עדיף ציפור אחת ביד ממאה על העץ...

מלמד להועיל

משתמש ותיק
אני מחפש מקור בחז"ל או ביטוי מקביל מחז"ל, לתובנה לפיה אם יש לבן אדם משהו טוב ביד, שלא ימהר לעזוב אותה בשביל תקוה להשיג יותר טוב במקום אחר
 

יעבץ

משתמש ותיק
גמלא אזלא למיבעי קרני אודני דהוו ליה גזיזן מיניה
 
A

Anonymous

Guest
תפסת מועט תפסת, תפסת מרובה לא תפסת.
 

נבשר

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
תפסת מועט תפסת, תפסת מרובה לא תפסת.
קודם חשבתי ע"ז, אבל יש לחלק שהתם איירי בתפיסה שאם אדם תופס מועט התפיסה פועלת משא"כ בתפיסה מרובה התפיסה אינה תפיסה, ועל מה שהוא מחפש מקור לא היכא שתופס, אלא שמניח דעתו על מאה שעל העץ, לזה אמרינם שעדיף אחד ביד מאשר מאה על העץ. ועיין.
 

נושא למחשבה

משתמש רגיל
ראה בגיטין (סב.), "ואי אשמועינן בדד, משום דלא שכיח ליה, אבל גבל דשכיח ליה, אימא לא, צריכא".
הרי שיש צד להעדיף מלאכה המצויה בכל שעה, וזאת למרות שהיא מלאכת כפים קשה ומייגעת.
וזאת יותר מאשר מלאכה קלה ונוחה אך נדרשת רק לעתים רחוקות.
אמנם לעיל מיניה הגמ' מצדד להיפך.
כנראה כשדורשים מהאדם לעמול, הרי שהוא כבר מעדיף לקחת ע"ע את סיכון העשרה על העץ...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
אני מחפש מקור בחז"ל או ביטוי מקביל מחז"ל, לתובנה לפיה אם יש לבן אדם משהו טוב ביד, [highlight=yellow]שלא ימהר לעזוב אותה[/highlight] בשביל תקוה להשיג יותר טוב במקום אחר

יעבץ אמר:
גמלא אזלא למיבעי קרני אודני דהוו ליה גזיזן מיניה

אינו דומה שים לב למה שהודגש
הגמל מחפש קרנים בנוסף לאזנים ולא קרנים [חשובות ככל שיהיו מאוזניים] במקום אזנים
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
אני מחפש מקור בחז"ל או ביטוי מקביל מחז"ל, לתובנה לפיה אם יש לבן אדם משהו טוב ביד, שלא ימהר לעזוב אותה בשביל תקוה להשיג יותר טוב במקום אחר

במדרש קוהלת ד, ו הובא משפט זה
מתלא אמר: טבא חדא ציפרא כפותא מן מאה פרחין
 

נדיב לב

משתמש ותיק
איטשע מאיר לורנץ אמר:
ההקשר מדבר באופן זה

שאתה יכול להרוויח מצוה אחרת

זה קשר לאו בר קיימא אלא קשר שלכם בדברי חז"ל שמדברים בענין אחר
 

עניין

משתמש רגיל
מכל מלמדי השכלתי אמר:
עניין אמר:
קרנא בלא שבועה עדיפה מכפילה בשבועה

זה מחמת חומרת השבועה.
ב"ק נ"ז: תוד"ה לא וי"ל דהא פשיטא דעדיפא חומרא דקרנא בלא שבועה מחומרא דכפילא בשבועה דמי יודע שיבא לידי כך
 

עניין

משתמש רגיל
מכל מלמדי השכלתי אמר:
עניין אמר:
קרנא בלא שבועה עדיפה מכפילה בשבועה

זה מחמת חומרת השבועה.

באותה מידה אתה יכול לציין לפתגם:
רוצה אדם בקב שלו מתשעה קבין של חברו

במטותא מנך הסבר מה עניין שמיטה ....
 
חלק עליון תַחתִית