הפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות

רוצה לעזור

משתמש חדש
אקדים שאני אחד המשתמשים בפורום אך להמנע מתיוג פתחתי לנושא זה ניק חדש.

משום מה אצל רבים מצטיירת הפרעת קשב כמלווה בהיפר אקטיביות, ורואים בדמיון ילד עם קוצים שלא מסוגל לשבת אחוז תזזית. זה נכון אך לעיתים הילד הוא שקט ויושב יפה בכיתה אך קשה לו להתרכז, וכידוע גם הילדים גדלים לבסוף והבעיות נשארות.

אצל ההיפר אקטיבים הדבר מטופל יותר שהרי הילד מפריע למהלך התקין של השיעור ואחד הממריצים לטיפול הוא כדי שלא יפריע לסביבה.
אני אחד מאלה שאבחנו אצלם בעיה זו. תתארו לעצמכם כמה אנשים יש בסביבתנו שחושבים אני לא הולך לשיעור תורה, כי במילא אני לא מבין את מה שהרב אומר ואותו בן אדם לא יודע שהוא מסוגל להבין הכל בצורה מדהימה, רק מה שיש לו זה דבר "קטן" שנקרא הפרעת קשב וריכוז, וההפרעה גורמת לו לא להיות מרוכז, וממילא לא להבין או להבין למקוטעין וזה מקלקל את כל המהלך התקין של ההקשבה לשיעור תורה.
ואני מדמה זאת לאחד שיש לו קוצר ראיה ונצרך למשקפיים ומנסה לראות מבלעדיהן, כמובן שיראה משהו, אך יבזבז כוחות בפענוח הכתמים המטושטשים שהוא רואה וכולי האי ואולי, וכשמניחים את המשקפיים הכל לפתע נהיה ברור וקריא. והרבה לא יודעים שמיד לאחר הנטילה אפי' הראשונה של הריטלין ההשפעה היא מיידית ומי שנצרך לזה, זה עוזר לו במקום ומסוגל להקשיב לשיעור או חבורה מורכבת או ללימוד רציף ומעמיק עם חברותא, מה שדי יתקשה אילולא נטילת התרופה.

בלימודי עם אחד החברותות היה דבר שמאד לא אהבתי, מספר דקות לאחר שהייתי מתחיל ללמוד איתו, הוא היה מתחיל לדבר איתי דברי חולין והדבר היה מעצבן אותי מאד, שהרי הפוסק מלימודו מאכילין אותו וכו' ולהוכיח אותו לא הייתי מסוגל כי הוא מבוגר ממני בהרבה שנים. ומיד לאחר שהתחלתי בטיפול, דיבורי החולין שלו פסקו כליל !!! (מיותר לציין שהוא לא יודע כלל שאני מטופל) כך שהיו לי הרבה סימנים שהראו לי שאני בדרך הנכונה

יש לציין שלאחר שנגשתי לרופא וביקשתי להבדק אם אני סובל מדבר זה, ולבסוף אבחנו זאת, נגשתי לאחד מגדולי הדור, ושאלתי אותו האם מחובת ההשתדלות אני צריך לטפל בזאת, או שכך הקב"ה ברא אותי ואל לי להתעסק בקשיים שכך היא דרכה של תורה. והוא ענה לי שמחובת ההשתדלות אני צריך לטפל ! ואף התעניין מה הטיפול, וכעניתי ריטלין הוא בירך אותי שלא יהיו לי תופעות לוואי (לבסוף היו לי, והחלפתי לסוג אחר של כדור שאיתו ב"ה אין תופעות לוואי)

הרופא במכון להפרעת קשב אמר לי שבערך ל10% מהאוכלוסייה יש הפרעה זו ומגיעים אליו לטיפול אפי' עד גיל 70 !

אוסיף עוד נתון חשוב שאחד מרבני הכולל שלי מוסר קבוע חבורות ומרוב עומק חבורותיו בחיים לא הייתי מבין אפי' מילה אחת מהם (מה שבשיעורים אחרים אני מסוגל להבין את כולם לעיתים) ופתאום לאחר הנטילה הכל נהיר וקליט ! והחברותות שלי הם בשטייגעין עמוס, כך שב"ה אני רואה תועלת נפלאה מכך

באחד השיעורים שהייתי בהם השנה, סיפר אחד המשתתפים על קשייו בלימוד (ואותו יהודי כבר סבא ב"ה) חשבתי ששווה לספר לו למען התועלת, ולאחר השיעור נגשתי אליו, וסיפרתי לו את הדברים, תקופה לאמ"כ הוא סיפר לי שהתחיל בטיפול ורואה הצלחה מופלאה בלימוד ואף בנו התחיל ג"כ בטיפול והודה לי ואמר שהצלתי אותו !

אמנם יש קשיים בלימוד שהם טבעיים ואיתם צריך להתייגע בלימוד אך יש קשיים שניתן ואף מצווה לפטרם ביעילות ובקלות כה רבה !!!
 

רוצה לעזור

משתמש חדש
פותח הנושא
הסימנים להפרעה שמופיעים באתר קופת חולים כללית.

חוסר קשב
הקריטריונים: לפחות חמישה תסמינים מאלו שמופיעים למטה. התסמינים הופיעו למשך 6 חודשים לפחות, בצורה שמפריעה לתפקוד ולא תואמת את השלב ההתפתחותי.

התסמינים לחוסר קשב הם:
1. לעיתים קרובות מתקשה לשים לב לפרטים או מבצע שגיאות טיפשיות (במקום העבודה או בפעילויות אחרות).
2. לעיתים קרובות מתקשה בהחזקת קשב לאורך זמן.
3. לעיתים קרובות נראה שלא מקשיב למה שאומרים לו.
4. לעיתים קרובות מתקשה לעקוב אחרי הוראות, נוטה "להימרח" במטלות.
5. לעיתים קרובות מתקשה בסדר ובארגון.
6. לעיתים קרובות נמנע או מסרב לבצע מטלות הדורשות ריכוז ומחשבה מתמשכים.
7. לעיתים קרובות נוטה לאבד חפצים הדרושים לפעולות ולמשימות שונות (ארנקים, טלפונים סלולריים, מפתחות, משקפיים ועוד).
8. לעיתים קרובות דעתו מוסחת בקלות.
9. לעיתים קרובות נוטה לשכחנות בפעילויות יומיומיות.

היפראקטיביות־אימפולסיביות
הקריטריונים: לפחות חמישה תסמינים מבין אלו שמופיעים למטה. התסמינים הופיעו למשך 6 חודשים לפחות, בצורה שמפריע לתפקוד ולא תאומת את השלב ההתפתחותי (בקרב רוב המבוגרים המרכיב ההיפראקטיבי נוטה להיחלש, ומשום כך ההפרעה "פחות בולטת לעין").

התסמינים להיפראקטיביות־אימפולסיביות הם:
1. לעיתים קרובות יושב בחוסר מנוחה, מרבה להזיז את ידיו ואת רגליו.
2. לעיתים קרובות קם מהכסא במקום העבודה או במצבים שבהם מצופה ממנו להישאר יושב.
3. לעיתים קרובות מתרוצץ או מטפס בסיטואציות לא מתאימות (אצל מתבגרים או מבוגרים הדבר עשוי להתבטא רק בתחושת חוסר מנוחה).
4. לעיתים קרובות לא מסוגל לשחק או להשתתף בפעילויות בצורה שקטה (מייצר רעש רב בסביבה).
5. לעיתים קרובות חסר מנוחה, מתנהג כאילו הוא "מונע על־ידי מנוע".
6. לעיתים קרובות מדבר בלי הפסקה.
7. לעיתים קרובות מתפרץ ועונה לשאלות לפני שסיימו לשאול אותן.
8. לעיתים קרובות מתקשה לחכות לתורו.
9. לעיתים קרובות קוטע אנשים או מציק להם (למשל, מתפרץ לתוך שיחות).

כמו כן, צריכים להתקיים התנאים הבאים:
1. חלק מהתסמינים של חוסר קשב או של היפראקטיביות ואימפולסיביות הופיעו לפני גיל 12.

2. חלק מהתסמינים מופיעים בשתי מסגרות לפחות (כמו בית, עבודה, עם חברים או עם קרובים).

3. קיימת עדות ברורה כי התסמינים מפריעים עם, או פוגעים באיכות של, התפקוד בחברה או בעבודה.

4. התסמינים לא ניתנים להסבר טוב יותר על־ידי הפרעה נפשית אחרת (למשל הפרעה במצב הרוח, הפרעת חרדה, הפרעת אישיות).
 

בן של רב

משתמש ותיק
כבעל נסיון - מי שמעונין לשאול ולברר אשמח לעזור.

עברתי על הנ"ל ולא מצאתי בעצמי כמעט כלום מהתסמינים.
ובכל זאת חיי התהפכו ע"י כדור קטן כזה וכדלהלן.
(בזכות רופא חכם שויתר לי על מבחן 'מוקסו' ואמר לי להחליט בעצמי אם זה עוזר לי ותו לא).
 

בן של רב

משתמש ותיק
:roll: 1. אני גם לוקח ריטאלין בעקבות כך שאחי המליץ לי מנסיונו מול תלמידיו שמאז שהתחילו לקחת חייהם התהפכו.

2. למרות שאני מבין את המתביישים - אני ממש לא מתבייש כי זה לא נפשי אלא נוירולוגי.

3. החידוש הגדול שלי הוא שזה לאו דוקא לחוסר ריכוז אלא לעייפות פיזית + עייפות מחשבתית.
ואכן מאז שהתחלתי אינני סובל מזה כלל וכלל,
[וזה הסוד של ההודעות שלי בשעות לא שעות כי גם כשאני מזלזל בבריאות וישן 3 שעות בלילה תמיד אני למחרת רענן ועירני באופן תמוה - בגלל הכדור! ב"ה].

4. גם ידידים שהתייעצו איתי ולקחו ריטאלין או קונצרטה רובם היו מאושרים.

5. מכר שלי רב חשוב ומפורסם קנה בהמלצת ד"ר הרט אבל בפועל אינו לוקח ואכן ניתן לראות שהוא לא הכי עירני...

6. עוזר של אחד העסקנים הבכירים שטיפלתי בבנו וניסיתי לשכנע שהבן יקח ריטאלין - השיב לי האב לא רק שהוא ואחיו כבר לוקחים אלא גם אני עצמי כשאני צריך ריכוז [יש לו מבחנים במקצוע] אני לוקח.
אמרתי לו שיזהר לא לקחת כשעוסק בעשייה ציבורית כי אז אסור לו להיות רגוע. :D
 

בן של רב

משתמש ותיק
יצויין שפעמים שהבעיה לא ידועה לאדם הסובל ממנה.
דהיינו שאינו חושב שהוא לא מרוכז/עירני - אלא שהלימוד משעמם וכו'.

[לפעמים הוא באמת צודק כי הוא לא לומד על פי טבעו אלא בשיטת הלימוד שהרגילו אותו.
ומצוי מאוד שהוא מעריך את עצמו רק על לימוד שמחקה את סגנון החשיבה והחידושים של אחרים שבצילם הוא התחנך...]
 

מאן דהו

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
:roll: 1. אני גם לוקח ריטאלין בעקבות כך שאחי המליץ לי מנסיונו מול תלמידיו שמאז שהתחילו לקחת חייהם התהפכו.

2. למרות שאני מבין את המתביישים - אני ממש לא מתבייש כי זה לא נפשי אלא נוירולוגי.

3. החידוש הגדול שלי הוא שזה לאו דוקא לחוסר ריכוז אלא לעייפות פיזית + עייפות מחשבתית.
ואכן מאז שהתחלתי אינני סובל מזה כלל וכלל,
[וזה הסוד של ההודעות שלי בשעות לא שעות כי גם כשאני מזלזל בבריאות וישן 3 שעות בלילה תמיד אני למחרת רענן ועירני באופן תמוה - בגלל הכדור! ב"ה].

4. גם ידידים שהתייעצו איתי ולקחו ריטאלין או קונצרטה רובם היו מאושרים.

5. מכר שלי רב חשוב ומפורסם קנה בהמלצת ד"ר הרט אבל בפועל אינו לוקח ואכן ניתן לראות שהוא לא הכי עירני...

6. עוזר של אחד העסקנים הבכירים שטיפלתי בבנו וניסיתי לשכנע שהבן יקח ריטאלין - השיב לי האב לא רק שהוא ואחיו כבר לוקחים אלא גם אני עצמי כשאני צריך ריכוז [יש לו מבחנים במקצוע] אני לוקח.
אמרתי לו שיזהר לא לקחת כשעוסק בעשייה ציבורית כי אז אסור לו להיות רגוע. :D

מנסיונך זה מפריע לשנה?
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
חכם באשי אמר:
על הסברא שיש בזה חסר בעסק התורה, חושבני שאי"ז מספיק כ"כ, יש בריטב"א לגבי אדם שיש לו הרהורי עבירה, שאם יכול לקחת משקה שגורם שלא יהרהר, ה"ז מחובתו. ויש לעיין אם יש הבדל בין מ"ע לביטול מ"ע, אבל גם כאן יש ביטול מ"ע של ת"ת, ושוב באנו לגדרי חובת ת"ת, ואכמ"ל.
איפא הריטב"א?
 

חכם באשי

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
חכם באשי אמר:
על הסברא שיש בזה חסר בעסק התורה, חושבני שאי"ז מספיק כ"כ, יש בריטב"א לגבי אדם שיש לו הרהורי עבירה, שאם יכול לקחת משקה שגורם שלא יהרהר, ה"ז מחובתו. ויש לעיין אם יש הבדל בין מ"ע לביטול מ"ע, אבל גם כאן יש ביטול מ"ע של ת"ת, ושוב באנו לגדרי חובת ת"ת, ואכמ"ל.
איפא הריטב"א?
ריטבא יבמות סג. וז"ל,
מה אעשה שנפשי חשקה בתורה. ופסק הרמב"ם ז"ל דה"ה דפטור מפריה ורביה כל שחשקה נפשו בתורה כבן עזאי ושאין עליו שום הרהור. אבל בתוס' כתבו שאין בדורות הללו מי שיכול להיות כבן עזאי אפילו לענין זה. ואסור לאדם לשתות שום דבר שיעקרהו כדי לעסוק בתורה אבל לבטל ממנו תאוה והרהור שרי ואריך, וכן שמעתי בשם רבינו הגדול ז"ל שאם קיים מצות פריה ורביה וחשקה נפשו בתורה לגמרי ורוצה לשתות או לאכול דבר של עיקור כדי שלא יתבטל מתורתו שהוא מותר דההיא דר' יהושע מצוה דרבנן היא ובכי הא שרו רבנן, וטעמא דמסתבר הוא, ושמעתי על גדולים שעשו מעשה בדבר זה בעצמו.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
יש איזהו פוסק שהביאו אותו הלכה למעשה?
(על אף שאנו סוטים מנושא האשכול אולי נפתח חדש לעניין זה)
 

חכם באשי

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
יש איזהו פוסק שהביאו אותו הלכה למעשה?
(על אף שאנו סוטים מנושא האשכול אולי נפתח חדש לעניין זה)

יש מי שחולק? אם תמצא, אחפש לך כנגד..
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
לא, אבל אתה מסכים עמי שאין לפסוק הלכה למעשה מראשונים על הש"ס
אם לא כתבו כך הפוסקים, ובמיוחד בדברים של ישובו של עולם!!!
כך שזה די חשוב (גם אם אנכי אפי' לא חושב ע"ז) לדעת האם בכלל זה נוגע הלכה למעשה
אבל אינך חייב לי כלום - אולי יבוא מישהו אחר בתשובה יותר ברורה
 

חכם באשי

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
לא, אבל אתה מסכים עמי שאין לפסוק הלכה למעשה מראשונים על הש"ס
אם לא כתבו כך הפוסקים, ובמיוחד בדברים של ישובו של עולם!!!
כך שזה די חשוב (גם אם אנכי אפי' לא חושב ע"ז) לדעת האם בכלל זה נוגע הלכה למעשה
אבל אינך חייב לי כלום - אולי יבוא מישהו אחר בתשובה יותר ברורה

ממש לא מסכים איתך, ח"ו.

הריטב"א לא פוסק? אם יש מישהו שחולק, אפילו אחרון, יש לעיין ולבדוק. אבל כשאתה בכלל לא יודע דעה אחרת, כבר אסור לסמוך על ראשון?
החזו"א כתב בכ"מ שכל דברי הראשונים כולם נכתבו הלכה למעשה. לא תמיד פוסקים כמותם, כי לפעמים מכללי הפסק אזלי' דלא כדעתייהו, אבל בעלמא מהכי"ת שלא.

לגופו של ענין זכור לי שציינתי בזה ברשימותיי, חיפשתי מקופיא ולא מצאתי.
 

רוצה לעזור

משתמש חדש
פותח הנושא
חכם באשי אמר:
לכאו' י"ל, שיש בזה גרעון בעסק התורה. בהתמסרות העצמית.
שנית, שיש בזה תופעות לוואי בעייתיות, כגון דכאון וכיוצא, (כך שמעתי - ואשמח לפירוט).

אצלי הריטלין גרם לשינויים במצב הרוח (שלילים כמובן) ואז החלפתי לריטלין אל אי (כמדומני) שההבדל בינו לבין הרגיל, שהריטלין הרגיל משפיע ל4 שעות וריטלין אל אי משפיע ל8 שעות. וגם הוא גרם לי להרגיש לא טוב, ואז החלפתי לאטנט 20 מ"ג שהוא משפיע ל6 שעות (ואפשר לקחת אותו פעמיים ביום, וגם את הרגיל אפשר לקחת פעמיים ביום)
וב"ה ההשפעה חלקה ואני מאד מרוצה.

ומה שציינו שהוא מפריע לשינה, אכן כל כדורי הקשב וריכוז הם מעוררים בצורה מדהימה, פי אלף יותר מכוס קפה טורקי ועפ"ר א"א להירדם בעת ההשפעה, אך כשאני עייף מאד אני דווקא כן מצליח להירדם.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
רוצה לעזור אמר:
חכם באשי אמר:
לכאו' י"ל, שיש בזה גרעון בעסק התורה. בהתמסרות העצמית.
שנית, שיש בזה תופעות לוואי בעייתיות, כגון דכאון וכיוצא, (כך שמעתי - ואשמח לפירוט).

אצלי הריטלין גרם לשינויים במצב הרוח (שלילים כמובן) ואז החלפתי לריטלין אל אי (כמדומני) שההבדל בינו לבין הרגיל, שהריטלין הרגיל משפיע ל4 שעות וריטלין אל אי משפיע ל8 שעות. וגם הוא גרם לי להרגיש לא טוב, ואז החלפתי לאטנט 20 מ"ג שהוא משפיע ל6 שעות (ואפשר לקחת אותו פעמיים ביום, וגם את הרגיל אפשר לקחת פעמיים ביום)
וב"ה ההשפעה חלקה ואני מאד מרוצה.

ומה שציינו שהוא מפריע לשינה, אכן כל כדורי הקשב וריכוז הם מעוררים בצורה מדהימה, פי אלף יותר מכוס קפה טורקי ועפ"ר א"א להירדם בעת ההשפעה, אך כשאני עייף מאד אני דווקא כן מצליח להירדם.

סקרנתם אותי עם הריטלין
האם כל רופא יסכים לתת מרשם למי שלא בהכרח נדרש לזה
לגבי השינה עד כמה זה מפריע למי שגם כך יש לו הפרעות
אשמח אם תבהיר לי דברים בזה
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
דעת הרופאים היא שלקיחת כדורים להפרעת קשב וריכוז היא רק לאחר הסרת אפשרויות אחרים.
לבינתיים היה משמע כאן בפורום מכמה מהחברים שהם ישנים בלילה מספר שעות מועטות מאוד!
אז במקום לחיות בצורה לא נכונה - ועקב כך לקחת כדורים לא רצויים
עדיף שתקפיד לישן כל לילה לפחות 7/8 שעת ומובטח לך קשב וריכוז ללא עוררין וללא נטילת כדורים מיותרים
א"א לשנות מבריאת האדם וטבעו עפ"י השי"ת ולא לספוג פגיעות ישירות מהשינוי
כבר כתב הרמב"ם שזמן השינה הוא עד 8 שעות והסמיך לכך את הפסוק "אז" וכו'
[ברור שיש כאלו שצריכים מחמת טבעם כדורים גם לקשב וריכוז, אך זה הפתרון האחרון לפני הפתרונות הפשוטים שהאדם נדרש לעשות]
כך שאלו ששאלו את הרבנים הגאונים הנ"ל כנראה שכחו לציין להם שיש להם חוסר שעות שינה
אחרת כמדומני שהרבנים הנ"ל היו עונים שונה]
 

ייעוץ תורני

משתמש ותיק
חכם באשי אמר:
שמעתי על הורה אחד, שאובחן אצל בנו צורך לריטלין, אבל לא היה קריטי, אלא היה בזה תועלת אם יקח,
ניגש הוא לרבו, הגאון רבי עזריאל אויערבאך שליט"א, להתייעץ בענין זה, הגר"ע שאלו: "מה יש בכדור הזה? מה הוא גורם?", אמר לו: "הוא גורם שאדם יהיה מרוכז בלימודו, יכול לשבת שעות ברציפות וללמוד בלי שום הפרעה", הגר"ע השיבו בחדות: "ומה הבעיה בזה? אם זה עוזר, אדרבא, תביא לי גם...".

ומכבר הסתפקתי, הלא אין ספק שגם אדם שב"ה אינו עונה להגדרות שהובאו לעיל על אבחון הצורך בזה, אבל אין כל ספק שאין כמעט אנשים המרוכזים רק בתורה במשך שעות ארוכות ברציפות,
אם כן, מדוע לא לקחת? הרי זה יותר יועיל לעסוק בתורה?

לכאו' י"ל, שיש בזה גרעון בעסק התורה. בהתמסרות העצמית.
שנית, שיש בזה תופעות לוואי בעייתיות, כגון דכאון וכיוצא, (כך שמעתי - ואשמח לפירוט).

על הסברא שיש בזה חסר בעסק התורה, חושבני שאי"ז מספיק כ"כ, יש בריטב"א לגבי אדם שיש לו הרהורי עבירה, שאם יכול לקחת משקה שגורם שלא יהרהר, ה"ז מחובתו. ויש לעיין אם יש הבדל בין מ"ע לביטול מ"ע, אבל גם כאן יש ביטול מ"ע של ת"ת, ושוב באנו לגדרי חובת ת"ת, ואכמ"ל.
הרמב"ם כבר כתב בהלכות מדע שאי אפשר להכיר את בוראו כשהגוף לא שלם.

ואגב: זה אותו הרמב"ם שהשווה בין רפואה לאכילה.

ואף אנו נשווה ונאמר שכמו שצומח אי שם בעולם גרעין חיטה שבסוף מגיע באניה וגורם יישוב הדעת ונותן במוח את החומר הנצרך כדי ללמוד בשלוה.
[וכן אין התינוק קורא אבא אמר עד שטועם טעם דגן].
וכמו שכיום גם בחיטה עצמה אין שלמות עד שיוסיפו שמרים וכו'.
כך יש עוד דברים שמוסיפים בצורת כדור וה' הכניס בהם כוח להוסיף דעת.

נ. ב. האם גם על תרופה למיגרנה נשאל אולי עדיף לנסות להתרכז בלי סיוע?
יש הרבה מה לעמול גם אחרי שנטלו התרופה וקיבלו כשרונות בס"ד, כי התורה מספיק גדולה...
 

בן של רב

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
בן של רב אמר:
:roll: 1. אני גם לוקח ריטאלין בעקבות כך שאחי המליץ לי מנסיונו מול תלמידיו שמאז שהתחילו לקחת חייהם התהפכו.

2. למרות שאני מבין את המתביישים - אני ממש לא מתבייש כי זה לא נפשי אלא נוירולוגי.

3. החידוש הגדול שלי הוא שזה לאו דוקא לחוסר ריכוז אלא לעייפות פיזית + עייפות מחשבתית.
ואכן מאז שהתחלתי אינני סובל מזה כלל וכלל,
[וזה הסוד של ההודעות שלי בשעות לא שעות כי גם כשאני מזלזל בבריאות וישן 3 שעות בלילה תמיד אני למחרת רענן ועירני באופן תמוה - בגלל הכדור! ב"ה].

4. גם ידידים שהתייעצו איתי ולקחו ריטאלין או קונצרטה רובם היו מאושרים.

5. מכר שלי רב חשוב ומפורסם קנה בהמלצת ד"ר הרט אבל בפועל אינו לוקח ואכן ניתן לראות שהוא לא הכי עירני...

6. עוזר של אחד העסקנים הבכירים שטיפלתי בבנו וניסיתי לשכנע שהבן יקח ריטאלין - השיב לי האב לא רק שהוא ואחיו כבר לוקחים אלא גם אני עצמי כשאני צריך ריכוז [יש לו מבחנים במקצוע] אני לוקח.
אמרתי לו שיזהר לא לקחת כשעוסק בעשייה ציבורית כי אז אסור לו להיות רגוע. :D

מנסיונך זה מפריע לשינה?

כן ולא. וכדלהלן.
חברי לוקח קונצרטה שזה כדור שלא מתחלק והוא ל-12 שעות וזה קצת לא נוח שאין לו אפשרות לנמנם בצהרים.
(ועם כל זאת הוא ממש בריה חדשה יחסית לעבר שלו - שהייתי צריך להתאמץ לעודד אותו. אך ללא הצלחה גדולה כי הוא היה מוכן להישבע שהוא לא כשרוני וללא תקנה... והיום :lol: :) :D זה מה שהוא).

אני לוקח ריטאלין 10 מ"ג שזה לפחות ל-4 שעות ואח"כ אני ישן צהרים.
ושוב עוד 10 ושוב בערב עוד 10.
כי את זה ניתן לחלק ולכן יש מינונים שונים לבחירה.

נ. ב. ליל שבועות האחרון הוא היה לי הראשון שבו לא ידעתי איך זה מרגיש להיות עייף בתפילה ואדרבה חידשתי חידושים בין גברא לגברא כשכולם ישנו.
[כי פשוט לקחתי מנה כפולה לפני התפילה...]

סיפרתי לאחד מגדולי ההוראה והוא הגיב בעינים בורקות "מה, מעכשיו אפשר ללמוד לילות שלמים ברצף :roll: "?...
 

בן של רב

משתמש ותיק
שאלתי את אותו רב אם מותר בשבת והתיר לי באופן שאינו ניכר.
וכך אני עושה: זורק במים ולא מערבב וכך זה נמס בגרמא.
[כי חרוט שקע בצורת אותיות באנגלית - ולכל הפוסקים זה לא נחשב מחיקה חוץ מהחזו"א].
אחרי שנמחק אני מערבב עם המים ושותה כדרך אכילה רגילה ולא ניכר מעשה רפואה.
 

נבשר

משתמש ותיק
מסקרן אותי, לכאו' הדבר הזה הוא נגד הטבע של האדם, שמטבעו הוא מבולבל ולא מרוכז, השפעת הכדור היא כמו משנה את הטבע (זה משהו נוירולוגי), האם מבחינה מחקרית יודעים מה ההשפעה של הכדור על האדם, לא היום, אלא אנשים שלקחו לפני 30 שנה מה מצבם כשהם הזדקנו, סתם אני ממציע איזה דברים זה גורם, וקשה לי להניח שהדבר אינו משפיע כלום, איני רופא, דוגמא לגבי ניתוח לקיצור קיבה ושאר דברים כאלה, אין ברפואה מידע מה ההשפעה של דבר כזה, לא היום אלא לעוד 50 שנה.
 

רוצה לעזור

משתמש חדש
פותח הנושא
נבשר אמר:
מסקרן אותי, לכאו' הדבר הזה הוא נגד הטבע של האדם, שמטבעו הוא מבולבל ולא מרוכז, השפעת הכדור היא כמו משנה את הטבע (זה משהו נוירולוגי), האם מבחינה מחקרית יודעים מה ההשפעה של הכדור על האדם, לא היום, אלא אנשים שלקחו לפני 30 שנה מה מצבם כשהם הזדקנו, סתם אני ממציע איזה דברים זה גורם, וקשה לי להניח שהדבר אינו משפיע כלום, איני רופא, דוגמא לגבי ניתוח לקיצור קיבה ושאר דברים כאלה, אין ברפואה מידע מה ההשפעה של דבר כזה, לא היום אלא לעוד 50 שנה.

הריטלין בשימוש מאז שנות ה50 כך שיש עליו ידע נרחב למדי.
(שמו המדעי הוא מתילפנידאט)

אם מעניין אותך אני מעתיק את אופן השפעת הכדור מתוך מכלול.

ממחקרים עולה שאחד המנגנונים של הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) קשור לחוסר איזון בין מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטורים) אחדים באונה המצחית המוחית (כמו דופמין ונוראדרנלין הקרוי גם נוראפינפרין), האונה הקשורה בריכוז ובפעילויות מכוונות מטרה. אף על פי שתרופות מעוררות, כמו מתילפנידאט ואמפטמינים, הן הטיפולים הנפוצים ביותר לטיפול ב-ADHD, מנגנון הפעולה שלהן אינו מובן דיו.

מתילפנידאט חוסם את הספיגה החוזרת של הדופמין[8]. המתילפנידאט מגרה שחרור דופאמין מווזיקולות פרה-סינפטיות[דרוש מקור], ובה בעת מונע את ספיגתו מחדש בקצה העצב הפרה-סינפטי, ככל הנראה על ידי עיכוב חלקי של הטרנספורטר, האחראי על הסרת הדופאמין מהסינפסה (DAT). המתילפנידאט משפיע גם על מערכת הנוירוטרנסמיטר נוראדרנלין, ובכך הוא מביא את חוסר האיזון לידי "תיקון" ומאפשר לאנשים הסובלים מהפרעת קשב שליטה עצמית גבוהה יותר ושיפור הקשב. בדרך כלל, שיפור ההרגשה והתפקוד בזמן השימוש בתרופה, גורמים להטבה באיכות החיים.

המתילפנידאט הוא אגוניסט בקולטני סרוטונין 5HT1A[9].
 

בן של רב

משתמש ותיק
שאלה יסודית כללית שמפריעה לי תמיד וגם בזה.

למה בכל רעיון חדש שמועיל מקובל לדון רק בשאלה:
האם זה חיובי והאם יצא תועלת או אולי לא כדאי וכו'.

האם באמת אין שום צד שהשאלה צריכה להיות גם:
האם מכאן ואילך זה הופך לחיוב גמור מן התורה או שלא חייבים?
( וכמו שיש חיוב ללמוד מרב יותר גדול ובמקום שלבו חפץ וכדו'
וכמו במשל שהביאו כאן מסתם רפואה, הרי ניתנה >רשות< לרופא לרפא, זה גם רשות וגם חיוב... )
 

רוצה לעזור

משתמש חדש
פותח הנושא
למען התועלת ארשום עם איזה גדול התייעצתי שאמר שמחובת ההשתדלות עלי לטפל.

מדובר ברב שמואל יעקב בורנשטיין זצוק"ל
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
רוצה לעזור אמר:
למען התועלת ארשום עם איזה גדול התייעצתי שאמר שמחובת ההשתדלות עלי לטפל.

מדובר ברב שמואל יעקב בורנשטיין זצוק"ל

שוב אכתוב את דעתי על ההתעציות הנ"ל
האם סיפרת לו בבהירות כי הנך ישן מספר שעות מצומצמות בלבד?!
 

רוצה לעזור

משתמש חדש
פותח הנושא
בן של רב אמר:
שאלתי את אותו רב אם מותר בשבת והתיר לי באופן שאינו ניכר.
וכך אני עושה: זורק במים ולא מערבב וכך זה נמס בגרמא.
[כי חרוט שקע בצורת אותיות באנגלית - ולכל הפוסקים זה לא נחשב מחיקה חוץ מהחזו"א].
אחרי שנמחק אני מערבב עם המים ושותה כדרך אכילה רגילה ולא ניכר מעשה רפואה.

נראה לי שמותר לקחת בשבת שהרי זה לא מחלה, וא"כ הכדור אינו תרופה ואינו מרפא אלא רק עוזר להתגבר על ההפרעה.

ואולי דומה לנידון אם מותר לקחת בשבת כדורים לצורך מצוות עונה וראיתי פעם שמותר וא"כ גם לצורך מצוות ת"ת יש להתיר ליטול.

ואם מה שאני כותב זה נכון, אז @בן של רב אתה יכול לבלוע רגיל ללא חשש.
 

רוצה לעזור

משתמש חדש
פותח הנושא
יוסף יוסף אמר:
רוצה לעזור אמר:
למען התועלת ארשום עם איזה גדול התייעצתי שאמר שמחובת ההשתדלות עלי לטפל.

מדובר ברב שמואל יעקב בורנשטיין זצוק"ל

שוב אכתוב את דעתי על ההתעציות הנ"ל
האם סיפרת לו בבהירות כי הנך ישן מספר שעות מצומצמות בלבד?!

זה לא הייתי אני שכתבתי על מספר מצומצם של שעות שינה. ב"ה אני משתדל לישון ב23.30 בערך כל יום (חוץ מכעת...)
 

בן של רב

משתמש ותיק
רוצה לעזור אמר:
בן של רב אמר:
שאלתי את אותו רב אם מותר בשבת והתיר לי באופן שאינו ניכר.
וכך אני עושה: זורק במים ולא מערבב וכך זה נמס בגרמא.
[כי חרוט שקע בצורת אותיות באנגלית - ולכל הפוסקים זה לא נחשב מחיקה חוץ מהחזו"א].
אחרי שנמחק אני מערבב עם המים ושותה כדרך אכילה רגילה ולא ניכר מעשה רפואה.

נראה לי שמותר לקחת בשבת שהרי זה לא מחלה, וא"כ הכדור אינו תרופה ואינו מרפא אלא רק עוזר להתגבר על ההפרעה.

ואולי דומה לנידון אם מותר לקחת בשבת כדורים לצורך מצוות עונה וראיתי פעם שמותר וא"כ גם לצורך מצוות ת"ת יש להתיר ליטול.

ואם מה שאני כותב זה נכון, אז @בן של רב אתה יכול לבלוע רגיל ללא חשש.
גם אחרי כל ציטוטיך המדעיים אתה בטוח שזה לא מחלה?
שנית - לגבי ויטמינים יש אוסרים.
 

בן של רב

משתמש ותיק
רוצה לעזור אמר:
יוסף יוסף אמר:
רוצה לעזור אמר:
למען התועלת ארשום עם איזה גדול התייעצתי שאמר שמחובת ההשתדלות עלי לטפל.

מדובר ברב שמואל יעקב בורנשטיין זצוק"ל

שוב אכתוב את דעתי על ההתעציות הנ"ל
האם סיפרת לו בבהירות כי הנך ישן מספר שעות מצומצמות בלבד?!

זה לא הייתי אני שכתבתי על מספר מצומצם של שעות שינה. ב"ה אני משתדל לישון ב23.30 בערך כל יום (חוץ מכעת...)

זה היה אני.
אבל רק אחרי הריטאלין ובעקבותיו.
וזה כל הסיפור של הבשורה הגדולה שנקראת תורה.
כי גם ההתמדה שבכל הסיפורים... היא לא לקרוע את עצמך אלא שאתה פשוט לא מתאפק ולא מקיים חובתך לשמור על הבריאות כי זה מענין.

[ולמה התורה כל כך מענינת - זה לא בגלל כשרונות ועוד שטויות כאלו...
אבל זה כבר סטיה מהאשכול להסביר איך באמת כל אחד יכול]
 

רוצה לעזור

משתמש חדש
פותח הנושא
צורת האבחון שעוברים כדי לוודא את ההפרעה:

אני עברתי אבחון tova (טובה) אני מעתיק את הגדרתו במכלול -

מבחן TOVA (ראשי תיבות באנגלית: Test of Variables of Attention) הוא מבדק ממוחשב המיועד להערכה נוירולוגית של מאפייני התנהגות של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. המבחן מודד יכולת משתנה של תשומת לב, בצורה של משחק מחשב פשוט, המודד תגובות לגירויים חזותיים. זהו אחד המבחנים הנפוצים ביותר לשימוש בקרב נוירולוגים לאבחון הפרעת קשב וריכוז.

תהליך הבדיקה
הבדיקה אורכת 21.6 דקות (לאחר מתן הסברים לנבדק ותרגול של 3 דקות), בהן על הנבדק ללחוץ על כפתור בכל פעם שהוא רואה אובייקט מסוג א' על מסך המחשב, ולא ללחוץ כאשר הוא רואה אובייקט מסוג ב'.

הבדיקה מתחלקת לשתיים: בחלק הראשון של הבדיקה, האורך 10.8 דקות, המטרה היא למדוד את תשומת הלב במהלך פעילות משעממת. היעד מופיע ביחס של 1 ל-3.5. בחלק השני של הבדיקה, שאורכו זהה, המטרה היא לבדוק את תשומת הלב במהלך פעילות מגרה, בה היעד מופיע ביחס הפוך, של 3.5 ל-1. לאחר מכן, בהתאם לצורך, נוטל הנבדק חד פעמית תרופה לקשיי קשב וריכוז (בדרך כלל ריטלין), ממתין כשעה, ומבצע את הבדיקה שנית, כדי לבדוק האם נוצר שיפור בתפקודו בעקבות נטילתה.

הנתונים שמתקבלים נועדו לבחון שלושה מדדים: חוסר קשב של הנבדק במהלך המשימה הממוחשבת, אימפולסיביות בלחיצה על הכפתור, והתמדה של הנבדק במשימה.

הנתונים מתבטאים בארבעה סוגי ציונים:

השמטות (לא הייתה לחיצה על הכפתור כשהופיע הגירוי במחשב) - מהווה מדד למוסחות
לחיצות סתמיות (לחיצה כשהגירוי לא הופיע) - מדד לאימפולסיביות
זמן תגובה (הזמן שנדרש מרגע הופעת הגירוי עד ללחיצה) - מדד לריכוז
יציבות זמן התגובה (מידת היציבות באופן ההתייחסות של הנבדק לגירוי) - מדד למאמץ

וכו'....

עכ"ל המכלול
 
חלק עליון תַחתִית