למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
-
פותח הנושא - הודעות: 318
- הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
- נתן תודה: 147 פעמים
- קיבל תודה: 84 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
ראיתי שכתבו בספרי הפוסקים הספרדים שאשה תברך שלא עשני שפחה.
מישהו יודע למה אצל האשכנזים לא נהגו כן אלא אומרות שלא עשני עבד?
מישהו יודע למה אצל האשכנזים לא נהגו כן אלא אומרות שלא עשני עבד?
-
- הודעות: 1587
- הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
- מיקום: בני ברק ישראל
- נתן תודה: 293 פעמים
- קיבל תודה: 551 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 407
- הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
- נתן תודה: 79 פעמים
- קיבל תודה: 162 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
אולי אותן ספרדיות גם יגידו שלא עשני גויה ולא גוי???
וכן אולי יגידו פוקח עיוורות ומלביש ערומות וכדו' ???
ברור מעל כל ספק שמברכים על כלליות העניין בבריאה
ולכן שלא עשני עבד הוא כולל בתוכו שפחה
ואין ענין לחלק לפרטים.
וכן אולי יגידו פוקח עיוורות ומלביש ערומות וכדו' ???
ברור מעל כל ספק שמברכים על כלליות העניין בבריאה
ולכן שלא עשני עבד הוא כולל בתוכו שפחה
ואין ענין לחלק לפרטים.
-
- הודעות: 1515
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 512 פעמים
- קיבל תודה: 515 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1515
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 512 פעמים
- קיבל תודה: 515 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
ערומים ועוורים זה על הרבים, שם ודאי הנוסח הוא בלשון זכר אבל בגוי ועבד הנוסח הוא בלשון יחיד שכל אחד אומר על עצמו בלבד והיה ראוי לומר גויה, שפחה
-
- הודעות: 3567
- הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
- נתן תודה: 200 פעמים
- קיבל תודה: 1195 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
כך מסתבר
אבל אם כך מדוע לא יאמרו שלא עשנו עבדים?
-
- הודעות: 1515
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 512 פעמים
- קיבל תודה: 515 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
לא אומרים שלא עשאנו עבדים כי גם העבדים הם בכלל הציבור, (ולגבי ברכת כהנים יש סתירה אם כהנים בכלל הברכה ואכמ"ל)
-
- הודעות: 407
- הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
- נתן תודה: 79 פעמים
- קיבל תודה: 162 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
נראה לי שזה טעות בידך,
זה לא ברכה עצמית, שכל אחד אומר על עצמו
אלא ברכה כללית שכל ישראל מברכית על עצם המיוחדות שזכינו להיות יהודים ולא גויים בנ"ח ולא עבדים
ברור, שכל אחד מברך את זה על זכותו האישית בדבר, אולם זה ברכה כוללת
והראיה לכך כי בברכות האחרות אתה אומר בלשון רבים,
ומדוע לא תיקנו גם בלשון יחיד 'פוקח עיני' 'מלבישני'
אלא כל ברכות השחר הגם שבוודאי אומרים אותם כל אחו"א בעצמו על עצמו
אך ברכות אלו נתקנו בכלליות בריאת העולם
[וברמז אוסיף, כי לכן אומרים את ברכות השחר בציבור כשכל הקהל עונים אמן]
זה לא ברכה עצמית, שכל אחד אומר על עצמו
אלא ברכה כללית שכל ישראל מברכית על עצם המיוחדות שזכינו להיות יהודים ולא גויים בנ"ח ולא עבדים
ברור, שכל אחד מברך את זה על זכותו האישית בדבר, אולם זה ברכה כוללת
והראיה לכך כי בברכות האחרות אתה אומר בלשון רבים,
ומדוע לא תיקנו גם בלשון יחיד 'פוקח עיני' 'מלבישני'
אלא כל ברכות השחר הגם שבוודאי אומרים אותם כל אחו"א בעצמו על עצמו
אך ברכות אלו נתקנו בכלליות בריאת העולם
[וברמז אוסיף, כי לכן אומרים את ברכות השחר בציבור כשכל הקהל עונים אמן]
-
- הודעות: 1515
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 512 פעמים
- קיבל תודה: 515 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
יתכן עוד שהנשים בכלל לא צריכות לברך את הברכות הללו כי הם לא חייבות בתפילה והברכות הללו תקנו רק כעין תפילה ולא מדין ברכות הנהנין
(הרמב"ם סידר את הברכות הללו בהלכות תפילה ולא בהלכות ברכות, משום שבאמת לא היה ראוי לברך על הדברים הללו ברכות הנהנין, רק כל בוקר צריך להודות ע"ז וזה כעין תפילה ודו"ק)
(הרמב"ם סידר את הברכות הללו בהלכות תפילה ולא בהלכות ברכות, משום שבאמת לא היה ראוי לברך על הדברים הללו ברכות הנהנין, רק כל בוקר צריך להודות ע"ז וזה כעין תפילה ודו"ק)
-
- הודעות: 3567
- הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
- נתן תודה: 200 פעמים
- קיבל תודה: 1195 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1515
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 512 פעמים
- קיבל תודה: 515 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
כתבתי שא"א לומר בלשון רבים שלא עשאנו עבדים כי גם עבדים מתפללים איתנו בבית הכנסת.
-
- הודעות: 3567
- הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
- נתן תודה: 200 פעמים
- קיבל תודה: 1195 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
ואז מה?
שלא עשאנו עבדים יתפרש: את כל אלה שאינם עבדים בתוך הציבור שהלא העבד עצמו לא אומר ברכה זו
-
- הודעות: 1515
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 512 פעמים
- קיבל תודה: 515 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
מה יועיל מה שהעבד אינו אומר את הברכה הזו?! סו"ס הציבור אומרים על הציבור והעבד בכלל הציבור.
לי היה קשה על מה שכתבתי קושיא אחרת, למה עכ"פ לא אומרים שלא עשאנו גוים, כי הרי גוים הם ודאי לא בכלל הציבור, אבל י"ל אגב עבדים
-
- הודעות: 3567
- הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
- נתן תודה: 200 פעמים
- קיבל תודה: 1195 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
כך מסתבר
-
- הודעות: 1076
- הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
- נתן תודה: 414 פעמים
- קיבל תודה: 423 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
אשמח למ"מ בנושא זה ולא סברות בעלמא.
ומה שנכתב כאן לא הבנתי. יהיה איך שיהיה הטעם לחילוק במטבע הברכה, וודאי שברכת פוקח עוורים מנוסחת באופן כללי ובדין שיהיה הנוסח עוורים ערומים וכיו"ב.
אולם מטבע שלא עשני גוי ועבד הוא לשון אישי. ולא מתאים לכאו' להגיד גוי ועבד במקום גויה ושפחה. וצ"ע.
אני מניח מבלי לעיין שהטעם הוא שלא נזכר נוסח זה בגמ' ואין לנו לחדש נוסח משלנו. ואכן נראה שבזמן חז"ל לא היו הנשים אומרות ברכות אלו.
ובמיוחד מפליא שאפי' נוסח מודה אני שאין בן שום קדושה בעיקר הנוסח, ובסידורי הספרדים אכן כתוב מודה אני בפת"ח הדל"ת, אצל האשכנזים כתיב וקרי מודה בסגו"ל אף לנשים. ולמה ידברו לשון עלגים לפני המלך??
ומה שנכתב כאן לא הבנתי. יהיה איך שיהיה הטעם לחילוק במטבע הברכה, וודאי שברכת פוקח עוורים מנוסחת באופן כללי ובדין שיהיה הנוסח עוורים ערומים וכיו"ב.
אולם מטבע שלא עשני גוי ועבד הוא לשון אישי. ולא מתאים לכאו' להגיד גוי ועבד במקום גויה ושפחה. וצ"ע.
אני מניח מבלי לעיין שהטעם הוא שלא נזכר נוסח זה בגמ' ואין לנו לחדש נוסח משלנו. ואכן נראה שבזמן חז"ל לא היו הנשים אומרות ברכות אלו.
ובמיוחד מפליא שאפי' נוסח מודה אני שאין בן שום קדושה בעיקר הנוסח, ובסידורי הספרדים אכן כתוב מודה אני בפת"ח הדל"ת, אצל האשכנזים כתיב וקרי מודה בסגו"ל אף לנשים. ולמה ידברו לשון עלגים לפני המלך??
-
- הודעות: 3567
- הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
- נתן תודה: 200 פעמים
- קיבל תודה: 1195 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
המודגש נכתב מסברא או יש לזה מראה מקום?יעבץ כתב: ↑08 מאי 2019, 23:42אשמח למ"מ בנושא זה ולא סברות בעלמא.
ומה שנכתב כאן לא הבנתי. יהיה איך שיהיה הטעם לחילוק במטבע הברכה, וודאי שברכת פוקח עוורים מנוסחת באופן כללי ובדין שיהיה הנוסח עוורים ערומים וכיו"ב.
אולם מטבע שלא עשני גוי ועבד הוא לשון אישי. ולא מתאים לכאו' להגיד גוי ועבד במקום גויה ושפחה. וצ"ע.
אני מניח מבלי לעיין שהטעם הוא שלא נזכר נוסח זה בגמ' ואין לנו לחדש נוסח משלנו. ואכן נראה שבזמן חז"ל לא היו הנשים אומרות ברכות אלו.
ובמיוחד מפליא שאפי' נוסח מודה אני שאין בן שום קדושה בעיקר הנוסח, ובסידורי הספרדים אכן כתוב מודה אני בפת"ח הדל"ת, אצל האשכנזים כתיב וקרי מודה בסגו"ל אף לנשים. ולמה ידברו לשון עלגים לפני המלך??
-
- הודעות: 3567
- הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
- נתן תודה: 200 פעמים
- קיבל תודה: 1195 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
האמת שגם חשבתי כך
והסברא שבזמן חז"ל נשים פחות ידעו לקרוא
והסברא שבזמן חז"ל נשים פחות ידעו לקרוא
-
- הודעות: 1497
- הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
- נתן תודה: 237 פעמים
- קיבל תודה: 532 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
הברכה שלא עשני עבד מברכים מאותו סיבה שמברכים שלא עשני אשה, כי אשה יש לה הרבה פחות מצוות מגבר, והוא הדין עבד. משא"כ שפחה יש לה אותה מצוות כמו שיש לאשה. זה ממה שעלה בזכרוני.
ולכן מברכות שלא עשני גוי, כי הוא פטור מכל המצוות, משא"כ אשה חייבת בכל המצוות חוץ ממצות עשה שהזמן גרמא.
ולכן מברכות שלא עשני גוי, כי הוא פטור מכל המצוות, משא"כ אשה חייבת בכל המצוות חוץ ממצות עשה שהזמן גרמא.
-
- הודעות: 508
- הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
- נתן תודה: 287 פעמים
- קיבל תודה: 151 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
אולי זה מדגיש שבגוי או עבד אפילו גבר.. (ובעצם מה הקושיא, הרי היא מברכת על מה שיכול היה לעשותה מעיקרא, ואפשר שלא תהיה נקבה)
-
- הודעות: 3148
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 765 פעמים
- קיבל תודה: 960 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
זכור לי שראיתי אולי בשם החזון איש, שבאותו מידה שהיא לא נוצרה שפחה היא גם לא נוצרה עבד,ייעוץ תורני כתב: ↑08 מאי 2019, 20:59ראיתי שכתבו בספרי הפוסקים הספרדים שאשה תברך שלא עשני שפחה.
מישהו יודע למה אצל האשכנזים לא נהגו כן אלא אומרות שלא עשני עבד?
שאילו היא לא היתה היא, היא היתה יכולה להיות בין זכר ובין נקיבה.
-
- הודעות: 375
- הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
- נתן תודה: 189 פעמים
- קיבל תודה: 222 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
לדבריך אין לאישה לברך "שלא עשני עבד" כלל,יוספזון כתב: ↑09 מאי 2019, 00:12הברכה שלא עשני עבד מברכים מאותו סיבה שמברכים שלא עשני אשה, כי אשה יש לה הרבה פחות מצוות מגבר, והוא הדין עבד. משא"כ שפחה יש לה אותה מצוות כמו שיש לאשה. זה ממה שעלה בזכרוני.
ולכן מברכות שלא עשני גוי, כי הוא פטור מכל המצוות, משא"כ אשה חייבת בכל המצוות חוץ ממצות עשה שהזמן גרמא.
ולא נזכר בפוסקים.
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
המקור לומר שלא עשני שפחה כמדומה הוא מהיעב"ץ
וכמדומה שגם הרבנית א"ח להגרח"ק שיבדלחט"א נהגה כן בפניו
וכמדומה שגם הרבנית א"ח להגרח"ק שיבדלחט"א נהגה כן בפניו
-
- הודעות: 697
- הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
- נתן תודה: 88 פעמים
- קיבל תודה: 162 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 290
- הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
- נתן תודה: 151 פעמים
- קיבל תודה: 81 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
יש כאן טעות לוגית מכיון ששפחה זה לא נחשב "שהיא לא היתה היא" מכיון שעבדות היא מצב מסוים
ואותה אישה יכולה להיות בת חורין ויכולה להיות שפחה ואין זה משהו אחר בעצם
ואם כבר ניתן להקשות איך הזכר מברך שלא עשני אישה
שזה לכאורה אינו מצב אחר אלא מישהו אחר לגמרי
ואיך אני יכול לברך על כך שאיני אישה הרי איני יכול להיות אישה
-
- הודעות: 508
- הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
- נתן תודה: 287 פעמים
- קיבל תודה: 151 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
מי אמר שהברכה לא על היצירה מעיקרא? לפי דבריך גם על גוי קשה
-
- הודעות: 290
- הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
- נתן תודה: 151 פעמים
- קיבל תודה: 81 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
הנוסח הוא שלא עשני אישה
וזה ממש לא נכון
אפשר אולי לומר תודה שעשני גבר
אבל אי אפשר להעמיד אפשרות אני יכלתי להיות משהו אחר
על גוי פחות קשה אבל אה''נ אפשר לשאול גם על ברכה זו
וזה ממש לא נכון
אפשר אולי לומר תודה שעשני גבר
אבל אי אפשר להעמיד אפשרות אני יכלתי להיות משהו אחר
על גוי פחות קשה אבל אה''נ אפשר לשאול גם על ברכה זו
-
- הודעות: 579
- הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
- נתן תודה: 49 פעמים
- קיבל תודה: 200 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
כמדומה שבזמן שתקנו את הברכות, אסורות היו בכתיבה כדין כל תורה שבעל פה,
גם האנשים למדו איש מפי איש בע"פ את הברכות ולא מתוך הספר -
כך שאין קשר בין ידיעת הקריאה והברכות.
-
- הודעות: 549
- הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 189 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למה האשכנזיות לא אומרות "שלא עשני שפחה".
אשל אברהם (בוטשאטש) סימן מו ס"ד: שמעתי שיש נשים נוהגות לברך במקום שלא עשני עבד שלא עשני שפחה, וכעת לא ראיתי כן בשום ספר, וגם שי"ל דהכי עדיף שכן שייך מלשון בנשים, ונשים הם עם בפני עצמם ומברכים שעשני כרצונו, גם שלא נתפרש כן בש"ס מצד הסברא שבטור עיין שם, וכן הוא בזה שאין להטפילם בזה לאנשים, אך על כל זה אין מניעה במה שלא מצינו להדיא וגם שמצינו בדוכתי טובא דכתוב עבד ושפחה ואינם נכללים בלשון אחד, והרי בברכות יותר טוב לפרש בשפתיו וכו' אך בלאו הכי כיון שאין נפקא מניה כל כך בין עבד לשפחה כיון שאין עליהם רק מצוות שהנשים חייבות, וכיון שעל ידי להט החרב המתהפכת יש נשמות שנהפכות מזכר לנקיבה ומנקיבה לזכר כידוע, א"כ עדיף שתברך שלא עשני עבד שהיא רבותא טפי שגם עבד גרע מאשה כיון שאין חייב במצוות יותר מאשה, וגרע טפי כיון שאין לו חייס וכו' ולזה אין לשנות הנוסח בזה מכפי הנדפס בכל הסידורים וצע"ע קצת" עיי"ש באורך.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 80 תגובות
- 1284 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משיב כהלכה
07 אוגוסט 2020, 15:44
-
- 11 תגובות
- 184 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי chaim
02 ספטמבר 2020, 11:30
-
- 0 תגובות
- 22 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גל גל
27 יולי 2020, 09:42
-
- 7 תגובות
- 121 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שלו'
16 יולי 2020, 18:33
-
-
מהי מצוות רציעת עבד עברי [לדעת רמב"ם שאיסור שפחה מדרבנן]
על ידי איש ווילנא » 15 פברואר 2021, 08:17 » ב משפטים - 32 תגובות
- 248 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
16 פברואר 2021, 22:08
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים