מרן המשגיח
משתמש רגיל
מה הפשט שנאת חינם שנאה ללא סיבה או שנאה ללא תמורה?
אשמח לתשובות עם מקורות.
אשמח לתשובות עם מקורות.
מרן המשגיח אמר:מה הפשט שנאת חינם שנאה ללא סיבה או שנאה ללא תמורה?
דהיינו כשנדוק בדבר.נחמן זוטא אמר:רש”י מפרש שנאה אף שלא מצאה בו דבר שמחמתו מותר לשנאתו.
ההיפך משנאה מותרתמרן המשגיח אמר:מה הפשט שנאת חינם שנאה ללא סיבה או שנאה ללא תמורה?
אשמח לתשובות עם מקורות.
אם הבנתי נכון.אלף בית גימל אמר:ההיפך משנאה מותרתמרן המשגיח אמר:מה הפשט שנאת חינם שנאה ללא סיבה או שנאה ללא תמורה?
אשמח לתשובות עם מקורות.
טל תורה מסכת פסחים דף קיג עמוד באלא לאו דחזיא בי' דבר עבירה ומצוה לשנאותו דכתיב יראת ה' שנאת רע. ע' חינוך מ"ע רל"ח כתב דעוברי עבירה מצוה לשנאותם אחרי שנוכיח אותם על חטאתם כמ"פ ולא רצו לחזור בהם שנאמר הלא משנאיך ה' אשנא יעו"ש ובמנ"ח תמה עליו דשביק קרא דמשלי דמייתי הש"ס הכא והביא מקרא דתהלים דמשנאיך ה' אשנא והאי קרא מיירי בכופרים בעיקרי הדת כמ"ש רמב"ן עה"ת בפ' ואתחנן יעו"ש וכן מבואר להדיא בשבת קי"ז ועליהם אמר דוד תכלית שנאה שנאתים לאויבים הי' לי עיין שם דקאי על מינים וכופרים. והיא הראני ברמב"ם בפיה"מ סנהדרין חלק בעיקר הי"ג דמי שעבר עבירה מחמת התגברות התאוה מצוה לאהבו ולרחם עליו רק בכופר עיקר א' מן העקרים עליו נאמר הלא משנאיך ה' אשנא יעו"ש וסיום דבריו היא מהש"ס דשבת הנ"ל אבל ריש דבריו דמצוה לאוהבו ולרחמו היא לכאורה נגד הש"ס דפסחים פ"ה והרמב"ם ז"ל גופא פסק כן בפ"ו מה' רוצח דמותר לשנאותו בעובר עבירה ואפשר דבעבר עבירה לתאותו ה"ד בהתרה בו ולא חזר בו כמ"ש רמב"ם שם ובש"ע חו"מ ס' רע"ב סעי' י"א. ובפיה"מ מיירי בלא הוכיחו לכך צריך לאוהבו אבל בכופרים עליו נאמר הלא משנאיך ה' אשנא אף בלי תוכחה דהם אינם בכלל אחיך וא"צ להוכיחם וכמ"ש במנ"ח מצוה רל"ט. גם יש לומר ליישב דברי הרמב"ם בפיה"מ וסתירת הש"ס משבת לכאן דשם משמע דוקא בכופרים דשם היינו תכלית שנאה כדכתיב תכלית שנאה וזה דוקא בכופרים. אבל הכא בראה בו דבר ערוה שמותר לשנאותו אינו שנאה בתכלית דהרי צריך לרחמו עכ"פ לפרוק ולטעון עמו ושו"ר בס' תניא לרש"ז זצ"ל פ' ל"ב שכתב כן דצריך לשנוא מצד הרע שבו אבל צריך לאהוב אותו מצד הטוב שבו ולרחמו אבל בכופרים נאמר תכלית שנאה שנאתים עיין שם.
או חצי חינם לשנוא מי שראית בו דבר ערווה .מרן המשגיח אמר:אם הבנתי נכון.אלף בית גימל אמר:ההיפך משנאה מותרתמרן המשגיח אמר:מה הפשט שנאת חינם שנאה ללא סיבה או שנאה ללא תמורה?
אשמח לתשובות עם מקורות.
טל תורה מסכת פסחים דף קיג עמוד באלא לאו דחזיא בי' דבר עבירה ומצוה לשנאותו דכתיב יראת ה' שנאת רע. ע' חינוך מ"ע רל"ח כתב דעוברי עבירה מצוה לשנאותם אחרי שנוכיח אותם על חטאתם כמ"פ ולא רצו לחזור בהם שנאמר הלא משנאיך ה' אשנא יעו"ש ובמנ"ח תמה עליו דשביק קרא דמשלי דמייתי הש"ס הכא והביא מקרא דתהלים דמשנאיך ה' אשנא והאי קרא מיירי בכופרים בעיקרי הדת כמ"ש רמב"ן עה"ת בפ' ואתחנן יעו"ש וכן מבואר להדיא בשבת קי"ז ועליהם אמר דוד תכלית שנאה שנאתים לאויבים הי' לי עיין שם דקאי על מינים וכופרים. והיא הראני ברמב"ם בפיה"מ סנהדרין חלק בעיקר הי"ג דמי שעבר עבירה מחמת התגברות התאוה מצוה לאהבו ולרחם עליו רק בכופר עיקר א' מן העקרים עליו נאמר הלא משנאיך ה' אשנא יעו"ש וסיום דבריו היא מהש"ס דשבת הנ"ל אבל ריש דבריו דמצוה לאוהבו ולרחמו היא לכאורה נגד הש"ס דפסחים פ"ה והרמב"ם ז"ל גופא פסק כן בפ"ו מה' רוצח דמותר לשנאותו בעובר עבירה ואפשר דבעבר עבירה לתאותו ה"ד בהתרה בו ולא חזר בו כמ"ש רמב"ם שם ובש"ע חו"מ ס' רע"ב סעי' י"א. ובפיה"מ מיירי בלא הוכיחו לכך צריך לאוהבו אבל בכופרים עליו נאמר הלא משנאיך ה' אשנא אף בלי תוכחה דהם אינם בכלל אחיך וא"צ להוכיחם וכמ"ש במנ"ח מצוה רל"ט. גם יש לומר ליישב דברי הרמב"ם בפיה"מ וסתירת הש"ס משבת לכאן דשם משמע דוקא בכופרים דשם היינו תכלית שנאה כדכתיב תכלית שנאה וזה דוקא בכופרים. אבל הכא בראה בו דבר ערוה שמותר לשנאותו אינו שנאה בתכלית דהרי צריך לרחמו עכ"פ לפרוק ולטעון עמו ושו"ר בס' תניא לרש"ז זצ"ל פ' ל"ב שכתב כן דצריך לשנוא מצד הרע שבו אבל צריך לאהוב אותו מצד הטוב שבו ולרחמו אבל בכופרים נאמר תכלית שנאה שנאתים עיין שם.
אז לסיכום, שנאת חינם זה לשנוא את שאינם כופרים.
מה זה ללא תמורה?מרן המשגיח אמר:מה הפשט שנאת חינם שנאה ללא סיבה או שנאה ללא תמורה?
אשמח לתשובות עם מקורות.
ללא תועלת וריוח.כמעיין המתגבר אמר:מה זה ללא תמורה?מרן המשגיח אמר:מה הפשט שנאת חינם שנאה ללא סיבה או שנאה ללא תמורה?
אשמח לתשובות עם מקורות.
כדאי לראות את לשונו הזהב של הנצי"ב בהעמק דבר בראשית פתיחה וז"ל:מרן המשגיח אמר:אם הבנתי נכון.אלף בית גימל אמר:ההיפך משנאה מותרתמרן המשגיח אמר:מה הפשט שנאת חינם שנאה ללא סיבה או שנאה ללא תמורה?
אשמח לתשובות עם מקורות.
טל תורה מסכת פסחים דף קיג עמוד באלא לאו דחזיא בי' דבר עבירה ומצוה לשנאותו דכתיב יראת ה' שנאת רע. ע' חינוך מ"ע רל"ח כתב דעוברי עבירה מצוה לשנאותם אחרי שנוכיח אותם על חטאתם כמ"פ ולא רצו לחזור בהם שנאמר הלא משנאיך ה' אשנא יעו"ש ובמנ"ח תמה עליו דשביק קרא דמשלי דמייתי הש"ס הכא והביא מקרא דתהלים דמשנאיך ה' אשנא והאי קרא מיירי בכופרים בעיקרי הדת כמ"ש רמב"ן עה"ת בפ' ואתחנן יעו"ש וכן מבואר להדיא בשבת קי"ז ועליהם אמר דוד תכלית שנאה שנאתים לאויבים הי' לי עיין שם דקאי על מינים וכופרים. והיא הראני ברמב"ם בפיה"מ סנהדרין חלק בעיקר הי"ג דמי שעבר עבירה מחמת התגברות התאוה מצוה לאהבו ולרחם עליו רק בכופר עיקר א' מן העקרים עליו נאמר הלא משנאיך ה' אשנא יעו"ש וסיום דבריו היא מהש"ס דשבת הנ"ל אבל ריש דבריו דמצוה לאוהבו ולרחמו היא לכאורה נגד הש"ס דפסחים פ"ה והרמב"ם ז"ל גופא פסק כן בפ"ו מה' רוצח דמותר לשנאותו בעובר עבירה ואפשר דבעבר עבירה לתאותו ה"ד בהתרה בו ולא חזר בו כמ"ש רמב"ם שם ובש"ע חו"מ ס' רע"ב סעי' י"א. ובפיה"מ מיירי בלא הוכיחו לכך צריך לאוהבו אבל בכופרים עליו נאמר הלא משנאיך ה' אשנא אף בלי תוכחה דהם אינם בכלל אחיך וא"צ להוכיחם וכמ"ש במנ"ח מצוה רל"ט. גם יש לומר ליישב דברי הרמב"ם בפיה"מ וסתירת הש"ס משבת לכאן דשם משמע דוקא בכופרים דשם היינו תכלית שנאה כדכתיב תכלית שנאה וזה דוקא בכופרים. אבל הכא בראה בו דבר ערוה שמותר לשנאותו אינו שנאה בתכלית דהרי צריך לרחמו עכ"פ לפרוק ולטעון עמו ושו"ר בס' תניא לרש"ז זצ"ל פ' ל"ב שכתב כן דצריך לשנוא מצד הרע שבו אבל צריך לאהוב אותו מצד הטוב שבו ולרחמו אבל בכופרים נאמר תכלית שנאה שנאתים עיין שם.
אז לסיכום, שנאת חינם זה לשנוא את שאינם כופרים.
וראה מש"כ בקובץ שעורים בבא קמא אות קד וז"ל:הצעיר שבחבורה אמר:מרן המשגיח אמר:מה הפשט שנאת חינם שנאה ללא סיבה או שנאה ללא תמורה?דהיינו כשנדוק בדבר.נחמן זוטא אמר:רש”י מפרש שנאה אף שלא מצאה בו דבר שמחמתו מותר לשנאתו.
לא 'שנאה ללא סיבה' ולא 'שנאה ללא תמורה' אלא 'שנאה ללא היתר'.
אור החכמה אמר:אני חושב כבר הרבה זמן שבפשטות הפירוש של "שנאת חינם" הוא שהשנאה אינה מביאה שום רווח לשונא, ונמצא כי הוא שונא בחינם כי אין מקבל תמורת השנאה כלום...
איך באמת עוקרים את זה מהלב?מחפש תואר אמר:יש אומרים בעולם בשם החזון איש. שההחלטה בנבט ראשון על אדם לטוב ולמוטב היא אהבה ושנאת חינם
מכיון שע"פ תורה אין זו סיבה שאמור לגרום לשנאה, א"כ זה כבר 'חינם', כי אין השנאה יכול להיות בתמורה לסיבה זו.הצעיר שבחבורה אמר:מרן המשגיח אמר:מה הפשט שנאת חינם שנאה ללא סיבה או שנאה ללא תמורה?דהיינו כשנדוק בדבר.נחמן זוטא אמר:רש”י מפרש שנאה אף שלא מצאה בו דבר שמחמתו מותר לשנאתו.
לא 'שנאה ללא סיבה' ולא 'שנאה ללא תמורה' אלא 'שנאה ללא היתר'.
לדעתי הנוסח כך.מחפש תואר אמר:לדעתי השורש לדעת שכל יהודי הוא צלם אלוקים גם בפנימיותהוא חלק אלוקי ואז אתה מתחבר אליו לאט לאט בעבודה רבה
האורחות צדיקים מחלק את זה ונראה באמת שלדעתו שנאת חינם זה שנאה ללא סיבההצעיר שבחבורה אמר:מרן המשגיח אמר:מה הפשט שנאת חינם שנאה ללא סיבה או שנאה ללא תמורה?דהיינו כשנדוק בדבר.נחמן זוטא אמר:רש”י מפרש שנאה אף שלא מצאה בו דבר שמחמתו מותר לשנאתו.
לא 'שנאה ללא סיבה' ולא 'שנאה ללא תמורה' אלא 'שנאה ללא היתר'.