סי' קל"ט) במכתב תנחומים ששלח לאחיו על אודות בנו שנרצח ע"י גוי. וז"ל, "עי' בזוה"ק (ס' בראשית דל"ח ע"ב) בהיכלא ד' (שבגן עדן התחתון) תמן כו' כל אינון קטולי דשאר עמי עכו"ם כו' ושם (דמ"א ע"א) בהיכל ד' בעולם היצירה יש שם ממונה אחד על כל נשמות הקדושים שנהרגו ע"י הגוים ורשומים בלבוש הקב"ה עד שהקב"ה יתן נקמתו בגוים. ועיי"ש (דל"ט) דכל אלו שמתו על קדושת השם הם בהיכל ה' שבגן עדן. וראה שם (דל"ח ע"ב ודל"ט) דמשיח מביא אור ורפואה לכל אלו שנהרגו ביד עכו"ם והוא עמהם בהיכל ד' שבגן עדן והוא לובש לבוש נכבד שבו חקוקים כל צורות הקדושים. וע' בחלק שמות (דרמ"ו ע"ב) דיש ממונה מיוחד שנוטל נשמות הקדושים שנקטלו ע"י עכו"ם ומעלה אותם לפני הקב"ה והקב"ה לוקח אותם וחוקק אותם בלבושה", ע"כ.


בנציון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 789
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 320 פעמים
קיבל תודה: 351 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי בנציון » 07 מאי 2019, 14:43

לגבי אלו שנהרגו בשואה למרות שלא היתה להם שום ברירה להמיר דת ולהינצל, מקובל שזה נקרא שמתו על קידוש ה' משום שעצם זה שהגויים הורגים את היהודים על זה שהם יהודים, זה מראה כמה חשיבות יש ליהודי - בן של ה', עד שהגוי לא מסוגל להכיל את זה ואינו יכול להתמודד עם זה אלא ע"י שיהרוג את היהודי.

סמל אישי של משתמש

רחמים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 477
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מיתה על קידוש ה' האמנם?

שליחה על ידי רחמים » 07 מאי 2019, 16:55

יעקב שלם כתב:
06 מאי 2019, 23:38
מקובל שכל מי שמת בגלל יהדותו נחשב שמת על קידוש ה'
במקור המושג של מיתה על קידוש ה' שהוא מוסר נפש למות ולא לעבור עבירה

א. מה המקור של הביטוי שנפוץ בעולם
ב. מה המשמעות של עניין זה (חוץ מלכתוב בעיתון הקדוש..)
ג. מה ההבנה בדבר זה בשלמא הבוחר למות על קידוש ה' יש פה גילוי על כח האמונה בבורא וש"ש מתקדש ע"י
אבל מי שנהרג בלי בחירה כי הוא יהודי איך מתקדש שם ה'
(לכאורה זה להיפך מי שנושא שם ה' בעולם והוא נהרג זה חילול ה')
דף על הדף כתובות דף לז עמוד ב
כתב חכ"א בקובץ ישורון (כרך י"ח ע' תשמח): מרגלא בפומיה דאינשי שמי שנהרג בידי גוי בגלל היותו יהודי [כגון בשואה או ע"י פיגוע חבלני] קדוש יקרא לו, ומזומן הוא לחיי עוה"ב, ולא מצאתי לעת עתה מקור מפורש לענין זה.

ורבים הראו מקורו מהא דאיתא בסנהדרין (מז ע"א) נהרג מתוך רשעו כיון דלאו כי אורחיה מיית הויא ליה כפרה תדע דכתיב מזמור לאסף אלקים באו גויים בנחלתך טמאו את היכל קדשך וגו' נתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים בשר חסידיך לחיתו ארץ, מאי עבדיך ומאי חסידיך, לאו חסידיך חסידיך ממש, עבדיך הנך דמיחייבי דינא מעיקרא וכיון דאיקטול קרי להו עבדיך, וכן איתא במדרש תהילים פרק עט על הפס' שם.

ולהלן כותב שם: וכיסוד הנזכר דהנהרג ביד גוי על יהדותו נקרא בשם קדוש היינו רק אם היו חייו קודש לעבודת השם, נראה מוכח מדברי המהר"ח אור זרוע (סי' יד): אדם שעבר עבירה שיש בה חיוב מיתה ונהרג בידי גויים מתוך רשעו הוה ליה כפרה ומתאבלין עליו, וכל שכן וכל שכן עד סוף כל העולם אלו הקדושים שנהרגו מתוך צדקם בידי גויים על קידוש הב"ה ונתקדשו על יחוד שמו יתברך שמתאבלין עליהם. הרי דרק באופן השני שמתו מתוך צדקם נקט בשם 'קדושים', והיינו שמסרו עצמם מרצון על קדוש השם.

אמנם בשו"ת מהרי"ל מצאנו לכאורה ראיה שקרא גם לנהרגים מתוך רשעם בשם קדוש [ופליג על מהר"ח או"ז], ראה בסי' עו אות ג, "מה שכתבת דהני דנהרגו מתוך רשען דמיקרי קדוש וחסיד, אין הכי נמי, קרא נמי כתיב נתנו נבלת עבדיך וכו' ומוקמינן בהני דנהרגים מתוך רשען, וכל ישראל קדושים הם". ונראה דאינה אלא מליצה בעלמא וכמו שסיים "כל ישראל קדושים" אשר ביטוי זה נאמר כמה פעמים לגבי כלל ישראל, וא"כ מיניה וביה חזינן שאין בהם מעלה טפי מאחריני, [ואדרבה, כוונת המהרי"ל דאין לתת להם מכח זה שנהרגו נאמנות יותר מכל ישראל, אלא דגם הרשעים נכללו בשם ישראל, אשר גם הם נקראו קדושים, ע"ש בגופא דעובדא]. וכן נראה לבאר במה דאיתא בשו"ת חת"ס יו"ד שלג, לגבי יהודי שנהרג ע"י גוי "אוקמית ליה בחזקת כשרות וצדקות וקדוש יאמר לו", שאינה אלא מליצה לכוללו בחזקת "כשרות וצדקות", ואדרבה משמע שכן הוא רק מכח הסתמא דלא ידעינן על מעשיו - ואילו ידעינן בוודאי שאינו "בחזקת כשרות וצדקות" וכגון שידעינן בו שחטא כל ימיו בחילול שבת ועבר על כל התורה כולה אין לקרוא לו קדוש, ודו"ק.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • ברכות דף יא. עשה כדברי בית שמאי לא עשה ולא כלום... עשה כדברי בית שמאי חייב מיתה
    על ידי יושב אוהלים » 14 ינואר 2020, 16:45 » ב ברכות
    2 תגובות
    51 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
    14 ינואר 2020, 17:31
  • סימן משמים האמנם?!
    על ידי יעקב שלם » 07 אפריל 2019, 16:44 » ב בית המדרש
    12 תגובות
    476 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יאיר
    22 אפריל 2019, 23:49
  • קלב"מ בעונשי מצרים, האמנם?
    על ידי רוצה לדעת » 09 אפריל 2019, 12:09 » ב פסח
    0 תגובות
    82 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי רוצה לדעת
    09 אפריל 2019, 12:09
  • מצות מכונה בכשרות העדה החרדית, האמנם הן ממים שלנו?
    על ידי תריג מצוות » 17 אפריל 2019, 12:02 » ב הלכה ומנהג
    0 תגובות
    192 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי תריג מצוות
    17 אפריל 2019, 12:02
  • אין אדם יכול לבקש יותר מבקשה אחת - האמנם?
    על ידי טוב וחסד » 25 אוגוסט 2019, 16:50 » ב בית המדרש
    2 תגובות
    73 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אוריאל
    25 אוגוסט 2019, 17:07

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: איש ירושלם, עמנואל, רז בן ציון | 3 אורחים