משנ''ב וחכמי דורו

בן אהרון

משתמש ותיק
שמעתי וכדמומני ראיתי את זה כתוב כי החפץ חיים בספרו משנ''ב לא הזכיר חידו''ת מגאוני דורו.

אם מישהו ג''כ שמע על דבר כזה נא לציין לי (עם מקור).

לא חיפשתי באופן שיטתי אך תוך לימודי מצאתי בס' שב שמזכיר שכוון לדברי הנצי''ב בהעמק שאלה.
לדברי עו''ז בהקדמתם למשנ''ב נדפס משנ''ב ח''ג בשנת תרנ''ב (מקורם מספר קיצור תולדות ח''ח לכאו') והנצי''ב נפטר בסוף תרנ''ג א''כ היה בן דורו.
 

בן של רב

משתמש ותיק
הוא לא רצה להתחיל עם זה שמא לא יגמור...

חוץ מרבי מאיר שמחה מדוינסק, האו"ש.

[כי היה להם ויכוח על לימודי חול שהממשלה דרשה
ולכן הח"ח התאמץ לכבד כדי לאפוקי מכל הקטנויות...]

ודוק היטב שהוא מזכיר בשעה"צ בשמו וורט כלשהו על חצוצרות - בהקשר די קלוש לענין ההלכה...
 

אוריאל

משתמש ותיק
בענין זה ראה במ"ב סי' קכ"ח, שיש בו הערה קצרה מתחת לשעה"צ שהביא שם דברי היעב"ץ במור וקציעה שברכת כהנים בזה"ז אינה אלא דרבנן, ותמה עליו ממדרשי חז"ל, וכתב שם "והעירני אחד מחכמי הזמן שהוא גם נגד בבלי כו' וגם נגד פשטא דקרא", ע"ש.
ובספר זכר למקדש תמה הגאון האדר"ת למה לא הזכיר זאת הח"ח משמו אחר שהוא זה שאמר לו ראיות אלו נגד היעב"ץ בהיותם בעיר מסויימת, עיין בו כי אינו תח"י.

לפי המפורסם [וצריך לבדוק בספר של בנו רבי לייב], לא רצה לכתוב שמות של גדולים מדורו מחשש שמא יהיו שיחלקו עליהם או לא יקבלו דבריהם, ולכן העדיף לגמור הכל כספר החתום.
 

אוריאל

משתמש ותיק
כפי שכתב @@בן של רב, המקום היחיד בו מזכיר המשנ"ב גדול מגדולי דורו בשמו, הוא האור שמח, ונמצא בסי' תקפ"ה ס"ב, בביאור הלכה שם [ומה שהזכרתם מהנצי"ב, צריך לראות, אולי הביא דבריו רק כסמך. ועיין עוד בביאור הלכה רע"א שהזכיר את המנ"ח שנפטר בשנת תרל"ד, וצריך לברר בדיוק למה היתה הכוונה בשמועה זו].
כידוע הסיבה לזה היתה עקב חילופי דברים שהיו בין הח"ח לבין האו"ש באסיפת הרבנים שהיתה בפטרבורג, והיה זה כעין פיוס שהזכירו בשמו וקבעו לדורות עולם בספרו.
על מעשה זה ועל מה שיש להעיר על דיוקו, ראה בספר לך נאה להודות של הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א סי"ג אות ג', ותרווה נחת.
 
A

Anonymous

Guest
בן אהרון אמר:
שמעתי וכדמומני ראיתי את זה כתוב כי החפץ חיים בספרו משנ''ב לא הזכיר חידו''ת מגאוני דורו.

אם מישהו ג''כ שמע על דבר כזה נא לציין לי (עם מקור).

לא חיפשתי באופן שיטתי אך תוך לימודי מצאתי בס' שב שמזכיר שכוון לדברי הנצי''ב בהעמק שאלה.
לדברי עו''ז בהקדמתם למשנ''ב נדפס משנ''ב ח''ג בשנת תרנ''ב (מקורם מספר קיצור תולדות ח''ח לכאו') והנצי''ב נפטר בסוף תרנ''ג א''כ היה בן דורו.
לא הבנתי מה אתה רוצה שיזכיר?
הנה לדוגמא הגרח קנייבסקי חיבר שונה הלכות, האם הוא מזכיר שם מישהו מחכמי דורו?
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
מתחזק אמר:
בן אהרון אמר:
שמעתי וכדמומני ראיתי את זה כתוב כי החפץ חיים בספרו משנ''ב לא הזכיר חידו''ת מגאוני דורו.

אם מישהו ג''כ שמע על דבר כזה נא לציין לי (עם מקור).

לא חיפשתי באופן שיטתי אך תוך לימודי מצאתי בס' שב שמזכיר שכוון לדברי הנצי''ב בהעמק שאלה.
לדברי עו''ז בהקדמתם למשנ''ב נדפס משנ''ב ח''ג בשנת תרנ''ב (מקורם מספר קיצור תולדות ח''ח לכאו') והנצי''ב נפטר בסוף תרנ''ג א''כ היה בן דורו.
לא הבנתי מה אתה רוצה שיזכיר?
הנה לדוגמא הגרח קנייבסקי חיבר שונה הלכות, האם הוא מזכיר שם מישהו מחכמי דורו?
אוי, הרסת את הכל... היום עושים מכל דבר נושא וענין, (והאמת שכמדו׳ שלא רוב הספרים מביאים כ"כ הרבה מבני דורם... חוץ מברכת שמואל)
 
A

Anonymous

Guest
חלק א׳ ממעל אמר:
מתחזק אמר:
בן אהרון אמר:
שמעתי וכדמומני ראיתי את זה כתוב כי החפץ חיים בספרו משנ''ב לא הזכיר חידו''ת מגאוני דורו.

אם מישהו ג''כ שמע על דבר כזה נא לציין לי (עם מקור).

לא חיפשתי באופן שיטתי אך תוך לימודי מצאתי בס' שב שמזכיר שכוון לדברי הנצי''ב בהעמק שאלה.
לדברי עו''ז בהקדמתם למשנ''ב נדפס משנ''ב ח''ג בשנת תרנ''ב (מקורם מספר קיצור תולדות ח''ח לכאו') והנצי''ב נפטר בסוף תרנ''ג א''כ היה בן דורו.
לא הבנתי מה אתה רוצה שיזכיר?
הנה לדוגמא הגרח קנייבסקי חיבר שונה הלכות, האם הוא מזכיר שם מישהו מחכמי דורו?
אוי, הרסת את הכל... היום עושים מכל דבר נושא וענין, (והאמת שכמדו׳ שלא רוב הספרים מביאים כ"כ הרבה מבני דורם... חוץ מברכת שמואל)
אז למה הלבישו את זה על המשנה ברורה?
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
יש לך דוגמא יותר טובה?
מי יותר מהח"ח יכול להיות בעל לב טוב לחשוש שלא יקבלו דברי האחרים
 

בן אהרון

משתמש ותיק
פותח הנושא
אוריאל אמר:
[ומה שהזכרתם מהנצי"ב, צריך לראות, אולי הביא דבריו רק כסמך
ז''ל הבאור הלכה
שמבואר שם לדעת אחרים ובקשה לא שייך לשפשף צדו על צדו ובשאלתות פרשת מצורע משמע בהדיא דהכסכוס הוא בקשה ע״י שפשוף והדחה היטב כמו שכתבנו ואין צריך צדו זה על זה דוקא [והנה בספר העמק שאלה הביא הגירסא בכת״י ושרי למחפייהו ושרי למדכינהו ונ״ל פשוט דפירוש של למדכינהו היינו לטהר אותם ע״י מים והוא לשון תרגום כידוע ומתחלה ג״כ הגירסא ואדיך מידך והוא ג״כ מלשון טהרה] וממילא ה״ה ברכין לכו״ע ג״כ זהו בכלל שפשוף. והנה הרבה מדברינו ממה שכתבנו בענין זה ובמאמר הקודם ד״ה אבל מצאתי בעז״ה בספר העמק שאלה וגם הוא הסכים דלהרבה ראשונים אסור כבוס אף בלי שפשוף:
 
A

Anonymous

Guest
חלק א׳ ממעל אמר:
יש לך דוגמא יותר טובה?
מי יותר מהח"ח יכול להיות בעל לב טוב לחשוש שלא יקבלו דברי האחרים
מה כוונתך?
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
מתחזק אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
יש לך דוגמא יותר טובה?
מי יותר מהח"ח יכול להיות בעל לב טוב לחשוש שלא יקבלו דברי האחרים
מה כוונתך?

שאלת למה הלבישו דוקא עליו וע"ז עניתי שמי יותר טוב מהח"ח שהתפרסם בצידקותו לומר שחשש כ"כ לכבוד אחרים
 

בן אהרון

משתמש ותיק
פותח הנושא
מתחזק אמר:
בן אהרון אמר:
שמעתי וכדמומני ראיתי את זה כתוב כי החפץ חיים בספרו משנ''ב לא הזכיר חידו''ת מגאוני דורו.

אם מישהו ג''כ שמע על דבר כזה נא לציין לי (עם מקור).

לא חיפשתי באופן שיטתי אך תוך לימודי מצאתי בס' שב שמזכיר שכוון לדברי הנצי''ב בהעמק שאלה.
לדברי עו''ז בהקדמתם למשנ''ב נדפס משנ''ב ח''ג בשנת תרנ''ב (מקורם מספר קיצור תולדות ח''ח לכאו') והנצי''ב נפטר בסוף תרנ''ג א''כ היה בן דורו.
לא הבנתי מה אתה רוצה שיזכיר?
הנה לדוגמא הגרח קנייבסקי חיבר שונה הלכות, האם הוא מזכיר שם מישהו מחכמי דורו?

אין לי כלום בעד או נגד הענין שלא יזכיר חכמי דורו, רק באתי לברר את אמיתת השמועה.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
בסי׳ רע"ג הביא בביאור הלכה מקו׳ פתח דבר (וצ"ל פותח דברים מר׳ מרדכי פרידמן) והוא מסוף ספר אהל משה (קאצנלנבוגן) שנדפס בשנת תרמ"ט והמ"ב ח"ג נדפס בתרנ"א (וככה"נ דברי עוז והדר שהובאו לעיל טעות)
הט"ס במ"ב כנראה בגלל שלח"ח לא הי׳ הרבה ספרים אבל זכר מה שראה כשנדד בעיירות למכור ספריו
 

בן אהרון

משתמש ותיק
פותח הנושא
אוריאל אמר:
ראה בספר לך נאה להודות של הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א סי"ג אות ג', ותרווה נחת
עיינתי שם ולא מצאתי... תוכל בבקשה לבדוק שוב את הציון.
 

אוריאל

משתמש ותיק

בן אהרון

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד התלמידים אמר:
השדי חמד מוזכר במשנה ברורה סי' תמ סק"ד, ושער הציון סי' רב סקכ"ג, וסי' תמח ס"ק מ מ"ו נ"ו ע"א ע"ב פ' פ"ה.
כנראה שעצם השמועה עדיין נכונה ויש לפרשה שאינו מביא חידו''ת תורה מגאוני דורו אך אינו נמנע מלהזכירם. לכן בנוגע לשד''ח נראה שבכל אלו המקומות אינו אלא מפנה לספר שד''ח שמונה את כל שיטות האחרונים במקום להאריך בספרו מ''ב. (דבר זה נכון לכל הציונים שהבאת מלבד ס''ק שלא עייתי כראוי לבדוק האם מתכוון להביא שיטת השד''ח עצמו).
 
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
כפי שכתב @@בן של רב, המקום היחיד בו מזכיר המשנ"ב גדול מגדולי דורו בשמו, הוא האור שמח
לא היחיד. המשנ"ב מזכיר גם תועפות ראם על יראים ונצי"ב בהעמק שאלה. אא"כ יש חילוק בין שמו לשם ספרו.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בספרו חפץ חיים הלכות שמירת הלשון. הזכיר מגדולי דורו או משלפניו?
 

אור זרוע

משתמש ותיק
מתחזק אמר:
הנה לדוגמא הגרח קנייבסקי חיבר שונה הלכות, האם הוא מזכיר שם מישהו מחכמי דורו?

בקונטרס ימי החנוכה לרבי ישעיה שכטר מהדורת תשנ"א, בעמוד מא כתוב כך:
במ"ב תרע"א סק"ה כתב בשם הח"א והכתב סופר, דאם יש לו בליל ג' ב' נרות, ידליק רק א', ובשונה הלכות הוסיף ע"ז "ועי' בס' אבי עזרי ה' חנוכה שחולק ע"ז", ועי' בס' פנינים ואגרות משמר הלוי ח"א סי' ח ששאל את הגר"ח קנייבסקי שליט"א, הלא מביא בשונה הלכות רק מה "שהחזו"א" חולק על המ"ב, והשיב: שיש לו ראיות כהאבי עזרי.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בן אהרון אמר:
שמעתי וכדמומני ראיתי את זה כתוב כי החפץ חיים בספרו משנ''ב לא הזכיר חידו''ת מגאוני דורו.

אם מישהו ג''כ שמע על דבר כזה נא לציין לי (עם מקור).

לא חיפשתי באופן שיטתי אך תוך לימודי מצאתי בס' שב שמזכיר שכוון לדברי הנצי''ב בהעמק שאלה.
לדברי עו''ז בהקדמתם למשנ''ב נדפס משנ''ב ח''ג בשנת תרנ''ב (מקורם מספר קיצור תולדות ח''ח לכאו') והנצי''ב נפטר בסוף תרנ''ג א''כ היה בן דורו.
ראתי בספרות על הרב שך, שהוא אמר את זה שהמשנ''ב לא הביא מחכמי דורו מלבד פעם אחת מהאור שמח, והרב שך אמר שיש לו הסבר בזה שהוא לא הביא את חכמי דורו אבל הרב שך אמר שהוא לא מעוניין לומר את ההסבר בזה, ועד היום הוא לא אמר את ההסבר.
 
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
[כי היה להם ויכוח על לימודי חול שהממשלה דרשה
ולכן הח"ח התאמץ לכבד
מישהו טען שזה לא מסתדר עם התאריכים. מי יודע מתי היה הויכוח עם הגרמ"ש?
 
חלק עליון תַחתִית