יום השואה ובין הזמנים

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי יוספזון » 06 מאי 2019, 23:31

בנציון כתב:
06 מאי 2019, 23:15
זקן ויושב בישיבה כתב:
06 מאי 2019, 22:56
תתפלא אולי לשמוע שר' שמואל יעקב בורנשטיין היה מקבל את העליה של השלישי בקריאת ויחל ב'תורה ויראה'..
קוראים לזה בעברית סיפורי סבתא.
ובפרסית קוראים לזה 'לא שמעתי אינו ראיה'.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 06 מאי 2019, 23:34

בנציון כתב:
06 מאי 2019, 23:15
זקן ויושב בישיבה כתב:
06 מאי 2019, 22:56
תתפלא אולי לשמוע שר' שמואל יעקב בורנשטיין היה מקבל את העליה של השלישי בקריאת ויחל ב'תורה ויראה'..
קוראים לזה בעברית סיפורי סבתא.
בנטורי קרתא לא מדברים עברית, אבל אם תרצה תברר אצל כל תלמידיו מחברון גאולה וכיו"ב,
מה כל כך מפריע לך?


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 318 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי בנציון » 06 מאי 2019, 23:38

זקן ויושב בישיבה כתב:
06 מאי 2019, 23:34
בנציון כתב:
06 מאי 2019, 23:15
זקן ויושב בישיבה כתב:
06 מאי 2019, 22:56
תתפלא אולי לשמוע שר' שמואל יעקב בורנשטיין היה מקבל את העליה של השלישי בקריאת ויחל ב'תורה ויראה'..
קוראים לזה בעברית סיפורי סבתא.
בנטורי קרתא לא מדברים עברית, אבל אם תרצה תברר אצל כל תלמידיו מחברון גאולה וכיו"ב,
מה כל כך מפריע לך?
זכיתי להתפלל אתו מספר שנים, ואם היה נעדר ביום העצמאות הייתי אמור לדעת מזה.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 06 מאי 2019, 23:42

בנציון כתב:
06 מאי 2019, 23:38
זקן ויושב בישיבה כתב:
06 מאי 2019, 23:34
בנציון כתב:
06 מאי 2019, 23:15
קוראים לזה בעברית סיפורי סבתא.
בנטורי קרתא לא מדברים עברית, אבל אם תרצה תברר אצל כל תלמידיו מחברון גאולה וכיו"ב,
מה כל כך מפריע לך?
זכיתי להתפלל אתו מספר שנים, ואם היה נעדר ביום העצמאות הייתי אמור לדעת מזה.
כמובן שבאיזה שלב זה הפסיק.
תברר אצל מקורביו.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי תיובתא » 07 מאי 2019, 13:15

יוספזון כתב:
06 מאי 2019, 21:15
שאלת המחץ: למה החילוני לא מבין שהוא אמר להתחשב ברגשותינו, ואילו אנו אמורים להתחשב ברגשותיהם? (משום חילול ה' אין כאן, אולי מפני קידוש ה', וכבר הגיע הזמן להפסיק לחלל את המושג הזה... עין ערך רב אדא בר אהבה מסכת ברכות דף כ') הוא ימשיך לחלל שבת בשכונה שלו, ימשיך לעשות ככל העולה על רוחו, למרות שזה פוגע ברגשותינו, ואנו אמורים להתחשב ברגשותיהם? מאיפה העיוות הזאת?
אתה לא "אמור" להתחשב בו. אם אתה רוצה שיהיה סיכוי גדול יותר שאי פעם יתקרב ליהדות, אתה משתדל כמה שפחות להרגיז אותו, ולא להיכנס למעשים וטיעונים בסגנון של "מוישי הרביץ לי הראשון". הדא הוא דכתיב "תהיה חכם ואל תהיה (רק) צודק".

איני נוקט כאן עמדה מה צריך לעשות, אבל ביחס למה שכתבת אין כאן לא שאלה ולא מחץ.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי יוספזון » 07 מאי 2019, 21:31

תיובתא כתב:
07 מאי 2019, 13:15
יוספזון כתב:
06 מאי 2019, 21:15
שאלת המחץ: למה החילוני לא מבין שהוא אמר להתחשב ברגשותינו, ואילו אנו אמורים להתחשב ברגשותיהם? (משום חילול ה' אין כאן, אולי מפני קידוש ה', וכבר הגיע הזמן להפסיק לחלל את המושג הזה... עין ערך רב אדא בר אהבה מסכת ברכות דף כ') הוא ימשיך לחלל שבת בשכונה שלו, ימשיך לעשות ככל העולה על רוחו, למרות שזה פוגע ברגשותינו, ואנו אמורים להתחשב ברגשותיהם? מאיפה העיוות הזאת?
אתה לא "אמור" להתחשב בו. אם אתה רוצה שיהיה סיכוי גדול יותר שאי פעם יתקרב ליהדות, אתה משתדל כמה שפחות להרגיז אותו, ולא להיכנס למעשים וטיעונים בסגנון של "מוישי הרביץ לי הראשון". הדא הוא דכתיב "תהיה חכם ואל תהיה (רק) צודק".

איני נוקט כאן עמדה מה צריך לעשות, אבל ביחס למה שכתבת אין כאן לא שאלה ולא מחץ.
אני לא מתכוון אם אני צודק או חכם, אם הוא דורש ממני להתחשב ברגשותיו, זה אמור להיות הדדי! וזה מובן לכל בר דעת (ראיתי טיעון כזה דוקא מכתב חילוני בהתייחסות לשאלה למה החרדים לא עומדים דום בצפירה - זה אומר שזה טענה מקובלת גם אצלם).


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 07 מאי 2019, 23:33

בנציון כתב:
06 מאי 2019, 23:38
זקן ויושב בישיבה כתב:
06 מאי 2019, 23:34
בנציון כתב:
06 מאי 2019, 23:15
קוראים לזה בעברית סיפורי סבתא.
בנטורי קרתא לא מדברים עברית, אבל אם תרצה תברר אצל כל תלמידיו מחברון גאולה וכיו"ב,
מה כל כך מפריע לך?
זכיתי להתפלל אתו מספר שנים, ואם היה נעדר ביום העצמאות הייתי אמור לדעת מזה.
נו, ביררת כבר?


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 278
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 134 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי אסף » 08 מאי 2019, 01:14

כבר הביא הרב @אלי מאירי את הגמ' ביומא -
"אביי אמר: כדתניא, ואהבת את ה' אלוקיך - שיהא שם שמים מתאהב על ידך, שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים, ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו - אשרי אביו שלמדו תורה, אשרי רבו שלמדו תורה. אוי להם לבריות שלא למדו תורה, פלוני שלמדו תורה - ראו כמה נאים דרכיו, כמה מתוקנים מעשיו, וכו'".
כתוב כאן שבכדי לקיים מקרא זה לא די לקיים מצוות כראוי אלא ההוראה "שיהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות" מכוונת להתנהגות מכובדת מעבר למתחייב ולהנהגה בה נוהגים שאר הבריות. ולכן לכאו' אין מקום לטענה שאיננו צריכים להתחשב בהם יותר ממה שמתחשבים בנו. כי דורשים מאיתנו יותר.
אמנם, הדעת נותנת שמי שעומד על שלו בצורה מכובדת אינו מחלל את ה', אלא אדרבה כשהוא איתן בדעתו ועם זה נוהג בנחת עם הבריות - מקדש את ה' בכל מצב אליו הוא נקלע.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 318 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי בנציון » 08 מאי 2019, 13:56

זקן ויושב בישיבה כתב:
07 מאי 2019, 23:33
בנציון כתב:
06 מאי 2019, 23:38
זקן ויושב בישיבה כתב:
06 מאי 2019, 23:34
בנטורי קרתא לא מדברים עברית, אבל אם תרצה תברר אצל כל תלמידיו מחברון גאולה וכיו"ב,
מה כל כך מפריע לך?
זכיתי להתפלל אתו מספר שנים, ואם היה נעדר ביום העצמאות הייתי אמור לדעת מזה.
נו, ביררת כבר?
בינתיים לא פגשתי מישהו מאד מקורב, אצל מי מתלמידיו שביררתי, לא ידעו על דבר כזה.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי יוספזון » 08 מאי 2019, 14:11

אסף כתב:
08 מאי 2019, 01:14
כבר הביא הרב @אלי מאירי את הגמ' ביומא -
"אביי אמר: כדתניא, ואהבת את ה' אלוקיך - שיהא שם שמים מתאהב על ידך, שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים, ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו - אשרי אביו שלמדו תורה, אשרי רבו שלמדו תורה. אוי להם לבריות שלא למדו תורה, פלוני שלמדו תורה - ראו כמה נאים דרכיו, כמה מתוקנים מעשיו, וכו'".
כתוב כאן שבכדי לקיים מקרא זה לא די לקיים מצוות כראוי אלא ההוראה "שיהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות" מכוונת להתנהגות מכובדת מעבר למתחייב ולהנהגה בה נוהגים שאר הבריות. ולכן לכאו' אין מקום לטענה שאיננו צריכים להתחשב בהם יותר ממה שמתחשבים בנו. כי דורשים מאיתנו יותר.
אמנם, הדעת נותנת שמי שעומד על שלו בצורה מכובדת אינו מחלל את ה', אלא אדרבה כשהוא איתן בדעתו ועם זה נוהג בנחת עם הבריות - מקדש את ה' בכל מצב אליו הוא נקלע.
וכבר הבאתי אני את דברי הגמ' בברכות כ' מעובדא דרבי אדא בר אהבה...
משאו ומתנו בנחת עם הבריות זה דבר אחד, עמידה על עקרונות בכל התוקף, או שלא לעשות כחוקות הגוי (גם אם זה לא מדין 'ובחוקותיהם לא תלכו' - למרות שרבים סבורים שכן) זה לא קשור כלל וכלל למשא ומתן. כי כבר מצאנו שהקפידו אפילו אערקתא דמסאני בשעת השמד. אם כן, כל מה שלא קשור ל'משאו ומתנו' שבאידיש קוראים לזה 'ביזנעס', לא כלול בזה.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי תיובתא » 08 מאי 2019, 14:50

יוספזון כתב:
07 מאי 2019, 21:31
אני לא מתכוון אם אני צודק או חכם, אם הוא דורש ממני להתחשב ברגשותיו, זה אמור להיות הדדי!
בקיצור צדק אתה מחפש, בשעה שאתה יכול להיות גם חכם... הוא אשר אמרתי...
וזה מובן לכל בר דעת (ראיתי טיעון כזה דוקא מכתב חילוני בהתייחסות לשאלה למה החרדים לא עומדים דום בצפירה - זה אומר שזה טענה מקובלת גם אצלם).
זה כנראה לא מובן שם לכולם, שכן אחרת לא הייתה כל שנה הסתה אצלם בנושא הזה (שאינה מוצדקת, אבל כאמור אנחנו אמורים להתנהג בצורה בוגרת יותר מהם). והיא הנותנת שאתה מספר סיפור על אדם שנשך כלב, "ראיתי טיעון כזה דוקא מכתב חילוני"...


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי יוספזון » 08 מאי 2019, 14:52

תיובתא כתב:
08 מאי 2019, 14:50
יוספזון כתב:
07 מאי 2019, 21:31
אני לא מתכוון אם אני צודק או חכם, אם הוא דורש ממני להתחשב ברגשותיו, זה אמור להיות הדדי!
בקיצור צדק אתה מחפש, בשעה שאתה יכול להיות גם חכם... הוא אשר אמרתי...
וזה מובן לכל בר דעת (ראיתי טיעון כזה דוקא מכתב חילוני בהתייחסות לשאלה למה החרדים לא עומדים דום בצפירה - זה אומר שזה טענה מקובלת גם אצלם).
זה כנראה לא מובן שם לכולם, שכן אחרת לא הייתה כל שנה הסתה אצלם בנושא הזה (שאינה מוצדקת, אבל כאמור אנחנו אמורים להתנהג בצורה בוגרת יותר מהם). והיא הנותנת שאתה מספר סיפור על אדם שנשך כלב, "ראיתי טיעון כזה דוקא מכתב חילוני"...
הסתה יהיה כך או כך. ובלי להכנס כרגע לראיות רק מהימים האחרונים... על אותו פלוני שהסית שהבחורים מקבלים הרבה יותר כסף מהקשישים... (מה שלא נוגע אלינו כמי שלא לוקחים תקציבים) גם אם זה לא נכון.
בקיצור, אל לנו להתרגש ממה 'הם' אומרים או לא אומרים. התקשורת 'חיה' על זה. והסתה יהיה בכל מקרה. כך שזה לא נוגע לענינינו.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי תיובתא » 08 מאי 2019, 14:55

יוספזון כתב:
08 מאי 2019, 14:52
תיובתא כתב:
08 מאי 2019, 14:50
יוספזון כתב:
07 מאי 2019, 21:31
אני לא מתכוון אם אני צודק או חכם, אם הוא דורש ממני להתחשב ברגשותיו, זה אמור להיות הדדי!
בקיצור צדק אתה מחפש, בשעה שאתה יכול להיות גם חכם... הוא אשר אמרתי...
וזה מובן לכל בר דעת (ראיתי טיעון כזה דוקא מכתב חילוני בהתייחסות לשאלה למה החרדים לא עומדים דום בצפירה - זה אומר שזה טענה מקובלת גם אצלם).
זה כנראה לא מובן שם לכולם, שכן אחרת לא הייתה כל שנה הסתה אצלם בנושא הזה (שאינה מוצדקת, אבל כאמור אנחנו אמורים להתנהג בצורה בוגרת יותר מהם). והיא הנותנת שאתה מספר סיפור על אדם שנשך כלב, "ראיתי טיעון כזה דוקא מכתב חילוני"...
הסתה יהיה כך או כך. ובלי להכנס כרגע לראיות רק מהימים האחרונים... על אותו פלוני שהסית שהבחורים מקבלים הרבה יותר כסף מהקשישים... (מה שלא נוגע אלינו כמי שלא לוקחים תקציבים) גם אם זה לא נכון.
בקיצור, אל לנו להתרגש ממה 'הם' אומרים או לא אומרים. התקשורת 'חיה' על זה. והסתה יהיה בכל מקרה. כך שזה לא נוגע לענינינו.
או כמו שאתה תמיד אומר, למרות שהייתה אנטישמיות מאז ומתמיד, לא צריך להקים מדינה ולהתגרות בגויים עוד קצת...


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 278
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 134 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי אסף » 08 מאי 2019, 15:01

למה לחשוב שמצות "ואהבת" שמתקיימת ע"פ דרשת הגמ' גם בשם שמים שמתאהב על ידך, היא דווקא בתקשורת?
כמו שכתב @יוספזון
יוספזון כתב:
08 מאי 2019, 14:52
הסתה יהיה כך או כך
ובמלחמת הבמה הציבורית ש"מובילי דעת הקהל" מנהלים נגדינו, בד"כ יד השולט במיקרופון על העליונה.
שם באמת אין מה לחפש..

המצוה היא כלפי א נ ש י ם שאנו נפגשים עמם והם בסה"כ בריות של הקב"ה שלא הכירו ולא ידעו, לא קראו ולא שנו, וכדי לשייך אותם במשהו ולקרב את ליבם לרצות שלפחות הילדים שלהם יהיו יותר קרובים להקב"ה, כדאי לנהוג כפשטות דברי הגמ' ולא להשאיר את זה רק ל'ביזנעס' (ששם כל אחד נוהג בנחמדות בלאו הכי, כי זה משתלם..)


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 278
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 134 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי אסף » 08 מאי 2019, 15:06

ראה מש"כ @ייעוץ תורני

viewtopic.php?f=6&t=5279#p61911


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי תיובתא » 08 מאי 2019, 21:02

אסף כתב:
08 מאי 2019, 15:01
למה לחשוב שמצות "ואהבת" שמתקיימת ע"פ דרשת הגמ' גם בשם שמים שמתאהב על ידך, היא דווקא בתקשורת?
כמו שכתב @יוספזון
יוספזון כתב:
08 מאי 2019, 14:52
הסתה יהיה כך או כך
ובמלחמת הבמה הציבורית ש"מובילי דעת הקהל" מנהלים נגדינו, בד"כ יד השולט במיקרופון על העליונה.
שם באמת אין מה לחפש..

המצוה היא כלפי א נ ש י ם שאנו נפגשים עמם והם בסה"כ בריות של הקב"ה שלא הכירו ולא ידעו, לא קראו ולא שנו, וכדי לשייך אותם במשהו ולקרב את ליבם לרצות שלפחות הילדים שלהם יהיו יותר קרובים להקב"ה, כדאי לנהוג כפשטות דברי הגמ' ולא להשאיר את זה רק ל'ביזנעס' (ששם כל אחד נוהג בנחמדות בלאו הכי, כי זה משתלם..)
לא צריך לתת להם תירוצים לא בתשקורת ולא בחיים.
מ"מ מנאי ומנך תסתים שמעתא.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי יוספזון » 09 מאי 2019, 00:02

היות והיה כאן מקודם אשכול בענין יוזמה לנופלים, ונמחקה. שלח לי אחד החברים בפורום שאינו מורשה להגיב בתת פורום זה את לשון השו"ע בנושא זו. והיות שכל המוסיף גורע, אעתיק זאת ככתבו וכלשונו.

שו"ע יורה דעה - סימן שמה
כל הפורשים מדרכי צבור, והם האנשים שפרקו עול המצות מעל צוארם, ואין נכללים בכלל ישראל בעשייתם, ובכבוד המועדות וישיבת בתי כנסיות ובתי מדרשות, אלא הרי הם כבני חורין לעצמן כשאר האומות, וכן המומרים והמוסרים, כל אלו לא היו אוננים ומתאבלים עליהם, אלא אחיהם ושאר קרוביהם לובשים לבנים ומתעטפים לבנים ואכלים ושותים ושמחים: הגה - הפורש מן הצבור ולא רצה לשאת עמהם במסים וארנוניות, מתאבלים עליו (תשו' רשב"א סי' תשס"ג) אבל אין שאר בני העיר צריכים לבטל ממלאכתן בשבילו לעסוק עמו (כן משמע בנ"י סוף מ"ק):
(ו) קטן בן שנה או שנתיים שהמיר עם אמו, ומת, אין מתאבלין עליו (ועיין לעיל סימן ש"מ סעיף ה'):
הסבר קטן:
'קטן בן שנה או שנתיים' - ז"א תינוק שנשבה.


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 278
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 134 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי אסף » 09 מאי 2019, 02:01

יוספזון כתב:
09 מאי 2019, 00:02
היות והיה כאן מקודם אשכול בענין יוזמה לנופלים, ונמחקה. שלח לי אחד החברים בפורום שאינו מורשה להגיב בתת פורום זה את לשון השו"ע בנושא זו. והיות שכל המוסיף גורע, אעתיק זאת ככתבו וכלשונו.

שו"ע יורה דעה - סימן שמה
כל הפורשים מדרכי צבור, והם האנשים שפרקו עול המצות מעל צוארם, ואין נכללים בכלל ישראל בעשייתם, ובכבוד המועדות וישיבת בתי כנסיות ובתי מדרשות, אלא הרי הם כבני חורין לעצמן כשאר האומות, וכן המומרים והמוסרים, כל אלו לא היו אוננים ומתאבלים עליהם, אלא אחיהם ושאר קרוביהם לובשים לבנים ומתעטפים לבנים ואכלים ושותים ושמחים: הגה - הפורש מן הצבור ולא רצה לשאת עמהם במסים וארנוניות, מתאבלים עליו (תשו' רשב"א סי' תשס"ג) אבל אין שאר בני העיר צריכים לבטל ממלאכתן בשבילו לעסוק עמו (כן משמע בנ"י סוף מ"ק):
(ו) קטן בן שנה או שנתיים שהמיר עם אמו, ומת, אין מתאבלין עליו (ועיין לעיל סימן ש"מ סעיף ה'):
הסבר קטן:
'קטן בן שנה או שנתיים' - ז"א תינוק שנשבה.
מכאן - כותרת הויכוח היא -

האם יש לחילוניים דין תינוק שנשבה, או שהם מומרים ורשעים גמורים
וכנראה לשיטתך גם - האם תינוק שנשבה מחויבים לנהוג בו אי אלו דיני ישראל בכלל..

דעת החזו"א ידועה ואינני מתכוון לעסוק ולדון בנושא טחון עד דק זה
מאחר והדיון יהיה אמוציונלי ולא ענייני.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי יוספזון » 09 מאי 2019, 02:03

אסף כתב:
09 מאי 2019, 02:01
יוספזון כתב:
09 מאי 2019, 00:02
היות והיה כאן מקודם אשכול בענין יוזמה לנופלים, ונמחקה. שלח לי אחד החברים בפורום שאינו מורשה להגיב בתת פורום זה את לשון השו"ע בנושא זו. והיות שכל המוסיף גורע, אעתיק זאת ככתבו וכלשונו.

שו"ע יורה דעה - סימן שמה
כל הפורשים מדרכי צבור, והם האנשים שפרקו עול המצות מעל צוארם, ואין נכללים בכלל ישראל בעשייתם, ובכבוד המועדות וישיבת בתי כנסיות ובתי מדרשות, אלא הרי הם כבני חורין לעצמן כשאר האומות, וכן המומרים והמוסרים, כל אלו לא היו אוננים ומתאבלים עליהם, אלא אחיהם ושאר קרוביהם לובשים לבנים ומתעטפים לבנים ואכלים ושותים ושמחים: הגה - הפורש מן הצבור ולא רצה לשאת עמהם במסים וארנוניות, מתאבלים עליו (תשו' רשב"א סי' תשס"ג) אבל אין שאר בני העיר צריכים לבטל ממלאכתן בשבילו לעסוק עמו (כן משמע בנ"י סוף מ"ק):
(ו) קטן בן שנה או שנתיים שהמיר עם אמו, ומת, אין מתאבלין עליו (ועיין לעיל סימן ש"מ סעיף ה'):
הסבר קטן:
'קטן בן שנה או שנתיים' - ז"א תינוק שנשבה.
מכאן - כותרת הויכוח היא -

האם יש לחילוניים דין תינוק שנשבה, או שהם מומרים ורשעים גמורים
וכנראה לשיטתך גם - האם תינוק שנשבה מחויבים לנהוג בו אי אלו דיני ישראל בכלל..

דעת החזו"א ידועה ואינני מתכוון לעסוק ולדון בנושא טחון עד דק זה
מאחר והדיון יהיה אמוציונלי ולא ענייני.
לא היה בדעתי להכנס לוויכוח, אחד הניקים שלח לי את זה, והעלתי את זה, בגלל השיח שהפך לאחרונה לקיצוני לצד השני. הבאתי מבט נוסף שבחר בה משום מה רבינו יוסף קארו מצפת זי"ע.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי מבקש אמת » 09 מאי 2019, 02:14

יוספזון כתב:
09 מאי 2019, 00:02
היות והיה כאן מקודם אשכול בענין יוזמה לנופלים, ונמחקה. שלח לי אחד החברים בפורום שאינו מורשה להגיב בתת פורום זה את לשון השו"ע בנושא זו. והיות שכל המוסיף גורע, אעתיק זאת ככתבו וכלשונו.

שו"ע יורה דעה - סימן שמה
כל הפורשים מדרכי צבור, והם האנשים שפרקו עול המצות מעל צוארם, ואין נכללים בכלל ישראל בעשייתם, ובכבוד המועדות וישיבת בתי כנסיות ובתי מדרשות, אלא הרי הם כבני חורין לעצמן כשאר האומות, וכן המומרים והמוסרים, כל אלו לא היו אוננים ומתאבלים עליהם, אלא אחיהם ושאר קרוביהם לובשים לבנים ומתעטפים לבנים ואכלים ושותים ושמחים: הגה - הפורש מן הצבור ולא רצה לשאת עמהם במסים וארנוניות, מתאבלים עליו (תשו' רשב"א סי' תשס"ג) אבל אין שאר בני העיר צריכים לבטל ממלאכתן בשבילו לעסוק עמו (כן משמע בנ"י סוף מ"ק):
(ו) קטן בן שנה או שנתיים שהמיר עם אמו, ומת, אין מתאבלין עליו (ועיין לעיל סימן ש"מ סעיף ה'):
הסבר קטן:
'קטן בן שנה או שנתיים' - ז"א תינוק שנשבה.
חוששני שיש כאן גילוי פנים בתורה שלא כהלכה לצרכי השקפה (הנני מניח שנעשה בשוגג ולא במזיד).

הב"ח בסימן שמ הביא מהראשונים ה' טעמים לקריעה על מת:
א. משום שאין לך אדם מישראל שאין בו תורה ומצוות (רש"י בשבת).
ב. משום שבמיתתו מאבד העולם עשיית מצוות (רמב"ן).
ג. משום שהיה יכול ללמוד עוד תורה (רש"י על הרי"ף. ולפי"ז כתב הרמב"ן דא"צ לקרוע על אשה שאינה לומדת תורה).
ד. משום שנשמה קרויה נר ותורה קרויה נר, וכשם שקורעין על קריעת ס"ת ה"נ קורעין על מיתת נשמה (רש"י במו"ק).
ה. משום שמיתת יהודי הוא "הפסד גדול וחרדה רבה" (רמב"ן).

וכתב שם נפק"מ בקטן, דלב' הטעמים הראשונים אין לקרוע עליו כיון שאינו עושה מצוות ואינו לומד תורה, ולג' הטעמים האחרונים קורעין עליו. אך כל זה בקטן שלא הגיע לחינוך ולת"ת, אך אם הגיע קורעין עליו לכו"ע. ולמעשה כתב הש"ך (שמ,ז) שנהגו שלא לקרוע על קטן שלא הגיע לחינוך ולת"ת.

וממילא מובן דעת ר"ת שאין קורעין על קטן שהמיר עם אמו, שהרי ד' מהני טעמים לא שייכי בו, שהרי לא עשה מצוות ולא למד תורה ומסתמא גם לא יעשה ולא ילמד (ורק להטעם הד' שעל עצם הנשמה קורעין היה לנו לקרוע, אבל הרי לדינא רק כשמתקיימים כל הטעמים קורעים).

נמצא שאין שום קשר כלל בין ההלכה שאין קורעין על קטן שהמיר, לבין היחס הכללי לתינוק שנשבה, והמקשר ביניהם אינו אלא טועה לחלוטין.

לגבי שאר הדינים כבר כתב הרמב"ם בפ"ג מהל' ממרים:
"אבל בני התועים האלה ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם ונולדו בין הקראים וגדלו אותם על דעתם הרי הוא כתינוק שנשבה ביניהם וגדלוהו ואינו זריז לאחוז בדרכי המצות שהרי הוא כאנוס ואע"פ ששמע אח"כ שהוא יהודי וראה היהודים ודתם הרי הוא כאנוס שהרי גדלוהו על טעותם".

לצערי יש יהודים שמרוב כעסם על המדינה בפרט ועל יהודים שאינם שומרי תומ"צ בכלל כבר הפכו הענין לשנאה אישית (כמ"ש תוס' פסחים קיג,ב) ואין להם שום רצון וחשק להחזירם למוטב אלא רק מייחלים לאבדונם ולכשלונם רח"ל. המציאות תוכיח שכל הארגונים הנפלאים שקמו להשיב לב ישראל לאביהם שבשמים, והצליחו ב"ה להשפיע על מאות אלפים מכלל ישראל לקרבם לתורה, הם כולם מנוהלים ע"י אנשים שחיים בעולם הרחב ומבינים את המקום ממנו אחינו הטועים מגיעים, ואילו המסתגרים ומתבצרים מאחורי החומות הגבוהות שבנו לעצמם (המתמלאים בפרצות לאחרונה) אינם מקרבים אפילו נפש יהודי אחד לאביו שבשמים, אלא להיפך משניאים אותו על בניו שאומרים "אוי לו לאביו שלמדו תורה אוי לו לרבו שלמדו תורה, פלוני שלמד תורה ראו כמה מקולקלין מעשיו וכמה מכוערין דרכיו".
יש לדונם לכף זכות שהם ג"כ תינוקות שנשבו ביד אבותיהם ורבותיהם, וה' ישיבם אליו יחד עם שאר עמו ישראל במהרה.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי יוספזון » 09 מאי 2019, 03:29

מבקש אמת כתב:
09 מאי 2019, 02:14
יוספזון כתב:
09 מאי 2019, 00:02
היות והיה כאן מקודם אשכול בענין יוזמה לנופלים, ונמחקה. שלח לי אחד החברים בפורום שאינו מורשה להגיב בתת פורום זה את לשון השו"ע בנושא זו. והיות שכל המוסיף גורע, אעתיק זאת ככתבו וכלשונו.

שו"ע יורה דעה - סימן שמה
כל הפורשים מדרכי צבור, והם האנשים שפרקו עול המצות מעל צוארם, ואין נכללים בכלל ישראל בעשייתם, ובכבוד המועדות וישיבת בתי כנסיות ובתי מדרשות, אלא הרי הם כבני חורין לעצמן כשאר האומות, וכן המומרים והמוסרים, כל אלו לא היו אוננים ומתאבלים עליהם, אלא אחיהם ושאר קרוביהם לובשים לבנים ומתעטפים לבנים ואכלים ושותים ושמחים: הגה - הפורש מן הצבור ולא רצה לשאת עמהם במסים וארנוניות, מתאבלים עליו (תשו' רשב"א סי' תשס"ג) אבל אין שאר בני העיר צריכים לבטל ממלאכתן בשבילו לעסוק עמו (כן משמע בנ"י סוף מ"ק):
(ו) קטן בן שנה או שנתיים שהמיר עם אמו, ומת, אין מתאבלין עליו (ועיין לעיל סימן ש"מ סעיף ה'):
הסבר קטן:
'קטן בן שנה או שנתיים' - ז"א תינוק שנשבה.
חוששני שיש כאן גילוי פנים בתורה שלא כהלכה לצרכי השקפה (הנני מניח שנעשה בשוגג ולא במזיד).

הב"ח בסימן שמ הביא מהראשונים ה' טעמים לקריעה על מת:
א. משום שאין לך אדם מישראל שאין בו תורה ומצוות (רש"י בשבת).
ב. משום שבמיתתו מאבד העולם עשיית מצוות (רמב"ן).
ג. משום שהיה יכול ללמוד עוד תורה (רש"י על הרי"ף. ולפי"ז כתב הרמב"ן דא"צ לקרוע על אשה שאינה לומדת תורה).
ד. משום שנשמה קרויה נר ותורה קרויה נר, וכשם שקורעין על קריעת ס"ת ה"נ קורעין על מיתת נשמה (רש"י במו"ק).
ה. משום שמיתת יהודי הוא "הפסד גדול וחרדה רבה" (רמב"ן).

וכתב שם נפק"מ בקטן, דלב' הטעמים הראשונים אין לקרוע עליו כיון שאינו עושה מצוות ואינו לומד תורה, ולג' הטעמים האחרונים קורעין עליו. אך כל זה בקטן שלא הגיע לחינוך ולת"ת, אך אם הגיע קורעין עליו לכו"ע. ולמעשה כתב הש"ך (שמ,ז) שנהגו שלא לקרוע על קטן שלא הגיע לחינוך ולת"ת.

וממילא מובן דעת ר"ת שאין קורעין על קטן שהמיר עם אמו, שהרי ד' מהני טעמים לא שייכי בו, שהרי לא עשה מצוות ולא למד תורה ומסתמא גם לא יעשה ולא ילמד (ורק להטעם הד' שעל עצם הנשמה קורעין היה לנו לקרוע, אבל הרי לדינא רק כשמתקיימים כל הטעמים קורעים).

נמצא שאין שום קשר כלל בין ההלכה שאין קורעין על קטן שהמיר, לבין היחס הכללי לתינוק שנשבה, והמקשר ביניהם אינו אלא טועה לחלוטין.

לגבי שאר הדינים כבר כתב הרמב"ם בפ"ג מהל' ממרים:
"אבל בני התועים האלה ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם ונולדו בין הקראים וגדלו אותם על דעתם הרי הוא כתינוק שנשבה ביניהם וגדלוהו ואינו זריז לאחוז בדרכי המצות שהרי הוא כאנוס ואע"פ ששמע אח"כ שהוא יהודי וראה היהודים ודתם הרי הוא כאנוס שהרי גדלוהו על טעותם".

לצערי יש יהודים שמרוב כעסם על המדינה בפרט ועל יהודים שאינם שומרי תומ"צ בכלל כבר הפכו הענין לשנאה אישית (כמ"ש תוס' פסחים קיג,ב) ואין להם שום רצון וחשק להחזירם למוטב אלא רק מייחלים לאבדונם ולכשלונם רח"ל. המציאות תוכיח שכל הארגונים הנפלאים שקמו להשיב לב ישראל לאביהם שבשמים, והצליחו ב"ה להשפיע על מאות אלפים מכלל ישראל לקרבם לתורה, הם כולם מנוהלים ע"י אנשים שחיים בעולם הרחב ומבינים את המקום ממנו אחינו הטועים מגיעים, ואילו המסתגרים ומתבצרים מאחורי החומות הגבוהות שבנו לעצמם (המתמלאים בפרצות לאחרונה) אינם מקרבים אפילו נפש יהודי אחד לאביו שבשמים, אלא להיפך משניאים אותו על בניו שאומרים "אוי לו לאביו שלמדו תורה אוי לו לרבו שלמדו תורה, פלוני שלמד תורה ראו כמה מקולקלין מעשיו וכמה מכוערין דרכיו".
יש לדונם לכף זכות שהם ג"כ תינוקות שנשבו ביד אבותיהם ורבותיהם, וה' ישיבם אליו יחד עם שאר עמו ישראל במהרה.
על החלק ההלכתי לא אכנס לוויכוח, כי עבר זמן מאז נפטרו הורי ז"ל ולכן מאז לא עסקתי בדיני אבילות.
א. תוס' בפסחים לא מדבר על פורקי עול, ויש כאן גילוי תורה שלא כהלכה שאתה מלביש עלי. התוס' מדבר על מי שראה בחברו דבר ערוה ותו לא. כך שממש אין כאן דמיון. כי יש כאלו שעליהם נאמר 'משנאיך ה' אשנא', ואותו כותב הספר שבמקרה קראו לו דוד מלך ישראל לא מסתפק בזה ואף ממשיך 'ובמתקוממך אתקוטט' ולא עוצר כאן אלא ממשיך 'תכלית שנא שנאתים לאויבים היו לי'... אתה מבין? כנראה שדוד המלך התבצר בין החומות ולא עסק בקירוב רחוקים, נתונה לפרשנותך.
ב. אף אחד לא מצפה ולא מייחל לא לכשלונם (לכשלון העבירות שבידם או עקירת הדת - כן) ולא לאבדונם. ואל תקשקש כאן דברים ללא בסיס עובדתי שמופרך מיסודו. בינתיים החומות שבה מתבצרים שומרים עליהם מכל משמר שלא יפלו לאן שאותם לא מתבצרים מגיעים. לא אכנס כרגע בנידון של ארגוני הקירוב השונים, שיש לדון על כל אחד לגופו. המציאות המרה היא, שמחוץ לחומות של המתבצרים חודרת לאט לאט כל מיני דברים לא 'קדושים' בלשון המעטה. החל בתוארים אוניברסיטאים, ממשיכה במקומות עבודה מפוקפקות, ועוברת בדרך בשלבי אקדמיה שונים, ומכללות למיניהם, התערבות בוטה מטעם משרד החינוך והמחוז החרדי שהוחרם ואח"כ הותר לבא בקהל. וכן הלאה, ולא ניזיל כרוכלא וכו'. (איני יודע מה הנימה הצינית בסוגריים, אבל נניח!)
ג. אין לך מושג כמה יהודים קירבנו כבר לאבינו שבשבמים. רק היום ראיתי אברך שלא התפלל כראוי, הערתי לו בפנים מאירות, והוא קיבל על עצמו להטיב את דרכו. לא מזמן בחור שהיה לו בעיות בשמירת עיניים חיזקתי אותו, וב"ה קיבל על עצמו להטיב את דרכו. רק לאחרונה ידיד שלי נפל קצת בעבודת ה' ונכשל בעבירה, הראתי לו את הדרך בטוב טעם ודעת. בקיצור, אני וכל המסתגרים מקרבים נפשות ישראל לאלפים לאביהם שבשמים. (אנחנו כמובן לא מאלו שעוסקים בקירוב רחוקים וריחוק קרובים - שזוהי היפך המטרה), אלא מאי, אתה מדבר על אנשים שעל פי הלכה יצאו 'מכלל עמיתך' ואתה רוצה להחזירם לשם. זה דבר יפה מאוד אבל זה לא מתקרב ל'קירוב' שלנו כמובן שמדברים על אנשים שעדיין בכלל 'עמיתך' ועליהם יש לנו 'ערבות' הדדית. בקיצור כל הציר של היהדות סובב והולך אך ורק על קירוב רחוקים?
ד. משניאין? שוב ושוב חוזר על אותו חומר שנלעס, ושוב ושוב הגילוי פנים בתורה נגד ההלכה. יש לי חדשות בשבילך, כשאתה נפגש עם משפחה חילונית ולא לוחץ את יד האשה, אתה משניא עליה ועל משפחתה את היהדות. כשאתה משלח קן ציפור, אתה מראה להם שאתה אכזרי. כשאתה זורק לאש מוצרים שראויים לילדים רעבים בערב פסח, אתה משניא. כשאתה לא מתגייס לצבא והבן שלו כן, אתה משניא. כשאתה מכריח עליו נושאים של דת ומדינה, אתה משניא. אתה מבין? ואני שמח ומודה להקב"ה שהבדילנו מן התועים ולא שם חלקי כהם... שסגר אותו בין החומות שאין לי השקפות מעוותות שכאלו. אני יודע שאני עבד ה' ורק מה שהוא קובע אני עושה בלי להתחשב במה יאמרו. החומות האלו שאתה מדבר עליהם בזלזול, הם אותות הכבוד שלי. בזכותכם אני כאן, בזכותם ילדי מובדלים מזהמת הרחוב, בזכותם אינם נחשפים לכל הסחי ומאוס והדעות הכוזבות הנושבות ברחובות קריה. בזכותם שרדנו עד הלום ובזכותם נשרוד הלאה בע"ה. ואם רב אדא בר אהבה היה 'משניא' לפי דבריך, כבוד גדול בשבילי לצעוד בדרכיו.
ה. מעניין מאוד, אם אכן אצלנו משניאים, למה 'מאה שערים' הפך לשם נרדף לחרדיות אותנטית? למה כל בעל תשובה מצוי שמחפש את החרדים הכי הכי מגיע לשם? למה הם לא רואים בה כשכונת פשע לכל דבר? האין מקרא זה אומר דרשני? אלא מאי, פורקי עול תורה ומצוות אכן רואים במקום זה איום ממשי, נכון, כי זה המקום שכפי שאמרת יש בה חומות, לא מוכנים להתפשר, שומרים על התורה כנתינתה, לא מעגלים פינות ונוהגים בדרך ישראל סבא. אנשים שמוכנים לקבל מכות ומעצרים בשביל ערכים אמיתיים, אנשים שמוכנים לוותר על תקציבים, ג'ובים, כסאות, הקצאות, כבוד וכל המסתעף, בשביל ערכים. אנשים שלא מוכנים לכרות ברית עם הקידמה. אנשים משכמם ומעלה. אנשים שלא מחפשים למצא חן בעיני העולם ה'נאור' אלא מתנהגים כחשוכיים וגלותיים בדיוק כפי שנהגו אבותינו מקדמת דנא.
ו. מי שכן משניא, הם דוקא אנשים 'מהעולם הרחב' שלוקחים חלק בשלטון, מקבלים תקציבים ומביעים דעה בכל מסדרונות השלטון. האם אתה מכיר את המילה 'פרזיטים'? האם מילה זו יכולה להדבק על אנשים שרק משלמים ולא לוקחים כלום? האם אתה מכיר את זה שטוענים שאנו לא נושאים בנטל? האם זה אמור לגבי אנשי מאה שערים? האם אי פעם שמעת מהם את הטיעון של 'לומדי תורה מגינים'? או שאסור להכנס לצבא מטעמי מצפון, שגם חילוני ממרץ מבין? האם על מאה שערים שמעת פעם שהם 'משתלטים על המדינה'? אז מי משניא? יש לי הרבה מה להוסיף, ויש לי המון דוגמאות מחיי היום יום, אבל אסתפק בזה לבינתיים.
ז. ואחרון הכביד. ואצטט: ש לדונם לכף זכות שהם ג"כ תינוקות שנשבו ביד אבותיהם ורבותיהם, וה' ישיבם אליו יחד עם שאר עמו ישראל במהרה
האומנם? שמעתי פעם מאחד הנאורים שאינו מקיים מצוות, שהסביר לי, שהחרדים אין להם דעה עצמאית, אלא שבויים ביד רבותיהם. עכשיו הבנתי את זה. ובזה אני מקיים מחאה על כבודה של תורה. (בלי להכנס כרגע מי שבוי ואצל מי שבויים - אני עדיין יש לי כבוד לתורה ולומדיה - למרות ובגלל שאני נמצא בתוך החומות)
ח. ואם תרצה בתוך מאה שערים פועלת ארגוני ההצלה הכי גדולים כדי שלא יהיה עבודה לארגוני הקירוב. איפה מצאת אנשים שיושבים חינם אין כסף ומצילים אלפי בחורים מסובכים מהצבא? ומתוך הכרות אישית אני יכול להעיד, כי רוב הבאים לקבל עצה והדרכה רחוקים מאוד משיטות העדה החרדית ומאה שערים. אז איפה מעט ההכרת הטוב?


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי תיובתא » 12 מאי 2019, 19:34

יוספזון כתב:
09 מאי 2019, 03:29
כי יש כאלו שעליהם נאמר 'משנאיך ה' אשנא', ואותו כותב הספר שבמקרה קראו לו דוד מלך ישראל לא מסתפק בזה ואף ממשיך 'ובמתקוממך אתקוטט' ולא עוצר כאן אלא ממשיך 'תכלית שנא שנאתים לאויבים היו לי'... אתה מבין? כנראה שדוד המלך התבצר בין החומות ולא עסק בקירוב רחוקים, נתונה לפרשנותך.
אשריך שאתה במדרגה של להכניס ראשך אל בין ההרים הגבוהים, ולהכריע לכף חובה, את הספק תינוקות שנשבו השוכנים בארצנו. אך מה יעשה פשוט כמוני שאינו במדרגתך?
יוספזון כתב:
09 מאי 2019, 03:29
יש לי חדשות בשבילך, כשאתה נפגש עם משפחה חילונית ולא לוחץ את יד האשה, אתה משניא עליה ועל משפחתה את היהדות. כשאתה משלח קן ציפור, אתה מראה להם שאתה אכזרי. כשאתה זורק לאש מוצרים שראויים לילדים רעבים בערב פסח, אתה משניא. כשאתה לא מתגייס לצבא והבן שלו כן, אתה משניא. כשאתה מכריח עליו נושאים של דת ומדינה, אתה משניא. ואם רב אדא בר אהבה היה 'משניא' לפי דבריך, כבוד גדול בשבילי לצעוד בדרכיו.
הכלל בזה על רגל אחת הוא: דברים מפורשים שנצטוינו, אין לנו לערער עליהם. דברים שלא נצטוינו מפורשות, עלינו להאהיב את שמו יתברך וכמו שהזכירו.
ולגבי רב רב אדא בר אהבה, יש לי שאלה בנושא, מדוע רב פפא ואביי לאחר שגילו איך מקדשים שם שמים לא יצאו, קרעו בגדים לאנשים, הפגינו וכו' (ולא שמעתי כן על גדולי ישראל אלא במקרים מועטים מאוד).
התשובה היא, שלא קריעת הבגד מביאה למדרגת מסירות נפש, אלא מדרגת מסירות הנפש מביאה לידי קריעת הבגד.
אם כן גם אותם גדולים שפעלו כן, פעלו רק שידעו שהדבר בלי נגיעות כלל. ממילא מובן גם העניין מדוע לא חשו להשניא שם שמים, כשאדם פועל בלי נגיעות אף אחד לא שונא אותו,גם כשפעולותיו אינם נעימות, כי מבינים שהנושא אינו אישי.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי מבקש אמת » 12 מאי 2019, 23:57

תיובתא כתב:
12 מאי 2019, 19:34
התשובה שלא קריעת הבגד מביאה למדרגת מסירות נפש, אלא מדרגת מסירות הנפש מביאה לידי קריעת הבגד.
יש לי בזה מבחן פשוט ביותר: בתענית כ,ב איתא "שאלו תלמידיו לרב אדא בר אהבה במה הארכת ימים אמר להם מימי לא הקפדתי בתוך ביתי ולא צעדתי בפני מי שגדול ממני ולא הרהרתי במבואות המטונפות ולא הלכתי ד' אמות בלא תורה ובלא תפילין ולא ישנתי בבית המדרש לא שינת קבע ולא שינת עראי ולא ששתי בתקלת חברי ולא קראתי לחבירי בהכינתו ואמרי לה בחניכתו". ובירושלמי פ"ג דתענית מובא עוג שמימיו לא קדמו אדם לבהכנ"ס, ולא הניח אדם בבהכנ"ס ויצא, ולא שמח בתקלת חברו ולא באת קללת חברו על מטתו ולא הלך אצל מי שהיה חייב לו. וכן איתא שם שכשרצה שירד גשם היה מוריד נעל אחת, וכשהיה מוריד שניהם היה שטפון.

מי שלוקח את רב אדא בר אהבה כמורה דרכו, עליו לשאול את עצמו האם אוחז בדרגתו בכל הנ"ל (אין הכוונה ל"לא הרהרתי במבואות המטונפות" שזה אני בטוח שמקיים, אלא ל"לא הלכתי ד' אמות בלא תורה ובלא תפילין" ו"לא הקפדתי בתוך ביתי" וכיוצא בזה). אם לא, הרי הנסיון לחיקוי שלו בקריעת שמלות של נשים ברחוב הוא פתטי.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי יוספזון » 13 מאי 2019, 19:01

מבקש אמת כתב:
12 מאי 2019, 23:57
תיובתא כתב:
12 מאי 2019, 19:34
התשובה שלא קריעת הבגד מביאה למדרגת מסירות נפש, אלא מדרגת מסירות הנפש מביאה לידי קריעת הבגד.
יש לי בזה מבחן פשוט ביותר: בתענית כ,ב איתא "שאלו תלמידיו לרב אדא בר אהבה במה הארכת ימים אמר להם מימי לא הקפדתי בתוך ביתי ולא צעדתי בפני מי שגדול ממני ולא הרהרתי במבואות המטונפות ולא הלכתי ד' אמות בלא תורה ובלא תפילין ולא ישנתי בבית המדרש לא שינת קבע ולא שינת עראי ולא ששתי בתקלת חברי ולא קראתי לחבירי בהכינתו ואמרי לה בחניכתו". ובירושלמי פ"ג דתענית מובא עוג שמימיו לא קדמו אדם לבהכנ"ס, ולא הניח אדם בבהכנ"ס ויצא, ולא שמח בתקלת חברו ולא באת קללת חברו על מטתו ולא הלך אצל מי שהיה חייב לו. וכן איתא שם שכשרצה שירד גשם היה מוריד נעל אחת, וכשהיה מוריד שניהם היה שטפון.

מי שלוקח את רב אדא בר אהבה כמורה דרכו, עליו לשאול את עצמו האם אוחז בדרגתו בכל הנ"ל (אין הכוונה ל"לא הרהרתי במבואות המטונפות" שזה אני בטוח שמקיים, אלא ל"לא הלכתי ד' אמות בלא תורה ובלא תפילין" ו"לא הקפדתי בתוך ביתי" וכיוצא בזה). אם לא, הרי הנסיון לחיקוי שלו בקריעת שמלות של נשים ברחוב הוא פתטי.
אמת ויציב ונכון... אני בעד! וגם רבוה"ק בעד!
אבל לא על כך נסובה הוויכוח, דיברנו על הרעיון, ולא על איך מבצעים אותה. ממ"נ, אם הפעולה הזאת היא חילול ה', בכלל לא משנה אם מבצע הפעולה הוא צדיק בכל דרכיו. ואם הפעולה הזאת אינו חילול ה', אולי זה משנה בינו לבין קונו. אבל לגבי הרעיון, אין כאן חילול ה' אלא קידוש ה'. זוהי כל התורה על רגל אחת.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי מבקש אמת » 13 מאי 2019, 19:06

יוספזון כתב:
13 מאי 2019, 19:01
מבקש אמת כתב:
12 מאי 2019, 23:57
תיובתא כתב:
12 מאי 2019, 19:34
התשובה שלא קריעת הבגד מביאה למדרגת מסירות נפש, אלא מדרגת מסירות הנפש מביאה לידי קריעת הבגד.
יש לי בזה מבחן פשוט ביותר: בתענית כ,ב איתא "שאלו תלמידיו לרב אדא בר אהבה במה הארכת ימים אמר להם מימי לא הקפדתי בתוך ביתי ולא צעדתי בפני מי שגדול ממני ולא הרהרתי במבואות המטונפות ולא הלכתי ד' אמות בלא תורה ובלא תפילין ולא ישנתי בבית המדרש לא שינת קבע ולא שינת עראי ולא ששתי בתקלת חברי ולא קראתי לחבירי בהכינתו ואמרי לה בחניכתו". ובירושלמי פ"ג דתענית מובא עוג שמימיו לא קדמו אדם לבהכנ"ס, ולא הניח אדם בבהכנ"ס ויצא, ולא שמח בתקלת חברו ולא באת קללת חברו על מטתו ולא הלך אצל מי שהיה חייב לו. וכן איתא שם שכשרצה שירד גשם היה מוריד נעל אחת, וכשהיה מוריד שניהם היה שטפון.

מי שלוקח את רב אדא בר אהבה כמורה דרכו, עליו לשאול את עצמו האם אוחז בדרגתו בכל הנ"ל (אין הכוונה ל"לא הרהרתי במבואות המטונפות" שזה אני בטוח שמקיים, אלא ל"לא הלכתי ד' אמות בלא תורה ובלא תפילין" ו"לא הקפדתי בתוך ביתי" וכיוצא בזה). אם לא, הרי הנסיון לחיקוי שלו בקריעת שמלות של נשים ברחוב הוא פתטי.
אמת ויציב ונכון... אני בעד! וגם רבוה"ק בעד!
אבל לא על כך נסובה הוויכוח, דיברנו על הרעיון, ולא על איך מבצעים אותה. ממ"נ, אם הפעולה הזאת היא חילול ה', בכלל לא משנה אם מבצע הפעולה הוא צדיק בכל דרכיו. ואם הפעולה הזאת אינו חילול ה', אולי זה משנה בינו לבין קונו. אבל לגבי הרעיון, אין כאן חילול ה' אלא קידוש ה'. זוהי כל התורה על רגל אחת.
בטח שמשנה. החפץ חיים מביא בשם אחד מהראשונים שמי שהורג את הרודף אחר הערווה ואחר זמן רב נכשל בעריות, נענש על מה שהרג את הרודף, כי זה מוכיח שלא היה ראוי להורגו. וכבר אמרו חז"ל: קשוט עצמך תחילה, ואחר כך קשוט אחרים.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי יוספזון » 13 מאי 2019, 19:10

מבקש אמת כתב:
13 מאי 2019, 19:06
בטח שמשנה. החפץ חיים מביא בשם אחד מהראשונים שמי שהורג את הרודף אחר הערווה ואחר זמן רב נכשל בעריות, נענש על מה שהרג את הרודף, כי זה מוכיח שלא היה ראוי להורגו. וכבר אמרו חז"ל: קשוט עצמך תחילה, ואחר כך קשוט אחרים.
הדברים מובאים בשמירת הלשון שער התבונה פרק י"ז בשם הסמ"ק.
ושם מדייק שמדובר שאותו אדם נכשל באותו דבר שנגדה נלחם, והביא ראיה מיהוא ובית אחאב, שיהוא נכשל (אם כי בשוגג) באותו עוון נגדו נלחם. ויחי ההבדל.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי תיובתא » 14 מאי 2019, 19:57

יוספזון כתב:
13 מאי 2019, 19:01
אמת ויציב ונכון... אני בעד! וגם רבוה"ק בעד!
אבל לא על כך נסובה הוויכוח, דיברנו על הרעיון, ולא על איך מבצעים אותה. ממ"נ, אם הפעולה הזאת היא חילול ה', בכלל לא משנה אם מבצע הפעולה הוא צדיק בכל דרכיו. ואם הפעולה הזאת אינו חילול ה', אולי זה משנה בינו לבין קונו. אבל לגבי הרעיון, אין כאן חילול ה' אלא קידוש ה'. זוהי כל התורה על רגל אחת.
זה אינו, אלא הכל לפי האדם וההקשר. אין כזה דבר "פעולה שהיא משניאה את היהדות" יש סיטואציה שמשניאה.

לסבר את האוזן, נציין לדוגמא שיש מקומות שבהם אסור לבצע חומרות מסויימות משום "מיחזי כיוהרא". כעת אצטט את לשונו הזהב של הרב @יוספזון שליט"א, בשינויי לשון מתבקשים:
ממ"נ, אם הפעולה הזאת היא שלילית, בכלל לא משנה אם מבצע הפעולה הוא צדיק בכל דרכיו. ואם הפעולה הזאת חיובית , למה לא לעשות אותה?
והתשובה כפי שנתבאר לעיל.

ובפרט כפי שביארנו שכשאדם גדול עושה משהו, דבריו מתקבלים בכבוד בדר"כ, משא"כ במקרה דנן... (אני לא מנסה לטעון חלילה שאתה לא בדרגה של רב אדא בר אהבה, אני טוען לגבי שאר הציבור...)


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1917
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 667 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יום השואה ובין הזמנים

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 מאי 2019, 22:28

תיובתא כתב:
14 מאי 2019, 19:57
יוספזון כתב:
13 מאי 2019, 19:01
אמת ויציב ונכון... אני בעד! וגם רבוה"ק בעד!
אבל לא על כך נסובה הוויכוח, דיברנו על הרעיון, ולא על איך מבצעים אותה. ממ"נ, אם הפעולה הזאת היא חילול ה', בכלל לא משנה אם מבצע הפעולה הוא צדיק בכל דרכיו. ואם הפעולה הזאת אינו חילול ה', אולי זה משנה בינו לבין קונו. אבל לגבי הרעיון, אין כאן חילול ה' אלא קידוש ה'. זוהי כל התורה על רגל אחת.
זה אינו, אלא הכל לפי האדם וההקשר. אין כזה דבר "פעולה שהיא משניאה את היהדות" יש סיטואציה שמשניאה.

לסבר את האוזן, נציין לדוגמא שיש מקומות שבהם אסור לבצע חומרות מסויימות משום "מיחזי כיוהרא". כעת אצטט את לשונו הזהב של הרב @יוספזון שליט"א, בשינויי לשון מתבקשים:
ממ"נ, אם הפעולה הזאת היא שלילית, בכלל לא משנה אם מבצע הפעולה הוא צדיק בכל דרכיו. ואם הפעולה הזאת חיובית , למה לא לעשות אותה?
והתשובה כפי שנתבאר לעיל.

ובפרט כפי שביארנו שכשאדם גדול עושה משהו, דבריו מתקבלים בכבוד בדר"כ, משא"כ במקרה דנן... (אני לא מנסה לטעון חלילה שאתה לא בדרגה של רב אדא בר אהבה, אני טוען לגבי שאר הציבור...)
דבריך כתובים בים של שלמה פ' המניח על הדין של כפיה לאפרושי מאיסורא, שזה נוגע דווקא באדם המפורסם כחשוב ויר"ש שידוע שעושה הכל לשם שמים ולא לסתם אדם, דאל"כ כל אחד יכה את חבירו בלי סוף.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים