מצות יישוב ארץ ישראל תלויה וקיימא במצות שמטה ויובלות

נושאים שונים

פותח הנושא
טעם ודעת
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מצות יישוב ארץ ישראל תלויה וקיימא במצות שמטה ויובלות

שליחה על ידי טעם ודעת » 15 מאי 2019, 21:05

הנה נאמר בכתוב, וַיְדַבֵּר יְדֹוָד אֶל משֶׁה בְּהַר סִינַי וגו' וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַידֹוָד.

מבואר כאן בכל הפרשה וכן בפרשת בחקותי דעיקר הגלות עם ישראל מן הארץ היה מפני שלא שמרו את מצות השמיטה והיובל, וכמו שפי' רש"י בחקותי עה"פ 'את אשר לא שבתה' דשבעים שנה של גלות בבל הן היו כנגד ע' שנות השמטה ויובל שהיו בשנים שהכעיסו ישראל בארצם לפני המקום וכו' ועליהם נגזר שבעים שנה שלמים וכן הוא אומר בדברי הימים (פרק ל"ו) עד רצתה הארץ את שבתותיה וגו' למלאות שבעים שנה .

והנה ראה זה פלא והפלא, חבלים נפלו לי, עוד נאמר בכתוב לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְדֹוָד לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ. 'נשבע' היינו נ' שבע' כאן טמון כל סוד 'שמיטה והיובל', שבע הוא מצוות השמיטה, ושבע פעמים שבע הוא מ"ט שנים ואח"כ באה ה - נ' שנת החמישים היובל, אומרת התורה ה - למען ירבו ימיכם יהיה בכח אשר נשבע [והיכן נשבע כשאמר 'אני נותן' כנ"ל] שהיינו ה - 'נ' 'שבע' השמיטה והיובל, ואם לא זאת ח"ו תהא הגלות, ואז ירצה שבתותיה.

ערכים:


פותח הנושא
טעם ודעת
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצות יישוב ארץ ישראל תלויה וקיימא במצות שמטה ויובלות

שליחה על ידי טעם ודעת » 16 מאי 2019, 23:01

אמנם מאידך גיסא מבואר כאן באור החיים הק' שעצם ניתנת ארץ ישראל לעם ישראל לא היתה תלויה בשום תנאי כיון שאם היתה תלוי בתנאי הרי ח"ו אם התנאי בטל בטילה המתנה, וז"ל ושבתה הארץ, צריך לדעת וכו' אכן נתכוון ה' לומר סמוך לזכרון הנתינה להם שיור לה' בארץ, והוא אומרו אני נותן ולא מתנה חלוטה אלא ושבתה וגו' לה', וחזר ופירש שיעור שבת זה, וכו' ואמר שש שנים ובשנה השביעית שבת וכו', והצצתי וראיתי כי אלהים חשבה לטובה בסדר מעשה זה, כי אם היה ה' נותן הארץ על תנאי, בהבטל התנאי תתבטל המתנה, ובמה שעשה השיור כשישלחו יד בשיור, לא מפני זה תתבטל המתנה, אלא עליהם לפרוע כל העולה בשיור, והעד הנאמן מה שאמר הכתוב (להלן כו לד) אז תרצה הארץ את שבתותיה וגו' את אשר לא שבתה וגו', ומעתה אין ביטול למתנת הארץ עד עולם.

ועוד נראה טעם סמיכות ושבתה לאשר אני נותן, על פי דבריהם (רות רבה ז ו) שאמרו הן של תלמיד חכם במקום שבועה, והחכם אשר ממנו תוצאות חכמה הוא ה' אלהים, ולזה כשהוציא מפי עליון אני נותן, אמירתו במקום שבועה עיי"ש.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 2 אורחים